Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50825

Topicstarter
Ik zit binnenkort bij een intake gesprek, maar daar moet ik natuurlijk wat technische vragen stellen. Ik weet bijna zeker dat er ooit op GoT een topic hierover was, maar ik kan dit nergens meer vinden. Iemand een idee?

Ik ga wat vragen over SQL, niet al te moeilijke queries, wat over OO en C#. En ik zit nog te denken om gewoon een vraag te stellen om de algehele logica en begrip van de sollicitant te testen, bijvoorbeeld hoeveel scholen staan er in Rotterdam.

Dus twee vragen:
1. kan iemand dat oude topic nog vinden
2. Welke vragen stellen jullie om sollicitanten te toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Uh is dat niet wat zwaar voor iemand die koffie moet zetten?

Maar met andere woorden: wat moet de sollicitant kunnen? Wat is de functie waar het om gaat? MBO/HBO/WO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opagrover
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2021

opagrover

Als je nou 1mm verder denkt...

Ik zou het beroemde artiekel van Joel Spolsky hierover eens na lezen. Je hebt dan geen letterlijke vragen, maar het zet aan tot nadenken.

http://www.joelonsoftware...errillaInterviewing3.html

lezen, denken, zoeken naar argumenten, schrijven, teruglezen, posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

een vraag te stellen om de algehele logica en begrip van de sollicitant te testen, bijvoorbeeld hoeveel scholen staan er in Rotterdam.
Eh, wtf heeft dat met algemene logica en begrip te maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
littlejoannes schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:50:
Uh is dat niet wat zwaar voor iemand die koffie moet zetten?

Maar met andere woorden: wat moet de sollicitant kunnen? Wat is de functie waar het om gaat? MBO/HBO/WO?
hahaha goeie!

Het is een technische functie op HBO niveau. Systeemontwikkelaar voor kantoorautomatisering.

Maar misschien is het beter om 't niet al te specifiek te maken, zodat vragen of ideeen die hier misschien worden neergezet, in de toekomst ook nog gebruikt kunnen worden door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240727

Vragen zijn natuurlijk van belang, maar vergeet de methode ook niet!
Google even op: STAR-model

Hier kun je het CV en/of de sollicitant mee 'toetsen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 15:13

lier

MikroTik nerd

Ik ga eigenlijk nooit in op de techniek, alle sollicitanten die wij krijgen moeten een goed cv hebben (zit bij een partij die voornamelijk software ontwikkelaars weg zet). Op basis van het cv moet voldoende duidelijk zijn dat iemand de technische skills heeft, ik ben veel meer geïnteresseerd in het proces.

Zelf moet ik regelmatig op intake (wijkt inderdaad iets af van sollicitatie), heb alleen van collega's gehoord dat ze moesten vertellen hoe een bepaald zoek algoritme werkt. Zie daar zelf (tot op zekere hoogte) totaal het nut niet van in.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:46
Anoniem: 50825 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:47:
... En ik zit nog te denken om gewoon een vraag te stellen om de algehele logica en begrip van de sollicitant te testen, bijvoorbeeld hoeveel scholen staan er in Rotterdam.
Euuh, geen idee... Ben ik nu ongeschikt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 14:42
Schakel P&O of Personeelszaken in.

Eventueel kun je ook een vragenlijst of test maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

MuddyMagical schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:00:
Ja...een ontwikkelaar denkt in oplossingen (ik dacht zelfs dat mannen in het algemeen in oplossingen dachten, terwijl vrouwen in problemen denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42

BCC

Je kan nog zo'n gaaf sollicitatie gesprek organiseren, maar je komt er pas na een half jaar achter of iemand daadwerkelijk goed is. Ik zou veel meer naar z'n CV en algehele indruk kijken dan dat ik hem Google mindgames zou laten doen.

[ Voor 28% gewijzigd door BCC op 25-08-2008 15:05 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die reactie had ik wel een beetje verwacht... dus ik twijfel nog sterk of ik die vraag wel ga stellen.

Het gaat me niet zozeer om het antwoord, maar het gaat me erom of je een beredenering kan maken die ergens op slaat. Bijvoorbeeld Rotterdam heeft zoveel inwoners, x percentage heeft een schoolgaande leeftijd, zoveel kinderen per school, dus zoveel scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Laatst online: 21:52

SeatRider

Hips don't lie

[...]

Best wel. Je zou bijvoorbeeld live kunnen beredeneren hoeveel het er zouden moeten zijn. Het gaat niet om het goede antwoord, het gaat om hoe logisch je kunt beredeneren. Net als de vraag "wat is de jaaromzet van De Efteling?".

Edit: met IntroV dus.

[ Voor 3% gewijzigd door SeatRider op 25-08-2008 15:05 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 08:46

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

En dit heeft met PRG te maken omdat :?
Waar hoort mijn topic?

PRG >> WI

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 35978 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:53:
[...]

Eh, wtf heeft dat met algemene logica en begrip te maken :?
Het feit hoeveel scholen er zijn weet je niet. Wel hoe je dat moet inschatten.

Iemand als jij gaat blijkbaar de analyze in, echter op een negatieve manier. (doorvragen kan best een goed antwoord zijn). Je kunt een ruwe schatting maken (zoveel mensen/zoveel daarvan kinderen, school is xxx groot).

Komt overeen het opagraver. ^^^^^

Maar 70% van je mening zal toch bepaald worden door de eerste indruk. Technische kennis moet toch al uit het cv blijken, of je gaat daarop doorvragen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:47

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mij lijkt het zelf in elkaar draaien van een test helemaal niet handig. Zeker wanneer je daar geen ervaring mee hebt kun je nooit weten of je wel het juiste aan het testen bent.

Ikzelf lees meestal het CV door en dan komen er vanzelf al wel wat vragen naar boven. Tijdens de sollicitatie vraag ik de sollicitant daar iets meer over te vertellen. Laat hem dan niet alleen het hoe vertellen, maar vooral ook het waarom en zorg dat je vooral open vragen stelt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Anoniem: 50825 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:04:
[...]
Die reactie had ik wel een beetje verwacht... dus ik twijfel nog sterk of ik die vraag wel ga stellen.
Het gaat me niet zozeer om het antwoord, maar het gaat me erom of je een beredenering kan maken die ergens op slaat. Bijvoorbeeld Rotterdam heeft zoveel inwoners, x percentage heeft een schoolgaande leeftijd, zoveel kinderen per school, dus zoveel scholen.
Ik zou mij beledigd voelen wanneer mensen mij dat vragen. WTF heeft dat met het werk wat hij gaat doen te maken?

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 25-08-2008 15:15 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

:D Bull. Dat zou betekenen dat ik uit mijn hoofd moet weten hoeveel inwoners Rotterdam (ongeveer) heeftt, hoeveel % daarvan schoolgaand is, hoeveel personen per school rond (kunnen) lopen (wat sterk varieert) etc.

De vraag die jij wil stellen (en wat Google en Microsoft bijvoorbeeld ook doen) dient beantwoord te worden met: ik zou eerst opzoeken hoeveel inwoners Rotterdam heeft door dit na te slaan in X, Y of Z en daarna bij (bijv.) het CBS na te gaan hoeveel % schoolgaand is etc. etc. etc. Het gaat er om dat je inzicht krijgt in het oplossend vermogen van de kandidaat en hoe 'ie aan z'n (min of meer) betrouwbare gegevens zou komen en hoe 'ie die gegevens zou gebruiken etc. En of 'ie een beetje zelfstandig kan denken. Wat jij doet is meten hoe nat 'ie z'n vingers kan likken en hoeveel bullshit 'ie uit z'n aars kan trekken voordat 'ie door de mand valt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 25-08-2008 15:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik heb nooit aan de andere kant gezeten echter als sollicitant zijnde vond ik het altijd wel sterk dat sommige van de HR echt diep op mn cv ingingen. Vragen stelde van waarom ontbreekt hier een 1/2 jaar of hoezo loopt een bepaald project ongelijk met je werkperiode. Stommigheden met het formuleren van je cv dankzij de tijdsduur maar wel interessant als HR om dit te weten imo. Ronde 2 zag ik dan ook normaal pas eentje vd technische afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22-05 13:15
BCC schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:09:
[...]

Ik zou mij beledigd voelen wanneer mensen mij dat vragen. WTF heeft dat met het werk wat hij gaat doen te maken?
Zou je je ook beledigd voelen als een capaciteitentest werd afgenomen waarbij je moet voorspellen wat het 4e figuurtje in een reeks wordt? Want ik kan me niet voorstellen dat dat je dagelijks werk gaat worden en toch is dat normaal. Dit is gewoon een verkorte capaciteitentest om te zien of je de denkstap kan maken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

MrAngry schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:12:
[...]

Zou je je ook beledigd voelen als een capaciteitentest werd afgenomen waarbij je moet voorspellen wat het 4e figuurtje in een reeks wordt? Want ik kan me niet voorstellen dat dat je dagelijks werk gaat worden en toch is dat normaal. Dit is gewoon een verkorte capaciteitentest om te zien of je de denkstap kan maken.
Klopt, maar het antwoord wat TS wilde horen slaat als een tang op een varken. Zoals ik al aangaf dus.

[ Voor 9% gewijzigd door RobIII op 25-08-2008 15:13 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

BCC schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:09:
Waarom beledigd ? Wat is er beledigend aan ? Waarom zo'n reactie ? Je kan toch gewoon vragen waarom deze vraag gesteld wordt ?
Met zo'n reactie val je voor mij al af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

opagrover schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:51:
Ik zou het beroemde artiekel van Joel Spolsky hierover eens na lezen. Je hebt dan geen letterlijke vragen, maar het zet aan tot nadenken.

http://www.joelonsoftware...errillaInterviewing3.html
People who are Smart but don’t Get Things Done often have PhDs and work in big companies where nobody listens to them because they are completely impractical.
Deze is echt mooi. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

MrAngry schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:12:
[...]
Eeh, ja. Misschien ligt het aan mij of aan het type werk, maar op het moment dat ze alleen maar verwachten dat je x karakters per minuut gaat tikken of x tickets per week gaat oplossen, dan bedank ik echt voor de baan.

http://thedailywtf.com/Ar...-Tales-From-The-Dump.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 22-05 13:15
RobIII schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:13:
[...]

Klopt, maar het antwoord wat TS wilde horen slaat als een tang op een varken. Zoals ik al aangaf dus.
ja hey, toen was ik nog aan het typen. Maar dan nog, als je niet weet dat Rotterdam ergens tussen de 500k en 600k inwoners heeft dan ontbreekt er ook iets aan je algemene kennis. Overigens bedoel jij volgens mij precies hetzelfde als de ts alleen wat minder kort door de bocht opgeschreven. Het gaat om de denkstappen, niet om de cijfertjes.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 05:59
[...]

Ik zou als solicitant hard lachen en jou vragen de vraag beter te formuleren. die vraag slaat natuurlijk nergens op. Dat is sociale kennis, ik woon./werk in rotterdam maar ik weet nog steeds niet hoeveel scholen er zij :X

Hou het bij je vak.
Als ik bij een intake zou zitten van een werkplek beheerder zou ik vragen stellen hoe je een verstoring zou constateren. of hoe je zelf prio's aan verstoringen geef.
Een SQL beheerder. zou je kunnen vragen hoe hij het liefst een DB indeeld, of hoe hij bepaalde gegevens zou opvragen in een DB.
Of laat de persoon een C# code lezen en vragen wat hij aan deze code zou verbeteren.

Om te vragen hoe veel bejaarden huizen in enkhuizen zal staan? Dude.. dan wordt je niet serieus genomen. Ik zou dan waarschijnlijk zelf al afhaken,.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik die vraag over het aantal scholen in Rotterdam ga stellen.

edit: de discussie die er mogelijk over kan ontstaan is te interessant om te laten liggen.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 50825 op 25-08-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Misschien moet je beginnen met vragen die je zelf zou kunnen beantwoorden. Of ben je op zoek naar mensen die slimmer/handiger zijn dan jezelf? ;) .

Ik geloof niet zo in dit soort testjes, vind het veel belangrijker om te weten of iemand zich heeft ingelezen over de organisatie, of de persoon weet wat hij of zij wil, hoe de sollicitant denkt te kunnen bijdragen, etc :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
To_Tall schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:15:
Of laat de persoon een C# code lezen en vragen wat hij aan deze code zou verbeteren.
Dit vind ik ook wel een goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:47

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 50825 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:17:
Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik die vraag over het aantal scholen in Rotterdam ga stellen.

edit: de discussie die er mogelijk over kan ontstaan is te interessant om te laten liggen.
Stel dan gewoon de vraag in een "Hoe zou je het aantal scholen in Rotterdam bepalen"-vorm.

Zoals je hem nu neerlegt komt het op mij meer over als een 'kijk mij eens slim zijn en mijn sollicitant dom omdat hij niet exact die conclusie uit mijn brabbel trekt die ik er eigenlijk mee bedoeld heb'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:03

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik zou persoonlijk voor wat meer concreter en inhoudelijkere vragen gaan, dan zo'n vraag over het aantal scholen in Rotterdam. Dat vind ik wat flauw namelijk. Ik vind scenario's en een keuze met uitleg in zo'n scenario beter. Dingen als "hoe ga jij te werk bij het schatten van een klus", "welke afwegingen bij het kiezen van een architectuur maak jij" of "Wat is het verschil tussen kunnen programmeren en het kennen van een programmeertaal?". Die zijn meer werk-gerelateerd. Heb je veel meer aan dan zoiets abstracts als een vraag hoeveel scholen er in rotterdam zijn. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk dat je dat soort vragen over het aantal scholen in Rotterdam beter aan personeelszaken / de manager over kan laten. Focus jezelf op het checken van de technische kennis. Daarvoor zit je er toch bij?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 22-05 13:36

ralpje

Deugpopje

To_Tall schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:15:
[...]

Om te vragen hoe veel bejaarden huizen in enkhuizen zal staan? Dude.. dan wordt je niet serieus genomen. Ik zou dan waarschijnlijk zelf al afhaken,.
3. Ik heb ze alle drie als klant gehad, namelijk. Zijn volgens mij allemaal onderdeel van de Omring, als overkoepelende organisatie.

Ontopic: een vraag moet inderdaad wel relevant zijn. Het testen van analytische / probleemoplossende vermogens kan relevant zijn, maar dan moet de vraag wel iets van raakvlak hebben met het vakgebied. Als je de vraag over Rotterdam vertaald naar een vraag die wél raakvlak heeft, heb je een prima vraag imho.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Janoz schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:25:
[...]

Stel dan gewoon de vraag in een "Hoe zou je het aantal scholen in Rotterdam bepalen"-vorm.

Zoals je hem nu neerlegt komt het op mij meer over als een 'kijk mij eens slim zijn en mijn sollicitant dom omdat hij niet exact die conclusie uit mijn brabbel trekt die ik er eigenlijk mee bedoeld heb'.
Voor iemand die analyse moet doen van problemen is het interessant hoe hij uitvind waarom je dat wilt weten. Voor iemand die moet bouwen is het interessant of hij het proces kan beschrijven waarmee hij dat uitvindt. En bepaalde mensen zouden zelfs het antwoord moeten kunnen oplepelen

PS,

http://www.onderwijsinspe...en/zoeken/Zoek_op_scholen

lever bij basisonderwijs rotterdam
U zocht op: Basisonderwijs, rotterdam
Gevonden: 172 scholen 244 vestigingen

Voor degene die daar gaat solliciteren en got leest.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Glashelder schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:37:
Ik denk dat je dat soort vragen over het aantal scholen in Rotterdam beter aan personeelszaken / de manager over kan laten. Focus jezelf op het checken van de technische kennis. Daarvoor zit je er toch bij?
Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Naar mijn bescheiden mening vertelt je cv welke technische kennis je hebt. Mocht dat afwijken van de werkelijkheid/praktijk, dan val je vanzelf door de mand. Maar daar gaat een lange periode overheen voordat dat zich uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:47

DSK

boeiend...

Dan zou ik tenminste vragen: Hoeveel scholen staan ongeveer in Rotterdam? of Hoeveel scholen schat je dat er in Rotterdam staan.

Probeer ook ervoor te zeggen dat je een algemene vraag gaat stellen.
Met die vraag van jou denkt de solicitant direct van wtf, dat weet ik niet en wat doet dat er toe.

Trouwens: Ik heb geen idee hoeveel mensen in Rotterdam wonen (ben dan ook Belg). Naast dat feit weet ik totaal niet hoeveel mensen in Brussel wonen en hoeveel scholen er zouden zijn... maar ik heb nog niemand horen klagen over mn werk of capaciteiten. Het interesseert me gewoon niet (ook geen klein beetje). Probeer nu ff mijn hersenen te pijnigen maar ik zou het zelfs niet ongeveer kunnen zeggen van mn eigen woonplaats.

Als je het doet om een discussie mee op te wekken zou ik er toch mee opletten. Je kan er goede solicitanten mee verliezen.

Ben trouwens verbaasd over hoeveel mensen vertrouwen op het CV van de solicitant. Voor zover ik weet zijn er heel veel mensen die de CV wel eens durven te vervalsen of overdrijven. Op mijn werk heb ik toch al veel gehoord van solicitanten waarvan hun CV er prefect uitzag maar ze van de helft van de dingen erop niks wisten (of toch de clue niet).

[ Voor 43% gewijzigd door DSK op 25-08-2008 15:50 ]

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk_he schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:42:
[...]

Voor iemand die analyse moet doen van problemen is het interessant hoe hij uitvind waarom je dat wilt weten. Voor iemand die moet bouwen is het interessant of hij het proces kan beschrijven waarmee hij dat uitvindt. En bepaalde mensen zouden zelfs het antwoord moeten kunnen oplepelen

PS,

http://www.onderwijsinspe...en/zoeken/Zoek_op_scholen

lever bij basisonderwijs rotterdam
U zocht op: Basisonderwijs, rotterdam
Gevonden: 172 scholen 244 vestigingen

Voor degene die daar gaat solliciteren en got leest.
Afgewezen. Je denkt te bekrompen, d'r zijn wel meer scholen dan alleen basisonderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 35978 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:47:
[...]
Afgewezen. Je denkt te bekrompen, d'r zijn wel meer scholen dan alleen basisonderwijs.
Bij zo'n negatieve tent hoef ik niet te werken. gelukkig dus maar. ;)

Gelukkig kreeg ik geen spellings nazi over me heen ..

offtopic:
Wellicht moeten we dit in HK een sollicitatie starten.... :P :9

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 25-08-2008 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vind dit ook een rare vraag. Tegen betaling van een riant uurloon wil ik het uitzoeken, maar niet gratis bij een sollicitatiegesprek.
En bedenken dat er een half miljoen mensen in R'dam wonen, waarvan zeg 10-20% naar school gaat, blijft over 50-100.000, en een gemiddelde school 200-1000 leerlingen heeft, getuigt wat mij betreft niet van "inzicht". De vraag is dan ook hooguit geschikt om complete idioten te weren, niet om van de rest van de mensen te bepalen wie de slimste is.

Aan de andere kant: ik kom regelmatig artikelen tegen van mensen die er een factor 1000, miljoen of zelfs biljoen (dit ging over het drinkwaterverbruik van Amsterdam; de schrijver had het over "Mm^3 maar bedoelde miljoen m^3) naast zitten. Technisch Weekblad doet dit ook regelmatig, of publicaties van de overheid over vleesconsumptie, waarin een grafiek van de vleesconsumptie in Nederland omgerekend neerkomt op 80 ton per inwoner per jaar)... Of mensen die niet snappen wat 0,05 cent is ...
Zijn getallen nou werkelijk zo moeilijk?

[ Voor 27% gewijzigd door RemcoDelft op 25-08-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Ik weet niet wat voor organisatie jullie hebben en of en hoe jullie beheer doen, maar je kan ook vragen hoe het ontwikkelen van software zich verhoudt tot het beheren ervan, en kijken of het antwoord bevalt. Dat kan per organisatie verschillen natuurlijk.

Bij ons is dat dus opgesplitst en is het een eeuwige strijd tussen projecten en beheer, maar ook als dat gecombineerde werkzaamheden zijn, is het goed om te weten dat het wel degelijk andere activiteiten met een andere insteek zijn. Een goede ontwikkelaar hoeft nog geen goede beheerder te zijn, en andersom.

Wat doet hij bijvoorbeeld als ie een bug in bestaande code ziet. Fixt hij dat dan zonder te documenteren, laat hij het liggen in de hoop dat niemand het verder ziet, of schiet hij een defect/problem in? Doet hij iets anders? Volgt hij de voorgeschreven procedures tot op de letter? (voor zover die er zijn). Houdt hij van procedures? Ook als dat zijn werk vertraagd?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

RemcoDelft schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:50:
[...]

Ik vind dit ook een rare vraag. Tegen betaling van een riant uurloon wil ik het uitzoeken, maar niet gratis bij een sollicitatiegesprek.
Dat bepaald maar weer dat het toch een goede vraag is. Een goed antwoord hier zou een tegenvraag kunnen zijn(wat voor scholen, waarom wil je dat weten, etc etc ). een ander goed antwoord zou een schatting kunnen zijn zoals jij die maakt. Weer andere mensen zullen zeggen "weet ik niet", en daar stoppen, of zelfs enkel zeggen "wat een stomme vraag."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DSK schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:45:
Ben trouwens verbaasd over hoeveel mensen vertrouwen op het CV van de solicitant. Voor zover ik weet zijn er heel veel mensen die de CV wel eens durven te vervalsen of overdrijven. Op mijn werk heb ik toch al veel gehoord van solicitanten waarvan hun CV er prefect uitzag maar ze van de helft van de dingen erop niks wisten (of toch de clue niet).
Hier ben ik het mee eens.

Vaak zie je op een van de eerste pagina's van het CV een opsomming van wat iemand kan: C# senior, SQL Server 2003 medior, Active Directory Junior etc.
De eerste vraag is dan al: wat betekent Junior, Medior en Senior voor de sollicitant of het bedrijf dat die sollicitant levert?
Ten tweede, is hij echt medior of senior, en zoja, wat kan hij dan wel en niet.
En ten derde, hoe ga ik dat toetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leuk_he schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:55:
[...]

Dat bepaald maar weer dat het toch een goede vraag is. Een goed antwoord hier zou een tegenvraag kunnen zijn(wat voor scholen, waarom wil je dat weten, etc etc ). een ander goed antwoord zou een schatting kunnen zijn zoals jij die maakt. Weer andere mensen zullen zeggen "weet ik niet", en daar stoppen, of zelfs enkel zeggen "wat een stomme vraag."
Punt is dat het antwoord dus totaal NIKS zegt over de sollicitant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 35978 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:03:
Waarom niet ?
Vertelt het niet iets over de aanpak van de sollicitant ?

Vergeet niet: geen antwoord is ook een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Laatst online: 23:47

DSK

boeiend...

Anoniem: 50825 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:01:
[...]

Hier ben ik het mee eens.

Vaak zie je op een van de eerste pagina's van het CV een opsomming van wat iemand kan: C# senior, SQL Server 2003 medior, Active Directory Junior etc.
De eerste vraag is dan al: wat betekent Junior, Medior en Senior voor de sollicitant of het bedrijf dat die sollicitant levert?
Ten tweede, is hij echt medior of senior, en zoja, wat kan hij dan wel en niet.
En ten derde, hoe ga ik dat toetsen?
Wat ik veel gevraagd ben geweest, was om de projecten/opdrachten die ik had in het verleden en mijn verantwoordelijkheid daarin wat uit de doeken te doen. (daar kan je uitendelijk ook nog over liegen mocht je dat willen).

Begin in ieder geval met de basis. (in mijn geval was dat bijvoorbeeld: Hoe zou jij een mainframe omschrijven?). Wat ik ook nog gekregen heb is een klein vragenlijstje met afkortingen en bepaalde technieken en die kort uitleggen. Op het einde was een vraag met een router, een subnet en hoe je dat het beste zou verdelen (subnetmaskers enzo).
Vaak kun je met basisvragen toch al te weten te komen hoe goed iemand is in iets. Alleen is het moeilijker als je er zelf niets vanaf weet. (snap dan ook niet dat mensen soms worden aangenomen zonder ook maar langs één technisch persoon te passeren).

meestal begon men met het overlopen van het CV en dan vroeg de interviewer dikwijls van: kun je mij, stel dat ik complete n00b ben, eens uitleggen wat dat is. Of dat ken ik niet, waarvoor gebruikt men dat?, heb je daar veel ervaring mee? waar zou je dit toepassen?

Over junior/medior/senior: vraag gewoon waarom hij er junior/senior/medior opzet.

[ Voor 11% gewijzigd door DSK op 25-08-2008 16:14 ]

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

lier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:07:
[...]

Waarom niet ?

Ik denk omdat er teveel variabelen zijn. Zo zou je een sollicitant kunnen hebben die licht autistisch aangelegd is en heel de nuance in je vraag niet begrijpt, daarna reageert met "ik weet het niet", maar ondertussen wel de geschikte kandidaat zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:07:
[...]

Waarom niet ?

Nee, het zegt helemaal niets over de aanpak van de sollicitant. Het zegt meer iets over de interviewer die denkt dat hij met een enkele "slimme" vraag de psycholoog uit kan gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 07:59
Ikzelf vind dat soort rare vragen over het aantal scholen ook niet zo erg nuttig. Volgens mij zegt het goed beantwoorden daarvan niet zo heel veel interessants over de kandidaat. Maar misschien heb ik zelf wel gewoon te weinig fantasie om ze te verzinnen.

Ik sluit me aan bij de groep die zoveel mogelijk over concrete ervaring praat. Voorbeeldcode zou een middel kunnen zijn, ikzelf gebruik altijd projecten of stages. Laat de kandidaat zelf een project kiezen waar hij/zij trots op is en begin daarover te vragen. Wat was je rol? Waarom ben je er trots op? Wat zag je eerst niet zitten, maar is je uiteindelijk wel gelukt? Wat zou je verbeteren als je nu achteraf tijd kreeg om stukken te herschrijven? Dat soort vragen. Vanuit je eigen kennis kan je af en toe even heel concrete vragen stellen (Wat voor databasequeries gebruik je daarvoor? Enzovoort..)

Dat geeft je een beeld bij wat de kandidaat echt heeft gedaan, in plaats van alleen vertrouwen wat op het c.v. staat. Het laat je zien over welke subgebieden hij/zij enthousiast/ambitieus is. Verder ben ik iemand die geen waarde hecht aan diploma's of certificaten, dus ik zal met echt werk overtuigd moeten worden.

Een andere mogelijkheid is de kandidaat vragen wat eigen code mee te nemen en aan de hand daarvan vragen te stellen. Ook al heeft hij/zij er thuis flink aan zitten poetsen, het laat goed zien wat zijn kwaliteitsstandaarden e.d. zijn. En door wat slimme vragen te stellen kom je er snel genoeg achter of het echt zelf zelfgeschreven is, of alleen van internet gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 35978 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:22:
[...]
Nee, het zegt helemaal niets over de aanpak van de sollicitant. Het zegt meer iets over de interviewer die denkt dat hij met een enkele "slimme" vraag de psycholoog uit kan gaan hangen.
Ik heb (bij een groot bedrijf) ooit de vraag gekregen, noem je 5 slechte en je 5 goed punten van een HR figuur. Ik ben daar dus niet gaan werken, ondanks een aanbod. Tja, het zegt ook iets over het bedrijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
mOrPhie schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:30:
Ik zou persoonlijk voor wat meer concreter en inhoudelijkere vragen gaan, dan zo'n vraag over het aantal scholen in Rotterdam. Dat vind ik wat flauw namelijk. Ik vind scenario's en een keuze met uitleg in zo'n scenario beter. Dingen als "hoe ga jij te werk bij het schatten van een klus", "welke afwegingen bij het kiezen van een architectuur maak jij" of "Wat is het verschil tussen kunnen programmeren en het kennen van een programmeertaal?". Die zijn meer werk-gerelateerd. Heb je veel meer aan dan zoiets abstracts als een vraag hoeveel scholen er in rotterdam zijn. :)
Het hele doel is dat de persoon gaat vertellen hoe hij het probleem zou oplossen, daarom stel je de vraag ook in de vorm: "Hoeveel scholen denk je dat er in rotterdam zijn?" . Omdat je iemand zoekt die problemen oplost wil je weten hoe die persoon te werk zal gaan. Gokt hij gewoon een nummer dat heeft hij een beetje een vreemde aanpak ;) Of je moet even vragen hoe haar daar aan komt. Imho leer je dan toch erg veel over hoe iemand dingen oplost.
In the past, I’ve used “impossible questions,” also known as “back of the envelope questions.” Classic examples of this are “How many piano tuners are there in Seattle?” The candidate won’t know the answer, but smart candidates won’t give up and they’ll be happy to try and estimate a reasonable number for you. Let’s see, there are probably… what, a million people in Seattle? And maybe 1% of them have pianos? And a piano needs to be tuned every couple of years? And it takes 35 minutes to tune one? All wrong, of course, but at least they’re attacking the problem. The only reason to ask a question like this is that it lets you have a conversation with the candidate. “OK, 35 minutes, but what about travel time between pianos?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 25-04 13:11
Leuke theorie, dat de smart people je wel een antwoord proberen te geven, maar er bestaan niet dergelijke harde wetten om het gedrag van mensen te duiden, dus ik hoop dat je niet je hele selectieprocedure van die ene vraag zult laten afhangen.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Anoniem: 35978 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:22:
Zal je toch eerst het doel van de vraag moeten definieren. Misschien wil je iemands assertiviteit testen.

Misschien wil je trouwens je opmerking onderbouwen...waarom zegt het niets over de aanpak van de sollicitant. Ik ben nog niet overtuigd... ;)

Zie (ook) HammerT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
lier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:41:
[...]
Misschien wil je trouwens je opmerking onderbouwen...waarom zegt het niets over de aanpak van de sollicitant. Ik ben nog niet overtuigd... ;)
Laten we de bewijslast wel even omkeren, waarom denk jij dat een dergelijke idiote vraag in een sollicitatiegesprek iets zegt over het gedrag van de sollicitant in zijn werk?

Hypothese: het werk wat de sollicitant doet sluit aan bij zijn interesses, daarom zal zijn motivatie in dat werk ook aanzienlijk zijn. Een random vraag zoals jij hem stelt sluit totaal niet aan bij de interesses van de sollicitant, en daarom zal het gedrag rondom die vraag ook heel anders zijn dan het gedrag in zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
HammerT schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:34:
Het hele doel is dat de persoon gaat vertellen hoe hij het probleem zou oplossen, daarom stel je de vraag ook in de vorm: "Hoeveel scholen denk je dat er in rotterdam zijn?" . Omdat je iemand zoekt die problemen oplost wil je weten hoe die persoon te werk zal gaan. Gokt hij gewoon een nummer dat heeft hij een beetje een vreemde aanpak ;) Of je moet even vragen hoe haar daar aan komt. Imho leer je dan toch erg veel over hoe iemand dingen oplost.
En wat als het antwoord is: dat zoek ik op op het internet? Of: daarvoor bel ik even 5 minuten met het CBS?

Over die pianostemmers: ook dat is een rare vraag. Hoeveel inwoners een stad heeft valt misschien nog onder algemene kennis, maar hoe moet je weten dat 1% van de inwoners een piano heeft? Hetzelfde geldt voor de termijn waarop een piano gestemd moet worden. Het is net zo hard gokwerk, alleen klinkt het interessanter dan meteen een getal roepen. Het enige goede antwoord hierop is de tegenvraag: 'Welke data heb ik tot mijn beschikking en hoe betrouwbaar is die?'

[ Voor 8% gewijzigd door DJ Henk op 25-08-2008 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

RobertJ schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:44:
Laten we de bewijslast wel even omkeren, waarom denk jij dat een dergelijke idiote vraag in een sollicitatiegesprek iets zegt over het gedrag van de sollicitant in zijn werk?

Hypothese: het werk wat de sollicitant doet sluit aan bij zijn interesses, daarom zal zijn motivatie in dat werk ook aanzienlijk zijn. Een random vraag zoals jij hem stelt sluit totaal niet aan bij de interesses van de sollicitant, en daarom zal het gedrag rondom die vraag ook heel anders zijn dan het gedrag in zijn werk.
Ten eerste, ik zou zo'n vraag nooit stellen en ben niet overtuigd van de waarde en/of werking.

Ten tweede, in het kader van bewijslast ben ik benieuwd naar de onderbouwing van (ik quote):
Anoniem: 35978 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:03:
Dit is niet mijn uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 10:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als ik zo dat stukje tekst leest, die persoon gaat gewoon zitten logisch gokken, redeneren en beetje random cijfers gooien. Als er een vraag zoals die scholen wordt gesteld, dat zoek je gewoon op bij (danwel) gemeente rotterdam of soortgelijk.

Wat heb je aan iemand die elk probleem flink staat te analiseren, te gokken en beetje tijd zit te verdoen als het gewoon als 'feit' op te zoeken is?

Hoe kanslozer de vraag, ook al mag daar een complete psychologisch reden achter zit, hoe minder mijn interesse is naar dat bedrijf. Stel dan gewoon vragen in de straat van de functie, bv een server staat niet meer op, waar begin je?

Qua coders, geef hem een lap prog.taal met een fout erin, kijken of hij het vind.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 21:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zou 'm de self-referential aptitude test laten maken :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Laatst online: 21:40

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik heb er altijd zo'n baggerhekel aan als mij direct technische vragen worden gesteld op de sollicitatie.
Beetje gokken is compleet nutteloos, en als je er te lang over nadenkt heb je niet genoeg capaciteiten. En dat terwijl de managers die meestal de gesprekken doen zelf amper verstand van de code hebben.

Een simpel "Wat kun je nu en wat wil je kunnen?" geeft 9 van de 10 keer een duidelijk beeld. Als je daarover gaat zitten liegen val je binnen je proefperiode toch wel door de mand.

Ter illustratie: Ik heb vorig jaar een aantal sollicitaties gedaan waarbij mij direct 5 a 10 blaadjes met code snippets onder mijn ogen werden gegooid. Bij al deze sollicitaties ben ik afgewezen omdat ik de tijd nam even goed na te denken voordat ik zomaar iets ging roepen.
Bij een andere sollicitatie heb ik een normaal gesprek gehad van een half uurtje of zo, en daar werk ik nu al ruim een jaar. In dat jaar ben ik flink in het bedrijf en in de techniek gegroeid.

Mocht je een kant-en-klaar ICT'er willen, dan zou je ze inderdaad kunnen testen. Maar denk je die nog te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Ikzelf ben de laatste maanden veel bezig geweest met recruitment voor JavaScript developers en ik ben er in ieder geval wel achter dat CV's niet zo heel veel zeggen. Ik gebruik tegenwoordig het volgende proces:

1. CV screenen op ogenschijnlijke geschiktheid
2. Telefonisch interview waarbij ik een lijst korte JavaScript vragen afwerk
3. Kleine standaard programmeeropdracht
4. Persoonlijke interviews

Het is echt ongelofelijk wat voor een onzin ik langs zie komen. Van compleet gestolen oplossingen voor de opdracht tot mensen die zichzelf presenteren als JS-expert en vervolgens bij de tweede vraag uit m'n vragenlijst zeggen: "Arrays? Ik heb vooral veel jQuery ervaring!" :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Wat voor soort sollicitant zoek je. Ik mis hier nog heel veel context. Het is dat goede programmeurs dun gezaaid zijn (wij zoeken ook kuch), maar het allerliefste geval wil je als je kan kiezen tussen goede programmeurs en goede programmeurs die ook nog aan inleven in de klant doen of het grotere geheel zien dat je de laatste hebt.

Overigens hilarisch hoe negatief men hier reageert op de vraag over de scholen. Allemaal lui die ik niet zou hoeven hebben. Als je daar niet overheen kan kijken. Zegt misschien minder over je droge programmeerskills maar wel meer over hoe je redeneert en in het leven staat mijns inziens. Het gaat om de vraag achter de vraag..

en reeds genoemd: STAR methode is erg fijn!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
Jazzper schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:00:
Overigens hilarisch hoe negatief men hier reageert op de vraag over de scholen. Allemaal lui die ik niet zou hoeven hebben. Als je daar niet overheen kan kijken. Zegt misschien minder over je droge programmeerskills maar wel meer over hoe je redeneert en in het leven staat mijns inziens. Het gaat om de vraag achter de vraag..
Je mag het hilarisch vinden, maar ik denk dat de reden dat de meeste mensen hier zo reageren een beetje samenhangt met de angst dat de TS een sollicitatie daar vanaf zou laten hangen. En dat is zorgelijk :+. Het is natuurlijk leuke pseudo-psychologie, maar om te denken dat je daarmee de probleemoplossende capaciteiten van een sollicitant blootlegt is op zijn minst twijfelachtig.

Ik zou overigens best op de vraag ingaan als ik een programmeur was, alleen ik zou gewoon vragen waarom je me dat vraagt >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Jazzper schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:00:
Nou, kun je deze droogkloot dan eens op weg helpen voor zijn volgende sollicitatie en er een antwoord op geven dat jij goed vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

lier schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 16:41:
[...]

Zal je toch eerst het doel van de vraag moeten definieren. Misschien wil je iemands assertiviteit testen.

Zie (ook) HammerT
Het zegt niets over de sollicitant omdat het voor de sollicitant niet duidelijk is wat jij ermee wilt bereiken.
De sollicitant kan zich af gaan vragen wat je "werkelijke vraag" is, en dat helemaal verkeerd inschatten. Misschien denkt hij dat je eigenlijk wilt weten of hij uit de buurt van Rotterdam komt, of dat je een voorkeur hebt voor mensen die in Rotterdam gestudeerd hebben, of dat je hem kent van de middelbare school.
Daarnaast komt het ook erg wijsneuzerig over, door een vraag te stellen waar eigenlijk niemand het antwoord op kan weten, en jij als interviewer wel. Het creeert geen leuke sfeer in het gesprek.
Als je toch vragen wilt stellen, om te kijken hoe hij in met bepaalde situatie's omgaat, schets dan gewoon duidelijk voor hem zo'n situatie. Vraag hem, hoe hij zal handelen als hem een opdracht wordt gegeven die hij niet snapt, iets moet repareren waarvan hij de werking niet kent, etc. etc.
Ik ben zelf trouwens alles behalve een voorstander van testjes op sollicitaties, omdat de gemiddelde sollicitant behoorlijk zenuwachtig is bij z'n gesprek, en dan toch iets anders reageert.
Probeer er gewoon een leuk gesprek van te maken, neem samen z'n CV door, stel vragen welke problemen hij bij z'n vorige werkgever is tegen gekomen en hoe hij deze heeft opgelost etc. etc.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik neem aan dat TS het antwoord van de sollicitant op de scholenvraag niet als groot gewicht in de waagschaal legt. En ook niet als koud bij de grond psychologie. Het is gewoon meer een mooi tussendoorsnackje.

@DJ Henk: verder terug in het topic genoeg antwoorden. volgens mij hoef je alleen maar te voldoen aan: a) laten zien dat je het an sich zou willen tacklen en b) dat je kan redeneren.

Maar than again, ik zou er allemaal niet te zwaar aan tillen. Heb liever dat diegene fijn samen kan werken met andere afdelingen, efficiënte algoritmes maakt (wij werken vaak voor grote klanten en tunen van efficiente kan echt enorm veel load schelen), humor heeft en bovenal goed kan programmeren ;p

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07

mphilipp

Romanes eunt domus

Laat de sollicitant het werk doen. Uiteraard moet je voor jezelf wel een aantal doelen opschrijven zodat je niet na 45 minuten gek geluld bent door die figuur en nog niets weet.

Voorbereiding:
Check zijn CV (duh!) en kijk of je uit zijn ervaringsoverzicht iets kunt halen waarvan je denk dat het relevant is voor deze klus. Iets wat 'm (bijzonder) geschikt maakt.
Zet zijn kennis en ervaring uit tegen de eisen/wensen. Maak hier een soort vinklijstje van. Let op de goed punten, en maak een speciale aantekening van de dingen die minder uit de verf komen (maar die jullie wel willen).

Het gesprek:
Vraag of ie zichzelf kort kan voorstellen en in vogelvlucht door zijn loopbaan kan gaan.
Vraag of ie kan uiteenzetten waarom ie denkt dat ie geschikt is voor de klus
Vraag welke ervaring hem zo geschikt maakt.
Vraag of hij denkt dat het hiaat (dat je in je voorbereiding hebt gevonden) hem zal hinderen of hoe hij denkt dat op te lossen.

Ik heb dit opgesteld uit mijn ervaring als professioneel intaker... ;) Ik ben al ruim 20 jaar huurling en doe nogal eens een intake. Als de interviewer geen plan heeft, neem ik het gesprek gewoon over en ga hén bevragen over van alles en nog wat. Werkt ook goed.
Een intake voor een vaste kracht zal er misschien een beetje anders uitzien, maar ik denk dat dit een aardig startpunt is.

btw: technische vragen stellen vind ik een beetje suf. Iemand heeft een proeftijd. En uit het gesprek kun je ook een goede indruk van iemand krijgen. Zorg gewoon dat de eerste paar dagen genoeg uitdagingen zijn kant uit komen.

[ Voor 7% gewijzigd door mphilipp op 25-08-2008 17:10 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

oh en wat ik ook uit zou willen zoeken: denkt de sollicitant snel in bezwaren/beren op de weg of wordt hij er alleen maar enthousiast over? Klinkt als open deur, is het niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

Jazzper schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:08:
@DJ Henk: verder terug in het topic genoeg antwoorden. volgens mij hoef je alleen maar te voldoen aan: a) laten zien dat je het an sich zou willen tacklen en b) dat je kan redeneren.
Er valt niet over te redeneren. Voor redeneren heb je axioma's en aannames nodig. Zodra je die uit de lucht moet trekken (ik denk dat Rotterdam zoveel inwoners heeft waarvan zoveel % schoolgaand, etc) ben je niet aan het redeneren maar aan 't gokken. Dan is je antwoord niks meer waard dan als je gewoon zegt: 128, omdat het een macht van 2 is.
mphilipp schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:08:
btw: technische vragen stellen vind ik een beetje suf. Iemand heeft een proeftijd. En uit het gesprek kun je ook een goede indruk van iemand krijgen. Zorg gewoon dat de eerste paar dagen genoeg uitdagingen zijn kant uit komen.
Ik zou liever niet een proeftijd gebruiken om erachter te komen of iemand uberhaupt kan programmeren. Een proeftijd is toch geen verkapte screening? Het zou naar mijn mening echt uitzonderlijk moeten zijn als je iemand in z'n proeftijd eruit gooit.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 2935 op 25-08-2008 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

goed, dan neem ik genoegen met alleen deel a)

offtopic:
dat denken in bezwaren ook altijd en zo zwaar op de hand zijn... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Jazzper schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:08:
Tsja, ik word er niet zoveel wijzer van. Mogelijkheid 1: Op internet opzoeken hoeveel inwoners Rotterdam heeft, opzoeken hoeveel kinderen dat gemiddeld zijn, nadenken over hoe lang een kind doorgaans op school doorbrengt en dat lekker delen en vermenigvuldingen. Mogelijkheid 2: opzoeken hoeveel scholen Rotterdam heeft. Ik zou gaan voor de kandidaat die Mogelijkheid 2 noemt.

Edit: wat Blues zegt dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DJ Henk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:18:
Tsja, ik word er niet zoveel wijzer van. Mogelijkheid 1: Op internet opzoeken hoeveel inwoners Rotterdam heeft, opzoeken hoeveel kinderen dat gemiddeld zijn, nadenken over hoe lang een kind doorgaans op school doorbrengt en dat lekker delen en vermenigvuldingen. Mogelijkheid 2: opzoeken hoeveel scholen Rotterdam heeft. Ik zou gaan voor de kandidaat die Mogelijkheid 2 noemt.
Nee. je hebt het niet begrepen.

Zie:
Anoniem: 35978 in "Welke technische vragen stel jij aan een..." hierboven

Ik heb antwoord 2 (of in ieder geval wat betreft basis scholen) gegeven. En werd onmiddellijk niet aangenomen door iemand. Het kan zijn dat het antwoord 2 is. Het kan ook zijn dat je met een tegenvraag moet uitvinden waarom hij het antwoord wil weten, en van daaruit het proces beschrijven om tot het goede antwoord te komen. Dat ligt helemaal aan de interviewer.

Er is geen goed antwoord.

Je kunt ook eens zoeken naar "microsoft interview questions" http://www.sellsbrothers.com/fun/msiview/
Die bevatten naast technisch vragen
# "Write the InStr function. Write the test cases for this function.
ook vragen als
# "How would you deal with changes being made a week or so before the ship date?
# "How would you deal with a bug that no one wants to fix? Both the SDE and his lead have said they won't fix it.
en
#Write the test cases for a vending machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 2935 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:17:
[...]
Ik zou liever niet een proeftijd gebruiken om erachter te komen of iemand uberhaupt kan programmeren. Een proeftijd is toch geen verkapte screening? Het zou naar mijn mening echt uitzonderlijk moeten zijn als je iemand in z'n proeftijd eruit gooit.
Dat snap ik. Maar uit zijn CV blijkt een en ander, en als iemand over zijn/haar rol in een project praat en hoe eea verliep (ook technisch) er best wel achter of iemand iets kan. Het gevaar van technische vragen stellen is dat je dat zelf niet goed voorbereid en dan gaat zitten wachten op 1 specifiek antwoord. Als de persoon dan nét een andere kant op gaat, zou je zomaar de verkeerde conclusie trekken.

Als je iemand technisch wilt doorzagen, doe dan een echte assesment, en ga niet proberen slimme vragen te stellen. Dat is veel te riskant. Weten hoe je programmeert is niet voldoende om een assesment te maken. Dat is ingewikkelder dan je denkt.
# "Write the InStr function. Write the test cases for this function.
Dat is dus precies wat ik bedoel... Ik ben razend slecht in het memorizen van de exacte syntax van functies enzo. Ook volstrekt nutteloos om dat te vragen. Het is geen examen C#. Ik kan best kloppen, maar weet niet alles uit mijn hoofd. Programmeren bestaat ook niet uit het opdreunen van syntaxen, maar uit het maken van een programma dat het probleem oplost. Daarom heb ik me ook nooit willen certificeren. Die examens bestaan uit het opdreunen van weetjes en testen geen kennis. Het behalen van zo'n certificaat betekent alleen maar dat je alles goed uit je kop kunt stampen. Kennis wordt niet getest. Ik weet dat de Slag bij Nieuwpoort in 1600 was, maar dat maakt mij nog geen geschiedkundige... ;)

[ Voor 27% gewijzigd door mphilipp op 25-08-2008 18:06 ]

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
mphilipp schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 18:02:
[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel... Ik ben razend slecht in het memorizen van de exacte syntax van functies enzo. Ook volstrekt nutteloos om dat te vragen. Het is geen examen C#. Ik kan best kloppen, maar weet niet alles uit mijn hoofd. Programmeren bestaat ook niet uit het opdreunen van syntaxen, maar uit het maken van een programma dat het probleem oplost. Daarom heb ik me ook nooit willen certificeren. Die examens bestaan uit het opdreunen van weetjes en testen geen kennis. Het behalen van zo'n certificaat betekent alleen maar dat je alles goed uit je kop kunt stampen. Kennis wordt niet getest. Ik weet dat de Slag bij Nieuwpoort in 1600 was, maar dat maakt mij nog geen geschiedkundige... ;)
Ik ben totaal niet bekend met C# library's. Maar volgens mij is dat een functie die niet bestaat. Je zou dus aan de hand van de naam kunnen bepalen wat deze functie doet en aan de hand daarvan een test case kunnen maken of jouw theorie klopt aan de hand van wat de functie doet.

Vragen over exacte syntaxen van specifieke talen is echt onzin idd, en daarmee kan je geen goede programmeur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 21:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mphilipp schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 18:02:
Dat is dus precies wat ik bedoel... Ik ben razend slecht in het memorizen van de exacte syntax van functies enzo.
Dat is hier ook niet waar het om gaat. Zo sec krijg je de vraag ook niet. Als je de exacte specificatie van InStr() niet uit je hoofd kent dan kun je daar best om vragen. Waar het om gaat is dat je de implementatie kunt schrijven, gegeven de specificatie. Als ik me niet vergis moet er gezocht worden naar een string in een andere string (en moet er teruggegeven worden waar die substring begint in de grotere string). Dat lijkt me een degelijke technische vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 25-08-2008 18:21 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
leuk_he schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 17:38:
Nee. je hebt het niet begrepen.

Ik heb antwoord 2 (of in ieder geval wat betreft basis scholen) gegeven. En werd onmiddellijk niet aangenomen door iemand.
Het kan zijn dat het antwoord 2 is. Het kan ook zijn dat je met een tegenvraag moet uitvinden waarom hij het antwoord wil weten, en van daaruit het proces beschrijven om tot het goede antwoord te komen. Dat ligt helemaal aan de interviewer.
Ik heb het wel begrepen, ik vertel alleen dat ik duidelijk een ander soort interviewer ben :)
Je kunt ook eens zoeken naar "microsoft interview questions" http://www.sellsbrothers.com/fun/msiview/
Die bevatten naast technisch vragen

[...]

ook vragen als

[...]
Ah, maar die zien er al een stuk minder vaag uit, al zit die laatste wel op het randje.

Maar goed, humor kan ook. Van theDailyWTF:
One reader shared with me the story of his brainteaser interview.

During a screening interview, I was asked how I would design a bike fit for someone visually impaired. I responded something to the effect of, "What, like, for blind people?", and she answered yes.

I thought for a moment and then I responded, "Well.. a blind person riding a bike doesn't sound like a very safe idea, so I would make the bike stationary, maybe with a fan blowing in the person's face. He probably wouldn't even know the difference."

She was speechless.

Now, granted, he will not get the job. Despite the complete absurdity of the design request, and the complete practicality of his answer, the job will go to a candidate who manages to answer the question by designing an extremely overcomplicated solution for a completely non-existent problem. And that candidate will be the same person who designs their software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Laatst online: 16:03

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

[...]

Je hebt me denk ik verkeerd begrepen. Ik stel liever werkinhoudelijke vragen die namelijk hetzelfde doel behalen. Daar heb je veel meer aan.

Gezien de TS is deze persoon op zoek naar een ontwikkelaar. Niet een analyst. Ja, een ontwikkelaar moet over analytisch denkvermogen beschikken, maar lang niet zoveel als een analyst zelf. Er zijn goede ontwikkelaars die minder analystisch zijn ingesteld en met een klein beetje management meer kunnen dan een slechte ontwikkelaar die een goed analytisch denkvermogen heeft. Daarom: combineer de vragen. Stel een vakinhoudelijke vraag, die ook het analytisch vermogen toetst. Voorbeelden daarvan geef ik in mijn vorige post.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

"Als je oude code van jezelf tegenkomt, die moeilijk te begrijpen is voor jezelf, wat doe je daar dan mee?"
'Goede' antwoorden: herschrijven/refactoren, commentaar toevoegen, bekijken wat je er van kan leren en "dat gebeurt nooit, want ik schrijf altijd begrijpelijke code".

Wat betreft 'het aantal scholen in Rotterdam': dat is een gevaarlijke vraag. Als je vraagt: ''Hoeveel scholen zijn er in Rotterdam', dan krijg je van de geschiktste mensen nog glazige blikken. Je bent dan aan het testen of mensen in een stressvolle situatie, waar ze geen onduidelijke vragen verwachten, kunnen bedenken wat jij bedoelt.

Als je vraagt "Als je moet schatten hoeveel scholen er in Rotterdam zijn, hoe doe je dat dan?", dan heb je een redelijke vraag, waarbij je wel moet toestaan dat iemand er een factor tien naast zit. Zolang hij maar kan bedenken: een half miljoen inwoners, 15% schoolgaand en 2000 leerlingen per school, wat dus neerkomt op 37 scholen voor basis- en middelbaar onderwijs. Wie dat niet kan bedenken of uitrekenen is sowieso niet geschikt, maar meestal ben je al voldoende van iemand overtuigd om die vraag niet te hoeven stellen. Velen zullen zich onderschat voelen en je wilt sollicitanten in dit klimaat wel een beetje te vriend houden ;).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23844

Die Instr function is natuurlijk wel heel erg triviaal :o. Slechte vraag dus. Dit soort type vragen wordt overigens ook genoemd in het het eerder aangehaalde artikel van Joel Spolsky:
The second worst kind of interviewer is the Quiz Show Interviewer. This is the kind of person who thinks that smart means “knows a lot of facts.” They just ask a bunch of trivia questions about programming and give points for correct answers. Just for fun, here is the worst interview question on Earth: “What’s the difference between varchar and varchar2 in Oracle 8i?” This is a terrible question. There is no possible, imaginable correlation between people that know that particular piece of trivia and people that you want to hire. Who cares what the difference is? You can find out online in about fifteen seconds! Remember, smart does not mean “knows the answer to trivia questions.”
Ook het volgende is een aardige indien je de sollicant vraagt over zijn vorige projecten.
Part two is a question about some recent project that the candidate worked on. When interviewing experienced candidates, you can talk about their most recent assignment from their previous job.

Again, ask open-ended questions and sit back and listen, with only the occasional “tell me more about that” if they seem to stall.

What should you look for during the open ended questions?

One: Look for passion. Smart people are passionate about the projects they work on. They get very excited talking about the subject. They talk quickly, and get animated. Being passionately negative can be just as good a sign. “My last boss wanted to do everything on VAX computers because it was all he understood. What a dope!” There are far too many people around that can work on something and not really care one way or the other. It’s hard to get people like this motivated about anything.
En de "onmogelijke vraag" is natuurlijk ook een mooie (though, wel heel erg amerikaans) zoals "How many piano tuners are there in Seattle?" en dan gaat het natuurlijk om het probleemoplossend vermogen en niet om het antwoord. Het antwoord is toch altijd fout.
A good back-of-the-envelope question allows you to have a conversation with the candidate that helps you form an opinion about whether they are smart. A bad “Aha!” pirate question usually results in the candidate just sort of staring at you for a while and then saying they’re stuck.
Antwoorden als "google" of "even CBS bellen" zou bij mij niet echt positief overkomen als je op een functie als analist of tester solliciteert. :P Of verwacht je dat google ook antwoorden kan geven op al je test scenario's?

Feit blijft wel, iedereen vist natuurlijk in dezelfde vijver op zoek naar de juiste personen, maar de echt goede mensen bevinden zich toch nooit in die vijver. Die weten via andere wegen wel bij het bedrijf binnen te komen waar zij graag willen werken. Dus of bovenstaande technieken nu allemaal even zinvol zijn? Tja... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Laatst online: 16-05 17:36
Anoniem: 50825 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 14:47:
Ik zit binnenkort bij een intake gesprek, maar daar moet ik natuurlijk wat technische vragen stellen. Ik weet bijna zeker dat er ooit op GoT een topic hierover was, maar ik kan dit nergens meer vinden. Iemand een idee?

Ik ga wat vragen over SQL, niet al te moeilijke queries, wat over OO en C#. En ik zit nog te denken om gewoon een vraag te stellen om de algehele logica en begrip van de sollicitant te testen, bijvoorbeeld hoeveel scholen staan er in Rotterdam.

Dus twee vragen:
1. kan iemand dat oude topic nog vinden
2. Welke vragen stellen jullie om sollicitanten te toetsen?
MMm dit is zeer moeilijk. Als je de foutieve vragen stelt, kan het zijn dat iemand daar perfect op kan antwoorden en iemand anders kan niks antwoorden. Wie van de 2 is waarschijnlijk de specialist of talentvolle persoon en wie is de sukkelaar die er niks van kent denk je? Het antwoord : Dit kun je nog steeds niet weten! Het is perfekt mogelijk dat de sukkelaar alle antwoorden op je vragen kent, omdat die zich goed voorbereid heeft en vrij hard geblokt heeft, en de specialist of talentvolle persoon die is lui geweest, heeft zich niet voorbereid, is zijn eigen stof even vergeten, en kan je op geen enkele vraag beantwoorden. Je neemt dan de sukkelaar aan, en die maakt er dan een knoeiboel van!

Ik vind dat je mensen niet echt goed kunt beoordelen van hun programmeerkennis door even een interview te doen. Je kunt ze liever een praktijktest laten uitvoeren op de PC zelf. Dit wordt door bedrijven helaas nooit of zelden gedaan. Soms krijg je gewoon een blad papier en dan vragen ze maak een programmaatje. Besef dan dat er goede programmeur zijn die nooit iets zomaar vanbuiten op papier kunnen neerpennen.

[ Voor 7% gewijzigd door makila op 25-08-2008 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Anoniem: 23844 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:09:
En de "onmogelijke vraag" is natuurlijk ook een mooie (though, wel heel erg amerikaans) zoals "How many piano tuners are there in Seattle?" en dan gaat het natuurlijk om het probleemoplossend vermogen en niet om het antwoord. Het antwoord is toch altijd fout.
Of de persoon is juist slim genoeg om te onderkennen dat het antwoord toch altijd fout is en gaat daarom geen vage constructies bedenken waar niemand wat aan heeft en die niets zeggen.
Antwoorden als "google" of "even CBS bellen" zou bij mij niet echt positief overkomen als je op een functie als analist of tester solliciteert. :P Of verwacht je dat google ook antwoorden kan geven op al je test scenario's?
Als je een reactie op een testscenario wilt weten kun je natuurlijk ook gewoon een testscenario/testprobleem voorleggen, lijkt me. Er zijn vast genoeg praktijkvoorbeelden op de werkvloer te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
n4m3l355 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 15:12:
Ik heb nooit aan de andere kant gezeten echter als sollicitant zijnde vond ik het altijd wel sterk dat sommige van de HR echt diep op mn cv ingingen. Vragen stelde van waarom ontbreekt hier een 1/2 jaar of hoezo loopt een bepaald project ongelijk met je werkperiode.
Ba wah, Gaten in je CV moet je na een tijd *altijd* trachten op te vullen. Als je een paar jaar ervaring hebt, dan vul je de gaten van je eerste jaren gewoon op, desnoods met zogezegde cursussen(die je pas later gevolgd hebt of zo). Als je consultant geweest bent en op de "bench" zat, dan is het ook vrij eenvoudig van dit op te vullen met het project ervoor en erna. Ik weet niet echt waarom, maar elke potentiele werkgever kijkt daar naar en het wordt bijna altijd als een negatief punt aanzien en is bijna altijd fataal. Leer jezelf verkopen door allereerst de gaten zodanig op te vullen dat ze dit nooit kunnen nakijken of het wel waar is of niet.

Yup, ik weet het op sites lees je altijd dat je nooit mag liegen. Maar dit hangt er echt vanaf se. Je mag natuurlijk niet zeggen : Ik ben SQL specialist, als je nog niet weet hoe je een select, from, where moet opstellen he? Maar of je nu 5 maand op een project gezeten hebt + 1 maand niks, of 6 maanden, dat maakt(raar maar waar) op interviews heel veel uit, maar in de praktijk maakt dit NIKS uit.

[ Voor 16% gewijzigd door makila op 25-08-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

.oisyn schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 18:20:
[...]
Dat is hier ook niet waar het om gaat. Zo sec krijg je de vraag ook niet.
Ik gebruikte het InStr verhaal ook meer om een punt te maken: iemand verhoren over technische nicnacs is onzinnig. Vraag iemand liever naar zijn of haar ervaringen in een project en vraag dan evt.door over de technische oplossingen die toen gebruikt zijn. Leer je veel meer van.

Persoonlijk doe ik niet meer mee aan kwisjes en assesments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Enkele (beknopte) voorbeelden van IT vragen die ik kreeg op een sollicitatiegesprek. Ik had een test PC ter mijner beschikking om enkele vragen effectief uit te voeren. Functie was IT support overigens; niets database-achtig. Maar het geeft een idee van het soort vragen.

* We werken hier allemaal met <een OS en een hoop software>. Hoe zou je dit installeren op X aantal PCs?
* Synchroniseer de PC met onze NTP.
* Google en Gmail zijn geblokkeerd maar de gebruikers moeten wel aan de Google Calendar kunnen. Hoe?
* De directeur heeft een virus op zijn mobiele telefoon. Los op.
* Welke PCs zijn er op dit subnet aangesloten?
* Werknemer Y kan via VNP niet meer aan zijn emails van thuis uit. Formuleer enkele mogelijkheden.

(enz)

Ik vind dit soort vragen geen enkel probleem. Je mag uiteindelijk weten welk vlees je in de kuip hebt alvorens je iemand aanwerft. Er zaten ook geen absurditeiten in genre "Een netwerkbeheerder stuurt een ping via 20 hops met elk 200ms latency. Welke kleur sokken heeft de user aan de andere kant?"

offtopic:
We begonnen met 180 kandidaten en bleven met 2 over. Het werd de andere omdat die onmiddelijk beschikbaar was en ik pas twee maand later onder mijn contract uit kon :-( Jammer, was mooie job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Ik heb ook wel eens een aantal maal aan de andere kant van de tafel gezeten en op basis reageer ik oo even:
makila schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:01:
[...]

Ba wah, Gaten in je CV moet je na een tijd *altijd* trachten op te vullen. Als je een paar jaar ervaring hebt, dan vul je de gaten van je eerste jaren gewoon op, desnoods met zogezegde cursussen(die je pas later gevolgd hebt of zo). Als je consultant geweest bent en op de "bench" zat, dan is het ook vrij eenvoudig van dit op te vullen met het project ervoor en erna.
Mocht ik iemand op een leugen betrappen dan kon hij vertrekken bij de intake (en als het aan mij zou liggen bij latere uitkomst ook - op staande voet).
Ik weet niet echt waarom, maar elke potentiele werkgever kijkt daar naar en het wordt bijna altijd als een negatief punt aanzien en is bijna altijd fataal.
Onzin. Zolang er een redelijke verklaring is hoeft het in z'n geheel niet in de weg te staan. Wat boeit het mij nu of iemand een tijd op de bank heeft gezeten omdat de economie tegenzat of het accountmanagement van z'n werkgever op z'n gat lag. Als de developer die ik nodig heb maar weet waar hij het over heeft en enigszins kan functioneren in het team. Een paar algemene vragen dus over de ervaring van de kandidaat met de techniek, het te gebruiken ontwikkelproces, etc., en dan doorvragen op de interessante punten maar geen flauwe vraagjes op details.

Ik richt m'n vragen dus ook op bovenstaande bij intakes en sollicitatiegesprekken. Rare vragen waarbij het doel in de vraag lijkt te ontbreken zorgen alleen maar voor ruis. Het doel is ook op andere wijze te bereiken.

De idiootste vraag die ik tegen ben gekomen was van de orde van 'wat vind je van geld?'. De les die ik daarop heb getrokken is dat ik geen poging doe antwoord te geven op vragen waarvan de context niet duidelijk is en daarmee de vraag zelf ook niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 25-08-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Rukapul schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:16:
Mocht ik iemand op een leugen betrappen dan kon hij vertrekken bij de intake (en als het aan mij zou liggen bij latere uitkomst ook - op staande voet).
[...]
Natuurlijk. Als werkgever is het je taak, mensen te weren die liegen. Logisch niet? 8)7
Liegen over kennis is het slechste dat je kan doen. Dat mag je NOOIT doen. Maar of je een welbepaalde cursus nu in '06 gevolgd hebt of in '07, who gives a s**t?
Als je gaat zeggen dat je 2 jaar ergens aan gewerkt hebt en het waren maar 6 maanden, ja dat is om problemen vragen he? Maar zeggen dat je 6 maanden op een project gezeten hebt ipv 5 maanden? Okay ik snap je standpunt en als werkgever is het je plicht die persoon te ontslaan als je het te weten komt. Maar ik praktijk maakt het echt niks uit se. Allee dat is mijn gedacht.
Rukapul schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:16:
Onzin. Zolang er een redelijke verklaring is hoeft het in z'n geheel niet in de weg te staan. Wat boeit het mij nu of iemand een tijd op de bank heeft gezeten omdat de economie tegenzat of het accountmanagement van z'n werkgever op z'n gat lag.
Dan ben jij een goeie werkgever. Ik heb ooit eens grofweg van een potentiele werkgever een mailtje terug gehad. Dit ging zo (Letterlijk) : "Ga ergens anders zagen gast! U hebt een gat op je CV. Dit is onacceptable! Rot op!"

Nu ik moet toegeven dat dit mij slechts 1x is overkomen, maar ik vind dit echt ongehoord dat een werkgever dit tegen jouw op die manier zegt. Een werkgever onwaardig. :?

[ Voor 18% gewijzigd door makila op 25-08-2008 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23844

DJ Henk schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 20:55:
Of de persoon is juist slim genoeg om te onderkennen dat het antwoord toch altijd fout is en gaat daarom geen vage constructies bedenken waar niemand wat aan heeft en die niets zeggen.
Geweldig toch? doe er je voordeel mee! Blijkbaar ben je dus bekend met deze interviewtechniek dus kan je het gesprek in jouw voordeel draaien en hopelijk een leuk gesprek eraan overhouden. Je vergroot je kans op een succesvolle sollicatie. ;) Je snijdt jezelf in de vingers als je het wel onderkent maar er geen gebruik van maakt.
Als je een reactie op een testscenario wilt weten kun je natuurlijk ook gewoon een testscenario/testprobleem voorleggen, lijkt me. Er zijn vast genoeg praktijkvoorbeelden op de werkvloer te vinden.
Kan, maar waarom zou je jezelf limiteren tot een praktijksituatie welke over een X aantal jaar niet meer actueel is? Wat is er mis om het probleem breder te trekken? Iets meer abstracter? Beetje het "think-outside-the-box" idee waar je een beeld van probeert te krijgen.

Daarnaast zijn ze concreet genoeg zodat iedereen zich kan verplaatsen in deze "onmogelijke vragen". Er zijn genoeg mensen die gretig genoeg zijn om deze uitdaging aan te gaan, en serieus een poging doen om tot een antwoord te komen.

Het is jammer dat deze mentaliteit niet echt in Nederland aanwezig is (uitzonderingen daargelaten). Zou de economie alleen maar ten goede komen maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
mOrPhie schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 19:18:
[...]

Je hebt me denk ik verkeerd begrepen. Ik stel liever werkinhoudelijke vragen die namelijk hetzelfde doel behalen. Daar heb je veel meer aan.

Gezien de TS is deze persoon op zoek naar een ontwikkelaar. Niet een analyst. Ja, een ontwikkelaar moet over analytisch denkvermogen beschikken, maar lang niet zoveel als een analyst zelf. Er zijn goede ontwikkelaars die minder analystisch zijn ingesteld en met een klein beetje management meer kunnen dan een slechte ontwikkelaar die een goed analytisch denkvermogen heeft. Daarom: combineer de vragen. Stel een vakinhoudelijke vraag, die ook het analytisch vermogen toetst. Voorbeelden daarvan geef ik in mijn vorige post.
Okee dat is misschien wel nuttiger, maar die zijn wel lastiger te verzinnen lijkt mij. Aangezien je dan rekening moet houden met mensen die gewoon het antwoord weten op je vraag, en dus niet een vraag die moet beredeneren. Ik vind die vragen die jij noemde toch wel in deze categorie vallen:
"hoe ga jij te werk bij het schatten van een klus", "welke afwegingen bij het kiezen van een architectuur maak jij" of "Wat is het verschil tussen kunnen programmeren en het kennen van een programmeertaal?"
Wat ik erg goede vragen vind van joel zijn de vragen om een hele eenvoudige functie op een whiteboard te schrijven (je weet dat het lastig en een bende kan worden, maar dat vertel je er toch ook gewoon bij). Imho veel beter dan die scholen of piano stemmers vraag :P . Of gewoon maar iets vragen over pointers :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Op zich, wat is er mis als je als antwoord op de vraag het volgende geeft : Geen idee.

Kan je gelijk denken dat jij blijkbaar wel goed het verschil tussen relevante zaken en niet relevante zaken kan maken... Zeggen doe je dit niet, want je bent zenuwachtig en het lijkt je iets te veel voor een sollicitatie gesprek...

Oftewel zo ongeveer alle antwoorden zijn goed / fout afhankelijk van wat de amateurpsycholoog voor je ervan wilt maken

Deze vraag is gewoon veels te open en veels te niet ter zaken doende, alhoewel het me wel schitterend lijkt om als sollicitant een getal te noemen en dan gewoon te kunnen zeggen dat je op internet las dat iemand deze vraag vroeg en dat je dus gewoon maar een onzin getal bedacht hebt, want je vindt de vraag onzin.
Is de persoon dan wel of niet geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Anoniem: 23844 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:31:
[...]
Daarnaast zijn ze concreet genoeg zodat iedereen zich kan verplaatsen in deze "onmogelijke vragen". Er zijn genoeg mensen die gretig genoeg zijn om deze uitdaging aan te gaan, en serieus een poging doen om tot een antwoord te komen.

Het is jammer dat deze mentaliteit niet echt in Nederland aanwezig is (uitzonderingen daargelaten). Zou de economie alleen maar ten goede komen maar dat is een andere discussie.
Dus als ik gewoon zou zeggen 1295 maar dat ik vanwege een geheimhoudingsplicht van mijn vorige werkgever niet mag vertellen hoe ik dit weet dan toont dit wat precies aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou dezelfde vragen stellen die jijzelf als gebruiker op dit forum hebt geplaatst. Weet je meteen of de antwoorden juist zijn. :)

Simpel vragen hoeveel scholen er in Rotterdam zijn zonder aan te geven waarom je dit vraagt brengt een kandidaat, die meestal toch al niet op zijn gemak zit, alleen maar in verwarring.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

HammerT schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:48:
Of gewoon maar iets vragen over pointers :9
Ik stel geen vragen die ik zelf niet zou kunnen beantwoorden ;).

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Confusion schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:38:
[...]

Maak je nou een grapje, of..... Ik hoop het wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Confusion schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:38:
[...]

Neem aan dat het een kort sollicitatie gesprek wordt met weinig vragen dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Gomez12 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:10:
[...]

Dus als ik gewoon zou zeggen 1295 maar dat ik vanwege een geheimhoudingsplicht van mijn vorige werkgever niet mag vertellen hoe ik dit weet dan toont dit wat precies aan?
dat ligt aan de vragen en sfeer ervoor. Ik vind zelf persoonlijk zowel als sollicitant als de werkgeverskant dat het gesprek lekker moet lopen en je elkaar stimuleert tot vragen over en weer. Ik houd niet zo van de WG - WN relatie waarbij de sollicitant op bibberende knietjes naar binnen schuift. Je moet het immers na aanname ook met elkaar doen en hopelijk als sparrend team laten we maar zeggen. Enfin, als de vraag volgt na een leuk gesprek dan zou jouw antwoord voor mij prima de lima zijn. In het geval dat de vraag het gevolg is van een beetje steken over en weer zou ik en de vraag niet gepast vinden (dan is het echt proberen gaten te schieten) en het antwoord als dwars ervaren. Ergo: dan had de vraag nooit plaats gevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Anoniem: 23844 schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 21:31:
Geweldig toch? doe er je voordeel mee! Blijkbaar ben je dus bekend met deze interviewtechniek dus kan je het gesprek in jouw voordeel draaien en hopelijk een leuk gesprek eraan overhouden. Je vergroot je kans op een succesvolle sollicatie. ;) Je snijdt jezelf in de vingers als je het wel onderkent maar er geen gebruik van maakt.
Zo zou je het kunnen zien, maar de originele vraag was: 'welke technische vragen stel je aan een sollicitant'. Ik geef aan dat de TS imho beter een ander soort vragen kan stellen.
Kan, maar waarom zou je jezelf limiteren tot een praktijksituatie welke over een X aantal jaar niet meer actueel is? Wat is er mis om het probleem breder te trekken? Iets meer abstracter? Beetje het "think-outside-the-box" idee waar je een beeld van probeert te krijgen.
Dan ga je er vanuit dat in de praktijk alleen maar theoretische standaardsituaties voorkomen die geen out-of-the-box-oplossingen vragen? (Lees deze zin nog een keer en lach hardop).
Ik vind daar niets jammers aan, het zou volgens mij juist een verslechtering betekenen. Maar dat bewaar ik dan wel voor die andere discussie.

[ Voor 10% gewijzigd door DJ Henk op 25-08-2008 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Jazzper schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 22:49:
[...]
dat ligt aan de vragen en sfeer ervoor. Ik vind zelf persoonlijk zowel als sollicitant als de werkgeverskant dat het gesprek lekker moet lopen en je elkaar stimuleert tot vragen over en weer. Ik houd niet zo van de WG - WN relatie waarbij de sollicitant op bibberende knietjes naar binnen schuift. Je moet het immers na aanname ook met elkaar doen en hopelijk als sparrend team laten we maar zeggen. Enfin, als de vraag volgt na een leuk gesprek dan zou jouw antwoord voor mij prima de lima zijn. In het geval dat de vraag het gevolg is van een beetje steken over en weer zou ik en de vraag niet gepast vinden (dan is het echt proberen gaten te schieten) en het antwoord als dwars ervaren. Ergo: dan had de vraag nooit plaats gevonden ;)
Ok, maar dan is het imho ook niet een van te voren bedachte vraag die per se gesteld moet worden. Dan zou het voor mij als werkgever eerder een spontane vraag zijn.
Dan heb ik er opzich geen probleem mee, dan is het voor mij namelijk geen verplichte vraag meer naar kennis, maar meer een interesse vraag. Dan zou ik als sollicitant ook gewoon als wedervraag kunnen stellen : Heeft u in Rotterdam op school gezeten? Dat is imho dan ook een goed antwoord, het toont interesse.
Alleen sec als van te voren voorbereidde interviewvraag blijf ik hem gewoon fout vinden, je verwacht een antwoord terwijl dit helemaal niet te geven valt.

Alleen zoals TS het stelt heb ik meer het idee dat TS een compleet script wil voorbereiden en daar heeft deze vraag niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Kan ik in meegaan, maar ik blijf er bij dat de vraag best leuk is. Als het inderdaad een mega scripted vraaggesprek zou zijn zou ik er als sollicitant sowieso al snel klaar mee zijn. Again, voor mij loopt zo'n gesprek altijd soepel, want je hebt er beiden belang bij dat je er uit komt. Het is niet zo dat de WG wat van de WN wil, maar ook andersom namelijk. Win-win. Als de vraag is om puur iemand te bokken vind ik het fout. Als de vraag is om even te kijken hoe iemand reageert vind ik hem leuk. Uiteraard qua prio zijn er belangrijker dingen, maar dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mega scripted is imho geen enkel probleem zolang het maar een werk gerelateerd script is.
Ik heb ondertussen genoeg sollicitatie gesprekken gehad met mensen die 0,0 werkgerelateerde kennis hadden, waar het antwoord totaal niets boeide, alleen de tijd die het koste om tot een antwoord te komen en hoe duidelijk jij het antwoord kon maken aan een leek.

Imho kent bijna elk gesprek wel scripted vragen, is een stukje voorbereiding van de werkgever.
Is voor mij geen bezwaar zolang er maar genoeg ruimte wordt gelaten voor de rest, het script is alleen het begin. Daarna moet er vanzelf een gesprek ontstaan tussen werkgever en sollicitant ( hangt deels af van de functie, voor schoonmaker heb je imho geen directe band nodig, maar als je 40 uur met iemand moet samenwerken is een band toch wel makkelijk. Zelfde als je met directiebeslissingen mee mag doen etc. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 21:53

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Ik heb me laten vertellen door een Indische collega en een Indische vriend (onbekenden van elkaar, elkaar nog nooit ontmoet) dat ze daar vragen stellen als "Hoeveel kleingeld heb je nu in je zak" of "Welke kleur is de muur achter je". In zulke gevallen is het antwoord minder belangrijk dan de manier waarop je het antwoord brengt.

Stel: Je krijgt de vraag van welke kleur de muur achter je is. Je weet niet meer welke kleur het is en antwoord "roze". De overtuiging bij het antwoorden kan een grote rol spelen bij iemand die bijvoorbeeld voor een rol als consultant solliciteerd, ondanks het foute antwoord.

Bij deze manier van vragen kreeg de geinterviewde trouwens maar een paar seconden om te antwoorden voordat de volgende vraag alweer werd gesteld. Hierdoor kon de interviewer een aantal inschattingen doen die hij noodzakelijk vond om kandidaten met een soortgelijke cv van elkaar te scheiden.

Dit hoeft dus niet bij alle sollicitaties het geval te zijn maar kan voor sommige functies bij een overvloed van aanbod aan kandidaten wel een interessante manier van interviewen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ja, dan is het maar net de vraag wat voor mensen je zoekt.
Overtuigend maar zonder een clue, waarschijnlijk een goede vertegenwoordiger.
Twijfelend maar eerlijk, zou ik eerder voor gaan...

Imho wederom geen beoordeling van kennis / capaciteit, maar alleen van overtuiging / presentatie.
Maar nogmaals, het is net het soort mensen wat je zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Wat zitten mensen zich allemaal druk te maken om de capaciteiten van de sollicitant?

Er is een tekort aan goed personeel dus de kans dat je iemand krijgt die 100% is wat je wil qua capaciteiten is sowieso vrij klein. En dan nog boeit dat eigenlijk helemaal niets.

Stel je vind iemand die echt super is qua denkvermogen, veel praktijk ervaring en helemaal wat je zoekt, maar hij is een zware aso en egotripper die absoluut niet in een team kan werken en over de ruggen van andere mensen zichzelf op een voetstuk zet...

Dan heb je lekker veel aan je testjes en je interessante vragen.

Veel belangrijker vind ik om iemand te leren kennen, wat zijn z'n persoonlijke kwaliteiten, hoe is ie in de omgang en persoonlijke verzorging. Is het iemand die het belangrijk vind om stipt en netjes te zijn? Zou deze persoon in het team passen en binnen de organisatie?

In de proeftijd kom je er snel genoeg achter of iemand de capaciteiten heeft of in ieder geval wil en kan leren om zo toch de rol te vervullen in de organisatie die je zo hard nodig hebt. Is iemand het toch niet dan schop je em zonder problemen eruit.

Je kan gerust wat technische zaken vragen, maar als je praat over iemand z'n achtergrond kom je vanzelf op een technisch onderwerp wat dicht bij het hart van de sollicitant staat (als het een technisch persoon is) en kan hij je precies vertellen waar hij goed in is op technisch gebied.

Mijn advies: Gewoon lekker informeel praten met de sollicitant, bedenk of deze persoon geschikt is om in de organisatie te hebben en maak dan een besluit.

Natuurlijk kom je er ook wel achter of iemand goed in het team past (tijdens de proeftijd), maar dan moet je zelf ook meewerken in het team wil je dat werken. Soms zijn er spanningen die je niet oppikt als je er niet dicht op zit. En als je een leidinggevende bent zal zo iemand een suckup zijn waardoor het beeld verstoord raakt. Ook kun je denken dat de resultaten dusdanig goed zijn dat je deze persoon niet mag verliezen, maar door een slechte sfeer kan de productiviteit van een heel team omlaag gaan.

Of iemand technisch geschikt is kom je makkelijk genoeg achter tijdens de proeftijd simpelweg door de resultaten te bekijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 25-08-2008 23:52 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste