Die ligt hier ook wel ergens, waarom ?qadn schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 00:20:
Heb je al een groot wit laken gescoord?
Nou, dat is mooi voor het uitlichten van grote, reflectieve objecten, zoals auto's 
En cheap.
En cheap.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Klopt ja, ik heb er ook wel eens over na zitten denken om ermee te experimenteren. 't Lijkt me alleen onhandig om dat op locatie op te zetten, dan zou je iets met studiostatieven met clamps erop moeten bedenken.
Bijvoorbeeld, of zelf iets in mekaar kloten van pvc-buizen ofzo. Het is minder mooi, maar wel zo goedkoop.
Een hoeslaken kan daarvoor ook erg handig zijn. Die trekt zichzelf enigszins strak rondom een frame.
Tevens kan je hem dan ook nog gebruiken als beamer scherm
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Een hoeslaken is vaak niet groot genoeg omdat het oppervlakte van de diffuser groter moet zijn dan de auto zelfHooglander1 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:02:
Een hoeslaken kan daarvoor ook erg handig zijn. Die trekt zichzelf enigszins strak rondom een frame.
Tenzij je natuurlijk meerdere naast elkaar zet. Maar goed, een auto op die manier belichten met 2x reportage flitsers? I think notmcdronkz schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:05:
[...]
Een hoeslaken is vaak niet groot genoeg omdat het oppervlakte van de diffuser groter moet zijn dan de auto zelf
Gisteren mijn tweede prime binnengekregen. 't Is wel mijn enige, want de eerste (50mm 1.4) vond ik toch te lang op een cropcam.

Foto heb ik zelf gemaakt.

Foto heb ik zelf gemaakt.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Zoja ook weer eens wat nieuws gekocht, mijn tweede Canon 580EX II en omnibounce. Tevens 16xAA eneloop en een voltcraft IPC-1L. Ik kan weer even vooruit.
Ziet er bekend uit
Cactus V2s.mcdronkz schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:43:
[...]
Ziet er bekend uit. Met welke trigger ga je ze gebruiken ?
Btw, voor je lakenprobleem: Stick in a can!
Sinds twee weken de dSLR-ziekte, en vandaag mijn eerste extra lens gekocht (de 50mm F/1.8), dus onderstaande foto is een score van de afgelopen twee weken:

U ziet:
.

U ziet:
- Canon 450D
- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS
- Canon EF 50mm F/1.8
- Crumpler Pretty Bella XXXL
- Canon EF-S 55-250mm F/4.0/5.6 IS
- Canon SpeedLite 430EX II + OmniBounce
- UV filters en lenskappen voor de bovengenoemde lenzen
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Verwijderd
Net een Canon EF 400mm f/5.6L USM prime + B&W UV MRC 77 E 010 kunnen scoren, van net een tweetal jaar oud, voor €880. 
/me blij zijn, pics posten morgen
/me blij zijn, pics posten morgen

2x Elinchrom BX500Ri flitskoppen.
Met statieven, softboxjes en trigger
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Verwijderd
Nice !ThunderNet schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:13:
[afbeelding]
2x Elinchrom BX500Ri flitskoppen.
Met statieven, softboxjes en trigger
Laat je ons weten hoe ze bevallen?
Verwijderd

Hier ook een heel gelukkig iemand.
Ik heb m'n 400D ingeruild voor een nieuwe 40D,
m'n 70-300 IS ingeruild voor een 2de hands 70-200 F4 L
Verder nog een Tamron 28-75 F2.8 en een Gorrillapod SLR zoom gekocht.
Nu nog wat centen vinden voor wat filters en een externe flash, en ik kan weer een hele poos verder.
Verwijderd
Ik heb mijn Sigma 50mm 1.4 binnen! Voelt erg goed aan tot nu toe, mooie bokeh 
Nu alleen nog een focus test uitvoeren, je weet maar nooit met sigma..
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:12:
Ik heb mijn Sigma 50mm 1.4 binnen! Voelt erg goed aan tot nu toe, mooie bokeh
offtopic:
Kijk goed uit met wat je zegt. Als men de woorden "focus test chart" leest, krijgen velen al wat over zich....
nice! ik wil ook nog graag een 50mm, 1.4....mooie dingen. Zodra je een voorbeeldfoto hebt, laat maar wat zien Kijk goed uit met wat je zegt. Als men de woorden "focus test chart" leest, krijgen velen al wat over zich....
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Haha ik zat al te wachten! Kijk wel uit dat je er zelf ook niet te lang over door gaat, anders ga je het wel erg op jezelf afroepenDeathchant schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:19:
[...]
offtopic:nice! ik wil ook nog graag een 50mm, 1.4....mooie dingen. Zodra je een voorbeeldfoto hebt, laat maar wat zien
Kijk goed uit met wat je zegt. Als men de woorden "focus test chart" leest, krijgen velen al wat over zich....
Een verschil is wel dat hij een Sigma heeft. Als ik het zo lees heeft deze fabrikant een reputatie wat betreft QC. Ik weet er niets van want ik heb geen Sigma. Veel plezier en waar blijft de foto van de 400mm ev1ltje?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Mijn laatste aankoop als vervanger voor mn D70:
Nikon D2H

Tweede hands met maar 9000 clicks
Oepss: eerste keer dat ik mn gear laat zien en gelijk de fout in.
Zal vanavond een eigen gemaakt foto plaatsen.
Nikon D2H

Tweede hands met maar 9000 clicks
Oepss: eerste keer dat ik mn gear laat zien en gelijk de fout in.
Zal vanavond een eigen gemaakt foto plaatsen.
[ Voor 24% gewijzigd door seninha op 09-03-2009 13:07 ]
Als je sigma ook maar een béétje kent, weet je dat het bij deze lenzen niet zo heel gek is om even te testenDeathchant schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:19:
[...]
offtopic:
Verwijderd
dat klopt. Maar ook canon is niet zaligmakend ..Mobyrick schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:45:
[...]
Als ik het zo lees heeft deze fabrikant een reputatie wat betreft QC.
Bepaalde lenzen hebben er toch ook wel van hoor
Als je na een poosje foto's trekken merkt dat er iets niet pluis zit moet je er toch even een focus-chart bijnemen
yess !!!... en waar blijft de foto van de 400mm ev1ltje?
zat ik ook op te wachten
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 13:37 ]
Dat klopt. Je hebt het me zelf nog gezegd over die sigma's inderdaadHenk schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:10:
[...]
Als je sigma ook maar een béétje kent, weet je dat het bij deze lenzen niet zo heel gek is om even te testen
@Mobyrick, je hebt gelijk idd. Ik schreef het in al offtopic tags. Spoilertags, offtopic, het wordt toch altijd gelezen
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Mijn allereerste echte digitale camera!
Aanschouw de Panasonic FZ28

Sorry voor de brakke kwaliteit foto

Sorry voor de brakke kwaliteit foto
Voor die prijs is het waarschijnlijk van de vrachtwagen gevallen.
( Grote kans dat die de grip bedoeld. )
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Ik mag toch hopen dat hij de lens bedoeld anders is de grip wat aan de prijzige kantGoT schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:44:
[...]
Voor die prijs is het waarschijnlijk van de vrachtwagen gevallen.![]()
( Grote kans dat die de grip bedoeld. )
Haha denk ook de 50 mm 1.8 idd voor 125 
Ik heb een vraagje.. Ik wil graag overstappen binnenkort op de D90 i.p.v. mijn D40... Is het verstandigst om een body te kopen (aangezien ik lenzen heb die ook goed op de D90 kunnen)?
Of kan ik beter een D90 + 18 - 105 kopen?
Ik heb een vraagje.. Ik wil graag overstappen binnenkort op de D90 i.p.v. mijn D40... Is het verstandigst om een body te kopen (aangezien ik lenzen heb die ook goed op de D90 kunnen)?
Of kan ik beter een D90 + 18 - 105 kopen?
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Die kan je beter in het nikon-lenzen topic stellen denk ik. Voor zover ik het heb onthouden was die 18-105 niet fantastisch.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Verwijderd
Gaat inderdaad over de lens, de grip is nog een tikkeltje duurder; 154 euro dus(batterij excl die nog is op 63 euro komt).
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 23:47 ]
Een leuke vakantielens weten te scoren voor op de 40D
en om eerlijk te zijn is de IQ echt niet slecht, het valt me reuze mee!

Genoeg om leuke foto's te maken | www.hondenopdefoto.nl
Vandaag jarig en wat heb ik gekregen? Een 430EX II (waar ik al eerder mee pronkte
), een sto-fen omnibounce voor de 430EX (II) en een boek over fotografie.
Zal nog wel fotootjes maken.
Een aantal nieuwe spullen,
Net nieuw voor een nette € 56,25 de MB-D80 grip.
Al even in bezit maar nog niet gepost:
SB900
Velbon Sherpa Pro CF645
Velbon 3 weg head, PHD-61Q
Gorillapod Focus
SB900
Velbon Sherpa Pro CF645
Gorillapod Focus
Verwijderd
Heb je de grip nieuw gekocht of 2e hands???...heb namelijk gister de grip voor €75 euro nieuw gekocht bij camera.nlAndurill schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:44:
Een aantal nieuwe spullen,
SB900
Velbon Sherpa Pro CF645
Gorillapod Focus
[afbeelding]
Lijkt precies op die van mij de DX triggers, waar heb jij ze gekocht? en prijs?angel00008 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 23:03:
na 2 weken binnengekregen
[afbeelding]
ben er blij mee
Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...EWNX:IT&item=120381168690SparkOne schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:06:
[...]
Lijkt precies op die van mij de DX triggers, waar heb jij ze gekocht? en prijs?
35,34 euro
nu nog 3x statieven/paraplu's/swifels en nog 2 flitsers en mn setje is compleet
Nieuw, via een inkoop actie hier op tweakers.Heb je de grip nieuw gekocht of 2e hands???...heb namelijk gister de grip voor €75 euro nieuw gekocht bij camera.nl
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1220595/68
Schiet je toevallig met Canon?angel00008 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:11:
[...]
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...EWNX:IT&item=120381168690
35,34 euro
nu nog 3x statieven/paraplu's/swifels en nog 2 flitsers en mn setje is compleet
Werkt hij icm een 430ex?
in je linkje wordt de 430ex wel genoemd als compatible namelijk
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 11-03-2009 18:06 ]
Canon : Check (40d)Nomad schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:05:
[...]
Schiet je toevallig met Canon?
Werkt hij icm een 430ex?
in je linkje wordt de 430ex wel genoemd als compatible namelijk...
430ex : helaas ik heb ze getest met een 580ex II
heb helaas geen 430's om mee te testen.
mis met een toekomstige meet eens proberen.
Ik vermoed dat de 430 en 580 even vervelend zijn voor triggers...kortom, het werkt goed met canons als ik dat zo lees?angel00008 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:53:
[...]
Canon : Check (40d)
430ex : helaas ik heb ze getest met een 580ex II
heb helaas geen 430's om mee te testen.
mis met een toekomstige meet eens proberen.
*zoek voor mijn vriendin namelijk nog triggers en zij gaat dan mijn 430's pakken.
(ikzelf werk altijd met mijn sb-24's en sb28)
yep werkt primaNomad schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:09:
[...]
Ik vermoed dat de 430 en 580 even vervelend zijn voor triggers...kortom, het werkt goed met canons als ik dat zo lees?
*zoek voor mijn vriendin namelijk nog triggers en zij gaat dan mijn 430's pakken.
ook snellere flitsen achter elkaar gaat prima.
als je nog wat overhoud lemme know
nog wat overhoud?angel00008 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:26:
[...]
yep werkt prima
ook snellere flitsen achter elkaar gaat prima.
als je nog wat overhoud lemme know
Parapluutjes bedoel je?
Ik heb wel wat veel parapluutjes, maar och, ze gaan ook best vaak stuk, dus ik zie het meer als reserve.
Sowieso kan het eigenlijk niet uit om ze te verzenden, ik heb er net weer 2 gekocht voor 24 euro.
Als je daar 7,50 vezendkosten nog bij moet tellen, dan is het al niet te doen meer.
Ik zou lekker nieuwen kopen.
Ik typ het nu even in het topic omdat ik je niets aan te bieden heb, normaal gesproken zou dat goed via dm of mail kunnen. Vraag & aanbod is niet iets wat we op het forum bespreken.
die DX PT-04 triggers werken goed met de ex430's.Nomad schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:09:
[...]
Ik vermoed dat de 430 en 580 even vervelend zijn voor triggers...kortom, het werkt goed met canons als ik dat zo lees?
Ik heb hier een setje en die doen het iig goed
offtopic:
flauw he, ik moest het even zeggen
flauw he, ik moest het even zeggen
Maar serieus ig dat geen optie? en als het om het missen van een pc-sync poort geen optie is....ik wil best voor je zo'n 2,5mm jack aansluiting erin modden hoor
Ik heb eindelijk m'n D300! 1000 euro voor een "demo" model met nog geen 300 foto's op de teller.
Nu dat ding 's goed doorkrijgen!
Nu dat ding 's goed doorkrijgen!
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Weten we ook weer hoe Wijnands eruit ziet
Veel plezier met je 'goedkope' D300!
(jaloezie heerst)
Veel plezier met je 'goedkope' D300!
(jaloezie heerst)
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Leuke nokiN heb jeWijnands schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:56:
Ik heb eindelijk m'n D300! 1000 euro voor een "demo" model met nog geen 300 foto's op de teller.
Nu dat ding 's goed doorkrijgen!![]()
[afbeelding]
Toch mooi 170 euro bespaard zo dan!
I make things.
Fijn ding is het, gefeliciteerd
En, wat ik zelf belangrijk vind, op een prettige manier dat ding gehaald. Toen ik m'n D50 ging halen in Alkmaar werd ik lang niet zo vriendelijk ontvangen.RoyBijster schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:14:
[...]
Leuke nokiN heb je
Toch mooi 170 euro bespaard zo dan!
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Feli 
pas je sig eens aan, die D50 kan echt niet meer
pas je sig eens aan, die D50 kan echt niet meer
Hier staat tekst
Verwijderd
congrats, heb je toch weer geluk gehad, mijn stiefbroer heeft zo ook is gevraagd achter een demo model van een gsm, die ze hem dan beloofd hadden, maar de verkoper wist enkele dagen erna nietmeer waar het over ging, terwijl hij beloofd had dat hij hem voor een fikse korting kreeg, dit was bij MM.
-knip- iets met volledig verkeerde topic
[ Voor 102% gewijzigd door mux op 13-03-2009 14:38 ]
5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl
Ik heb laatst via Ebay 2 "hobby" lenzen gekocht:

De Rodenstock XR-Heligon 42mm f/0.75 en 75mm f/1.1. De 75mm heeft nog een FD->EF converter nodig, maar die is al onderweg. Met de 42mm heb ik 2 foto's gemaakt die laten zien wat je met f/0.75 diafragma kunt doen:

De Rodenstock XR-Heligon 42mm f/0.75 en 75mm f/1.1. De 75mm heeft nog een FD->EF converter nodig, maar die is al onderweg. Met de 42mm heb ik 2 foto's gemaakt die laten zien wat je met f/0.75 diafragma kunt doen:

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
cool, dat moet ik ook! Is er *iets* van scherpte in te krijgen of is het vast diafragma?
Dat kostte 100 euro incl. verzenden. Er staan er nog enkelen op Ebay, maar ik had mazzel omdat er al verloopjes opzaten. 1tje had al een EF-mount erop, de andere een soort FD, maar dan zonder diafragma pinnetje. Beide lenzen hebben een vast diafragma, geen focusring, dus vaste focusafstand. Maar er is wel iets van scherpte. De DoF is ongeveer 1 à 2mm (heb nog niet de moeite genomen om het handmatig uitrekenen, want de DoF calculators gaan niet verder dan f/1.0).
Ik heb precies dezelfde lenzen, en ik heb nu mijn 50mm f/1.8 in de verkoop gezet omdat ik eigenlijk besef dat het een beetje een nutteloze koop was, oftewel, zo zie ik het aan. Ik vraag me af waarom jij em heb gekocht?FL!PNEUS schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:30:
Sinds twee weken de dSLR-ziekte, en vandaag mijn eerste extra lens gekocht (de 50mm F/1.8), dus onderstaande foto is een score van de afgelopen twee weken:
[afbeelding]
U ziet:Nog op het verlanglijstje:
- Canon 450D
- Canon EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS
- Canon EF 50mm F/1.8
- Crumpler Pretty Bella XXXL
En dan heb ik een mooie beginnersset bij elkaar
- Canon EF-S 55-250mm F/4.0/5.6 IS
- Canon SpeedLite 430EX II + OmniBounce
- UV filters en lenskappen voor de bovengenoemde lenzen
.
it's as simple as something the nobody knows....
Omdat ik straks tijdens de 24 uur van Le Mans 's nachts sfeerfoto's wil gaan schieten zonder gebruik te maken van een flitser wilde ik een zeer lichtsterke lens hebben die me niet al teveel zou kosten. Ook wilde ik graag leren spelen met krappe DoF's (fotograferen is redelijk nieuw voor me), omdat ik dat één van de mooiere dingen vind. En voor die €79,- waar ze hem nieuw voor bij de Media Markt hebben liggen kon ik het niet laten.boogywoogy schreef op zondag 15 maart 2009 @ 16:29:
[...]
Ik heb precies dezelfde lenzen, en ik heb nu mijn 50mm f/1.8 in de verkoop gezet omdat ik eigenlijk besef dat het een beetje een nutteloze koop was, oftewel, zo zie ik het aan. Ik vraag me af waarom jij em heb gekocht?
Sfeerfoto's van? De omgeving? Het parcour? de auto's? Houd er erg in dat je ook een bereik kiest...FL!PNEUS schreef op zondag 15 maart 2009 @ 16:52:
[...]
Omdat ik straks tijdens de 24 uur van Le Mans 's nachts sfeerfoto's wil gaan schieten zonder gebruik te maken van een flitser wilde ik een zeer lichtsterke lens hebben die me niet al teveel zou kosten. Ook wilde ik graag leren spelen met krappe DoF's (fotograferen is redelijk nieuw voor me), omdat ik dat één van de mooiere dingen vind. En voor die €79,- waar ze hem nieuw voor bij de Media Markt hebben liggen kon ik het niet laten.
En bij mij... niet eens echt gear, apparatuur of iets, maar wel iets dat ik al eventjes moest aanvragen, maar waar het steeds niet van kwam. Totdat dat hercallibratie-persbericht kwam, leek me nu toch wel nuttig.
CPS-shizzle
Feli Henk, houd wel rekening met een lange wachttijd helaas nu met dat calibratie verhaal. ETB heeft het erg druk. Beter even wachten denk ik
Het heeft voor mij geen haast, dus ik wacht lekker tot de drukte over is. Ik heb zelf echt zero te klagen gehad over mijn cam thus far, dus wellicht dat het bij mij alleen bij constateren dat de cam in orde is blijftJ3roen schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:16:
Feli Henk, houd wel rekening met een lange wachttijd helaas nu met dat calibratie verhaal. ETB heeft het erg druk. Beter even wachten denk ik
Maken ze een menuutje waarbij je al je focuspunten kunt selecteren weer aanstaat, ben ik de eerste om aan de deur te kloppen
Oeh, 50/1.8 nutteloos. Wat was er mis mee?boogywoogy schreef op zondag 15 maart 2009 @ 16:29:
[...]
Ik heb precies dezelfde lenzen, en ik heb nu mijn 50mm f/1.8 in de verkoop gezet omdat ik eigenlijk besef dat het een beetje een nutteloze koop was, oftewel, zo zie ik het aan. Ik vraag me af waarom jij em heb gekocht?
Campingbeelden, op de tribunes, etc. Auto's ga ik 's nachts niet eens proberenHenk schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:06:
[...]
Sfeerfoto's van? De omgeving? Het parcour? de auto's? Houd er erg in dat je ook een bereik kiest...
Ben je dan niet bang dat 50mm (zeker op crop) erg krap gaat zijn?FL!PNEUS schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:07:
[...]
Campingbeelden, op de tribunes, etc. Auto's ga ik 's nachts niet eens proberen.
Kan het gebeuren? Jazeker. Ben ik er bang voor? Neuh. Er is genoeg ruimte om een paar stappen naar achter te zetten daar.Henk schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:11:
[...]
Ben je dan niet bang dat 50mm (zeker op crop) erg krap gaat zijn?
Maar een paar stappen naar achter is iets heel anders dan een ander bereik aannemen. Door afstand met een telelens (wat dit in zekere mate toch echt is) te nemen, distantiëer je je van je scene, je foto 'verplat' en je voelt je als kijker minder betrokken in de context. Pak je groothoek, dan zit je tijdens het schieten echt in de situatie, waardoor dat ook weer voor een persoon die de foto bekijkt als zodanig voeltFL!PNEUS schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:35:
[...]
Kan het gebeuren? Jazeker. Ben ik er bang voor? Neuh. Er is genoeg ruimte om een paar stappen naar achter te zetten daar.
Vandaar mijn vraag/opmerking
Ben het eens met Henk. Het is IMHO veel mooier om bijvoorbeeld op 24mm (op crop) te schieten dan op 50mm (op crop). Het voelt gewoon beter. Als kijker voel je je veel meer betrokken de plaat.
Aha! Zo leer ik nog eens watHenk schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:45:
[...]
Maar een paar stappen naar achter is iets heel anders dan een ander bereik aannemen. Door afstand met een telelens (wat dit in zekere mate toch echt is) te nemen, distantiëer je je van je scene, je foto 'verplat' en je voelt je als kijker minder betrokken in de context. Pak je groothoek, dan zit je tijdens het schieten echt in de situatie, waardoor dat ook weer voor een persoon die de foto bekijkt als zodanig voelt
Vandaar mijn vraag/opmerking
Verwijderd
Mijn nieuwe apparatuur is een 70-200. Ga haar morgen ophalen en zal dan een leuk plaatje posten zoals het in dit topic betaamt.
Nou ben benieuwd naar je ervaringen!! Ik heb ze afgelopen vrijdag besteld, maar verwacht ze woensdag pas te ontvangen (de universele variant heb ik genomen (1 set + 1 extra ontvanger)).Parle85 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 17:31:
$#$%%^@$!~:"{?>&%^$> Falcon Eyes RF-425 de deur uit...
...Welcome skyports!!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Een Panne(n)koek!

Lag te verstoffen in de studio, dus dus maar overgekocht van mijn opdrachtgever. Teveel falloff en Ca voor studio gebruik. Als standaard snapshot lensje is het een een geweldig ding.

Lag te verstoffen in de studio, dus dus maar overgekocht van mijn opdrachtgever. Teveel falloff en Ca voor studio gebruik. Als standaard snapshot lensje is het een een geweldig ding.
Wat moet ik me voorstellen bij een diafragma van 0,75? Wordt je diafragma dan simpelweg 25% groter dan je lensopening? Of zit ik nou heel raar te denken? (Hoe werken de stops trouwens onder de 1.0 ?? )universal creations schreef op zondag 15 maart 2009 @ 05:18:
Ik heb laatst via Ebay 2 "hobby" lenzen gekocht:
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Niet groter dan je lensopening. Je lensopening en diafragma worden breder dan je focale lengte.RobbieB schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:18:
[...]
Wat moet ik me voorstellen bij een diafragma van 0,75? Wordt je diafragma dan simpelweg 25% groter dan je lensopening? Of zit ik nou heel raar te denken? (Hoe werken de stops trouwens onder de 1.0 ?? )
I make things.
de 42mm lens krijgt dan een lensopening/diafragma van 56mm.RoyBijster schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:36:
[...]
Niet groter dan je lensopening. Je lensopening en diafragma worden breder dan je focale lengte.
Ondanks de recente aankondiging van de nieuwe Nikon 35mm f/1.8 heb ik vorige week de Sigma 30 mm f/1.4 aangeschaft. Helaas nog geen plaatje van de lens zelf gemaakt, maar wel al geschoten met de lens op mijn body. Erg prettig bereik (een STUK beter dan de 50 mm f/1.8 die ik al een hele poos heb, maar eigenlijk nooit gebruik vanwege het krappere FOV op een crop camera). Ik heb toch gekozen voor de Sigma ipv de Nikon omdat de Sigma beschikbaar was en iets wijder is. Gekeken wat het verschil was tussen 30 en 35 (met mijn tamron 28-75), maar toch al merkbaar, ookal is het "maar" 5 mm (natuurlijk alweer 8 mm op cropcam).
Daarnaast een paar weken geleden een hele oude nikor 50 mm f/1.2 gekregen (voor nop). Behoorlijk afgeleefd, geen autofocus en metering op mijn D80 en moet er nog een keer echt mee gaan spelen om te kijken of het was is. Wellicht leuk om te bewaren voor in de toekomst op een nieuw aan te schaffen d300/d400?? :-). En misschien leuk om te gebruiken omgekeerd op een telelens voor handmatig macrowerk.
Daarnaast een paar weken geleden een hele oude nikor 50 mm f/1.2 gekregen (voor nop). Behoorlijk afgeleefd, geen autofocus en metering op mijn D80 en moet er nog een keer echt mee gaan spelen om te kijken of het was is. Wellicht leuk om te bewaren voor in de toekomst op een nieuw aan te schaffen d300/d400?? :-). En misschien leuk om te gebruiken omgekeerd op een telelens voor handmatig macrowerk.
mijn signature is bewust leeg :-)
Gewoon hetzelfde als erboven. f/0.75 is ongeveer 1 stop sneller dan f/1.0. Maar je hebt daar toch niets aan, want het maken van een foto met deze lens is echt totaal anders dan even standje Av, diafragma instellen, shutter half indrukken en schieten met die hap. Het is onderwerp kiezen (macro onderwerpen hebben we het over), statief neerzetten, statief verzetten want beeld niet scherp, live-view op 5x (10x is niet handig in deze situatie heb ik gemerkt), statief weer verzetten, want het is nog niet scherp, herhaal dit proces heel vaak en dan stel je de sluitertijd in en probeer ik op de 1 of andere manier licht op de juiste plek te krijgen en moet ik de sluitertijd weer aanpassen. Na veel gehannes, kan ik uiteindelijk een foto schieten en verschillende stappen weer herhalen. Maar, het is wel erg boeiend om zo bezig te zijn met het maken van foto's. Nu nog wat meer gevoel erin krijgen.RobbieB schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:18:
[...]
(Hoe werken de stops trouwens onder de 1.0 ?? )
Ik zit er aan te denken om dit aan te schaffen om een hoop geschuif met mijn statief te voorkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 17-03-2009 17:45 ]
Die macro rail ziet er knap wiebelig uit. Kijk eens naar de Manfrotto 454. Duurder, maar dan heb je ook wat.
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Hij ziet er niet alleen zo uit....hij is het ook....vandijk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 19:30:
Die macro rail ziet er knap wiebelig uit. Kijk eens naar de Manfrotto 454. Duurder, maar dan heb je ook wat.
Typisch geval van: Het kost niks, maar dan heb je oon niks!!
Ik heb uiteindelijk ook de Manfrotto genomen en ook daar merk je nog dat je heel voorzichtig moet zijn. Je moet echt heel secuur werken en zorgen dat alles stabiel staat, anders kun je na het vastzetten weer opnieuw aan de slag. Ik heb zelf een 30d en dus geen LiveView, als je dan met je neus tegen je body duwt met vastzetten en je haalt je hoofd dan weg....dan is het al mis. Zelfs bijvoorbeeld je battery-pack zorgt al voor speling als je zo met macro bezig bent!
Het is de IS versie? Vraag het maar, want die van mij is het niet, maar heeft wel zo'n mooie lettertjes erop staan.
Verwijderd
en heb je dan ook de knopjes aan de zijkant ?TranceSetter schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:38:
[...]
Het is de IS versie? Vraag het maar, want die van mij is het niet, maar heeft wel zo'n mooie lettertjes erop staan.
Wel die focus limiterVerwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:04:
[...]
en heb je dan ook de knopjes aan de zijkant ?
Uhm, nee helaas. Op onderstaande foto zie je netjes vermeld dat het een F4 IS betreft:Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:04:
[...]
en heb je dan ook de knopjes aan de zijkant ?

En dan zie je op de foto ernaast helaas geen extra knopjes zitten. Ook het goudkleurige Image Stabilizer ontbreekt
Hee door die foto zie ik dat de f4 versie dichterbij kan scherpstellen. Dat wist ik niet, bij de 2.8 zijn de getallen 1.4 meter en 2.5 meter. Geinig.
Ontopicachtigachtig: Maar meneer Jacobse heeft de IS versie te zien aan zijn sig
Ontopicachtigachtig: Maar meneer Jacobse heeft de IS versie te zien aan zijn sig
Niks mis me, werkt nog perfekt, ik verkoop em. Omdat ik er geen nut voro heb.ssj3gohan schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:32:
[...]
Oeh, 50/1.8 nutteloos. Wat was er mis mee?
it's as simple as something the nobody knows....
Ja, dat zou ik ook zeggen, als ik hem kwijt wilde (heb er geen trouwens).boogywoogy schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 22:41:
Niks mis me, werkt nog perfekt, ik verkoop em. Omdat ik er geen nut voro heb.
Ik begrijp de aantrekkingskracht van dit ding (afgezien van de prijs) ook niet zo goed, zeker niet op crop. De (ietwat overrated) lichtsterkte, die binnenshuis nuttig zou kunnen zijn, wordt door de relatief kleine FOV (op crop) imo aardig tenietgedaan. Wie hier maakt gemiddeld meer dan 10 foto's per week met deze lens?
Ik laat mij hand naar beneden... Als ik even kijk in het laatste half jaar kom ik op 2% uit denk ik. Eigenlijk gebruik ik hem alleen op feestjes waar ik niet wil flitsen en waar geen posters van afgedrukt moeten worden of andere grote belangen bij spelen. Maar ik vind hem wel handig, het was een ideaal kado om te krijgen, mooi prijsje.Toff schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:13:
[...]
Ja, dat zou ik ook zeggen, als ik hem kwijt wilde (heb er geen trouwens).![]()
Ik begrijp de aantrekkingskracht van dit ding (afgezien van de prijs) ook niet zo goed, zeker niet op crop. De (ietwat overrated) lichtsterkte, die binnenshuis nuttig zou kunnen zijn, wordt door de relatief kleine FOV (op crop) imo aardig tenietgedaan. Wie hier maakt gemiddeld meer dan 10 foto's per week met deze lens?
Ik, ik gebruik hem ongeveer 50/50 met mijn andere lenzen. (althans, momenteel is het enige werkende wat ik over heb na een onfortuinlijke val mijn 50/1.8, en zonder camera is dat een behoorlijk nutteloze lens). Het is echt je fotografiestijl denk ik. Ik ben ook hard van plan om zodra ik van de verzekering weet of ik wat vergoed krijg, direct een 20/1.8 erbij te kopen en heel snel een snelle teleprime.
Portretten, astrofotografie, voorwerpen uit context trekken, ik vind het heerlijk. Ik heb als enige in een rij van acht SLRs fatsoenlijk scherpe foto's kunnen trekken in het pikkedonker van een ballonlancering. Maargoed, als je buiten available light fotografie blijft is het niet interessant, kan ik me goed voorstellen.
Portretten, astrofotografie, voorwerpen uit context trekken, ik vind het heerlijk. Ik heb als enige in een rij van acht SLRs fatsoenlijk scherpe foto's kunnen trekken in het pikkedonker van een ballonlancering. Maargoed, als je buiten available light fotografie blijft is het niet interessant, kan ik me goed voorstellen.
IkToff schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:13:
[...]Ja, dat zou ik ook zeggen, als ik hem kwijt wilde (heb er geen trouwens).![]()
Niet dat ik hm er veel op heb maar als je over gemiddeld gaat praten...dan kom ik makkelijk aan de 10 foto's per week.
Als ie er op zit maak ik toch altijd wel 100+ foto's.
Ik ben er echt heel blij mee (2e hands gekocht voor 60 euro).
Zal ooit in de toekomst vervangen worden door een wijdere en licht sterkere lens.
Nu wacht ik op mn Tamron 17-50 (is besteld).
The birds turned into The Flying Dutchmen!
@ Mobyrick, ssj3gohan en Gutteguttegut: Ik lees nog steeds niet veel exclusieve toepassingen voor de 50/1.8, tenzij het om budget gaat? Misschien voor mij makkelijk kletsen, ik heb een 17-55F2.8IS en een 85F1.8, ongeveer in dit bereik, maar mij leek/lijkt een vast objectief van 50mm niet extreem bruikbaar, vandaar mijn vraag.
@Iedereen die de plastic fantastic loopt te dissen;)
Het is natuurlijk voornamelijk een kwestie van budget wat die lens zo aantrekkelijk maakt, je krijgt voor weinig geld veel licht binnen (tov een kitlens waar hij vaak naast gebruikt wordt). Ik heb hem zelfs ook, en zou opzich ook een wijdere snelle prime willen maar ja, dan kom je al snel bij de 28 1.8 en die is toch even 4x zo duur. En als ik dan toch rond de 350 euro uit ga geven zal ik eerst mijn kit lens vervangen, eerst een flitser kopen, etc. Die 90 euro zo weinig dat je er niet veel anders aan gear voor kan kopen dus hem je niet de afweging zal ik zus of zal ik zo. Dat is de reden dat veel mensen er mee rond lopen (en ook de reden dat mensen hem weg doen als ze al een mooi standaard zoom, flitser, etc hebben)
Het is natuurlijk voornamelijk een kwestie van budget wat die lens zo aantrekkelijk maakt, je krijgt voor weinig geld veel licht binnen (tov een kitlens waar hij vaak naast gebruikt wordt). Ik heb hem zelfs ook, en zou opzich ook een wijdere snelle prime willen maar ja, dan kom je al snel bij de 28 1.8 en die is toch even 4x zo duur. En als ik dan toch rond de 350 euro uit ga geven zal ik eerst mijn kit lens vervangen, eerst een flitser kopen, etc. Die 90 euro zo weinig dat je er niet veel anders aan gear voor kan kopen dus hem je niet de afweging zal ik zus of zal ik zo. Dat is de reden dat veel mensen er mee rond lopen (en ook de reden dat mensen hem weg doen als ze al een mooi standaard zoom, flitser, etc hebben)
[ Voor 6% gewijzigd door Lone op 18-03-2009 09:23 ]

prachtig boek, beelden hier uit vind je hier: http://www.motherlandbook.com
en nee, geen apparatuur, maar wel inspiratie voor juli.
|>
Tsja, de Sigma 50/1.8 is fijner, daar krijg je geen vijfhoekjesbokeh mee, maar de plastic fantastic-bokeh is dan wel weer mooi filmisch en highlights zijn zowat perfect egaal tussen f/2.8 en f/6.3. Het is volledig onafhankelijk van het budget ook gewoon een geweldig goede lens voor APS-C. Net als de kitlens eigenlijk (18-55IS), zolang je hem enkel op 24mm gebruikt en f/5.6 heeft hij ook totaal geen last van vignetting en vertekening, werkelijk perfect voor stitchbare panorama's.Toff schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 02:55:
@ Mobyrick, ssj3gohan en Gutteguttegut: Ik lees nog steeds niet veel exclusieve toepassingen voor de 50/1.8, tenzij het om budget gaat? Misschien voor mij makkelijk kletsen, ik heb een 17-55F2.8IS en een 85F1.8, ongeveer in dit bereik, maar mij leek/lijkt een vast objectief van 50mm niet extreem bruikbaar, vandaar mijn vraag.
@ssj3gohan: bedoel je niet de 50mm 1.4 van Sigma? Volgens mij heeft Sigma geen 1.8 variant.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.