Even een update van mij EePC Freak zal ik maar zeggen haha
Uh laat ik het zo zeggen ik werk al jaren met pc's en ik heb best wel een snel systeem in huis staan, geen quad core maar toch zeker 20 keer sneller op papier dan mijn Eee.
En wat nu? Juist, ik heb mijn pc in de kast gezet gewoon weg achter slot en grendel want ik gebruik de EEE tegen alle wetten in als desktop pc.
Ik heb er nu 3 maanden mee bezig geweest om er alles maar dan ook alles uit te halen wat er uit te halen zit. Zo heb ik een pen gekocht een blocknote en zo'n 23 paginas beschreven met stappen voor mezelf om hem zo identiek mogelijk te maken als mijn desktop.
Dit wil dus zeggen heel windows, heel office, heel vmware, live messenger etc.
Ik kan u allen melden dat ik nog steeds onder de indruk ben van dit kleine monster en er is niemand maar dan ook echt niemand die mij nu nog kan vertellen dat een celeron een baby processor is die nix kan.
Ik heb nog steed de asus 900 20 GB, hoewel de 1000 (als ik er nu een moet kopen die denk ik zou nemen, alleen omdat ik de 900 heb zie ik echt geen reden om deze nu op martkplaats te zetten)
Ik ben geen nurd haha maar ik ben wel 'verliefd' op deze laptop. Voorlopig zal je mij geen andere pc meer zien kopen dan mini pc's met alle voordelen van dien.
Goed wat is mij net 2 uur geleden gelukt met een SSD van maar 3.8 GB.
- Heel windows XP (geen Nlite) ook een test versie van windows server (wat nog beter en sneller werkt maar oke) XP voldoet.
- Heel windows update!
- Heel Office 2007 (ja mensen ALLE componenten)
- MSN Messenger met Pathou addon
- Kaspersky Anti Virus (up2date tot en met vandaag)
En als klap op de vuurpeil:
- Volledige versie van Vmware Workstation 6.5 (Beta) (Hier praten we over ruim 450 MB!)
Mijn D is de MLC SSD ik zeg dus MLC ipv SLC omdat ik weiger om te zeggen dat hij sloom is.
Natuurlijk is de SSD slomer dan de OB SSD, dat heb ik zelf ook gemeten. De kunst is om alles wat jij gebruikt elke dag onder de 4 GB te krijgen. Dit kan, en kan ik ook bewijzen maar je hebt dus wel heel veel geduld nodig.
Ik zie OB SSD (SLC SSD) 'Snellere drive' voor sommige. Het is eigenlijk gewoon SLC SSD. SLC is als ik het goed heb altijd sneller dan MLC.
De 2e drive die groter is waarvan de meeste willen dat dit nu C:\ is is MLC dus ja iets langzamer dan de 4 GB drive.
Kan je ook testen met het installeren van windows.
Ik had vista volledig op de 14/15 GB 2e drive het installeren duurt zeker 1 uur en 45 minuten. Windows xp bijvoorbeeld op de 4GB drive is in een uur al klaar soms sneller.
Voor mensen die vista willen proberen, het werkt prima met een Nlite versie en dan kan je hem op de 4 GB (voor andere 'de eerste drive' zetten) maar kijk wel uit, ik heb te veel problemen met windows update en voor mij zijn er genoeg redenen waarom ik terug ben naar xp.
Het is een puzzel om alle dagelijkse software op 4 GB te krijgen.
Het mooie van xp is dat je alle updates voor Uninstall weer kan deleten om schijfruimte vrij te krijgen iets wat bija Vista haast onmogelijk is omdat de updates heel diep in het systeem zitten (ookal een reden waarom ik af zie van vista, ik wil mee controle over mijn pc hebben en schijfruimte is bij mini laptops erg belangrijk)
Om een hele studie kort samen te vatten:
Mijn EeePC 900 kan stabiel draaien op 1148 Mhz met Eeectl. (gewoon blijven testen tot je de max hebt)
De kunst is windows er eerst op zetten, dan zie je na een install dat er nog maar 500 MB vrij is op drive C:\ en dan begint het puzzelen.
Wat ik doe is alles uit zetten alles zo klein mogelijk.
- Swap helemaal uit
- Internet explorer cache zo weinig mogelijk gebruik, dus 8 MB voor IE6 en 0 dagen geschiedenis
- Dan zet je het gebruik van je prullenbak op 2% of 100 MB per drive als je zoals ik meet drives hebt.
Vergeet niet dit te doen bij CMD
CleanMgr /SageSet:1 (Vul nu alle hokjes in en druk op enter)
Dan
CleanMgr /SageRun:1
En zie nu? Dat je al veel meer schijfruimte terug hebt gewonnen.
Zet DriveCache even op D:\Temp
En als je nu rond de 2. GB vrij hebt ben je in staat heel office er op te zetten.
Ookal wil je maar alleen word of outlook het Office team is gewoon zo brutaal om toch alles (MSOCache) op je C:\ te zetten. Maar zoals ik al zei de gebruiker is de baas van zijn systeem NIET MS!
Dus ik kan tegen iedereen zeggen dat na het installeren van Office (doe gewoon alles ookal gebruik he alleen word, scheelt maar 200 mb) zet gewoon na de install MSOCache tijdelijk in D:\Temp
Heel simpel:
In windows moet je zorgen dat je zo veel mogelijk onzin weg haalt die ook echt weg mag.
In windows is het mogelijk om bijna alle bestanden en folders te comprimeren met NTFS Compressing.
De snelheid vertraging valt mee, mijn systeem start op in 15 sec!!
Bij Office:
Weet dat MSOcache alleen maar nodig is voor het analyseren van je installaties en soms (heel soms trouwens) het bijwerken.
MSOcache is niet nodig voor windows update
MSOcache is niet nodig om met office goed te kunnen werken naar een standard installatie
Installer in C:\Windows word 700 MB dan is MSOCache ook rond de 500 MB en dan if tataaaa Office rond de 400 MB.
Wat ik toen dacht? Hoe kan het Office team zo brutaal zijn en omgaan met de gebruiker zijn drive ruimte, kom op zeg!
Maar ik help, nogmaals, je hebt MSOCache niet nodig maar gooi hem niet weg zet hem gewoon tijdelijk op D:\
Je hebt installer wel nodig!! Hoe veel mensen ook zeggen dat installer weg mag van C:\windows, je hebt hem nodig voor windows update. Zonder die folder kan windows update die gebruik maakt van Windows Installer jou office niet updaten.
Dus als je MSOCache nu even op D:\ zet zie je dat je nu rond de 1.7 GB vrij hebt (kan wat minder zijn maar zeker meer dan 1.3 GB)
Dan als het goed is heb je nu windows xp er op en heel office en msocache er af naar d:\
Je zou nu alle folders kunnen comprimeren maar 1.4 1.5 GB is genoeg om alle essentiele updates te donwloaden.
Windows server updates kosten 60 MB
Vergeet niet dat alles eerst in Windows SoftwareDistribution komt bij download
Dat hij vanuit daar dan gaat installeren.
Dus dat is geen 60 MB maar dat is 120 MB (2 X 60 MB)
Na de installaties kan je dus SoftwareDistribution leeg maken en blijkt idd dat er rond de 60 MB is nij gekomen op je drive.
zo puzzel je alles tot je het allemaal onder de 4 GB hebt. alle $InUnstall folders weg halen na de updates (ook de software links in configuratie scherm -> software)
Ik heb nu MSOcache terug op C:\
Installer laten staan op C:\windows (heb ik wel vaak moeten weg halen om ruimte uit te rekenen trouwens)
Alle folders op C:\ zijn gecomprimeerd (scheelde meer dan 1 GB aan ruimte die vrij kwam)
En ja Vmware workstation leuk

Maar waarom zo groot? ook daar zat ik mee te spelen om te kijken of ik daar wat onnodige dingen uit kon slopen hehe maar als je daar te veel aan zit kan het zijn hij niet meer wil opstarten.
Vergeet nooit een Ghost image te maken en je kan doen wat je wil.
ACPI van asus is niet nodig. Slaap stand en Standby werkt na het installeren van de video drivers
Audio installatie
Ik heb dus:
Lan installatie
Wlan er op
Video en Audio
En dus windows, office, vmware, msn, pathou addon, kaspersky (voor mij beste anti virusscanner)
Ik wens iedereen veel succes met puzzelen

Het is dus mogelijk en zelfs leuk om te proberen alles uit je systeem te halen wat er uit te halen vaalt.
Ik heb een 24 "monitor speakers + toetsenbord en muis draaloos op de EEE aangesloten en geen mens gelooft dat dit een EEE is als ik hem bedek zodat niemand kan zien wat me werkelijke pc is. Iedereen denkt dat het gewoon een desktop is hahaha maar nee het is EEE + StarBox van MSI (320 GB drive) Ook een tip trouwens.. die is erg goed en kost niet zo veel.
Ja, vmware draait soepel. de installatie van windows server 2008 (test) is in vmware klaar in uhm 30 minuten. Ik zet wel de image op E:\Virtual Machines\ (Dat is MSI) Ookal is ie maar 4500 Rpm. Misschien omdat ik heel veel defragmenteer dat alles zo lekker draait, ik weet niet.\
Wel heb ik alle eye candy uit. Dus gewoonm desktop classic en geen video animaties.
Mijn batterij houd het 1 uur en 10 minuten vol. tja, ik zoek nog een betere maar weet niet waar ik die kan bestellen. Zou mooi zijn als ik 4 uur zonder stopcontact kon werken maar zoals ik al zeg die batterij heb ik nog niet kunnen vinden in een NL winkel.
Groetjes en happy EEE allemaal:)