Hacku schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 21:45:
Net even gespeeld. Het game speelt exact hetzelfde als CoD4. Zelfde manier van richten, zelfde manier van granaten gooien, zelfde meldingen (you where killed by a granade blablabla), het bloed vliegt op exact dezelfde manier uit de AI. Zelfde kompas. Het is exact CoD4, maar dan in een ander jasje.
En is dit slecht? Of verwonderlijk? Mijns inziens niet, en het blijven allemaal telgen van dezelfde CoD family. Al sinds de release van CoD1 wisten we dat die basis zou gebruikt worden voor meerdere games in de franchise, ik zie het nog zo voor me (en dat is jaren geleden).
Madden NFL 2007/2008/2009, Fifa, NBL... is toch ook steeds hetzelfde, maar lichtjes opgefrist?
De CoD serie heeft gewoon een schitterend tempo en pacing, is online gewoon top notch en de shooting/hitbox mechanics horen bij de beste die ik ooit gespeeld heb (ervaring met CoD4 en 2 op de pc). Het speelt zo 'zuiver', zo 'clean' en zo 'precies'. Het heeft een gepast gevoel van 'snelheid' en 'gewicht'. Ik weet niet hoe ik anders moet uitleggen, behalve dat je misschien eens kan gaan vergelijken met BF2 en hoe de hitboxen en het schieten daar in elkaar zaten.
Als ik met CoD4 een headshot plaats, dan 'voel' je dat, je ziet het, je weet dat het goed is. Op is op en naast is naast. Bij BF2 is het afwachten wat je hebt geraakt... Zoals gezegd, met CoD5 nog geen ervaring, maar dat komt hopelijk wel.
Meer zelfs, ik vond CoD4 erg lijken op CoD2. Het zal je misschien verbazen maar toch was het zo. Behalve het thema natuurlijk, voelde al de rest exact hetzelfde aan. En wat me nog het meest verbaasde is dat ze de 'gemakkelijke' gameplay, ondanks de 'moeilijkere' setting naadloos konden overzetten naar CoD4. Gemakkelijk in de zin van weinig wapens en mogelijkheden in WWII, naar al die high tech wapens in CoD4 en ik had het gevoel nauwelijks meer moeilijke keybinds nodig te hebben dan in CoD2. Dat viel me positief op.
Ik snap ook niet goed waarom deze CoD5 zo zwaar en kritisch moet benaderd worden. Het is duidelijk bedoeld voor het soort gamer dat CoD4 even beu is, en een nieuwe ervaring wil in een gelijkaardige engine met gelijkaardige graphics (CoD2 toont nu toch wel al z'n leeftijd). Hoeveel oppervlakkige seriegamers zijn er wel niet? Het moederbedrijf van treyarch/activision moet natuurlijk ook inkomsten hebben. Hoe beter dan om het anderhalf jaar een cashcow te releasen.
Niemand is toch verplicht om het te kopen? Wil je een signaal geven, laat het dan in het rek staan? Maar het lijkt wel een beetje alsof we dit 'moeten' spelen, op één of andere manier. Wij zijn idd gamers voor wie het 'sausje' niet belangrijk is, maar de 'mechanics' en de 'gameplay' des te meer. Wij kunnen bij manier van spreken jaaaaren CoD4 spelen. En wie liever CoD4 speelt doet dat toch gewoon? CoD5 is gewoon meer keuze, niets meer, niets minder.
Zelfde geldt voor wie WW2 beu is, gewoon laten staan en CoD4 spelen en wachten op CoD6.
Het gaat toch om een campaign die minder vaak voorkomt (WW2 pacific) met een paar extra'tjes.
Verder denk ik ook dat het gewoon een reflexreactie is. Het is Treyarch, dus de 'game-pro's' moeten het alvast slecht vinden, want dat hoort nu éénmaal zo als je 'serieus' met gamen bezig bent. Ik vraag me af hoeveel mensen hier open minded zijn aan begonnen, zonder het meteen slecht te willen vinden.
Anyway, de CoD kwaliteit (4 in het bijzonder) is super hoog, en we mogen blij zijn dat deze games bestaan. Om nu deze release aan te grijpen om de goede naam van CoD door het slijk te halen, is misschien wat ver gezocht. Ik geef je gelijk, en de reviewers geven je ook gelijk, maar zo dramatisch is het toch ook weer niet. Van AAA naar A game, maar nog steeds een goede shooter.
Yor schreef op zondag 09 november 2008 @ 04:32:
Vind hem tot nu toe, net zoals de topic warning, totaal niet interessant. Veel te veel jappen, veel te snel, zwaardere engine dan 4, slechter beeld, slechte missies, allemaal
gejat uit andere games.
Uit de CoD serie ja, niet verwonderlijk. Je moet natuurlijk ook wel een beetje de identiteit blijven behouden, dat is de reden dat mensen je games kopen.
Kan me vergissen maar de singleplayer is dus een tegenvaller tot nu toe. Veel van het zelfde, been there, done that. Misschien later in de game vernieuwende dingen?
De vraag is, wil je dat wel? Het lijkt tegenwoordig zo een gemakkelijk verzuchting, maar als er nieuwe dingen geprobeerd worden staat iedereen op z'n achterste poten over hoe het vroeger beter was. (die honden bvb) Hoe vernieuwend kan je een shooter maken, zonder futuristisch of sci-fi te willen doen. Wat verwachten we eigenlijk? We vragen 'vernieuwing', geef eens een paar suggesties? Niet zo makkelijk toch? We zijn erg verwend met goede shooters, maar de rek is er al jaren uit. Shooter is in essentie: klikken met een crosshair op een tegenstander en damage doen. In al z'n varianten en met verschillende thema's en gameplay, maar je kan het concept niet zomaar helemaal omgooien.
Enige echt vernieuwende concept dat ik kan bedenken in shooters is quadbased solo gameplay (genre rainbow six, graw) en dat wil je écht niet. CoD4 >>> graw anytime.
[
Voor 16% gewijzigd door
Verwijderd op 09-11-2008 05:28
]