Helemaal mee eens. Daarom game ik graag op consoles. De games kosten wel aardig wat geld, maar het verplicht je om gewoon voorzichtiger te zijn en beter je games uit te zoeken. Waardoor je in het algemeen ook meer kwaliteit in je collectie hebt.
Je kijkt ook verwachtingsvoller uit om een game te spelen als je er voor betaald hebt. En als je er voor betaalt ga je jezelf toch dwingen de game verder of dieper uit te spelen, je hebt er immers voor betaald.
Als je games kopieert krijg je gewoon een game-overdose en is niets nog leuk. Het wordt echt compulsief en een sleur op dat moment, terwijl gamen gewoon leuk moet zijn.
Op de pc heb ik er me ook schuldig aan gemaakt, maar dan voor games die al echt zwaar over hun piek heen zijn en die ik toch alleen maar via netwerk tegen vrienden speel (eens per maand of zo, dan heb ik het over AoEII bvb, en meer van dat)
Anyway, je kan de simpele consument gewoon niet opvoeden over moeilijke materie als het gaat over bvb auteursrecht of bescherming van intellectueel eigendom. Iedereen fabriceert toch een eigen realiteit die totaal niet relevant is voor het industrieel model van het betreffend product. Zo zijn er nog mensen die geen onderscheid kunnen maken tussen de content en de drager. En niet snappen dat een game/cd xx euro kost wanneer het plastiek schijfje maar 0,x euro kost, en ga zo maar verder. Of denken dat ze, éénmaal de game gekocht, het recht hebben om zomaar te kopiëren en te verdelen omdat je betaalt voor je bandbreedte
Zie hierboven. Totaal van de pot gerukt.
Goed, het enige waar ik dan op kan hopen is dat in de toekomst games echt gigantisch goed beveiligd worden. Voor de ps3 lijkt het al een feit, de volgende xbox zal ook wel safe zijn (ms is uiteindelijk een softwarebedrijf, ze laten zich geen twee of drie keer vangen). Misschien komt er ook technologie om pc games te beveiligen en dan zijn we helemaal waar we moeten zijn. Als de consument het niet kan of wil snappen moet het maar van bovenaf opgelegd worden.
Ik ben het ook eens met jouw analyse van FO3 en open-environment/free roam games in het algemeen. Ik hoopte vroeger ook dat dit de toekomst zou worden, maar het bevalt me steeds minder. Oblivion was een ramp, en FO3 is voor het soort gamer dat ik ben in elk geval niet veel beter. Fable 2 zou ik graag eens proberen, maar dat ziet er al beter uit. Een open wereld met een 'guided gameplay'. FC2 is al helemaal niets voor mij. Veelbelovend, maar gewoon bagger uitgewerkt. Dergelijke games zal ik echt nooit nog kopen. In een balans tussen scripted en free roam heb ik liever meer scripted.
Ik wil een ervaring meemaken, een verhaal, actie, emotie, skillzzz. Niet 75% doelloos rondlopen en 10% repetitieve actie en 15% zelf beslissen wat ik wil doen (en nadenken ...

) Daar krijg ik snel een gefrustreerd gevoel van en dan heb ik nog meer dan gewoonlijk het gevoel dat ik m'n tijd aan het verprutsen ben. CoD4 is hoe het wel moet, FC2 bvb niet, en oblivion nog veel minder
Maar goed, voor alles is een markt natuurlijk, free roam gamers zullen waarschijnlijk niets hebben met bvb NHL09

En maar goed ook, diversiteit moet er zijn. Persoonlijk vind ik dat de open werelden nog steeds te 'fake' en 'steriel' aanvoelen en de uitwerking altijd ondermaats is. (tenzij voor simpelere omgevingen zoals die in GTA IV)
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 06-11-2008 17:07
]