RoyK schreef op zondag 05 juli 2009 @ 23:28:
Mensen, je naam op de tekening zetten maakt je eigen tekening AF! Iemand die 20 uur aan een tekening heeft gewerkt..de vader is van het ontwerp.. en deze met bloed zweet en tranen op digitaal papier heeft gekregen..heeft al het recht om daar zijn eigen kenmerk aan toe te voegen.
Met je eerste argument ben ik het eens. Ja, als je er een handtekening onder zet dan is het meestal af. 'Het recht'..'het recht', mensen denken al snel dat dingen hun recht zijn. Dit staat echt niet in de wet dus het is geen recht.
Ik begrijp niet dat mensen klagen dat iemand een krabbel er op zet en dit vervolgens spiegelt tegen de groten in de kunst wereld. Dat is wel heel erg krom. Een beetje respect mensen voor elkaars werk svp, en een krabbel ala finish hoort er gewoon bij! Net als de slagroom op het gebak, het koekje bij de thee en de teenslippers bij gordon.
'Mensen', als je wilt discussieren mag je dat best wel op de man doen hoor. Ik had het over algemeen, jij hebt het over mijn opmerking.
Ik klaag niet, ik vraag het mij af. Ik heb, persoonlijk, nog nooit mijn handtekening onder een tekening gezet. Maargoed, het langst dat ik ooit met een tekening bezig ben geweest is een uur of 12-14.
'Een beetje respect voor elkaars werk'
Ik had het juist niet over dit laatste werk wat hier was gepost, want dit vond ik (wellicht met een uitzondering ertussen) toch allemaal zeer sterk getekend. Ik had het meer over het algemeen. Ik kom soms echt verschrikkelijk slechte tekeningen tegen waar mensen een enorme handtekening onder zetten. De handtekening is vaak nog mooier dan de tekening zelf.
Dat mensen werk kopieren is helaas orde van de dag. Ik heb het zelf ook een keer mee gemaakt. Een tekening waar ik 30 uur werk in had zitten is in 2 minuten geript en ging vervolgens met de eer vandoor. Weinig plezier heb ik daar aan over gehouden.
Ik kan me voorstellen dat je dat vervelend vind, en terrecht overigens, maar je kunt er altijd voor kiezen om je tekeningen NIET openbaar te maken.
Hieronder is overigens niet direct op jou gericht, maar algemeen
Er is een opvatting die ik ooit heb gelezen of gehoord, ik weet niet meer waar, die stelt dat artistieke mensen hun (levens)waarde halen uit de acceptatie van hun werk. Ik denk dat dit ergens wel klopt.
Het is natuurlijk fijn om als artistiek iemand je werk te kunnen laten zien, maar je kunt er net zo goed voor kiezen om je werk niet te delen over het internet, dan kan het ook niet gestolen worden.
Helaas is dit niet te voorkomen tenzij je mega grote watermerken in je tekening plaats..wat weer een enorme afbreuk doet van je werkstuk (om te zien)
En daar is precies het punt wat ik duidelijk maak: Een handtekening is een vorm van een 'watermerk'. Het is de beeltenis van 'echtheid'. Als er een handtekening onder staat die afsteekt van de tekening (denk: witte letters op donkere achtergrond) dan verpest dit in mijn ogen de tekening.
Als tekenaar ben je wat dat betreft zo goed als vogelvrij. Het minste wat een tekenaar kan doen, en daar komt hij weer..is zijn werkstuk ondertekenen. Niet dat het helpt... maar daar komt de eer hen toe wat hen toe hoort te komen.
Pff als je tekeningen wilt rippen dan is die handtekening er in 90% van de gevallen binnen een minuut af. Photoshop met clone tool en wellicht even een brush er over: klaar.
Dat maakt meteen mijn punt sterk. In deze digitale tijd is het weghalen van een watermerk of handtekening een kleine handeling. Deze handtekening die er op staat verpest echter wel het kunststuk.
Dat weet ik niet, maar als ze op dat moment niet (bijna) minstens zo goed waren als de meesters ervoor dan zijn ze in mijn ogen net zo pretentieus als veel kunstenaars in deze tijd

Zolang een handtekening niet de halve tekening/foto/schilderij beslaat snap ik niet waarom je je zou storen aan een handtekening, mensen hebben tijd en energie gestopt in iets wat van hun is en om dat aan te geven zetten ze hun eigen naam (handtekening) erop, niks mis mee toch

Ik vind dat het de tekening verpest door het IN YOUR FACE-gehalte van een handtekening.
Het zou wat zijn als iedereen zijn handtekening in een opvallende kleur op iets wat hij gemaakt had zou zetten.
Leuk, een oude eiken kast met in witte letters "Piet Heijnen"
En geweldig, je authentieke indiaans wandkleed met "Imala Jalon" onderaan.
Of de wandschilder die in kleine letters boven elke plint zijn initialen schildert in het zwart.
Kijk, in mijn ogen verpest een handtekening een kunstwerk omdat het zo goed als altijd opvalt. Als jij je handtekening leuk in de tekening kunt verwerken of niet te opvallend naar voren laat komen heb ik er ook niet veel tegen. Als het echter substantieel naar voren springt dan is dat imho gewoon slecht voor je algehele tekening.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.