Apple's "The spotlight turns to notebooks" event 14 oktober

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:
  • 52.412 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Chiron schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:30:
[...]
Maar je moet hem binnen ook feller zetten om reflecties te onderdrukken, dat kijkt niet fijn. Plus je blijft gewoon reflecties zien, ik zal wel een mierenneuker zijn maar onbewust heb ik reflecties, hoe weinig het er ook zijn, dan toch wel in beeld. Dat is wat het vermoeiend maakt.
Heb je de Air weleens binnen gebruikt? Ik kon er echt geen reflecties mee zien.
De MBA is minder reflectief dan bijvoorbeeld een Acer of Asus.

Maar de nieuwe glasplaat zou wel een probleem kunnen zijn. HP heeft al zoiets in de VS en dat is erg reflectief.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 14-10-2008 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke Kingston DDR3 geheugen zou je bij de macbook eigenlijk erbij kunnen prikken? Ben benieuwd of het nog steeds veel goedkoper is om dit zelf te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nja, ik ben een student en heb echt zitten wachten op vandaag om een macbookje te bestellen, maar die prijsstijging had ik écht niet aan zien komen! Is de nieuwe macbook het prijsverschil waard voor iemand die wat films kijkt, muziek luistert, werkt voor school en wat op internet klooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
Hij is errug nice, maar heb mn MBP nu mischien 4? maandjes.. lastig....

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

Tiiim schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:03:
Vraagje..zijn deze macbooks nou direct morgen te bewonderen bij de Apple resellers? Of duurt dat ook nog een weekje.
Denk dat je minimaal tot zaterdag moet wachten. Is nog even afwachten :) Morgen lijkt me heel sterk iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:27

Apoca

Array Technology Industry

jpboere schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:37:
Welke Kingston DDR3 geheugen zou je bij de macbook eigenlijk erbij kunnen prikken? Ben benieuwd of het nog steeds veel goedkoper is om dit zelf te doen...
Dat vraag ik me dus ook af, voor 134 euro koop je geen 2 x 2GB DDR3.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:40:
Nja, ik ben een student en heb echt zitten wachten op vandaag om een macbookje te bestellen, maar die prijsstijging had ik écht niet aan zien komen! Is de nieuwe macbook het prijsverschil waard voor iemand die wat films kijkt, muziek luistert, werkt voor school en wat op internet klooit?
Grootste vooruitgang is de LED display (beter beeld, feller) en de GPU (heb je weinig aan met jouw gebruik).
Eigenlijk is de oude macbook prima voor jouw gebruik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
Oww, dat gaat hard in dit topic. Ik kijk op marktplaats, en zie alle 'oudere' modellen er voor +- de aanschafprijs er op staan? Zelfs oudere modellen dan de mijne gaan voor 1700 er op.

Zelf heb ik er nu 4GB in gezet (de 'starter' van de pro serie). En zit nu wel erg te twijfelen, als ik er maar 100 euro ofzo op achteruit ga...

Het punt is alleen dat ik niet zonder laptop kan zitten, omdat ik er op werk :P

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Laatst online: 20:29
Apoca schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:42:
[...]

Dat vraag ik me dus ook af, voor 134 euro koop je geen 2 x 2GB DDR3.
Heeft het dan echt veel zin het geheugen te upgraden naar 4GB ipv 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boel-Shit schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:47:
[...]

Heeft het dan echt veel zin het geheugen te upgraden naar 4GB ipv 2?
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
J0sTJos schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:18:
Fokking lelijk... Geen FireWire op de MacBooks. Dat zullen de meeste muzikanten/audiotweakers (en nog velen om andere redenen: HD's, digicams etc.) niet zo leuk vinden... Ben nu erg blij met mn MacBookBlack met FireWire audio-interface en HD.
Dat zat er wel aan te komen, FireWire was al een beetje aan het uitsterven. De performance mensen zijn naar eSATA HD's geswitched, de massamarkt is aan USB2, en hoeveel mensen met een FW digicam ken jij? De iPod was al over. De professionele videowereld gebruikt eerder de Mac Pro dan een Macbook, en ik denk dat die nog wel de komende tien jaar firewire poortjes blijft houden, maar voor de massamarkt is (helaas) de strijd tusse FW en USB2 wel beslist.

Ik hoop wel dat het geen trend voor de hele serie wordt, die nVidia kaarten in de Macbooks. Ik heb op een Macbook eigenlijk liever wat langere accuduur dan snellere gpu. Maar de goedkope instap-Macbook zal in de toekomst waarschijnlijk ook wel een zuinige Intel IGP houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 14-10-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:43
Dreamvoid schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:55:
[...]

Dat zat er wel aan te komen, FireWire was al een beetje aan het uitsterven. De performance mensen zijn naar eSATA HD's geswitched, de massamarkt is aan USB2, en hoeveel mensen met een FW digicam ken jij? De iPod was al over. De professionele videowereld gebruikt eerder de Mac Pro dan een Macbook, en ik denk dat die nog wel de komende tien jaar firewire poortjes blijft houden, maar voor de massamarkt is (helaas) de strijd tusse FW en USB2 wel beslist.
Helaas voor de massamarkt wel aangezien FW veel stabieler en efficiënter is. Ik ga binnekort mooi zo`n MBP met externe audio-interface halen voor mijn muziek producties, oooooooeeeeeeeeeeyeeeeaaaaaaaahhhhh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Macros4 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:58:
[...]

Helaas voor de massamarkt wel aangezien FW veel stabieler en efficiënter is.
Voor de niet-ingewijden onder ons: wat maakt FW dan zo superieur aan USB2.0? Hoezo is het stabieler? Voor hoeveel toepassingen is het verschil in doorvoersnelheid met bijvoorbeeld USB dermate belangrijk?

Heb persoonlijk meer het gevoel dat je maar wat na zit te blaten :+

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 14-10-2008 23:07 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiKai
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04
Dreamvoid schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:55:
[...]

Ik hoop wel dat het geen trend voor de hele serie wordt, die nVidia kaarten in de Macbooks. Ik heb op een Macbook eigenlijk liever wat langere accuduur dan snellere gpu. Maar de goedkope instap-Macbook zal in de toekomst waarschijnlijk ook wel een zuinige Intel IGP houden.
Zoals hierboven al gezegd, is het vooral in audioland een standaard bij geluidskaarten dat deze via firewire aangesloten worden, ik heb dus ook een geluidskaart die meer kost dan mijn MacBook zelf die via firewire aangesloten wordt. Anyways, destemeer reden dat het hierna een MBP wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Macros4 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:58:
[...]

Helaas voor de massamarkt wel aangezien FW veel stabieler en efficiënter is. Ik ga binnekort mooi zo`n MBP met externe audio-interface halen voor mijn muziek producties, oooooooeeeeeeeeeeyeeeeaaaaaaaahhhhh...
Het treurige is dat Apple FireWire zelf destijds de nek omgedraaid heeft door hoge royalties voor FW hardware te vragen, waardoor de budget-apparatuur fabrikanten de standaard links laten liggen en moederbord fabrikanten alleen in high-end bordjes FW meegaven.

Ironisch genoeg geeft Apple nu de voorkeur voor (Mini-)DisplayPort boven HDMI, waar teveel royalties voor betaald moeten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

spone schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:06:
[...]

Voor de niet-ingewijden onder ons: wat maakt FW dan zo superieur aan USB2.0? Hoezo is het stabieler? Voor hoeveel toepassingen is het verschil in doorvoersnelheid met bijvoorbeeld USB dermate belangrijk?
Firewire is peer-to-peer met DMA, USB is master-slave, waarbij de computer alles moet gaan zitten doen. Een FW camera kan uit zichzelf prima tegen een hdd praten (mits 'ie daarvoor de software heeft natuurlijk), zonder dat 'ie extra hardware aan boord moet hebben. Voor USB heb je altijd een USB host (dwz, computer) nodig. Met Firewire kun je tegen de device zeggen 'prop deze data hier in mijn geheugen', en dan doet dat apparaat dat lekker zelf zonder dat de cpu er moeite voor hoeft te doen.

Zelfs Firewire 400 is in de praktijk sneller dan USB2 (wat theoretisch 480Mbps doet.)

De rest mag je googlen :P
Nee hoor, hij heeft 100% gelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2008 23:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik doe veel grafisch werk, is het nieuwe scherm van de mbp en het cinema scherm dan echt af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Nah, hangt er vanaf waar je je mbp kan plaatsen, hij zal wel goed zijn, led display met wat meer brightness, heb er soms met donkere dingen wels last van op mijn iMac 24".

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
spone schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:06:
[...]

Doorvoersnelheid is het probleem niet, maar latency is bij FireWire veel beter dan standaard USB2, wat vooral belangrijk is bij multitrack opnames. Audio-professionals kozen daardoor masaal voor FW en USB heeft nog altijd een slechte naam in die kringen.

Inmiddels zijn we tien jaar verder en hebben alle USB-geluidskaarten fabrikanten het trage standaard USB-geluids profiel links laten liggen en hebben hun eigen low-latency protocol-over-USB ontwikkeld, waardoor de het verschil tussen FW en USB eigenlijk niet zo groot meer is. Maar het blijft een beetje een hack.

USB is trouwens sinds een aantal jaren ook Peer-to-peer ("USB On The Go" heet dat, veel gebruikt voor fotocamera's met printers), dus dat is geen unieke feature voor FireWire meer. Maar in het begin was USB zeker geen match voor FireWire, ook omdat FW controller vrij veel zelf regelt ipv de cpu te gebruiken. Daarom is FireWire controller hardware ook duurder dan USB. Bij trage computers was die aparte controller van FW een grote pre, met de snellere multicore cpu's (en vooral, betere I/O schedulers) is het voordeel veel minder en gaat het kostenvoordeel meer spelen. Eigenlijk net zoals modems op een gegeven moment allemaal softmodem werden.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 14-10-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kai-Hugo schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:08:
[...]

Zoals hierboven al gezegd, is het vooral in audioland een standaard bij geluidskaarten dat deze via firewire aangesloten worden, ik heb dus ook een geluidskaart die meer kost dan mijn MacBook zelf die via firewire aangesloten wordt. Anyways, destemeer reden dat het hierna een MBP wordt.
waarom is firewire bij audiobewerking dan zo'n pre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

franssie schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:42:
Leuk voor een extern scherm maar daar is een laptop niet voor bedoeld...
Daar is een laptop nou juist WEL voor bedoeld ;)
Ik heb vroeger wel eens wat mensen gezien die een presentatie gaven en daar een desktop machine voor gebruiken. Een paar jaar later was het alleen nog maar een laptop. Je wil toch wel erg graag met een laptop een presentatie kunnen houden en daar dus een beamer op aan kunnen sluiten. Zo'n aansluiting voor een extern scherm is nogal een must have. Ook gezien het feit dat mensen tegenwoordig steeds vaker een laptop hebben ipv een desktop en toch ergens op een vaste plek willen werken. Op dat punt springt Apple met het nieuwe Cinema Display goed in doordat ze er maar een magsafe connector bij hebben gedaan om je laptop op te laden. Uit oogpunt van ergonomie is het zeer wenselijk om op een extern scherm te werken (al is het voor veel mensen alleen al om de resolutie en de wat grotere en dus ook makkelijker te lezen letters). Er zijn nog maar bar weinig mensen die een laptop alleen maar op schoot gebruiken voor korte duur.

Het weglaten van de firewire 400 op zowel de Macbooks als de nieuwe Cinema Display is misschien toch wel de indicatie dat Apple firewire toch een beetje als verliezer van usb ziet. Alleen op de Macbook Pro zit een firewire 800 poortje, dus wie firewire wil zit automatisch al aan een Macbook Pro vast en zal voor z'n oude fw400 apparatuur iets moeten vinden om het op de fw800 poort aan te kunnen sluiten. Wel jammer die keuze maar gezien het feit dat eigenlijk alleen nog videocams op firewire zijn (hdd's ook nog wel maar je ziet ze steeds meer met dingen als usb en esata) niet zo'n hele rare keuze.

Wat ik dan net als velen echter niet snap is de wil om alles maar over te zetten op dat glas wat glossy is. Het is totaal niet ergonomisch omdat al die reflecties een onrustig beeld geven en dat leidt weer tot dingen als vermoeide ogen. Verder worden schermen ook lastig af te lezen en moet je heel kieskeurig gaan zijn over waar je gaat zitten met je laptop. Het is misschien leuk dat je die "vivid colors" hebt zoals ze zelf uitleggen maar ergonomie lijkt me toch een heel wat belangrijker item. Nouja, voor wie al een Macbook gewend was maakt het niks uit, daar zit al van meet af aan een glossy scherm op. Voor de Macbook Pro mensen daarentegen is het al snel een forse stap terug. Velen hebben zo'n Macbook Pro juist vanwege het matte scherm, dat kan nu dus niet meer. Hopelijk is Apple slim en doen ze daar toch wat aan in de volgende generatie (al is het alleen maar zorgen dat je in ieder geval bij de Macbook Pro de keuze hebt tussen mat of glossy zoals dat eerder ook het geval was; gewoon bij alle producten zou nog mooier zijn).

Owja, ook tof dat ze het design van hun consumenten en "pro" notebooks nu gelijk hebben getrokken. Hebben toch in zekere mate die 12" Macbook Pro die velen zouden willen (je mist alleen de betere graphics chip, de rest heb je al in dat model van 1499). Dat hadden ze echt eerder moeten doen.

Ligt het nou aan mij of lijken die uitgefreesde casings ook een stuk dikker dan de huidige casings voor de Macbook Air en Pro?
Philflow schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:24:
[...]

't is niet alleen gelul hoor. ik had een Air en die backlight is zo fel dat ik ook buiten eigenlijk geen last had van de reflectie.
Mja, het mag dan wel een LED scherm zijn maar qua accuduur ga je er toch aardig op achteruit als je dat backlight op z'n max zet (ik zag iets van minimaal 30 minuten minder aan accuduur hier). Ik vind het wel een erg slechte keuze en gewoon een slap excuus.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:27:
[...]

waarom is firewire dan zoveel beter voor audiobewerking? usb 2.0 voldoet ook prima
Wat CyBeR al zegt maar heel simpel gezegd komt het erop neer dat firewire intelligenter is en meer in staat is om dingen zelf te doen. Bij usb is de boel zo dom dat het meeste door de computer zelf moet worden gedaan. Daardoor is firewire stabieler en schommelt het bij usb nogal, vooral als je computer aardig druk bezig is met vanalles en nog wat zou je het verschil goed moeten merken. Zoals CyBeR al uitlegt zijn er nog wel meer voordelen aan firewire t.o.v. usb maar dan wordt het al gauw aardig technisch :P

Een ander simpel punt is eigenlijk hetzelfde als waarom de grafische sector overwegend Macs gebruikt: het was vroeger zo en is zo gegroeid. Als je wat audio spul wil hebben kun je bijna niet meer om firewire heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het DVI Out poortje is verdwenen op de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim
  • Laatst online: 18-02-2022

Tiiim

Grand Theft Audio

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:16:
[...]

waarom is firewire bij audiobewerking dan zo'n pre?
omdat alle hardware (externe audio interfaces) veelal gebaseerd is op Firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:17:
Het DVI Out poortje is verdwenen op de MBP?
Ja, op de Macbook, Macbook Pro en dat nieuwe Cinema Display wordt nu mini-DisplayPort gebruikt i.p.v. DVI en mini-DVI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
Hmm... :( Net de keynotes aan het bekijken stop het filmpje na de film over hoe de MacBook wordt gemaakt :( beetje jammer zal 2e deel morgen wel zien :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

[quote]ppl schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:17:
[...]

Daar is een laptop nou juist WEL voor bedoeld ;)
te lang verhaal
Nee - tenzij jij mij een beamer kan noemen die die resolutie heeft, Ik heb nog geen beamer (projector internationaal) gezien die meer aankon dan VGA, laat staan HDMI.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 14-10-2008 23:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Echt een issue in het geval van een nieuwe MBP, die 0.5% CPU usage, in combinatie met die awesome CPUs die ze er tegenwoordig instoppen :9~
Zelfs Firewire 400 is in de praktijk sneller dan USB2 (wat theoretisch 480Mbps doet.)
Mee eens, dat zei ik zelfs in mijn post. Mijn vraag was echter in welke toepassingen dat echt een kritisch probleem zou kunnen zijn. Videobewerking? Is daar niet iets als eSata voor? Toch vraag ik me nog steeds af waar dat 'stabieler' vandaan komt. Onderbuikgevoel?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

spone schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:25:
[...]

Echt een issue in het geval van een nieuwe MBP, die 0.5% CPU usage, in combinatie met die awesome CPUs die ze er tegenwoordig instoppen :9~
En uiteraard is 't niet alleen CPU waar dit om gaat. Maar ook weer wel trouwens: op 't moment dat jij video aan het doen bent is je CPU al bijzonder druk bezig met alleen dat. Dan helpt 't niet als 'ie ook nog extra moeite moet doen (en we hebben 't niet over 0.5%) om de gebruikte video van een disk of camera af te halen.
Mee eens, dat zei ik zelfs in mijn post. Mijn vraag was echter in welke toepassingen dat echt een kritisch probleem zou kunnen zijn. Videobewerking? Is daar niet iets als eSata voor? Toch vraag ik me nog steeds af waar dat 'stabieler' vandaan komt. Onderbuikgevoel?
eSATA is leuk hoor, maar als 't niet op je laptop zit heb je er geen donder aan :P En bovendien: eSATA is alleen voor storage. Firewire kun je desnoods een muis aan hangen. (Is kostentechnisch niet verstandig, maar 't kan wel.) En Firewire is de enige compatibele manier om shit van echte videocamera's af te halen (DV gebeuren.)

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2008 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
spone schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:25:
[...]

[...]

FW heeft een eigen hardware I/O controller, waardoor een overbelaste cpu in theorie geen invloed zou moeten hebben op de doorvoersnelheid (in de praktijk kan natuurlijk de aanvoer van data voor de controller wel stokken). USB doet de I/O controller taken deels op de cpu, waardoor er vertraging kan optreden als de cpu geen cycles over heeft (bv door heel zwaar netwerkverkeer, volbelasting door video encoding, of gewoon een vastloper). Eigenlijk zou de scheduler van het OS dit nooit moeten kunnen laten gebeuren, maar niets is onmogelijk. Met de huidige multi-core cpu's is dit een stuk minder probleem dan vroeger, maar het is er nog wel. De meeste toepassingen zijn helemaal niet tijdskritisch, behalve dus low-latency audio, dus de studio jongens. Die gebruikers zweren nog bij Firewire.

Ik snap Apple wel dat ze voor hun goedkopere instap laptops het risico wel nemen om die groep pro-gebruikers teleur te stellen. Het is zoals met netwerkkaarten: die hadden vroeger ook hun eigen controller chips, terwijl dit tegenwoordig voornamelijk op de cpu gedaan wordt. Eigenlijk puur kostenbesparing, want minder chips = goedkoper mobo.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 14-10-2008 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Ik vind eigenlijk dat ze van het hele Macbook en Macbook Pro idee moeten afstappen. Ze lijken nu al zoveel op elkaar. Dus ik zou zeggen: Zorg dat alle 'leuke' features gelijk zijn (isight, toetsenbord, ontwerp etc.) en laat mensen daarna zelf aangeven wat ze er precies in willen hebben. Bij de vorige generatie waren er nog echt duidelijke verschillen, maar kwam de inhaal slag van de normale macbook er ook al aan. Bij de iMacs en Mac Pro's is nog wel een duidelijk verschil aanwezig.

Ik vraag me trouwens af hoe goed de Macbook het gaat doen bij games die nu gaan uitkomen. Het zou natuurlijk leuk zijn als dat een beetje oke zou werken.

Hoe dan ook; Er moet en zal een Macbook (pro) + Apple display komen. Ik heb er zin in. Nog even wachten dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daar gaat mijn optie om een nieuwe cinema display te kopen voor mijn oude MBP en PC. Of zijn er verloop stekkertjes van DVI->Displayport?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Niet online
FiZz schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:38:
Ik vind eigenlijk dat ze van het hele Macbook en Macbook Pro idee moeten afstappen. Ze lijken nu al zoveel op elkaar. Dus ik zou zeggen: Zorg dat alle 'leuke' features gelijk zijn (isight, toetsenbord, ontwerp etc.) en laat mensen daarna zelf aangeven wat ze er precies in willen hebben. Bij de vorige generatie waren er nog echt duidelijke verschillen, maar kwam de inhaal slag van de normale macbook er ook al aan. Bij de iMacs en Mac Pro's is nog wel een duidelijk verschil aanwezig.
Ik denk dat we dat op korte termijn ook gaan zien. Ik heb het idee dat ze daar langzaam naartoe aan het werken zijn en dat dit eigenlijk de éénnalaatste stap is in het realiseren ervan.

Ik denk dat ze je in de toekomst vooral een keuze laten maken tussen ultraportable en performance. Misschien zullen die zelfs samen gaan als we nóg verder in de toekomst kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zonoskar schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:41:
Daar gaat mijn optie om een nieuwe cinema display te kopen voor mijn oude MBP en PC. Of zijn er verloop stekkertjes van DVI->Displayport?
Nog niet, maar die zullen er wel aan komen lijkt me. Vroegah met ADC had je dat ook.

[ Voor 60% gewijzigd door CyBeR op 14-10-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote misser:

- Nog steeds geen Bluray
- Glossy scherm

Persoonlijk: (Pro)
- Lelijk toetsenbord
- Lelijke onstrakke body

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

2 vragen.

Allereerst... als ik via surfspot inlog dan zijn is dit de prijs voor de nieuwe MBP
Gratis geleverd
€ 1.619,59
(€ 1.361,00 excl. BTW)

ipv 1799,-

Is het voor mij mogelijk om op één of andere manier die mbp te bestellen voor 1361 als een vriend van mij de btw kan terugkrijgen. Lijkt mij niet maar zou dit mogelijk zijn omdat hij eigen bedrijf heeft. Hij heeft dit ook met zijn MBP gedaan maar dan niet met ook nog die surfspot korting? kan dit gewoon.. want dan is het wel nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nee, wil je de btw terug krijgen moet de studie ook op de zaak staan, en dat is behoorlijk moeilijk.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
dat kan, maar dan moet die vriend het wel op zijn balans bijschrijven en rekening houden met de afschrijving ed....even vragen dus of hij dat wil doen...

Verder vind ik het nog vrij voorbarig om gelijk te gaan roepen dat glossy kut, klote en slecht is. Wacht eerst eens af totdat je het apparaat live hebt gezien en dan mag je van mij schelden wat je wilt.

[ Voor 40% gewijzigd door Sluuz op 14-10-2008 23:47 ]

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sluuz schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:46:
Verder vind ik het nog vrij voorbarig om gelijk te gaan roepen dat glossy kut, klote en slecht is. Wacht eerst eens af totdat je het apparaat live hebt gezien en dan mag je van mij schelden wat je wilt.
Euh, ik kijk al maanden tegen glossy iMacs en MacBooks aan. Hoe, precies, gaat deze glasplaat verschillen met die van de iMac?

Het blijft kut en ik hoop dat ze erop terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Naast het hele licensing verhaal (excuus?) speelt er nog een tweede issue: Blu-Ray heeft niet zoveel zin zonder hardware decoding support in OS X, en dat zit er (als we de geruchten mogen geloven) pas met Quicktime X in Snow Leopard aan te komen. Zonder hardware acceleratie is 1080p, 40 Mbit H.264 veel en veel te zwaar voor de cpu, laat staan op de relatief zwakke processoren in de Macbook/MBP. De nVidia 9x00 is er op zich klaar voor, de software kant nog niet.

Op Windows is Blu-Ray zonder de Cyberlink/PowerDVD decoder (met hardware acceleratie) ook vrijwel niet te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 14-10-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Ok thanks... zie dat ik zonder surfspot m ook kan kopen voor ong. 1450 euro (dus ex btw)
das opzich ook te doen. Ik moet zeggen, ik ben niet echt "blown away" maar wat Sluuz zegt klopt wel. Ik wil m eerst even zien in de winkel en dan praten we verder;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

haagseblowin schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:24:
Op surfspot back to school:

Macbook 2 Ghz: 1055,53€
Macbook 2,4 Ghz: 1319,71€
Pro 2,4 Ghz: 1582€
Pro 2,53 Ghz: 1979€

Ik ga denk ik voor de macbook 2,4 :)!
Bij mij kost de Macbook 2 Ghz 1103 via SurfSpot en ik zit op de Universiteit van Amsterdam. Denk dat jou instelling meer subsidie geeft, Haagse Hogeschool vermoedt ik?

Bedankt voor de tip! Ik had zelf nog nooit van SurfSpot gehoord en scheelt alweer €100,- en een iPod Nano voor €14. Ga hem vandeweek halen :) _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door rvd50 op 15-10-2008 00:04 ]

R.D50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Ik heb zelf nog een pc laptop, hiermee stream ik via HDMI HD naar mn tv... 1080p zonder problemen.
Ik ga ervanuit dan de MBP dit dan ook aankan(righht?|) maar hier zit dus geen HDMI op. Alz ik zo'n opzetding koop of whatever zodat hij wel op mn HDMI-DVI kabel kan... is er dan sprake van kwalitietsverlies of blijft het beeld gewoon 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Digitaal, dus geen kwaliteitsverlies.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Oké duidelijk. Ik had liever gewoon HDMI gehouden zoals ik nu heb... maar goed. Zolan ik maar geen kwalitietsverlies heb. Moet dan dus wel 2 van die kabels kopen. 1 voor op mn kamer en 1 voor bij mn ouders, vindik niet echt handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiKai
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:04
Tiiim schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:18:
[...]

omdat alle hardware (externe audio interfaces) veelal gebaseerd is op Firewire.
Exact, en die hardware vervang je niet zomaar omdat dit veelal meer kost dan de laptop zelf, ik kan me sowieso niks bedenken wat er in het USB smaakje komt kwa externe audio interface. (Ik heb het dan over RME, Apogee etc) Maar ook veel iets meer entry level audio interfaces van bijvoorbeeld M-Audio etc komen bij iets meer sporen al alleen in FireWire. Op de een of andere manier kiezen al die fabrikanten dus wel alsnog voor FW, maar misschien dat ze nu wel gaan volgen en allemaal langzaam overstappen naar USB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

CyBeR schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:48:
[...]

Euh, ik kijk al maanden tegen glossy iMacs en MacBooks aan. Hoe, precies, gaat deze glasplaat verschillen met die van de iMac?

Het blijft kut en ik hoop dat ze erop terug komen.
With you - hoop dat Apple hier ook mee leest.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ThePupD schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:03:
Oké duidelijk. Ik had liever gewoon HDMI gehouden zoals ik nu heb... maar goed. Zolan ik maar geen kwalitietsverlies heb. Moet dan dus wel 2 van die kabels kopen. 1 voor op mn kamer en 1 voor bij mn ouders, vindik niet echt handig
HDMI is kansloos. Is gewoon DVI met wat extra draadjes voor audio in een connector aan kabels waar ze weer belachelijk veel geld voor kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Ik bedoelde trouwens DVI niet HDMI, HDMI gaat in mn tv, dvi in mn laptop... maar die zit er dus niet op. Wat kost zo'n klik ding eigenlijk zodat ik m'n DVI erin kan pluggen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

franssie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:09:
[...]

With you - hoop dat Apple hier ook mee leest.
Ook op Macrumors en andere sites lees ik erg veel kritiek. En terecht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
simon schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:02:
Digitaal, dus geen kwaliteitsverlies.
DVI, HDMI, Displayport, allemaal het zelfde gezever, echter een andere connector.
En indianen verhalen over digitaal = geen kwaliteits verlies, werkt gelukkig niet, dit om talloze redenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

ThePupD schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:21:
Ik bedoelde trouwens DVI niet HDMI, HDMI gaat in mn tv, dvi in mn laptop... maar die zit er dus niet op. Wat kost zo'n klik ding eigenlijk zodat ik m'n DVI erin kan pluggen:)
€ 29,- voor Mini Displayport-naar-DVI en € 99,- voor Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik zat al een tijdje te kijken om een Macbook te nemen, de nieuwe Macbook gaf echter de doorslag :)
Nu wil ik er een bestellen met studentenkorting, dan krijg ik er voor 14 euro een iPod nano 8gb bij, en er staat ook bij de bestelling dat ik een printer erbij kan bestellen met 90 euro korting (door middel van een coupon?), dit komt er op neer dat ik voor 24 euro extra ik een Canon multifunctionele printer er bij kan krijgen en een iPod nano 8gb. Als ik echter in mn mandje kijk staat alles echter met het volledige bedrag. Iemand die weet hoe dit zit? krijg ik geld terug, of korting op een volgende aankoop ofzo? Als dat laatste het geval is dan laat ik het wel zitten, ik was niet van plan snel weer wat uit de apple store te bestellen.

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Denk dat ik toch maar voor de Macbook 2.4 ga, tenzij een bezoek aan de winkel mijn mening kan veranderen.

Het gemis van firewire is jammer maar verder kan ik 95% van de zaken die ik nu op m'n Powerbook kan nog wel. Harddisk is eenvoudig te verwijderen dus snel in een losse houder te doen als vervanger van Target Disk Mode. Het prijsverschil met de MBP leg ik dan wel bij een bedrag voor een nieuwe digitale filmcamera die geen DV nodig heeft.

En anders heb ik nog m'n Powerbook, twee imacs en vier powermacs die het tapeje leeg kunnen trekken ;)
D4V3 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:31:
Als ik echter in mn mandje kijk staat alles echter met het volledige bedrag. Iemand die weet hoe dit zit? krijg ik geld terug, of korting op een volgende aankoop ofzo? Als dat laatste het geval is dan laat ik het wel zitten, ik was niet van plan snel weer wat uit de apple store te bestellen.
Je krijgt formulieren die je in moet vullen en terug moet sturen incl. bewijs dat je idd student / leraar bent. Daarna stort Apple het bedrag terug.

[ Voor 34% gewijzigd door Speedpete op 15-10-2008 00:36 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau26
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 11:58
Hmm die printerkorting van 90 pleuro is indd ook erg aantrekkelijk naast de hoge korting op de 8Gb nano. Moet je dan perse een canon printer nemen of maakt het niet uit welke je kiest?

Ik heb gekeken of er nog meer verschillen zijn tussen het 2,0 en 2,4Ghz model van de macbook naast dan de processorsnelheid en harde-schijf grootte. En ik las ergens dat het 2,4Ghz model dus wel een verlicht toetsenbord heeft en de 2,0 versie niet. Ook niet onbelangrijk lijkt mij om in je overwegingen mee te nemen :)

13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LyP0
  • Laatst online: 12-02 12:33

LyP0

it is I , you worst nightmare

Daedalus schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:26:
[...]
€ 29,- voor Mini Displayport-naar-DVI en € 99,- voor Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI.
Dat laatste vind ik gewoon asociaal veel. Ik was van plan om deze macbook aan te sluiten op mn 30" dell maar zoveel geld is het me niet waard.

Ik heb wel net een mackbook( instap model ) gekocht, dit word mn eerste mac dus ik ben best gespannen. Wat me wel gaat bevallen is denk ik het trackpad, het trackpad op de laptop van mn pa is gewoon te klein om lekker mee te kunnen werken.
wel ga ik de dvi aansluiting missen, het aansluiten van een andere monitor is voorlopig ook geen optie dus...
( financieel )

Waar ik ook naar uit kijk is de mooi afgewerkte behuizing, licht gewicht en een hogere mobiliteit dan de huidige dell.

Ik moet alleen even zoeken waar ik de keynote speech kan vinden, wil deze toch graag zien en heb m helaas gemist toenstraks. Zal toch wel op youtube staan ofzo.

ik voel me lekkaah !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat de verkoop cijfers voor de nieuwe modellen zwaar gaan tegenvallen. Apple moet niet denken dat mensen puur die macbooks kopen omdat er een appeltje opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
De keynote is hier te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Laatst online: 10-09 10:37
Afbeeldingslocatie: http://gizmodo.com/assets/images/gallery/4/2008/10/medium_2942739922_e41d85230e_o.jpg dit verschil heeft mij toch wel overgehaald om geen AIR te kopen maar gewoon de macbook. Scheelt in gewicht nog maar 0.4 kilo met elkaar en qua specs en aansluitingen heeft de normale MB een groter voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Daedalus schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:26:
[...]
Wat is het verschil eigenlijk???

ik moet m'n laptop aansluiten op mn HD TV?

[ Voor 6% gewijzigd door ThePupD op 15-10-2008 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan heb je geen dual-link nodig. Da's gewoon twee keer de bandbreedte voor het aansturen van schermen met hogere resoluties. Zoals de 30".
LyP0 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:54:
[...]

Dat laatste vind ik gewoon asociaal veel. Ik was van plan om deze macbook aan te sluiten op mn 30" dell maar zoveel geld is het me niet waard.
Dat valt wel mee. In tegenstelling tot single-link DVI is dit namelijk niet gewoon een verloopkabeltje. Er zit echt een doosje tussen wat 't signaal van DisplayPort naar Dual-Link DVI omzet. Dit omdat dual-link DVI meer pinnen nodig heeft dan DisplayPort heeft. DisplayPort kan uit zich zelf prima hoge bandbreedtes aan (net iets meer dan 8Gbps), maar doet dat op een andere manier dan DVI.

Als je goed kijkt zie je trouwens dat 't doosje twee pluggen heeft: een is voor stroom uit je USB-poort.

[ Voor 76% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2008 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
ik heb heel lang hierop gewacht, en die nieuwe macbooks zijn heel mooi, maar ik vind de prijzen echt vies tegenvallen. ook dat de plastic macbook maar met $100dollar verlaagd is niet normaal. de specs daarvan zijn om te huilen.

[ Voor 9% gewijzigd door El_Hefe op 15-10-2008 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

CyBeR schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:07:
Dan heb je geen dual-link nodig. Da's gewoon twee keer de bandbreedte voor het aansturen van schermen met hogere resoluties. Zoals de 30".
Sorry ik snap het niet. Mijn tv heeft toch juist een hoge resolutie? 37 inch Full HD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixxa schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:58:
[afbeelding] dit verschil heeft mij toch wel overgehaald om geen AIR te kopen maar gewoon de macbook. Scheelt in gewicht nog maar 0.4 kilo met elkaar en qua specs en aansluitingen heeft de normale MB een groter voordeel.
Dat was ik dus ook al aan het denken. De nieuwe macbook is al één van de dunste, cleanste laptops in z'n klasse (normale laptophardware met optische drive en genoeg poortjes), die paar mm tov een macbook air nemen we er toch gewoon bij, niet? En op zich vind ik een ontwerp met evenwijdige vlakken misschien nog wel interessanter. In elk geval is de macbook enkel vooraan een beetje dikker dan de air, achteraan zal het mm's schelen. Dat kan er nog wel bij, toch?

Gewicht dan, die 500 gram heb ik ook graag over voor een extra usb poortje en een optische drive (je weet nooit wanneer het handig is, soms gebruik ik die nog wel)

De macbook is nu gewoon qua concept de nieuwe ideale laptop geworden (in mijn visie dan). Ik vond altijd dat de oude macbook net iets te zwaar was. 2 kg was voor mij een harde grens voor dat soort formaat laptop. En jawel, ze zijn er in geslaagd: gewicht: 2.0x kg _/-\o_

Ik heb er voorlopig het geld niet voor (net een tv besteld) maar omg wil ik deze laptop liever vandaag dan morgen. Ik had nooit gedacht dat één laptop m'n desktop kon vervangen. In mijn idee zag ik me naar de toekomst toe vooral met een desktop+laptop. (omdat ik nooit een grote fan was van laptops). Maar dit is gewoon ideaal. Opslag kan wel op externe usb, qua cpu en geheugen moet het niet onderdoen voor m'n huidige desktop (wat voor mij al meer dan genoeg is) en de behuizing is een klasse hoger dan een gewone desktop behuizing. Dit ding KAN gewoon niet kapot (tenzij je er mee gaat gooien of zo). Gefreesde alu behuizing, metalen scharnieren, geen haakjes of klepjes. Het kan gewoon nooit slijten.

En waaom zou ik ook m'n desktop houden :X Dat is tegenwoordig gewoon onzin. De macbook is veel zuiniger, stiller, even duurzaam, ook metaal, en kan ik nog eens ergens mee naar toe nemen. De weinige games die ik af en toe speel kunnen nu ook prima (met die intel igp echt niet te doen). Games zoals etqw en trackmania, ik heb nu een nvidia 7600GT en meer hoeft op zich niet echt.

Begin februari, dan koop ik er één _/-\o_ Dit is dé laptop waar ik al lang op wacht, het ding is gewoon helemaal 'af'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ThePupD schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:08:
[...]

Sorry ik snap het niet. Mijn tv heeft toch juist een hoge resolutie? 37 inch Full HD...
Sorry, maar 1920x1080 is echt peanuts. Dat kan makkelijk over normaal DVI. Dat is namelijk ook wat in HDMI zit.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 15-10-2008 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Kai-Hugo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 00:06:
[...]

Exact, en die hardware vervang je niet zomaar omdat dit veelal meer kost dan de laptop zelf, ik kan me sowieso niks bedenken wat er in het USB smaakje komt kwa externe audio interface. (Ik heb het dan over RME, Apogee etc) Maar ook veel iets meer entry level audio interfaces van bijvoorbeeld M-Audio etc komen bij iets meer sporen al alleen in FireWire. Op de een of andere manier kiezen al die fabrikanten dus wel alsnog voor FW, maar misschien dat ze nu wel gaan volgen en allemaal langzaam overstappen naar USB..
De reden waarom Firewire de voorkeur heeft voor digitale audio en video opname omdat het in tegensteling tot USB wel real time wordt verwerkt, wat belangrijk is omdat je een video- of audiostream niet kan laten wachten.

Firewire werkt met een directe verbinding tussen apparaten, je kan er meerdere op elkaar aansluiten door ze door te lussen waarbij ze dus met elkaar communiceren maar er altijd wel een directe verbinding is met de computer die niet hoeft te worden gedeeld met andere apparaten. USB werkt met een host en clients waarbij alle apparaten (clients) alleen met de host (PC) communiceren en dus niks van elkaar weten en dus zomaar bandbreedte van elkaar kunnen opsnoepen en de host de verschillende apparaten tegelijkertijd aanstuurt door de anderen steeds even te laten wachten.

Ik vind het een groot gemis dat er nu geen enkele laptop kleiner is dan 15" met een firewire-aansluiting, vooral de nieuwe videochips en grotere harde schijven maken ze beter geschikt voor videobewerking, maar veel audio/video-apparatuur kan je er niet op aansluiten, ook de processorsnelheden vallen een beetje tegen. 18 maanden geleden waren er al Macbooks mer 2 Ghz Core 2 duo's. Volgens de wet van Moore zou in die tijd het aantal transistors zijn verdubbeld, ik had minstens 2.2 Ghz in de laagste modellen verwacht en 2.6 Ghz in de duurdere.
ThePupD schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:08:
[...]
Dat is amper 2 megapixels. De camera van een mobiele telefoon heeft er nog meer. Apple heeft al een aantal stappen genomen om zijn producten voor te bereiden op grote displays met een veel hoger DPI dan wat nu gangbaar is, een video-aansluiting die hogere resoluties aankan is slechts één van de stappen in die richting.

[ Voor 11% gewijzigd door Johnny op 15-10-2008 01:13 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik dacht een Pro te gaan halen, maar dat gaat niet door. De exclusiviteit is weg (alu vs plastic), en die iets hogere specs zijn me geen 500 euro waard. Wel zal ik de ruimte op mijn kleinere scherm missen... :(

Maar bij de rumours was er ook iets dat iSight verbeterd zou worden (betere camera?), maar ik heb daar nu niks van gehoord, en ook bij de specs zie ik niks. Ik weet bijv. dat de oude 1.3 megapixels was, maar nu staat dat er niet meer (of ik kijk op de verkeerde plek).

Dat trackpad is trouwens de mooiste updat vind ik! :D

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Stormbringer schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:11:
Ik dacht een Pro te gaan halen, maar dat gaat niet door. De exclusiviteit is weg (alu vs plastic), en die iets hogere specs zijn me geen 500 euro waard. Wel zal ik de ruimte op mijn kleinere scherm missen... :(
Sorry, maar je koopt dus een pro alleen omdat 't 'exclusiever' is? Dat is je 500 euro waard, maar de beter specs en het grotere scherm niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

CyBeR schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:10:
[...]

Sorry, maar 1920x1080 is echt peanuts. Dat kan makkelijk over normaal DVI. Dat is namelijk ook wat in HDMI zit.
Ok duidelijk, dat wist ik dus niet. Dus ik ken gewoon die van 29 euro kopen? want 99 euro keer 2 gaat me erg ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, meer dan 1.3 Mp heb je echt nodig om te webcammen... 8)7 De kwaliteit van de ingebouwde iSight is al bijzonder goed.

Wat betreft het Mhz'jes gezeur, daarvoor moet je bij Intel zijn, niet bij apple. Case closed. Ze kunnen ook alleen maar leveren wat intel aanbiedt en wat in die behuizing niet te warm wordt.

Daarbij zijn de huidige 2 Ghz ook al sneller dan de vorige 2 Ghz, dat de Mhz hype doorprikt is zou je tegenwoordig ook al mogen beginnen weten... :/

Of je hebt misschien liever zoiets? Lekker dik, veel luchtcirculatie en roosters... :+ Niemand houdt je tegen toch? Of heeft iemand het concept van concurrentie en vrije markt niet begrepen. Dell, hp, acer, asus, msi, lenovo, ze zitten allemaal op jouw bestelling te wachten...
ThePupD schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:14:
[...]

Ok duidelijk, dat wist ik dus niet. Dus ik ken gewoon die van 29 euro kopen? want 99 euro keer 2 gaat me erg ver...
Nog maar eens:

Single link dvi: resoluties tot 1920*1080(1200). Het 'aantal puntjes' bepaald de bandbreedte van het signaal, niet de grootte van het scherm :|

Dual link dvi (omdat met meer 'puntjes' de bandbreedte te klein wordt, vandaar dual link) voor resoluties zoals 2560*1600. En daarvoor heb je 1 (één) keer de dual link dvi adapter nodig. Hoe wil je nu één scherm op één laptop aansluiten met twee adapters... :X

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ThePupD schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:14:
[...]

Als je de pro gaat kopen krijg je er ws. zo'n verloopje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:16:
Ja, meer dan 1.3 Mp heb je echt nodig om te webcammen... 8)7 De kwaliteit van de ingebouwde iSight is al bijzonder goed.

Wat betreft het Mhz'jes gezeur, daarvoor moet je bij Intel zijn, niet bij apple. Case closed. Ze kunnen ook alleen maar leveren wat intel aanbiedt en wat in die behuizing niet te warm wordt.

Daarbij zijn de huidige 2 Ghz ook al sneller dan de vorige 2 Ghz, dat de Mhz hype doorprikt is zou je tegenwoordig ook al mogen beginnen weten... :/

Of je hebt misschien liever zoiets? Lekker dik, veel luchtcirculatie en roosters... :+ Niemand houdt je tegen toch? Of heeft iemand het concept van concurrentie en vrije markt niet begrepen. Dell, hp, acer, asus, msi, lenovo, ze zitten allemaal op jouw bestelling te wachten...

[...]

Nog maar eens:

Single link dvi: resoluties tot 1920*1080(1200). Het 'aantal puntjes' bepaald de bandbreedte van het signaal, niet de grootte van het scherm :|

Dual link dvi (omdat met meer 'puntjes' de bandbreedte te klein wordt, vandaar dual link) voor resoluties zoals 2560*1600. En daarvoor heb je 1 (één) keer de dual link dvi adapter nodig. Hoe wil je nu één scherm op één laptop aansluiten met twee adapters... :X
Even voor de duidelijkheid. In mijn eerdere post meldde ik al dat ik er 2 nodig zou hebben omdat ik zowel een tv heb op mn kamer als bij mn ouders, en wilde niet steeds dat verloopje meenemen eigenlijk. Vandaar dat ik zei 2 (twee)
Maar het is mij helemaal duidelijk. Bedankt ieder voor zijn hulp. Nu kan ik rustig in mn bedje verder nadenken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:17
Je 'sleept' toch al met je laptop. Zo groot is dat verloopkabeltje echt niet hoor. Maar aan jou uiteraard de keuze :)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie de FireWire poort op de nieuwe alu MacBook mist, je kunt via de volgende link je officiele feedback geven aan Apple.

http://www.apple.com/feedback/macbook.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.apple.com/nl/backtoschool/index.html?cid=WWW-EUNL-BTS20080916-OS9G1

Valt de nieuwe MacBook ook onder die actie?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Laatst online: 26-05 08:10

MoietyMe

zij/haar

To_Tall schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:22:
Hmm... :( Net de keynotes aan het bekijken stop het filmpje na de film over hoe de MacBook wordt gemaakt :( beetje jammer zal 2e deel morgen wel zien :)
Vraag me af of er nog wel een deel twee komt. Die Q&A zullen ze wel niet appart releasen.

Keynote staat inmiddels ook in iTunes en weegt 570 MB.

[ Voor 7% gewijzigd door MoietyMe op 15-10-2008 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR even feedback gestuurd over glossy schermen en firewire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Johnny schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:10:
[...]
18 maanden geleden waren er al Macbooks mer 2 Ghz Core 2 duo's. Volgens de wet van Moore zou in die tijd het aantal transistors zijn verdubbeld, ik had minstens 2.2 Ghz in de laagste modellen verwacht en 2.6 Ghz in de duurdere.
18 maanden geleden zat er nog geen core 2 duo in met een 1066mhz fsb. Deze nieuwe intel core 2 duo is niet alleen sneller dan de 2.1ghz die in de vorige macbook zat, maar ook zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Volgens mij had je 18 maanden geleden zelfs niet eens de Core2Duo maar de CoreDuo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind persoonlijk de update wel erg minimaal. De behuizing is dan wel compleet nieuw maar dat is voor mij geen reden om over te stappen. Ik heb nu een 2007 mbp met 2,4 ghz, 4gb ram en een 200 gb 7200 rpm schijf. Het enige dat beter is in de nieuwe mbp is de gpu. Ik had gedacht dat het nieuwe instap model gelijk zou zijn aan het oude top model. De specs zijn voor een groot deel hetzelfde gebleven.

Ook de prijs vind ik opvallend, ik dacht dat Apple al zijn prijzen ging verlagen. Nu betaal je voor een instap model 1799 terwijl ik in het begin van het jaar 1760 heb betaald voor bovenstaande specs :s

Daarbij vind ik em ook niet mooier dan de "oude" mbp. De zwarte toetsen vind ik niet mooi, hij lijkt nu op een toshiba.

Ik ben iig blij dat ik me komend jaar nog geen zorgen hoef te maken dat ik een verouderd model in bezit heb qua specs :p

Ook vallen me de keynotes steeds meer tegen. De "one more thing" deze keer was gewoon de macbook :s en het feit dat Steve een groot deel van de presentatie over laat aan andere vind ik ook jammer. Ook duren ze steeds korter. Zonde.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:32:
Voor wie de FireWire poort op de nieuwe alu MacBook mist, je kunt via de volgende link je officiele feedback geven aan Apple.

Ja, want daar zullen ze wat mee doen. :X

Firewire gebruikt bijna niemand meer, en is niet sneller in gebruik dan USB, wat natuurlijk lekker universeel is. Ik vind het geen wonder dat ze het eruit gegooid hebben, iPods gebruikten het al jaaaaren niet meer.

Je doet er beter aan je verouderde hardware te upgraden, dan te wachten tot dat Apple een stap terug in de tijd doet, en ineens Firewire toevoegt aan de nieuwe MacBooks. De LPTP printerpoort komt ook niet meer terug. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 02:32:
Ik vind persoonlijk de update wel erg minimaal. De behuizing is dan wel compleet nieuw maar dat is voor mij geen reden om over te stappen. Ik heb nu een 2007 mbp met 2,4 ghz, 4gb ram en een 200 gb 7200 rpm schijf. Het enige dat beter is in de nieuwe mbp is de gpu. Ik had gedacht dat het nieuwe instap model gelijk zou zijn aan het oude top model. De specs zijn voor een groot deel hetzelfde gebleven.
Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen, prik door die GHZ vergelijkingen heen, kijk hoe de CPU presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
dubbel post

[ Voor 97% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-10-2008 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap ook niet goed waarom iedereen met een mb/mbp van max een jaar oud zich verplicht voelt om te upgraden en dan als het ware opgelucht (of omdat ze het zo willen zien) hier komt neerplempen dat de updates 'niet zo spectulair en minimaal waren'.

Tuurlijk niet, het gaat er toch niet om dat jullie nu al aan een nieuwe laptop gaan? Dat is idd kapitaalvernietiging, consumptiedrift, totaal onnodig en noem maar op. Deze laptops zijn er om nieuwe gebruikers binnen te halen (en voor zij die voordien nog geen apple hadden zijn deze specs wél vernieuwend genoeg) en om mensen met een 3-4 jaar oude laptop te laten upgraden (en opnieuw, voor hen is het wél vernieuwend genoeg).

Het is evolutie, geen revolutie, waarom hing hier blijkbaar een veel te grote verwachting in de lucht? Al moet ik zeggen dat een nieuw productieproces, ongezien in de notebook industrie, voor mij wél enorm indrukwekkend is (en ik ben technisch goed onderlegd dus ik kan met enige geloofwaardigheid hierover een uitspraak doen) Een casing op die manier CNC frezen is werkelijk geniaal. Dat jullie dat niet zien maakt het niet minder indrukwekkend. Alle bevestigingspunten worden meteen uitgefreesd, de contouren van de hardware, enz...

En dat IS visie. Ik begrijp hoe die brainstormsessies er aan toegaan. "waarom maken we de bottomcase niet uit één slab alu?" Vraag ligt op tafel, ze rijpt, en hebben ze de ballen om er ook voor te gaan, om de preproductie prototypes te maken, om onderzoek te doen. Dell? "Las nog maar eens een framepje in elkaar, we plakken er wat platen plastiek over, that'll do".

Dus voor de instapper is er genoeg om zich op te verheugen. Voor zij die nu al een mb/mbp hebben misschien niet, maar dat is ook niet de bedoeling. Jullie kunnen terug instappen over een jaartje/twee jaar.

Daarnaast is het nu toch wel duidelijk dat hardware steeds trager ge-upgraded wordt. Bepaalde grenzen komen in zicht, zowel praktische als de grenzen van het nuttige. Waarom steeds sneller, alle consumer software draait echt absoluut prima zoals het nu is. Laat ze (intel/nvidia) maar moeite doen wat betreft size en warmte/zuinigheid van hun producten, dat zal véél nuttiger zijn.
Waarom wordt de markt nu overspoeld met 250 euro desktops en 350 euro laptops? Omdat niemand nog zin heeft om de hardware kant te pushen en omdat de consument het niet nodig heeft. De tijd dat een PII windows significant sneller deed draaien dan een P1 133 Mhz is voorbij.

Snel even de keynote bekijken nu (binnengehaald via keynote podcast!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 02:52:
[...]
Hoe vaak moet ik het nou nog zeggen, prik door die GHZ vergelijkingen heen, kijk hoe de CPU presteert.
Zit daar veel verschil in dan?
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 02:52:
Ik snap ook niet goed waarom iedereen met een mb/mbp van max een jaar oud zich verplicht voelt om te upgraden en dan als het ware opgelucht (of omdat ze het zo willen zien) hier komt neerplempen dat de updates 'niet zo spectulair en minimaal waren'.

Tuurlijk niet, het gaat er toch niet om dat jullie nu al aan een nieuwe laptop gaan? Dat is idd kapitaalvernietiging, consumptiedrift, totaal onnodig en noem maar op. Deze laptops zijn er om nieuwe gebruikers binnen te halen (en voor zij die voordien nog geen apple hadden zijn deze specs wél vernieuwend genoeg) en om mensen met een 3-4 jaar oude laptop te laten upgraden (en opnieuw, voor hen is het wél vernieuwend genoeg).

Het is evolutie, geen revolutie, waarom hing hier blijkbaar een veel te grote verwachting in de lucht? Al moet ik zeggen dat een nieuw productieproces, ongezien in de notebook industrie, voor mij wél enorm indrukwekkend is (en ik ben technisch goed onderlegd dus ik kan met enige geloofwaardigheid hierover een uitspraak doen) Een casing op die manier CNC frezen is werkelijk geniaal. Dat jullie dat niet zien maakt het niet minder indrukwekkend. Alle bevestigingspunten worden meteen uitgefreesd, de contouren van de hardware, enz...

En dat IS visie. Ik begrijp hoe die brainstormsessies er aan toegaan. "waarom maken we de bottomcase niet uit één slab alu?" Vraag ligt op tafel, ze rijpt, en hebben ze de ballen om er ook voor te gaan, om de preproductie prototypes te maken, om onderzoek te doen. Dell? "Las nog maar eens een framepje in elkaar, we plakken er wat platen plastiek over, that'll do".
Het feit dat ik blij ben was ook meer een geintje hoor.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze een nieuwe lijn laptops op de markt brengen die, idd, qua bouw super zijn, daar ben ik het me eens al vind ik ze wel minder mooi, maar qua specs dus het komende jaar moeten concurreren met nieuwe modellen terwijl ze zelf nauwelijks vooruit gaan. Dat vind ik niet des Apples. Ook niet qua prijsstelling aangezien ze sterker wilde gaan concurreren hiermee. De macbook is wel goedkoper maar heeft een kleiner scherm waar veel mensen niet op zitten te wachten.

Daarbij denk ik ook dat ze met de nieuwe macbook hun eigen macbook air uit de markt aan het drukken zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Die FireWire aansluiting mis ik nu al :/ ik heb al mijn foto's en backups op een LaCie FireWire disk staan.
Ik had juist voor FW gekozen omdat ik dan twee USB-poorten vrij had en omdat m'n ACD ook een FW-poort had.

Gelukkig kan ik de harddisk nog gebruiken op de Windows laptop van werk :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wachterob: De air is altijd al een nicheproductje geweest volgens mij. En die verkoopt sowieso wel door z'n status en precies door de prijs. Genoeg mensen die nét dát product willen omwille van z'n exclusiviteit en hogere prijs. (ja, die consument bestaat ook )

Daarnaast moet je de macbook air meer zien als een showcase, een staaltje kunnen om te tonen dat ze de leidinggevende notebook designers zijn.

Wat betreft je prijsstelling ben ik het niet met je eens. Zie de charts in het begin van keynote. (en ook berichtjes her en der van mensen die er al één besteld hebben zonder het ding zelfs nog maar in het echt te zien) Voor dergelijke klanten zouden sommige bedrijven hun ziel verkopen. We kopen een dell/hp omdat we hem nodig hebben en één van beide toevallig goedkoper was. Mensen kopen een apple omdat ze sowieso een apple willen. Ongeacht de prijs. En dat moet je VERDIENEN. Laten we hier nu eens niet gefrustreerd en moeilijk over doen, ze doen blijkbaar iets goed wat door een groot publiek geapprecieerd wordt.

Nu, zelfs in moeilijke economische tijden en met dure laptops blijven ze voorop op de groei in de betreffende markt. Ze groeien sneller dan de markt. Waarom zouden ze dan hun prijzen verlagen als ze al hun productievolumes kunnen wegzetten? Ze zouden wel gek zijn.

Tevredenheidsenquetes tonen ook aan dat apple gebruikers in grote mate tevreden zijn over hun product. Dát wil je bereiken.

Ik vind hem nog steeds niet duur voor wat je krijgt. Dat vind ik nu namelijk het heerlijke. Telkens ik m'n iPod vastneem, dan voel ik gewoon de design-effort die daar in is gekropen. Je mérkt gewoon dat mensen met een passie voor technologie dit voor de consument hebben ontworpen, dat er aan mij (de consument) gedacht is. Ze zijn dan misschien duur, er staat veel tegenover.

Wie dat niet ziet, geen probleem toch? Zoals ik al zei, er zijn massa's andere fabrikanten van elektronica die net zoveel moeite willen doen om jou een product aan te smeren als apple. Dus ik snap NOOIT dat gerant over de prijs.

En misschien wordt het ook wel eens tijd om te beseffen dat niet de hele wereld zo zuuuunig is als de rasechte Hollander en liever elke euro vijfmaal wil omdraaien alvorens 'em uit te geven. (en dan ook nog liefst met zoveel mogelijk Mhz'jes voor die euro, uiteraard). Niets mis mee, prima voor jullie, maar zo werkt het vaak niet. Daarnaast is het publiek hier totaal niet representatief voor de markt. Daar wordt niet alles compleet doodgeanalyseerd, daar gaat pa-lief met een goed loon voor zichzelf en z'n zoon een laptopje halen. Wij zijn echt een absolute minderheid (paar tienden procent misschien) en daar is men zich hier totaal niet van bewust.

Ik zou het in een topic over apple laptops dan ook liever willen hebben over het ontwerp en de ontwerpkeuzes dan TELKENS opnieuw dat gezeik te moeten lezen over specs en prijs. It's just not an issue, voor mij dan. :) Gelukkig bepaal ik niet de richting van een discussie, ik hoor de modjes mij al arrogant vinden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@alvi

Je bent niet zozeer arrogant maar wel iemand die klaarblijkelijk erg veel waarde hecht aan design. Dat doe ik overigens ook hoor, wat Dell op de markt gooit wil ik nog niet dood mee gevonden worden. Dat doet echter niks af aan het feit dat Apple zelf gezegd heeft dat ze hun prijzen gaan verlagen en dat dus wel erg minimaal doet. Daarbij vind ik, zoals ik al zei, de nieuwe mps's lelijker dan de oude.

Ook ben ik het met je eens dat de prijs niet zo heel hoog ligt voor hetgeen je krijgt, daar vergissen veel mensen zich in, al is het maar om de waarde vastheid van een mac maar de specs vallen gewoon tegen. Het is niet slecht maar ook zeker niet vernieuwend en al helemaal niet klaar voor de toekomst. Het is wel genoeg maar ook niet meer dan dat.

Dat de klant tevredenheid bij Apple zo hoog is komt doordat de meeste Apple gebruikers bijna sekte-achtig fan zijn van alles wat Apple doet. Die onderzoeken zijn in mijn ogen niet representatief. Om dat te ondersteunen wil ik wel even refereren aan het gefrustreerde Vista en Microsoft bashen in deze keynote.... Heeft Apple dat nou echt nodig?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Laatst online: 01-09 21:13

wouterve

Swinger of States

Zo langzamerhand wordt het tijd om m'n ruim 4,5 jaar oude, overdadig gedeukte maar uiterst trouwe PowerBook G4 te vervangen -- deze aangekondigde updates van Apple konden op geen geschikter moment komen.

Ik heb alleen één (keuze)probleem: waar ik vóór deze upgrade blindelings voor een MacBook Pro zou zijn gegaan vanwege de aluminium behuizing, het matte LED-scherm en de snellere processor, heeft deze upgrade me behoorlijk aan het twijfelen gebracht.

Als ik de specs vergelijk tussen het uitgebreide model van de MacBook en de instap-MacBook Pro, dan is het enige verschil dat er voor mij echt toe zou kunnen doen de grootte van het scherm. De afgelopen jaren heb ik met veel plezier op een 15" scherm gewerkt, met een resolutie van 1280x864. Ik vraag me af of ik de downgrade naar een resolutie van 1280x800 op een 13" scherm echt zal merken, en of dus een 15" scherm met een resolutie van 1440x900 de meerprijs van een paar honderd euro waard is. Voorheen was de beroerde kwaliteit van het scherm in de gewone MacBook de reden om die niet eens te overwegen, maar nu beide laptops gebruik maken van LED-schermen weet ik niet in hoeverre die vlieger nog opgaat.

Kortom: iets in mij vindt het vooralsnog lastig om de extra uitgave voor een MB Pro te verantwoorden.

Ik weet dat ik degene ben die uiteindelijk zal moeten beslissen, maar misschien dat iemand die in het verleden met zowel MB als MB Pro heeft gewerkt er iets zinnigs over kan zeggen (afgezien van de beeldkwaliteit)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 03:41:
Dat de klant tevredenheid bij Apple zo hoog is komt doordat de meeste Apple gebruikers bijna sekte-achtig fan zijn van alles wat Apple doet.
Heb je daar ook cijfers bij? Deze bewering is namelijk nogal ongefundeerd. Natuurlijk heeft Apple sekte-achtige fans die alles kopen no matter de specs, maar dat is volgens mij echt niet het merendeel.

Apple heeft wereldwijd tientallen miljoenen klanten (misschien zelfs 100 miljoen+), je gaat me niet wijsmaken dat minimaal de helft daarvan als gekken achter Apple aanlopen en alles zomaar kopen. Voor verreweg de meeste gebruikers lijkt me een Apple ook gewoon een computer die gewoon moet doen waar hij voor gekocht is. Als hij dat niet doet kopen ze weer een Windows PC en soms gebeurt dat ook.

Er is echter een reden waarom je zo weinig "Ik ga weer terug naar Windows" hoort, mensen zijn tevreden met hun computer of in ieder geval niet zo ontevreden dat ze er over klagen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door de glossy schermen (cinema scherm en mbp) zit ik twijfelen... her en der hoor ik dat door de glossy schermen de kleurweergave slecht is, hoe erg is dit?

Ik ben namelijk iemand die veel grafische dingen doet, kan ik zonder problemen een nieuwe 15" mbp kopen of zouden jullie toch voor een 17" door het matte scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Weet iemand wanneer de nieuwe macbooks in de showroom staan, bij bijvoorbeel Machouse Amsterdam?
Of ergens anders in a'dam?
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 07:11:
Door de glossy schermen (cinema scherm en mbp) zit ik twijfelen... her en der hoor ik dat door de glossy schermen de kleurweergave slecht is, hoe erg is dit?
Juist beter imo. Contrast en kleuren worden beter, daarom kiezen ze voor glossy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:09
cornelixnootje1 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 02:44:
[...]

Ja, want daar zullen ze wat mee doen. :X

Firewire gebruikt bijna niemand meer, en is niet sneller in gebruik dan USB, wat natuurlijk lekker universeel is.
NOT .... http://www.barefeats.com/usb2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMG, indeed completely wrong.

I'm a photographer and sometimes I need to transfer 8gb of pictures between shows. Firewire is a lifesaver and is MUCH faster to USB - it's a no brainer.

I was really stupid to sell my MBP just a few days ago. I feel like re-buying the old model again...
Before I do so, I'd like to see it in the shop. Does anyone knows if they will be available today in the iCenter or so ?

Looks like it will take 2 weeks to have them arrive for online buyers.
cornelixnootje1 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 02:44:
[...]

Firewire gebruikt bijna niemand meer, en is niet sneller in gebruik dan USB, wat natuurlijk lekker universeel is. Ik vind het geen wonder dat ze het eruit gegooid hebben, iPods gebruikten het al jaaaaren niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:32:

En dan? Denk je nu echt dat Apple nog even snel FireWire in gaat bouwen? Of dat Apple zelfs bij de volgende update FireWire weer gaat toevoegen? Nee hoor. Voor Apple behoort FireWire nu tot het hogere segment > MacBook Pro. Ze zullen bij Apple ook gek zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Als je een topic wil maken voor de nieuwe Macbook, Macbook Pro of 24" LED Cinema Display, neem dan even contact op met een moderator. Zo vermijden we dat er twee mensen tegelijktijd aan een nieuwe topicstart werken ;).

De keynote is voorbij en de discussie hier gaat alleen maar over de nieuwe producten. Totdat er nieuwe topics zijn, kan er verder gegaan worden in de bestaande topics:
[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 12
[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 6
[MacBook Air] Ervaringen & Discussie

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je een topic wilt aanmaken voor de nieuwe producten die zijn aangekondigd, neem dan even contact op met een moderator voordat je begint. Zo vermijden we dat er twee mensen tegelijk aan een topicstart over hetzelfde product werken.