Raem schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:08:
[...]
Sinds de launch. Bart Smit zei dat ik het via RedOctane moest regelen, omdat alleen de eerste twee weken van de garantie onder hun valt.
Je kunt via die website ook gewoon aangeven dat je problemen hebt met je gitaar. Maar geen idee hoe dat werkt. Zou je dan een nieuwe opgestuurd krijgen en dat je de defecte terug moet sturen ofzo?
Ik sta er elke keer weer van te kijken hoe mensen zich laten afschepen door een winkel. Het is blijkbaar bij veel mensen onbekend dat er een
wettelijke garantie geldt op producten. Volgens
consuWijzer is die periode 6 maanden, maar dat heb ik nog niet ergens zo snel kunnen terug vinden. Ik weet wel vrij zeker dat het in ieder geval langer is dan 2 weken! Bovendien is het zo dat je een overeenkomst hebt met de winkel, en
niet met de fabrikant. Als je dus rechtstreeks verhaal haalt bij de fabrikant kan je ook nog eens
bedrogen uit komen.
Ik heb het opgezocht en kwam uit in het
Burgerlijk Wetboek Boek 7. Daar staat in artikel 17, lid 1 en 2:
1.
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Kortom, dit beschrijft wanneer iets niet aan de verwachting voldoet. In artikel 18, lid 1 staat vervolgens de termijn van 6 maanden (de wettelijke garantie) beschreven:
2.
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Ik heb verder geen rechten gestudeerd, maar als ik deze tekst ontleed dan bevestigt dat wel de boodschap van consuWijzer. Ik zou zeggen, maak een printje van deze artikelen en stap naar de winkel. Ik vermoed dat de persoon achter de kassa hier weinig antwoord op heeft, dus bereid je voor om Bart Smit schriftelijk op jouw rechten en hun plichten te wijzen
[
Voor 39% gewijzigd door
Verwijderd op 09-12-2008 21:19
]