@Wachterob: De air is altijd al een nicheproductje geweest volgens mij. En die verkoopt sowieso wel door z'n status en precies door de prijs. Genoeg mensen die nét dát product willen omwille van z'n exclusiviteit en hogere prijs. (ja, die consument bestaat ook )
Daarnaast moet je de macbook air meer zien als een showcase, een staaltje kunnen om te tonen dat ze de leidinggevende notebook designers zijn.
Wat betreft je prijsstelling ben ik het niet met je eens. Zie de charts in het begin van keynote. (en ook berichtjes her en der van mensen die er al één besteld hebben zonder het ding zelfs nog maar in het echt te zien) Voor dergelijke klanten zouden sommige bedrijven hun ziel verkopen. We kopen een dell/hp omdat we hem nodig hebben en één van beide toevallig goedkoper was. Mensen kopen een apple omdat ze sowieso een apple willen. Ongeacht de prijs. En dat moet je
VERDIENEN. Laten we hier nu eens niet gefrustreerd en moeilijk over doen, ze doen blijkbaar iets goed wat door een groot publiek geapprecieerd wordt.
Nu, zelfs in moeilijke economische tijden en met dure laptops blijven ze voorop op de groei in de betreffende markt. Ze groeien sneller dan de markt. Waarom zouden ze dan hun prijzen verlagen als ze al hun productievolumes kunnen wegzetten? Ze zouden wel gek zijn.
Tevredenheidsenquetes tonen ook aan dat apple gebruikers in grote mate tevreden zijn over hun product. Dát wil je bereiken.
Ik vind hem nog steeds niet duur voor wat je krijgt. Dat vind ik nu namelijk het heerlijke. Telkens ik m'n iPod vastneem, dan voel ik gewoon de design-effort die daar in is gekropen. Je mérkt gewoon dat mensen met een passie voor technologie dit voor de consument hebben ontworpen, dat er aan mij (de consument) gedacht is. Ze zijn dan misschien duur, er staat veel tegenover.
Wie dat niet ziet, geen probleem toch? Zoals ik al zei, er zijn massa's andere fabrikanten van elektronica die net zoveel moeite willen doen om jou een product aan te smeren als apple. Dus ik snap NOOIT dat gerant over de prijs.
En misschien wordt het ook wel eens tijd om te beseffen dat niet de hele wereld zo zuuuunig is als de rasechte Hollander en liever elke euro vijfmaal wil omdraaien alvorens 'em uit te geven. (en dan ook nog liefst met zoveel mogelijk Mhz'jes voor die euro, uiteraard). Niets mis mee, prima voor jullie, maar zo werkt het vaak niet. Daarnaast is het publiek hier totaal niet representatief voor de markt. Daar wordt niet alles compleet doodgeanalyseerd, daar gaat pa-lief met een goed loon voor zichzelf en z'n zoon een laptopje halen. Wij zijn echt een absolute minderheid (paar tienden procent misschien) en daar is men zich hier totaal niet van bewust.
Ik zou het in een topic over apple laptops dan ook liever willen hebben over het ontwerp en de ontwerpkeuzes dan TELKENS opnieuw dat gezeik te moeten lezen over specs en prijs. It's just not an issue, voor mij dan.

Gelukkig bepaal ik niet de richting van een discussie,
ik hoor de modjes mij al arrogant vinden...