[Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:12

AlphaRomeo

FP ProMod
Ruben279 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:59:
Bij het loggen van kentekens is verder geen persoonsgegeven betrokken dus is het prima legaal.
Al die tienduizenden dashcams op de weg doen elke dag niks anders natuurlijk.
Grijs gebied wat mij betreft. Een dashcam bouwt geen DB op van welk kenteken waar en wanneer gezien is. En dat doet deze app mogelijk wel. De data is wel openbaar, maar je gaat nieuwe data verwerken. In theorie zou je na een hack kunnen terugvinden hoe vaak je partner in de buurt van zijn of haar scharrel gezien is.

Anyway, het maakt mij niet veel uit persoonlijk. Ik vervang altijd mijn platen voordat ik vreemd ga.

• mavian
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 18-08 17:29
*spam*

[ Voor 99% gewijzigd door MueR op 18-08-2026 12:40 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Klinkt interessant! Je stopt helaas bij het interessante stuk over Code & Architectuur, link naar je code ontbreekt ook.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
Cartman! schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:44:
[...]
Klinkt interessant! Je stopt helaas bij het interessante stuk over Code & Architectuur, link naar je code ontbreekt ook.
doe maar niet

[ Voor 21% gewijzigd door MueR op 18-08-2026 12:40 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34

TheVMaster

Moderator WOS
STK schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:54:
De afgelopen vakantie-weken nuttig besteed en eindelijk de app gemaakt die ik al heel lang wil maken: Een "pokedex voor auto's".

Het werkt bovenop RDW-data, wat het in theorie mogelijk maakt om "elke auto van Nederland" te spotten (vangen) en daarmee je garage te vullen. Per merk kun je alle modellen sparen, en per model alle kleuren, jaartallen, carrosserie-types, etc. Kenteken invullen en rest gaat vanzelf.

*knip*: Topicwarning gemist?

(Voor nu alleen iOS, bij interesse volgt Android, raamwerk ligt er al)
Interessant wel. Neem aan dat je alles lokaal doet, dos geen database (centraal) die te hacken is?

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Lijkt mij een handige app voor de dievengilde.. je weet precies waar je welk model kan vinden. Ook handig voor de onderdelenlijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jellevanderpal
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:43

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Tja 'Verzamel ze allemaal' - maar inderdaad, de mensen die het meest er aan hebben, spelen geen spellen... Tricky. Strikt genomen is een kenteken geen geheim, maar het aggregeren en systematisch uitlezen, daar zitten wel haken en ogen. Wie zou je zoiets laten onderzoeken op voorhand? Een DPIA voor je app is misschien ook wat kostbaar als je alleen een spelletje wou maken...

Ik schrijf. En ik onderneem. - Ik vibecode: Test je website

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:04
LordSinclair schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:39:
Lijkt mij een handige app voor de dievengilde.. je weet precies waar je welk model kan vinden. Ook handig voor de onderdelenlijn.
Net als andere diensten doe je het “in deze n km” straal ofzo. Ook zou ik zelf niet het nummerbord tonen. Die heb je maar één keer nodig. Iemand andere kan evt wel hetzelfde type auto hebben gezien maar het hoeft niet de exact zelfde te zijn?

Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• STK
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:11

STK

TheVMaster schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Interessant wel. Neem aan dat je alles lokaal doet, dos geen database (centraal) die te hacken is?
De app heeft een sociale functie (feed met alle spots van jou en je vrienden), dus er moet wel iéts naar de database, maar:

- Kentekens blijven altijd lokaal. Daarmee wordt RDW-rapport opgehaald, en een gedeelte daarvan (om fingerprinting te voorkomen) gaat naar de server om de vrienden-feed te vullen. Merk, model, kleur, carrosserie en jaar + wat stats zoals het vermogen. Er staat ook bij hoevaak die combinatie rondrijdt en meestal gaat het om honderden, zo niet duizenden keren binnen Nederland. Het zijn vooral imports, vrachtwagens, tuners, etc die vrij uniek kunnen zijn.

- Foto's worden lokaal (VisionKit API) gescand op kenteken en krijgen dan een blur net als bij Google Maps, vóórdat het naar de server gaat. Heb hier flink aan gesleuteld, en gaat vrijwel nooit mis.

- Er is een opt-out in de app en op de website voor als je helemaal niet in de app wilt komen. Je krijgt dan bij het spotten iets van "De eigenaar van deze auto heeft ervoor gekozen om niet deel te nemen", en dan wordt er dus ook echt niks opgeslagen/opgehaald.

🚗 Autospotter-app.nl — Spot & verzamel alle auto's van Nederland

• jellevanderpal
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:43

jellevanderpal

Mijn beste ik dusver

Sorry voor de spoilers, ik snap je enthousiasme en oprechte intenties met ontwikkelen.
Maar waarom zou dat dan opt-out moeten zijn, terwijl vrijwel overal elders in de maatschappij 'opt-in' de standaard is voor AVG-zaken? Ik betwijfel sterk of dit stand houdt.

Ik schrijf. En ik onderneem. - Ik vibecode: Test je website

• STK

STK

jellevanderpal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 15:41:
Tja 'Verzamel ze allemaal' - maar inderdaad, de mensen die het meest er aan hebben, spelen geen spellen... Tricky. Strikt genomen is een kenteken geen geheim, maar het aggregeren en systematisch uitlezen, daar zitten wel haken en ogen. Wie zou je zoiets laten onderzoeken op voorhand? Een DPIA voor je app is misschien ook wat kostbaar als je alleen een spelletje wou maken...
Het idee kwam voornamelijk uit het feit dat ik op de snelweg vaak toffe/gekke auto's tegenkwam, en deze ging checken met de Finnik-app. Alleen daar kun je niet sorteren, filteren, etc. En het is een enorme ramp qua reclames. Ik wilde voornamelijk gewoon netjes op een rij hebben wat ik allemaal tegen ben gekomen.

Het spel-element is meer een extraatje, voor de fun, maar ik zie dat daardoor mijn moeder, dochter (10) en vrouw het er elke keer ook bijpakken als ze een leuke auto tegenkomen, terwijl ze vrij weinig (niks) met auto's hebben.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP ProMod
STK schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:01:
- Er is een opt-out in de app en op de website voor als je helemaal niet in de app wilt komen. Je krijgt dan bij het spotten iets van "De eigenaar van deze auto heeft ervoor gekozen om niet deel te nemen", en dan wordt er dus ook echt niks opgeslagen/opgehaald.
Dus ik moet mij actief gaan aanmelden op jouw website om niet getrackt te worden? Lees die alinea zelf nog eens... wat vind je er van?

Anders: stel dat jij je actief bij de postcode loterij, de vriendenloterij, kika en de jehovagetuigen af moest gaan lopen melden om geen overlast te hebben. Is dat ok?

Ik snap dat je nu een hobby appje aan het maken bent (je geeft geen sources dus ik kan het alleen maar hopen) maar als welk bedrijf dan ook dit zou gaan doen zouden consumenten en privacy organisaties je binnen de korste keren voor de rechter slepen.

• STK

STK

AlphaRomeo schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:14:
[...]

Dus ik moet mij actief gaan aanmelden op jouw website om niet getrackt te worden? Lees die alinea zelf nog eens... wat vind je er van?

Anders: stel dat jij je actief bij de postcode loterij, de vriendenloterij, kika en de jehovagetuigen af moest gaan lopen melden om geen overlast te hebben. Is dat ok?

Ik snap dat je nu een hobby appje aan het maken bent (je geeft geen sources dus ik kan het alleen maar hopen) maar als welk bedrijf dan ook dit zou gaan doen zouden consumenten en privacy organisaties je binnen de korste keren voor de rechter slepen.
Het stelt niet veel meer voor dan op de /opt-out pagina je kenteken in te vullen. Er wordt verder niets gevraagd.

Overigens wel thanks voor je input/concerns, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Ik heb gekeken naar een app als Finnik (megaveel downloads), en die doet alles wat 'niet mag'. Kentekens naar de database, fingerprinten van auto's, tonen hoevaak een bepaalde auto gespot is, wanneer die gekocht/verkocht is, tegen betaling allemaal extra rapporten overal vandaan toveren, etc. En die komen er prima 'mee weg'.

Ik toon alleen "Je hebt een rode Corsa gespot in Hoorn om 13:20". Ik zou me er niet te druk om maken.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

STK schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]

Het stelt niet veel meer voor dan op de /opt-out pagina je kenteken in te vullen. Er wordt verder niets gevraagd.

Overigens wel thanks voor je input/concerns, maar ik zou er niet te zwaar aan tillen. Ik heb gekeken naar een app als Finnik (megaveel downloads), en die doet alles wat 'niet mag'. Kentekens naar de database, fingerprinten van auto's, tonen hoevaak een bepaalde auto gespot is, wanneer die gekocht/verkocht is, tegen betaling allemaal extra rapporten overal vandaan toveren, etc. En die komen er prima 'mee weg'.

Ik toon alleen "Je hebt een rode Corsa gespot in Hoorn om 13:20". Ik zou me er niet te druk om maken.
Het rotte aan deze opt-out (maar dat heb je natuurlijk net zo hard als je zou kiezen voor een opt-in) is dat jij een vreselijk obscure app hebt gebouwd... eentje waar geen enkele autobezitter van op de hoogte is. En aangezien niemand op de hoogte is van het bestaan van die app, is de kans dat iemand de opt-out invult (of, zou je daarvoor kiezen, de opt-in) dat die opt-out volledig een wassen neus is. Of.. in geval van een opt-in, dat je niets te spelen hebt, want er is niemand die zich realiseert dat ze ergens toestemming voor moeten geven.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:34

TheVMaster

Moderator WOS
jellevanderpal schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:04:
Sorry voor de spoilers, ik snap je enthousiasme en oprechte intenties met ontwikkelen.
Maar waarom zou dat dan opt-out moeten zijn, terwijl vrijwel overal elders in de maatschappij 'opt-in' de standaard is voor AVG-zaken? Ik betwijfel sterk of dit stand houdt.
Inderdaad. Ik zou het idd opt-in maken. Ik zou er niet blij van worden als ineens bekend wordt wat voor modellen auto's er bij ons in de wijk allemaal op de oprit staan, omdat iemand met die app langs is gereden.

Moet zeggen dat ik met mijn app ook enorm heb lopen worstelen m.b.t. het opvragen van metadata voor films. Uiteindelijk heb ik een heel systeem gebouwd (of laten bouwen O-) ) wat dus gegarandeerd anoniem is. Mijn Metadata service weet nooit wat iemand opvraagt, want voordat je een film kunt zoeken wordt gewoon de hele metadata-info-library lokaal gedownload en daar wordt dus pas gezocht naar een barcode/titel. Als hij hem kan vinden (wat vooral in het begin gebeurt), dan komt dat request wel door mijn systeem heen, maar er wordt helemaal niets gelogd qua device/IP etc in de logs. Pas als je data wilt contributen, dan zul je je tegenover het systeem moeten 'identificeren', maar dat is opt-in. Default staat dat uit. Ook al wordt er niets opgeslagen, want ik heb geen zin om data te verzamelen.

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:08

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

STK schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Ik heb gekeken naar een app als Finnik (megaveel downloads), en die doet alles wat 'niet mag'.
Als anderen in de sloot springen, doe jij het dan ook? Dat het niet mag betekent, tromgeroffel, dat het niet mag. En "maar hunnie doen het ook" is geen excuus.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zo'n app is ook gewoon prima om te maken voor jezelf en het daarbij te houden.

Semi-vergelijkbaar; ik heb ooit de app van Hitster "gehackt" om tegen een eigen API/proxy aan te draaien zodat ik de echte Hitster app kan gebruiken maar met een eigen sets kaarten terwijl de originele sets ook blijven werken, super lachen. Zoiets hou je vervolgens lekker bij jezelf want je weet dat als je die info publiek maakt je gezeik krijgt en dat moet je niet willen.
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld om zelfgemaakte tools te showen en te bespreken. Net als in de rest van Programming is het hier dus ook niet toegestaan om 'even te vragen of iemand iets kan maken'. Dit is een forum over zelf programmeren, geen McDonalds afhaalbalie voor lappen code of software.

We zien natuurlijk wel graag de broncode zodat er ook wat discussie kan zijn, dus een Github (of soortgelijk) linkje hoort er wel bij.