Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat zijn toch wel andere soort vragen die daar de boventoon voeren.

"wat voor vader ben je" (manager)
"Hoe win je het vertrouwen van iemand die al 30 jaar de manager is" (draagvlak creeren, veranderingsadviseur)
"hoe verkoop je jezelf in 10 seconden in een lift" (marketeer, sales)
"hoe ziet jouw vakantie er uit" (ondernemerschap)

En ik zie dat een van die recruiters ook als tip geeft om te vragen "waarom wil je dit van me weten?". Zo'n bizarre vraag los om probleemoplossend vermogen te meten vind ik maar suf eerlijk gezegd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-07 22:23
BCC schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 11:45:
• You are at a ravine with three others and need to cross a rickety bridge. You can cross it in one minute, the three others can cross it in two, five, and ten, respectively. A flashlight (your group has only one) is always required to cross, and only two people can cross at a time. How do cross as quickly as possible?
Ik zou zo redeneren.(ik weet niet of het juist is). 10 en 5 gaan weg. 10 stapt van de brug. 5 blijft met het licht achter op de brug. Het doet er niet toe hoelang dat 5 er al over gedaan heeft. De totaal tijd is momenteel 10 minuten. Nu komt 2 eraan. Die gaat nu verder maar 5 blijft nog steeds achter, op de brug. 12 minuten zijn verstreken. Nu komt 1 en die gaat samen met 5 over de brug. Dat zijn dan 17 minuten want 5 doet er 5 minuten over in totaal. Dit is dan wel in de veronderstelling dat het licht de ganse brug verlicht.

klopt mijn redenering zowat? de korste tijd is dus 17 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Standeman

Prutser 1e klasse

makila schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:55:
[...]

Ik zou zo redeneren.(ik weet niet of het juist is). 10 en 5 gaan weg. 10 stapt van de brug. 5 blijft met het licht achter op de brug. Het doet er niet toe hoelang dat 5 er al over gedaan heeft. De totaal tijd is momenteel 10 minuten. Nu komt 2 eraan. Die gaat nu verder maar 5 blijft nog steeds achter, op de brug. 12 minuten zijn verstreken. Nu komt 1 en die gaat samen met 5 over de brug. Dat zijn dan 17 minuten want 5 doet er 5 minuten over in totaal. Dit is dan wel in de veronderstelling dat het licht de ganse brug verlicht.

Volgens mij 19, want het is (2+1) (5+ 1) + 10. Diegene met de zaklamp moet steeds teruglopen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
• How would you determine the weight of a Boeing 747?
• Given an opaque box with three light bulbs inside and three switches outside, how would you determine which switch corresponded to which bulb if the box could be opened only once and only after all the switches were permanently set?
Het 2de staat reeds uitgelegd in je link. Maar wat als er een bulb stuk is?

Je drukt op switch 1, 2 en 3 tot die alle 3 heet worden.(maar eentje is stuk en blijft koud)
Nu zet je switch 1 en 2 af en opent de box.
Eentje zal niet heet zijn = kapotte bulb
Eentje zal branden = de bulb die je niet uitschakelde.
Case dismissed ;)
Oh ja vergeten!, wat als de kapotte bulb juist diegene is die nog ingeschakeld is? Mmmm...

How would you determine the weight of a Boeing 747?
Mmm ... Ik laat de piloot de boeing in mijn zwembad droppen. Dan bereken ik het gewicht aan de hand van het hoogteverschil met en zonder vliegtuig :D
Standeman schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 13:21:
[...]

Volgens mij 19, want het is (2+1) (5+ 1) + 10. Diegene met de zaklamp moet steeds teruglopen.
Als eentje steeds moet teruglopen is het id 19 denk ik. Het hangt er dus vanaf of het licht de ganse brug verlicht of niet en of je accepteert dat de mensen al dan niet in het donker kunnen stappen zolang ze niet op de brug zijn. :)

[ Voor 34% gewijzigd door makila op 05-09-2008 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

makila schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 12:55:
[...]

nee denk het niet want de clou is denk ik dat je zaklamp maar 1 meter schijnt ofzo, dus je altijd de zaklamp bij je moet hebben als je de brug over gaat...

Mijn eerste ingeving is dat de 1 minuut persoon telkens de langzamere mensen meeneemt en dan snel terug loopt.

Dus:
10+1 heen (10)
1 terug (11)
5+1 heen (16)
1 terug (17)
2+1 heen (19)

Dus in 19 minuten..

Heb nog lopen filosoveren over bijvoorbeel 5+2 samen te laten gaan, maar volgens mij is daar geen winst uit te halen...

[ Voor 0% gewijzigd door ToolkiT op 05-09-2008 14:48 . Reden: rekenfout ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51

Standeman

Prutser 1e klasse

ToolkiT schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:34:
[...]

Dus:
10+1 heen (10)
1 terug (11)
5+1 heen (15)
1 terug (16)
2+1 heen (18)
volgens mij is 11 + 5 is nog steeds 16 hooorrr..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Standeman schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:41:
[...]

volgens mij is 11 + 5 is nog steeds 16 hooorrr..
de 1 minuut man werd wat ongeduldig en sleurde de 5 minuten man mee ;)

(fixed)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Aangenomen dat er een woordje wegviel..
You are at a ravine with three others and need to cross a rickety bridge. You can cross it in one minute, the three others can cross it in two, five, and ten, respectively. A flashlight (your group has only one) is always required to cross, and only two people can cross at a time. How do you cross as quickly as possible?
Door te rennen? in 1 minuut klaar.

Flap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
ToolkiT schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 14:34:
[...]

nee denk het niet want de clou is denk ik dat je zaklamp maar 1 meter schijnt ofzo, dus je altijd de zaklamp bij je moet hebben als je de brug over gaat...
Waar staat er in de opgave dat de zaklamp maar 1 meter schijnt?
Maar ja, er zijn waarschijnlijke meerdere oplossing aan de hand van hoe je de gegevens interpreteert... Zolang je maar logisch kunt redeneren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
:)

[ Voor 99% gewijzigd door makila op 05-09-2008 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er zijn bijna 2 weken verstreken sinds de opening van dit topic.

Ik ben benieuwd of er sollicitaties zijn geweest, of de "scholenvraag" is gesteld en vooral hoe daarop de reacties waren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Guardian Angel schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:02:

Ik ben benieuwd of er sollicitaties zijn geweest, of de "scholenvraag" is gesteld en vooral hoe daarop de reacties waren.
Ik hoop ergens ( hoe lullig voor TS ook ), x sollicitanten, elke keer de scholenvraag gesteld en elke keer een glazige blik gekregen met als bijvraag WTF heeft dit met de functie te maken?
De "scholenvraag" zoals TS hem stelde is namelijk gewoon een onzinnige feitenvraag.

Eigenlijk ben ik dan benieuwder hoe de TS de vraag geherfomuleerd heeft en wat daarop de reacties waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2935

makila schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 16:48:
[...]

Waar staat er in de opgave dat de zaklamp maar 1 meter schijnt?
Maar ja, er zijn waarschijnlijke meerdere oplossing aan de hand van hoe je de gegevens interpreteert... Zolang je maar logisch kunt redeneren. :)
OK, voor de mensen die ooit nog eens bij Microsoft willen solliciteren: ;)
1 en 2 gaan naar de overkant --> 2 minuten
1 gaat terug --> 3 minuten
5 en 10 gaan naar de overkant --> 13 minuten
2 gaat terug --> 15 minuten
1 en 2 gaan naar de overkant --> 17 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Okay en hier is de oplossing van het raadsel met de lampen, als 1 van de lampen stuk is :

Switch 1+2 schakel je in, tot ze warm zijn.
Dan schakel je 1 uit, je laat 2 aanstaan en je schakelt 3 in.
open nu de doos

als lampen 2 en 3 allebei branden(dit kun je constateren) :
dan is de lamp die niet brand = de kapotte lamp = switch 1
de lamp die wel brand en die heet is = switch 2
de lamp die wel brand en die niet heet is = switch 3

als slechts 1 lamp brandt(2 of 3) (dit kun je constateren) :
lamp 1 zal niet branden en heet zijn.

Nu heb je 2 verschillende scenario's :
stel lamp 2 is stuk, dan zal die koud zijn en niet branden.
lamp 3 zal dan koud zijn en wel branden.

stel lamp 3 is stuk, dan zal die lamp koud zijn en niet branden
lamp 2 zal dan warm zijn en wel branden.

Nu hoe maak je een onderscheidt tussen die 2 scenario's?
Easy. Lamp 1 zal telkens de enige zijn die niet brand en toch
heet is. Dan als 1 van de 2 andere lampen, warm is, dan is die
lamp altijd lamp 2 en in tegenstelling tot lamp 1 zal die dan branden.
Indien de 2 andere lampen allebei koud zijn, dan is het altijd lamp 3 die brand.

Nu als je veel tijd hebt is dit makkelijk, maar los zoiets maar op tijdens een sollicitatie. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door makila op 05-09-2008 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
En hier is het antwoord op alle 3 de vragen in 1x : WTF, ik solliciteerde toch voor een andere functie, wat is dit voor onzin, Verstaan jullie dit soms onder extra bijkomende werkzaamheden, zoja dan ben ik gelijk weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Gomez12 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:19:
En hier is het antwoord op alle 3 de vragen in 1x : WTF, ik solliciteerde toch voor een andere functie, wat is dit voor onzin, Verstaan jullie dit soms onder extra bijkomende werkzaamheden, zoja dan ben ik gelijk weg...
Ba wah het zijn gewoon wat hersenbrekers. Ik denk niet dat een interviewer persé het juiste antwoord van jouw wil weten, maar eerder kijkt hoe je redeneert en of je logica kan bevatten. :)

Zeker die hersenbreker, met 3 switchen en 3 lampen in een box/doos waarvan 1 stuk is, daarvan kan je de oplossing toch niet meteen in 1,2,3 aframmelen bij een sollicitatie. Dat vereist toch serieus wat denkwerk.(Tenzij je het antwoord al kende)
Anoniem: 2935 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:36:
[...]

OK, voor de mensen die ooit nog eens bij Microsoft willen solliciteren: ;)
1 en 2 gaan naar de overkant --> 2 minuten
1 gaat terug --> 3 minuten
5 en 10 gaan naar de overkant --> 13 minuten
2 gaat terug --> 15 minuten
1 en 2 gaan naar de overkant --> 17 minuten
Ah ja natuurlijk, dit raadsel is zo logisch dat je er niet opkomt. Hoe stom kunnen wij zijn? 8)7
Het tricky eraan is enkel dat wanneer 2 weg is, dat je nadien nooit meer gaat rederen van :
Ik ga 2 terug herbruiken omdat je er zo in opgaat. :)

[ Voor 48% gewijzigd door makila op 05-09-2008 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
makila schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 22:31:
[...]

Ba wah het zijn gewoon wat hersenbrekers. Ik denk niet dat een interviewer persé het juiste antwoord van jouw wil weten, maar eerder kijkt hoe je redeneert en of je logica kan bevatten. :)
Imho duidt het er meer op dat je de interviewer zijn logica kan bevatten, dan logica in het algemeen.

Sowieso vraag ik me af, kennen de vragenstellers de antwoorden wel of gaat het echt alleen om de logica erachter en kan ik dus een bullshit verhaal ophangen over hoe ik laatst op discovery gezien heb dat ze een boeing wegen door hem in een bad chocola te laten zakken en dan kijken hoeveel chocola er over de rand gaat.

Oftewel kom je hier niet gewoon simpelweg beter doorheen als je een bullshit verhaal ophangt dan als je echt serieus gaat zitten nadenken en eerlijk toegeeft dat je er niet uitkomt?
En wil je mensen die een bullshit verhaal ophangen aannemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makila
Gomez12 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 23:30:
[...]
En wil je mensen die een bullshit verhaal ophangen aannemen?
Als je een Programmeur wil die een Fantasy Game maakt, dan neem ik aan dat je iemand wil met een rijkelijke fantasie. In dat geval wil je dus de persoon die een bullshit verhaal erdoor lult eh? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:28
Guardian Angel schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 21:02:

Ik heb in die tijd drie intakes voor detachering gedaan. Dat was iets anders dan ik gewend ben, want ik doe normaal alleen gewone sollicitaties. Ik heb af en toe wel aan de scholenvraag gedacht, maar ik heb hem niet gesteld omdat het echt totaal niet binnen mijn stijl van gesprekken voeren past. En bij zo'n intake heb je maar een uurtje. Als er een keer meer ruimte is, wil ik het voor de gein weleens uitproberen.
Pagina: 1 2 3 Laatste