Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

Ik heb nog gechecked of het aan Telfort lag (en dus geen dataverbinding en dus geen A-GPS) maar helaas, ook met een 'echte' KPN SIM geen GPS lock..

[ Voor 69% gewijzigd door Prosperot op 09-11-2008 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adem9elf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 19:27
de mijne doet het goed nu wel super goed joh! wat vreemd..
heb telfort dus kan ook niet gebruik maken van internet maar in nokia maps pikt mn gps de signalen best snel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
Eerder schreef ik over het GPRS probleem met Telfort, dit was een generiek probleem met alle nieuwe Nokia toestellen met 3.2. Ook de N78, N96 e.d. hadden hier last van. Inmiddels hebben Telfort en Nokia probleem dit onderkend en zijn er bugfixes beschikbaar of worden deze binnenkort gereleased. Bij de nieuwste toestellen is dit direct al meegenomen in de firmware en zal dit niet meer voorkomen.

De bovenstaande reactie van Sir Fuxalot bevestigd dat hij ook last heeft van dit probleem. Binnen enkele weken zal de bugfix te downloaden zijn via Nokia Software Updater. Ze brengen geen nieuw versienummer uit, je zult dus de waarschijnlijk melding krijgen dat de laatste software al aanwezig is. Toch gewoon downloaden en installeren.

Als we hier op tweakers elkaar nu even op de hoogte houden van de bevindingen dan hoeft niet iedereen individueel dit telkens te doen.

[ Voor 37% gewijzigd door robertwebbe op 09-11-2008 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

robertwebbe schreef op zondag 09 november 2008 @ 14:15:
Eerder schreef ik over het GPRS probleem met Telfort, dit was een generiek probleem met alle nieuwe Nokia toestellen met 3.2. Ook de N78, N96 e.d. hadden hier last van. Inmiddels hebben Telfort en Nokia probleem dit onderkend en zijn er bugfixes beschikbaar of worden deze binnenkort gereleased. Bij de nieuwste toestellen is dit direct al meegenomen in de firmware en zal dit niet meer voorkomen.

De bovenstaande reactie van Sir Fuxalot bevestigd dat hij ook last heeft van dit probleem. Binnen enkele weken zal de bugfix te downloaden zijn via Nokia Software Updater. Ze brengen geen nieuw versienummer uit, je zult dus de waarschijnlijk melding krijgen dat de laatste software al aanwezig is. Toch gewoon downloaden en installeren.

Als we hier op tweakers elkaar nu even op de hoogte houden van de bevindingen dan hoeft niet iedereen individueel dit telkens te doen.
Da's goed nieuws! nu nog een werkende GPS, zucht...

Trouwens, via Nokia Software Updater 1.4 56 np krijg ik dat mn N85 een onbekend toestel is, hebben anderen dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja heb ik ook inderdaad, hij zal nog wel te nieuw zijn voor het programma ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:38
Bij gsmweb krijg je er geen 8GB microSD bij toch (staat niet in de inhoud van het pakket) ?

Want anders bestel ik die nog even snel apart, heb het toestel daar met t-mobile verlenging besteld :)

Iemand ergens in een review gelezen of er ook al een 16GB microSD in past ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de microSD kaart zat bij mij al in het toestel bij levering, ik denk dat dat gewoon van nokia is
er stond ook al wat leuke duitse muziek en film op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Verwijderd schreef op maandag 10 november 2008 @ 11:02:
de microSD kaart zat bij mij al in het toestel bij levering, ik denk dat dat gewoon van nokia is
er stond ook al wat leuke duitse muziek en film op
Ok toch wel dus, perfect thnx :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 15:31
Ik heb de N85 ingeruild (met bijbetaling) tegen een Samsung i8510. Een fantastisch toestel. Bij deze dus de groetjes, ik verhuis naar het bijbehorende topic.

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat direct opvalt aan de Samsung is dat hij een 8MP camera tegen een 5MP camera van de Nokia heeft. Nou interesseert mij dat persoonlijk weinig, ik zie een camera als een leuk extratje, echte foto's maak je met een goede digicam.
Qua connectiviteit heeft de Nokia de betere papieren, batterij is bij beiden 1200mAh.
De Samsung heeft wel een pak meer geheugen met zijn ingebouwde 16GB met daarnaast ook nog een microSD slot. Nou heeft hij dat misschien ook wel nodig aangezien je met 8MP foto's gaat nemen, die pakken wel een paar MBs per pic. Dus als je de opslag capaciteit nodig hebt is het een uitkomst.
Ben benieuwd hoe ze het tegen elkaar afleggen qua degelijkheid en betrouwbaarheid, daar heeft Nokia normaal een flink streepje voor op Samsung. Ben benieuwd of daar een inhaalslag is gemaakt.
Laat het ons weten? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 10-11-2008 14:19 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batchman
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-02 11:47
Ik heb sinds 2 dagen mijn N85 binnen.
Alles lijkt tot nu toe perfect te werken (ook de GPS waar wat wisselende ervaringen mee zijn).
Het enige wat mij opvalt is dat het envelope symbooltje blijft knipperen, terwijl ik toch zeker weet dat ik geen nieuwe sms berichten meer heb staan.
Hebben andere hier ook last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StrayDog
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:01
Ultraman schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:18:
Ben benieuwd hoe ze het tegen elkaar afleggen qua degelijkheid en betrouwbaarheid, daar heeft Nokia normaal een flink streepje voor op Samsung. Ben benieuwd of daar een inhaalslag is gemaakt.
Lol, als er een ding is waar Samsung beter in is dan alle toestellen van Nokia uit N-serie is het bouwkwaliteit.
Bij Nokia is het overal kraken, extreem goedkoop plastic, gammele sliders etc. etc. Dat heeft Samsung stukken beter voor elkaar.
Voor mij ook de reden waarom ik na jaren Nokia er echt genoeg van had want het is elke keer hetzelfde gezeur.
Ik blijf voorlopig ook tot volle tevredenheid bij Samsung tot Nokia weer eens wat meer kwaliteit gaat leveren.

Ik ken geen andere merken die qua degelijkheid zo slecht zijn als de Nokia's uit de N-serie.

[ Voor 5% gewijzigd door StrayDog op 10-11-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Ultraman schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:18:
Wat direct opvalt aan de Samsung is dat hij een 8MP camera tegen een 5MP camera van de Nokia heeft. Nou interesseert mij dat persoonlijk weinig, ik zie een camera als een leuk extratje, echte foto's maak je met een goede digicam.
Qua connectiviteit heeft de Nokia de betere papieren, batterij is bij beiden 1200mAh.
De Samsung heeft wel een pak meer geheugen met zijn ingebouwde 16GB met daarnaast ook nog een microSD slot. Nou heeft hij dat misschien ook wel nodig aangezien je met 8MP foto's gaat nemen, die pakken wel een paar MBs per pic. Dus als je de opslag capaciteit nodig hebt is het een uitkomst.
Het enige verschil in connectiviteit is de FM-transmitter, die mis ik niet echt.

De foto's zijn echt veel beter, en de camera is ook sneller.

De capaciteit van de beide batterijen is inderdaad hetzelfde, maar door de hoger geklokte en sowieso minder zuinige chipset, het minder zuinige scherm enzovoorts is het verschil in levensduur van de batterij enorm. De i8510 trek ik in een dag leeg. De Nokia in twee.

Die van mij is een 8Gb versie, maar wel met de mogelijkheid om daarnaast nog een extra SD-kaartje erin te doen.

De bouwkwaliteit is duidelijk beter bij de i8510. Hij ziet er natuurlijk wel minder mooi uit, Korea staat niet echt bekend om zijn mooie design ;+)

Verder zijn opvallende verschillen dat de i8510 in alles sneller is. Dat wordt helemaal duidelijk bij Coreplayer. Ik kan nu een ongeconverteerde xvid vrijwel zonder stotteringen afspelen. =D

Er zijn dezelfde bugs met vTap en NOS mobiel, blijkbaar ligt dat aan FP2.

Er is ook een erg groot verschil in geluidskwaliteit. Ik was al redelijk tevreden over de N85, maar de i8510 is nog een stuk beter.

Ik ben ook erg blijk met de touchpad. Bij browsen werkt dat echt super!!

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:06

_Christiaan_

Master of SOG

julianus, wat heeft je doen besluiten om toch de Samsung te nemen? Was het de camera?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Wat betreft waarom ik minder tevreden was over de N85: het was het kleinere scherm dan ik inmiddels gewend was, de camera die ook ietsje minder presteerde dan die van de N95 8Gb (en de camera is voor mij heel belangrijk), en de langzamere chipset.

En waarom dan de Samsung: die heeft een echt betere camera en een echt snellere chipset (de TI2430, de N95 had de TI 2420), en een flink helder 2.8" scherm. Verder heeft hij de beste DSP die op het moment in een mobieltje te vinden is, naar het schijnt. Plus hij heeft een trackpad, en dat werkt echt super.

De Samsung is wel minder mooi en een stuk groter en zwaarder, en natuurlijk ook niet het fijne OLED-schermpje met zijn mooie diepe zwart en warme kleuren, maar die voordelen van de N85 wegen voor mij persoonlijk niet op tegen de voordelen van de i8510.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Laatst online: 13-09 21:13
Hallo, ik ben nieuw hier op GoT,

Ik heb misschien wel een interessant filmpje gevonden op YouTube over de speling van de slider.
Hier is ie: http://nl.youtube.com/watch?v=R0M0aP1qbyo

Maar julianus, is het ook de bouwkwaliteit van de N85 die je heeft doen overstappen? Of zou je daar wel mee kunnen leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian
Nee, de bouwkwaliteit van de N85 is prima, vind ik. Er zit een klein beetje speling op, maar dat ben ik wel gewend van Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

batchman schreef op maandag 10 november 2008 @ 14:38:
Ik heb sinds 2 dagen mijn N85 binnen.
Alles lijkt tot nu toe perfect te werken (ook de GPS waar wat wisselende ervaringen mee zijn).
Het enige wat mij opvalt is dat het envelope symbooltje blijft knipperen, terwijl ik toch zeker weet dat ik geen nieuwe sms berichten meer heb staan.
Hebben andere hier ook last van ?
Ja dat envelopje had ik er aan het begin ook staan. Begreep er ook niks van, maar ging toen eens kijken op m'n Sim geheugen en daar stonden dus berichten opgeslagen uit mijn andere toestel..

Als je die berichten verwijdert of naar je Tel. geheugen kopieerd(in het menu berichten, opties, SIM-berichten), is het envelopje weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batchman
Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 12:34:
[...]

Ja dat envelopje had ik er aan het begin ook staan. Begreep er ook niks van, maar ging toen eens kijken op m'n Sim geheugen en daar stonden dus berichten opgeslagen uit mijn andere toestel..

Als je die berichten verwijdert of naar je Tel. geheugen kopieerd(in het menu berichten, opties, SIM-berichten), is het envelopje weg. :)
Bedankt Rikkemans :)
dat was het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batchman
Voor de mensen die een buitenlandse handleiding bij hun N85 hebben gekregen,
kun je bij Nokia zelf de Nedelandse N85 handleiding downloaden:
Nederlandse Handleiding N85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adem9elf
bedankt voor de handleiding batchman!

Nu lees in in de handleiding dat er een Quickoffice toepassing is onder het menu kantoor..
ik heb helemaal geen menu kantoor :s

hebben jullie dat ook of ben ik de enige?

edit: al gevonden.. hij zit onder toepassingen> zakelijk

[ Voor 12% gewijzigd door adem9elf op 11-11-2008 21:35 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:21
Die van mij is nu ook binnen.
Als iemand een goede tip heeft om de inhoud (agenda, sms, contactpersonen ed) van de ene nokia naar de andere over te zetten, dan houd ik me aanbevolen :)
Dat wordt standaard ondersteund door de telefoons, via BT. Dat is echt zwaar briljant :)

Iemand een idee waarom de USB aansluiting niet een "gewone" mini-b5 aansluiting is? Nu kan ik nog niet bestaande kabeltjes gebruiken, maar moet ik alsnog een speciale kabel voor de nokia meeslepen.

[ Voor 46% gewijzigd door Raymond op 13-11-2008 19:16 ]

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Raymond schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:05:
Die van mij is nu ook binnen.
Als iemand een goede tip heeft om de inhoud (agenda, sms, contactpersonen ed) van de ene nokia naar de andere over te zetten, dan houd ik me aanbevolen :)
Dat wordt standaard ondersteund door de telefoons, via BT. Dat is echt zwaar briljant :)

Iemand een idee waarom de USB aansluiting niet een "gewone" mini-b5 aansluiting is? Nu kan ik nog niet bestaande kabeltjes gebruiken, maar moet ik alsnog een speciale kabel voor de nokia meeslepen.
Volgens de specs is wordt er micro-USB gebruikt, helaas geen mini-USB. Die micro-USB kabeltjes zijn volgens mij ook wel redelijk standaard dus overal te krijgen.

NOSIG

• Raymond
Dat weet ik, maar mijn blackberry, fotocamera, muziekspeler, kaartlezer enzovoor werken met mini-usb. Nu moet ik dus een tweede kabeltje gaan gebruiken voor de N85. Dat vind ik een beetje jammer :)

Verwijderd

Kan iemand me vertellen of er nadelen zitten aan de niet-Benelux modellen? k wil graag een N85 hebben, maar weet niet of het beter is om te wachten op de Benelux-modellen...

• Raymond
Ik heb een duitse van studentmobiel ontvangen, was zelfs inclusief die rare zeemote. De kleine handleidingen en boekjes zijn allemaal multilingual, de grote handleiding en de quickstartguide zijn duits.
Het kan zijn dat de licentie voor nokia maps voor duitstalige landen is, maar dat heb ik nog niet goed genoeg uitgezocht (iig gaf'ie mijn adres prima weer).

Ik zie geen nadeel aan het toestel t.o.v. mijn nederlandse E60.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Volgens de planning zou het Benelux toestel in week 47 moeten komen, dat is vanaf volgende week.

Ik heb voor de zekerheid wel een Benelux toestel besteld, maar m'n geduld begint inmiddels aardig op te raken. Hopelijk wordt-ie volgende week geleverd.

* _Christiaan_ popelt verder 8)

edit: Kreeg deze avond een mailtje dat het toestel verzonden is! Dus dat zou betekenen dat de Benelux versie nu eindelijk geleverd wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door _Christiaan_ op 14-11-2008 22:45 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

Misschien dat de firmware van de Benelux versie 'telfort-proof' is?

Aan de andere kant, wat haalt Telfort met z'n dataverbindingen uit dat daar blijkbaar door Nokia een aparte firmware update voor gemaakt moet worden???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Iemand enig idee hoe ik die nutteloze meldingen uit het standby scherm krijg? (online delen, wlan-scan uit en zkopdr: internet en mijn inhoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Raymond schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:13:
Iemand enig idee hoe ik die nutteloze meldingen uit het standby scherm krijg? (online delen, wlan-scan uit en zkopdr: internet en mijn inhoud)
Uit het N95 topic :

Fuzzillogic in "Nokia N95 (8GB) - Deel 9"

Ik heb het binnen 3 minuten voor elkaar gekregen, en het is werkelijk perfect ! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Prosperot schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 12:59:
Misschien dat de firmware van de Benelux versie 'telfort-proof' is?

Aan de andere kant, wat haalt Telfort met z'n dataverbindingen uit dat daar blijkbaar door Nokia een aparte firmware update voor gemaakt moet worden???
Ik heb gisteren van Nokia een sample mogen ontvangen en deze doet het helaas (nog) niet met Telfort.
Ik heb een toestel met productode 0560498 en softwareversie 10.045.53.1.

Ongetwijfeld zal dit binnenkort met een softwareupdate verholpen worden zoals ook bij de N96 heeft plaatsgevonden.

Het probleem zit hem volgens mij niet in de aparte dataverbinding maar (ik denk) in de SIM. Mijn theorie is dat er sinds 3.2 een mogelijkheid is om APN gegevens van de SIM te lezen. Alleen Telfort heeft vermoelijk SIM kaarten in de roulatie die ook deze mogelijkheid ondersteunt maar er staat geen of verkeerde data in. Tot nu toe was dat ook geen enkel probleem gezien er nog geen enkel toestel was dat die informatie las.
De fix voor de N96 is volgens mij dat bij operator Telfort nu deze informatie bewust niet wordt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ngage kan nu ook gedownload worden voor de N85. Gelukkig want ik was hem kwijt.
http://www.n-gage.com/ngi...icdload/download_n85.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meerdere mensen hier die problemen hebben met de slider van de N85? Ik vind persoonlijk de slider te veel speling hebben. Ik las hierboven al wat interessante dingen hierover. Zijn er mensen met geen speling of juist heel veel?

USB laden vind ik echt geslaagd. Eindelijk! Camera is lekker rap en het toestel is ook sneller dan de N96. Verder vind ik het een klein broertje van de N96. Een kruising tussen de N78 en de N96. Leuk product, maar vooral een goedkoper alternatief voor de N96. Over het geheel gezien zijn de meeste dingen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Wat ik over het toestel lees is niet al te best. Zie http://forum2.mobile-revi...hread.php?t=78813&page=16

Wat hier van klopt weet ik natuurlijk niet, maar je bent iig niet de enige met het sliderprobleem. Zodra ik het toestel heb zal ik ook wel een reviewtje neerzetten hier.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

_Christiaan_ schreef op zondag 16 november 2008 @ 18:25:
Wat ik over het toestel lees is niet al te best. Zie http://forum2.mobile-revi...hread.php?t=78813&page=16

Wat hier van klopt weet ik natuurlijk niet, maar je bent iig niet de enige met het sliderprobleem. Zodra ik het toestel heb zal ik ook wel een reviewtje neerzetten hier.
De N85 van mij had ook erg veel ruimte op de slider, dat wordt nu (samen met het GPS probleem) gerepareerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hebben jullie de slider van de N85 kunnen vergelijken met die van een E65 of E66? Ik ben nieuwsgierig namelijk wat jullie veel speling vinden. Ik ben tevreden over de kwaliteit van mijn toestel, maar misschien heb ik het wel gewoon getroffen (of ik ben wat minder kieskeurig :) )

Christiaan, over de opmerkingen op dat forum: maar een paar van die mensen hebben daadwerkelijk de N85 vastgehad en ze focussen allemaal heel sterk op één punt (voor de één is dat de slider, voor de ander de muziekkwaliteit en weer een ander de kwaliteit van de camera) en dan is er natuurlijk altijd wel een foon te vinden die dat specifieke ding beter doet.

Als ik de review op gsm arena lees, kan ik me daar wel in vinden. Het zoomen gaat inderdaad tergend traag en de kwaliteit van de foto's is niet al te best. Ook werkt dat navi-wiel niet, ik heb het dan ook uitgezet.
Ik til daar niet te zwaar aan, ik was op zoek naar een telefoon die in de eerste plaats goed belt (en ik vind dit toestel beter bellen dan mijn E60. Bereik heb ik nog niet kunnen testen) en waarmee ik emails kan lezen en kan internetten. Dat werkt allemaal prima op deze foon.

Verder is het wel een hele complete telefoon, waarvan de aanwezige applicaties ook goed werken en makkelijk te gebruiken zijn. Internetradio werkt prima, navigeren gaat ook goed (die tweeënhalve minuut die het duurt voordat je een fix hebt volgens de review, herken ik niet. Als ik buiten ben en ik open de navigatie applicatie, laat'ie meteen zien waar ik sta).
Videospeler werkt ook als een tierelier, Ik recode zelf wat series naar mp4 formaat en die speelt'ie zonder problemen af. Dat wordt lache, morgenochtend in de trein :)

Ik ga komende week uitzoeken hoe ik muziek op mijn pc kan benaderen vanaf de telefoon. Dat schijnt te kunnen, maar ik heb nog niet uitgezocht hoe het werkt. Dat lijkt me helemaal leip. Gewoon, wanneer je van huis bent, toch gewoon de muziek die op je pc staat kunnen luisteren :)

Dus: voor de individuele onderdelen van de telefoon kan je uitgetwijfeld andere modellen vinden die dat specifieke ding beter kunnen, maar als totaalplaatje vind ik het toch wel een heel goed apparaat.

Alleen jammer dat er geen dvb-h op zit, dat had mij nog wel wat geleken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Die slider schijnt per exemplaar nogal te verschillen. De prototypes waren wel goed, maar tussen de productie-exemplaren zit variatie.

Mocht de slider niet goed zijn dan kan je die gewoon laten 'afstellen' bij een Nokia servicepuntje.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nergens last gelukkig ivm. met de slider, hij voelt bij mij erg solide aan en zit bijna geen speling op.. Een beetje speling is natuurlijk wel normaal.

De N95 (8Gb) had daar naar mijn idee veel meer last van!

Als enige minpunt vind ik het 'touch' navi. wieltje een beetje onhandig werken inderdaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Laten we nu alsjeblieft nu niet weer zo'n slider drama maken als toen bij de N95. Na enkele meldingen begonnen er een paar te roepen dat Nokia een groot probleem had en dat alle toestellen zouden rammelen. Maar in de praktijk viel dat reuze mee. Gevolg was we; dat iedereen te kritisch naar zijn slider ging kijken en met het minste of geringste al een nieuw toestel begon te eisen... De enige die echt gegrond waren, waren degene die rammelde. Een beetje beweging als je het met de hand beweegt is naar mijn mening geen speling.

Ik heb het geluk dat ik van de meeste fabrikanten een review exemplaar krijg en ook van de N85 heb ik er een. En ja, ook bij mij zit er een beetje speling in maar dat is zeker niet buiten proportie. Een beetje speling moet er wel in zitten bij een slider. Ik heb ook toestellen van andere fabrikanten gezien waar het nog veel erger bij was en daar hoorde je nooit iets over. Ze bleven minimaal 2 jaar perfect werken, met een beetje speling.

Uiteraard heb je gewoon je garantie dus als die echt buiten proportioneel begint te rammelen, kun je het alsnog kostenloos laten vervangen.

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 15:06:
Als enige minpunt vind ik het 'touch' navi. wieltje een beetje onhandig werken inderdaad..
Dat kun je uitzetten via Menu > Instrumenten > Instellingen > Algemeen > Persoonlijk > Navigatiewieltje
Navigatiewieltje: Uit

[ Voor 13% gewijzigd door robertwebbe op 17-11-2008 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik wacht met mijn aanschaf sowieso even tot hij hier in de winkel is, dan kan ik hem in ieder geval nog een keer vasthouden voordat ik hem aanschaf. Ik doe vrij lang met een telefoon, mijn huidige Nokia 6230 gaat ook al meer dan 4 jaar mee. Dus wat goede ouderwetse degelijkheid zoals ik van Nokia gewend ben zie ik graag weer, ben benieuwd of deze N85 het 4 jaar vol zou kunnen houden.
Mijn 6230 is eigenlijk nog prima, alleen de accu begint nu wat minder te worden... denk dat ik die als telefoon voor het stappen bewaar, nieuwe accutje desnoods. N85 zou dan mijn eerste sliderfoon worden.
Als ik wat hands-on ervaring heb zal ik natuurlijk mijn bevindingen hier ook plaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 17-11-2008 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
Ik heb mijn N85 sinds donderdag in huis ... echt een heerlijk toestel :9~.

Het enige wat ik inderdaad ook niet lekker vind werken is die naviwheel, die heb ik dan ook maar uitgezet.
Zoomen in foto's gaat snel, GPS heb ik helaas nog niet kunnen testen.

TomTom 6.02 werkt helaas niet meer op dit model, wat wel perfect werkte op mijn N80 :/.

De speling van de slider vind ik opzich nog wel meevallen, veel minder dan op m'n 2½ jaar oude N80 iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Gisteren m'n N85 binnengekregen. Ik dacht eigenlijk dat ik de Benelux zou krijgen, maar het bleek de Italiaanse te zijn. Maar dat maakt voor de rest weinig uit :P Ik heb er gisteren heel de dag mee geklooid dus ik kan nu wel een reviewtje schrijven over de belangrijkste dingen van het toestel.

Ik ben zeer te spreken over het design. Hij is niet te groot, niet te klein en hij is heeft een mooi 'glad' uiterlijk. Hij voelt aan als een blok, dus geen kraakjes. De slider is (in mijn ogen) prima. Het sliden zelf voelt goed aan, stevig en gesmeerd. Er zit wat speling tussen het boven- en ondergedeelte, maar dan praat je over tienden van millimeters. Het is bijna onzichtbaar, echter wel hoorbaar met de trilstand. Maar storend zou ik het niet noemen, daar stelt het te weinig voor voor. Het is echter wel raar dat Nokia nog steeds geen perfecte sliders maakt. Ze hebben namelijk bewezen dat ze het kunnen met de 8800 Sirocco, dus ze hebben wel degelijk de kennis in huis.

De cijferknopjes voelen erg goed aan, evenals de volumeknoppen. Aan de zijkant zit een speciaal schuifje voor de tobo-blokkering. Dit is een schuifknop die direct terugveert naar zijn originele stand als je hem verschuift (dus geen mechanische schuifknop à la iPod). Aan de touchpad heb je echt helemaal niks want hij geeft te vaak false positives, dus maar weer snel uitgezet :) De enige knop waar ik niet over te spreken ben is de foto-afdruk-knop. Deze kan je half en helemaal indrukken (resp. voor scherpstellen en foto maken), er zit echter helemaal geen klikgevoel in deze knop, net als bij de N73 dus.

Het OLED schermpje doet het prima. Erg handig dat de tijd-datum-screensaver nu altijd verlicht is. Hoef je dus nooit meer iets in te drukken om te kijken of je nog oproepen hebt gemist etc. 's Nachts heb ik geen last van het scherm en van het 'breathing' navipad, maar dat komt mss omdat ik ook wel wat strooilicht van de straatverlichting en van de maan in m'n kamer krijg.

Met de GPS heb ik elke keer in no-time een fix binnenshuis. Alleen toen ik in een rijdende auto zat gisteravond lukte het niet, hoe dat kan weet ik niet (mss door de warmtewerende ruiten oid). De FM transmitter heb ik ook al geprobeerd. De geluidskwaliteit is prima, afgezien van de ruis die ik hoorde als de muziek stilviel, maar dat kan ook aan de afgestemde frequentie liggen. Toen ik de transmitter uitzette hoorde ik namelijk een radiozender half erdoorheen.

Het meekantelen van het scherm gaat lekker snel, dus je hoeft niet te schudden met het toestel om het scherm in de goede oriëntatie te krijgen ;)

Over de menu's en de software ben ik tevreden. Als ik op een knop druk dan hoef ik nauwelijks te wachten. De menu-animaties zijn wel cool om te zien, een vooruitgang dus :) Jammer genoeg is de software nog niet helemaal bug-vrij, gewoon hier en daar wat kleine missers waardoor je merkt dat de software nog niet helemaal af is. Dit i.t.t. de iPhone. Foutmeldingen zoals in Windows Mobile hoef je echter niet te verwachten.

De camera is in 4 seconden paraat. De camera reageert erg snel op de afdrukknop. Tussen indrukken en daadwerkelijk foto maken zit praktisch 0 seconden. Over het zoomen heb ik niks te klagen, dat gaat gewoon snel.

Voor de rest valt er vast nog wel genoeg over het toestel te beoordelen, dus mocht iemand nog iets specifieks willen weten dan kan ik je vraag beantwoorden :)

En nog wat klikbare pics. En ja, ik weet dat de beschermingsfolie'tjes er nog op zitten :P
Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7149.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7154.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7156.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7157.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7158.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7159.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7161.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7162.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7163.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/N85_compressed/IMG_7166.jpg

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robertwebbe schreef op maandag 17 november 2008 @ 15:32:

Dat kun je uitzetten via Menu > Instrumenten > Instellingen > Algemeen > Persoonlijk > Navigatiewieltje
Navigatiewieltje: Uit
Uuh ja, dat weet ik.. Maar daarom vind ik t wel nutteloos en onhandig werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
@ Christiaan

Dank voor je uitvoerige review met foto's. Erg nuttige info allemaal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hartelijk dank Christiaan! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effect10
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 22:58
Bedankt voor de nuttige review, nu maar hopen dat de benelux versie snel beschikbaar komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Hopelijk komt dat ding rap officieel beschikbaar in NL bij de grote Telecom providers!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jassy schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 22:24:
Hopelijk komt dat ding rap officieel beschikbaar in NL bij de grote Telecom providers!
de Benelux versie wordt in week 48/49 verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TH0R
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 09:48
Hmm, volgende week dus al. Tis nu week 47.

Ik wacht met smart!

Trotse vader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 12:30

Ginz

Trek Superfly 5 powered

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Stimp!
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-09 11:22
wtf! De navitoets van de N85 begint nu al te slijten! Het zilveren verflaagje laat los (boven en onderkant) De GSM is van m´n vriendin en ze heeft ´m nog maar 4 weken. Je kan het toestel ook bijna niet met je vinger bedienen. Lukt alleen met je nagel. en ze heeft niet eens nepnagels ;). Maarja, ik hoef hier natuurlijk niet mee naar 2call te mailen want ze zullen toch zeggen: eigen schuld, maar nu is de "multimedia"knop ook afgebroken! Die lag ineens op d'r beeldscherm! Hij zit altijd in d'r broekzak maar daar moet ie wel tegen kunnen. Kunnen we hier iets mee vwb. de garantie?

Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik zeg Nokia Service Punt :)

En nee ik heb er nog geen last van, maar ik heb hem ook pas 2 dagen :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat die Navi toets nu al slijt, is best slecht idd. Ik vind het ook jammer dat het één knop is, ipv een losse knop binnen een rand. Je moet dan wel erg precies op die knop drukken om niet per ongeluk een richting op te duwen.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb nu wat langer dan een dag met het toestel kunnen spelen, dus nog wat bevindingen:
-acceleratiemeter is alleen maar irritant. Soms draai ik het toestel te ver, en dan draait het scherm ongewenst mee. Ook lig ik nogal eens horizontaal (op m'n bed ;) ) te sms'en en dan wil ik niet dat het scherm kantelt. Dus maar uitgezet. Scherm draait toch al mee als je de musicplayer opent en het scherm is handmatig draaibaar in de browser;
-De batterij was bij mij na anderhalve dag op, maar dat zal ook wel komen omdat ik er de godganse dag mee loop te rommelen;
-Toch nog wat flaws in de software, zoals bijv. de musicplayer die ff geen muziek geeft;
-Ik heb ontdekt dat de achterklep dient als FM zender :P Dus degene die zich afvragen waar die contactpuntjes op de batterijklep voor zijn, dat is dus voor de FM zender;
-Door het minimale beetje speling tussen boven- en onderzijde, wat in principe zelf niet storend is, maakt de telefoon best veel geluid als hij trilt, tenzij je de slider dus vasthoudt. Ik ben nog aan het onderzoeken of dit opgelost kan worden.

NOSIG

• Raymond
Het automatisch kantelen is mij idd ook te gevoelig. Het enige waarvoor ik het gebruik is ook voor de video en muziekspeler, dus uitschakelen is idd een prima optie :)

• adem9elf
het kantelen heb ik ook uitgeschakeld, en het naviwieltje ook.. gaat nergens over :)

maar het minimale speling tussen boven n onderzijde begint me wel te irriteren aangezien ik em altijd op tril heb, hoor graag van je als je het opgelost heb christiaan

hebben jullie joikuspot er al opgezet?? werkt echt super!!!

• Raymond
wtf is dat dan weer?

Verwijderd

google: joikuspot
eerste resultaat: http://www.joikuspot.com/

Connect your laptop or iPod to internet everywhere using your mobile phone. JoikuSpot turns your phone to a secure mobile WLAN HotSpot. No need for USB dongles, cables or Bluetooth. JoikuSpot software installs direct to your phone, and you will carry 3G internet in your pocket, and can share it over WLAN with your friends.

officieel is dit toch niet toegestaan bij de meeste data abo's voor je mobiel?

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 13:55 ]

Verwijderd

Beste mensen, heeft de N85 ook een ingebouwde Voipprogramma net als in de N95 (8GB)?
De volgende vraag stel ik toch maar ter bevestiging :P
Kan je de mobiele internetverbinding delen met een laptop, en kan je de telefoon als modem gebruiken ?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2008 17:26 ]

• adem9elf
Verwijderd schreef op donderdag 20 november 2008 @ 17:12:
Beste mensen, heeft de N85 ook een ingebouwde Voipprogramma net als in de N95 (8GB)?
Kan je de mobiele internetverbinding delen met een laptop, en kan je de telefoon als modem gebruiken ?
ja, gizmo voip staat er op en fring als ik me niet vergis.. en je kan idd je n85 als accespoint gebruiken met joikuspot.. dat doe ik ook :)

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

ja en ja, de N85 heeft ook een 'eigen' SIP client èn met Nokia PC Suite (en kabel/bluetooth) kan je je N85 als modem gebruiken....

nu nog die van mij weer terug van GSMweb....

• effect10
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 22:58
Hmmmm, lees hier eigenlijk best veel slechte dingen over de n85 en dat voor zo'n 400 euro...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat lees je in elk topic dat aan een telefoon is gewijd, mensen zijn nu eenmaal superkritisch en melden elk klein dingetje dat ze tegen komen.

Lees maar eens goed waar het nu daadwerkelijk om draait. Dat zijn maar een stuk of 3-4 dingen, waarvan er maar 1 of 2 echt serieus zijn en niet voor iedereen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Ik ben anders uitermate tevreden met de N85.

Maar ieder voordeel heb nu eenmaal ook ze nadeel. Uiteraard heb ik ook nog wel wat iets te wensen...

Er zit geen native SIP client in, je moet Gizo of Fring downloaden. Bij de N95 zit er wel standaard een SIP client in waarmee je zonder extra applicaties direct vanuit de telefoonkiesmodus kunt sippen.
Er zit welliswaar een SIP menu in maar daar kun je dus niet mee bellen.

[ Voor 68% gewijzigd door robertwebbe op 21-11-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
robertwebbe schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 12:53:
Er zit geen native SIP client in, je moet Gizo of Fring downloaden. Bij de N95 zit er wel standaard een SIP client in waarmee je zonder extra applicaties direct vanuit de telefoonkiesmodus kunt sippen.
Er zit welliswaar een SIP menu in maar daar kun je dus niet mee bellen.
Oei dat is inderdaad een gemis aan functionaliteit :( De N85 wordt het voor mij toch niet, ik denk op het moment sterk aan de N79. Enig idee of die wel een native SIP client heeft?

[ Voor 17% gewijzigd door dafmay op 21-11-2008 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

vaag, mijn N85 ligt bij de reparateur, dus ik kan het niet proberen, maar in de handleiding staat op b 158 een hoofdstuk over internetbellen... http://nds1.nokia.com/pho...des/Nokia_N85-1_UG_nl.pdf

dus ik ben er vanuit gegaan dat dit dus ook gewoon kan... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Prosperot schreef op vrijdag 21 november 2008 @ 19:43:
vaag, mijn N85 ligt bij de reparateur, dus ik kan het niet proberen, maar in de handleiding staat op b 158 een hoofdstuk over internetbellen... http://nds1.nokia.com/pho...des/Nokia_N85-1_UG_nl.pdf

dus ik ben er vanuit gegaan dat dit dus ook gewoon kan... :?
Dit lijkt te gaan over een dienst die de operator aan moet bieden, niet iets zoals we kende bij de N95.

Om te zien of je een native SIP client op je toestel hebt (die je dus bijvoorbeeld kunt gebruiken met Voipbuster), kun je nakijken op de developerssite van Nokia. Voorbeeld voor de N95: http://www.forum.nokia.com/devices/N95.
Je moet dan even kijken bij de tab Local connectivity en dan kijken of er VoIP: Nokia VoIP bij staat.

Ze doen dit alleen bij toestellen die voornamelijk in de zakelijke markt worden gebruikt.De N79 is geen zakelijk toestel dus die heeft het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

effect10 schreef op donderdag 20 november 2008 @ 23:52:
Hmmmm, lees hier eigenlijk best veel slechte dingen over de n85 en dat voor zo'n 400 euro...........
Ik heb het toestel nu sinds woensdag, maar bij mij werkt het echt perfect! Maar het heeft weinig zin om dat hier neer te zetten natuurlijk. Alleen de klachten en vragen komen hier... Ik vind het een hele grote vooruitgang ten op zichte van mijn oude N73 in elk geval.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Metalfreak schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 20:04:
[...]

Ik heb het toestel nu sinds woensdag, maar bij mij werkt het echt perfect! Maar het heeft weinig zin om dat hier neer te zetten natuurlijk. Alleen de klachten en vragen komen hier... Ik vind het een hele grote vooruitgang ten op zichte van mijn oude N73 in elk geval.
Same here, ik ben echt blij met het toestel. Om maar een paar dingen te noemen:
-GPS is de snelste en beste die ik tot nu toe heb ervaren;
-FM zender is echt relaxt, ik kan nu zelfs in de bestelbus van m'n werk naar m'n eigen relaxte muziek luisteren;
-menu's zijn vlot;
-Het is nog een echt bel/sms toestel, dus geen verkapte telefoon in de vorm van een PDA;
-afstandsbediening erbij is erg handig;
-Toestel voelt stevig aan, behuizing kraakt niet;
-Toestel ziet er prachtig uit (mijn mening uiteraard), het diepzwarte OLED scherm valt mooi weg in het design;
-Cijferknopjes voelen erg goed aan;
-en zo zijn er nog wel dingen die ik vergeet.

Echter, zoals bij elk toestel zijn er ook minpunten:
-Trilstand is nogal luidruchtig doordat de slider mee resoneert (dit laat ik afstellen/fixen als de NSP's dat doen);
-Hier en daar nog wat bugs, maar ik verwacht dat ze in de loop van de tijd wel opgelost worden;
-Cameraknop is 'gevoelloos';
-Navigatie knop is matig;
-Toestel heeft nog steeds standaard S60 trekjes die me niet bevallen: bijvoorbeeld toetstonen zijn veel te hard (dus maar uitgezet), tril kan speciaal voor de wekker niet uitgezet worden (dus moet je een ander profiel kiezen);
-Batterij gaat krap 2 dagen mee.

Maar als ik de pluspunten tegen de minpunten uitzet dan zijn de pluspunten zwaar doorslaggevend :)

Ik heb eergisteren ook de Samsung i8510 (innov8) in m'n handen gehad. Ja, dat toestel voelt weer net wat beter aan, de knopjes van de navigatiepad klikken lekkerder en de camera is beter. Alleen dat toestel is weer 100 euro duurder, heeft niet het mooie scherm van de N85 (wat i.c.m. het design van de N85 echt wel een pluspunt is) en ik vind de Samsung minder mooi ogen.

edit: overigens heeft de N85 micro-USB om de volgende reden:
nieuws: Micro-usb-stekker wordt standaard voor mobiele telefoons
Dus als het goed is hebben we straks overal micro-USB kabeltjes verspreid zoals dat nu is met mini-USB.

[ Voor 5% gewijzigd door _Christiaan_ op 23-11-2008 00:39 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
robertwebbe schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 00:35:
[...]

Ze doen dit alleen bij toestellen die voornamelijk in de zakelijke markt worden gebruikt.De N79 is geen zakelijk toestel dus die heeft het ook niet.
Volgens Nokia heeft de N79 wel SIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
FloRadix schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:39:
[...]

Volgens Nokia heeft de N79 wel SIP
Lees nog even goed wat Robert Webbe schrijft, het gaat namelijk om Nokia Voip (2.1), dat schijnt de native SIP te zijn en de N79 / N85 missen deze helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
_Christiaan_ schreef op zaterdag 22 november 2008 @ 23:06:
[...]

Same here, ik ben echt blij met het toestel. Om maar een paar dingen te noemen:
[knip]
Christiaan, weer dank voor je uitvoerige overzicht van plussen en minnen. Mede op basis van jouw bevindingen heb ik vandaag de N85 besteld :) Het gemis van native SIP is niet onoverkomelijk voor mij. Het toestel heeft dermate veel plussen, ook tov mijn oude en vertrouwde N95-1, dat het een goede keus lijkt te zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door dafmay op 24-11-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
Heeft iemand hier toevallig de Brodit Passieve autohouder voor de N95-1? Ik vraag mij af of de N85 netjes en vooral stevig in deze houder past....anders wordt het een nieuwe houder aanschaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door dafmay op 24-11-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
Nog een vraagje aan N85 gebruikers...heeft een van jullie TT 6.02 (met GPSd en BT uiteraard) werkend op dit toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

dafmay schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:46:
[...]

Lees nog even goed wat Robert Webbe schrijft, het gaat namelijk om Nokia Voip (2.1), dat schijnt de native SIP te zijn en de N79 / N85 missen deze helaas.
hmmm, maar dan heeft de N96 volgens de specs op die site ook geen VoIP .... misschien handiger als iemand met een N85 dit gewoon ff checkt op z'n toestel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Er zit wel een menu in "SIP-instellingen", maar ik heb verder geen idee wat het is of wat je ermee kan :P Ik heb ff een leeg profieltje gemaakt maar wat het precies doet weet ik niet.

Er zit ook ZIP in O-)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
Prosperot schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:26:
[...]

hmmm, maar dan heeft de N96 volgens de specs op die site ook geen VoIP .... misschien handiger als iemand met een N85 dit gewoon ff checkt op z'n toestel..
Yep de N96 lijkt ook geen native sip client aan boord te hebben, "slechts" de mogelijkheid via externe software zoals Fring oid...Dat werkt natuurlijk ook, maar met de native sip client heb je geen extra software nodig om via sip te kunnen bellen. Mijn N95 werkt ook op deze manier en het is wel superhandig. Gewoon bij de sip settings de juiste info invullen van bijv Voipbuster en je kunt direkt vanuit het telefoonboek van de N95 internetbellen.

Kijk voor de juiste sip settings op :

http://www.marcathing.com...cation-howto-setup-guide/

Ps Zodra ik mijn N85 binnen heb, is het een van de 1e zaken welke ik ga checken :)

[ Voor 13% gewijzigd door dafmay op 24-11-2008 22:27 ]

Verwijderd

de meeste BC's hebben vandaag de Nokia N85 ontvangen

• robertwebbe
Ik heb een N85 en durf mezelf wel betitelen als expert op het gebied va SIP. In de tijd van de N95 heb ik een uitgebreide handleiding beschreven welke ook in de TS is opgenomen. De N96 heeft ook geen native SIP client. Je kunt bij de instellingen wel SIP instellen maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan ook direct SIP gesprekken mee kunt voeren.

Software zoals Fring en truephone gebruiken de SIP instellingen van het instellingen menu niet, alles gaat via eigen instellingen en appicaties.

Verwijderd

Hmm dat is dan minder... Is er geen manier om de native Voip van de n95 te implementeren in de n85 :9 Ik vraag me af of de softwarematige verschillen wel zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Vreemd, vandaag was de accu van mijn N85 binnen een dag leeg... En ik heb er echt niets raars mee gedaan... :/

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

edit:
fuck verkeerde topic :) n95

[ Voor 90% gewijzigd door Brazza op 28-11-2008 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Metalfreak schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 00:52:
Vreemd, vandaag was de accu van mijn N85 binnen een dag leeg... En ik heb er echt niets raars mee gedaan... :/
Ik heb dat ook een keertje gehad. Volgens mij blijft er dan iets op de achtergrond (wat je niet in de taskmanager kan zien) draaien wat veel stroom kost (gps oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 14:28:
Hmm dat is dan minder... Is er geen manier om de native Voip van de n95 te implementeren in de n85 :9 Ik vraag me af of de softwarematige verschillen wel zo groot zijn.
Ongetwijfeld zal Nokia een sis of sisx file hebben waarmee je het simpel op je toestel kan toevoegen. Alleen heb ik die nooit gevonden. Het zal denk ik een commericiële keuze zijn, je ziet ze alleen op professionele toestellen die gericht zijn op de groot zakelijke markt.

Maar wellicht dat als Nokia zijn "apps store" gaat uitrollen, dat we hem dan kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Laatst online: 02:31
je moet een programma downloaden en instaleren van de site van nokia.forum. Gisteren succescol geinstalleerd op de n85. http://www.forum.nokia.co...ec/SIP_VoIP_Settings.html wel even registreren om in te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosperot
  • Nu online

Prosperot

Today is a gift...

Requirements:
S60 devices supporting Nokia S60 VoIP Release 2.2, 2.3, or 3.0.
De N85 ondersteunt toch geen VoiP :? Maar goed, blijkbaar werkt het.... Welke heb je geinstalleerd, 2.x of 3.0??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
Versie 3.0. Het was op de telefoon van mijn neef. nadat je sipprofiel heb ingevuld, moet je het ergens activeren. Daarna komt er een nieuwe tabblad bij contactpersonen om met internettelefonie te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Raymond schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 08:31:
[...]

Ik heb dat ook een keertje gehad. Volgens mij blijft er dan iets op de achtergrond (wat je niet in de taskmanager kan zien) draaien wat veel stroom kost (gps oid).
Ja, denk inderdaad dat dat het is geweest, had geprobeerd om TomTom 6.02 te installeren, maar die werkt dus niet. Ik vermoed dat dat de boosdoener is geweest, maar die stond dus inderdaad niet in de taskmanager. Heeft er trouwens al iemand een betere taskmanager gevonden die goed werkt op de N85? op mijn N73 had ik HandyTaskMan en die vond ik zeer fijn, maar die schijnt ook niet meer te werken op de N85?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
Ik heb sinds vandaag mijn N85 en uiteraard meteen Sygic 7.60 geinstalleerd en getest. Werkt prima, alleen worden gesproken bij navigatie zinnen vroegtijdig afgebroken.Dat schiet natuurlijk niet op. Is dit toevallig een bekend probleem met de N85? Op mijn N95-1 had ik dat probleem namelijk nooit.

En heeft iemand TT 6.02 (met GPSd en BT) al werkend op de N85?

[ Voor 10% gewijzigd door dafmay op 28-11-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adem9elf
hoe kom je aan de sygic eigenlijk? welk webwinkel bied em aan? of moet ie ergens gedownload worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Voor iedereen die zich afvraagt hoe die zijn Nokia als modem moet gebruiken:

http://europe.nokia.com/A4516030

Ik heb m'n N85 nu via bluetooth gekoppeld met m'n macbook en beide apparaten ingesteld (binnen 5 minuten), en internet werkt nu toppie :)

Note bij de Mac: Op een gegeven moment moet je bij stap 11 de modeminstellingen opgeven. Kies daar als fabrikant "Nokia" (logisch), vervolgens GPRS/3G (de enige keuze, dus beetje ten overvloede :P ), de rest laat je leeg. Bij APN heb ik het toegangspunt van mijn provider ingevuld (Orange, APN heet dus "internet"). Om vervolgens te internetten op je Mac via de N85, ga je naar Netwerk (ja, echt via het panel systeemvoorkeuren want in Spotlight pakt-ie em niet), klik je op Bluetooth en vervolgens in dat 'tabblad' op "verbind". Met deze note en met de link die ik zojuist heb gegeven moet het lukken :)

Nog niet echt noob-proof dus, maar het werkt wel als een trein :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theetjuh
dafmay schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 21:22:
En heeft iemand TT 6.02 (met GPSd en BT) al werkend op de N85?
Ik heb TT 6.01 draaien met externe gps ...
GPSd start wel op, maar BT installeert zichzelf niet en ik kreeg TT 6.02 niet eens opgestart (BiNPDA).

Vandaar een stapje terug naar 6.01 met externe gps, dat werkt iig wel :)

[ Voor 27% gewijzigd door Theetjuh op 29-11-2008 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
Theetjuh schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 00:35:
[...]

Ik heb TT 6.01 draaien met externe gps ...
GPSd start wel op, maar BT installeert zichzelf niet en ik kreeg TT 6.02 niet eens opgestart (BiNPDA).

Vandaar een stapje terug naar 6.01 met externe gps, dat werkt iig wel :)
Ok dank voor de info. Ik kreeg TT 6.02 ook niet opgestart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
karakedi schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:50:
je moet een programma downloaden en instaleren van de site van nokia.forum. Gisteren succescol geinstalleerd op de n85. http://www.forum.nokia.co...ec/SIP_VoIP_Settings.html wel even registreren om in te downloaden
Werkt inderdaad prima. Dank voor de tip en link. Ps Je krijgt in het contacten menu een tabblad erbij waar je voip kunt aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds gisteren trotse bezitter van een N85, een hele vooruitgang na mijn Nokia 2610 _/-\o_
Ik moet natuurlijk veel uitvogelen, en ik hoop dat dit forum mij af en toe van wat tips kan voorzien.

Zo heb ik thuis een draadloos netwerk op mijn iMac via een Airport Express. Ik heb met de n85 een WLAN scan gedaan, mijn netwerk staat er keurig tussen, ik voer het wep-ww in maar de n85 geeft aan dat ik een ongeldig wachtwoord heb ingevoerd...ik heb op mijn iMac nog even mijn wachtwoord van de Airport Express gecheckt, maar ik heb echt het juist ww ingevoerd op de n85. Ik kreeg wel verbinding met een ander draadloos netwerk van iemand in de buurt, maar dat wil ik uiteraard niet. Iemand een idee hoe ik verbinding kan krijgen met mijn eigen draadloos netwerk thuis?

Kan ik trouwens een software-/firmware update (indien beschikbaar) doen via WiFi of moet dat echt via een Windows machine (die ik gelukkig niet meer thuis heb want iMac rules at home)?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2008 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Nu online
Zijn hier meer N85 bezitters waarbij de navigatietoets ^ (omhoog) soms blijft steken? Vraag mij af of dit een standaard euvel is van de N85 of slechts bij mijn toestel. Ik vind zowieso het navigatiepad onder de maat, veel te klein en dus vaak een ongewenste toetsaanslag of beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
karakedi schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 14:50:
karakedi schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 20:13:
Versie 3.0. Het was op de telefoon van mijn neef. nadat je sipprofiel heb ingevuld, moet je het ergens activeren. Daarna komt er een nieuwe tabblad bij contactpersonen om met internettelefonie te bellen.
He Karakedi, bedankt voor de info. _/-\o_
Ik heb de applicatie ook gedownload en geïnstalleerd en het werkt nu. Hetgene dat je instaleert is een tool waarmee je zeer geavanceerde SIP instellingen kunt ingeven en blijkbaar dus ook in staat is om de ingebouwde SIP client te activeren. Deze staat standaard dus uit en met behulp van deze applicatie staat die nu aan. Ik heb vervolgens de applicatie weer gedeinstalleerd en alles blijft prima werken :) Ik kan nu bellen en gebeld worden op mijn Voipbuster account (ik heb nog een inkomend nummer uit de begintijd van Voipbuster, die geven ze niet meer uit). Ongetwijfeld zal deze truuk ook op de andere 3.2 toestellen werken zoals de N79 en de N96.

Edit: De manier van instellen en gebruik gaat in 3.2 toch weer heel anders dan bij 3.1. Ook heb je in dat advanced settings tooltje veel velden waar je verkeerde dingen in kunt vullen waardoor het niet werkt. Voor de volledigheid zal ik de instellingen hier zetten die ik gebruik voor mijn Voipbuster account:

Menu > Instrumenten > Instellingen > Verbinding > SIP-instellingen
Maak een nieuw profiel aan met de volgende instellingen:
Proefielnaam: Voipbuster
Dienstprofiel: IETF
Standaardbestemming: Internet
Stndrdtoegangspunt: Geen
Openb. gebruikersnaam: sip:{je voipbuster accountnaam}@voipbuster.com
Compressie gebruiken: Nee
Registratie: Altijd aan {let op: als je geen roamingkosten wilt, zet je deze op Aan in eigen netwerk}
Beveiliging gebruiken: Nee

> Proxyserver
Proxyserveradres: sip:sip.voipbuster.com
Beveiligingsdomein: voipbuster.com
Gebruikersnaam: {je voipbuster accountnaam}
Wachtwoord: {je voipbuster wachtwoord}
Vrije routing toegestaan: Ja
Overdrachtstype: UDP
Poort: 5060

> Registrarserver
Registrarserveradres: sip:sip.voipbuster.com
Beveiligingsdomein: voipbuster.com
Gebruikersnaam: {je voipbuster accountnaam}
Wachtwoord: {je voipbuster wachtwoord}
Overdrachtstype: UDP
Poort: 5060

Nadat je het profiel hebt opgeslagen, zorg je dat deze geselecteerd staat (in de blauwe balk), dan druk je op Opties > Standaardprofiel. Selecteer hier Voipbuster als standaardprofiel.

Ga vervolgens naar het hoofdmenu en dan naar Instrumenten > Connectiviteit > Netinstellingen > Advanced VoIP settings. Vul hier onderstaande waarden in.

VoIP services >
Voipbuster >
Profile settings>
Provider Name: Provider
Profile Name: Voipbuster
Media QoS: 46
Start media port: 49152
End media port: 65534
DTMF inband: On
DTMF outband: On
SCP: Prefer non-secure
AWCDMA: Off
RTCP: Off
UATT: On
UAWMAC: Off
UAHS: {niet invullen}
Cound of Voip digits: 0
Ignoring domain part: Off
Voicemailbox settings ID: Voipbuster
Voicemailbox preferred IAP ID: {niets invullen}
Voicemailbox resubscribe: 0
Voicemailbox Address: {niets invullen}
Voicemailbox listen address: {niets invullen}
Precense settings ID: {niets invullen}
Profile locked to IAP: Off
Auto accept buddy request: Off
Add "user=phone" to all....: Off
SIP connectivity test URI: sip:sip.voipbuster.com
Provider bookmark URI: {niets invullen}
Minimum value for sessi...: 90
SIP session interval: 1800
Branding URI: {niets invullen}

Used SIP profiles > Voipbuster
Codecs > {hier niets wijzigen}
10 Last SIP errors: {niets invullen}

NAT firewall settings
Domain parameters > voipbuster.com
IAP parameters > {hier niets invullen}
Precense settings > {hier niets invullen}
XDM settings > {hier niets invullen}

Ga een stap terug om weer in Netinstellingen te komen en kies hier Prov..-inst.
Std.dienst vr internetopr. > Nee (als je deze op Ja zet, gaan alle gesprekken standaard via SIP)
Dienstverbindingen
Provider-verbinding > Internet
Netwerkbestemmingen > {hier hoef je niets te wijzigen}
Dienstinformatie > {hier kun je alleen informatie zien}

Tenslotte ga je naar je Contactpersonen. Er is een tabblad bijgekomen genaamd Provider. Selecteer Dienst insch. > OK.

Vanaf dit moment kun je SIP gesprekken voeren door een telefoonnummer te kiezen of een contactpersoon te selecteren > Opties > Bellen > Internetoproep.

Als je graag wilt dat voortaan alle gesprekken via SIP gaan dan moet je de volgende wijziging nog even maken: Menu > Instrumenten > Connect > Netinstell. Prov..-inst. > Std. dienst vr internetopr. > Ja.

[ Voor 76% gewijzigd door robertwebbe op 25-01-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
Graag gedaan Robert. Ik heb zelf een vraagje. Kun je ook meerdere sip profielen instellen en tegelijk actief houden. Ik dacht eraan om een nummer te nemen bij budgetphone en dit als inkomende lijn te gebruiken en voor het uitbellen voipbuster te gebruiken. Ben van plan ook een n85 te nemen.
En weet iemand trouwens welke providers voip heeft geblokkerd met onbeperkt internet? Het gaat vooral om de blokkade van poort 5060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
Het lijkt me van wel alleen heb ik maar 1 SIP abonnement, ik kan het dus helaas niet voor je testen.
De volgende logische stap is natuurlijk Least Cost Routing. Nu betaal ik bij Voipbuster meer voor een gesprek naar een Nederlands mobiel nummer dan Vodafone mij berekent. Maar een belletje naar Zuid Afrika is natuurlijk weer veel goedkoper dan Vodafone.

Wat ik wel jammer vind is dat de G711 codec niet meer ondersteunt lijkt te worden zoals bij de N95 nog wel het geval is. Met de G711 codec heb je een aanzienlijk betere geluidskwaliteit dan de standaard GSM codec die standaard wordt gebruikt voor telefoongesprekken. Nu wordt de AMR codec gebruikt en die is vergelijkbaar met een normaal mobiel telefoongesprek. Het hangt natuurlijk allemaal met bandbreedte maar ik vind het toch wel erg lekker om een beetje betere kwaliteit te hebben.

En volgens mij blokkeert geen enkele provider poort 5060. Bij de tientjes abonnementen staat er soms wel in de Fair Use Policy dat VoIP en SMSoIP niet is toegestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door robertwebbe op 25-01-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassiekai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:39
Hi, Ik heb ook intresse in de N85 maar zit nog goed een jaar aan 2 abbo's vast. Ik heb nu een HTC touch cruise en een LG viewty maar ben het touchscreen gebeuren zat. Ik wil weer eens wat normaals.
Misschien dat er iemand tips heeft wat ik het beste kan doen om toch snel deze N85 te verkrijgen, zonder een hoop geld uit te geven?

Thanks
Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste