DE TOP 2000 GAME
Even wat achtergrond info. We zijn deze vakantie naar Frankrijk gaan rijden (goh.. wat origineel) en onderweg bedachten we een leuk spel:
Goh.. laten we de top 2000 gaan luisteren, en dan raden op welke positie het nummer stond. Nou aldoende een simpel puntensysteem gemaakt, als je het helemaal goed had kreeg je 25 punten, zat je er x aantal naast kreeg je minder, zat je er nog meer naast, nog weer minder.. wie het eerst bij de 100 was.
Afin.. Dus wij de spotify lijst aanzetten, omstebeurt raden, en de bijrijder moest dan opzoeken op wiki wat de positie was in de top 2000. Je kon natuurlijk niet naar de top 2000 pagina gaan, want dan zag je meteen alle andere nummers. Voorkennis is niet leuk.
Je had een spelelement en je luisterde naar muziek. Dat is echt een topcombinatie (de nummers die echt NIET leuk zien spoelde we snel door ;-).
Eenmaal thuis...
We vonden het zo'n leuk spel, dat ik dacht: goh, kan ik daar geen app voor bouwen. Ik had een heeeel klein beetje ervaring met Powerapps, op de huis-tuin-keuken manier, je weet wel. Ik wilde het spel in de app verwerken, maar hoe meer je bezig bent, is mijn brein toch steeds maar aan het denken:
dit is ook leuk, en dit is misschien ook een idee.
Goed. Ik heb dus nu in PowerApps een Top 2000 app gemaakt die bestaat uit twee delen. Hieronder de uitleg met wat screenshots. Helaas... het is nog alleen in PowerApps en heb niet de kennis en kunde om er een native app van te maken voor Android. Laat staan Apple want daar met je 100 euro per jaar voor dokken.
TOP 2000 LIJSTEN
Eerste onderdeel zijn de Top 2000 lijsten. Je kan het jaartal selecteren, en dan krijg je het overzicht van het jaar te zien (alle jaargangen zitten er in). je kan instant-filteren op titel of artiest. En er zit een spotify link bij elk nummer (zie het icoontje) dat direct het nummer afspeelt in Spotify.
TOP 2000: THE GAME
En dan het spel, voor het gemak
Top 2000: the game genoemd.
Startscreen om een nieuw spel aan te maken of te laden (jaja, voortgang wordt opgeslagen.. je kan dus op een later moment door gaan). Rechts zie je dat het spel is gestart. Je ziet een rode shuffle knop in het midden. Als je daar op klikt opent ie spotify en dan pakt hij
volledig random een nummer uit de top 2000 van het afgelopen jaar.
Hieronder links zie je het resultaat van het raden. Je ziet de titel van het nummer, artiest, jaar van release en de positie in de top 2000. De positie wordt pas getoond na invoeren van de antwoorden. Die antwoorden staan daaronder. Tweaker Jan heeft gewonnen, die heeft 1 score gehaald omdat hij er "slechts" 695 van af zit. Klaas zit er 1500 van af, en dan krijg je minscore!. Een antwoord exact goed betekent overigens score van 100, en zit je er 1 naast.. is het 50. Zo is er een hele range van 2 tot 10, 10 tot 20 ..... 100 tot 200 etc...
Goed.. klik je daarna weer op de shuffle knop, gaat hij een nieuw nummer willekeurig Top 2000 nummer opzoeken in Spotify. Rechts zie je dat de positie niet getoond wordt, en kunnen de spelers hun antwoord invoeren, de stand is -8 tegen 1.
En dan zie je het resultaat van de antwoorden. Klaas zat er 100 naast en krijgt 10 score. Hij stond op -8 en heeft nu totaal 2. Jan zat er 200 vanaf en heeft score van 8. Hij had er 1 en staat nu op 9.
Degene die als eerste bij de 100 is, heeft 1 punt verdient. En dan begint het weer opnieuw. Ik heb dit in de rechterafbeelding gesimuleerd.
Tot zover de app.. ik ben totaal niet van plan om hier mee de boer op te gaan ofzow.. het is ook lastig om dit te sharen aangezien dit nog geen native app is en alleen als PowerApp te openen is...
Wat vinden jullie er van?
- Wat vinden jullie van dit idee? Heeft dit toegevoegde waarde?
- Zou NPO Radio 2 dit leuk vinden als ik dit met ze deel? misschien brengt dit ze wel op ideeen.
Ik kan het jullie wellicht laten testen als ik jullie guest maak in mijn tenant.. maar goed... Als iemand denkt: ik wil hier wel aan meewerken om een echte native app van te maken, kan je me altijd een private berichtje sturen
Benieuwd wat jullie vinden!