Kijk ik na een lang (maar toch veeelste kort) weekend in mijn mailbox, zie ik opeens dat ik ben uitgenodigd om een sollicitatiegesprek bij te wonen. En dan bedoel ik niet dat ik op zoek ben naar werk (heb het nu wel naar mijn zin hiero), maar dat ik een of andere vent vragen moet gaan stellen om er achter te komen of hij een beetje om kan gaan met Java. Ik moet vooral naar het technische vlak kijken, personeels zaken kijkt wat meer naar het sociale / menselijke vlak.
Mijn probleem: Wat moet ik 'm in godsnaam gaan vragen? Hoe kom je er achter dat iemand een beetje aardig kan programmeren
Ik kan natuurlijk een uitgebreide casus neer kwakken en 'm er op laten zweten. Helaas heb ik de tijd er niet voor om deze voor te bereiden. Misschien wel een mini-casusje, met de nadruk op mini.
De sollicitant heeft pas een jaar Java ervaring, maar wel wat meer ervaring met C++ / Fortran.
Het volgende had ik al bedacht:
Overigens, misschien niet geheel onbelangrijk, de man komt uit het midden-oosten en woont nog niet zo heel erg lang in Nederland (< 10 jaar). Maakt denk ik voor Java-programmeren weinig uit. Het feit dat hij arabisch leest en schrijft is wel erg handig hier.
Mijn probleem: Wat moet ik 'm in godsnaam gaan vragen? Hoe kom je er achter dat iemand een beetje aardig kan programmeren
Ik kan natuurlijk een uitgebreide casus neer kwakken en 'm er op laten zweten. Helaas heb ik de tijd er niet voor om deze voor te bereiden. Misschien wel een mini-casusje, met de nadruk op mini.
De sollicitant heeft pas een jaar Java ervaring, maar wel wat meer ervaring met C++ / Fortran.
Het volgende had ik al bedacht:
- Een aantal vragen gericht op JSP / servlets.
- 1 of 2 J2SE certificatie vragen (instinkers?).
- Vragen over hoe hij een project zou aanpakken.
- Bereidheid tot curssussen?
- Kennis van 3rd party software (Hibernate / Spring).
Overigens, misschien niet geheel onbelangrijk, de man komt uit het midden-oosten en woont nog niet zo heel erg lang in Nederland (< 10 jaar). Maakt denk ik voor Java-programmeren weinig uit. Het feit dat hij arabisch leest en schrijft is wel erg handig hier.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.