Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@TRRoads : Als jij 20 sollicitanten over houdt na de cv's dan ga ik niet gelijk denken aan 20 proeftijden en ik zie wel wie er overblijft.

Imho wordt het tekort aan goed personeel ondertussen ruimschoots gecompenseerd door een overschot aan niet goed personeel wat op bijna elke sollicitatie reageert. Of je wijst iedereen af, of je doet een sollicitatie gesprek om te zien of er iemand tussen zit die je wel kan gebruiken en dan komt er deels wel vakkennis bij kijken...

Proeftijd is leuk als je 1 geschikte kandidaat hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik vond altijd het belangrijkst dat zowel de sollicitant als ik me op mijn gemak voelde.

Vooraf had ik uiteraard de CV's bekeken en een inschatting gemaakt welke kandidaat geschikt zou kunnen zijn.

Van wat dan vooralsnog bleef was voor mij het belangrijkst hoe een kandidaat in het team zou passen. Dan gaat het toch altijd om de persoonlijkheid van iemand, is het een aardige man/vrouw waarmee op de werkplek ook over andere zaken kan worden gesproken; vakantie, muziek of zijn hobbies bijvoorbeeld.

Daarmee kon ik, met mijn ervaring en mensenkennis, een aardige inschatting van de sollicitant maken. Op het moment dat voor mij bleek dat de sollicitant niet in het team zou passen, hadden de technische vragen sowieso geen enkele zin meer en kon de kandidaat vertrekken. Dat scheelde een hoop van mijn kostbare tijd.

Mocht volgens mij de kandidaat wél in het team passen dan was de sfeer inmiddels wel zo relaxed dat ik kon ingaan op zijn CV. Ikzelf liet het daarbij en kondigde dan een mogelijk 2e gesprek aan waarin ik de kandidaten vroeg bij te dragen aan de oplossing van een al of niet actueel item want dan merk je snel genoeg of iemand in staat zal zijn het werk goed uit te voeren. Technische vragen, waarom zo en niet anders, komen dan vanzelf aan bod en zijn een logisch gevolg van de reactie en niet geforceerd.

Dat was voor mij de ideale manier om te proberen een plek te bezetten met wat voor mij de enige geschikte persoon was. In de maand proeftijd zag ik vanzelf wel of ik de juiste keus had gemaakt......... of niet natuurlijk.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Gomez12 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:00:
@TRRoads : Als jij 20 sollicitanten over houdt na de cv's dan ga ik niet gelijk denken aan 20 proeftijden en ik zie wel wie er overblijft.

Imho wordt het tekort aan goed personeel ondertussen ruimschoots gecompenseerd door een overschot aan niet goed personeel wat op bijna elke sollicitatie reageert. Of je wijst iedereen af, of je doet een sollicitatie gesprek om te zien of er iemand tussen zit die je wel kan gebruiken en dan komt er deels wel vakkennis bij kijken...

Proeftijd is leuk als je 1 geschikte kandidaat hebt...
Wow wat is dat voor superbaan dat je na de CV's nog 20 man over hebt? En waar heb je die baan gepost dat je zoveel reacties krijgt?

Realistisch gezien ga je echt niet meer dan 5 geschikte mensen hebben en dan zeker niet meer op gesprek laten komen. Daarna kun je op basis van mijn taktiek 1 of 2 uitkiezen voor een proeftijd.

Natuurlijk komt de technische kant er wel bij kijken, maar zoals ik zei, als je met iemand praat over iets waar ie passie voor heeft dan kom je snel genoeg achter de technische kennis en vaardigheden. De technische kant heeft bij mij wel echt duidelijk een flink ondergeschikte rol, iemand met een goede motivatie en goede team spirit is veel belangrijker IMHO dan de technische kennis die iemand in huis heeft. (Met een ondergrens, maar dat lijkt me duidelijk, daar selecteer je ook op bij de CV's en anders kan je de proeftijd ook na 3 dagen afkappen als iemand echt niet geschikt is).

Mocht iemand na 2 weken niet goed werken kun je altijd the runner up een belletje geven, al is de kans met het huidige klimaat zeer klein dat die persoon nog geschikt is, maar that's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

sterker nog.. probeer maar eens C# voor .Net 3.5 proggers te vinden in deze tijden.

Verder met Guardian Angel. Vooral die test van een actueel issue (al dan niet zonder namen te noemen van klanten) werkt ook leuk als de setting er naar is.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:12
Ontopic: toen ik bij Logica solliciteerde voor een afstudeerplek (WO) kwamen ze met vragen als:

Wat weet je van een Turingmachine? Wat is het nut daarvan?
Vertel eens wat over normaalvormen bij Databases?

Die vragen vond ik wel aardig. Ten eerste kijk je zo of de sollicitant iets fatsoenlijk kan uitleggen, ten tweede informeer je naar zijn kennis over belangrijke concepten v.d. informatica. Complexiteit van algoritmes, OOP, dat soort dingen. Hoe je iets precies implementeert in C# lijkt mij niet zo belangrijk, dat heb je na een paar dagen "on the job" wel door. Wat interessante dingen op de CV doornemen lijkt me ook verstandig (uberhaupt een pre als die er op staan). Niet: "je zat op school in Amsterdam?" maar "Ik zie dat je een jaar hebt gewerkt bij Microsoft. Wat deed je daar? Waarom ben je daar zo snel weg gegaan?"

En de niet-technische vragen:

- Waar zou je heen op vakantie als je een miljoen kreeg?
- Wat denk je dat wij denken van jou na afloop van dit gesprek?
- Hoe omschrijven jouw vrienden jou?
- Noem drie van je zwakke kanten?
- Waarom denk jij een geschikte kandidaat te zijn?

Als sollicitant had ik niet zoveel met zulke vragen maar ik kan me voorstellen dat het nuttig is om te kijken of iemand binnen een bedrijf past.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Over het algemeen: Ik denk dat het belangrijk is om elkaar als gelijkwaardige gesprekspartners te behandelen. Dat is tenminste wat ik zelf wel heel erg kan waarderen. Dat heeft als consequentie dat beide partijen elkaar vragen kunnen (en moeten) stellen. Het stellen van goede vragen komt voorbereid en geïnteresseerd over, dat is voor beide partijen belangrijk. Ik had een tijdje terug een sollicitatie, daarin werden mij nauwelijks vragen over mijzelf gesteld. Ik voelde me er niet prettig bij, alsof ze niet in mij geïnteresseerd als persoon zijn.
Zo'n vragen over de hoeveelheid scholen in Rotterdam is een klotevraag. Technische kennis testen is OK, maar graag wel to-the-point. Analytische kennis testen doe je niet op zo'n moment met zo'n stomme vraag.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

HammerT schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:45:
Maak je nou een grapje, of..... Ik hoop het wel :X
Gomez12 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:47:
Neem aan dat het een kort sollicitatie gesprek wordt met weinig vragen dan ;)
Daarmee bedoelde ik: als ik de ander zou zijn, welke vragen zou ik dan kunnen beantwoorden? Wel vragen over mijn achtergrond, mijn mening en vragen naar bepaalde inhoudelijke kennis. Maar bijvoorbeeld niet de vragen over pointers die iemand die informatica heeft gestudeerd zou kunnen stellen (of misschien stel ik me ingewikkeldere vragen voor dan bedoeld worden).

Mensen die geen informatica gestudeerd hebben, nooit in C oid geprogrammeerd hebben, maar wel fatsoenlijk kunnen programmeren, zijn ook geschikte kandidaten. Zolang ik maar het idee heb dat ze ook zouden kunnen leren te programmeren met pointers, dan is het prima. Het gaat niet om inhoudelijke kennis. Joel stelt iets andere eisen aan kandidaten en daarom is een vraag over pointers bij hem terecht. Bij ons niet.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:19
Met TRRoads, Cyber Guardian en Datafeest. Bij ons wordt het gekscherend ook weleens zo samengevat: we kijken eerst of we iemand aardig vinden, daarna kijken we wat we hem kunnen laten doen.

Het eerst gesprek is vrijwel nooit technisch en gaat het erom te kijken of de persoon past bij de organisatie. Het tweede gesprek is om te kijken waar de kandidaat inhoudelijk staat.

Je wilt dat toch zo goed mogelijk in kaart brengen. Het is namelijk enorm zonde om daar pas in de proeftijd achter te komen. Zo'n proces van mensen werven kan enorm lang duren. Denk aan een aantal maanden van 'Ik heb iemand nodig' totdat die persoon ook echt ingewerkt nuttig bezig is. Als je van iemand in zijn proeftijd afscheid neemt, zit je zo weer een paar maanden met een tekort. De nummers twee en drie op je lijstje hebben allang een andere baan gevonden. Dus je kan weer vrolijk opnieuw beginnen.

Hoewel er bij de huidige arbeidsmarkt weinig planning mogelijk is. Laat staan dat je veel te kiezen hebt..

[ Voor 6% gewijzigd door DJ Henk op 26-08-2008 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 21:38

Francis

Kawa Versys 1000

makila schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:01:
[...]

Ba wah, Gaten in je CV moet je na een tijd *altijd* trachten op te vullen. Als je een paar jaar ervaring hebt, dan vul je de gaten van je eerste jaren gewoon op, desnoods met zogezegde cursussen(die je pas later gevolgd hebt of zo). Als je consultant geweest bent en op de "bench" zat, dan is het ook vrij eenvoudig van dit op te vullen met het project ervoor en erna. Ik weet niet echt waarom, maar elke potentiele werkgever kijkt daar naar en het wordt bijna altijd als een negatief punt aanzien en is bijna altijd fataal. Leer jezelf verkopen door allereerst de gaten zodanig op te vullen dat ze dit nooit kunnen nakijken of het wel waar is of niet.
Ik heb een gat van 1,5 jaar op mijn CV en vertel altijd eerlijk waarom (burnout, fobie, ziek zwak en misselijk enz....) en hoe ik er nu voorsta. Op 1 mogelijke werkgever na die schijnbaar het geheugen heeft van een goudvis, omdat ik het tijdens soli gesprek uitgelegd had hoe en wat en daarna toen hij mij afwees via de telefoon vertelde dat ik beter eerlijk kon zijn en niet moest liegen :? 8)7 .
Wellicht dat het in de ICT anders werkt als in mijn branche, maar ik zie hier serieus een hoop onzin voorbij komen.....

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:45

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Mr.Nash schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 23:31:
Ik heb me laten vertellen door een Indische collega en een Indische vriend (onbekenden van elkaar, elkaar nog nooit ontmoet) dat ze daar vragen stellen als "Hoeveel kleingeld heb je nu in je zak" of "Welke kleur is de muur achter je". In zulke gevallen is het antwoord minder belangrijk dan de manier waarop je het antwoord brengt.

Stel: Je krijgt de vraag van welke kleur de muur achter je is. Je weet niet meer welke kleur het is en antwoord "roze". De overtuiging bij het antwoorden kan een grote rol spelen bij iemand die bijvoorbeeld voor een rol als consultant solliciteerd, ondanks het foute antwoord.
Geniaal. En dat bedoel ik zo cynisch mogelijk. Ik vind het enigszins passen bij de gedachtengang dat van mensen die voor relatief verantwoordelijke functies (analyst e.d.) komen verwacht wordt dat ze wat geinig klinkende nummers uit hun duim zuigen en daar wat rekensommetjes van het niveau 1e klas mee uithalen. En dat vind ik op z'n allerzachtst gezegd vreemd, blijkbaar liever een lulverhaal wat overtuigd gebracht wordt, dan iemand die een aantal vragen terug stelt (lijkt me ook een pluspunt van een analyst, de juiste informatie en achtergronden vragen en hun gewicht/belang).

Helaas heb ik genoeg van dit soort consultants gezien. Ik dacht toch altijd dat een lulverhaal overtuigd brengen meer het domein van sales was. ;) :+

Maar goed, verder lijkt het me ook handig er niet zo'n valkuilenspel van te maken. Een behoorlijk aantal techneuten is aardig nerveus voor zo'n gesprek en met zulke vragen en (m.i. gare) verwachtingen (lul maar raak voor een knaak) lijkt het me niet echt een constructief gesprek worden. Nou ja, niet iedere interviewer heeft zo'n aanpak en wens natuurlijk. Ik ben van mening dat je creatief probleemoplossen ook aardig af kunt tasten op een vakgerelateerd gebied, en ik denk dat het heel goed is als je als interviewer niet te krapdenkend bent.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een sollicitatiegesprek is er voor de organisatie en de sollicitant. Als je met de keuze van je vragen een negatief beeld oproept van je organisatie, dan verlies je die sollicitant misschien wel.

Daarbij komt dat negatieve verhalen langer doorverteld worden dan positieve. Dat lijkt me niet echt goed voor je image als werkgever.

Als je de goede 'problemen' weet te verzinnen en vraagt naar hoe de sollicitant die oplost, dan heb je al veel waardevolle info. Niet teveel doorvragen zoals in die link eerder van: "maar wat als er...", maar zoals eerder aangegeven bijvoorbeeld met de STAR methode.

Waarom doorzagen op technische kennis, wanneer de houding vaak veel belangrijker en moeilijker bij te spijkeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 22:03

BCC

Helemaal mee eens. Wanneer iemand mij vraagt om het aantal scholen in Rotterdam vraag ik mij ten eerste af wat dat uberhaupt met de functie te maken heeft en ten tweede wat een idiote manager ik voor me heb zitten.

ITers hebben op dit moment daarnaast ook nog eens de luxe te kunnen werken waar ze willen. Hierdoor wordt het IMHO nog belangrijker als bedrif om je goed te profileren tijdens zo'n gesprek. Rare vragen stellen helpt daar niet bij :).

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 26-08-2008 09:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Roenie schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:13:
Waarom doorzagen op technische kennis, wanneer de houding vaak veel belangrijker en moeilijker bij te spijkeren is.
Het is geen of/of verhaal. Uiteindelijk moet een sollicitant natuurlijk zowel technisch als sociaal in een organisatie passen. In mijn ervaring is het gewoon een stuk minder arbeidsintensief om eerst te filteren op technische capaciteiten en daarna pas op sociale.

In een technische telefonische screening van 15 minuten kan ik bepalen of iemand interessant genoeg is voor een persoonlijk gesprek en dat zijn ze helaas vaker niet dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-06 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb me hier eerder al enigzins afkerend uitgelaten over het hele technische vragenspel.

Enige verduidelijking:
Technische vragen waarvan niet meer dan normaal is dat je ze weet voor je functie vind ik prima.
Denk aan: "Kun je met <insert progtaal op CV> ook een <zus-en-zo> programma maken en hoe zou je dat ongeveer aanpakken?"
Echter vind ik voor de meeste technische vragen dat de beantwoorder even tijd en ruimte moet hebben om zoiets uit te kunnen denken. Dat krijg je standaard niet bij een sollicitatiegesprek.

Daarnaast zullen in mijn ogen de meeste vragen functiegericht zijn. Of je wel eens met <insert huidige softwareomgeving> hebt gewerkt, of je openstaat voor cursussen, of je in een team kan functioneren. Naast de concrete antwoorden kun je daar prima een indruk van de sollicitant van krijgen.

In de ICT is het "helaas" zo dat 9 van de 10 bedrijven een "kant-en-klaar" werknemer willen, terwijl die er amper meer zijn, laat staan voor een schappelijk salaris. En die mensen hebben keuze zat op het moment, dus als je ze af gaat schrikken met rare vragen zijn ze ook zo weg.
Zelfs ik als schoolverlater had genoeg opties om bij een paar sollicitaties gewoon te zeggen dat het bedrijf me niet beviel. En als het me niet bevalt, wordt functioneren ook moeilijk.

Screenings en filtering vind ik ook zoiets. Ik heb een CV bestaande uit enkel een opleiding, daar kun je niet aan zien of ik wel of niet in je organisatie pas, terwijl veel jongen mensen die net van school komen erg geschikt zijn, omdat ze enthousiast zijn en willen en kunnen leren.

Ja, ik ben in 1-op-1 sociaal opzicht redelijk terughoudend, omdat ik me gewoonweg niet op mijn gemak voel bij formaliteiten als een sollicitatiegesprek. Dat houdt me echter niet tegen om goed te functioneren op de werkvloer. Kortom, werkgevers zijn in mijn ogen nog steeds veel te kortzichtig als het gaat om het binnenhalen van goede werknemers. Met een beetje meer moeite is het absoluut makkelijk om iemand te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Laatst online: 04-06 13:30
Confusion schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 08:04:
[...]

[...]

Daarmee bedoelde ik: als ik de ander zou zijn, welke vragen zou ik dan kunnen beantwoorden? Wel vragen over mijn achtergrond, mijn mening en vragen naar bepaalde inhoudelijke kennis. Maar bijvoorbeeld niet de vragen over pointers die iemand die informatica heeft gestudeerd zou kunnen stellen (of misschien stel ik me ingewikkeldere vragen voor dan bedoeld worden).

Mensen die geen informatica gestudeerd hebben, nooit in C oid geprogrammeerd hebben, maar wel fatsoenlijk kunnen programmeren, zijn ook geschikte kandidaten. Zolang ik maar het idee heb dat ze ook zouden kunnen leren te programmeren met pointers, dan is het prima. Het gaat niet om inhoudelijke kennis. Joel stelt iets andere eisen aan kandidaten en daarom is een vraag over pointers bij hem terecht. Bij ons niet.
Ja natuurlijk moet je de vragen stellen waarop je antwoord kan verwachten van je kandidaat. Ik ben erg benieuwd hoeveel procent van de afgestudeerde informatica studenten begrijpen hoe pointers werken. Daarom zou ik zeker een dergelijke vraag stellen, helemaal niet een ingewikkelde vraag ofzo hoor, "Wat is een pointer" zou misschien zelfs nog een goede vraag zijn :P

Dat soort dingen moet een programmeur gewoon weten, dat is hoofdstuk 4 als je een boek door neemt ;) Net als dat je een simpele functie kan schrijven die wat string kan bewerken.

[ Voor 6% gewijzigd door HammerT op 26-08-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
HammerT schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:28:
[...]

Ja natuurlijk moet je de vragen stellen waarop je antwoord kan verwachten van je kandidaat. Ik ben erg benieuwd hoeveel procent van de afgestudeerde informatica studenten begrijpen hoe pointers werken. Daarom zou ik zeker een dergelijke vraag stellen, helemaal niet een ingewikkelde vraag ofzo hoor, "Wat is een pointer" zou misschien zelfs nog een goede vraag zijn :P

Dat soort dingen moet een programmeur gewoon weten, dat is hoofdstuk 4 als je een boek door neemt ;) Net als dat je een simpele functie kan schrijven die wat string kan bewerken.
Stel dat dit zo'n übermakkelijke basic vraag is en je hebt een die-hard voor je zitten. Dan kan zo'n vraag totaal verkeerd overkomen. Zo van "Jeetje, als ze hier zulke basic dingen blijkbaar uitdagend vinden, wat zegt dat over het niveau in deze tent?". Het kan het gevoel geven dat je als sollicitant onderschat wordt.

Ik zou heel erg uitkijken met het stellen van die kleine "leuke" vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Doe mij maar een uitgebreide test voor of na het gesprek, maar duidelijk wel losstaand van het gesprek.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 2935 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:24:Het is geen of/of verhaal. Uiteindelijk moet een sollicitant natuurlijk zowel technisch als sociaal in een organisatie passen. In mijn ervaring is het gewoon een stuk minder arbeidsintensief om eerst te filteren op technische capaciteiten en daarna pas op sociale.

In een technische telefonische screening van 15 minuten kan ik bepalen of iemand interessant genoeg is voor een persoonlijk gesprek en dat zijn ze helaas vaker niet dan wel.
Daarom gebruik ik ook het woord 'doorzagen' ;) De vraag over de scholen gaat daar al helemaal aan voorbij. Overigens vinden andere recruiters het misschien eenvoudiger om eerst het 'sociale' aspect te screenen. Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor persoon je zelf bent ;)

Er is niets mee om aandacht aan de theorie/inhoud van een baan te geven, maar de mate waarin recruiters dat soms doen verbaast me, aangezien juist de 'zachte' kwaliteiten van een werknemer lastig zijn bij te sturen als iemand eenmaal in dienst is. Daarbij komt dat de inhoud op andere manieren te beoordelen is, bijvoorbeeld met een opdracht.

Andersom is het ook zo. Mijn leidinggevende vond iets wat ik had geschreven in een inleiding helemaal geweldig en wilde weten waar ik dat vandaan had, terwijl het gewoon basiskennis was om mensen in een andere discipline bekend te maken met enkele begrippen :X

Daarmee was ze wel een beetje door het ijs gezakt. Ik kon haar dan ook niet serieus nemen op mijn vakgebied. Ze had dan weer wel andere kwaliteiten. Als me dit bij mijn sollicitatie was overkomen weet ik niet hoe ik had gereageerd, zeker omdat zij nogal eens haar 'visie' door wilde drukken. Kortom, technische vragen helpen een sollicitant ook om de werkgever in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 16:07
Confusion schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 19:59:
Als je vraagt "Als je moet schatten hoeveel scholen er in Rotterdam zijn, hoe doe je dat dan?", dan heb je een redelijke vraag, waarbij je wel moet toestaan dat iemand er een factor tien naast zit. Zolang hij maar kan bedenken: een half miljoen inwoners, 15% schoolgaand en 2000 leerlingen per school, wat dus neerkomt op 37 scholen voor basis- en middelbaar onderwijs. Wie dat niet kan bedenken of uitrekenen is sowieso niet geschikt, maar meestal ben je al voldoende van iemand overtuigd om die vraag niet te hoeven stellen. Velen zullen zich onderschat voelen en je wilt sollicitanten in dit klimaat wel een beetje te vriend houden ;).
Wel er op letten dat je geen Belg voor je hebt(wat wel degelijk kan gebeuren). Vraag dan eerder hoeveel scholen er in Brussel zijn. Want anders krijg je gegarandeerd een antwoord van : Weet ik veel hoeveel scholen er zijn in Rotterdam! Ik woon in België! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door makila op 26-08-2008 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Wat nou dat het een Belg is. Dat is irrelevant. Het doel van de vraag is niet het antwoord,. Wat je met de vraag wel wil ontdekken is of de kandidaat de vraag kan concretiseren (de vraagstelling is opzettelijk vaag), of hij het doel kan bepalen (want dat bepaalt hoe nauwkeurig het antwoord moet zijn) en of hij daarmee een oplossingsstrategie kan bepalen (want dat bepaalt uiteindelijk of iemand zelfstandig kan werken).

Uit het doel van de vraag blijkt ook waarom hij niet universeel geschikt is. Als je iemand zoekt voor een enkele specifieke taak die onder toezicht wordt verricht, dan is brede inzetbaarheid en zelfstandigheid niet zo relevant. Een eerstelijns helpdesk bijvoorbeeld, daar wil je geen grote creativiteit. Die moet de 90% standaardgevallen filteren, en de rest zo snel mogelijk doorzetten. De lead engineer van een gecombineerd HW/SW product daarentegen gaat onverwachtte problemen tegenkomen, dus voor zo'n vacature is de scholen-vraag wel geschikt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 16:07
MSalters schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:48:
Wat nou dat het een Belg is. Dat is irrelevant. Het doel van de vraag is niet het antwoord,. Wat je met de vraag wel wil ontdekken is of de kandidaat de vraag kan concretiseren (de vraagstelling is opzettelijk vaag), of hij het doel kan bepalen (want dat bepaalt hoe nauwkeurig het antwoord moet zijn) en of hij daarmee een oplossingsstrategie kan bepalen (want dat bepaalt uiteindelijk of iemand zelfstandig kan werken).

Uit het doel van de vraag blijkt ook waarom hij niet universeel geschikt is. Als je iemand zoekt voor een enkele specifieke taak die onder toezicht wordt verricht, dan is brede inzetbaarheid en zelfstandigheid niet zo relevant. Een eerstelijns helpdesk bijvoorbeeld, daar wil je geen grote creativiteit. Die moet de 90% standaardgevallen filteren, en de rest zo snel mogelijk doorzetten. De lead engineer van een gecombineerd HW/SW product daarentegen gaat onverwachtte problemen tegenkomen, dus voor zo'n vacature is de scholen-vraag wel geschikt.
Heu, mijn antwoord was eigenlijk als een klein grapje bedoelt, maar bedankt voor de uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
RobIII schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:10:
[...]

:D Bull. Dat zou betekenen dat ik uit mijn hoofd moet weten hoeveel inwoners Rotterdam (ongeveer) heeftt, hoeveel % daarvan schoolgaand is, hoeveel personen per school rond (kunnen) lopen (wat sterk varieert) etc.

De vraag die jij wil stellen (en wat Google en Microsoft bijvoorbeeld ook doen) dient beantwoord te worden met: ik zou eerst opzoeken hoeveel inwoners Rotterdam heeft door dit na te slaan in X, Y of Z en daarna bij (bijv.) het CBS na te gaan hoeveel % schoolgaand is etc. etc. etc. Het gaat er om dat je inzicht krijgt in het oplossend vermogen van de kandidaat en hoe 'ie aan z'n (min of meer) betrouwbare gegevens zou komen en hoe 'ie die gegevens zou gebruiken etc. En of 'ie een beetje zelfstandig kan denken. Wat jij doet is meten hoe nat 'ie z'n vingers kan likken en hoeveel bullshit 'ie uit z'n aars kan trekken voordat 'ie door de mand valt ;)
_O- 8)7

Als je dan toch bij CBS iets aan het nagaan ben kijk dan gelijk even naar het aantal scholen in rotterdam :P ;)

Ik begrijp overigens opzich wel waarom dat zo'n soort vraag gesteld zou worden, maar in deze formulering "hoeveel scholen staan er in Rotterdam" is het dus net als met de piraten vragen dus alleen maar een controle of de sollicitant dat raadsel al begreep.

Nu ik weet dat er eigenlijk gevraagd wordt, "hoe zou je kunnen schatten hoeveel scholen er in Rotterdam staan?", kan ik ook wel een verhaaltje ophangen waarin ik uitleg hoe ik dat aan zou pakken. En volgens mij is de vraag dan net zo nutteloos geworden als een normaal raadsel. In plaats van dat je de exacte oplossing moet weten moet je een aantal variabelen die je op kan zoeken verzinnen waarmee je het probleem op zou kunnen lossen. Die variabelen zijn zowel in het pianostemmers als het aantal scholen problemen hetzelfde. Grote bevolking, percentage bevolking dat je doelgroep is, en hoeveel 1 object (school of pianostemmer) aan kan.

[ Voor 12% gewijzigd door keluwak op 26-08-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38
Jazzper schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 00:35:
sterker nog.. probeer maar eens C# voor .Net 3.5 proggers te vinden in deze tijden.
Als je software ontwikkelaars nodig hebt, dan vind ik het eigenlijk dom om je te focussen of beperken tot mensen die een bepaalde technologie kennen / kunnen.
Je kan in de advertentie wel opnemen met welke tools er gewerkt wordt, maar ik zou in dit geval 'kennis van C# en .NET 3.5' niet als eis opnemen in de benodigde skills.
Het is imho belangrijker dat je als software ontwikkelaar basis-concepten kent, kunt en snapt. Het taaltje waarin je deze gaat toepassen kan je wel leren.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

whoami schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 14:31:
[...]
Als je software ontwikkelaars nodig hebt, dan vind ik het eigenlijk dom om je te focussen of beperken tot mensen die een bepaalde technologie kennen / kunnen.
Je kan in de advertentie wel opnemen met welke tools er gewerkt wordt, maar ik zou in dit geval 'kennis van C# en .NET 3.5' niet als eis opnemen in de benodigde skills.
Het is imho belangrijker dat je als software ontwikkelaar basis-concepten kent, kunt en snapt. Het taaltje waarin je deze gaat toepassen kan je wel leren.
Ligt eraan waar je behoefte aan hebt: Code apen -> Dan exact aangeven welke techniek ze moeten kunnen (welk truukje) en hoe veel tickets per dag ze moeten verwerken. Verwacht geen hoogstaand werk of initiatief, maar wel 100 karakters per seconde. Ideaal voor het draaien van productie.

Software Ontwikkelaars -> Belangrijk dat ze sociaal erg vaardig zijn (contacten met de klant) en de basis concepten donders goed kennen. Verwacht geen 100 karakters per seconde, maar wel hoogstaand werk ongeacht de omgeving / tools / technologie etc. Ideaal voor het opzetten van nieuw business.

En ja, dit is lekker zwart wit :)

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 26-08-2008 14:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 14-06 09:09

Pathogen

Shoop Da Whoop

Om trouwens nog even terug te komen op de Rotterdam-scholen-vraag:

Google: "school Rotterdam" lijkt mij een prima antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
MSalters schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:48:
Het doel van de vraag is niet het antwoord,. Wat je met de vraag wel wil ontdekken is of de kandidaat de vraag kan concretiseren (de vraagstelling is opzettelijk vaag), of hij het doel kan bepalen (want dat bepaalt hoe nauwkeurig het antwoord moet zijn) en of hij daarmee een oplossingsstrategie kan bepalen (want dat bepaalt uiteindelijk of iemand zelfstandig kan werken).
Leuke gedachtengang, maar imho totaal niet toepasbaar bij deze vraag in de simpele context waarin hij geplaatst is.

Het is gewoon een simpele feitenvraag die makkelijk te beantwoorden is als je de kennis hebt. Die kennis is niet relevant voor het werk, dus is het ook niet raar dat de sollicitant het antwoord niet weer.

Als jij aan een sollicitant vraagt wat een pointer is dan verwacht je toch ook geen relaas over hoe hij tot het antwoord gaat komen etc,je verwacht gewoon een passend antwoord. Iemand hoort dit te weten ( beroepsafhankelijk maar ok ).

Of je geeft een leuke inleiding over dat je een goed oplossend vermogen verwacht en dat je benieuwd bent naar het oplossend vermogen van de sollicitant. Of je vraagt het informeel erna. Of je stelt de vraag anders.
Maar als je dit gewoon even tussen de sql-vragen erdoorheen gooit dan mag je van mij nog zoveel dingen verwachten. Als ik tegenover je zit krijg je gewoon het eerlijke antwoord dat ik het niet weet. Geen lulverhaal over hoe ik het wel te weten zou kunnen komen, nee gewoon een simpel antwoord op een simpele irrelevante vraag.

Ben benieuwd hoe de amateurpsychologen in dit topic gaan reageren als een sollicitant op de vraag : Wat is je leeftijd? Dezelfde diepere betekenis erachter zoekt die blijkbaar achter deze vraag gezocht moet worden... Gok dat je toch wel even raar staat te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269169

Gomez12 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 23:38:
Ja, dan is het maar net de vraag wat voor mensen je zoekt.
Overtuigend maar zonder een clue, waarschijnlijk een goede vertegenwoordiger.
Twijfelend maar eerlijk, zou ik eerder voor gaan...

Imho wederom geen beoordeling van kennis / capaciteit, maar alleen van overtuiging / presentatie.
Maar nogmaals, het is net het soort mensen wat je zoekt...
Inderdaad. De tijd van verkopers met alleen een gladde babbel is wel een beetje voorbij in de serieuze business. Een beetje de goede kant op praten OK, maar echt liegen is wat mij betreft not done. Maar goed als de werkgever graag een snel en overtuigend antwoord ziet al is het onjuist, en je antwoord eerlijk dat je het niet weet dan past het bedrijf toch ook niet bij jou en mag je blij zijn dat je daarop wordt afgekeurd ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Gomez12 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:54:
Ben benieuwd hoe de amateurpsychologen in dit topic gaan reageren als een sollicitant op de vraag : Wat is je leeftijd? Dezelfde diepere betekenis erachter zoekt die blijkbaar achter deze vraag gezocht moet worden... Gok dat je toch wel even raar staat te kijken
Dan kruis ik het vakje 'ongeschikt' aan. 'Hoe zou je schatten hoeveel scholen er in Rotterdam zijn?' is een glasheldere vraag. Daart zit geen diepere betekenis achter en de vraag heeft werkelijke niets met psychologie te maken.

Anderen als 'amateurpsycholoog' betitelen is ook kortzichtig en beledigend. Wat een interviewer doet is voor een belangrijk deel per definitie 'psychologie', zoals inschatten of iemand in het team past. Wij zijn allemaal prima in staat bepaalde vormen van psychologie te bedrijven; tijdens sociale interacties doe je dat ook voortdurend.

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 27-08-2008 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Confusion schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 07:41:
[...]

Dan kruis ik het vakje 'ongeschikt' aan. 'Hoe zou je schatten hoeveel scholen er in Rotterdam zijn?' is een glasheldere vraag. Daart zit geen diepere betekenis achter en de vraag heeft werkelijke niets met psychologie te maken.
Da's valsspelen. De vraag in de TS is : hoeveel scholen staan er in Rotterdam.
Daar wordt nergens gesproken over schatten, er wordt nergens gevraagd naar een werkwijze, er wordt simpel gevraagd naar een getal.

In een andere vorm / andere inkleding is deze vraag best te maken naar het resultaat wat je wilt hebben ( zie je eigen vorm. )

Maar het gaat dan wel om de vorm, in de ene vorm is het een totale achterlijke feiten vraag die totaal geen relevantie ergens mee heeft, in de andere vorm is er iets van te maken...

[ Voor 11% gewijzigd door Gomez12 op 27-08-2008 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aan de andere kant, waarom zou je irrelevante data níet gokken? Het getuigd juist van inzicht, efficiëntie en intelligentie om geen tijd te steken in het berekenen van het aantal scholen in Rotterdam.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 27-08-2008 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Als data irrelevant is, kun je het beter negeren. Het veroorzaakt alleen maar ruis en kost tijd en de vraag wordt daarmee nog onzinniger.

Als je dan toch wilt gokken zeg je gewoon een getal, met daarbij de mededeling dat je slecht in gokken bent en liever een onderbouwde analyse doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Zoals ik al eerder zei: het enige juiste antwoord is de tegenvraag: 'Welke informatie heb ik tot mijn beschikking en hoe betrouwbaar is die?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

het enige juiste antwoord is de tegenvraag: 'wat de fuck heeft dit met mijn toekomstige functie te maken?' met vervolgens: 'Welk raar manager boek heb jij gelezen?'

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 27-08-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 11:29
BCC schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:21:
het enige juiste antwoord is de tegenvraag: 'wat de fuck heeft dit met mijn toekomstige functie te maken?' 'En welk raar manager boek heb jij te gelezen?'
Idd, als iemand mij met dit soort idiote vragen probeerde te testen, liep ik weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Gomez12 schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 22:54:
[...]

Even OT reageren, maar volgens mij mag je niet eens vragen wat iemand z'n leeftijd is ivm gelijke behandeling e.d.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

MrAngry schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:50:
[...]
Even OT reageren, maar volgens mij mag je niet eens vragen wat iemand z'n leeftijd is ivm gelijke behandeling e.d.
Je mag iemand alleen op grond van zijn leeftijd niet afwijzen. Ook niet op geslacht en nog een aantal zaken.

Maar ja, als je een 20-jarige secretaresse vraagt en iemand stuurt een sollicitatie waarin staat dat hij een 49-jarige man is......

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 23:24
Guardian Angel schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 18:46:
[...]

Je mag iemand alleen op grond van zijn leeftijd niet afwijzen. Ook niet op geslacht en nog een aantal zaken.

Maar ja, als je een 20-jarige secretaresse vraagt en iemand stuurt een sollicitatie waarin staat dat hij een 49-jarige man is......
Precies, en als ze dan op gesprek zijn geweest in het geval van 2 twintigjarige secretaresses, dan wordt het meestal de knapste. Het mag niet, maar bewijs maar eens dat het om discriminatie gaat. Niet alleen bij de administratie in de haven, maar ook bij gerenommeerde kantoren gebeurt dit.

Ik weet dit want ze nemen mij nergens aan.

....

(grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
BCC schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 17:21:
het enige juiste antwoord is de tegenvraag: 'wat de fuck heeft dit met mijn toekomstige functie te maken?' met vervolgens: 'Welk raar manager boek heb jij gelezen?'
Je zou ook kunnen vragen of hij al zijn kennis uit die rare boeken haal, omdat je dan geen belangstelling heb om onder m te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Stel vooral relevante vragen die voor jou gesneden koek zijn en simpel lijken.

Het is kwart voor 7 vrijdagavond, je bent aan het overwerken op kantoor omdat je je vanmorgen versliep na een iets te gezellig verjaardagsfeestje.Niemand vond het echt erg want in het afgelopen jaar hier heb je je al ruimschoots bewezen. Je vind een enorme bug terwijl de applicatie morgen live moet gaan bij de klant. Alle collega's die er mee bezig zijn geweest zijn 2 weken op vakantie per ezel naar Marokko en onbereikbaar, bovendien hebben ze hun werk bijzonder slecht gedocumenteerd. Bij de klant had je een opdrachtgever waar je best aardig technisch inhoudelijk mee kon praten en hij belt je net om de lancering en je verjaardag alvast te gaan vieren in de kroeg.
Hoe los je dit op?

Let vooral op de ogenschijnlijk nutteloze informatie in de vraagstelling en kijk of de testpersoon deze gaat herhalen in zijn antwoord. Het woordje ezel is een red flag.
Dat de boel slecht gedocumenteerd is kan haast niet als je er al een jaar werkt, dan ben je nu al te laat met signaleren. etc etc.

Dergelijke vragen werken vooral bij starters prima aangezien ze de hoofdzaken soms nog niet direct kunnen scheiden van de bijzaken.
Het is geen bijster intelligente vraag maar geeft je als het goed is een opsomming van wat hij verwacht van zijn functie, welke vaardigheden en trajectplanning daar bij moeten horen etc etc.
Menig sollicitant verslikt zich in zo'n vraag.

Ik kreeg een dergelijke vraag bij mijn sollicitatie, de probleemstelling en randzaken zijn naar willekeur in te vullen.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• tazzman
  • Laatst online: 14-06 10:19

tazzman

a real boardmonkey

Pietert schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 21:45:
Dat de boel slecht gedocumenteerd is kan haast niet als je er al een jaar werkt, dan ben je nu al te laat met signaleren. etc etc.
Dat statement klopt natuurlijk ook niet - ik heb zat grote systemen gezien die jaren draaiden zonder behoorlijke documentatie. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar de conclusie dat "omdat je er een jaar aan werkt kan het haast niet slecht gedocumenteerd zijn" is verre van waar. :)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Gomez12
tazzman schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 01:20:
[...]

Dat statement klopt natuurlijk ook niet - ik heb zat grote systemen gezien die jaren draaiden zonder behoorlijke documentatie. Dat is natuurlijk niet de bedoeling maar de conclusie dat "omdat je er een jaar aan werkt kan het haast niet slecht gedocumenteerd zijn" is verre van waar. :)
Als jij een goede medewerker zoekt dan is het wel waar, een goede medewerker documenteert dingen. Iemand die in een paar jaar alleen maar tot de conclusie komt dat het haast niet gedocumenteerd is die toont geen initiatief ( hij heeft zelf ook niets ondernomen ), hij toont 20-20 hindsight aan.

Oftewel, een medewerker die rustig een paar jaar lang zonder goede documentatie gewerkt heeft hoef ik niet onder mij te hebben. Hij heeft bewust niets veranderd aan het probleem...

• BCC

BCC

Gomez12 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 01:29:
[...]
Oftewel, een medewerker die rustig een paar jaar lang zonder goede documentatie gewerkt heeft hoef ik niet onder mij te hebben. Hij heeft bewust niets veranderd aan het probleem...
Logisch dat jij goede medewerkers wil hebben. Maar als een sollicitant tijdens jullie fijne gesprekje deze rare gedachtensprong niet direct maakt, dan is het luie, slecht documenterende programmeur die weinig initiatief toont? Ik vind dat wel een erg zware conclusie voor een onduidelijke open vraag.

Vraag hem liever of hij wat kan vertellen over de laatste documentatie die hij geschreven heeft. Of laat hem het documentatie proces bij zijn vorige werkgever omschrijven en vraag hem of hij dat een goed of slecht systeem vond en waarom dan.

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 28-08-2008 07:37 ]

• DJ Henk
BCC schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 07:35:
Logisch dat jij goede medewerkers wil hebben. Maar als een sollicitant tijdens jullie fijne gesprekje deze rare gedachtensprong niet direct maakt, dan is het luie, slecht documenterende programmeur die weinig initiatief toont? Ik vind dat wel een erg zware conclusie voor een onduidelijke open vraag.
Daar ben ik het niet mee eens. Je ziet bij zo'n vraag heel snel wat de houding van de persoon is. Gaan de wenkbrouwen omhoog, en is een ongedocumenteerd systeem een nieuwe, onverwachte hindernis? Of komt er een klein glimlachje dat zegt 'oh ja, dat is ook altijd zo'. In het laatste geval kun je zelfs een cowboy-type hebben dat het zelfs wel stoer vind om zo uit z'n hoofd alles te besturen.

De slimmere kandidaat zal inderdaad als eerste zeggen dat de documentatie hem in het voorbije jaar hem niet ontschoten zou zijn. En zo zijn er een heleboel mogelijke reacties.
Vraag hem liever of hij wat kan vertellen over de laatste documentatie die hij geschreven heeft. Of laat hem het documentatie proces bij zijn vorige werkgever omschrijven en vraag hem of hij dat een goed of slecht systeem vond en waarom dan.
Dat kun je ook vragen, maar dat antwoord geeft je andere informatie. Dat gaat meer over de kwaliteit van de documentatie, mocht die persoon zover zijn dat hij inderdaad gaat documenteren.

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Henk op 28-08-2008 07:56 ]

Anoniem: 18437

Ach ieder zijn vak. Laat ajb de HRM mensen het algemene en sociale gebied van de sollicitant toetsen (voor zover belangrijk voor die functie), en richt je zelf toch op de technische capaciteiten. De meest briljante programmeurs zijn vaak de raarste wezens, die zouden in jou testjes dus niet door kunnen gaan...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 18437 op 28-08-2008 08:53 ]

• BCC

BCC

DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 07:54:
[...]
Dat kun je ook vragen, maar dat antwoord geeft je andere informatie. Dat gaat meer over de kwaliteit van de documentatie, mocht die persoon zover zijn dat hij inderdaad gaat documenteren.
Natuurlijk geeft je dit andere informatie. Wat ik alleen steeds mis is dat niemand die dit soort vragen stelt er rekening mee houd dat:

1) De sollicitant op dat moment geen idee heeft wat er precies van hem verwacht wordt (wat een wenselijk antwoord is) en dus ook eenvoudig een "ongewenst" antwoord kan geven, zonder dat dat iets zegt over de kwaliteit van de persoon.
2) De sollicitant zich beledigd kan voelen door dit soort vragen: word ik wel serieus genomen?
3) De sollicitant zich kan gaan afvragen bij wat voor wazige manager hij beland is en of de rest van het bedrijf ook zo wazig is.

Het is dus erg goed mogelijk dat je capabele sollicitanten gaat kwijtraken door dit soort vraagstellingen. Realiseer je je dat?

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 28-08-2008 08:56 ]

• DJ Henk
Anoniem: 18437 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:53:
Ach ieder zijn vak. Laat ajb de HRM mensen het algemene en sociale gebied van de sollicitant toetsen (voor zover belangrijk voor die functie), en richt je zelf toch op de technische capaciteiten. De meest briljante programmeurs zijn vaak de raarste wezens, die zouden in jou testjes dus niet door kunnen gaan...
Er zijn inderdaad briljante programmeurs die vreemde wezens zijn en dat kan een prima reden zijn om die niet in je team te willen hebben. Werken in een commercieel bedrijf vergt meer vaardigheden dan alleen kunnen programmeren. Je persoonlijkheid moet ook kunnen "aansluiten" op de rest van het bedrijf. Dan heb ik het niet alleen over de directe collega's (dat zijn zelf ook programmeurs, die snappen vaak juist beter waar die briljante gast het over heeft), maar juist over mensen van andere afdelingen. De projectmanager die het project begeleidt, de informatieanalist die vertelt wat er gebouw moet worden, de grafisch ontwerper die vertelt hoe het eruit moet komen te zien. Dat zijn mensen waar dagelijks mee samengewerkt moet worden. Als die op sociaal gebied telkens door allerlei brandende hoepels moeten springen omdat de briljante programmeur wat eigenaardige gewoontes heeft, dan is dat iets wat in de praktijk niet goed gaat werken.

Die briljante programmeur kan dan beter gesponsord worden om thuis lekker aan belangrijke open source-projecten te gaan knutselen (om maar eens wat te noemen).
BCC schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 08:53:
Natuurlijk geeft je dit andere informatie. Wat ik alleen steeds mis is dat niemand die dit soort vragen stelt er rekening mee houd dat:

1) De sollicitant op dat moment geen idee heeft wat er precies van hem verwacht wordt (wat een wenselijk antwoord is) en dus ook eenvoudig een "ongewenst" antwoord kan geven, zonder dat dat iets zegt over de kwaliteit van de persoon.
2) De sollicitant zich beledigd kan voelen door dit soort vragen: word ik wel serieus genomen?
3) De sollicitant zich kan gaan afvragen bij wat voor wazige manager hij beland is en of de rest van het bedrijf ook zo wazig is.

Het is dus erg goed mogelijk dat je capabele sollicitanten gaat kwijtraken door dit soort vraagstellingen. Realiseer je je dat?
We hebben het hier over de vraag van Pietert, niet over de vraag hoeveel scholen er in Rotterdam staan, toch? Als een sollicitant beledigd is over de vraag van Pietert, dan is hij wat mij betreft de wazige van de twee.

• BCC

BCC

DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 09:30:
[...]
We hebben het hier over de vraag van Pietert, niet over de vraag hoeveel scholen er in Rotterdam staan, toch? Als een sollicitant beledigd is over de vraag van Pietert, dan is hij wat mij betreft de wazige van de twee.
Prima, als je je daar maar bewust van bent.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17

Standeman

Prutser 1e klasse

Wanneer die vraag over de scholen zo maar "out of the blue" zou komen tijdens een sollicitatie gesprek, zou ik zeer gaan twijfelen over de capaciteiten van de interviewer. Nog sterker, ik zou me gaan afvragen waarom ik bij een bedrijf gaan werken welke zulke irrelevante zaken vraagt bij een sollicitatie. Voor hun zijn er 10 anderen.

@TS, bedoelde je misschien dit topic: Gesprek voeren met sollicitant (Java developer)?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
Standeman schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 09:44:
Wanneer die vraag over de scholen zo maar "out of the blue" zou komen tijdens een sollicitatie gesprek, zou ik zeer gaan twijfelen over de capaciteiten van de interviewer. Nog sterker, ik zou me gaan afvragen waarom ik bij een bedrijf gaan werken welke zulke irrelevante zaken vraagt bij een sollicitatie. Voor hun zijn er 10 anderen.

@TS, bedoelde je misschien dit topic: Gesprek voeren met sollicitant (Java developer)?
tenzij je (zoals nu) weet dat dit een veelgebruikte techniek is. Dan kan je een dergelijke vraag als een buitenkansje zien. Waar verwacht wordt dat je op zijn minst verbaasd reageert, kan je zelf een naar maat bevredigend antwoord bedenken :)
Dat is de reden dat het als sollicitant niet onverstandig is je in te lezen over veelgebruikte technieken! Je bent je interviewer een (half) stapje voor als je weet wat voor antwoord hij op je vraag wil krijgen.

• DJ Henk
the_stickie schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 10:53:
Dat is de reden dat het als sollicitant niet onverstandig is je in te lezen over veelgebruikte technieken! Je bent je interviewer een (half) stapje voor als je weet wat voor antwoord hij op je vraag wil krijgen.
Dan zie jij een sollicitatieproces dus als een soort examen dat je moet halen. Ik, en anderen hierboven mij, beschouwen een sollicitatie meer als een kennismakingsproces waarbij beide partijen moeten uitvinden of de ander geschikt is voor wat zij wensen.

• BCC

BCC

Inderdaad, ik kom op een solicitatie om te kijken of ik bij dat bedrijf wil werken. Wat hebben ze mij te bieden, wat doen ze nu, wat is de bedrijfscultuur, etc. Ik heb op z'n moment meer vragen dan de interviewer.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
mee eens, maar ik heb vaak genoeg gemerkt dat de andere kant er een soort eenzijdig kruisverhoor van maakt... overigens heeft dat nooit tot een contract geleid ;)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 18:09
DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:20:
[...]

Dan zie jij een sollicitatieproces dus als een soort examen dat je moet halen. Ik, en anderen hierboven mij, beschouwen een sollicitatie meer als een kennismakingsproces waarbij beide partijen moeten uitvinden of de ander geschikt is voor wat zij wensen.
Klopt, maar een beetje kennis van zaken en achtergrondinformatie kan wel helpen in het kennismakingsproces. Ondanks dat het geen examen is lijkt mij een "goed antwoord" beter dan een "fout antwoord".

[ Voor 5% gewijzigd door argro op 28-08-2008 12:07 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• MSalters
Gomez12 schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 08:57:
[...]
Da's valsspelen. De vraag in de TS is : hoeveel scholen staan er in Rotterdam.
Daar wordt nergens gesproken over schatten, er wordt nergens gevraagd naar een werkwijze, er wordt simpel gevraagd naar een getal.
Daarom is dit zo'n goede vraag voor sommige functies. Ik kan me geen autisten veroorloven die denken dat dit een simpele vraag naar een getal is. Wie alle vragen zo letterlijk neemt, functioneert niet in de functies waarvoor ik interviews heb afgenomen. Je mag het valsspelen vinden, dat is niet erg. Niemand is voor alle banen geschikt.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Anoniem: 23844

MSalters schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:37:
[...]

Daarom is dit zo'n goede vraag voor sommige functies. Ik kan me geen autisten veroorloven die denken dat dit een simpele vraag naar een getal is. Wie alle vragen zo letterlijk neemt, functioneert niet in de functies waarvoor ik interviews heb afgenomen. Je mag het valsspelen vinden, dat is niet erg. Niemand is voor alle banen geschikt.
Ik ben het overigens met je eens maar om vervolgens het bruggetje te maken naar de TS, zou je deze vraag ook stellen voor de functie van systeemontwikkelaar?

Ik denk het niet tenzij je het carrierepad meeneemt van de desbetreffende persoon (bv: waar zie jij jezelf staan over X aantal jaar?). Afhankelijk van het ambitieniveau van de sollicitant, zou je deze vraag kunnen stellen. Je krijgt anders niet alleen rare blikken maar je loopt ook het risico om een capabele sollicitant de deur te wijzen (zoals eerder opgemerkt).

Daarentegen, het kan ook een heel boeiend gesprek op leveren aangezien het antwoord alle kanten kan opgaan (met enige sturing indien nodig).

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

[...]

ik zou zonder nadenken een schatting maken; waarbij ik aangeef dat ik dit baseer op het aantalscholen in Nijmegen.

Overigens zou mijn eerste wedervraag zijn:

wat verstaat u onder school? ROC, LOI, Basisschool? Middelbare school? Uni?..........en dan schatten; onbelangrijke dingen waar ik geen verstand van heb ga ik niet pachten uitgebreid te antwoorden: in mijn ogen een nutteloze vraag.

Je moet het wel bij dezelfde sector houden in mijn opinie zodat je raakvlakken hebt. ALs het je gaatom de methodiek hoe iemand zoiets zou uitzoeken zou ik een bestaand probleem binnen het bedrijf voorleggen, want aantal scholen kun je 123 googlen, het aantal beschikbare leveranciers voor jouw bedrijf niet en zou dus veel betere vraag zijn.

In mijn opinie inderdaad maar een rare vraag die op 1000-en manieren beantwoord kunnen worden en dus ook op 1000-en manieren verschillend geinterpreteerd kan worden - terecht of niet terecht-

T60P Widescreen

• MSalters
Ik kan niet echt relateren aan zo'n relatief vage term als systeemontwikkelaar. Komt de sollicitant in direct contact met niet-techneuten? Of zit er een technisch persoon tussen die dit soort vragen opvangt? Een autist kan misschien wel functioneren in het laatste geval. Maar ik denk dat de TS zelf goed aanvoelt wat deze functie inhoudt. Als hij met dat in het achterhoofd een dergelijke vraag stelt, dan is dat waarschijnlijk terecht.

PS. autisten hebben nogal eens twee problemen. Ten eerste nemen ze sommige vragen te letterlijk, en ten tweede kunnen ze zich niet in een ander persoon verplaatsen. Techneuten hebben nogal eens een aanleg voor het eerste, maar kunnen door zich in de ander verplaatsen dit actief ondervangen.

• the_stickie
  • Laatst online: 12-03 02:46
DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 11:20:
[...]

Ik ga er gewoon vanuit dat je als sollicitant ook gewoon goed wil/moet overkomen. Als dat niet het geval is, kan je sowieso naar de functie fluiten. Doordat je het vraagprincipe en de gevolgtrekking kent, wordt het veel gemakkelijker een goed figuur te slaan: je weet dan dat "euh, geen idee" waarschijnlijk minder oplevert dan "ik vermoed tussen de 50 en de 100 omdat er 60 openbare zwembaden zijn, en er nooit meer zwembaden dan scholen kunnen zijn" (hoe belachelijk dat antwoord ook mag zijn!)
Een sollicitatie is idd geen examen, waar het louter om prestatie aankomt, maar het heeft imho toch een stevige test-component.

edit: @hierboven: Een hoogbegaafd autist hoeft in een sollicitatiegesprek niet door de mand te vallen om zijn sociale skills. Veel hoogbegaafde autisten hebben zichzelf immers zeer veel houdingen en situaties eigen gemaakt, zodat de sociale interactie veel minder stroef verloopt dan je zou verwachten. In "nieuwe" situaties kan dat wel eens hilarische resultaten opleveren natuurlijk :+

[ Voor 16% gewijzigd door the_stickie op 28-08-2008 15:58 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 130% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:44 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 18:09
[...]

Mijns inziens moet je dan een wedervraag stellen om de vraag verder te concretiseren. Vervolgens kun je een goed antwoord op een goede vraag geven. Een vaag antwoord op een vage vraag heeft niemand iets aan, al klinkt het soms wel indrukwekkend en dat is ook wat waard!

Wanneer er op de vraag "hoeveel scholen staan er in Rotterdam" een getal als antwoord wordt gegeven en dat was niet de bedoeling dan denk ik dat de vragensteller zich eens moet beraden over de manier waarop hij vragen stelt, in plaats van dat de beantwoorder zich moet gaan beraden over zijn antwoord. De persoon die de vraag stelt is in dat geval niet de juiste persoon op de juiste plaats, niet de beantwoorder.

Je komt ook nog wel eens mensen tegen die nergens meer een concreet antwoord op kunnen geven. Die kunnen alleen nog maar wazige gebakken lucht antwoorden geven. Blijkbaar denken ze dat dat zo hoort en slim overkomt. Soms zijn vragen simpel, geef dan ook een simpel antwoord.

[ Voor 32% gewijzigd door argro op 28-08-2008 17:17 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17

Standeman

Prutser 1e klasse

@Cocytus: Je had het niet beter kunnen verworden!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• kamerplant
  • Niet online
Als mij de vraag zou worden gesteld zou ik m'n iPhone pakken en op internet opzoeken. Wat wil deze werkwijze nou precies over mij zeggen? Zou ik op basis hiervan worden aangenomen of afgewezen?

🌞🍃

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Cocytus schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:48:
Ik vraag me nog steeds af waarom een idioot antwoord gebaseerd op pseudologica en uit je aars getrokken cijfers beter is dan 'geen idee'.
Ik vraag me nog steeds af waarom mensen de vraag als volkomen belachelijk af moeten blijven doen, terwijl in de discussie duidelijk is gemaakt dat de vraag zinnig is, mits goed op formulering en doelstelling wordt gelet. Het klinkt alsof ze geen idee hadden wat ze zouden moeten antwoorden op de vraag in de topicstart (waarvan opgemerkt is dat de formulering te wensen overlaat) en die vermeende tekortkoming proberen te verbergen door maar een beetje te gaan lopen flamen.

Als je niet begrijpt wat er waardevol is aan het vermogen om te schatten, dan ben je net zo ongeschikt als wanneer je het niet kan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dan rijst de vraag welke kandidaat dan qua intelligentie en slim denken de beste is. Hij die de vraag in zich opneemt en beredeneerd zijn antwoord geeft óf de kandidaat die stelt dat hij dat op internet zou uitzoeken.

Beide antwoorden zijn in dit geval zodanig dat een uitkomst is te verwachten. De kandidaat die het internet gebruikt om een vrijwel 100% score te halen maakt gebruik van de middelen die hem sowieso ter beschikking moeten staan. De andere kandidaat denkt en vindt waarschijnlijk, voor de zoveelste keer, het wiel uit.

ARME AOW’er

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Guardian Angel schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:40:
Dan rijst de vraag welke kandidaat dan qua intelligentie en slim denken de beste is. Hij die de vraag in zich opneemt en beredeneerd zijn antwoord geeft óf de kandidaat die stelt dat hij dat op internet zou uitzoeken.

Beide antwoorden zijn in dit geval zodanig dat een uitkomst is te verwachten. De kandidaat die het internet gebruikt om een vrijwel 100% score te halen maakt gebruik van de middelen die hem sowieso ter beschikking moeten staan. De andere kandidaat denkt en vindt waarschijnlijk, voor de zoveelste keer, het wiel uit.
Als iemand je vraagt om een antwoord te schatten en je gaat het opzoeken, dan heb je het niet begrepen. Dat de formulering in de startpost niet deugt, neemt niet weg dat het in de discussie glashelder is gemaakt wat het doel van die vraag is. Waarom wordt dit straal genegeerd? Is het fijn om lekker een onzorgvuldig geformuleerde vraag af te blijven zeiken?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De TS is degene die dit commentaar totaal negeert, niet ik hoor. Ik geef slechts een reactie op jouw vraag. :) Daarnaast is de vraag zoals het in de topicstart staat en niet anders.

Je zou even zo vrolijk de conclusie kunnen trekken dat degene die het antwoord opzoekt de juiste kandidaat is. Immers, niet alleen het vermogen om iets te beredeneren telt, maar zeker ook de tijdspanne waarin het e.e.a. wordt gedaan. Time is money.

Doe mij maar de kandidaat die als antwoord Google geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 28-08-2008 19:54 ]

ARME AOW’er

• DJ Henk
Confusion schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:46:
Als iemand je vraagt om een antwoord te schatten en je gaat het opzoeken, dan heb je het niet begrepen. Dat de formulering in de startpost niet deugt, neemt niet weg dat het in de discussie glashelder is gemaakt wat het doel van die vraag is. Waarom wordt dit straal genegeerd? Is het fijn om lekker een onzorgvuldig geformuleerde vraag af te blijven zeiken?
Er wordt helemaal niets genegeerd. Na enige discussie bleef als enige interessante factor over het enthousiasme om het probleem op te lossen over. Ook al lijkt het onmogelijk, toch proberen een educated guess te doen.

Hiervan werd vervolgens het nut betwijfeld, doordat je niet echt kunt onderscheiden of het een interessant klinkend blaatverhaal is, of dat er serieus over is nagedacht. We hebben het immers expliciet over vragen waarop geen goed antwoord te geven is. (Het is per definitie een blaatverhaal.)

Totale informatiewaarde dus 0, met als extra gevaar dat een hoop serieuze kandidaten zich verschrikt afvragen achter welke managershype er nu weer aangelopen wordt.

Edit: niet om een jij-bak te doen, maar puur om een voorbeeld te geven bij mijn verhaal, je eigen antwoord was dit:
Als je vraagt "Als je moet schatten hoeveel scholen er in Rotterdam zijn, hoe doe je dat dan?", dan heb je een redelijke vraag, waarbij je wel moet toestaan dat iemand er een factor tien naast zit. Zolang hij maar kan bedenken: een half miljoen inwoners, 15% schoolgaand en 2000 leerlingen per school, wat dus neerkomt op 37 scholen voor basis- en middelbaar onderwijs. Wie dat niet kan bedenken of uitrekenen is sowieso niet geschikt
Terwijl eerder al het echte antwoord was gegeven voor basisscholen:
U zocht op: Basisonderwijs, rotterdam
Gevonden: 158 scholen 230 vestigingen
Van welke getoonde vaardigheid in jouw antwoord kan de interviewer nu iets afleiden? Waarom is het wel goed dat jij de getallen half miljoen, 15 en 2000 kan schatten, en is het niet goed om 37 te roepen?

[ Voor 31% gewijzigd door DJ Henk op 28-08-2008 20:22 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:08:
Edit: niet om een jij-bak te doen, maar puur om een voorbeeld te geven bij mijn verhaal, je eigen antwoord was dit:
[...]
Terwijl eerder al het echte antwoord was gegeven voor basisscholen:
[...]
Van welke getoonde vaardigheid in jouw antwoord kan de interviewer nu iets afleiden?
De vaardigheid om, jawel, te schatten. Dat is een proces van identificatie van relevante factoren, de manier waarop ze samenhangen en de orden van grootte die ze aannemen.

Jullie betitelen een vermogen dat voor mij essentieel was om bepaalde tentamens te kunnen halen, en dat ontwikkeld moet zijn omdat het essentieel is om allerlei technische problemen op te kunnen lossen, als het vermogen om 'blaatverhalen' en 'pseudologica' op te hangen. Daarop kan ik maar 1 ding zeggen: |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Confusion op 28-08-2008 20:32 ]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:08:
Hiervan werd vervolgens het nut betwijfeld, doordat je niet echt kunt onderscheiden of het een interessant klinkend blaatverhaal is, of dat er serieus over is nagedacht.
Waarom zou je dat niet kunnen onderscheiden? De stappen die Confusion onderneemt om een schatting te maken zijn exact dezelfde als die ik zou doen; schatting van het aantal inwoners, schatting van het percentage schoolgaanders, schatting van het aantal leerlingen per school, vermenigvuldigen, klaar. Dat is niet iets waar je 'serieus over moet nadenken' en ook geen 'interessant klinkend blaatverhaal', het is gewoon de logische manier om een schatting te maken. Als iemand dat niet lukt, dan is het waarschijnlijk niet de kandidaat die je zoekt :)

Daar komt nog bij dat uit dit topic zelfs blijkt dat je er autisten mee kunt herkennen, mensen die te snel op hun teentjes getrapt zijn, mensen die zich te goed voelen om logisch na te denken en mensen die menen dat Google een goede vervanger is van logica ;)

Ik denk dat ik die vraag volgende keer ook maar ga stellen! O-)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dus stelde ik zojuist de vraag aan een VWO 2 leerling maar wel met de toevoeging wat zij nodig zou hebben om dit te berekenen.

Moet ik nu de conclusie trekken dat het een vraag is die ver onder het niveau van een HBO-er ligt?

Edit:
En jawel, zij kon ermee uit de voeten. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 28-08-2008 20:31 ]

ARME AOW’er

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Is de intelligentie of het denkvermogen van een VWO-2 leerlinge lager dan die van een HBO-er?

Anoniem: 53628

Bij dat soort vragen kun je altijd met wedervragen komen. Een serieuze wedervraag met nog meer onzinnige bijzaken dan de originele vraag.

Rotterdam? Gemeente of stad? -Stad. Basisscholen, middelbare scholen of beide?
Worden ze dan boos of geïriteerd omdat ze niet de juiste opdrachten kunnen geven of de juiste vragen kunnen stellen, weet je gelijk waar je niet wil werken.

Maar goed, ik zou de vragensteller wel heel erg vreemd aankijken eerst.

• DJ Henk
eamelink schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:24:
Waarom zou je dat niet kunnen onderscheiden? De stappen die Confusion onderneemt om een schatting te maken zijn exact dezelfde als die ik zou doen; schatting van het aantal inwoners, schatting van het percentage schoolgaanders, schatting van het aantal leerlingen per school, vermenigvuldigen, klaar. Dat is niet iets waar je 'serieus over moet nadenken' en ook geen 'interessant klinkend blaatverhaal', het is gewoon de logische manier om een schatting te maken. Als iemand dat niet lukt, dan is het waarschijnlijk niet de kandidaat die je zoekt :)
Waarom is een schatting beter als je er een rekensommetje aan vast kunt knopen? Wat is daar intelligenter of logischer aan? In plaats van het uit de lucht gegrepen getal van het aantal scholen, grijp je nu een paar andere getallen uit de lucht.

Dit werkt alleen als je er met zekerheid vanuit kan gaan dat de benodigde ingrediënten algemene basiskennis zijn en dat zijn ze niet. In het geval van de pianostemmer zijn ze dat zeker niet. Ik heb geen flauw idee wat het percentage schoolgaande kinderen is en ik heb nog nooit op een school gezeten met meer dan duizend leerlingen. Ik zal je dit antwoord dus niet geven, want ik ga ook niet net doen alsof ik het wel weet. Betekent dat dat ik niet kan programmeren? Dat ik niet creatief ben?

[ Voor 4% gewijzigd door DJ Henk op 28-08-2008 20:52 ]

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 133% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:56 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:46:
Dit werkt alleen als je er met zekerheid vanuit kan gaan dat de benodigde ingrediënten algemene basiskennis zijn en dat zijn ze niet. In het geval van de pianostemmer zijn ze dat zeker niet.
Het gaat er niet om dat het antwoord klopt. Het gaat om de redenering. Een factor tien miszitten is prima.
Ik heb geen flauw idee wat het percentage schoolgaande kinderen is
Als veronderstelt dat mensen gemiddeld 80 worden, dat mensen van 4 t/m 16 naar school gaan en dat de bevolkingsverdeling constant is, dan komt je op 12/80 = 15%. Dat is een goede schatting.
Dat ik niet creatief ben?
Ik vind het weinig creatief om te beweren dat je niet weet wat het percentage schoolgaande kinderen is. De 'achterkant van een servetje' is een bekende plaats waar uitvindingen beginnen. GMR, de techniek achter harde schijven, is zo begonnen. Die gasten hadden echt de exacte cijfers niet bij de hand of in hun hoofd hoor.
Cocytus schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:47:
Nee, jij hebt gezegd dat jij vindt dat de vraag zinnig is, mits goed op formulering en doelstelling wordt gelet. Dat is niet hetzelfde als dat duidelijk gemaakt is dat de vraag zinnig is, mits goed op formulering en doelstelling wordt gelet.
Die vraag was allang genuanceerd in het topic. Ik vind het nogal absurd om een vraag af te gaan fakkelen waarvan de intentie allang was blootgelegd in het topic.
Oorspronkelijk was dat om te kijken hoe iemand een probleem aanpakte, nu maken we er opeens van dat het gaat om het vermogen te schatten te testen?
'Vermogen om te schatten testen' en 'probleem aanpak testen' is in deze context precies hetzelfde.

En ja, ik vind het flamen om iets 'idioot' te noemen, zeker samen met de andere denigrerende termen. Ga nou niet doen alsof je het niet aan het afkraken was.
Blijk gegeven van de vaardigheid om te schatten? Je vindt dat jij de vaardigheid hebt om te schatten, terwijl je bijna een factor vijf naast de werkelijkheid zat?
Een factor vijf is veelal een behoorlijk goede schatting. Als ik schat en het scheelt een factor miljoen met wat haalbaar is, dan hoef ik niet verder te denken. Als ik schat en het scheelt een factor 100 met wat haalbaar is, dan is nauwkeurige schatting nodig. Dan ga ik eens iets opzoeken.

[ Voor 40% gewijzigd door Confusion op 28-08-2008 21:18 ]

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 110% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:57 ]

Anoniem: 27535

Wij maken dergelijk specifieke software, dat wat kennis van een aantal zaken wel kan helpen, maar dat je tenzij je iemand bij een klant wegtrekt je enkel uit kan gaan van echte basiszaken en niet echt technische vragen.

Ik moet dus iemand hebben met initiatief, die logisch kan nadenken en die wil meewerken aan verbeteren van processen. Vanaf daar is het handjes dichtknijpen en regelmatig evalueren tot aan het eind van de proefperiode het zwaard moet vallen.

Bij mij gaan de vragen dus heel breed om te kijken waar al basis zit, een kijkje in de keuken van hoeveel informatie we gaan voeden, en vervolgens in een proefperiode kijken hoeveel informatie je nou werkelijk kan stampen. Een duidelijk kader van benodigde kennis voor optimaal functioneren is niet mogelijk; wel een minimum uiteraard en daarnaast een inschatting van hoe snel iemand het oppakt.

Diploma's zeggen me niets, een HBOer kan dezelfde start krijgen als een ongeschoold persoon afhankelijk van wat uit het gesprek komt. Het salaris wat mogelijk is als iemand zich bewijst is bovengemiddeld, maar bewijzen zullen ze zich. Bevalt je dat niet (omdat je vindt dat je recht hebt op meer op basis van papiertjes die in ons vak zinloos zijn, dan heb je duidelijk niet de juiste mentaliteit).

Je ziet ook vaak dezelfde mensen overal terug in dit relatief kleine wereldje; mensen met ervaring erin kunnen goed verdienen en worden zonder problemen onderling weggekocht (doen wij niet, gebeurt ons wel)

De kunst is dus met name in een gesprek uit te vinden waarbij de ogen gaan glinsteren, en dan niet zozeer over het onderwerp, maar over de achtergrond en aanpak.

In een eerdere post staat een verwijzing naar een uiteenzetting van hoe iemand bij Microsoft het deed. Ik herken daarin wel dingen, maar alsje niet die schaalgrootte hebt en dan wel in een heel specifieke markt zit, dan is het niet eenvoudig dergelijk strakke lijnen te trekken.

Kunnen we overigens weer terug naar sollicitanten? ;)
Ik vraag met overigens af hoeveel mensen hier al eens daadwerkelijk een sollicitatiegesprek hebben afgenomen en hoeveel enkel met theorie komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 28-08-2008 21:31 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Hoe zou jij als manager reageren als iemand naar je toe komt met een idee voor een product, jij hem vraagt naar de afzetmarkt, en hij zegt 'we schatten op basis het aantal inwoners dat we denken dat deze streek heeft dat er circa 10.000.000 mensen met potentiële interesse zijn'?
Afhankelijk van het productie kan de reactie dan zijn: prima, voor zo'n product hebben we maar een miljoen klanten nodig: steek er maar wat meer tijd in om te achterhalen hoe nauwkeurig die schatting is. De reactie kan ook zijn: hiervan moeten we er minstens een miljard per jaar afzetten, dus dat is te weinig. Volgende idee graag. Je dacht toch niet dat ze voor elk idee gedegen marktonderzoek gingen doen of dat ze voor ieder idee alle noodzakelijke gegevens hebben? Op R&D afdelingen worden allerlei beslissingen zo genomen.
Cocytus schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:12:
Ik heb alle posts gelezen. Zoals ik al zei, en beargumenteerd heb, vind ik de vraag ook in de nieuwe vorm zinloos.
Prima. Ik schat eamelink en MSalters hoger in dan jou. Als jij de waarde van deze vraag niet inziet: your loss.

[ Voor 9% gewijzigd door Confusion op 28-08-2008 21:24 ]

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 141% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:57 ]

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 143% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:58 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Anoniem: 27535 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:19:
De kunst is dus met name in een gesprek uit te vinden waarbij de ogen gaan glinsteren, en dan niet zozeer over het onderwerp, maar over de achtergrond en aanpak.
Ik denk dat ik begrijp wat je onder 'onderwerp' en 'aanpak' zou rekenen, maar wat bedoel je met de 'achtergrond'?
Cocytus schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:28:
Kom je altijd tot een oordeel / neem je altijd beslissing op basis van geen informatie, of maak je voor mij een uitzondering?
Altijd :).

[ Voor 24% gewijzigd door Confusion op 28-08-2008 21:36 ]

Anoniem: 27535

Het gaat me om de afwegingen die iemand maakt bij een probleemstelling, welke dingen die in een situatie voor zichzelf eerst wil weten / achterhalen voordat hij een aanpak bepaalt.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De manier waarop de vraag zal worden gesteld blijft nog steeds dezelfde. "Hoeveel scholen zijn er in Rotterdam". De TS heeft nergens gezegd ook direct de reden van de vraag aan de kandidaat te verklaren.

Als nerveuze kandidaat zou ik me daarom direct afvragen of de interviewer kort daarna niet zou kunnen komen met de opmerking "Ah, je weet het niet? Dan wordt het hoog tijd dat je eens een van die scholen gaat bezoeken. Goedemiddag".

Zonder aan te geven waarom de vraag wordt gesteld, is deze idioot, belachelijk, absurd en niet ter zake doende. Van veel vragen kun je je als kandidaat wel voorstellen waarom deze gesteld worden. Bij deze vraag zal dat zeker niet het geval zijn.

Wat rest is de vraag van de TS "Welke technische vragen stel jij aan een sollicitant?" In elk geval niet "Hoeveel krenten zitten er in een krentenbol?".

ARME AOW’er

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 97% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:45 ]

• DJ Henk
[b][message=30652394,noline]
Als veronderstelt dat mensen gemiddeld 80 worden, dat mensen van 4 t/m 16 naar school gaan en dat de bevolkingsverdeling constant is, dan komt je op 12/80 = 15%. Dat is een goede schatting.
Ah, nu haal je er alleen maar meer getallen bij waarvan je vooraf weet dat ze niet kloppen. De bevolkingsverdeling is helemaal niet constant (vergijzing), De leerplicht geldt tot 16 jaar, dus de gemiddelde tijd van schoolgaan ligt zeker hoger (maar hoeveel?). Hoe langer je redeneert, hoe onzekerder het wordt, want je moet er meer gegevens bij gaan betrekken.
Ik vind het weinig creatief om te beweren dat je niet weet wat het percentage schoolgaande kinderen is. De 'achterkant van een servetje' is een bekende plaats waar uitvindingen beginnen. GMR, de techniek achter harde schijven, is zo begonnen. Die gasten hadden echt de exacte cijfers niet bij de hand of in hun hoofd hoor.
En vooraf wist men niets van de benodigde materialen en meteen na het servetje hebben ze een werkend prototype van een harde schijf gebouwd? Ik snap dit punt niet helemaal. Als je wil kan ik je honderd vergelijkingen geven waarmee je het percentage schoolgaande kinderen uit kan rekenen, maar aan alle honderd heb ik niets, aangezien ik ze niet kan vullen met betrouwbare data. Dus kan ik je beter adviseren naar het CBS te bellen of Google te gebruiken.

Maar dat is niet goed, want dat is niet creatief genoeg?

Dit soort problemen heb je dus niet wanneer je naar wat meer concrete werksituaties vraagt, aangezien iedereen zich dan ogenblikkelijk kan inleven en veel sneller de mogelijkheden en beperkingen van de vraag accepteert.

[ Voor 6% gewijzigd door DJ Henk op 28-08-2008 21:52 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

DJ Henk schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:44:
Ah, nu haal je er alleen maar meer getallen bij waarvan je vooraf weet dat ze niet kloppen. [..] Hoe langer je redeneert, hoe onzekerder het wordt, want je moet er meer gegevens bij gaan betrekken.
offtopic:
Dat is niet erg, want het blijft een schatting. De maximale onzekerheid neemt iets toe en daar moet je rekening mee houden bij je evaluatie van de uitkomst.
Dus kan ik je beter adviseren naar het CBS te bellen of Google te gebruiken.
offtopic:
Als de schatting zo uitvalt dat het zinvol lijkt nauwkeurigere informatie in te winnen, dan ga je nauwkeurigere informatie inwinnen. In het geval van GMR: dan ga je echt rekenen. Als het geschatte effect een factor miljoen te klein is, dan neem je die moeite niet. Schattingen dienen vaak om snel te bepalen wat aandacht verdient en wat niet. Niet om doorslaggevend te zijn.

• DJ Henk
Om overigens een voorbeeld te geven van wat ik bedoel, ik heb een programmeur weleens het volgende gevraagd: stel je moet een enquete bouwen van x vragen, waarover een item gemaakt wordt in een televisieprogramma met gemiddeld y aantal kijkers. Men verwacht dat z percentage daadwerkelijk de url in zal typen, maar dat is een groffe schatting. Hoe ga je de applicatie die de enquete afhandelt opzetten en hoe ga je testen of je aannames kloppen?

Dan vraag je ook naar het vermogen om te schatten naar ordes (hoeveelheid data, dataverkeer, aantal queries op database, tijd die het duurt om de vragen in te vullen), maar dan op een manier dat de sollicitant zich niet eerst een kwartier zit af te vragen waar de vraag op slaat en wat er van hem verwacht wordt. (en hij het niet zou wagen om "Google" te antwoorden.)

[ Voor 9% gewijzigd door DJ Henk op 28-08-2008 22:21 ]

• BCC

BCC

Guardian Angel schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:38:
Wat rest is de vraag van de TS "Welke technische vragen stel jij aan een sollicitant?" In elk geval niet "Hoeveel krenten zitten er in een krentenbol?".
Helemaal mee eens.

• Cocytus
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 02-01-2009 18:45 ]

• DJ Henk
Eerlijk gezegd zie ik de overeenkomst niet. Ik zou antwoorden 'Dan bel ik de klant om mijn excuses te maken en om te vertellen dat ik er zo snel mogelijk aankom en daarna bel ik eventueel mijn manager, afhankelijk van de de relatie met de klant.'

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Antwoorden dat je niet verslaapt is een te positieve insteek. Iedereen verslaapt zich wel een keer.

Het gaat ook niet om het feit dat je verslaapt, het gaat er om hoe je er mee om gaat.

Het antwoord:
Ik ga 160+ rijden en ik kom met een slappe smoes over een verkeersongeluk bij de klant binnen.
is fout.

Beter is:
Ik bel mijn manager op het project op om hem te informeren wat er aan de hand is, om mogelijk via hem een netmeeting te laten starten en in te bellen en afhankelijk van mijn relatie met de klant bel ik hem daarna om mij te verontschuldigen en om een nieuwe tijd af te spreken, die zelfde dag wanneer ik aankomen, een later tijdstip of op een andere dag.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Cocytus schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 22:42:
On a sidenote. Je krijgt de vraag 'je hebt je verslapen en gaat veel te laat komen bij een klant; wat doe je?'.................
Nou nee, die vraag is toch echt van een andere orde.

Als je per se zo'n soort vraag wilt stellen, dus in de stijl van de TS, dan zou je moeten zeggen;
Wat is de oorzaak als je te laat komt?

Dan zou je volgens sommigen moeten antwoorden dat op X% van de snelwegen normaliter een file staat en de kans dat jij in die file staat X% is. De kans op een afslag binnen 200 meter is X% omdat...... right 8)7

ARME AOW’er

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
w00t, mijn schatting was: ik zat op een basisschool van 350 leerlingen, rotterdam zal zo'n 500.000 inwoners hebben, gemiddeld word de mens 70, je zit op een basisschool van groep 1-8 = 8 / 70e = iets meer dan 10% van de inwoners zit op een basisschool.500.000 / 350 = meer dan 100, rond de 150.
In het dorp waar ik woonde, wonen 10k mensen, 5 basisscholen, 500k mensen levert dus 250 basisscholen op, echter zullen ze in grotere steden iets meer leerlingen in een school drukken, dus onder de 250.
Afhankelijk van de middelbare scholen kan ik hetzelfde doen, er worden zo'n 5-10 basisscholen in een middelbare school gedrukt, dus 15-40 middelbare scholen (vind ik veel, maar ben geen grote stad gewend, zal wel).
Op een HBO passen nog eens 10k mensen, laten er daar eens 3-5 van zijn.

wie wil mij aannemen voor JavaScript en C#-prutser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
@Confusion en enkele anderen, leuk dat jullie de vraag ondertussen genuanceerd genoeg vinden om een uitgebreid uitleg antwoord te verwachten, maar TS post het toch echt als een simpele feiten vraag, dat het na 100 posts duidelijk genuanceerd is dat is leuk.
Bij een gemiddeld sollicitatiegesprek is er geen ruimte voor 100 vragen over en weer.

Zolang de werkgever die nuancering niet aanbrengt is die er imho voor de sollicitant ook niet.
In dit specifieke voorbeeld is 0,0 nuancering aangebracht dus is het een totaal niet relevante feiten vraag.

Iedereen die met de goede nuancering alsnog Google gaat roepen is imho ook ongeschikt, googlen kost tijd, schatten met een redelijke foutmarge ( factor 100 bijvoorbeeld ) kost weinig tijd en als het binnen de gewenste factor 100 valt kan je altijd nog googlen voor details.
Als ik iemand zoek die kan meedenken dan verwacht ik inderdaad niet dat alles op google onderzocht wordt, dan verwacht ik gewoon iemand die snel een reeele schatting kan maken zodat er in het desbetreffende overleg punten afgehamerd kunnen worden. Googlen kan makkelijk tussen 2 overleggen in.

Iedereen die op de vraag : hoe zou jij schatten... nog steeds met google aankomt heeft wmb niets in overleggen / vergaderingen te zoeken. Het is leuk dat je relevante cijfers wilt hebben maar in een brainstorm sessie wil je gewoon voortgang hebben en niet om de 5 minuten google opstarten.

Alleen de vraag van de TS is en blijft gewoon een feitenvraag zoals hij gesteld is... Er is daar geen nuancering, er is daar geen uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Het juiste antwoord op "hoeveel scholen staan er in Rotterdam?" is: minstens 1.
Maar indien deze vraag serieus beantwoordt moet worden in een project waar dat voor nodig is dan wil ik dat met alle plezier voor ze uitzoeken.
(en gaat over tot de orde van de dag)

Ik heb het ook niet op op de zogenaamde nuttige praktijkvragen. Meestal zijn dit of lopende problemen of waarop al een oplossing gevonden is. Aangezien een bedrijf natuurlijk heel erg trots op hun eigen oplossingen, kan het al snel zijn dat jij als sollicitant met je antwoord dat bedrijf zit af te kraken. En met dezelfde oplossing komen heeft geen zin, want blijkbaar voeg je dan niets toe.

Wat je bijv. bij een interview te weten wil komen is hoe een kandidaat reageert op onverwachte vragen (bijv. extreem complex) en zijn/haar reactie daarna. Is er een "klik"? Het initiatief van een kandidaat om zelf vragen te stellen moet natuurlijk worden aangemoedigd.
En verder is een proeftijd nodig om te kijken wat een persoon vervolgens echt kan waarmaken van wat ie volgens zijn CV claimt.

2ct

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

En wat als je nu voor een technische functie vijf kandidaten hebt waar je een goed gevoel bij hebt, of een technische functie hebt waar je echt iemand moet hebben die er verstand van heeft?

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Deze wou ik jullie niet onthouden:
http://thedailywtf.com/Ar...20-Now-With-Riddles!.aspx

Er staan echt mooie in :D :
  • How would you determine the weight of a Boeing 747?
  • Given an opaque box with three light bulbs inside and three switches outside, how would you determine which switch corresponded to which bulb if the box could be opened only once and only after all the switches were permanently set?
  • You are at a ravine with three others and need to cross a rickety bridge. You can cross it in one minute, the three others can cross it in two, five, and ten, respectively. A flashlight (your group has only one) is always required to cross, and only two people can cross at a time. How do cross as quickly as possible?
En de quotes:
How would you determine the weight of a Boeing 747?

With a scale.

Where are you going to find a scale that big!?

Your mom's bathroom.

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 05-09-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Motrax schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 23:59:
En wat als je nu voor een technische functie vijf kandidaten hebt waar je een goed gevoel bij hebt, of een technische functie hebt waar je echt iemand moet hebben die er verstand van heeft?
Dan ga je referenten bellen.

Overigens is die site hilarisch:
They will eventually realize how useless of a practice this is. They will eventually give it up. In the meantime, however, you – the job seeker – will have to put up with it.

Or not. One reader shared with me the story of his brainteaser interview.

During a screening interview, I was asked how I would design a bike fit for someone visually impaired. I responded something to the effect of, "What, like, for blind people?", and she answered yes.

I thought for a moment and then I responded, "Well.. a blind person riding a bike doesn't sound like a very safe idea, so I would make the bike stationary, maybe with a fan blowing in the person's face. He probably wouldn't even know the difference."

She was speechless.

Now, granted, he will not get the job. Despite the complete absurdity of the design request, and the complete practicality of his answer, the job will go to a candidate who manages to answer the question by designing an extremely overcomplicated solution for a completely non-existent problem. And that candidate will be the same person who designs their software.
Briljant _O_

Ik vind het ook maar flink domme vragen eerlijk gezegd. Mijn werk is zo'n beetje gesprekken afnemen en ik heb hier meer het gevoel dat er een flink stuk "kijk ons eens een hippe methode gebruiken" bij komt kijken.

Ik zou de vraag met de tegenvraag "hoe is dat relevant" herhalen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

> How would you determine the weight of a Boeing 747?

I'd run the Boeing through an industrial shredder then weight all the manageable boxes of pieces that come out. Then again I mostly just like the idea of watching a large airplane go through such a process. And no I don't care if it has fuel in it or not.
_/-\o_
The wait on a 747 depends on how far away it is

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 05-09-2008 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Niemantsverdriet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
In de Intermediair van deze week staat een artikel over 'Hoe reageer je op rare sollicitatievragen?', met ook uitleg van een aantal recruiters over het idee achter zulke vragen (en nog wat voorbeelden van vragen).

Ook online te lezen: hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Ik vraag tegenwoordig altijd of ik op een mac mag werken. Dan vallen de bedrijven die zichzelf innovatief en hip noemen vaak heel hard door de mand :).

Pagina: 1 2 3 Laatste