Wij maken dergelijk specifieke software, dat wat kennis van een aantal zaken wel kan helpen, maar dat je tenzij je iemand bij een klant wegtrekt je enkel uit kan gaan van echte basiszaken en niet echt technische vragen.
Ik moet dus iemand hebben met initiatief, die logisch kan nadenken en die wil meewerken aan verbeteren van processen. Vanaf daar is het handjes dichtknijpen en regelmatig evalueren tot aan het eind van de proefperiode het zwaard moet vallen.
Bij mij gaan de vragen dus heel breed om te kijken waar al basis zit, een kijkje in de keuken van hoeveel informatie we gaan voeden, en vervolgens in een proefperiode kijken hoeveel informatie je nou werkelijk kan stampen. Een duidelijk kader van benodigde kennis voor optimaal functioneren is niet mogelijk; wel een minimum uiteraard en daarnaast een inschatting van hoe snel iemand het oppakt.
Diploma's zeggen me niets, een HBOer kan dezelfde start krijgen als een ongeschoold persoon afhankelijk van wat uit het gesprek komt. Het salaris wat mogelijk is als iemand zich bewijst is bovengemiddeld, maar bewijzen zullen ze zich. Bevalt je dat niet (omdat je vindt dat je recht hebt op meer op basis van papiertjes die in ons vak zinloos zijn, dan heb je duidelijk niet de juiste mentaliteit).
Je ziet ook vaak dezelfde mensen overal terug in dit relatief kleine wereldje; mensen met ervaring erin kunnen goed verdienen en worden zonder problemen onderling weggekocht (doen wij niet, gebeurt ons wel)
De kunst is dus met name in een gesprek uit te vinden waarbij de ogen gaan glinsteren, en dan niet zozeer over het onderwerp, maar over de achtergrond en aanpak.
In een eerdere post staat een verwijzing naar een uiteenzetting van hoe iemand bij Microsoft het deed. Ik herken daarin wel dingen, maar alsje niet die schaalgrootte hebt en dan wel in een heel specifieke markt zit, dan is het niet eenvoudig dergelijk strakke lijnen te trekken.
Kunnen we overigens weer terug naar sollicitanten?

Ik vraag met overigens af hoeveel mensen hier al eens daadwerkelijk een sollicitatiegesprek hebben afgenomen en hoeveel enkel met theorie komen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Anoniem: 27535 op 28-08-2008 21:31
]