Die D5's zijn inderdaad super, echt een beul van een motor!

Toevallig afgelopen week vaak met een V70 D5 op pad geweest.
Vandaag de Amazon helemaal gefixt voor de APK, op het laswerk na. Daarvoor moest ik wel de auto compleet van binnen strippen en dat ging echt stukken sneller dan verwacht. Na een kwartiertje had ik de stoelen eruit (terwijl die bevestigingspunten op enorme rotplekken zitten) en de vloerbedekking en dempmaterialen had ik daarna verwijderd. Totaal nog geen half uur!
Verder gefixt:
- 2 nieuwe koplampen en deze opnieuw afgesteld;
- mistlampen weggehaald want eentje was gebroken dankzij een niet-parkeren-kunnende kneus die vervolgens beweert niet er tegenaan gezeten te hebben.

Vreemd genoeg was het geen afkeur.

- reflector achter omdat hier een barstje in zou zitten (zou geen afkeur mogen zijn, maar goed);
- stoelmechanisme was niet 100%: bij het naar voren klappen en daarna terug zetten vergrendelde hij niet meer. Was na wat freubelen en prielwerk weer goed.

- de tour-toeter verwijderd.
De auto is opgehaald door de lasser en als 'ie klaar is kan 'ie (na het monteren van de stoelen) weer meteen naar de APK toe.
Foto's!
Het interieur, of beter gezegd: het gebrek eraan.

Alles wat je als bodemplaat nu ziet wordt totaal vervangen.
De rechterkant die extreem rot is (en dat in nog geen jaar tijd

): flink gat in de bodem waar Fred Flintstone jaloers op zou zijn en het stuk binnenscherm wat ook al krokant is. Dat binnenscherm wordt ook in z'n geheel vervangen, want alleen een strook vervangen (het is 40x2cm wat rot is) verhoogt de veiligheid van de auto niet: dat ribbeldeel is namelijk een stuk kreukelzone en als 1 geheel is het een stuk stijver.
Aan de linkerkant valt de rottigheid wel mee, behalve de gaatjes tegen de dorpel aan. Maar ook hier wordt alles gewoon vervangen.
Stoelen eruit, en meteen het klapmechanisme gerepareerd aan beide stoelen.
Oude rotte koplamp eruit, nieuwe erin. Voor een goed lichtbeeld maar aan beide kanten vervangen.
Nieuwe koplampen erin, nu de mistlampen nog eraf.
Zo gezegd, zo gedaan.
De tijdelijke stoel.

Je moet iets om dat ding de trailer op te kunnen rijden. Werd overigens al snel vervangen door 2 banden omdat dit niet werkte.
En de auto op weg naar de lasser.
Als het goed is, is de auto donderdag klaar. Dan gauw 2 stoelen erin en naar de keuring. De auto tectyleren en verder afwerken doe ik daarna wel.

Ook gaat de auto een nieuw laklaagje krijgen (ik neem afscheid van het matzwart).