Ik was bezig met Feyenoord, maar na de update 9.2 besloten eens te beginnen met iets totaal nieuws.
Keuze was vrij snel gevallen op De Hyundai A-League van Australië.
Competitie bestaat uit 8 teams en geld is er amper.
Teams zijn vrijwel allemaal gelijkwaardig waardoor het een open competitie is.
Competitie bestaat uit 3 verschillende competities.
De Challenge Cup waaraan alle 8 de teams mee doen, in 2 poules van 4.
De winnaars van de poules spelen tegen elkaar in de finale, lijkt me niet echt belangrijk aangezien het bestuur er geen waarde aan hecht.
Daarna De Hyundai A-League Reguliere Fase.
Vrij simpel een competitie van 21 wedstrijden winnaar is Kampioen van de reguliere fase, en de 1e 4 gaan door naar de eindfase.
Eindfase:
nummers 1 en 2 tegen elkaar in een halve finale over 2 wedstrijden.
nummers 3 en 4 tegen elkaar in een halve finale over 2 wedstrijden.
Winnaars spelen grote finale over 1 wedstrijd, verliezers spelen voor de 3e/4e plaats.
De winnaars van de reguliere fase en de eindfase zijn de 2 afgevaardigde voor de Aziatische Champions Leaugue
Zo zijn er ook een hoop voorwaarden om in de Hyundai A-League te spelen.
-Maximaal 4 buitenlanders in je selectie.
-Een door de voetbalbond vastgesteld salarisplafond, wat inhoud dat je het salaris van je hele team niet boven het vastgestelde bedrag mag komen.
- Geen spelers kopen van spelers uit zelfde divisie.
- Een jaarlijkse wedstrijd waarin spelers spelen die contract vrij zijn geworden die bij clubs speelden uit de A-League. ( briljante kans om geld te generen op langere termijn)
En er zijn nog wel wat regels maar die weet ik zo niet uit mijn hoofd.
De keuze moest komen uit de volgende clubs, met dien verstande dat ze bijna allemaal gelijkwaardig zijn:
Club Stadion Capaciteit
Adelaide United Hindmarsh Stadium 16.500
Central Coast Mariners Central Coast Stadium 20.059
Melbourne Victory Telstra Dome 56,347
Newcastle United Jets Energy Australia Stadium 26,126
Wellington Phoenix FC Westpac Stadium 34.500
Perth Glory Members Equity Stadium 17.300
Queensland Roar Suncorp Stadium 52.000
Sydney FC Aussie Stadium 45.500
Hierna viel de keuze op Melbourne Victory, met eigenlijk als enige reden de capaciteit van hun stadion met oog op eventuele financiën.
1e seizoen.
Selectie was 1 groot mysterie voor mij met slechts 1 "bekende" in het elftal.
Archie Thompson, nog een jaartje geloof ik bij PSV rond gewandeld, verder was het qua namen niet veel soeps.
Het niveau van de selectie verbaasde me enigzins, maar ik wilde toch wel mijn stempel op het elftal drukken met wat nieuwe spelers.
De challenge cup was vrij snel over, werd 2e in de poule dus einde verhaal.
Tijdens de transfer periode 3 man transfervrij aangetrokken.
Carl Tabulo AMR inmiddels 375K waard.
Een AMC die boven kwam drijven in de talenten wedstrijd.
En de vrije Yu Hai ( ex- Vitesse)
Laatst genoemde was er mede verantwoordelijk voor dat we 2e zijn geworden in de reguliere fase met 1 punt achter kampioen Queensland.
In de eind fase toch ook een deel van het kampioensschap te pakken gekregen, dus volgend jaar gaan we Azië in
Yu Hai overigens verkocht, jongen was inmiddels Chinees international en er was intresse vanuit Denemarken in de vorm van Odense, heb er zijn marktwaarde voor gevangen 550K wat voor Melbourne 5x me transferbudget is, asociaal veel geld dus.
Heb in de zomerstop ook weer 3 "aankopen" gedaan waaronder 2 briljante voor Aussie begrippen.
een DC uit Brazilië in een klap beste speler van de club, Xandão.
een AC uit Brazilië, was een vrije speler, is inmiddels 1,4 Miljoen waard

.
En de klapper, uit de Liga BBVA uit Madrid een 19 jarige DC/DMC/MC Pichu Atienza dat hij wilde komen verbaasde me echt.
Net begonnen aan de Challenge Cup en 3-0 gewonnen van Adelaide.
Moet zeggen dat Australië me positief verrast