Hehe, tsja, interpersoonlijke variatie

. Als ik de main members in mijn guild bekijk dan wordt de 10 uur per vrije dag en 6 uur per werkdag vrij gemakkelijk behaald. Uiteraard zitten er ook meer casual spelers tussen, maar developers moeten de variatie niet onderschatten.
De spreiding is namelijk heel groot, een paar jaar geleden kwam uit een onderzoek van ik geloof gedaan op een populatie van second life iets naar voren als gemiddelde van 32 uur met een sd van iets van 13 uur. 32 +- 1.96 * 13 en je normale populatie is toch uiterst variabel. Alles tussen 6 en 58 uur is 'normaal'. En als ontwikkelaar is dat dan ook iets waar je je op af moet stemmen. Als ze maar aan kunnen bieden voor 32 uur entertainment in de week, dan valt 50% van de potentiele subscription base af omdat er te weinig te doen is om te blijven subben.
Dat laatste is een groot probleem van veel MMO's de laatste tijd. Er zit best wat leuks tussen, voor een uurtje of 5 in de week. Zou best 6 van die spellen voor 30 uur in de week kunnen spelen en de box daarbij aanschaffen. Maar 6x subben? Dat gaat te ver, ga geen 90 Euro per maand neer leggen om 6 spellen te spelen.
Dus kies ik qua mmo gewoon dat spel uit welk me voor 50 uur per week kan boeien, of ik cancel mijn sub.
@Stealth2000: Yep, ik hoop dat we tijdens E3 2011 toch zeker een overload aan informatie zullen krijgen als niet voor dan al. Zeker als je in mind houdt dat begin 2011 de aanvankelijke wens tot release was, wat dan weliswaar is uitgesteld, lijken ze daarvoor niet zozeer gepushed te hebben met informatie over wat er echter nog meer te doen is in het spel.
Laten we hopen dat het goed uitpakt, maar het zal ook niet de eerste langverwachte, grote titel zijn op de mmo markt die flopt

.