Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Voor die 7.50 hadden ze best een 30 cent duurder chippie kunnen gebruiken met betere beveiliging, de hardware kan daar gewoon mee overweg.

[ Voor 5% gewijzigd door donny007 op 26-01-2011 15:49 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik snap de hype over de veiligheid eigenlijk niet. Het namaken van een stapel strippenkaarten is niet onmogelijk en je kunt in 1* een batch maken van duizenden strippenkaarten. Een pasje maken dat er net zo uitziet als een NS abonnement is ook niet onmogelijk. Waarom is er dan groot nieuws als de OV chipkaart te kraken is? We zitten toch ook niet dagelijks te zeuren over de beveiliging van je pinpas?

Het systeem is zo te maken (en werkt hopelijk ook zo) dat er gecheckt kan worden op welke manier er saldo/een abonnement op een kaart komt. Zet je zelf een abonnement op je kaart met je pc + RFID unit, kan dat gedetecteerd worden. Dus je moet constant een nieuw abbo op je kaart blijven zetten om van het systeem te winnen. Dat is het niet de moeite om te frauderen.

Ik vind het veel belangrijker dat men debatteert over de problemen met de OV chipkaart (niet kunnen uitchecken, kaarten die veel te snel kapot gaan, aanvragen van een vervangende kaart die veel te lang duren etc.), dan dat er over de veiligheid gepraat wordt. Meer (schijn)veiligheid betekent hogere kosten, daar zit volgens mij niemand op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
GoldenSample schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 14:11:
[...]

Dat laatste dat is dan enkel mogelijk (stel je gebruikt een anonieme kaart enkel in de trein die je zelf hebt ingechecked) door de data over de kaartnummers die worden gescanned op te slaan in die conducteurs kastjes, deze data te vergelijken met het centrale systeem en de resultaten hiervan weer terug op de kastjes van de conducteurs te zetten.
En die controle is dan weer te voorkomen door met 2 kaarten te werken, 1 om in te checken, en 1 voor de controleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
Was dit hier al langskomen: https://star-track.humankey.nl/solliciteer2.asp?puid=6801 ?

Maarre: kunnen we nu definitief concluderen dat de implementatie van de OV-chipkaart volledig gefaald is? Want dit is toch wel heel treurig allemaal.
_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:50:
Ik snap de hype over de veiligheid eigenlijk niet. Het namaken van een stapel strippenkaarten is niet onmogelijk en je kunt in 1* een batch maken van duizenden strippenkaarten. Een pasje maken dat er net zo uitziet als een NS abonnement is ook niet onmogelijk. Waarom is er dan groot nieuws als de OV chipkaart te kraken is? We zitten toch ook niet dagelijks te zeuren over de beveiliging van je pinpas?
Het namaken van goed lijkende strippenkaart is voor de gemiddelde persoon denk ik duurder dan het hacken van die chipkaart (€ 30).

Edit: wat Brons zegt dus :)

[ Voor 58% gewijzigd door posttoast op 26-01-2011 15:57 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 16:25

Brons

Fail!

Het grote verschil is dat het voor een gemiddelde consument behoorlijk moeilijk is om zelf een strippenkaart te maken. Met je eigen printertje kan het in ieder geval niet. Met deze chip kan je echter wel eenvoudig thuis doen. Ook is de OV kaart een stuk duurder dan de strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:00

Matis

Rubber Rocket

Bijkomend voordeel is ook dat voor het kraken van de OVCK de kosten eenmalig zijn. Een volle strippenkaart kan niet eenvoudig weer naar zijn originele staat terug gebracht worden. Dat blijft dus geld kosten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:32

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Brons schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:57:
Het grote verschil is dat het voor een gemiddelde consument behoorlijk moeilijk is om zelf een strippenkaart te maken. Met je eigen printertje kan het in ieder geval niet. Met deze chip kan je echter wel eenvoudig thuis doen. Ook is de OV kaart een stuk duurder dan de strippenkaart.
Probleem is ook dat het voordeel er niet tot nauwelijks is tegenover het oude systeem. Het is regelmatig voor mensen duurder geworden. Abbonementen en kortingen werken nog niet soepel met de kaarten... Daarnaast is het niet flexibel. In het geval van de trein moet je op het perron inchecken en uitchecken. Maar die machine's staan maar op enkele plekken op het station. Niet op elke vierkante meter :+

Het levert in verhouding met het vorige systeem te weinig op tot nu toe. Het idee is leuk en op papier zou het goed werken. Daarentegen bewijst de praktijk het tegendeel...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08

Pinobigbird

doesn't share food!

_l_Arjan_l_ schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 15:50:

[...]
De fraude wordt niet met een abonnementkaart gedaan, maar met een anonieme kaart. De ophef gaat over het gemak waarmee je kunt frauderen.
Stel je wilt een dagje Amsterdam>Den Haag>Amsterdam (+/- €20,-). Stel je dan het volgende scenario voor:
• Koop een anonieme kaart voor € 7,50
• Verhoog het saldo zelf tot bijv. € 25,-
• Gebruik de kaart
Meer is er niet! Je hebt dus gefraudeerd en er is op dit moment geen enkele mogelijkheid dit op te sporen, de pakkans is 0 *.
*Bij wijze van spreken

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikkuhqhp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-09 12:21
Maar betekent dit alles ook dat alle Mifare kaarten volledig opengebroken zijn? Het gaat natuurlijk om het ontcijferen van de kaart neem ik aan, het saldo is gewoon een geheugen adresje. Weet iemand overigens waar een echte technische uitleg staat en de broncode van het programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:12

-tom-562

Oliesjeik

Nu een morele vraag, zijn er tweakers die, als het ingevoerd is, de boel idd zelf gaan frauderen, en het blijkt dat de pakkans nagenoeg 0 is? Mocht ik onverhoopts veel gebruik moeten gaan maken van het OV, dan ga ik het wel overwegen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

@ikkuhqhp

Op www.ov-chipkaart.org/wiki staat heel wat technische uitleg.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Heeft voor mij eigenlijk geen zin, die 5 keer per jaar dat ik met de metro ga.

Alleen ik zou het wel willen doen gewoon om te kijken of het kan en of de kaart bijv. niet na een paar keer geblokt wordt.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 19:55

boesOne

meuh

-tom-562 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:27:
Nu een morele vraag, zijn er tweakers die, als het ingevoerd is, de boel idd zelf gaan frauderen, en het blijkt dat de pakkans nagenoeg 0 is? Mocht ik onverhoopts veel gebruik moeten gaan maken van het OV, dan ga ik het wel overwegen.
Eigenlijk zouden zeker tweakers massaal moeten gaan frauderen, niet omdat ze gratizz willen reizen maar om te protesteren tegen de bijzonder slechte beveiliging van de kaart door TLS, de brakke implementatie, want er zijn nauwlijks echte security checks: alleen achteraf door datamining, en dat allemaal ondanks waarschuwingen te over. Iedereen zag dit van mijlenver aankomen.

Dit is een duidelijk voorbeeld dat er te weinig naar engineers wordt geluisterd en veel te veel naar de business.. Boeh!!!
:D

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
kost je alleen wel +/- 40 euro....

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Pinobigbird schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 16:03:
[...]
De fraude wordt niet met een abonnementkaart gedaan, maar met een anonieme kaart. De ophef gaat over het gemak waarmee je kunt frauderen.
Stel je wilt een dagje Amsterdam>Den Haag>Amsterdam (+/- €20,-). Stel je dan het volgende scenario voor:
• Koop een anonieme kaart voor € 7,50
• Verhoog het saldo zelf tot bijv. € 25,-
• Gebruik de kaart
Meer is er niet! Je hebt dus gefraudeerd en er is op dit moment geen enkele mogelijkheid dit op te sporen, de pakkans is 0 *.
*Bij wijze van spreken
Als dat klopt, is er specifiek voor gekozen dat het systeem fraudegevoelig is.

Stel, alle transacties van het opwaarderen van een OV chipkaart worden in een database opgeslagen. Dat moet mogelijk zijn, omdat alle bestellingen bij een beperkt aantal automaten opgehaald kunnen worden. Als volgens de database kaart 00000A leeg is, maar bij het inchecken blijkt er €25 op te staan, is er een fraudegeval ontdekt en kan de incheck paal een foutmelding laten zien. Als hiervoor het systeem niet snel genoeg is, zou als alternatief de conducteur dit kunnen checken.
Hoe het door translink geïmplementeerd is weet ik niet, maar volgens mij kan door een dubbelcheck frauderen erg lastig gemaakt worden, waarbij het niet uitmaakt of de mifare chip gekraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Er is niet opzettelijk gekozen voor een fraudegevoelig systeem, maar voor een systeem dat offline kan werken. Ieder voertuig (bus, tram, ferry) en controle-apparaat voorzien van een modem wat een always-on-connectie heeft met een centrale server schept een afhankelijkheid terwijl je niet altijd een dataverbinding kunt garanderen.

Netwerken kunnen plat gaan (zie de storingen van Vodafone, KPN en T-Mobile) of niet altijd bereikbaar (denk aan midden op de Veluwe of het IJsselmeer) of overbelast zijn. Daarom werkt alle mobiele apparatuur offline en uploaden ze wanneer er een dataverbinding is (wifi) hun data naar de systemen van de vervoerder die het vervolgens weer naar TLS sturen.

Hierdoor is er wel een vertraging in de data, maar in principe moet binnen 24 uur alle data bij TLS zijn waardoor zij het kunnen gaan narekenen (datamining) en alle discrepanties eruit kunnen vissen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:23
Het is nu gewoon een kwestie van tijd om op een anonieme chipkaart een studentenabbo te zetten die tot 2030 geldig is. Iemand al geprobeerd? :P

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat je moet hebben is de data van een origineel studentenabonnement zodat je weet welke product-ID dat abonnement heeft, en eventueel welke andere data. Alleen zal die informatie waarschijnlijk moeilijk op het internet te vinden zijn omdat niet veel studenten het risico willen lopen om hun OV kwijt te raken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ligt de website van TLS er trouwens uit?? :D

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

donny007, ik zie dat je de broncode van de belangrijkste functies in OVSaldo online hebt gezet. Ik zie dat er twee waarden worden gelezen uit een dump, die veranderd en weggeschreven kunnen worden. In de interface van OVSaldo kan je ook twee waarden invoeren en weg laten schrijven. Waarom zijn er 2 waarden? Er is toch maar 1 saldo?

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Alex) schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:19:
Wat je moet hebben is de data van een origineel studentenabonnement zodat je weet welke product-ID dat abonnement heeft, en eventueel welke andere data. Alleen zal die informatie waarschijnlijk moeilijk op het internet te vinden zijn omdat niet veel studenten het risico willen lopen om hun OV kwijt te raken. ;)
Als je een studenten-OV kaart volledige dupliceert en verder niet op saldo gebruikt dan is dit toch niet te detecteren (tenzij je 2x tegelijk reist, dat valt misschien op)?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Pinobigbird schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:50:
donny007, ik zie dat je de broncode van de belangrijkste functies in OVSaldo online hebt gezet. Ik zie dat er twee waarden worden gelezen uit een dump, die veranderd en weggeschreven kunnen worden. In de interface van OVSaldo kan je ook twee waarden invoeren en weg laten schrijven. Waarom zijn er 2 waarden? Er is toch maar 1 saldo?
Ik dacht zoëven gelezen te hebben dat het huidige bedrag, en het vorige bedrag wordt bewaard. Dat zijn dus 2 waarden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Het zou mooi zijn om het programma waarmee je thuis kan inchecken online verschijnt. Dan ben je echt anoniem en kun je gewoon overal gratis heen waar je maar wilt met een aantal van die kaarten!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bounc3
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Weet iemand of het mogelijk is de tijdelijke OV-chipkaarten (1-uurs, 2x 1-uurs, 24-uurs, etc.) van bijv. het GVB te gebruiken is om een kloon op weg te schrijven of wellicht meerdere keren te gebruiken? Ik denk zo dat het haast wel moet kunnen, aangezien het de zelfde MIFARE chip is als op de reguliere chipkaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
roelieboelie schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:53:
Het zou mooi zijn om het programma waarmee je thuis kan inchecken online verschijnt. Dan ben je echt anoniem en kun je gewoon overal gratis heen waar je maar wilt met een aantal van die kaarten!
Waarom zou dat mooi zijn? Mooi voor wie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Alex) schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:03:
[...]

Waarom zou dat mooi zijn? Mooi voor wie?
Voor de mensen die gratis met de trein willen reizen? Ik heb zelf een jaar abbo bij de NS, maar ik zou wel eens willen testen of het allemaal werkt zoals nu wordt beweerd overal :) Puur uit nieuwsgierigheid (tja..je bent toch een tweaker he!)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

roelieboelie schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:10:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid (tja..je bent toch een tweaker he!)
Tja, een hacker ontleedde de software (waarvoor hulde), een scriptkiddie download de software en gebruikt het met een gekochte kaartlezer.
De tweaker zie er ik nog niet zo in.

edit: gewoon om te proberen is natuurlijk wel leuk maar ook strafbaar uiteindelijk al zal je zonder misbruik (want je hebt al een abo) niet de hoogste straf krijgen die een verkoper van geupdate kaarten die wel zal kunnen krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 26-01-2011 20:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Pinobigbird schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:50:
Er zijn 2 invoer velden, huidig saldo en nieuw saldo.

De code heb ik niet zelf gemaakt, ik heb de OVSaldo.exe app gedecompileert en de broncode gepost zodat anderen ermee aan de slag kunnen.

De applicaties is vrij "bloated" (de code voor de gui is al groter dan de functionele code), dit programmaatje kan in een heel klein command-line exe'tje of een script (bat,perl,python,shell) gemaakt worden.

[ Voor 14% gewijzigd door donny007 op 26-01-2011 20:23 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:07
Ik heb al enige tijd moeite met in- en uitchecken op Amsterdam Centraal. Op andere stations en in trams (HTM) en bussen (GVB) werkt mijn chipkaart (NS vdu-abonnement) zonder problemen, maar de poortjes op A'dam Centraal geven bij mij constant foutmeldingen. De eerste paar keer dat het me gebeurde bij het inchecken ben ik het gaan controleren bij een kaartjesautomaat, en bleek dat ik toch wel ingecheckt was. Daarom heb ik het de laatste keren niet meer gecontroleerd (haast om de trein te halen). Nu werd ik een paar dagen geleden onderweg gecontroleerd door een conducteur - geen probleem, alles in orde. Vervolgens check ik uit op Den Haag HS - 'goede reis'! Ik heb het gecontroleerd en inderdaad: ik was niet ingecheckt in Amsterdam.

Ik reisde die dag dus zonder geldig vervoersbewijs. Waarom zag de conducteur dat niet? Werken die apparaatjes van ze zo slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alex) schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:13:
Er is niet opzettelijk gekozen voor een fraudegevoelig systeem, maar voor een systeem dat offline kan werken. Ieder voertuig (bus, tram, ferry) en controle-apparaat voorzien van een modem wat een always-on-connectie heeft met een centrale server schept een afhankelijkheid terwijl je niet altijd een dataverbinding kunt garanderen.

Netwerken kunnen plat gaan (zie de storingen van Vodafone, KPN en T-Mobile) of niet altijd bereikbaar (denk aan midden op de Veluwe of het IJsselmeer) of overbelast zijn. Daarom werkt alle mobiele apparatuur offline en uploaden ze wanneer er een dataverbinding is (wifi) hun data naar de systemen van de vervoerder die het vervolgens weer naar TLS sturen.

Hierdoor is er wel een vertraging in de data, maar in principe moet binnen 24 uur alle data bij TLS zijn waardoor zij het kunnen gaan narekenen (datamining) en alle discrepanties eruit kunnen vissen.
In principe zou dit systeem dan ook redelijk fraude dicht zijn.
Het lek zit hem erin dat het niet alleen offline kan werken, maar gewoon voor ongeveer 90% offline werkt aangevuld met batch-transfers.

Gooi gewoon overal een 3G chip in en gebruik de huidige functionaliteit enkel als er even geen 3G verbinding mogelijk is. Dan heb je alles "dicht" behalve die 3 minuten per rit dat er geen signaal is, momenteel zijn zo ongeveer alle bussen offline en is het misbruik enkel te detecteren als die bus naar de remise geweest is ( en weinig klanten die er dan nog inzitten ).
Offline kan er geen instant fraude-controle plaatsvinden, hooguit kan je dan na de remise constateren dat er vandaag 8 fraudeurs in je bus hebben gezeten, nee daar heb je veel aan...
Anakha schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:27:
Nu werd ik een paar dagen geleden onderweg gecontroleerd door een conducteur - geen probleem, alles in orde. Vervolgens check ik uit op Den Haag HS - 'goede reis'! Ik heb het gecontroleerd en inderdaad: ik was niet ingecheckt in Amsterdam.

Ik reisde die dag dus zonder geldig vervoersbewijs. Waarom zag de conducteur dat niet? Werken die apparaatjes van ze zo slecht?
Ik gok dat het apparaatje het wel aangaf, maar dat of de conducteur niet 100% wist waar hij op moest letten of dat hij gewoon vond dat je er "goed" genoeg uitzag om er niets van te zeggen.

Een tijd terug lieten redelijk wat conducteurs het namelijk (nog) gewoon gaan. Ik hoorde een tijd terug van een conducteur dat hij bij mensen ouder dan 50 die een OV-chipkaart hadden ongeveer 20% niet ingechecked had, en dat hij dus ook de keuze had van of de hele dag boetes uitdelen aan en discussies hebben met veelal goedbedoelende mensen die het gewoon niet snappen (maar ik volgde gewoon dat groepje studenten...) / waarbij de paaltjes niet werkten of gewoon die mensen laten gaan als hij inschatte dat het niet hun fout was.

Let wel dat dit in een tijd was dat de chipkaart nog net nieuw was voor die regio

[ Voor 26% gewijzigd door Gomez12 op 26-01-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Betaal jij de kosten voor die 3G-chips, SIM-kaarten en andere infrastructuur? En kun jij me garanderen dat ik dan nog steeds net zo snel kan in- en uitchecken als nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip*
Modbreak:Dit forum is niet bedoeld voor hulp bij hacken, of hulp bij het vinden van hiervoor benodigde bestanden.

[ Voor 87% gewijzigd door Steffie op 27-01-2011 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Alex) schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 18:13:

Naja, in mijn ogen is het dan toch wel een beetje opzettelijk kiezen voor een fraudegevoelig systeem. De doorgaans enkele keren per jaar dat er geen verbinding is voor die kasten (of even geen bereik) en het systeem dan offline moet werken lijkt mij zeer op te wegen tegen het grote gat wat er nu blijkbaar is waardoor er creatief met kaarten omgegaan kan worden. Misschien dat je dan een uurtje een achteringang open hebt staan, nu is dat een dag. Zo ingewikkeld kan het toch niet zijn om dat te implementeren?

Om te kiezen voor de (relatief) goedkope oplossing om te wachten tot de bussen, trams, metro's etc. weer in de remise zijn om het dan via wifi uit te lezen maakt toch meer mogelijk dan gewenst blijkt maar weer.

Maar goed, het vult weer wat van de tijd van de politici (die zich elke keer weer laten voorliegen en daar nog steeds niet van leren) en journalisten (die ineens als specialist in het nieuws komen).

Edit: ik moet geloof ik niet tussendoor koffie gaan drinken en dan het bericht versturen :+

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Gomez12 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:43:
[...]

Het lek zit hem erin dat het niet alleen offline kan werken, maar gewoon voor ongeveer 90% offline werkt aangevuld met batch-transfers.

Gooi gewoon overal een 3G chip in en gebruik de huidige functionaliteit enkel als er even geen 3G verbinding mogelijk is. Dan heb je alles "dicht" behalve die 3 minuten per rit dat er geen signaal is, momenteel zijn zo ongeveer alle bussen offline en is het misbruik enkel te detecteren als die bus naar de remise geweest is ( en weinig klanten die er dan nog inzitten ).
Offline kan er geen instant fraude-controle plaatsvinden, hooguit kan je dan na de remise constateren dat er vandaag 8 fraudeurs in je bus hebben gezeten, nee daar heb je veel aan...

[...]

Ik gok dat het apparaatje het wel aangaf, maar dat of de conducteur niet 100% wist waar hij op moest letten of dat hij gewoon vond dat je er "goed" genoeg uitzag om er niets van te zeggen.

Een tijd terug lieten redelijk wat conducteurs het namelijk (nog) gewoon gaan. Ik hoorde een tijd terug van een conducteur dat hij bij mensen ouder dan 50 die een OV-chipkaart hadden ongeveer 20% niet ingechecked had, en dat hij dus ook de keuze had van of de hele dag boetes uitdelen aan en discussies hebben met veelal goedbedoelende mensen die het gewoon niet snappen (maar ik volgde gewoon dat groepje studenten...) / waarbij de paaltjes niet werkten of gewoon die mensen laten gaan als hij inschatte dat het niet hun fout was.

Let wel dat dit in een tijd was dat de chipkaart nog net nieuw was voor die regio
Met WiFi access points op busstations kom je ook een eind, als er dan bij de chauffeur een belletje gaat rinkelen kan die altijd nog ingrijpen.... wifi is goedkoop te realiseren, de meeste bussen hebben al wifi om de ovc gegevens te syncen, wifi access points kosten ook niet de hoofdprijs...

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 26-01-2011 20:58 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De huidige problematiek komt toch echt door een te slappe beveiliging van de kaart, en een organisatie die niet adequaat ingrijpt na een kraak. Het Octopus-systeem is nog steeds volledig en draait al jaren mee. Octopus draait op het FeliCa-systeem van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar was dus al een readme voor, alleen zit die niet in het archief maar staat wel op de site(s) met de link naar het archief, althans, vanmiddag wel iig.

[ Voor 51% gewijzigd door Steffie op 27-01-2011 15:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

NXP semiconductors maakt ook andere Mifare chips, de Classic versie is nu gekraakt, maar de Mifare DESfire (EV1) en Mifare Plus varianten (nog) niet.

Overstappen van chip is geen enorme ingreep (alleen duur.....), de hardware kan overweg met de chips, de software heeft een paar kleine aanpassingen nodig (op authenticatie vlak) en alle kaarten moeten vervangen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door donny007 op 26-01-2011 21:04 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, de bestanden die in de omloop waren: mfocGUI_OV_TESTEN en OVSaldo. Er staat je hebt alleen Visual Studio 2010 nodig maar je hebt wel meerdere programmas nodig. Je NFC reader kan anders niet lezen en schrijven

01. mfocGUI.exe [42KB]
02. nfc.dll [38KB]
03. sqlite3.dll [533KB]
04. stations.db3 [1MB]
05. stdint.h [8KB]
07. OVSaldo.exe [24KB]
08. readme.txt [1KB]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Je hebt libnfc (nfc.dll) nodig om contact te kunnen leggen tussen lezer en applicatie en een DLL (MSVCR100.dll) Visual Studio runtimes om de applicatie te kunnen starten.

01. mfocGUI.exe [42KB] -> Sleutels kraken, lezen/schrijven en reisjes bekijken.
02. nfc.dll [38KB] -> libnfc
03. sqlite3.dll [533KB] -> dll om toagang te krijgen tot de database
04. stations.db3 [1MB] -> database met stations en bushaltes
05. stdint.h [8KB] -> voor het compileren, alleen nodig als je de software aan wil passen
07. OVSaldo.exe [24KB] -> saldo in ov-chipkaart dump aanpassen
08. readme.txt [1KB] -> leesmij met links via een url verkorter (waar de ontwikkelaar geld voor iedere klik krijgt, ook voor de dingen die hij niet zelf heeft gemaakt zoals de dll's en het mfocGUI programma)

[ Voor 95% gewijzigd door donny007 op 26-01-2011 21:13 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je hebt niet de DLL nodig maar Visual Studio C++ 2010 !! Anders komt er steeds een error. Probeer het maar zonder installatie de DLL in System32 te zetten. Werkt niet..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Alex) schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:48:
Betaal jij de kosten voor die 3G-chips, SIM-kaarten en andere infrastructuur? En kun jij me garanderen dat ik dan nog steeds net zo snel kan in- en uitchecken als nu?
Bedoel je dat die kosten niet al betaald zijn?

En garanderen dat je net zo snel kan in- en uitchecken ( met redelijkheid uiteraard ) is simpel te doen. Als je niet binnen 1 seconde een respons ontvangt kan je terugvallen op huidige methodiek, een kaart-id en een lopend saldo versturen en dan een OK/NOK terug ontvangen zal iets van 40 bytes verkeer zijn, hoelang moet dat duren?
Het hoeft niet je hele verkeersgegevens over te sturen, het hoeft niet het (af te schrijven) bedrag over te sturen.

Het hoeft enkel maar te weten of je huidige saldo klopt met wat er bij TLS bekend is.
Met een zekere foutmarge erin voor het geval dat er iets gemist is, maar die foutmarge hoeft enkel maar negatief te zijn als je bij de oplaadpunten gewoon de eis neerzet dat die enkel kunnen opladen als er verbinding met TLS is, joepie dan kan een hackertje thuis met zijn eigen pc geld van zijn ov-chipkaart afhalen. Boehoe dat is een ramp. Zolang hij het er maar niet bij kan zetten.

Momenteel kan je thuis je kaart veranderen en er saldo bij zetten en dan ziet TLS een dag later dat er iets raars gebeurd. Dat is gewoon te laat...
donny007 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:56:
[...]

Met WiFi access points op busstations kom je ook een eind, als er dan bij de chauffeur een belletje gaat rinkelen kan die altijd nog ingrijpen.... wifi is goedkoop te realiseren, de meeste bussen hebben al wifi om de ovc gegevens te syncen, wifi access points kosten ook niet de hoofdprijs...
Wifi access points op busstations is enkel te doen op de grote busstations(=toezicht), menig bushalte langs de weg wordt nu al vaak gesloopt, wat denk je dat er gebeurt als ze daar wifi in gaan gooien waarbij als je het sloopt je "gratis" vervoer kan krijgen?
Je moet iets hebben wat imho 75% van de incheck/uitcheck momenten online moet zijn om het effectief te maken

[ Voor 21% gewijzigd door Gomez12 op 26-01-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vervoerders voeren chipkaart 'gewoon' in
DEN HAAG - Vervoersbedrijven Connexxion en HTM voeren de ov-chipkaart 'gewoon' volgens de bedoeling op 3 februari in.

De bedrijven doen dat ondanks het feit dat onlangs duidelijk is geworden dat er makkelijk fraude te plegen valt met die chipkaarten. In geval van fraude draaien de bedrijven op voor de financiële schade.

Een woordvoerster van Connexxion zei woensdagavond dat de vervoerder er klaar voor is. Het bedrijf gaat ‘gewoon’ op 3 februari over op de chipkaart. ''De strippenkaart kan eruit’’.

Connexxion zegt met het bedrijf Trans Link Systems (TLS), de producent van de ov-chipkaart, om de tafel te zitten om de risico’s te inventariseren en te zien wat er gedaan kan worden om de problemen op te lossen.

HTM

Ook vervoerder HTM, die in Den Haag het openbaar vervoer verzorgt, laat weten dat er geen sprake is van uitstel.

''Het is aan de minister is of we doorgaan met het afschaffen van de strippenkaart op 3 februari'', aldus een woordvoerster.

Fraude

Ook gedeputeerde van Zuid-Holland Asje van Dijk liet woensdag weten dat de fraude met de chipkaart geen reden is om de invoering van de kaart als enig vervoerbewijs in de provincie uit te stellen.

''De ov-chipkaart is een goed vervoersbewijs dat dagelijks door vele reizigers gebruikt wordt. En dat worden er elke dag meer."

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf mij er nog steeds over verbazen dat er niet meer aandacht is voor het feit dat er niet hemelsbreed wordt afgerekend. Ik wil best betalen voor elke gereden meter maar dan moet het wel in 1 rechte lijn van a naar b (wat dus vrijwel onmogelijk is met het ov, ik weet het). Nu mag je dus ook voor de onvrijwillige omrijd meters betalen door dat onding.

Behoudt dan gewoon het zone systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-10 09:07
Heeft iemand een link naar hoe die persoon het saldo van de kaart kan aanpassen? Ik kan echt alleen maar een paar artikelen vinden maar nergens staat hoe dit is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-10 17:18

MadMan

What the....

De app is trouwens gelekt door een of andere NOS gast. Waarschijnlijk heeft die gast waarmee mijn broertje in overleg was de thumbdrive die hij heeft gekregen in de pc op de redactie laten zitten, waarna een andere redacteur de app via het netwerk heeft "geript" _O-
Hij zelf gaf in ieder geval de garantie "er niets vanaf te weten" :+

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:55:
Ik blijf mij er nog steeds over verbazen dat er niet meer aandacht is voor het feit dat er niet hemelsbreed wordt afgerekend. Ik wil best betalen voor elke gereden meter maar dan moet het wel in 1 rechte lijn van a naar b (wat dus vrijwel onmogelijk is met het ov, ik weet het). Nu mag je dus ook voor de onvrijwillige omrijd meters betalen door dat onding.

Ja maar, ja maar: je betaalt toch voor het mogen zitten in de trein/bus/tram? Toch niet voor de reis zelf? </ov-logica>

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Alex) schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:48:
Gewoon wat usb dongels erin. De apparatuur is er toch al.

Niet in checken dat zou te lang duren, maar bij uit-checken kan je kaart dan disabled worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het PIN systeem had dit probleem in de jaren 80 ook, kon je met een geskimde kaart heel europa door (ooit eens door Veronica bewezen) en dat systeem heeft het ook (te) lang volgehouden.
Het blijft altijd (terecht) een kosten/baten afweging, al is dit systeem het slechtste dat ik in jaren heb gezien en had nooit ingevoerd mogen worden, maar mijn grootste bezwaren liggen op het privacy vlak, niet zozeer op dat van de belabberde beveiliging (al staan die zeker niet los van elkaar).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Pff, dat nieuwe transactieoverzicht faalt wel écht hard zeg, of ligt dat aan mij?

Er staat élke keer de volledige 'borg' afgeschreven, en alles wat niet gebruikt is wordt er weer bijgeschreven. Zo lijkt het alsof een ritje Leiden CS -> Delft 15,70 kost.. maar er wordt dus 20 euro afgeschreven en vervolgens weer 15,70 bij, wat het totaal op 4,30 maakt. Lekker overzichtelijk :r

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 15:07

Comgenie

Soms heb je dat

tdw schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:56:
Pff, dat nieuwe transactieoverzicht faalt wel écht hard zeg, of ligt dat aan mij?

Er staat élke keer de volledige 'borg' afgeschreven, en alles wat niet gebruikt is wordt er weer bijgeschreven. Zo lijkt het alsof een ritje Leiden CS -> Delft 15,70 kost.. maar er wordt dus 20 euro afgeschreven en vervolgens weer 15,70 bij, wat het totaal op 4,30 maakt. Lekker overzichtelijk :r
Je kan beter de declaratie overzicht pdf downloaden. Die is in tegenstelling tot de website zelf best duidelijk. Gewoon een periode kiezen, en het pdf knopje indrukken

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:55:

Dat systeem is afgeschoten omdat het voor vervoerders niet zou compenseren.
Het systeem dat vervoerders wel compenseert voor gereisde kms maar mensen hemelsbreed laat betalen, zou netto gelijk uitkomen. Werd ik vorige week over geinformeerd...

Overigens iedereen die zegt dat tweakers dit niet doen... de aanpassingen om mfoc bruikbaar te maken zonder hercompileren en het documenteren van hoe de kaart werkt is ook door 'tweakers' gedaan. Maar niet tweakers die de hele dag op het forum zitten te blaten hoe 'niet tweaker' dat wel is.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Het porten en analyseren van de kaart is gedaan door diverse "tweakers" op onder andere ov-chipkaart.org/wiki en door diverse media.

[ Voor 6% gewijzigd door donny007 op 27-01-2011 00:04 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
Comgenie schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:36:
[...]

Je kan beter de declaratie overzicht pdf downloaden. Die is in tegenstelling tot de website zelf best duidelijk. Gewoon een periode kiezen, en het pdf knopje indrukken
Het declaratieformulier is ook mooi en uitgebreid geworden. Maar daar staat de instaptarief afschrijving ook op, als je die niet uit vinkt. Maar wat ik wel zag bij mijn ma die op saldo reist, is dat als je de check-in uitvinkt dat de locatienaam kwijt bent omdat die niet (altijd) bij de check-uit staat. Althans bij haar is die bij al haar reizen met Connexxion niet zichtbaar en bij mij met Studenten Weekabonnement wel :?

[ Voor 49% gewijzigd door Maranello op 27-01-2011 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:32
Het is in mijn beleving niet zozeer het probleem dat de conducteur je fraude ontdekt. Het is meer een probleem om de conducteur te ontdekken! Mijn treinreizen (buiten randstad, buiten spitsuren) verlopen al maanden zonder controle. Lekker rustig, dat wel.

Kan me voorstellen dat je toch ietwat ongemakkelijk reist met een fraudekaart. Zal voor de gemiddelde reiziger een zeer frequente confrontatie met een controleur niet voldoende afschrikkende werking hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het nog toegankelijker te maken zou het tooltje een installer en een wizard moeten krijgen. En een bijbehorende website met een grote groene downloadknop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Nu het belangrijkste deel van de broncode vrijgekomen is door de app te decompileren en de sleutel kraak software al open-source is denk ik dat het niet lang meer duurt voordat er een wizzard is, next, next, i agree, next, next, write, done, check-in....

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03-10 15:07

Comgenie

Soms heb je dat

donny007 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:25:
Nu het belangrijkste deel van de broncode vrijgekomen is door de app te decompileren en de sleutel kraak software al open-source is denk ik dat het niet lang meer duurt voordat er een wizzard is, next, next, i agree, next, next, write, done, check-in....
Of een mooie android app voor de Nexus S, nog makkelijker

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:16
Nog makkelijk dan een wizard... je hangt een als OV-chipkaart herkenbaar kastje bij het station die automatisch 100 euro oplaad. :P ben benieuwd wat zo'n stunt teweeg zou brengen bij de politiek

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002

Goner

What can I do you for ?

Nog afgezien van het feit dat die kaart zo lek als een mandje is ; blijkbaar deugt het hele systeem erachter ook niet ...
Heb begin december een tegoed besteld voor 2 anonieme (niet echt meer nu) kaarten. De kids reizen af en toe met openbaar vervoer en hebben een paar dagen later de bestelling opgehaald in de Qbuzz. Nu zie ik tot m'n verbazing in het on-line bestel-overzicht bij de bewuste bestelling :

Status : Onbekend, neem contact op Klantenservice OV-chipkaart (tel. 0900-0980, € 0,10 p.m.)

dus Ov-chip gevraagd hoe dat nou zit, antwoord :

> Na controle van de gegevens in ons systeem kunnen wij u meedelen dat de bestelling niet opgehaald is.
> Het is helaas niet meer mogelijk de bestelling op te halen, wij adviseren u de bestelling te annuleren en
> desgewenst een nieuwe bestelling te plaatsen via de Webwinkel.

voor de zekerheid de kaart voor zo'n NS automaat gehouden en ja hoor, op 9 december is de kaart opgeladen !!
kan nu dus de bestelling annuleren en krijg m'n geld terug .... nice !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
_O- Gratis geld, hoe geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-10 15:23
donny007 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:25:
http://security.nl/artike...t_massaal_gedownload.html

"Daarnaast is er ook een "aangepaste" versie van de software verschenen, genaamd 'OVSaldo compleet'. Deze versie bevat alle vereiste bestanden en een compleet stappenplan, dat begint met de vraag "Jij wilt dus ook gratis reizen?""

sneller dan verwacht, ofniet? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:12

ThunderNet

Flits!

Nog veel interessanter, en dit is een hersenspinsel van mij, maar als de beveiliging nu gekraakt is, + alle registers die gebruikt worden bekend zijn, moet het ook mogelijk zijn om de gehele chip te spoofen.
Grootste tegenslag om abbo's e.d. op de chip te kunnen zetten is de kaart-ID die niet te veranderen is (Read-only op de Mifare-chip). Als je dit kunt spoofen is het een kwestie van een stapel OV-chipkaarten met vrij-reizen-abbo's erop (stapeltje studenten dus) om te kijken wat de logica achter de kaart-id's is.
Zodra die logica bekend is, kun je steeds op een andere non-anonieme-kaart reizen, zonder dat de eigenaar dat door heeft.

Enige nadeel is een controle door conducteur oid, maar in een bus zou dit geen probleem moeten vormen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Gomez12 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:43:
[...]

Ik dacht dat het systeem was gemaakt om het voor de reiziger allemaal makkelijker te maken en sneller te laten verlopen? Als je eens buiten komt en op een busstation staat, kijk dan eens voor de grap hoeveel lui er in (EN UIT!) zo'n bus gaan... Kijk dan ook eens hoeveel bussen er staan waar dat bij gebeurt... Stel je voor dat die mensen allemaal 1 seconde moeten wachten...

Ga jij die extra 3G zendmasten betalen? En garandeer je dan meteen even dat alle wachtenden op zo'n busstation (ik heb regelmatig in de ochtend op Eindhoven gestaan, ziet zwart van de mensen...) nog even hun mail kunnen checken terwijl ze via Skype met de vrouw videobellen? Geloof me, als de lui daar staan is het grootste gedeelte bezig met internet op de mobiel. Ik wil niet weten wat het kost om al de hardware te updaten als 3G niet snel genoeg meer blijkt... Heb ik het al gehad over de veiligheid van draadloos verkeer...? Maar goed, dat zal wel geen probleem zijn, veiligheid van persoonsgegevens heb je vast ook niet nodig, daar willen ze nu ook al niks van weten.

Waarom blijven mensen toch dit soort lapmiddelen aandragen voor een systeem dat er nooit had moeten komen? Leg mij eens uit waarom JIJ zo graag dat systeem blijft verdedigen? Je komt niet vaak buiten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verstekbakker op 27-01-2011 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maranello schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 00:33:
[...]

Het declaratieformulier is ook mooi en uitgebreid geworden. Maar daar staat de instaptarief afschrijving ook op, als je die niet uit vinkt. Maar wat ik wel zag bij mijn ma die op saldo reist, is dat als je de check-in uitvinkt dat de locatienaam kwijt bent omdat die niet (altijd) bij de check-uit staat. Althans bij haar is die bij al haar reizen met Connexxion niet zichtbaar en bij mij met Studenten Weekabonnement wel :?
Heb ik ook gehad (ook met incheck), ook bij Veolia, maar HTM en NS geen problemen.
Is sinds kort opgelost :)
Welke regio treed dat probleem op?

edit:
Kamer debatteert over fraude met ov-chipkaart
DEN HAAG - De Tweede Kamer debatteert donderdagmiddag met minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) over de fraude met anonieme ov-chipkaarten. De afgelopen dagen bleek dat fraude met de chipkaart vrij eenvoudig is.

De Kamerleden willen opheldering van Schultz. Onderdeel van het debat zal ook de datum van 3 februari zijn, wanneer in Zuid-Holland de strippenkaart wordt afgeschaft en vervangen door de ov-chipkaart.

De vervoersbedrijven Connexxion en HTM lieten woensdagavond weten de ov-chipkaart 'gewoon' volgens plan op 3 februari in te voeren en de strippenkaart niet langer te accepteren.

[ Voor 39% gewijzigd door Raven op 27-01-2011 10:57 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Om alvast te waarschuwen voor het bedrog van de vervoersbedrijven (ze gaan ongetwijfeld weer een onderzoek doen in Zuid-Holland binnenkort), een brief die naar ROVER is verstuurd twee jaar geleden.
Geachte heer/mevrouw,

Ik las afgelopen donderdag (5 februari) op een internetsite over een onderzoek dat gedaan is naar de tevredenheid over de OV-chipkaart ( http://www.nu.nl/algemeen...ef-over-ov-chipkaart.html ). Tot mijn grote spijt wordt hier een onderzoek gebruikt met een nogal bedenkelijke validiteit. De steekproef werd genomen uit reizigers die nu nog met de metro reizen. Maar de reizigers die niet meer met de metro reizen omdat ze negatief zijn over de chipkaart of waarvoor de chipkaart een zodanige drempel vormt dat ze niet meer met de metro reizen, worden niet meegenomen in het onderzoek. Dit terwijl ze van onmisbaar belang zijn om te toetsen of de chipkaart positief of negatief wordt beoordeeld door ALLE reizigers en niet de overgebleven groep die nog met de metro reist. Deze mensen maken wellicht gebruik van een alternatief (lopen, fietsen, auto, thuisblijven) als ze daar de mogelijkheid voor hebben.

Een voorbeeldje van een versimpelde berekening die aantoont dat het onderzoek in mijn optiek ongeschikt is om te betrekken bij een oordeel over de OV-chipkaart:

Situatie _VOOR_ de chipkaart:

100x Positief waarvan 25 met een mogelijk alternatief.
100x Negatief waarvan 25 met een mogelijk alternatief.

Totaal 200x, verhouding 50% positief en 50% negatief.

Situatie _NA_ de chipkaart:

100x Positief waarvan 25 met een mogelijk alternatief.
75x Negatief waarvan 0 met een mogelijk alternatief.

Totaal 175, verhouding 62,5 % positief en 37,5 % negatief.

Ineens zijn de percentages in het voordeel van de kaart, terwijl er eigenlijk iets in het nadeel van de kaart is gebeurd.

Ik mag hopen dat er heel kritisch wordt gekeken naar dit soort onderzoeken wanneer ze worden gebruikt in een rapport van een vervoerder om aan te tonen dat de kaart in het voordeel is van de reiziger. Ook vind ik het ZEER storend dat dit soort onderzoeken in de media terecht komen en daarmee de publieke opinie over de kaart wordt gemanipuleerd. Wellicht dat u mij kunt antwoorden met de mening die ROVER hierover is toebedeeld.

Met vriendelijke groet,

Verstekbakker
Wees op uw hoede dames en heren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:34
Ironisch eigenlijk dat juist alleen de IT'ers zich lijken te realiseren dat IT niet altijd de oplossing voor alles is.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

j0rDy schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 10:19:
[...]

http://security.nl/artike...t_massaal_gedownload.html

"Daarnaast is er ook een "aangepaste" versie van de software verschenen, genaamd 'OVSaldo compleet'. Deze versie bevat alle vereiste bestanden en een compleet stappenplan, dat begint met de vraag "Jij wilt dus ook gratis reizen?""

sneller dan verwacht, ofniet? >:)
Zie:
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:50:
[...]
Vervolgens heb ik het, goedwerkende, geheel geupload op the pirate bay onder: OVSaldo Compleet. [...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 15:47
Verstekbakker schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 11:03:
Om alvast te waarschuwen voor het bedrog van de vervoersbedrijven (ze gaan ongetwijfeld weer een onderzoek doen in Zuid-Holland binnenkort), een brief die naar ROVER is verstuurd twee jaar geleden.

[...]

Wees op uw hoede dames en heren.
Daar is een, weliswaar Engels, spreekwoord voor; Lies, damned lies, and statistics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is dat debat (wanneer die ook begint) ergens live te volgen zoals op http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/ ?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Laatst online: 15-10 15:31
Raven schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 12:28:
Is dat debat (wanneer die ook begint) ergens live te volgen zoals op http://nos.nl/nieuws/live/politiek24/ ?
Op http://www.tweedekamer.nl..._commissiezalen/index.jsp vanaf 14:00 (Troelstrazaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Jammer dat door de hack-stories en spoed-debatten de hele ellende over het gebruik(sonvriendelijke) van de kaart een beetje ondersneeuwt.
Had net weer wat ; 20 euro tegoed besteld op Ov-chip, ga naar een NS automaat, houd mijn voor reizen-op-saldo geschikt gemaakt kaart ervoor, krijg saldo en historie te zien, maar kan niet de bestelling ophalen !?
Mail naar ov-chip ; ja, klopt. Alleen op te halen bij gele automaten ... gloeiende gloeiende g^%ver.
Er staan 20 NS automaten op m'n station en precies 1 gele automaat bij de AH ToGo ... handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eens kijken hoe het er daar aan toe gaat :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
'OV-chipkaart maakt reizen in Zuid-Holland 2,4 miljoen euro duurder'

Ligt het aan mij of is de conclusie van Rover niet helemaal eerlijk? Ze stellen dat het duurder wordt door mensen die nu een strippenkaart in de voorverkoop halen te vergelijken met mensen die straks een enkele rijs in de bus betalen. Dan is het natuurlijk niet gek dat het duurder is, op dit moment is een kaartje in de bus ook al duurder dan een strippenkaart. In mijn ogen staat het gebruik van een strippenkaart gelijk aan het gebruik van een OV-chipkaart, en niet gelijk aan het kopen van een los kaartje bij de chauffeur.

Als je de strippenkaart en de OV-chipkaart gelijk stelt zou het volgens de provincie weer niet uitmaken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Wat een aap die Aptroot. Omdat een SP fractiemedewerker de hack getest heeft roept hij nu schande. Had de VVD fractie al die jaren zelf er maar iets aan gedaan...

[ Voor 5% gewijzigd door Brons op 27-01-2011 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Brons schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:22:
Wat een aap die Aptroot. Omdat een SP fractiemedewerker de hack getest heeft roept hij nu schande. Had de VVD fractie al die jaren zelf er maar iets aan gedaan...
Droeftoeter eerste klas :/ Niet eens een duidelijk verhaal of wat dan ook :/

Ah deze heeft een beter en duidelijker verhaal!

[ Voor 7% gewijzigd door Touchdomex op 27-01-2011 14:25 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ik vind de verhalen van beide kanten niet echt duidelijk.... de spreker die nu spreekt heeft meer kennis van zaken!

[ Voor 31% gewijzigd door donny007 op 27-01-2011 14:26 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Tsja. Ik ben geen SP stemmer maar Bashir is volgens mij de enige in de Tweede Kamer die zich vastgebeten heeft in de problemen van de chipkaart. De meeste andere fracties vinden het best, de SP roept tenminste al jaren op om een andere kaart te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Brons schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:28:
Tsja. Ik ben geen SP stemmer maar Bashir is volgens mij de enige in de Tweede Kamer die zich vastgebeten heeft in de problemen van de chipkaart. De meeste andere fracties vinden het best, de SP roept tenminste al jaren op om een andere kaart te gebruiken.
Dan is het denk ik juist van belang dat je verhaal duidelijk geformuleerd is.... Dat was hier juist niet het geval :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik weet niet wat er niet goed geformuleerd is. Ik zal het gemist hebben.

Afghanistan debat begint *zap*

[ Voor 25% gewijzigd door Brons op 27-01-2011 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Brons schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:31:
Ik weet niet wat er niet goed geformuleerd is. Ik zal het gemist hebben.

Afghanistan debat begint *zap*
Zijn verhaal was gewoon onduidelijk en haalde telkens niet relevante dingen erbij....

Zapt mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Mensen met een IQ stemmen dus geen D66!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verstekbakker schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:44:
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Verstekbakker schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:44:
Want? Argumentatie svp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ze willen dat er hard optreden gaat worden tegen de publicaties van de hack..... don't shoot the messenger!

Ik heb al een waarschuwing gehad.... Arnoud Engelfriet over de brief

[ Voor 22% gewijzigd door donny007 op 27-01-2011 14:51 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
donny007 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:50:
Ze willen dat er hard optreden gaat worden tegen de publicaties van de hack..... don't shoot the messenger!
Sorry maar dat haalde ik niet uit zijn betoog.

Edit; De VVD maakt het lekker. "Kan de invoering van de OVC niet uitgesteld worden aangezien je niet mensen met een lek betalingsmiddel de weg op wil sturen." En de de rest van Nederland dan?

Edit2;
Steffie schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 14:57:
Ter verduidelijking en zonder dat ik daarmee een positie in wil nemen; de heer Verhoeven (D66) is van mening dat TLS zelf maar een afweging moet maken of de invoering van een veiligere kaart noodzakelijk is of niet. Als TLS van mening is dat de kostenpost ten aanzien van het frauderen met kaarten minimaal is en/of het frauderen doeltreffend tegen kan worden gegaan met behulp van opsporing via de centrale database, dan is die keuze gerechtvaardigd.
Hoezo is dit een probleem? Op technische beperkingen na uiteraard want daar gaat het nu niet om.
Verder werd er een randvoorwaarde voorgesteld door Verhoeven die een consument behoedt voor het opdraaien van de kosten voor een eventuele duurdere maar veiligere kaart. Een kaart mag volgens dit voorstel nooit meer kosten dan het huidige maximum tarief van 7,50 EUR. Wanneer TLS dus voor een duurdere maar veiligere chip kiest, dan is dit tarief het plafond waarbinnen TLS de kosten voor zo'n duurdere chip kan verhalen op de consument.
Ook hier zie ik geen probleem? Waarom is dat zo slecht?

[ Voor 82% gewijzigd door Tha_T op 27-01-2011 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 15:22

Steffie

Opaque

Ter verduidelijking en zonder dat ik daarmee een positie in wil nemen; de heer Verhoeven (D66) is van mening dat TLS zelf maar een afweging moet maken of de invoering van een veiligere kaart noodzakelijk is of niet. Als TLS van mening is dat de kostenpost ten aanzien van het frauderen met kaarten minimaal is en/of het frauderen doeltreffend tegen kan worden gegaan met behulp van opsporing via de centrale database, dan is die keuze gerechtvaardigd.

Verder werd er een randvoorwaarde voorgesteld door Verhoeven die een consument behoedt voor het opdraaien van de kosten voor een eventuele duurdere maar veiligere kaart. Een kaart mag volgens dit voorstel nooit meer kosten dan het huidige maximum tarief van 7,50 EUR. Wanneer TLS dus voor een duurdere maar veiligere chip kiest, dan is dit tarief het plafond waarbinnen TLS de kosten voor zo'n duurdere chip kan verhalen op de consument.

[ Voor 10% gewijzigd door Steffie op 27-01-2011 14:58 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
De minister blijft maar doordralen over het feit dat iedereen na 1 dag gepakt wordt en op een "blacklist" wordt gezet. Dan blijft het toch op zijn minst curieus dat men (en dan doel ik op de journalist) al weken ermee reist. Met andere woorden; TLS heeft geen idee en blijft vasthouden aan de blacklist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:14
Bashir zeurt alleen maar zonder een oplossing aan te dragen, hij overdrijft alles. Strippenkaart handhaven lost het probleem ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
Grappig ook dat de minister alleen maar napraat wat TLS haar voert. Ik hoor in ieder geval toch niets nieuws. Volgens TLS is alles onder controle en die nieuwe chip gaat er sowieso komen. Maar volgens mij doet de TLS helemaal niets. Die chipkaarten zijn niet eens geblokkeerd ffs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

trolleystad schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 15:54:
Bashir zeurt alleen maar zonder een oplossing aan te dragen, hij overdrijft alles. Strippenkaart handhaven lost het probleem ook niet op.
Een strippenkaart lost wel het probleem van amper traceerbare fraude op, of ram jij die ook voor 3 tientjes onbeperkt uit het kopieerapparaat? (naja treinkaartjes dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik volg het debat nu via de livestream, daar liet ze tussen neus en lippen door weten dat ze afgelopen tijd een trace hadden uitgevoerd op maarliefst 2! kaarten en er was nog eens tegen 2 mensen aangifte gedaan.
Volgens planning van deze minister zal de nieuwe chip aan het einde van dit jaar komen.

Kortom, zoals het er nu voor staat en ze het doorgeeft zal dit nog wel even doorgaan :)
Maar straks volgt nog de bespreking over de nieuwe chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Laatst online: 07:46

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

GoldenSample schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:05:
[...]

Een strippenkaart lost wel het probleem van amper traceerbare fraude op, of ram jij die ook voor 3 tientjes onbeperkt uit het kopieerapparaat? (naja treinkaartjes dan)
Het lost het dus niet op. De strippenkaart zal (volgens voorstel) dan blijven bestaan náást de ov-chipkaart. Het lijkt me namelijk erg sterk dat ze de OV-chip weer helemaal zullen terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Echter, als je de strippenkaart definitief doorvoert is er geen weg meer terug. Dat is wat de SP ook wil: zolang er gigantische problemen zijn met de chipkaart mag men de strippenkaart niet afschaffen. Bashir heeft niet zo lang geleden nog de strippenkaart gered in Friesland, ik vind dat een veel betere houding dan het blind invoeren van de chipkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:07:
trace hadden uitgevoerd op maarliefst 2! kaarten en er was nog eens tegen 2 mensen aangifte gedaan.
Hoe hebben ze de mensen die de kaarten gebruik(t)en gevonden ?! Die hebben het niet slim aangepakt, lijkt me ...

[ Voor 8% gewijzigd door Goner op 27-01-2011 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
SandaX schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:08:
[...]

Het lijkt me namelijk erg sterk dat ze de OV-chip weer helemaal zullen terugdraaien.
Dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Dat ding moet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:*)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Verstekbakker schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:21:
[...]

Dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Dat ding moet weg.
Of gratis openbaar vervoer voor iedereen, zoals niet verkeerd gequote moest worden :P

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Verwijderd schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 16:23:
Nu nog de vraag hoe we de dump wegschrijven naar de kaart...
Lees de Waarschuwing...... dit is niet de plek om het over inhoudelijke zaken van de "hack" te hebben.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het is toch gewoon weer het standaardliedje? Er zijn mensen verkeerd geinformeerd, resultaten verfraaid en men is 'committed' omdat er al zoveel aan uitgegeven is. Het is voor de overheid nu gewoon net zo lang rekken en met halve maatregelen komen tot de ophef weer gezakt is. Dat was al vanaf het begin bekend, ook toen was er vanwege de investeringen geen weg terug. Het komt er koste wat kost.

Zijn er onderhand nog mensen wat bijgedraaid qua privacyprincipes? Daar hoor je namelijk weinig meer over. Als je ziet hoeveel gedoe het is om anoniem te blijven, is het de moeite nog wel waard? Contant een pas halen is al lastig, je moet hem ook maar contant zien op te laden. Behoorlijk wat moeite als je dat tegenover het automatisch bijladen en het aanvullen via internet zet. Verdwijnen de privacybezwaren onderhand niet een beetje naar de achtergrond?

Wat is daarbij nog de waarde van privacy als je met een smartphone (iOS/Android) rondloopt? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 48 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.