Ik kan je bij deze vertellen nu ik middels twee weekjes op de Cintiq Touch werk, dat het draaien van je canvas in Photoshop een drama is. Hij registreert je vingers regelmatig niet waardoor je maar met je vingers zit te tappen en te tappen en slepen, maar er gebeurd niets. En dan verdwijnt je hand weer op het toetsenbord en zit je met je touch beleving
Oe dat zuigt. Dat leek me nou juist een handige feature van de touch variant. Anders had je net zo goed voor de variant zonder touch kunnen gaan. Heb je al contact opgenomen met Wacom?RoyK schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 14:34:
Ik kan je bij deze vertellen nu ik middels twee weekjes op de Cintiq Touch werk, dat het draaien van je canvas in Photoshop een drama is. Hij registreert je vingers regelmatig niet waardoor je maar met je vingers zit te tappen en te tappen en slepen, maar er gebeurd niets. En dan verdwijnt je hand weer op het toetsenbord en zit je met je touch beleving
http://hawvie.deviantart.com/
Dat ligt aan Photoshop. Heb ik hier ook op de Surface Pro.
Dat geloof ik best. Het gekke is dat het de ene keer prima werkt. De andere keer met horten en stoten. En in sommige gevallen reageert de touch helemaal nergens op. In Sketchbook werkt het weer als een speer. En ook zonder lag. Dat is in Photoshop ook echt aan de orde bij het draaien. Dit is in ieder geval onder OSx zo, ik weet niet of dit onder W10 ook zo is.Wolfos schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 17:05:
Dat ligt aan Photoshop. Heb ik hier ook op de Surface Pro.
Ik heb nooit met Cintiqs gewerkt, dus misschien domme vraag 
Kun je niet gewoon die Cintiq zelf verdraaien? Of is hij misschien te zwaar om dat constant te doen?
Kun je niet gewoon die Cintiq zelf verdraaien? Of is hij misschien te zwaar om dat constant te doen?
Nee, dat is niet te doen. Ik heb dezeFireshade schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:46:
Ik heb nooit met Cintiqs gewerkt, dus misschien domme vraag

Zoals je ziet heeft hij een zware voet waar hij op staat. Die van RoyK is nog veel groter.
Het wieltje (touch wieltje bedoel je denk ik) is moeilijk om nauwkeurig mee te draaien. Ik werk dus momenteel nog steeds heel veel op de shortkeys. Het losse afstandbediening ding moet ik nog eigen maken. Ik gebruik hem niet.
En weer een nieuwe maand, en weer een nieuwe contest!

Contest nummer 31 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.
Iedereen is weer uitgenodigd om gezellig mee te doen!

Contest nummer 31 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
Eindelijk weer eens verder gegaan met mijn schoolism training. Week 2 inmiddels. Opdracht is: maak een value studie (zwart wit dus). Probeer het eerst terug te brengen naar drie value groepen. En daarna meer in detail gaan uitwerken. En probeer zoveel mogelijk de vormen te vereenvoudigen om daarmee een 'traditionele look' te krijgen. Resultaat ben ik best tevreden over.

Feedback welkom.
Ook als je het niks vindt 
.edit. nu ik er naar kijk zie ik dat de fles naar links leunt..

Feedback welkom.
.edit. nu ik er naar kijk zie ik dat de fles naar links leunt..

Weer een nieuwe maand, en weer een nieuwe contest!

Contest nummer 33 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.

Contest nummer 33 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.
Humankind… be both.
Mooie lijst!HawVer schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 14:23:
[...]
Hier kun je heel wat avondjes mee vullen.Ik heb ook nog een aantal goede links voor traditioneel tekenen. Laat maar weten of je die ook wilt zien.
Hier zeker interesse voor traditioneel tekenen.
Heb je dat lijstje bij de hand?
• YouTube: Proko Met stip op 1, meest van geleerd.
• YouTube: Jeff Watts Aardig detail is dat Proko een protegé is van Jeff Watts.
• YouTube: KarlGnassStudios
• YouTube: New Masters Academy Betaald, wel goede kwaliteit denk ik.
• YouTube: Nicolas Weis Door schetsboek heen wandelen (gaaf)
• YouTube: Vladimir Volegov Gewoon wow (schilderen)
• YouTube: Alphonso Dunn Bewijs dat je geen dure spullen nodig hebt om mooie dingen te maken.
Deze waren minder inspirerend voor mij, maar als nog de moeite waard om eens te bekijken.
• YouTube: Art of Wei
• YouTube: DGPaints
• YouTube: Draw Mix Paint
• YouTube: JD Hillberry
• YouTube: Robert Liberace
• YouTube: Sergey Gusev
Unrelated, maar zeker de moeite waard om eens te kijken
• YouTube: Shaddy Safadi - Digital Painting Tutorials
• YouTube: Jeff Watts Aardig detail is dat Proko een protegé is van Jeff Watts.
• YouTube: KarlGnassStudios
• YouTube: New Masters Academy Betaald, wel goede kwaliteit denk ik.
• YouTube: Nicolas Weis Door schetsboek heen wandelen (gaaf)
• YouTube: Vladimir Volegov Gewoon wow (schilderen)
• YouTube: Alphonso Dunn Bewijs dat je geen dure spullen nodig hebt om mooie dingen te maken.
Deze waren minder inspirerend voor mij, maar als nog de moeite waard om eens te bekijken.
• YouTube: Art of Wei
• YouTube: DGPaints
• YouTube: Draw Mix Paint
• YouTube: JD Hillberry
• YouTube: Robert Liberace
• YouTube: Sergey Gusev
Unrelated, maar zeker de moeite waard om eens te kijken
• YouTube: Shaddy Safadi - Digital Painting Tutorials
Hoi,
Heb al een tijd niks meer gepost. Twee tekeningen die ik de afgelopen tijd heb gemaakt, gewoon voor fun =). Feedback altijd welkom.

Heb al een tijd niks meer gepost. Twee tekeningen die ik de afgelopen tijd heb gemaakt, gewoon voor fun =). Feedback altijd welkom.

[ Voor 89% gewijzigd door nr12 op 24-12-2015 16:00 ]
Heel cool! Mooi kleurgebruik! Je zou wat extra diepte kunnen creeeren door wat meer te spelen met je waardes, bijvoorbeeld bovenkant hoofd van mannr12 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:58:
Hoi,
[afbeelding]
[afbeelding]
Een nieuwe maand betekend weer een nieuwe contest!

Contest nummer 34 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.

Contest nummer 34 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.
Humankind… be both.
Nieuwe maand, nieuwe contest!

Contest nummer 35 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.

Contest nummer 35 is geopend! Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.
Humankind… be both.
Ik heb mijn 24hd cintiq te koop gezet:
V&A aangeboden: Wacom Cintiq 24HD Grijs
Ik deed er veel te weinig mee.
V&A aangeboden: Wacom Cintiq 24HD Grijs
Ik deed er veel te weinig mee.
En daar gaan we dan weer, nieuwe maand, nieuwe contest!
GFX Contest #36!

Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag
GFX Contest #36!

Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag
Humankind… be both.
Die eerste is echt gaaf!nr12 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:58:
Hoi,
[afbeelding]
[afbeelding]
Afgelopen maand voor het eerst sinds jaren weer mijn tekentablet veel gebruikt voor een tekening. Er was een artikel voor het UNiD magazine wat nog gedaan moest worden maar waar geen graficus meer voor was. Normaal maak ik enkel foto's maar nu dus eens geprobeerd om het een en ander voor elkaar te krijgen met wat photoshop, tekenen, textures en photo compositing te doen. Ik vond het uiteindelijk erg leuk en ga deze manier zeker vaker gebruiken.
Feedback is ook zeker welkom. Even om in het achterhoofd te houden. Het vele zwart (en dus de compositie) is expres om ruimte te bieden aan de tekst. Zo'n 400 woorden.
Feedback is ook zeker welkom. Even om in het achterhoofd te houden. Het vele zwart (en dus de compositie) is expres om ruimte te bieden aan de tekst. Zo'n 400 woorden.

Mooi hoor die blauwe kleuren en dan het donker binnen in de grot. Klein puntje, ik zou de lichtval van het vuurtje geel maken ipv blauw.walletje-w schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 16:52:
Afgelopen maand voor het eerst sinds jaren weer mijn tekentablet veel gebruikt voor een tekening. Er was een artikel voor het UNiD magazine wat nog gedaan moest worden maar waar geen graficus meer voor was. Normaal maak ik enkel foto's maar nu dus eens geprobeerd om het een en ander voor elkaar te krijgen met wat photoshop, tekenen, textures en photo compositing te doen. Ik vond het uiteindelijk erg leuk en ga deze manier zeker vaker gebruiken.
[afbeelding]
.edit. ow wacht, nu ik inzoom zie ik dat het het licht is van de telefoons. Dan nvm...
[ Voor 4% gewijzigd door HawVer op 10-03-2016 18:02 ]
Heel mooi!
Ik tekende "vroegah" nog wel het nodige, de laatste jaren eigenlijk alleen nog eens een foldertje in Corel... Maar mijn dochter van inmiddels bijna 15 jaar heeft de laatste maanden opeens een passie voor manga lezen en ook tekenen. En dat lukt haar best aardig ook. Doet ze tot nu toe "straight to paper".
Zit er nu toch wel aan te denken om voor haar (en stiekem ook beetje voor mezelf) een Wacom Intuos Pro te kopen. Twijfel nog tussen een S en de toch wel flink duurdere M.
Zeker als ik dit soort tekeningen zie, krijg ik er steeds meer zin in om zelf ook weer eens wat te gaan proberen...
Ik tekende "vroegah" nog wel het nodige, de laatste jaren eigenlijk alleen nog eens een foldertje in Corel... Maar mijn dochter van inmiddels bijna 15 jaar heeft de laatste maanden opeens een passie voor manga lezen en ook tekenen. En dat lukt haar best aardig ook. Doet ze tot nu toe "straight to paper".
Zit er nu toch wel aan te denken om voor haar (en stiekem ook beetje voor mezelf) een Wacom Intuos Pro te kopen. Twijfel nog tussen een S en de toch wel flink duurdere M.
Zeker als ik dit soort tekeningen zie, krijg ik er steeds meer zin in om zelf ook weer eens wat te gaan proberen...
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Wie werken er hier nog meer op een Wacom 27qhd cintiq?
Ik weet even niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik heb zelf de versie met touch. Achteraf (als, maar, misschien, had ik maar, met de info van nu) had ik de touch versie niet moeten kiezen. Ik gebruik het nauwelijks en het werkt ook voor geen meter in Photoshop. Soms valt de hele functie gewoon uit en werkt het niet terwijl het 5 minuten later wel werkt. Roteren gaat heeeeel traag en totaal niet precies. En soms werkt het roteren ook gewoon niet. Het kan zijn dat dit in Adobe gewoon bout werkt, of dat de drivers niet op orde zijn. Het zal me een reet schelen wat het is en waardoor het komt, het werkt gewoon helemaal bagger. Uit gewoonte werk ik nog steeds met 1 hand op mn toetsenbord voor de snelkoppelingen. Het had met een paar honderd euro kunnen besparen in ieder geval.
Momenteel kamp ik met een probleem in OSX (El Captain) dat het OS mn drivers niet wil vasthouden. Zodra de computer uit gaat en weer aan herkent het scherm niet dat het een Wacom Cintiq is. Geen functies en de pen werkt niet. Ik moet dus de drivers installeren en dan vervolgens niet booten maar kalibreren en werken. Best knullig voor een 2600 euro scherm en een 3600 euro iMac.
Ook wil het scherm wel eens niet lekker aan gaan als hij uit heeft gestaan. Dan is er een blauw tint te zien. Ik denk dat het scherm dan gewoon in een andere kleur temperatuur aangaat door een bug of what ever. Uit zetten en dan weer aan verhelpt het probleem. Opnieuw erg knullig.
Recent heb ik een nieuwe scherm calibratie tool (colormunki smile) gekocht om mn iMac en mn Cintiq dichter bij elkaar te brengen. Zeker in de magenta kleuren is het verschil flink. Helaas blijft het verschil behoorlijk na de calibratie. De iMac is veel helderder en wellicht door de glasplaat ook wat frisser. Ik moet nu steeds mn werk heen en weer schuiven om te zien of kleuren niet gek doen met elkaar. Knullig voor zulk prijzig gereedschap.
Al om al, ben ik eigenlijk niet zo wild van mn Cintiq als ik in het begin was. Het ziet er vet uit en tijdens het daadwerkelijke tekenen is het natuurlijk erg leuk. Maar de must-have ben ik een beetje verloren. Ik ga morgen dan ook contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb en ga ik vragen wat de opties zijn.
Met de kennis van nu zou ik eerder naar een veel groter scherm gaan (34" of groter") en dan 2 kleine schermen er naast en een grote intuos5 voor mn neus die ik weg kan schuiven, dan opnieuw voor een Cintiq te kiezen. Qua werken zou het verschil voor mij enkel de hand oog coördinatie zijn. Ik ga er vanuit dat ik niet veel kan regelen met de winkel en zal ik met plezier verder werken op mn Cintiq. Hij staat er nu toch.
Voor ieder die nog in de twijfel zone zit.. denk er nog maar eens goed over na. Mijn verwachtingen waren hoog. En misschien te hoog. Misschien moet ik mijn verhaal maar eens bloggen of als een review plaatsen onder de Cintiq.
Ik weet even niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik heb zelf de versie met touch. Achteraf (als, maar, misschien, had ik maar, met de info van nu) had ik de touch versie niet moeten kiezen. Ik gebruik het nauwelijks en het werkt ook voor geen meter in Photoshop. Soms valt de hele functie gewoon uit en werkt het niet terwijl het 5 minuten later wel werkt. Roteren gaat heeeeel traag en totaal niet precies. En soms werkt het roteren ook gewoon niet. Het kan zijn dat dit in Adobe gewoon bout werkt, of dat de drivers niet op orde zijn. Het zal me een reet schelen wat het is en waardoor het komt, het werkt gewoon helemaal bagger. Uit gewoonte werk ik nog steeds met 1 hand op mn toetsenbord voor de snelkoppelingen. Het had met een paar honderd euro kunnen besparen in ieder geval.
Momenteel kamp ik met een probleem in OSX (El Captain) dat het OS mn drivers niet wil vasthouden. Zodra de computer uit gaat en weer aan herkent het scherm niet dat het een Wacom Cintiq is. Geen functies en de pen werkt niet. Ik moet dus de drivers installeren en dan vervolgens niet booten maar kalibreren en werken. Best knullig voor een 2600 euro scherm en een 3600 euro iMac.
Ook wil het scherm wel eens niet lekker aan gaan als hij uit heeft gestaan. Dan is er een blauw tint te zien. Ik denk dat het scherm dan gewoon in een andere kleur temperatuur aangaat door een bug of what ever. Uit zetten en dan weer aan verhelpt het probleem. Opnieuw erg knullig.
Recent heb ik een nieuwe scherm calibratie tool (colormunki smile) gekocht om mn iMac en mn Cintiq dichter bij elkaar te brengen. Zeker in de magenta kleuren is het verschil flink. Helaas blijft het verschil behoorlijk na de calibratie. De iMac is veel helderder en wellicht door de glasplaat ook wat frisser. Ik moet nu steeds mn werk heen en weer schuiven om te zien of kleuren niet gek doen met elkaar. Knullig voor zulk prijzig gereedschap.
Al om al, ben ik eigenlijk niet zo wild van mn Cintiq als ik in het begin was. Het ziet er vet uit en tijdens het daadwerkelijke tekenen is het natuurlijk erg leuk. Maar de must-have ben ik een beetje verloren. Ik ga morgen dan ook contact opnemen met de winkel waar ik hem gekocht heb en ga ik vragen wat de opties zijn.
Met de kennis van nu zou ik eerder naar een veel groter scherm gaan (34" of groter") en dan 2 kleine schermen er naast en een grote intuos5 voor mn neus die ik weg kan schuiven, dan opnieuw voor een Cintiq te kiezen. Qua werken zou het verschil voor mij enkel de hand oog coördinatie zijn. Ik ga er vanuit dat ik niet veel kan regelen met de winkel en zal ik met plezier verder werken op mn Cintiq. Hij staat er nu toch.
Voor ieder die nog in de twijfel zone zit.. denk er nog maar eens goed over na. Mijn verwachtingen waren hoog. En misschien te hoog. Misschien moet ik mijn verhaal maar eens bloggen of als een review plaatsen onder de Cintiq.
Jammer dat hij tegenvalt. En ja de schermen zijn niet zo goed als de apple schermen. Ik heb mijn Cintiq verkocht. Ga nu voor een mobiele oplossing (Ipad Pro). Ik vind de apparatuur te duur en niet mobiel genoeg voor mijn hobby prutsels.
Verwijderd
Ik heb zelf de laatste tijd veelvuldig met een Surface Pro 4 kunnen spelen en ik ben daar behoorlijk van onder de indruk. Voor het eerst voelt digitaal tekenen redelijk natuurlijk. Dat het daarnaast een volwaardige computer in een tablet is helpt natuurlijk ook mee. Geen mobiele beperkingen en ook geen extra computer nodig. Gewoon lekker in de schoot en tekenen maar.
Heel goedkoop zijn ze niet (900-1500 euro), maar gezien de concurrentie krijg je wel veel waar voor je geld. Een iPad Pro is niet goedkoper en een Cintiq eigenlijk ook niet.
Heel goedkoop zijn ze niet (900-1500 euro), maar gezien de concurrentie krijg je wel veel waar voor je geld. Een iPad Pro is niet goedkoper en een Cintiq eigenlijk ook niet.
Een Cintiq in het formaat 27" is natuurlijk wel andere koek dan een tablet (which is awesome by the way). Ik heb wel meer geklaag gehoord over de surface pro 4. De Apple Pro tablet vind ik grappig, en het knipoogt naar professionals. Zolang je er geen volwaardige Adobe tools zijn zoals op de PC, schiet het zijn doel voor mij voorbij. En is dan een fancy iPad die wat groter is als zijn broertje, en je kan er op tekenen. Mijn voorkeur zou als het om een tablet gaat dan zeker voor de surface pro gaan.
Los daarvan, merk ik dat ik steeds meer irritatie voel richting de brand Apple. Met het maar niet updaten van de Mac Pro, geen info naar een toekomstige update, geen Nvidia opties, iMacs met glazen schermen.. ze zijn veranderd en opgeschoven naar de consument met zo een beetje alles. Met de release van de iPad "Pro" en daar een bombarie van te maken schopten ze wel een beetje zachtjes tegen mn zere teen aan. Ze hebben het erg druk met iPhones, iWatches en iPads. Maar hun oude userbase van vroegah lijkt vergeten. Het lijkt er hier thuis op dat ik langzaam aan het opschuiven ben naar andere producten. Nou, laat ik het zo zeggen, ik overweeg minder snel een product van Apple.
Ik verwacht dit jaar mn iMac te vervangen door een zware PC en wellicht een groot scherm boven de 34" en is het idee om de Cintiq er dan naast te gebruiken als tweede scherm en alleen het echte tekenwerk. Luxe problemen.
Stiekem hoop ik dat Wacom binnen nu en 5 jaar een 27" tablet uitbrengt (of iemand anders) en als een voorwaarde computer gezien kan worden. De surface pro 27"
Los daarvan, merk ik dat ik steeds meer irritatie voel richting de brand Apple. Met het maar niet updaten van de Mac Pro, geen info naar een toekomstige update, geen Nvidia opties, iMacs met glazen schermen.. ze zijn veranderd en opgeschoven naar de consument met zo een beetje alles. Met de release van de iPad "Pro" en daar een bombarie van te maken schopten ze wel een beetje zachtjes tegen mn zere teen aan. Ze hebben het erg druk met iPhones, iWatches en iPads. Maar hun oude userbase van vroegah lijkt vergeten. Het lijkt er hier thuis op dat ik langzaam aan het opschuiven ben naar andere producten. Nou, laat ik het zo zeggen, ik overweeg minder snel een product van Apple.
Ik verwacht dit jaar mn iMac te vervangen door een zware PC en wellicht een groot scherm boven de 34" en is het idee om de Cintiq er dan naast te gebruiken als tweede scherm en alleen het echte tekenwerk. Luxe problemen.
Stiekem hoop ik dat Wacom binnen nu en 5 jaar een 27" tablet uitbrengt (of iemand anders) en als een voorwaarde computer gezien kan worden. De surface pro 27"
[ Voor 37% gewijzigd door RoyK op 30-03-2016 23:00 ]
Tooling is niet vergelijkbaar met een Photoshop bijvoorbeeld. Pro Create is de tool die het meeste mogelijkheden biedt en daarnaast snel werkt. Ik ben er zeer tevreden mee. Zeer nauwkeurige pen, geen lag en een erg mooi beeld. Maar als je persé met Photoshop wilt werken dan zou ik ook gaan voor de surface Pro. Ik zal binnenkort eens wat krabbeltjes posten.
Leuk, ik ben benieuwd. De reden dat Photoshop (voor mij) de tool is, is simpelweg omdat er wat mee moet gebeuren. CMYK, drukwerk, etc. Voor gewoon lekker tekeningen / fun kan je prima binnen RGB blijven en kan je met de iPad pro veel plezier hebben. Ze verkopen het alleen in hun mooie spotjes als de tool voor de professional (painters / illustratoren). Maar een illustrator moet ergens zn werk aanleveren, afdrukken, beheren, aanleveren, etc. Met iOS / mobile apps gaat dat hem denk ik niet worden op het moment. Misschien in de toekomst.
[ Voor 14% gewijzigd door RoyK op 31-03-2016 00:59 ]
Verwijderd
Een zijdelings relateerde vraag aan de wat meer ervaren artiesten: bij code en voor andere zaken heb je prachtige programma's en diensten op het vlak van versiebeheer. Is zoiets er voor grafisch werk ook? Voor code heb je GitHub, voor CAD heb je proprietary diensten waarmee je prachtig in de gaten kunt houden wat er wanneer veranderd is en door wie. File diffs, history trees en meer maken orde houden een stuk makkelijker.
Met gestructureerd werken en opvolgend nummeren kom je maar zo ver, daar komen vroeg of laat problemen van. Tegelijk kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar een oplossing voor zoekt
Met gestructureerd werken en opvolgend nummeren kom je maar zo ver, daar komen vroeg of laat problemen van. Tegelijk kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben die daar een oplossing voor zoekt
En de nieuwe GFX contest is weer van start gegaan!
GFX Contest #37!

Laat je inspireren en ga deze maand lekker aan de slag.
GFX Contest #37!

Humankind… be both.
Totaal geen ervaring met tekenen met een stylus op een scherm. Maar na een paar tekeningen begin ik er lol in te krijgen (Samsung Galaxy Note 4)

[ Voor 46% gewijzigd door Robolokotobo op 05-04-2016 05:44 ]
Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe
Leuk, leuk! Hoe tekent dat op een Galaxy Note? Deze is ook drukgevoelig toch? Je zou ook de app adobe sketch kunnen gebruiken. Dan heb je niet van die half gare reclame rondom je tekening.Robolokotobo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 05:38:
Totaal geen ervaring met tekenen met een stylus op een scherm. Maar na een paar tekeningen begin ik er lol in te krijgen (Samsung Galaxy Note 4)
[afbeelding]
Bedankt! Ja, is idd drukgevoelig. Het werkt erg handzaam als je hem op schoot op hebt vergeleken met een tablet denk ik omdat het apparaat niet zo groot is. Nadeel is dan weer dat je niet zoveel werkruimte hebt. Ik zal even kijken naar Adobe Sketch
Edit: Adobe Sketch kan ik niet vinden. Wel adobe illustrator draw. Ik heb wel sketchbook for Galaxy, maar dat vind ik lastig om mee te werken vanwege al de opties en ik niet altijd even goed weet wat welke optie doet
Edit: Adobe Sketch kan ik niet vinden. Wel adobe illustrator draw. Ik heb wel sketchbook for Galaxy, maar dat vind ik lastig om mee te werken vanwege al de opties en ik niet altijd even goed weet wat welke optie doet
[ Voor 31% gewijzigd door Robolokotobo op 05-04-2016 16:59 ]
Oeps sorry..Robolokotobo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:40:
Bedankt! Ja, is idd drukgevoelig. Het werkt erg handzaam als je hem op schoot op hebt vergeleken met een tablet denk ik omdat het apparaat niet zo groot is. Nadeel is dan weer dat je niet zoveel werkruimte hebt. Ik zal even kijken naar Adobe Sketch

Ja dat is zeker apart. Zoveel IOS devices met een stylus zijn er toch ook niet? Misschien zit ik er wel naast... Er zijn wel een heleboel teken apps voor Android, maar als Adobe Sketch een subliem programma is vergeleken met de anderen is het wel jammer dat ie er niet voor Android is
Nou er is nogal een markt voor onofficiele stylussen. Vaak zijn die net ff wat minder dan de officiele. Ik heb bijvoorbeeld een JotPro gehad.Robolokotobo schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:54:
Ja dat is zeker apart. Zoveel IOS devices met een stylus zijn er toch ook niet? Misschien zit ik er wel naast... Er zijn wel een heleboel teken apps voor Android, maar als Adobe Sketch een subliem programma is vergeleken met de anderen is het wel jammer dat ie er niet voor Android is
Mwoah, mwoah, subliem zal ik niet zeggen. Tot nu toe ben ik het meest tevreden met Pro Create, maar die is ook niet beschikbaar op Android.

Voor android gebruikte ik sketchbook Pro van autodesk. Ik had de full aangeschaft, maar ze hebben die toen geupdate naar een ander verdien model en zodoende was die app waarvoor ik betaald had, opeens kreupel.
Wat gaar.. Dat kunnen ze toch niet zomaar maken? Als ik het goed begrijp werd je app gedowngrade?D-rez schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:21:
Voor android gebruikte ik sketchbook Pro van autodesk. Ik had de full aangeschaft, maar ze hebben die toen geupdate naar een ander verdien model en zodoende was die app waarvoor ik betaald had, opeens kreupel.
Nieuwe maand nieuwe GFX contest!
GFX Contest #38!

GFX Contest #38!

Humankind… be both.
Verwijderd
Dan vragen ze zich af waarom mensen geen vertrouwen hebben in SaaS (Software as a Service). Je weet nooit wanneer het over is met de duurbetaalde pret.D-rez schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:21:
Precies ja, daarom hou ik ook niet van SaaS.Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2016 @ 00:18:
[...]
Dan vragen ze zich af waarom mensen geen vertrouwen hebben in SaaS (Software as a Service). Je weet nooit wanneer het over is met de duurbetaalde pret.
Weer een nieuwe maand, en een nieuwe contest!
GFX Contest #39!

GFX Contest #39!

Humankind… be both.
Sinds lange tijd weer eens iets getekend. Gebaseerd op een foto van Edward Curtis. Getekend in Pro Create op een Ipad Pro.

Mooi!
Ik heb ook een Pro met Pencil en ProCreate. Geweldig programma. Zoek eigenlijk wel wat beginner tutorials voor digital painting, om zo iets als dit te doen ...
Ik heb ook een Pro met Pencil en ProCreate. Geweldig programma. Zoek eigenlijk wel wat beginner tutorials voor digital painting, om zo iets als dit te doen ...
GamiQ, de game notes app met game maps!
Thnx. Ik heb alles op één enkele layer getekend met een custom brush gebaseerd op een photoshop brush. Dus eigenlijk vrij weinig gebruik gemaakt van Pro Create zelf. Voor de basics zou ik deze video bekijken.-SaveMe- schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 10:04:
Mooi!
Thanks! Ben zelf ook begonnen met echt schilderen met Acryl. Weer totaal anders
Cool. Kun je daar ook wat van posten? Ik ben wel benieuwd.-SaveMe- schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:26:
Thanks! Ben zelf ook begonnen met echt schilderen met Acryl. Weer totaal anders
Zal straks wel ff kijken waar ik een foto van heb
Vanwaar de reden om op één enkele laag te werken? Het is toch fijn om je achtergrond en je onderwerp los van elkaar te houden? ik probeer 3 a 4 lagen te houden. Hoofd onderwerp, iets op de voorgrond, en de achtergrond, soms in 2 verschillende lagen.HawVer schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 12:03:
[...]
Thnx. Ik heb alles op één enkele layer getekend met een custom brush gebaseerd op een photoshop brush. Dus eigenlijk vrij weinig gebruik gemaakt van Pro Create zelf. Voor de basics zou ik deze video bekijken.
[video]
Jij nog goede bronnen voor digital painting tutorials ?RoyK schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 22:52:
[...]
Vanwaar de reden om op één enkele laag te werken? Het is toch fijn om je achtergrond en je onderwerp los van elkaar te houden? ik probeer 3 a 4 lagen te houden. Hoofd onderwerp, iets op de voorgrond, en de achtergrond, soms in 2 verschillende lagen.
er zijn er vast genoeg maar ik heb er nooit echt heel veel aandacht aan gegeven. Je hebt toch je eigen werk stijl en die moet je vooral verbeteren door te oefenen. Het is wel leuk om te zien hoe anderen werken en daar elementjes uithalen. in heb gemerkt dat hoe meer ik naar anderen ben gaan kijken, hoe meer de moed in mijn eigen schoenen zakte haha.
ik kan je draw with jazza aanbevelen. YouTube: Draw with Jazza
En (mis)bruik de toegang tot layers, maak het jezelf makkelijk en niet moeilijker. Als je een tof karakter heb getekend maar je wil de achtergrond toch liever blauw.. je snap waar ik naar toe wil. Full control! (my 2 cents)
ik kan je draw with jazza aanbevelen. YouTube: Draw with Jazza
En (mis)bruik de toegang tot layers, maak het jezelf makkelijk en niet moeilijker. Als je een tof karakter heb getekend maar je wil de achtergrond toch liever blauw.. je snap waar ik naar toe wil. Full control! (my 2 cents)
Thanks! Ik heb vooral moeite met brushes, hoe ze te gebruiken en masks en dat soort dingen ...
Brushes is ook even oefenen. Je kan in bijv Photoshop heel veel instellen. Werken met een tablet is wel sterk aanbevolen. Wat wil je weten over maskers?
ik zit altijd te klooien met dingen als:
stel op laag 1 heb ik mijn kleuren, op laag 2 heb line art en dan wil ik in een nieuwe laag shadows doen, maar zodanig dat dat alleen kan waar op laag 1 al kleur is bijvoorbeeld... dat soort dingetjes.
En ik doe het te weinig, dus ik moet altijd lang vogelen voordat ik weet hoe iets moet
Moet zeggen dat ik ProCreate wel echt geweldig vind. Tis dat sommige dingen van PS dan mis (tekst bijvoorbeeld), dat ik dan als laatste stap nog PS neem ...
stel op laag 1 heb ik mijn kleuren, op laag 2 heb line art en dan wil ik in een nieuwe laag shadows doen, maar zodanig dat dat alleen kan waar op laag 1 al kleur is bijvoorbeeld... dat soort dingetjes.
En ik doe het te weinig, dus ik moet altijd lang vogelen voordat ik weet hoe iets moet
Moet zeggen dat ik ProCreate wel echt geweldig vind. Tis dat sommige dingen van PS dan mis (tekst bijvoorbeeld), dat ik dan als laatste stap nog PS neem ...
Ik kan je helaas niet helpen als het gaat om Procreate. Ik illustreer in Photoshop. Ik hanteer altijd een losse schets laag, lijnlaag, kleurlaag, highlight laag en shadow laag. Maskers gebruik ik persoonlijk alleen om iets weg te halen. Ik zou het kunnen verwijderen maar ik behoud graag de data. Voor het geval dat. In Photoshop werk ik als shadowlaag graag op multiplier en dan max 30% opacity. Het ligt een beetje aan de overal kleur gebruik. Als het warme tinten zijn gebruik ik heel donker bruin. Is het wat killer gebruik ik heel donker blauw. Highlighted doe ik graag met een laag die op Add staat.
Misschien zijn deze stappen ook mogelijk in Procreate.
Thanks! Ga ik eens mee experimenteren ...RoyK schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:50:
Ik kan je helaas niet helpen als het gaat om Procreate. Ik illustreer in Photoshop. Ik hanteer altijd een losse schets laag, lijnlaag, kleurlaag, highlight laag en shadow laag. Maskers gebruik ik persoonlijk alleen om iets weg te halen. Ik zou het kunnen verwijderen maar ik behoud graag de data. Voor het geval dat. In Photoshop werk ik als shadowlaag graag op multiplier en dan max 30% opacity. Het ligt een beetje aan de overal kleur gebruik. Als het warme tinten zijn gebruik ik heel donker bruin. Is het wat killer gebruik ik heel donker blauw. Highlighted doe ik graag met een laag die op Add staat.
Het is ook een kwestie van stijl. RoyK is een illustrator en ik probeer juist wat meer richting traditioneel/concepart te gaan. Als je meer traditionele kant uit wil gaan zou ik niet werken met een aparte Shadow layer voor alle schaduwen.
Ik gebruik alleen een aparte laag om te experimenteren. Bevalt het me dan voeg ik de lagen samen. Zo niet dan gooi ik hem weg. Ik heb ook wel een tijdje intensiever gebruik gemaakt van meerdere layers. Alleen ik zit dan een half uur op de verkeerde laag te tekenen en dan na wat gescheld geef ik het maar weer op.
Ik gebruik alleen een aparte laag om te experimenteren. Bevalt het me dan voeg ik de lagen samen. Zo niet dan gooi ik hem weg. Ik heb ook wel een tijdje intensiever gebruik gemaakt van meerdere layers. Alleen ik zit dan een half uur op de verkeerde laag te tekenen en dan na wat gescheld geef ik het maar weer op.
Het is ook een kwestie van stijl. En, iedereen werkt weer een beetje anders. In de juiste laag werken is ook een stukje van je workflow die je jezelf aan kan leren. (en ja, ik zit ook wel eens te schelden hoor want het overkomt mij ook natuurlijk) maar door het werken in lagen is er wat meer nawerk mogelijk zonder dat daar veel tijd verloren gaat. Tijd is helaas een factor. Deadlines. Ook met concept art kan dit van toepassing zijn. Als je achtergrond laag bestaat uit besneeuwde bergtoppen en daarachter weer een laag met de lucht.. heb je full control als je met diepte / kleur / aanpassingen wil spelen. Persoonlijk vind ik dat juist de winst in het digitale tijdperk, de toegang tot lagen. Ik zit wel eens te dagdromen hoe grote meesters van toen nu zouden werken als ze toegang hadden tot layers.
Met conceptart ben je overigens wat minder gebonden aan je lijnwerk. In veel gevallen is je lijnwerk tijdelijk en werk je daarna er overheen. Met illustreren ligt je lijnwerk vaak weer bovenop en je kleur er onder. Ook allemaal weer stijl gebonden overigens.
Met conceptart ben je overigens wat minder gebonden aan je lijnwerk. In veel gevallen is je lijnwerk tijdelijk en werk je daarna er overheen. Met illustreren ligt je lijnwerk vaak weer bovenop en je kleur er onder. Ook allemaal weer stijl gebonden overigens.
[ Voor 25% gewijzigd door RoyK op 26-12-2016 10:11 ]
Ook een kwestie van gewenste output.
Een of twee lagen gebruiken is behoorlijk "kill your darlings". Vooral speedpainting is daar een goed voorbeeld van: nul lagen
Het dwingt je ook snel keuzes te (moeten) maken en -hopelijk- kan je daardoor sneller de kern van je concept weergeven.
Wat dat betreft aardig wat geleerd van de werkwijze van o.a. Ryan Church.
Een of twee lagen gebruiken is behoorlijk "kill your darlings". Vooral speedpainting is daar een goed voorbeeld van: nul lagen
[ Voor 3% gewijzigd door Fireshade op 29-12-2016 12:20 ]
Die gast heeft vet werk! Waar kan je meer vinden over zijn werkwijze?Fireshade schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:20:
Ook een kwestie van gewenste output.
Een of twee lagen gebruiken is behoorlijk "kill your darlings". Vooral speedpainting is daar een goed voorbeeld van: nul lagenHet dwingt je ook snel keuzes te (moeten) maken en -hopelijk- kan je daardoor sneller de kern van je concept weergeven.
Ik had heel erg lang geleden ooit online een stuk instructievideo van The Gnomon Workshop van hem gezien.HawVer schreef op donderdag 29 december 2016 @ 14:12:
[...]
Die gast heeft vet werk! Waar kan je meer vinden over zijn werkwijze?
Misschien kan je daarop zoeken.
Hier is nog een artikel uit een tijdschrift (via zijn website) over zijn werkwijze:
http://static.squarespace...bc9253259d/1291426175163/
[ Voor 22% gewijzigd door Fireshade op 29-12-2016 15:05 ]
Hij werkt(e) naar mijn weten veel in painter van corel. Ik heb er mooie gnomon workshop dvds van. Vaak zijn concepts in beperkte lagen. Juist om je niet gevangen te houden met het niet durven maken van keuzes. Maar als ze gaan uitwerken wordt het anders. Dan is het werken in 1 laag niet zo handig meer
Leuk nieuwtje voor dit topic, de Dell Canvas (27 inch cintiq achtig) :
http://www.digitalartsonl...of-wacoms-27-inch-cintiq/
Een beetje goede concurrentie/alternatieven voor een Cintiq is altijd welkom.
http://www.digitalartsonl...of-wacoms-27-inch-cintiq/
Een beetje goede concurrentie/alternatieven voor een Cintiq is altijd welkom.

[ Voor 32% gewijzigd door Emcee op 07-01-2017 15:12 ]
Mooi ding. Had er al wat over gezien. Ik werk zelf met de 27qhd touch in combinatie met de 3514 curved scherm van dell. Ecthter gebruik ik touch zelden. Het is laggy en werkt vaker niet dan wel in bijv Photoshop. Ik heb nog geen voet gezien die bij de dell hoort. Misschien is die er ook niet. Ik ben erg blij met de stand bij de wacom. Ik ben nu bijv even met wat anders bezig en staat hij omhoog geklapt. In het artikel staat dat de ciniq pen opgeladen moet worden. Dat is bij mij iig niet zo.
[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 07-01-2017 19:45 ]
Ik heb zo'n dertig jaar getekend met de pen en papier en sinds vorig jaar overgestapt naar een WACOM cintiq 22HD en wil echt niks anders meer. In het begin veel wennen en veel leren (voornamelijk programma's als photoshop) maar ik vind het zo super!
Ik heb een website waar ik nu wekelijks een comic strip op publiceer: http://dscomics.nl mochten mensen geinteresseerd zijn. De site zelf mag wat strakker, maar ik ben blij met de strips
.
Heb trouwens van mn laatste strip (die morgen gepubliceerd wordt) opnames gemaakt en opgedeeld in 3 delen en op youtube gezet: YouTube: Digitaal Striptekenen
Ik ben benieuwd naar de reacties
.
Ik heb een website waar ik nu wekelijks een comic strip op publiceer: http://dscomics.nl mochten mensen geinteresseerd zijn. De site zelf mag wat strakker, maar ik ben blij met de strips
Heb trouwens van mn laatste strip (die morgen gepubliceerd wordt) opnames gemaakt en opgedeeld in 3 delen en op youtube gezet: YouTube: Digitaal Striptekenen
Ik ben benieuwd naar de reacties
Something under the bed is drooling
Zoo.. doe mij even 3000 euro voor dit speeltje.
nieuws: Microsoft presenteert all-in-one Surface Studio
Dit kon nog wel eens een serieuze concurrent voor Cintiq zijn..
nieuws: Microsoft presenteert all-in-one Surface Studio
Dit kon nog wel eens een serieuze concurrent voor Cintiq zijn..
Bij deze een bloemlezing uit de training die ik gevolgd heb. (The art of color and light bij CGMA)

[ Voor 119% gewijzigd door HawVer op 07-04-2017 13:02 ]
Leeft dit topic nog een beetje? Ben al weer een tijdje gestopt met digitaal tekenen, maar wil het weer gaan oppakken. Voorheen veel gebruik gemaakt van Corel Painter en PaintTool SAI. Echter probeer ik nu toch echt langzaam over te stappen naar Photoshop.
Hieronder wat van mijn oudere tekeningen...

Hieronder wat van mijn oudere tekeningen...

Dat uitstellen is erg herkenbaar. Ben nu ook weer zo'n 2 jaar inactief, al wil ik het wel weer gaan oppakken.-SaveMe- schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 10:40:
@HawVer @Alexlinde Mooi! Ik wil het digitale schilderen ook nog eens oppakken, maar zoek eigenlijk nog steeds een goede cursus voor beginners. Stel het steeds uit
Digitaal "schilderen" ligt me meer dan digitaal tekenen. Daarmee kan ik met relatief weinig moeite toch iets gangbaars op het canvas kwakken. Wellicht ook meteen de reden waarom het grootste gedeelte van mijn werk uit landschappen bestaat, terwijl mijn intentie meestal uitging naar iets anders.

Wat betreft een cursus zou ik in jouw geval toch eerst een begin maken met de gratis video's van Ctrl+Paint https://www.ctrlpaint.com/library/ Die site komt in mijn ogen aardig in de buurt van een cursus. Plus het gemak dat je het op je eigen tempo kan volgen.
Ik ken die site nog niet heel lang, maar heb al wel alle video's bekeken. Had ik die site eerder ontdekt, dan zou ik daar zeker profijt aan gehad hebben...
Hey, die site kende ik ook nog niet. Bedankt! Ga ik gelijk ff kijken!
Ik schilder nu 'analoog' (Acryl op doek), maar werken in layers en alle opties die digitaal biedt trekt me wel heel erg. Met een wacom kom ik er nooit zo aan wennen, maar met de iPad Pro 12.9 is dat drempeltje weg
Enige wat ik tot nu toe doe is paar keer per jaar een comicje, of een kaart, zoals met Kerst. Maar wil graag meer serieuze dingen painten!
EDIT
Die site ziet er goed uit! Precies wat ik zoek volgens mij!
Ik schilder nu 'analoog' (Acryl op doek), maar werken in layers en alle opties die digitaal biedt trekt me wel heel erg. Met een wacom kom ik er nooit zo aan wennen, maar met de iPad Pro 12.9 is dat drempeltje weg
Enige wat ik tot nu toe doe is paar keer per jaar een comicje, of een kaart, zoals met Kerst. Maar wil graag meer serieuze dingen painten!
EDIT
Die site ziet er goed uit! Precies wat ik zoek volgens mij!
[ Voor 26% gewijzigd door -SaveMe- op 22-04-2017 14:03 ]
Mag mijn vraag hier?
Ik wil gaan schilderen en ik denk dat aquarel wel bij me past. Tenminste, ik had in een opwelling al olieverf gekocht, maar ik kwam er thuis pas achter dat het drogen 3 tot 6 maanden kan duren en dat slapen in dezelfde slecht geventileerde kamer niet handig is. Maar goed, bij die googletocht ben ik bij aquarel gebleven en ik wil daar nu voor gaan. Ik kom er alleen niet achter welke kwasten ik moet kopen. Ik ben naar een lijstenmaker in de buurt gegaan, maar die verkocht helaas geen kwasten en ik ben daarna stom genoeg vergeten te vragen of hij me er wel wat over kon vertellen
Als ik googel kom ik vooral tegen dat ik 2 penselen die in een punt lopen nodig heb, maar ze vergeten te vertellen welke grootte... Ook zie ik in YouTube-video's vaak grote kwasten die gewoon plat zijn aan de bovenkant, dus ik denk dat de tip voor 2 penselen voor mij ook niet werkt. Ik wil landschappen en dan voornamelijk luchten schilderen overigens. Moet ik gewoon niet moeilijk doen en een set van 5 tot 10 goedkope kwasten/penselen halen of zijn 2 specifieke dunne goede penselen echt beter? + een kwast dan, want die lijkt me onmisbaar.
Ik wil gaan schilderen en ik denk dat aquarel wel bij me past. Tenminste, ik had in een opwelling al olieverf gekocht, maar ik kwam er thuis pas achter dat het drogen 3 tot 6 maanden kan duren en dat slapen in dezelfde slecht geventileerde kamer niet handig is. Maar goed, bij die googletocht ben ik bij aquarel gebleven en ik wil daar nu voor gaan. Ik kom er alleen niet achter welke kwasten ik moet kopen. Ik ben naar een lijstenmaker in de buurt gegaan, maar die verkocht helaas geen kwasten en ik ben daarna stom genoeg vergeten te vragen of hij me er wel wat over kon vertellen

Als ik googel kom ik vooral tegen dat ik 2 penselen die in een punt lopen nodig heb, maar ze vergeten te vertellen welke grootte... Ook zie ik in YouTube-video's vaak grote kwasten die gewoon plat zijn aan de bovenkant, dus ik denk dat de tip voor 2 penselen voor mij ook niet werkt. Ik wil landschappen en dan voornamelijk luchten schilderen overigens. Moet ik gewoon niet moeilijk doen en een set van 5 tot 10 goedkope kwasten/penselen halen of zijn 2 specifieke dunne goede penselen echt beter? + een kwast dan, want die lijkt me onmisbaar.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeuren. Het is volledig afhankelijk hoe gedetailleerd je wilt werken. Hoe gedetailleerder hoe fijner meestal.
Persoonlijk gebruikte ik vroeger alijd een 4 tal penselen. 2, 4, 8 en 12. Kwasten heb ik bij aquarel eigenlijk nooit echt gebruikt.
persoonlijk zou ik wel voor goede penselen gaan, het werkt veel aangenamer dan de stugge goedkopere.
Persoonlijk gebruikte ik vroeger alijd een 4 tal penselen. 2, 4, 8 en 12. Kwasten heb ik bij aquarel eigenlijk nooit echt gebruikt.
persoonlijk zou ik wel voor goede penselen gaan, het werkt veel aangenamer dan de stugge goedkopere.
[ Voor 15% gewijzigd door D-rez op 10-05-2017 09:09 ]
Aquarel is geen olieverf. Dus als je vraagt om aquarel kwasten/penselen krijg je iets anders dan wanneer je vraagt om kwasten voor olieverf of acrylverf.Ample Energy schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 16:34:
Mag mijn vraag hier?
Ik wil gaan schilderen en ik denk dat aquarel wel bij me past. Tenminste, ik had in een opwelling al olieverf gekocht, maar ik kwam er thuis pas achter dat het drogen 3 tot 6 maanden kan duren en dat slapen in dezelfde slecht geventileerde kamer niet handig is. Maar goed, bij die googletocht ben ik bij aquarel gebleven en ik wil daar nu voor gaan. Ik kom er alleen niet achter welke kwasten ik moet kopen. Ik ben naar een lijstenmaker in de buurt gegaan, maar die verkocht helaas geen kwasten en ik ben daarna stom genoeg vergeten te vragen of hij me er wel wat over kon vertellen![]()
Daarnaast wat is je stijl? Wil je op groot canvas werken? Of juist klein in bijvoorbeeld een schetsboek? Ga je voor het fijnere werk of ga je voor meer abstract/expressief? Ik zou de penselen/kwasten daar op afstemmen plus op medium. Verder heb ik weinig ervaring met oliefverf/acryl/etc. Wel wat meer ervaring met aquarel. Dus als je daar wat meer over wil weten, let me know..
Bedankt voor het meedenken, beiden!
@D-rez Het meeste hoeft niet zo gedetailleerd, maar na verloop van tijd zal het hopelijk wel steeds gedetailleerder worden. Ik zal de getallen onthouden. Een kwast zal ik dan ook niet nodig hebben.
@HawVer Ik weet dat het heel iets anders is, maar ik zag de verf en dacht verder niet na. Vandaar dat ik nu eerst wat onderzoek heb gedaan en vragen kom stellen in plaats van in mijn enthousiasme meer verkeerde dingen koop
Wat betreft stijl heb ik nog niet echt een idee. Ik wil me vooral bewuster worden van kleuren en hopelijk wat leuke landschappen en luchten maken op iets als A4-formaat. Misschien met wat simpele silhouetten van dieren erbij. Het zal zeker in het begin vrij abstract worden, want naast muren, kozijnen en goten, etc. heb ik nog nooit wat geschilderd. Uiteindelijk zou ik graag luchten en vergezichten willen kunnen maken die ik kan verwerken in filmpjes die ik maak met mijn DSLR, maar omdat ik nog 0,0 ervaring heb met aquarel weet ik nu nog niet precies wat ik wil. Alles dat je me kunt vertellen is dus welkom, maar uiteindelijk moet ik toch aan de slag om te kijken wat ik wil en kan.
@D-rez Het meeste hoeft niet zo gedetailleerd, maar na verloop van tijd zal het hopelijk wel steeds gedetailleerder worden. Ik zal de getallen onthouden. Een kwast zal ik dan ook niet nodig hebben.
@HawVer Ik weet dat het heel iets anders is, maar ik zag de verf en dacht verder niet na. Vandaar dat ik nu eerst wat onderzoek heb gedaan en vragen kom stellen in plaats van in mijn enthousiasme meer verkeerde dingen koop
Wat betreft stijl heb ik nog niet echt een idee. Ik wil me vooral bewuster worden van kleuren en hopelijk wat leuke landschappen en luchten maken op iets als A4-formaat. Misschien met wat simpele silhouetten van dieren erbij. Het zal zeker in het begin vrij abstract worden, want naast muren, kozijnen en goten, etc. heb ik nog nooit wat geschilderd. Uiteindelijk zou ik graag luchten en vergezichten willen kunnen maken die ik kan verwerken in filmpjes die ik maak met mijn DSLR, maar omdat ik nog 0,0 ervaring heb met aquarel weet ik nu nog niet precies wat ik wil. Alles dat je me kunt vertellen is dus welkom, maar uiteindelijk moet ik toch aan de slag om te kijken wat ik wil en kan.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Leuk dat je bezig gaat met aquarel.. Ik ben fan van aquarel.. Hoewel het een lastige media is, kun je er mooie resultaten mee behalen. Aantal video's die mij enthousiast hebben gemaakt:Ample Energy schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:17:
Bedankt voor het meedenken, beiden!
@HawVer Ik weet dat het heel iets anders is, maar ik zag de verf en dacht verder niet na. Vandaar dat ik nu eerst wat onderzoek heb gedaan en vragen kom stellen in plaats van in mijn enthousiasme meer verkeerde dingen koop![]()
Mijn advies is om vloeibare waterverf te kopen. Niet te duur.. anders wordt het weer zo een drempel om fouten te maken. Windsow & newton heeft studieverf (cotman) die goed te betalen is en mooie kleuren oplevert. Verkrijgbaar bij Van Beek Art Supplies. http://www.vanbeekart.nl/...-newton-cotman-tube/8467/
Ik heb zelf maar één penseel en een platte kwast atm. Penseel is van deze reeks. Ben zelf nog niet zo heel lang bezig. Dus volop aan het ontdekken. Een goede penseel is wel aan te raden. Verder is het niet echt het materiaal die het verschil maakt, maar meer de techniek..
Bezuinig niet op papier.. Goed dik papier is een must. Dus geen printer floddertjes. Ik ben begonnen met printerpapier en een aantal keer iets verpest doordat ik dwars door het papier heen ging. Daarnaast heb je nog de keuze tussen papier met structuur en glad papier. Glad zorgt voor een fijner eindresultaat. Structuur zie je uiteindelijk weer terug in de verfstroken. Ik zelf vind papier met structuur mooi. Dat geeft net wat meer leven aan de schilderwerkjes.
Anyway.. Probeer vooral plezier te hebben tijdens het schilderen en te maken wat jij leuk vindt.. En wees niet al te geintimideerd door aquarel.. Met elke schildering leer je nieuwe dingen en de verf beter onder controle te krijgen..
Ik maak al ruim 10 jaar ambigrammen. Woorden die je zodanig tekent dat wanneer je deze 180 graden draait er een ander woord staat. Dit doe ik meestal met vulpen en eventueel scan ik ze in op de computer om ze ergens in te verwerken. Enfin, ik wilde er wat meer mee gaan doen qua techniek en uiterlijk en daarom wilde ik ze gaan combineren met waterverf/aquarel. Nu kwam ik op bol.com brush pens tegen en ben ik wat gaan googelen. Er zijn er tig verschillende (Talens Ecoline; Sakura; Tombow; etc) en in combinatie met andere pennen en stiften (Sakura Glaze, Molotow Liquid Marker, etc) kan je weer allerlei gave effecten maken. Inmiddels heb ik al een heel aantal vergelijkingen gelezen en video's gezien. Ik vroeg me echter af wie van jullie er zelf ervaring heeft met deze pennen/stiften/penselen en hoe ze je bevallen. Welke gebruik jezelf en waarom deze? Wat voor papier gebruik je? Iemand die wat ervaringen wil delen?
Your Friendly Neighborhood Moderator
Geen ervaring mee. Kun je eens wat van je werk laten zien? Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
Ik heb zelf Ecoline en Tombow stiften met een beweegbare tipje. Gebruik zeker dik papier want na een aantal keer over hetzelfde stukje vegen krab je de vezels los. Dit forceert je om voor het zetten van de streek goed na te denken ( 'zen' noemen ze dat tegenwoordig).
Van Ecoline heb ik een aantal kleurstiften en van Tombow een handje vol met grijswaarden. Van zeer licht grijs tot diep zwart. Handig voor het renderen van volumes en diepte door middel van toonwaarden.
Er bestaan ook van die pennen als hervulbare penselen met een dikke tip van +- 8mm. Heb ze weleens uitgeprobeerd. leuk spul, wel prijzig.
Edit: Even wat pics geplukt:

Van Ecoline heb ik een aantal kleurstiften en van Tombow een handje vol met grijswaarden. Van zeer licht grijs tot diep zwart. Handig voor het renderen van volumes en diepte door middel van toonwaarden.
Er bestaan ook van die pennen als hervulbare penselen met een dikke tip van +- 8mm. Heb ze weleens uitgeprobeerd. leuk spul, wel prijzig.
Edit: Even wat pics geplukt:

[ Voor 21% gewijzigd door AxzZzeL op 06-10-2018 21:13 ]
Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?
@AxzZzeL Ik heb een setje Ecoline Brush Pens van Talens besteld. Momenteel alleen de kleuren getest. Binnenkort er eens echt voor gaan zitten.
Mijn eigen naam:

J = N
O = E
R = G
G = R
E = O
N = J
Twee andere namen die ik min of meer toevallig koos:
Anouk en Hayley. Het leuke is, enige tijd later kwam ik een albumhoes van de zangeres Anouk tegen met daarop een ambigram dat erg op het mijne leek. Ik was zelf eerder.

Zo ben ik een hele tijd blijven proberen met het aan elkaar koppelen van letters en deze steeds te verbeteren. Ik heb er bewust voor gekozen om geen gothische letters te gebruiken. An sich zitten er mooie voorbeelden tussen, maar ik wilde liever een eigen stijl ontwikkelen in plaats van dingen nadoen die er al zoveel zijn. Ook ambigramgenerators - jep, op internet is namelijk overal een generator voor - heb ik wel eens bekeken, maar eigenlijk nooit gebruikt voor mijn eigen werk. Ik vond het de sport om het altijd zelf te bedenken.
Enfin, na verloop van tijd raakte ik er wat meer bedreven in en ben ik het één-op-één werken een beetje los gaan laten. Ook dit min of meer toevallig, omdat er woorden waren die zich vanzelf al meer leenden om lettercombinaties als geheel om te zetten. Dit bijv. bij Margreet en Jolanda:

Margreet → M = EET
Jolanda → OL = D
Het Margreet-ambigram was ook het eerste die ik na het tekenen met de hand heb ingescand om daarna verder te bewerken met GIMP. Jarenlang was dat ook het enige ambigram waar ik een stap verder mee ben gegaan.
Op een gegeven moment overleden mijn beide ouders. Ik wist dat zij een persoonlijke tint aan hun rouwkaarten mooi zouden vinden en daarom heb ik hun ambigrammen gebruikt op de kaart. Waar de vorige namen vooral leuke oefeningen waren, ben ik er hier ook echt voor gaan zitten om de namen te perfectioneren. Ze lijken misschien simpel, maar reken erop dat er tientallen uren werk inzitten om 't zo uniform en leesbaar te krijgen. 't Mooie was dat ik na afloop een aantal reacties kreeg van mensen die toevallig terug langs de keukentafel liepen en dan de kaart en de naam van de andere kant zagen en zich afvroegen hoe dat mogelijk was.
Voor beide ambigrammen heb ik na het tekenen weer GIMP gebruikt. Ditmaal om letters die los getekend zijn een beetje naar elkaar te schuiven, transparant te maken voor gebruik op de rouwkaart, etc. Deels per ongeluk, deels bewust zijn de ambigrammen ook qua tekenstijl heel passend geworden. Beiden hebben trouwens wel hun ambigrammen bij leven al deels of geheel kunnen zien en waren er toen ook blij mee.
Tussen deze 2 trieste gebeurtenissen in ben ik getrouwd. Toen kwam wel de moeilijkste taak. Hoe verbind ik mijn voor- en achternaam, met die van haar? Een paar dozijn letters die in elkaar moeten vloeien, leesbaar moeten zijn en ook op de trouwkaart moeten passen. Destijds heb ik advies gevraagd in dit topic. Ik ben het eens met de opmerking dat als je het niet weet, het lastig te lezen is. Na 150 uur tekenen en prutsen had ik er nog wel meer tijd in kunnen steken, maar daar stak mijn toen nog echtgenote-to-be een stokje voor. (Plus dat de rest van de kaart ook nog eens 50 uur kostte. Wellicht had ik anders nu nog bezig geweest.)
Uiteindelijk ben ik er wel heel tevreden over.
Ik speel al jaren met de gedachte om iets met waterverf te doen ik combinatie met de ambigrammen. In eerste instantie dacht ik aan het inkleuren van de letters, of als een ambigram al klaar was, het na te tekenen en weer uit te laten lopen met aquarelverf. Totdat ik verschillende technieken met waterverf op YouTube zag waarbij men vooral achtergronden en sfeer creëerde, o.a. in combinatie met (gel-)pennen. Wat ik nu graag zou willen proberen, is om met een witte "glaze" gelpen het ambigram op te zetten en dan eroverheen te schilderen. Als het goed is, dan houdt de ecoline niet op de gelpeninkt en blijft er een wit ambigram over. Een andere optie is het gebruik van een soort rubberpen die een afwrijfbaar laagje op het papier achterlaat. Dan is na het overschilderen en wegwrijven een witte ruimte in de vorm van het ambigram over. Vanwege de soms ontelbare uren die erin gaan zitten, maak ik op wat "tussendoorgeklieder" na, eigenlijk alleen maar namen/ambigrammen als ik me echt door het woord - en liever nog door de persoon - geïnspireerd voel om wat moois te maken. Juist daarom wil ik er ook graag meer mee doen. De naam is het belangrijkste, maar ik zou het tof vinden als ik het als een geheel kan presenteren, net als de rouw- en trouwkaarten.
N.B. Vanwege de namen uit mijn privésfeer tussen mo-tags gezet.
Op mijn verlanglijstje staat nu de naam van mijn dochter, en ik ben bezig met de naam van een vriendin. Die 2 zullen de eerste zijn die met aquarelverf aangepakt moeten worden. Daarna wil ik kijken of ik datzelfde kan gaan doen met de bestaande ambigrammen voor mijn ouders.
Vandaag ook al wat meer gerommeld met de Brush Pennen en plasticfolie. Op zich best een leuk effect, maar het kan nog wel wat meer water gebruiken.
Geïnspireerd door de ambigrammen in de boeken van Dan Brown (wiens ambigrammen gemaakt zijn door John Langdon) en op een albumhoes van Paul McCartney ben ik gaan rommelen met vulpen en potlood. Eerst gewoon simpele woorden met letters die één-op-één al erg op elkaar leken en later iets ingewikkelder.HawVer schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:43:
Geen ervaring mee. Kun je eens wat van je werk laten zien? Ik ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet.
Mijn eigen naam:

J = N
O = E
R = G
G = R
E = O
N = J
Twee andere namen die ik min of meer toevallig koos:
Anouk en Hayley. Het leuke is, enige tijd later kwam ik een albumhoes van de zangeres Anouk tegen met daarop een ambigram dat erg op het mijne leek. Ik was zelf eerder.

Zo ben ik een hele tijd blijven proberen met het aan elkaar koppelen van letters en deze steeds te verbeteren. Ik heb er bewust voor gekozen om geen gothische letters te gebruiken. An sich zitten er mooie voorbeelden tussen, maar ik wilde liever een eigen stijl ontwikkelen in plaats van dingen nadoen die er al zoveel zijn. Ook ambigramgenerators - jep, op internet is namelijk overal een generator voor - heb ik wel eens bekeken, maar eigenlijk nooit gebruikt voor mijn eigen werk. Ik vond het de sport om het altijd zelf te bedenken.
Enfin, na verloop van tijd raakte ik er wat meer bedreven in en ben ik het één-op-één werken een beetje los gaan laten. Ook dit min of meer toevallig, omdat er woorden waren die zich vanzelf al meer leenden om lettercombinaties als geheel om te zetten. Dit bijv. bij Margreet en Jolanda:

Margreet → M = EET
Jolanda → OL = D
Het Margreet-ambigram was ook het eerste die ik na het tekenen met de hand heb ingescand om daarna verder te bewerken met GIMP. Jarenlang was dat ook het enige ambigram waar ik een stap verder mee ben gegaan.
Op een gegeven moment overleden mijn beide ouders. Ik wist dat zij een persoonlijke tint aan hun rouwkaarten mooi zouden vinden en daarom heb ik hun ambigrammen gebruikt op de kaart. Waar de vorige namen vooral leuke oefeningen waren, ben ik er hier ook echt voor gaan zitten om de namen te perfectioneren. Ze lijken misschien simpel, maar reken erop dat er tientallen uren werk inzitten om 't zo uniform en leesbaar te krijgen. 't Mooie was dat ik na afloop een aantal reacties kreeg van mensen die toevallig terug langs de keukentafel liepen en dan de kaart en de naam van de andere kant zagen en zich afvroegen hoe dat mogelijk was.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Voor beide ambigrammen heb ik na het tekenen weer GIMP gebruikt. Ditmaal om letters die los getekend zijn een beetje naar elkaar te schuiven, transparant te maken voor gebruik op de rouwkaart, etc. Deels per ongeluk, deels bewust zijn de ambigrammen ook qua tekenstijl heel passend geworden. Beiden hebben trouwens wel hun ambigrammen bij leven al deels of geheel kunnen zien en waren er toen ook blij mee.
Tussen deze 2 trieste gebeurtenissen in ben ik getrouwd. Toen kwam wel de moeilijkste taak. Hoe verbind ik mijn voor- en achternaam, met die van haar? Een paar dozijn letters die in elkaar moeten vloeien, leesbaar moeten zijn en ook op de trouwkaart moeten passen. Destijds heb ik advies gevraagd in dit topic. Ik ben het eens met de opmerking dat als je het niet weet, het lastig te lezen is. Na 150 uur tekenen en prutsen had ik er nog wel meer tijd in kunnen steken, maar daar stak mijn toen nog echtgenote-to-be een stokje voor. (Plus dat de rest van de kaart ook nog eens 50 uur kostte. Wellicht had ik anders nu nog bezig geweest.)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik speel al jaren met de gedachte om iets met waterverf te doen ik combinatie met de ambigrammen. In eerste instantie dacht ik aan het inkleuren van de letters, of als een ambigram al klaar was, het na te tekenen en weer uit te laten lopen met aquarelverf. Totdat ik verschillende technieken met waterverf op YouTube zag waarbij men vooral achtergronden en sfeer creëerde, o.a. in combinatie met (gel-)pennen. Wat ik nu graag zou willen proberen, is om met een witte "glaze" gelpen het ambigram op te zetten en dan eroverheen te schilderen. Als het goed is, dan houdt de ecoline niet op de gelpeninkt en blijft er een wit ambigram over. Een andere optie is het gebruik van een soort rubberpen die een afwrijfbaar laagje op het papier achterlaat. Dan is na het overschilderen en wegwrijven een witte ruimte in de vorm van het ambigram over. Vanwege de soms ontelbare uren die erin gaan zitten, maak ik op wat "tussendoorgeklieder" na, eigenlijk alleen maar namen/ambigrammen als ik me echt door het woord - en liever nog door de persoon - geïnspireerd voel om wat moois te maken. Juist daarom wil ik er ook graag meer mee doen. De naam is het belangrijkste, maar ik zou het tof vinden als ik het als een geheel kan presenteren, net als de rouw- en trouwkaarten.
N.B. Vanwege de namen uit mijn privésfeer tussen mo-tags gezet.
Op mijn verlanglijstje staat nu de naam van mijn dochter, en ik ben bezig met de naam van een vriendin. Die 2 zullen de eerste zijn die met aquarelverf aangepakt moeten worden. Daarna wil ik kijken of ik datzelfde kan gaan doen met de bestaande ambigrammen voor mijn ouders.
Vandaag ook al wat meer gerommeld met de Brush Pennen en plasticfolie. Op zich best een leuk effect, maar het kan nog wel wat meer water gebruiken.
[ Voor 101% gewijzigd door Jorgen op 08-10-2018 14:29 ]
Ik vermaak me de laatste tijd met het tekenen van cartoons/comics. Ik heb een Sakura fineliner set en een Winsor & Newton marker set gekocht, nadat ik eerst een maand met kleurpotloden getekend heb

[ Voor 54% gewijzigd door Robolokotobo op 17-02-2019 03:30 ]
Leuk!
jammer dat dit topic zo goed als dood is though ...
jammer dat dit topic zo goed als dood is though ...
Ja is jammer idd
Daar kunnen we alleen maar wat aan doen, als we zelf blijven posten
Klopt!Jorgen schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:06:
Daar kunnen we alleen maar wat aan doen, als we zelf blijven posten
Maar moet je wel wat produceren natuurlijk en dat is bij mij al een tijd nul

Haha. Bij mij gaat het ook niet hard momenteel. Ben met de naam van mijn dochter bezig.-SaveMe- schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:14:
[...]
Klopt!
Maar moet je wel wat produceren natuurlijk en dat is bij mij al een tijd nul
@Robolokotobo Goed bezig!
Dankjewel!
Een tijdje geleden heb ik een simpele Wacom Intuos Small gekocht, hoofdzakelijk voor fotobewerking. Maar ik wil eigenlijk ook eens proberen iets te tekenen. Dat is alleen niet iets dat me van nature makkelijk afgaat. Kan iemand me in de richting wijzen van wat fatsoenlijke digital painting tutorials voor absolute beginners? Analoog tekenen mist ctrl + z, dus dat levert alleen maar frustratie op 
En dan beloof ik dat ik mijn 'creaties' hier laat zien
[ Voor 8% gewijzigd door Wormaap op 10-03-2019 17:33 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
https://www.ctrlpaint.com/library Deze site misschien?Wormaap schreef op zondag 10 maart 2019 @ 17:32:
Een tijdje geleden heb ik een simpele Wacom Intuos Small gekocht, hoofdzakelijk voor fotobewerking. Maar ik wil eigenlijk ook eens proberen iets te tekenen. Dat is alleen niet iets dat me van nature makkelijk afgaat. Kan iemand me in de richting wijzen van wat fatsoenlijke digital painting tutorials voor absolute beginners? Analoog tekenen mist ctrl + z, dus dat levert alleen maar frustratie op
Of een van de vele digital art tutorials op Udemy.com ...
Daar vind ik het nogal lastig om te weten wat nou echt voor mij gaat werken. Ik heb hier nog nooit echt wat mee gedaan, en veel gaat uit van voorkennis met analoog tekenen...-SaveMe- schreef op maandag 11 maart 2019 @ 11:53:
Of een van de vele digital art tutorials op Udemy.com ...
Omdat belofte schuld maakt, bij dezen mijn eerste poging na één van de CTRLPaint tutorials. Misschien ben ik gewoon kansloos, maar misschien moet ik gewoon heel veel oefenen. Ik merk in ieder geval al dat ik dit een stuk minder frustrerend vind dan analoog tekenen
CC niet nodig, ik weet dat ik zuig. Uitlachen mag en een grotere versie durf ik niet te delen

Ticking away, the moments that make up a dull day
Ach, ik heb een tijdje geleden ook zo'n tablet gekocht. Eigenlijk voor mijn dochter, maar vind het zelf ook wel leuk. Maar tekenen doe ik tot nu toe al vele jaren met een muis in CorelDraw. Begrijp vectoren gewoon beter haha.Wormaap schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:52:
[...]
Daar vind ik het nogal lastig om te weten wat nou echt voor mij gaat werken. Ik heb hier nog nooit echt wat mee gedaan, en veel gaat uit van voorkennis met analoog tekenen...
Omdat belofte schuld maakt, bij dezen mijn eerste poging na één van de CTRLPaint tutorials. Misschien ben ik gewoon kansloos, maar misschien moet ik gewoon heel veel oefenen. Ik merk in ieder geval al dat ik dit een stuk minder frustrerend vind dan analoog tekenen
CC niet nodig, ik weet dat ik zuig. Uitlachen mag en een grotere versie durf ik niet te delen
[Afbeelding]
Kom ook niet zo vaak in dit topic, maar zie nu net jouw vraag en de antwoorden daarop. Ga dat ding nu maar gewoon op mijn laptop aansluiten en ook eens waar tutorials doornemen.
En weet dat mijn kunsten nog veel meer zuigen. Maar dat maakt me niet uit.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Alle begin is moeilijk. En ik vind het een prima eerste poging. Gewoon doorgaan!Wormaap schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 21:52:
[...]