Mattderi, ik vind ze wel hier horen

Dan zal ik je ook nog wat tips geven, perspectief zie je zelf al dat het niet klopt. Zolang je ziet dat het niet goed is kun je ook veranderen/opnieuw proberen tot het wel kloppend uitziet.
Verder zou ik ook eens letten op verhoudingen, als je bijvoorbeeld naar het eerste plaatje kijkt dan is het mannetje veel te groot tov de rest, de lantaarnpaal is amper een kop groter (zou kunnen), de vuilnisbakken hebben formaat pedaalemmer, die deur gaat hij ook niet doorkomen zonder te bukken. Het raam lijkt me voor een tweede verdieping, alleen ergens tussen dat raam en de deur verticaal gezien moet nog een vloer voor de tweede verdieping zitten, daarbij komt nog dat een raam niet aan de onderkant op vloerhoogte zit normaal (zo'n raam niet in ieder geval). Dat raam moet dus veel hoger of een stuk lager als het de begane grond betreft.
Een tip om het een heel stuk mooier te maken is door schaduwen toe te voegen, je hebt de lamp als duidelijke lichtbron, gebruik die en teken er diepe donkere schaduwen in. Dat geeft meer contrast en daarmee meer gevoel van diepte en een stuk meer sfeer. Let daarbij ook goed op de lichtbron, de schaduw die je nu op de hoed heb getekend klopt niet met de lamp als hoofdlichtbron gezien de lamp hoger staat dan de hoed en deze toch schaduw heeft bovenop in jouw tekening.
Schaduw is eigenlijk ook de belangrijkste tip voor je andere tekeningen die ik kan geven, dat zou ze een stuk meer diepte geven.
Een ding wat ik ook zie is dat je volgens mij probeert elk lijntje dat je trekt direct goed te laten zijn. Om dingen als verhouding en perspectief beter te krijgen moet je denk ik meer schetsen, grof en snel de vormen opzetten en aapassen waar nodig, schuw je ook niet van hulplijnen, deze stellen je in staat om de vorm veel beter te zien.
Tenslotte wil ik ook nog ff zeggen dat je mijn commentaar niet moet zien als reden om hier niet meer te posten, het belangrijkste om beter te worden is dat je weet wat er fout is/gaat. Zolang je zelf ziet wat er mis is kun je het een volgende keer, na meer oefening, beter doen. Hier posten heeft als nut dat anderen mee kijken, misschien wist je alles al wat ik net getypt heb, misschien heb ik je op dingen gewezen die je nog niet gezien had zelf. Dat laatste is waarom je anderen critisch naar je werk moet laten kijken, dingen die je zelf niet ziet die misgaan kun je ook niet verbeteren.
edit:
Ik heb je eerste plaatje genomen en daar een hele grovve schets van gemaakt. Als ik jouw plaatje zou willen tekenen zou ik zo beginnen, een nieuw papier pakken en een nettere schets maken waar ik al een groot aantal fouten uit zou halen mbt perspectief en verhoudingen. Maar het volgende zou voor mij stap 1 zijn, heels snel, heel grof, heel lelijk, maar wel al een idee gevend van indeling, verhouding, perspectief etc.
[
Voor 8% gewijzigd door
-db- op 11-08-2009 22:13
]