Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Alex) schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 17:00:
[...]

Of je wel tussen de grenzen van je traject reist gok ik.
Ik denk het, maar dat deed de conducteur eerst door gewoon naar m'n kaart te kijken, immers staat er daar ook gewoon op. Misschien dubbele controle ofzo.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-10 19:03

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

BounceMeister schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 16:29:
[...]
Zelfde probleem hier in Zoetermeer, ik zou dan naar Utrecht moeten?!
Op de kaart staat geen bestelling klaar volgens het automaat bij de C1000 hier in Zoetermeer. Voorlopig doe ik er dus niks mee, gelukkig wat ie maar 1 euro.
Psst, mede-Zoetermeerder... kijk hier (klik!) eens! Utrecht is trouwens overdreven, Den Haag zou een stuk dichterbij zijn. Maar het kan dus ook in Zoetermeer (ben er geweest, vlakbij McDrive bij Silverdome, 2 minuutjes werk achter de computer voor de Veolia-medewerker).

En daarnaast: je hoeft niet per se dat automatisch opladen te activeren, je kan er ook prima zelf een tegoed op laden. De kaart werkt er prima mee (zie dezelfde link voor uitleg).

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
Ik heb mijn OVchip niet geactiveerd, maar ik kon hem ook nog gebruiken. Toen ik uitcheckte stond er alleen wel -1 euro. Vreemd, want zit voor zover ik weet geen geld op :P

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

YoshiBignose schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 22:32:
Ik heb mijn OVchip niet geactiveerd, maar ik kon hem ook nog gebruiken. Toen ik uitcheckte stond er alleen wel -1 euro. Vreemd, want zit voor zover ik weet geen geld op :P
Met andere woorden, je betaalt nu gewoon voor je reisjes en vanaf nu kun je niet meer inchecken omdat 'ie in het rood staat :P Ik zou even activeren als ik jou was.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
Voor studenten die hun OV hebben stopgezet:
Ik heb mijn reisproduct beëindigd, maar zie nog product(en) actief staan op ‘Mijn ov-chipkaart’ (www.ov-chipkaart.nl). Hoe kan dat?

Als je op www.ocwduo.nl je studiefinanciering stopzet, dan wordt ook automatisch je recht op een studentenreisproduct beëindigd. Je beëindiging wordt dan binnen 12 werkdagen voor je klaargezet op de ophaalpunten en moet je dus ophalen, zoals je eerder ook je reisproduct hebt opgehaald. Heb je je beëindiging opgehaald, dan duurt het een paar dagen voordat dit ook zichtbaar is op je ‘Mijn ov-chipkaart’-account.
Dat stond er twee weken terug volgens mij niet op. Ik ga het straks even proberen.

--edit--
Het is gelukt. Bij zo'n oplaadpunt staat inderaad iets waardoor je studenten-ov geblockt wordt. Reis nu gewoon op saldo.

[ Voor 8% gewijzigd door pingkiller op 18-03-2010 23:07 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:24

PauseBreak

derp!

Weet iemand hier hoe het volgende zit? Ik heb het niet kunnen vinden op de verschillende, 'geweldige' sites van de verschillende partijen.

Ik heb net bij de Primera een roze strippenkaart gekocht (met korting dus) zodat ik in het weekend gebruik kan maken van mijn recht op reizen met korting, in combinatie met mijn studenten ov-chipkaart dus. Nu zegt die vriendelijke man achter de kassa dat dat eigenlijk niet meer mag en dat er al studenten voor zijn beboet. Eigenlijk lijkt me dit volslagen kolder, maar om toch even het zekere voor het onzekere te nemen, toch maar even navraag doen he ;) Dus, hoeveel van wat de vriendelijke Primera-man me vertelde klopt?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

PauseBreak schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:07:
Dus, hoeveel van wat de vriendelijke Primera-man me vertelde klopt?
Kolder. Want er zijn nog trajecten waar je niet met je ovchip kunt betalen :P

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, dat dacht ik ook, maar die lui van het GVU willen wel eens meer hun eigen regeltjes bedenken met dit soort zaken. Erg vermoeiend is dat.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-10 17:08
Ik snap niet waarom de overheid alle studenten met zo'n onding laten reizen. Ze kunnen er gewoon niet mee omgaan. In de tijd van de 'papieren' OV studentenkaart zag ik vaak studenten met OV-kaarten in zo'n erbarmelijke staat dat je aan de echtheid ervan gaat twijfelen.

Nu is er de OV-Chipkaart. Ook hier wordt onvoorzichtig mee omgesprongen. Je kunt de kaart voor de lezer houden. Paar cm afstand is voldoende. Maar nee, de meesten stappen de bus in, RAMMEN de kaart tegen de lezer, PIEP, en lopen door. Ik zie de kaarten letterlijk buigen en breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 21:12:
Ja, dat dacht ik ook, maar die lui van het GVU willen wel eens meer hun eigen regeltjes bedenken met dit soort zaken. Erg vermoeiend is dat.
# Waar mág je in- en uitchecken? In de meeste bussen van Connexxion, in de trams in Den Haag en Utrecht en bij Qbuzz in Groningen kun je met je Studenten OV-chipkaart al in- en uitchecken. Je kunt daar dus kiezen of je in de kortingsuren op saldo wilt reizen, of met een roze strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Nu is er de OV-Chipkaart. Ook hier wordt onvoorzichtig mee omgesprongen. Je kunt de kaart voor de lezer houden. Paar cm afstand is voldoende. Maar nee, de meesten stappen de bus in, RAMMEN de kaart tegen de lezer, PIEP, en lopen door. Ik zie de kaarten letterlijk buigen en breken.
Jij hebt nog nooit in een Veolia/Arriva bus gereisd. Die lezer doen het alleen als de kaart plat tegen de lezer word aangehouden. Iedere mm afstand van het middelpunt resulteert in een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 21:28
Weird, ik heb saldo op mijn ov-chipkaart staan... Volgens ov-chipkaart.nl is dat 'Connexxion saldo'. Ik heb geen bankafschrift, heb nooit contant geld, geen chippas waar geld op staat vlak naast mijn ov-chipkaart. Kortom, ik heb dat geld er niet op gezet. Cadeautje van de staat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Nou, top systeem die OV chipkaart. Ik loop vandaag de bus in, hou m'n portemonee voor de lezer: niets. Haal m'n kaart eruit en hou die voor de lezer: nog steeds niets... Andere lezer achterin de bus geprobeerd: weer niets.

Ik naar zo'n balie toe:"Ja meneer, uw chipkaart is niet meer te lezen. Dan moet u een nieuwe aanvragen bij de IBgroep". En juist, op zaterdag is de informatielijn gesloten! AARGH. Dat aanvragen duurt al 3 weken en in de tussentijd moet ik ook nog zelf opdraaien voor de kosten die ik maak tijdens het reizen! Moet niet veel gekker worden...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10 15:22

CoolGamer

What is it? Dragons?

DP Kunst schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 16:49:
Dat aanvragen duurt al 3 weken en in de tussentijd moet ik ook nog zelf opdraaien voor de kosten die ik maak tijdens het reizen! Moet niet veel gekker worden...
Ik had gehoord dat je die kosten kon terugvragen, maar vraag me niet hoe.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Skinkie schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 20:11:
[...]

Kolder. Want er zijn nog trajecten waar je niet met je ovchip kunt betalen :P
Ik ben er 2 keer door GVB-personeel op gewezen dat het niet mogelijk is om met een roze strippenkaart icm een chipkaart te reizen, dit omdat de chipkaart geen 'zichtkaart' is, wat best wel logisch klinkt eigenlijk. Er is me ook verteld dat na 16 maart het reizen met een roze strippenkaart helemaal niet meer mogelijk is voor studenten(omdat je papieren OV dan ook niet meer geldig is). Dit zal echter vast GVB-gericht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
Nou, top systeem die OV chipkaart. Ik loop vandaag de bus in, hou m'n portemonee voor de lezer: niets. Haal m'n kaart eruit en hou die voor de lezer: nog steeds niets... Andere lezer achterin de bus geprobeerd: weer niets.

Ik naar zo'n balie toe:"Ja meneer, uw chipkaart is niet meer te lezen. Dan moet u een nieuwe aanvragen bij de IBgroep". En juist, op zaterdag is de informatielijn gesloten! AARGH. Dat aanvragen duurt al 3 weken en in de tussentijd moet ik ook nog zelf opdraaien voor de kosten die ik maak tijdens het reizen! Moet niet veel gekker worden...
zelfde probleem hier dus..moest mailen over terugbetalen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Zaterdag m'n chipkaart (geen studenten-ding) voor het eerst in de bus gebruikt: bij de GVU in Utrecht (hier in Groningen doet QBuzz nog niet aan chipkaarten, vandaar). De eerste bus waar ik instapte had wel een apparaat bij de ingang hangen, maar dat was blijkbaar geen ov-chipding, want hij herkende de kaart wel maar gaf fouten. Toen wees de chauffeur me erop dat het geen ov-chipding was en dat ik naar de achterdeur moest om in te checken. Lijkt me niet echt handig voor de controle, maargoed. Vraag me ook af wat dat andere apparaat dan was.

Ben trouwens benieuwd wanneer die reizen verschijnen op de site.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Skinkie schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 05:53:
[...]

Jij hebt nog nooit in een Veolia/Arriva bus gereisd. Die lezer doen het alleen als de kaart plat tegen de lezer word aangehouden. Iedere mm afstand van het middelpunt resulteert in een no-go.
Precies. Met als gevolg dat ik mijn kaart er tegenaan druk en deze inderdaad flink buigt. Die lezers van Arriva zuigen dan ook hard. Het liefst wil je hem gewoon er langs kunnen 'waaien' maar dat gaat dus niet. Daarnaast vind ik ze ook traag(maarja,dat vind ik van alle lezers)

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 14-10 17:08
Skinkie schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 05:53:
[...]

Veolia/Arriva/Syntus gebruiken ProData apparatuur. Wij (Connexxion) hebben ook kastjes van ProData in de bus hangen, maar dat zijn de afhaalautomaten. Die reageren inderdaad een stuk slechter dan de CiCo's. Maar dan nog moet je met zo'n kaartje voorzichtig omgaan. Iedereen ramt de kaart er zo hard tegenaan dat de hele kaart buigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op maandag 22 maart 2010 @ 14:10:
[...]

Precies. Met als gevolg dat ik mijn kaart er tegenaan druk en deze inderdaad flink buigt. Die lezers van Arriva zuigen dan ook hard. Het liefst wil je hem gewoon er langs kunnen 'waaien' maar dat gaat dus niet. Daarnaast vind ik ze ook traag(maarja,dat vind ik van alle lezers)
Ik snap niet hoe de kaart kan buigen als je 'm er plat tegenaan drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
CyBeR schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:50:
[...]

Ik snap niet hoe de kaart kan buigen als je 'm er plat tegenaan drukt.
Je houd de kaart aan een kant vast en drukt heb er tegen aan? Je vinger zit er dan tussen dus buigt de kaart. Je kan ook je vinger weg halen maar dan is de kans best groot dat de kaart valt. Daarnaast zou zo'n actie uberhaubt niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

trolleystad schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 22:16:
Dat komt door het totale gebrek aan feedback. Als de lezer nu eens duidelijk maakt dat hij een kaart voelt aankomen, bijvoorbeeld door iets te laten bewegen op het display?

Maar nee hoor, soms piept 'ie nog vóórdat ik m'n portemonnee ertegen houd, de andere keer moet ik de kaart uit m'n portemonnee halen en drie seconden tegen de lezer houden.
pingkiller schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:16:
Voor studenten die hun OV hebben stopgezet:

Het is gelukt. Bij zo'n oplaadpunt staat inderaad iets waardoor je studenten-ov geblockt wordt. Reis nu gewoon op saldo.
Bedankt, dat mag ik over een week of vijf dus ook gaan doen. Heb alleen in april nog recht op studiefinanciering.

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 22-03-2010 16:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 19:58

Ik heb precies hetzelfde gehad en dat al twee keer.
Allebei de studentenov-chipkaarten nog nooit gebruikt en ze worden gewoon helemaal niet gelezen.
Ben nu bezig m'n 3e aan te vragen maar ik mag mooi voor de kosten opdraaien. Zaterdag een klachtenbrief van anderhalf kantje de deur uitgedaan en als ik daar geen goede reactie op krijg stap ik naar het OV-loket en doe ik ook een mailtje naar de IB-groep.

In het begin kreeg ik netjes een tijdelijke ovchipkaart maar die doet het sinds 16 maart dus niet meer.
Ik reis wel gewoon met de roze strippenkaart, chauffeurs vragen niet eens iets en stempelen dat ding gewoon. Scheelt me toch wat geld moet ik uiteindelijk zelf voor de kosten opdraaien.

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op maandag 22 maart 2010 @ 15:59:
[...]

Je houd de kaart aan een kant vast en drukt heb er tegen aan? Je vinger zit er dan tussen dus buigt de kaart. Je kan ook je vinger weg halen maar dan is de kans best groot dat de kaart valt. Daarnaast zou zo'n actie uberhaubt niet nodig moeten zijn.
Hou 'm aan de randen vast en je probleem verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

het bereik v/d chip verschilt per kaart soort oid? Ik heb mijn NS kaart in mijn portomonnee, in mijn broek, leun tegen een RET paaltje en *biep* ik en ingechecked. Wilde wat bewijzen over het bereik v/d chip, ik verloor.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Laatst online: 10-09 22:34
Dutch Lion schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:28:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gehad en dat al twee keer.
Allebei de studentenov-chipkaarten nog nooit gebruikt en ze worden gewoon helemaal niet gelezen.
Ben nu bezig m'n 3e aan te vragen maar ik mag mooi voor de kosten opdraaien. Zaterdag een klachtenbrief van anderhalf kantje de deur uitgedaan en als ik daar geen goede reactie op krijg stap ik naar het OV-loket en doe ik ook een mailtje naar de IB-groep.

In het begin kreeg ik netjes een tijdelijke ovchipkaart maar die doet het sinds 16 maart dus niet meer.
Ik reis wel gewoon met de roze strippenkaart, chauffeurs vragen niet eens iets en stempelen dat ding gewoon. Scheelt me toch wat geld moet ik uiteindelijk zelf voor de kosten opdraaien.
Ik vanmiddag gebeld naar die lui. Dat keuze menu is ook zo brak als wat zeg! Eerst een heel verhaal, dan een keuze menu. Moest optie 4 (of 5) hebben voor defecte kaart. Zegt zo'n stem dat je naar een balie moet gaan (had ik al gedaan) en dat ze je daar verder konden helpen (enige info die ik kreeg was: hij is defect, vraag maar een nieuwe aan) en als je dat al gedaan had moest je in het vorige menu optie 8 kiezen. Hierna werd de verbinding verbroken, had je betaald voor 3 minuten en kon je t nogmaals proberen :(.

Na een half uur kreeg ik dan iemand aan de lijn. Die kerel wou maar dat ik m'n kaart nog een keer liet controleren bij een balie, maar dan niet bij de NS, want die apparaten werken niet (wat een KUT systeem dan!). Morgen maar eens bij een Connexxion balie proberen als ik die kan vinden, want het kan zijn dat de kaart geblokkeerd is omdat ik een paar keer niet uitgecheckt heb bij de bus. Alleen het bedrijf wat hem dan geblokkeerd heeft kan hem ook weer deblokkeren :?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Problemen OV-studentenkaart in Amsterdam
AMSTERDAM - De poortjes van de metro in Amsterdam zijn dinsdagochtend gesloten gebleven voor een groep studenten. Zij konden niet inchecken met hun OV-studentenkaart, meldde een woordvoerster van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB.

''De studenten hadden een negatief reissaldo op hun kaart'', aldus de zegsvrouw. ''Ondanks het feit dat ze vrij mogen reizen op doordeweekse dagen, blokkeert de kaart dan toch.''

Volgens het GVB heeft een beperkte groep studenten overlast gehad.

Inmiddels is de software van het vervoersbedrijf aangepast. Daardoor kunnen studenten met een negatief reissaldo toch reizen op het moment dat ze recht hebben op vrij reizen.

© ANP

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Er is wel vooruitgang de laatste tijd. Er is zowaar een ánder geluidje gekomen voor een fout bij het inchecken dan het standaard piepgeluid dat eerst overal voor werd gebruikt. Helaas kwam dat geluid doordat mijn kaart om nog onbekende reden 'ongeldig' was.

Het is eigenlijk best een slecht systeem, opeens wordt je kaart geblokkeerd en kun je er helemaal niks aan doen (ik moest dan maar betalen om mee te mogen) terwijl je gewoon recht hebt om te reizen. Met het oude systeem kon je tenminste nog aantonen dat je recht had om mee te reizen, nu is dat ook al helemaal weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:47
ROFLASTC schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:34:
het bereik v/d chip verschilt per kaart soort oid? Ik heb mijn NS kaart in mijn portomonnee, in mijn broek, leun tegen een RET paaltje en *biep* ik en ingechecked. Wilde wat bewijzen over het bereik v/d chip, ik verloor.
Bereik is volgens mij afhankelijk van de lezer, de apparatuur die daarvoor gebruikt wordt verschilt tussen NS, Metro en Tram/Bus (tenminste in Amsterdam). De lezer die het NS personeel bij zich heeft is naar mijn ervaring nog het slechtst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 15:34
Cobb schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:52:
Gisteren weer eens sinds een aantal maanden met het OV mogen reizen.
Bij het inchecken Hofplein lijntje te Berkel "uw chipkaart is ongeldig". Kon op dat station geen nieuwe kaart kopen dus ben maar zwart gaan reizen. Aangekomen op Den Haag CS, zit natuurlijk geen RET balie en een nieuwe kaart kun je uit een machine trekken maar enkel betalen met contact geld (en dat had ik dus niet op zak!)

Kortom heb los van de trein nu de hele dag zwart gereisd, en in Utrecht een strippenkaart gekocht om daar met de bus te kunnen.
Vervolgens kan ik hier straks weer 12 euro gaan aftikken voor een nieuwe anonieme kaart.
En dan te bedenken dat ik misschien hooguit 10 maal gereisd heb met de huidige kaart. Dat zijn dure ritjes geweest. :X Ben ook nogeens 4 euro reistegoed kwijt...

Overigens staat op deze kaart geen geldigheidsdatum vermeld, maar in de oplaadmachine gaf hij aan op 10-03-2010 verlopen te zijn....
Ik kom hier nog even op terug..
Vandaag met de RETgebeld, konden mij niet helpen werdt doorverwezen aan Translink.
Translink gebeld konden mij niet helpen omdat zij enkel kaarten op naam verstrekken!
Wel kon zij mij vertellen dat de anonieme kaarten die 2 jaar geleden verkocht zijn (voor 7,50 Euro!) dat daar fouten ingelsopen zijn mbt. de geldigheidsduur. Op de kaart staat ook geen datum vermeld. Kortom na twee jaar moet ik weer opnieuw dokken (inmiddels 8 euro) voor een nieuwe anonieme kaart. De 4 euro reistegoed kan ik middels een formulier retour ontvangen.

Ik vraag mij echt af of dit zomaar kan, ik koop een kaart (zonder geldigheidsdatum) vervolgens na twee jaar kan ik de kaart niet meer gebruiken en moet ik opnieuw een kaart aanschaffen!

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Cobb schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:14:
Ik vraag mij echt af of dit zomaar kan, ik koop een kaart (zonder geldigheidsdatum) vervolgens na twee jaar kan ik de kaart niet meer gebruiken en moet ik opnieuw een kaart aanschaffen!
Klacht indienen bij de consumenten autoriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ROFLASTC schreef op maandag 22 maart 2010 @ 17:34:
Voornamelijk van de lezer, hoewel 't type kaart daar ook wel wat over te zeggen heeft. In principe geldt als standaard voor mifare kaarten zoals hier gebruikt wordt dat ze vanaf een centimeter of 5 te lezen moeten zijn. Blijkbaar heeft een van de OV-bedrijven lezers die die vijf centimeter al in 't apparaat hebben zitten ipv ervoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Apart, m'n transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl is bijgewerkt t/m zaterdag, maar in het saldo wat er getoond wordt is de transactie die ik zondag heb gemaakt al wel verwerkt.

Vooralsnog weinig klachten trouwens, behalve dat de bus-GPS-systemen soms een halte achterlopen blijkbaar: volgens het overzicht ben ik een halte eerder opgestapt dan ik daadwerkelijk heb gedaan, wat me 4 cent extra kost. Maargoed, als dat alles is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Moartn schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:15:
Apart, m'n transactieoverzicht op ov-chipkaart.nl is bijgewerkt t/m zaterdag, maar in het saldo wat er getoond wordt is de transactie die ik zondag heb gemaakt al wel verwerkt.

Vooralsnog weinig klachten trouwens, behalve dat de bus-GPS-systemen soms een halte achterlopen blijkbaar: volgens het overzicht ben ik een halte eerder opgestapt dan ik daadwerkelijk heb gedaan, wat me 4 cent extra kost. Maargoed, als dat alles is...
Die bus systemen zijn sowieso gaar. Gisteren stapte ik in en kon ik gewoon inchecken. Vervolgens ontdekte de chauffeur dat het lijnnummer niet correct op de displays van de bus stond en besloot het systeem te herstarten - of iets dergelijks, daar leek het in elk geval op. Gedurende de reboot was dus ook het OV-Chip gebeuren buiten gebruik. En dat duurde echt een kwartier of zo voordat alles weer werkte. Gelukkig was dat voor mij wel op tijd - als in voordat de bus aankwam bij de halte waar ik er uit moest - en waren de andere passagiers pas ingestapt nadat het "uitviel", maar als het nog wat langer had geduurd, of ik een halte eerder uit had willen stappen had ik mijn eerste "niet uitgecheckt" te pakken gehad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ja, zo goed als al mijn 'vergeten uit te checken'-hits zijn dat soort situaties. Drie keer ben ik het ook daadwerkelijk vergeten. Je mag overigens maar 12 keer 'vergeten' uit te checken, dan wordt je kaart geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Orion84 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:21:
[...]

Die bus systemen zijn sowieso gaar. Gisteren stapte ik in en kon ik gewoon inchecken. Vervolgens ontdekte de chauffeur dat het lijnnummer niet correct op de displays van de bus stond en besloot het systeem te herstarten - of iets dergelijks, [...]
Ja, klinkt bekend. In A'dam stapte in in de tram in, waarbij blijkbaar het GPS systeem nog niet wist waar hij was. Dus ik betaalde achteraf alleen het vaste tarief van 75 ct. ofzo i.p.v. de kilometerprijs erbij.
Een week later stond ook op de site van OV-chipkaart.nl dat ik ingestapt ben op halte: Unknown check 8)

Andere vraag:

Hoelang duurt dat in de praktijk, om geld terug te krijgen bij een foute in/uit check poging. In Nieuwegein ging er bij het inchecken één en ander mis met de zuil waarmee hij eerst een error gaf, en daarna bij het inchecken mij meteen ook weer uitcheckte, zodat ik bij aankomst in Utrecht weer incheckte en 4 euro kwijt was.

Het is een ruime maand geleden gebeurd, maar ik heb nog niks ontvangen helaas :/ .
Zijn er ervaringen van anderen van zowel Connexxion als andere vervoersbedrijven?

[ Voor 54% gewijzigd door AW_Bos op 25-03-2010 12:16 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Interessante ontwikkeling: Invoering OV-chipkaart in Groningen en Drenthe te duur.

Het OV-bureau Groningen-Drenthe heeft niet genoeg geld om de boel in te kunnen voeren zeggen ze. Wie draait er eigenlijk op voor de kosten? Blijkbaar niet de vervoerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Orion84 schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:21:
[...]
Die bus systemen zijn sowieso gaar....
Zelf gebruik ik nog geen ovchipkaart, mede omdat sommige abonnementen er toch niet op geladen kunnen worden, maar laatst zag ik ook zoiets leuks. De bus komt aan op het station en zet het systeem uit. Iedereen die uit wilde checken kon het niet 8)7

Kaartje van mijn moeder met een NS voordeelurenkaart werkt ook opeens niet meer, dus dat wordt weer een aantal weken wachten voor haar. Eigenlijk moet je gewoon direct en gratis een vervangend kaartje mee kunnen krijgen, al dan niet een tijdelijke versie van papier.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
AW_Bos schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:11:
Het is een ruime maand geleden gebeurd, maar ik heb nog niks ontvangen helaas :/ .
Zijn er ervaringen van anderen van zowel Connexxion als andere vervoersbedrijven?
Bij Veolia zo'n 5 maanden tot de eerste reactie dat de klacht uberhaupt in behandeling is genomen. Dan nog zo'n maand of 2 voor een inhoudelijke reactie en dan een bepaalde tijd voor dat het geld daadwerkelijk op je rekening staat.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Wat mij opvalt is dat de NS-kaartautomaten mijn OV-chipkaart niet kunnen lezen als deze nog in mijn portemonnee zit (samen met een andere Mifare-kaart), maar dat alle andere cico's (inclusief die van NS) er geen enkele moeite mee hebben.

Totnutoe heb ik alleen maar ervaring met GVB-cico's, NS-paaltjes en RET-poortjes, en gelukkig niet met die slome gele baggerdingen.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag weer een afwijzing gekregen voor een aanvraag van m'n studenten OV-chipkaart. Ik word echt helemaal gaar van die instantie.

Situatieschets: Half december eerste aanvraag ingediend, 8 januari email ontvangen dat kaart wordt verstuurd binnen 2 weken. Nooit iets ontvangen. Aantal keren gebeld, iedere keer een ander antwoord. Vervolgens hebben ze me aangeraden nieuwe OV-chipkaart aan te vragen. Afwijzing gekregen, omdat ik al een OV-chipkaart zou hebben ontvangen. Opgebeld en mijn oude OV-chipkaart, die ik nooit heb ontvangen, als gestolen gemeld. Nieuwe aanvraag ingediend, gisteren een brief ontvangen dat mijn oude OV-chipkaart is geblokkeerd. Vandaag brief ontvangen dat mijn nieuwe aanvraag niet geaccepteerd wordt, omdat ik al een kaart zou hebben. Kortom, schijnbaar krijgen ze het niet voor elkaar om mij een kaart te sturen.

Mijn eerste kaart hebben ze naar een verkeerd adres gestuurd (heb ik laatst gehoord van een medewerker). Ik ben laatst op dat adres gaan vragen (ander nummer, zelfde straat), maar deze mensen hebben nooit een OV-chipkaart ontvangen.

Heeft er iemand van jullie een idee bij welke instantie ik terecht kan voor deze problemen, want als ik na 4 maanden nog geen kaart heb ontvangen en constant hetzelfde antwoord per brief krijg en bij de klantenservice van het kastje naar de muur wordt gestuurd, dan denk ik dat het ook geen nut heeft om nu weer een nieuwe aanvraag in te dienen.

[ Voor 4% gewijzigd door stin op 25-03-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Mijn ov-chipkaart kan niet meer gelezen worden door de automaten die bij supermarkten enzo staan. Gelukkig wel nog bij die automaten waar je je kaart in een bakje moet leggen. Tweede kaart die kapot is gegaan. Ze mogen van mij wel wat robuster gemaakte worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Oh ja, bedankt. Helaas heeft de GVU nu al meerdere malen mijn roze strippenkaart geweigerd onder het motto (en ik citeer de chauffeur nu even letterlijk): "Met het invoeren van de OV Chipkaart is ook de roze strippenkaart komen te vervallen.".
Als je er dan iets van zegt heb je 2 keuzes: Niet meegaan of meer betalen. Toch maar even een klacht indienen bij GVU en de Ombudsman dus, want dit lijkt mij een onredelijke inperking van mijn recht op reizen met korting.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-10 11:22
PauseBreak schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:32:
[...]

Oh ja, bedankt. Helaas heeft de GVU nu al meerdere malen mijn roze strippenkaart geweigerd onder het motto (en ik citeer de chauffeur nu even letterlijk): "Met het invoeren van de OV Chipkaart is ook de roze strippenkaart komen te vervallen.".
Als je er dan iets van zegt heb je 2 keuzes: Niet meegaan of meer betalen. Toch maar even een klacht indienen bij GVU en de Ombudsman dus, want dit lijkt mij een onredelijke inperking van mijn recht op reizen met korting.
Ik had laatst precies hetzelfde bij GVB in Amsterdam. Maar achterop de roze strippenkaart stond wel degelijk dat deze kwam te vervallen op bepaalde trajecten met de invoering van de OV-chipkaart. Dat lees ik als: het is aan het vervoersbedrijf om te bepalen of je die strippenkaart nog wel of niet mag gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

stin schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 22:30:

Heeft er iemand van jullie een idee bij welke instantie ik terecht kan voor deze problemen, want als ik na 4 maanden nog geen kaart heb ontvangen en constant hetzelfde antwoord per brief krijg en bij de klantenservice van het kastje naar de muur wordt gestuurd, dan denk ik dat het ook geen nut heeft om nu weer een nieuwe aanvraag in te dienen.

Lees even dit bericht KroontjesPen in "OV Chipkaart" en de 2 eronder.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

jelle. schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:58:
[...]

Ik had laatst precies hetzelfde bij GVB in Amsterdam. Maar achterop de roze strippenkaart stond wel degelijk dat deze kwam te vervallen op bepaalde trajecten met de invoering van de OV-chipkaart. Dat lees ik als: het is aan het vervoersbedrijf om te bepalen of je die strippenkaart nog wel of niet mag gebruiken...
Hm, dan mogen ze dat echt wel eens beter gaan promoten dan. Bij de GVU vind ik het toch redelijk achterlijk want je kunt in Utrecht nergens saldo laden op je Studenten OV Chipkaart. Als dat nou gewoon zou kunnen zou ik er geen probleem mee hebben, maar de eerste werkende paal moet ik nog vinden :o

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
PauseBreak schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:43:
[...]

Hm, dan mogen ze dat echt wel eens beter gaan promoten dan. Bij de GVU vind ik het toch redelijk achterlijk want je kunt in Utrecht nergens saldo laden op je Studenten OV Chipkaart. Als dat nou gewoon zou kunnen zou ik er geen probleem mee hebben, maar de eerste werkende paal moet ik nog vinden :o
Je kunt toch gewoon opladen bij een NS automaat die ook geschikt is voor een OV-chipkaart (bijna allemaal op Utrecht Centraal volgens mij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AW_Bos schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:11:
[...]
Connexxion wil 't nog wel 's op je kaart bijschrijven als je weer bij hen incheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
jelle. schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:58:
[...]

Het (redelijke) argument dat vervoersbedrijven gebruiken is dat je geen roze strippenkaart kan gebruiken i.c.m. een chipkaart is omdat de chipkaart geen 'zichtkaart' is, je kan niet aan de kaart zelf zien of 'ie geldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-10 21:28
CyBeR schreef op maandag 29 maart 2010 @ 00:43:
[...]

Connexxion wil 't nog wel 's op je kaart bijschrijven als je weer bij hen incheckt.
Wait... what??

Dus wat ik in mijn nu voorlaatste post in dit topic neerzet..... Hahahaha! Zou dat komen door die uitcheckkaart? Wow! Die moet ik vaker ontvangen! Dat is namelijk 4 euro - de ritprijs! Geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

jelle. schreef op maandag 29 maart 2010 @ 00:17:
[...]

Je kunt toch gewoon opladen bij een NS automaat die ook geschikt is voor een OV-chipkaart (bijna allemaal op Utrecht Centraal volgens mij)?
Met een studentenkaart? Die dingen hebben alleen de optie anonieme kaart (dat is mijn kaart dus niet) of NS ov chipkaart (is het ook niet).
Sefyu schreef op maandag 29 maart 2010 @ 01:46:
[...]

Het (redelijke) argument dat vervoersbedrijven gebruiken is dat je geen roze strippenkaart kan gebruiken i.c.m. een chipkaart is omdat de chipkaart geen 'zichtkaart' is, je kan niet aan de kaart zelf zien of 'ie geldig is.
Als het niet door hen zou zijn doorgedrukt zou ik het wel een redelijk argument vinden, maar dat is niet het geval. Hun probleem zou niet het mijne hoeven zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door PauseBreak op 29-03-2010 10:40 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
PauseBreak schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:39:
Met een studentenkaart? Die dingen hebben alleen de optie anonieme kaart (dat is mijn kaart dus niet) of NS ov chipkaart (is het ook niet).
:? Zo'n automaat maakt helemaal geen onderscheid tussen soorten kaarten. Gewoon ervoor houden en opladen, dat heb ik toch zeker al 5x gedaan (weliswaar in Eindhoven, maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

jelle. schreef op maandag 29 maart 2010 @ 11:12:
[...]

:? Zo'n automaat maakt helemaal geen onderscheid tussen soorten kaarten. Gewoon ervoor houden en opladen, dat heb ik toch zeker al 5x gedaan (weliswaar in Eindhoven, maar toch...)
Hm, ik zal eens kijken. Heb voorlopig nog iets van €16,- erop staan dus daar doe ik hopelijk nog wel even mee. Bedankt voor de tip :)

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:04
PauseBreak schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:39:
[...]
[...]
Daar kom ik nu dus ook achter. Heb er helaas al Saldo op zitten. Is het mogelijk om dat saldo van mijn studenten OV-chipkaart over te zetten naar mijn VDU OV-chipkaart?
Ik weet dat dit kan met een verlopen kaart, of indien je hem wilt beëindigen. Maar kan dit ook gewoon even snel bij de balie bijvoorbeeld met behoud van de kaart? (met waarschijnlijk die €2,50 administratiekosten)

Overigens is de OV chipkaart nu al heilig bij mij. Heb nu ivm geskimmed zijn een geblokkeerde pinpas, en kan ondanks een gebrek aan cashgeld toch nog vrolijk blijven reizen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:24
Zo mijn eerste OV boete aan de haak geslagen, blijkbaar was ik niet goed ingecheckt, dankjewel HTM, bedankt IB-Groep voor de vertraging van mijn chipkaart. Ik reis nu een tijdje op saldo, en is mijn kaart niet goed ingecheckt. Boete van 37,50. Conducteur zei dat ik ook niet op een tijdelijke kaart kon reizen, eh dude, die heb ik vorige week uit de NS automaat gehaald, niks tijdelijk. Nou bedankt HTM en DUO. Het kost me al de tering zo zonder ov chipkaart. Echt, hoe maak je de reiziger de dupe van enorm gekluts.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

camelrulez schreef op maandag 29 maart 2010 @ 14:16:
[...]

Daar kom ik nu dus ook achter. Heb er helaas al Saldo op zitten. Is het mogelijk om dat saldo van mijn studenten OV-chipkaart over te zetten naar mijn VDU OV-chipkaart?
Euh, waarom heb je die allebei :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:04
CyBeR schreef op maandag 29 maart 2010 @ 18:17:
[...]
Euh, waarom heb je die allebei :?
Simpel. Nadat je klaar bent met je studie, krijg je een voordeelurenkaart. Deze kreeg ik toegestuurd op een nieuwe kaart. Waarom mag Joost weten idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Weet iemand toevallig waarom er nu bij mijn OV studentenkaart SWKV(oid) ipv STWK staat op het scherm van de lezer wanneer ik in/uitcheck?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

AMSTERDAM - De ov-chipkaart is opnieuw gekraakt. Reizigersvereniging Rover kwam erachter dat als de kaart wordt ingesmeerd met cementlijm de poortjes van de metro wel opengaan maar geen geld wordt afgeschreven.
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1bzxkrad8jv.jpg
Al eerder was gebleken dat het mogelijk was om de kaart te kraken.
Rover weet niet hoe het kan dat door de lijm de poortjes wel openen, maar geen geld wordt afgeschreven.

Wel is het volgens de vereniging een nieuwe reden om de strippenkaart niet af te schaffen. "Dit maakt weer extra duidelijk dat de ov-chipkaart nog verre van perfect is."
Eerder wisten hackers en onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen de kaart te kraken. In Amsterdam werd deze maand een aantal oplaadautomaten geskimd.
Tja... Wat moeten we hier nou mee. Ik zou graag de verantwoordelijke voor een hoorcommissie willen hebben (ontwerpers van het OVC-systeem).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Om saldo af te schrijven moet de OV-Chipkaart schrijven naar zijn geheugen, wat relatief veel energie kost. Wellicht zorgt die lijm er voor dat het magnetisch veld waar de kaart zijn energie vandaan haalt wordt afgezwakt, waardoor het nog wel sterk genoeg is voor communicatie met de kaartlezer, maar niet voor het schrijven naar het geheugen.

Als dat vermoeden klopt kan het best zijn dat er nog meer situaties zijn waarin dat verschijnsel optreedt, bijvoorbeeld bij het gebruik van een kaartje zonder het uit je portemonnee te halen. Waarbij een klant dus zonder kwade bedoelingen en zonder het zelf direct te merken fraudeert en mogelijk op termijn daarvan consequenties ondervindt.

Wel slecht dat het poortje open gaat zonder dat blijkbaar geverifieerd wordt of het saldo ook daadwerkelijk verlaagd is.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 30-03-2010 14:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is echt ongelofelijk...

Vanmiddag maar even naar de Gamma dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wel is het volgens de vereniging een nieuwe reden om de strippenkaart niet af te schaffen. "Dit maakt weer extra duidelijk dat de ov-chipkaart nog verre van perfect is."
Dit zijn altijd van die dooddoeners.

Als er geen poortjes waren geweest hadden mensen ook geen strippenkaart hoeven te kopen en konden ze toch gratis met de metro! :)

Als er controle is en je komt met je OV kaart die volgeplakt is met cementlijm dan ben je net zo goed de sjaak als met een strippenkaart met plakbank reizen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Orion84 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:20:
Om saldo af te schrijven moet de OV-Chipkaart schrijven naar zijn geheugen, wat relatief veel energie kost. Wellicht zorgt die lijm er voor dat het magnetisch veld waar de kaart zijn energie vandaan haalt wordt afgezwakt, waardoor het nog wel sterk genoeg is voor communicatie met de kaartlezer, maar niet voor het schrijven naar het geheugen.
Alles goed en wel, maar ik mag toch hopen dat men voor een oplossing kiest die transaction safe is? Juist als het gaat om het rekenen met geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Megamind schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:48:
Als er controle is en je komt met je OV kaart die volgeplakt is met cementlijm dan ben je net zo goed de sjaak als met een strippenkaart met plakbank reizen :')
Je moet het wel een beetje goed aanpakken dan he :) En vergeet niet, dat het poortje voor jou is open gegaan en dat daar beelden van zijn ;) dus het enige wat ze kunnen doen is je kaart vorderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik kom het tegenwoordig ook steeds vaker tegen dat iemand z'n kaart voor 't metropoortje houdt en dat vervolgens de boodschap 'ongeldige kaart' oid wordt weergegeven maar dat de poortjes tóch opengaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LauPro schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:50:
[...]
Alles goed en wel, maar ik mag toch hopen dat men voor een oplossing kiest die transaction safe is? Juist als het gaat om het rekenen met geld...
Nee, daar hebben ze een veel "mooiere" oplossing voor gevonden. Als het systeem op een dergelijke manier faalt, dan komt de rekening...... juist...... bij de reiziger te liggen. Die is dan namelijk "niet goed ingecheckt" en mag dan bij controle de knip van de vervoersbedrijven nog eens met 37 euro extra spekken. Want zo werkt het nu:

- Systeem zegt "OK", poortje gaat open.
- Systeem registreert geen incheck, om welke reden dan ook.
- De reiziger is hiervoor verantwoordelijk.

Ik zie er de logica ook niet in. Ben benieuwd hoe Huizinga zich hier weer uit gaat lullen.
Op deze manier "gemodificeerde" kaarten zouden gewoon geweigerd moeten worden door het systeem. En als het met wat cementlijm werkt, wie weet wat dan allemaal nog meer de transactie kan beinvloeden. Het lijkt er wel op, dat er niet of nauwelijks aan foutdetectie gedaan wordt tijdens het in- en uitchecken. Toch bijzonder slecht, als je je bedenkt dat dit nou net de hele kern van het systeem is.

Mijn OV-chipkaart (jaartrajectabbo) mag overigens (ongebruikt) na 1 mei weer terug naar de NS. Dan ga ik godzijdank op fietsafstand van mijn werk wonen en zal ik nog maar een handjevol keren per jaar met het OV hoeven. Gelukkig heb ik de kaart nog nooit gebruikt, dus hoef ik ook niet te betalen om het resterend saldo naar een andere kaart te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

...waarom denk je dat interpay (nu: currence) niet mee wilde doen :)

Nu het effectief toch geen contactloze pas is (je moet hem tegen de lezer aan houden) had een chipknip natuurlijk ook gewoon volstaan. Al was er met een chipknip ook te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Er is nu eenmaal een verschil tussen elektrische contact, chipknip, en iets ergens tegenaan houden, chipkaart.
Moet vaak het chipje van mijn chipknip even schoonvegen om hem te laten werken.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Skinkie schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:17:
...waarom denk je dat interpay (nu: currence) niet mee wilde doen :)

Nu het effectief toch geen contactloze pas is (je moet hem tegen de lezer aan houden) had een chipknip natuurlijk ook gewoon volstaan. Al was er met een chipknip ook te klooien.
Zodat je in de spits nog langer moet wachten om in/uit te checken? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Sefyu schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:42:
Ik sta in de bus even lang te wachten als eerst hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:24:
Dit is echt ongelofelijk...

Vanmiddag maar even naar de Gamma dan :)
1 april... O-) Nu.nl heeft het artikel verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Op AD.nl staat het artikel nog wel :P

Maar ik was er wel mooi ingestonken, al is het nog geen 1 april natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:29

DDX

Tja als zoiets een 1 april grap is, weinig lolligs aan oid.
Bij een 1 april grap denk je aan, vrijwilligers gezocht voor nieuwe proef met ovchipjaarkaart.
De eerste mensen die zich as donderdag bij de gvb balie melden krijgen een jaar lang gratis reizen cadeau.
En dan kijken wie er intrappen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Wat triest zeg: een 1 aprilgrap moet je toch op 1 april doen, en niet 2 dagen ervoor? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:23

Snippertje

Light up your life

Moartn schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 21:06:
Wat triest zeg: een 1 aprilgrap moet je toch op 1 april doen, en niet 2 dagen ervoor? :')
Ja idd, 1-april is echt te triest geworden... Doe het dan met een aankondiging van iets op 1 april, niet een random nieuwsartikel 2 dagen ervoor...

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Daar sla je de spijker op zijn kop, werkelijk belachelijk dat het risico bij de reiziger ligt. Misbruik moet beperkt worden maar imo hebben ze er alles aan gedaan om de reiziger een poot uit te draaien.
FiXeR.nl schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:20:
Godverdomme :( . Toch even mooi dat ik het hele artikel heb gecp'ed. De zieke geest die deze 'grap' heeft bedacht verdient eigenlijk wel een pluim, vinger precies op de gevoelige plek :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Sefyu schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:07:
Ik kom het tegenwoordig ook steeds vaker tegen dat iemand z'n kaart voor 't metropoortje houdt en dat vervolgens de boodschap 'ongeldige kaart' oid wordt weergegeven maar dat de poortjes tóch opengaan...
hij geeft eerst de welkomstboodschap en scant direct daarna loze lucht of iets anders in de portemonee, en geeft daarop een melding ongeldige kaart. het poortje gaat voor de 1e van de 2 scans wel open, en dus lijkt het alsof je met een ongeldige kaart naar binnen mag.

overigens verdenk ik de muntjes en/of mn studentenkaart dr van (die kaart heeft ook zo'n draadloos chip ding dr in voor deuren enzovoorts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hm, ik dacht dat die poortjes niet meer reageerden op niet-OV-kaarten. Vroegah deden ze dat wel (ongeldige kaart, inderdaad), maar toen ik 't later probeerde niet meer. Dat is dus weer teruggedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FiXeR.nl schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:20:
[...]

1 april is morgen pas, niet gisteren. Dus een 1-aprilgrap kun je 't niet echt noemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Skinkie schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:17:
...waarom denk je dat interpay (nu: currence Equens ) niet mee wilde doen :)

[ Voor 32% gewijzigd door Herby op 31-03-2010 07:37 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:22
Ik heb het topic al doorgezocht maar echt veel wijzer ben ik niet geworden, daarom een vraagje over automatisch opladen;

De NS adviseert om minimaal 20 euro te kiezen voor het automatisch opladen (ik heb een persoonlijke ov-chipkaart zonder abbo. Paar weken geleden aangeschaft via die 1 euro actie.). Het automatisch opladen moet ik nog gaan activeren bij zo'n oplaadautomaat. Ik snap echter de volgorde van het automatisch opladen i.c.m. een instaptarief nog niet echt.

Stel; ik heb 26 euro op mijn kaart staan en reis daarmee voor 3 euro met de trein. Bij het inchecken wordt dan 20 euro afgeschreven (saldo dan 6 euro). Bij het uitchecken wordt er weer 17 euro bijgeschreven, het saldo is dan 23 euro. De volgende dag weer voor 3 euro met de trein. Inchecken; 20 euro eraf, het saldo wordt dan 3 euro. Triggert dat nu het automatisch opladen? Klopt het dan dat het saldo na het uitchecken 3+20+17=40 euro is?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bear
  • Laatst online: 24-09 21:47

Bear

wench

Heb van de week ook gehad bij uitchecken dat apparaat wel goede piepje gaf maar erop dat display stond dat het niet gelukt was ofzo.. dus ik haal nog een keer erlangs en zegt dat apparaat dat ik al in/uitgechecked ben.

Ik dacht dat het geen kwaad kan om nog een keer te scannen omdat er bijna geen tijdverschil tussen zat, blijkt dat dat ding me weer heeft ingechecked 8)7 als je meerdere keren achter elkaar scant dan checked hij je wel in maar niet uit? zo kan ik ook rijk worden pff en het mooie is nu is kaart geblokkeerd.

done done on to the next one... psn: Bear-H6O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Nolani schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 19:42:
Triggert dat nu het automatisch opladen? Klopt het dan dat het saldo na het uitchecken 3+20+17=40 euro is?
Dat klopt.

Overigens heb ik 10 euro als oplaadbedrag staan, en ik heb daarmee eigenlijk nog nooit problemen gehad bij de NS. Meestal hangt mijn saldo ergens tussen de 20 en 30 euro in... dat vind ik wel genoeg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Bear schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:24:
Heb van de week ook gehad bij uitchecken dat apparaat wel goede piepje gaf maar erop dat display stond dat het niet gelukt was ofzo.. dus ik haal nog een keer erlangs en zegt dat apparaat dat ik al in/uitgechecked ben.
Dat is altijd 1 van de meest riskante dingen, doen wat het systeem je vraagt te doen. |:(

De werkelijkheid en de foutmeldingen die je krijgt bij veel readers zijn dikwijls sterk uit sync, Ik ben heel benieuw wat er hier precies achter zit, maar het zou me niet verbazen als het komt door code van van die 'mannetjes' die heel stoer blaten dat 'transacties niet nodig zijn' en dat 'in PHP alles kan en als je toch meer nodig hebt, dan moet je het ontwerp gewoon simpelder maken'.

Nu gebruiken deze systemen wel niet PHP, maar het is wel dat soort argumentatie waar ik in de praktijk heel erg vaak zie dat het op stuk loopt bij diverse systemen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Goed dat ik nu even weet waar ik op moet letten, veel reizen op de planning staan dus als er iets misgaat dan zijn we in ieder geval enigszins voorbereid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sefyu schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:42:
[...]

Ik heb wel eens magneetstrip poortjes gezien. Kaart met magneetstrip erin, door de poortjes lopen, en aan andere kant van de poort haal je je kaart er weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Die werken in Frankrijk behoorlijk goed ja, maar ik zou die dingen niet hier verwachten, Nederland houdt er niet van om bestaande, goed werkende oplossingen hier te implementeren. Ze vinden liever opnieuw het wiel uit. Een vierkant wiel, welteverstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sefyu schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:00:
Die werken in Frankrijk behoorlijk goed ja, maar ik zou die dingen niet hier verwachten, Nederland houdt er niet van om bestaande, goed werkende oplossingen hier te implementeren. Ze vinden liever opnieuw het wiel uit. Een vierkant wiel, welteverstaan.
Onzin.
Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:13:
[...]

Ik heb wel eens magneetstrip poortjes gezien. Kaart met magneetstrip erin, door de poortjes lopen, en aan andere kant van de poort haal je je kaart er weer uit.
Die zijn langzaam (in vergelijking met een contactloze kaart), duur en storingsgevoelig (veel bewegende onderdelen). En bovendien zijn die kaarten magnetisch, en dus niet ideaal.

Overigens in New York hebben ze magneetstripkaartjes die wel redelijk goed werken. De snelheid waarmee je ze gebruikt is afhankelijk van hoe goed je kunt mikken. Je moet namelijk zelf de kaart door een gleuf halen bovenop de tourniquet. Maar daar kun je niet veel meer mee dan 'geld op kaart zetten'.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:04:
Die zijn langzaam (in vergelijking met een contactloze kaart), duur en storingsgevoelig (veel bewegende onderdelen). En bovendien zijn die kaarten magnetisch, en dus niet ideaal.
Onzin. Als je op een normaal tempo loopt heeft het apparaat 1 volle seconde om jouw kaart in te lezen, en dat lukte altijd. Je kon op normaal tempo lopen, je kaart erin stoppen, door de poortjes, en je kaartje er weer uit halen, zonder ook maar een tel te hoeven stoppen of langzamer te lopen.

Verder liep iedereen keurig door, in plaats van wat in Nederland dus gebeurd: Wachten tot je voorganger het poortje door is en het poortje gesloten is, en dán pas je pas ervoor houden. Immers: Dit systeem gaat altijd goed. Je kaartje wordt actief ingeslikt, en dat geeft jou de bevestiging dat alles goed gaat.

De inkoopprijs van dit soort kaartjes ligt volgens mij nog onder de 10 cent.

Filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Q6ACxAAzizY

3:00 tot 3:20

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Laatst online: 03-10 09:18
Bear schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 20:24:

Ik dacht dat het geen kwaad kan om nog een keer te scannen omdat er bijna geen tijdverschil tussen zat, blijkt dat dat ding me weer heeft ingechecked 8)7 als je meerdere keren achter elkaar scant dan checked hij je wel in maar niet uit? zo kan ik ook rijk worden pff en het mooie is nu is kaart geblokkeerd.
Dit herinnert mij aan een soortgelijk voorval dat ik heb meegemaakt. Bij de metro in Amsterdam ging het poortje niet open bij het uitchecken (display gaf dacht ik ook een fout). Omdat ik er dus niet uit kon probeerde ik het nog 2 keer en kreeg ook de 'al in/uitgecheckt melding'. Iemand van de GVB liet me er uiteindelijk uit nadat ik hem nog een keer de melding liet zien.

Wat gebeurt er nu precies bij meerdere keren proberen? Mijn kaart is gelukkig niet geblokkeerd en het saldo klopte ook (dus niet extra ingechecked). Maar van het verhaal hierboven schrik ik natuurlijk wel.

Verder had de jongen die me hielp het erover dat andere (bank)passen in je portemonnee kapot kunnen gaan als je in/uitcheckt zonder de kaart uit je portemonnee te halen. Mij lijkt dat wat ongeloofwaardig. Weet iemand hoe dit zit.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45
Lijkt me onzin. Een fabeltje dat ontstaan is om storingen bij ov-palen of -poortjes te "verklaren", vermoed ik. Chips in bankpassen werken niet draadloos, dus hoe zouden die beïnvloed moeten worden?

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik heb samen met mijn paspoort. mijn chipkaart en nog wat andere passen zitten. Maar de poortjes van RET reageren altijd op mijn paspoort. Als ik mijn paspoort open klap en alleen de flap waar de chipkaart met de andere kaarten zit gaat het poortje wel open. Als ik mijn paspoort dicht houd krijg ik altijd een leeserror. Vermoedelijk door de RFID chip in mijn paspoort. Heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 18:57:
[...]

Onzin. Als je op een normaal tempo loopt heeft het apparaat 1 volle seconde om jouw kaart in te lezen, en dat lukte altijd. Je kon op normaal tempo lopen, je kaart erin stoppen, door de poortjes, en je kaartje er weer uit halen, zonder ook maar een tel te hoeven stoppen of langzamer te lopen.
Een seconde? Weet je hoe lang dat is? Chipkaarten zijn gemaakt om in 0.3 seconden klaar te zijn. Dat is een derde van die tijd.
Verder liep iedereen keurig door, in plaats van wat in Nederland dus gebeurd: Wachten tot je voorganger het poortje door is en het poortje gesloten is, en dán pas je pas ervoor houden.
Dat is menselijk-- ze zijn er nog niet aan gewend. Of denk je dat dat in Parijs in één keer iedereen aan 't systeem gewend was? Nee. Bovendien, zijn dat daar geen tourniquettes? Daar is die drempel al minder aanwezig.
Immers: Dit systeem gaat altijd goed. Je kaartje wordt actief ingeslikt, en dat geeft jou de bevestiging dat alles goed gaat.
Ons systeem geeft een piep als bevestiging. En ik weet niet waar jij de wijsheid vandaan haalt dat magneetstripkaarten altijd goed werken, maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb daar een ruim hoger foutpercentage in gehad, toen ik ze nog gebruikte waar dat moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Parijs en in Londen heb je inderdaad tourniquets bij de metro, waar wij onze poortjes hebben. Het is vrijwel hetzelfde, alleen een ander naampje. Kaartje erin, kaartje eruittrekken, poortje gaat open. Je hebt zekerheid dat alles goed is gegaan, anders gaat het poortje niet open.

Hier is het afwachten, er zijn soms veel poortjes en ze piepen allemaal, het kan dus best zijn dat je een piep hoort die niet voor jou bedoeld is. Dan stoot je je of tegen het poortje, of je bent uitgecheckt en dan ingecheckt, of het poortje stond nog open en je weet niet zeker of je überhaupt wel bént uitgecheckt.

Ik sta na mijn reis met de metro in Rotterdam soms echt even bij de kaartautomaat te controleren of ik wel ben uitgecheckt, ik heb echt geen idee. Ik kijk namelijk niet naar de lezer, maar ik kijk rechtvooruit. Misschien zou het handiger zijn geweest om groene lampjes op de poortjes zelf te monteren i.p.v. alleen bij het uitcheckding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op maandag 05 april 2010 @ 01:37:
In Parijs en in Londen heb je inderdaad tourniquets bij de metro, waar wij onze poortjes hebben. Het is vrijwel hetzelfde, alleen een ander naampje.
In tegendeel. Op een hoog niveau wel, ja: het zorgt dat je er wel of niet doorheen kunt lopen als je wel of niet betaald hebt. Maar als je beter kijkt zie je allerlei verschillen. Een tourniquette gaat bijvoorbeeld niet open voor je erdoorheen loopt. Sterker nog, het tegenhouden als je niet betaald hebt is daarop gebaseerd: als je dat niet hebt gedaan, draait 'ie niet rond. Hetzelfde geldt voor dichtgaan: tourniqettes gaan niet dicht; erdoorheen lopen is genoeg om 't ding in de initiele staat terug te krijgen.

Mensen houden daar rekening mee: als de persoon voor ze door een tourniquette is, kunnen zij onmiddelijk erachteraan omdat ze onbewust weten dat 'ie onmiddelijk klaar voor gebruik is. Dat komt mede doordat die dingen eigenlijk heel intuitief zijn in dat opzicht: de staat is onmiddelijk na het verlaten identiek aan de staat ervoor. Bovendien weten mensen uit ervaring met tourniquettes wanneer ze er doorheen kunnen lopen (en daarom maken ze ook altijd een luide klik als ze 'open' gaan.)

De poortjes hebben soortgelijke mechanismen voor mensen, maar die zijn noodgedwongen anders. Het openen is niet echt te vermijden-- poortjes zien eruit als deuren en daarvan verwachten we dat ze open gaan, niet dat we er gewoon doorheen moeten lopen. Het wachten op het sluiten komt doordat dan pas de staat identiek is aan voordat de vorige persoon erdoorheen liep. Dat is helemaal niet nodig, maar dat is niet intuitief duidelijk. Het is iets waar mensen aan moeten gaan wennen, en dat duurt nou eenmaal een tijdje. In Rotterdam gaat dat overigens al lang prima.

Helaas is een tourniquettensysteem in Nederland niet haalbaar omdat je er te makkelijk overheen springt. Ze zijn niet echt een obstakel voor zwartrijders. Ik had ze ook liever gehad dan poortjes namelijk.
Kaartje erin, kaartje eruittrekken, poortje gaat open. Je hebt zekerheid dat alles goed is gegaan, anders gaat het poortje niet open.
Dat is hier ook? Ik heb nog nooit een poortje open zien gaan (afgezien van fysiek geforceerd worden) zonder correct scan ervoor.
Hier is het afwachten, er zijn soms veel poortjes en ze piepen allemaal, het kan dus best zijn dat je een piep hoort die niet voor jou bedoeld is. Dan stoot je je of tegen het poortje, of je bent uitgecheckt en dan ingecheckt, of het poortje stond nog open en je weet niet zeker of je überhaupt wel bént uitgecheckt.
Het mooie van poortjes is dat ze, in tegenstelling tot paaltjes, directioneel zijn. Uitchecken door naar binnen te lopen kan niet, en vice versa ook niet. Als je aan de binnenkant staat check je altijd uit, aan de buitenkant altijd in.

Je moet inderaad, als je de piepjes niet goed kunt onderscheiden, wel op 't schermpje letten. Ik ben 't met je eens dat die interface beter gemaakt had kunnen worden want ik erken dat ik daar ook last mee heb, met 't tempo waarmee ik door die poortjes heenloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
In Londen en Parijs zijn er op een hoop plekken ook poortjes te bekennen trouwens. In Parijs zijn ze - voor zover ik me herinner - wel wat groter: van grond tot plafond, en ook wat breder. De poortjes in Londen vind ik wel fijn moet ik zeggen, ze gaan erg snel open en dicht, sneller dan onze poortjes (vooral Rotterdam Centraal vind ik té traag).

De mooiste poortjes vind ik trouwens degene die zich als het ware zijwaarts terugtrekken in de console, die kunnen erg snel open en dicht zwaaien waardoor de doorstroming beter is. Men wacht steeds op de poortjes die dichtgaan. Het hoeft niet, men doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CyBeR schreef op maandag 05 april 2010 @ 01:18:
[...]
Een seconde? Weet je hoe lang dat is? Chipkaarten zijn gemaakt om in 0.3 seconden klaar te zijn. Dat is een derde van die tijd.
Inderdaad, des te absurder is het dat een bedrijf als Veolia readers heeft staan die juist 3 keer ze langzaam zijn als die seconde van een magneet kaart, oftewel ongeveer 10x zo langzaam als wat zou kunnen.

Bij die gele ondingen met het onleesbare display, telde ik maar liefst 3 seconden voordat ie piep zei, en dat was met de losse kaart er plat tegenaan gedrukt. Bij anderen was het ook iets van de tijd.

Wat betreft wachten op die poortjes, dat is eigenlijk vrij logisch. Het is de enige bevestiging dat het waarschijnlijk wel redelijk goed is gegaan met inchecken. Ik denk dat dit probleem opgevangen kan worden door mensen meer zekerheid te geven over hun in/uit check status. Dit kan misschien op een aantal manieren:

1. Maak een klein hoesje voor de ov chipkaart met ledjes voor in en uitgechecked en/of een display met daarop het saldo.
2. Zet readers aan beide kanten van de metro poortjes met in grote letters INFO erop, waarop je kunt zien wat je huidige status is.
3. Maak readers met 2 optionele knoppen erop. 1 voor inchecken, 1 voor uitchecken. Als je de uitcheck knop ingedrukt houdt, doet ie altijd de uitcheck, ongeacht wat ie denkt dat ie zou moeten doen als je de kaart er voor houdt zonder knop ingedrukt te houden. Idem dito voor de incheck knop.
4. Laat poortjes onthouden dat kaart X 'recent' bij hun heeft uitgechecked. Als mensen uitchecken bij een poortje en om wat voor reden dan ook er niet door heen lopen, ga mensen dan niet opsluiten. Als ze dan nogmaals door het poortje willen, zet dat poortje dan gewoon open.

Ad 4.
Nu kun je zwartrijden met een groepje door uit te checken en dan de kaart over het poortje heen naar je kameraad te gooien. Om dit weer op te vangen kun je de sensor gebruiken die weet of iemand door het poortje ging, maar misschien moet je dit maar gewoon voor lief nemen en op menselijke bewaking vertrouwen. Je kunt nu immers ook gewoon simpelweg achter iemand aanlopen door een poortje.

Dat laatste is mij trouwens al een stuk of 10 keer gebeurd. Staat er zo'n **kel te loeren bij de poortjes, en zodra jij er door heen gaat schiet hij (en een enkele keer ook zij) er snel tegelijk met jou doorheen.

[ Voor 9% gewijzigd door flowerp op 05-04-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

De paar keer dat ik op het metro station R'dam-CS was wachtte er niemand op het weer sluiten van de poortjes. Dan schiet het echt wel op voor wat die doorstroming betreft.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Wel leuk om te zien hoe het ook kan met een chipkaart. Dit geldt er b.v. voor London die een zeer vergelijkbaar systeem hebben:

Goedkoper: Enkele reis met een Visitor Oyster card is altijd goedkoper dan cash. Bijvoorbeeld een enkele reis met de metro kost £ 3 cash maar maximaal £ 2 met de Oyster card. Als u binnen een dag een bepaald aantal reizen maakt met de Oyster card, dan zet het systeem automatisch een plafond op de prijs van die dag in totaal, zodat het altijd goedkoper uitvalt dan een One Day Travelcard.

bron: http://www.visitbritaindi...il.aspx?ProductCode=TV105

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nu heb ik weinig te zeuren over het Nederlandse systeem omdat ik geen enorme problemen heb ondervonden. Maar vorig jaar in Londen ging het toch mis met m'n Oyster Card. Netjes in- en uitchecken binnen zone 1, maar er was wel een hoger bedrag afgeschreven dan de daily cap. Bij het automaat zag ik dat ik bij een rit niet uigechecked zou hebben. Vervolgens naar een balie gegaan (gelukkig genoeg daar). De medewerker haalde gewoon zonder moeilijk doen de laatste ritten van de kaart. Gaat daar gelukkig wat makkelijker zonder rompslomp :)

offtopic:
Mocht je trouwens een Oyster Card willen kopen: niet moeilijk doen en in Nederland aanvragen. Bij een balie in London krijg je 'm gewoon me voor 2 pond. Scheelt geregel

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 09-04-2010 20:37 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.