Wat objectieven kopen betreft lijkt het me toch wel verstandig om voorlopig nog te wachten indien mogelijk. Er wordt een kleine update verwacht voor alle lenzen die nog geproduceert worden. Aangezien die update voor de toekomstige camera's zal zijn denk ik dat het voor de waarde van je lens en het gebruik in de toekomst zo gek niet is om nog even te wachten met het aanschaffen van nieuwe.
Wat versta jij onder een update? Betere SMC oid?Isniedood schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 19:10:
Wat objectieven kopen betreft lijkt het me toch wel verstandig om voorlopig nog te wachten indien mogelijk. Er wordt een kleine update verwacht voor alle lenzen die nog geproduceert worden. Aangezien die update voor de toekomstige camera's zal zijn denk ik dat het voor de waarde van je lens en het gebruik in de toekomst zo gek niet is om nog even te wachten met het aanschaffen van nieuwe.
Andere electronica voor snellere AF.
Pentax K3
Naja niemand weet het precies, maar men zegt in ieder geval dat de mount lichtelijk aangepast gaat worden. Waarschijnlijk om contrast focus te kunnen hebben met de huidige objectieven. Aldus de geruchten. Ze zijn alleen wel heel erg plausible.
Lees dit topic eens door anders. pagina 4 staat een vertaling
Verwijderd
Verleiding, verleiding....Exphy schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:36:
[...]
bokeh is niet iets beter, bokeh van de 77mm is, Ruim een stop sneller, stukken betere bouw.
en hierom
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml
De Fa 77mm fotos op pentaxgallery laten inderdaad wel erg mooie bokeh en rendering zien....
Erasmo schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:32:
Zo groot is de FA77 ook weer niet:
[afbeelding]
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de FA omdat ik die ook op mijn filmcamera's kan gebruiken.
Leuk die PW-balk boven het topic, alleen jammer dat er geen Pentax-objectieven bij staan... Iemand enig idee waar ik dat aan kan vragen? Want het T.net feedback gedeelte is een beetje een bomen-bos geval voor mij
Thanks! Is inderdaad niet echt groot, nauwelijk opvallend te noemen, (behalve misschien als je een zilveren koopt).mwolthers schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:46:
De 77 is ook erg compact, zie hier gemonteerd op een oude ME-Super (m'n K10D had ik nodig om de foto te maken):
[afbeelding]
Niet zo compact als de DA70 natuurlijk, maar je hebt het dan over kleine verschillen. De 77 is over het algemeen gewoon een wat betere lens (op CA na, maar dat valt eenvoudig te verhelpen - iets wat in praktijk zelden nodig is) maar daar betaal je dan ook voor. Ik geloof niet dat de 70 op de prijs na echte voordelen boven de 77 heeft.
Hmz die ogl had destijds wel de eerste betrouwbare berichten over de K-MIsniedood schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:01:
Naja niemand weet het precies, maar men zegt in ieder geval dat de mount lichtelijk aangepast gaat worden. Waarschijnlijk om contrast focus te kunnen hebben met de huidige objectieven. Aldus de geruchten. Ze zijn alleen wel heel erg plausible.
Trouwens, voor de mensen die zich geen gouden LX kunnen veroorloven: Klickue
[ Voor 17% gewijzigd door Erasmo op 15-03-2009 00:44 ]
Verwijderd
Bedankt voor de info maar als dat al klopt zou dat uitsluitend zijn om de live view implementatie te verbeteren. Ik geef niets om live view dus daar ga ik echt niet op wachten. Ik heb de K20D nu een paar maanden en ben nog geen enkele gelegenheid tegengekomen waar live view voor mij toegevoegde waarde had.Isniedood schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:01:
Verwijderd
Enzo komt er morgen een K10d richting mij!Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 18:12:
...
Hou ons eens op de hoogte, ben toch wel nieuwsgierig.
De betreffende advertentie staat overigens als een ruime week op marktplaats..
*heb k10d op marktplaats staan, iets duurder maar wel met bon*
Sorrie.. mag ik hier niet vermelden
Nu kan ik mijn pa ook opvolgen/steunen, hij heeft een Ist Ds met kitlens en een 28-200. Deze combi ook vaak vast gehad, en leuk mee kunnen schieten!
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2009 21:16 ]
Verwijderd
Ik blijf twijfelen tussen de DA 70mm ltd. en de FA 77mm ltd.
De 77mm heeft duidelijk mooiere bokeh en lijkt me als portret lens de betere keuze maar ik lees op veel plekken over de trage en soms onbetrouwbare AF en voor straatfotografie/candids kan dat erg irritant worden...
Wat wel weer vreemd is dat photozone.de zegt dat de AF op de K10D erg snel is, en photozone is normaal erg zorvuldig in het testen. Iemand ervaring met de autofocus van de FA 77mm op de K20D?
De 77mm heeft duidelijk mooiere bokeh en lijkt me als portret lens de betere keuze maar ik lees op veel plekken over de trage en soms onbetrouwbare AF en voor straatfotografie/candids kan dat erg irritant worden...
Wat wel weer vreemd is dat photozone.de zegt dat de AF op de K10D erg snel is, en photozone is normaal erg zorvuldig in het testen. Iemand ervaring met de autofocus van de FA 77mm op de K20D?
Het meest vervelende om te lezen vind ik dit:Isniedood schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:01:
Nou Mr. K. Deze PENTAX user wil heulegaar geen kleinere body!Mr. Kawauchi said PENTAX evaluates size-factor because K20D is big to handle and PENTAX users want to have smaller bodies.
He said new DSLR will be so smaller than K20D that it should be match to DA Limited lenses.
Ja, van mezelf, maar niet van mijn fototoestel!
Jammer, jammer, jammer.

Via MP heb ik een ME Super gekocht met wat spulletjes erbij.
Deze camera heb ik vakkundig gedemonteerd
waarbij m'n Action schroevendraaiersetje het zelfs heeft begeven. Maar het matglas is er ongeschonden uitgekomen!
Bij een bouwmarkt heb ik vervolgens een slijpsteentje gekocht voor in de boormachine (3 euro). De boormachine heb ik op het aanrecht neergelegd, met het slijpsteentje boven de wasbak. Op deze manier kun je een stuk sneller tot het gewenste slijpresultaat komen vergeleken met een stukje schuurpapier, waarmee ik het eerst probeerde!
Het bijgeslepen matglas heb ik in m'n K10D gezet, en het werkt!
Tenminste...bij een testopname met de 50/1.7 stelde ik scherp op het toetsenbord op de letter 'H', maar de scherpte zit uiteindelijk op de 'G', iets te ver dus (vanaf rechts)!
Is hier iets aan te doen?
Deze camera heb ik vakkundig gedemonteerd
Bij een bouwmarkt heb ik vervolgens een slijpsteentje gekocht voor in de boormachine (3 euro). De boormachine heb ik op het aanrecht neergelegd, met het slijpsteentje boven de wasbak. Op deze manier kun je een stuk sneller tot het gewenste slijpresultaat komen vergeleken met een stukje schuurpapier, waarmee ik het eerst probeerde!
Tenminste...bij een testopname met de 50/1.7 stelde ik scherp op het toetsenbord op de letter 'H', maar de scherpte zit uiteindelijk op de 'G', iets te ver dus (vanaf rechts)!
K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ
Zelf heb ik de DA70 en dat is wel een erg mooi lensje! Ik kan 'm zeker aanraden. De FA77 is eigenlijk nog een stukje mooier. Helaas ook een stuk duurder. Maar met beiden zal je zeker geen miskoop doen. Succes met kiezen.Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:12:
Ik blijf twijfelen tussen de DA 70mm ltd. en de FA 77mm ltd.
Verwijderd
@ johnny mcclane
Morgen heb je een doosje thuis
Over de 77 kan ik oordelen, die heb ik gehad.
De AF viel mij ook tegen, zeker bij een bewegend model (daar kan ik mijn dochter rustig onder rekenen) viel het niet altijd mee. Maar de beelden zijn om je vingers enz...
Probeer hem 2e hands te vinden, net even boven de 500 euro zou je uit moeten kunnen komen. Ik zat er 40 euro onder en toen gooide de douane roet in het lenszakje
Als de prijs je laat twijfelen moet je voor de 70 gaan, prima lens!
Morgen heb je een doosje thuis
Over de 77 kan ik oordelen, die heb ik gehad.
De AF viel mij ook tegen, zeker bij een bewegend model (daar kan ik mijn dochter rustig onder rekenen) viel het niet altijd mee. Maar de beelden zijn om je vingers enz...
Probeer hem 2e hands te vinden, net even boven de 500 euro zou je uit moeten kunnen komen. Ik zat er 40 euro onder en toen gooide de douane roet in het lenszakje
Als de prijs je laat twijfelen moet je voor de 70 gaan, prima lens!
Heb je het matglas wel gemonteerd met de instelwig naar boven toe? Je moet de instelwig goed kunnen voelen, dat is dan de bovenkant en die moet naar het prismahuis wijzen.[b][message=31644771,noline]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik heb de matte kant naar boven geplaatst. Dan kun je hem er natuurlijk alsnog op 2 manier inleggen, maar mij lijkt dat dat niet uitmaakt... Deze week wil ik hem er nog eens uithalen en nog wat extra bijslijpen, want hij ging er niet zo soepel in als het originele matglas. Misschien lost dat het op.Spotmatic schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:48:
[...]
Heb je het matglas wel gemonteerd met de instelwig naar boven toe? Je moet de instelwig goed kunnen voelen, dat is dan de bovenkant en die moet naar het prismahuis wijzen.
K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ
Verwijderd
Hoe meer ik hem gebruik hoe fijner ik de F 70-210mm vind. Hij is zeker niet perfect en het is niet altijd even makelijk hem te laten doen wat je wilt, maar hoe beter je zijn onhebbelijkheden kent hoe beter de resultaten.

Hier zijn inmiddels de spullen die ik bij Jinfinance had besteld ook binnen
. Het vergroot-oogstuk heb ik als eerste erop gezet (is natuurlijk ook gemakkelijk
). Zeker met mijn ogen wel een fijn hulpmiddel, hoewel je blikveld wel wat beperkt wordt.
Het matglas zelf ziet er verder goed uit, maar ik moet nog eens de moed verzamelen om het in de k200d te zetten
.
Ik had er verder ook een afstandsbediening (IR) bij besteld. Doet goed z'n werk maar wel apart om te zien dat eigenlijk maar 1 knopje erop nuttig is
.
Het matglas zelf ziet er verder goed uit, maar ik moet nog eens de moed verzamelen om het in de k200d te zetten
Ik had er verder ook een afstandsbediening (IR) bij besteld. Doet goed z'n werk maar wel apart om te zien dat eigenlijk maar 1 knopje erop nuttig is
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Jups ook hier is de postbode aan de deur geweest (ik vond zo'n briefje in de bus van TNT - even afhalen morgen dus) met een pakketje uit Shanghai. Rong Jin (jinfinance) heeft niet gereageerd op mijn e-mail met de vraag of hij het pakketje al verstuurd had overigens, dus ik vind zijn klantgerichtheid niet om over naar huis te schrijven. Hij had namelijk ook niet gemeld dat het matglas niet op voorraad was in eerste instantie, daar kwam ik ook pas achter toen ik na een paar dagen volledige stilte, zelfs geen bevestiging van de bestelling, maar eens ging mailen.
Maargoed het matglas is geleverd en daar gaat het uiteindelijk om. Morgen ga ik er eens mee bezig, dan kan ik meteen mijn pas verworven Takumar 28 f/2,8 uitproberen (goedkoop dingetje, maar ik wilde graag een 28mm om mee te spelen omdat dat op APS-C het beste de beeldhoek van het menselijk oog benadert).
Maargoed het matglas is geleverd en daar gaat het uiteindelijk om. Morgen ga ik er eens mee bezig, dan kan ik meteen mijn pas verworven Takumar 28 f/2,8 uitproberen (goedkoop dingetje, maar ik wilde graag een 28mm om mee te spelen omdat dat op APS-C het beste de beeldhoek van het menselijk oog benadert).
Grappig, ik heb ook zo'n TNT briefje in de bus gehad dat er een pakketje uit China binnen is (en ik wacht ook op een matglas van jinfinance), ben benieuwd!
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ik had gisteren ook al post uit China 
Bij mij ging het om een beschermfolie voor op de display van mijn K200d

Past perfect
Bij mij ging het om een beschermfolie voor op de display van mijn K200d

Past perfect
Heb het matglas opgehaald vandaag en meteen uitgeprobeerd. Er zit een diagonale split-focus in. Da's wel even wennen want ik was een horizontale gewend. Maargoed, vandaag dus lekker in de voortuin gezeten en wat geprobeerd. De Takumar 28 was niet echt geschikt voor m'n onderwerp, dus die houden jullie tegoed... Ik heb de meeste foto's met de A 50 f/1,7 gemaakt, alles op handmatig (belichting aan de hand van het histogram), en heb nog een paar foto's met de FA 43 f/1,9 ltd gemaakt ter vergelijking. Alle foto's op ISO 100

1: A 50 f/1,7, 1/2000s f/1,7

2: A 50 f/1,7, 1/2500s f/1,7

3: A 50 f/1,7, 1/640s f/2,8

4: A 50 f/1,7, 1/1000s f/2,8

5: A 50 f/1,7, 1/1000s f/2,8

6: FA 43 f/1,9 ltd, 1/1000s f/2,8

7: FA 43 f/1,9 ltd, 1/500s f/2,8

8: vergelijking 100% crop, links de 43 ltd, rechts de 50, beide op f/2,8
Ik zie weinig verschil in kwaliteit tussen de afbeeldingen van de 43mm en de 50mm eigenlijk. Je ziet in sommige foto's dat de 43 afgeronde diafragmalamellen heeft en de 50 niet. Qua scherpte doen ze niet voor elkaar onder, dat is bij allebei gewoon erg goed. CA heb ik niet kunnen ontdekken en de bokeh heb ik niet goed kunnen beoordelen omdat ik niet echt foto's met een vergelijkbare onscherpe achtergrond heb gemaakt.
Grappig, ik wilde dus m'n matglas gaan testen en uiteindelijk was ik dus m'n lenzen aan het vergelijken
Nouja het matglas bevalt tot nu toe prima in elk geval. Als ik er wat meer ervaring mee heb zal ik er nog eens op terugkomen.

1: A 50 f/1,7, 1/2000s f/1,7

2: A 50 f/1,7, 1/2500s f/1,7

3: A 50 f/1,7, 1/640s f/2,8

4: A 50 f/1,7, 1/1000s f/2,8

5: A 50 f/1,7, 1/1000s f/2,8

6: FA 43 f/1,9 ltd, 1/1000s f/2,8

7: FA 43 f/1,9 ltd, 1/500s f/2,8

8: vergelijking 100% crop, links de 43 ltd, rechts de 50, beide op f/2,8
Ik zie weinig verschil in kwaliteit tussen de afbeeldingen van de 43mm en de 50mm eigenlijk. Je ziet in sommige foto's dat de 43 afgeronde diafragmalamellen heeft en de 50 niet. Qua scherpte doen ze niet voor elkaar onder, dat is bij allebei gewoon erg goed. CA heb ik niet kunnen ontdekken en de bokeh heb ik niet goed kunnen beoordelen omdat ik niet echt foto's met een vergelijkbare onscherpe achtergrond heb gemaakt.
Grappig, ik wilde dus m'n matglas gaan testen en uiteindelijk was ik dus m'n lenzen aan het vergelijken
[ Voor 0% gewijzigd door mwolthers op 19-03-2009 16:47 . Reden: verkeerd geschaalde afbeelding gecorrigeerd ]
Hier nog een vergelijking, waarbij de scherpte iets beter tot uiting komt: Beide 100% crop, links is de 43 ltd, rechts de 50, beide op f/2,8.

Hierbij lijkt me de 43ltd toch de winnaar. Ik moet erbij zeggen dat bij de 43ltd het tegenlicht wat feller was (vandaar het wat grotere contrast langs de randen) maar buiten het grotere contrast komt de foto van de 43ltd ook gedetaileerder en gewoon scherper over. Een ding is duidelijk: Beide lenzen doen het erg goed en de verschillen zijn zo klein dat het me geen sterke voorkeur heeft opgeleverd voor een van de lenzen.
Ik begin toch een beetje te twijfelen of ik de meerwaarde van de 43ltd wel genoeg vind en of ik 'm niet beter kan verkopen... Het is al met al toch een best dure en erg gewilde lens.

Hierbij lijkt me de 43ltd toch de winnaar. Ik moet erbij zeggen dat bij de 43ltd het tegenlicht wat feller was (vandaar het wat grotere contrast langs de randen) maar buiten het grotere contrast komt de foto van de 43ltd ook gedetaileerder en gewoon scherper over. Een ding is duidelijk: Beide lenzen doen het erg goed en de verschillen zijn zo klein dat het me geen sterke voorkeur heeft opgeleverd voor een van de lenzen.
Ik begin toch een beetje te twijfelen of ik de meerwaarde van de 43ltd wel genoeg vind en of ik 'm niet beter kan verkopen... Het is al met al toch een best dure en erg gewilde lens.
Ik vind de rechter foto, die van de 50mm, ook een beetje out-of-focus aandoen, die lens kan echt wel beter. Gaaf dat het matglas goed werkt, ik ga hem straks ophalen
Hmm, ik baal een beetje. Ik heb net mijn matglas van jinfinance opgehaald en ik vond hem er al erg onrustig uitzien, het was niet zoals mijn huidige matglas egaal en schoon als het ware. Na dat ik hem heb geinstalleerd ziet het er echt niet uit, heel veel zwarte kringen en vlekken in het beeld, in circkel vormen, en dan ook echt zwart. Ik heb geprobeerd het schoon te maken met water & sop (nadat ik las dat dat moet kunnen) maar de zwarte vlekken zitten er nog steeds.
Heb jinfinance een mailtje gestuurd met een verzoek een nieuwe te sturen, ben benieuwd hoe hij reageert
Heb jinfinance een mailtje gestuurd met een verzoek een nieuwe te sturen, ben benieuwd hoe hij reageert
Ik heb even een paar foto's gemaakt met mijn compactcamera in macro stand van het splitscreen van Jinfinance:
Door de zoeker van mijn pentax K10d, is vrij onduidelijk, maar je krijgt wel een idee:

Drie foto's, de eerste voor het schoonmaken, de 2e en 3e nadat ik heb geprobeerd het schermpje schoon te maken:

Dit ziet er toch echt niet goed uit naar mijn idee
Door de zoeker van mijn pentax K10d, is vrij onduidelijk, maar je krijgt wel een idee:
Drie foto's, de eerste voor het schoonmaken, de 2e en 3e nadat ik heb geprobeerd het schermpje schoon te maken:
Dit ziet er toch echt niet goed uit naar mijn idee
[ Voor 34% gewijzigd door vandermark op 20-03-2009 17:11 ]
Het is trash; zelfs het exemplaar dat ik zelf heb gemaakt ziet er beter uit. Weg ermee!
Hoe stom kun je zijn, er zaten aan beide kanten beschermfolies tegen aan
Ik ben helemaal tevreden en het werkt echt fantastisch met m'n prime lenzen

Ik ben helemaal tevreden en het werkt echt fantastisch met m'n prime lenzen
Als je dit topic goed had gelezen (over de Jinfinance schermpies), had je kunnen weten dat er folie op, zit ter bescherming...
BTW, het folie zie je duidelijk zitten...
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
Hihi, ik kan wel lachen om dit soort dingen hoor, kan iedereen overkomen zeg ik altijd maar.. en nu ben je een tevreden gebruiker...
Whoei vandermark, deze actie kan nog héél lang tegen je gebruikt worden zoals je wel begrijpt 
Fijn dattie in orde is trouwens
Het grappige is, ik had alleen gelezen/gezien dat hij ze in een plastic zakje in een doosje deed en de mijne zat los in het doosje, toen har er een lampje moeten brandenPvH18 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 22:24:
Als je dit topic goed had gelezen (over de Jinfinance schermpies), had je kunnen weten dat er folie op, zit ter bescherming...
Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 23:00:
Hihi, ik kan wel lachen om dit soort dingen hoor, kan iedereen overkomen zeg ik altijd maar.. en nu ben je een tevreden gebruiker...
Ondanks dat dit m'n reputatie mischien een kant op duwt, wilde ik m'n 'fout' wel openbaar makenmwolthers schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 01:13:
Whoei vandermark, deze actie kan nog héél lang tegen je gebruikt worden zoals je wel begrijpt
Niet vergeten: morgen is de Fotograficabeurs in Houten! De kans om veel interessante objectieven en camera's te vinden.
Toevallig sta ik er ook met een tafel, maar alleen interessant als je op zoek bent naar nieuwe voor- en achterdoppen. Een paar M42 lenzen zal ik echter wel meenemen
Toevallig sta ik er ook met een tafel, maar alleen interessant als je op zoek bent naar nieuwe voor- en achterdoppen. Een paar M42 lenzen zal ik echter wel meenemen
Verwijderd
Mensen, ik heb een weekje een mooie k10d met kitlens en wil graag voor vakantie en uitstapjes een alround lens. Zat te denken aan een 18-125 / 18-200 / 18-250. Beste kwaliteit foto's gaan hierbij boven dan de keuze welke van deze 3. Ik kom een aantal lenzen tegen van sigma of tamron, variërend van 150 tot 300 euro.
Iemand ervaringen met deze lenzen of tips? Thx
Deze vraag stel ik mezelf ook al een tijdje :-). Ben naast de kitlens van m'n K200D ook nog op zoek naar een mooie allrounder. Het liefst 18-200 of 18-250, waarbij de CA en distortion echt minimaal moet zijn (de CA mag wat mij betreft pas zichtbaar zijn vanaf alles groter dan 10x15 als je het af zou drukkenVerwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 19:59:
Mensen, ik heb een weekje een mooie k10d met kitlens en wil graag voor vakantie en uitstapjes een alround lens. Zat te denken aan een 18-125 / 18-200 / 18-250. Beste kwaliteit foto's gaan hierbij boven dan de keuze welke van deze 3. Ik kom een aantal lenzen tegen van sigma of tamron, variërend van 150 tot 300 euro.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Wat betreft het matglas: Ik heb vanochtend geprobeerd mijn exemplaar te installeren in m'n K200D, maar het is me nog niet gelukt
.
Ik kan het 'lipje' niet goed vinden en welke kant je het dan op moet bewegen om het eruit te krijgen. Ik was overigens ook redelijk bang om de spiegel aan te raken. Heeft er iemand een macro' tje met de lokatie gemarkeerd waar het lipje zou moeten zitten? (als dit bij de K200d hetzelfde is als bij de rest). Wat hulp zou zeer welkom zijn.
Ik kan het 'lipje' niet goed vinden en welke kant je het dan op moet bewegen om het eruit te krijgen. Ik was overigens ook redelijk bang om de spiegel aan te raken. Heeft er iemand een macro' tje met de lokatie gemarkeerd waar het lipje zou moeten zitten? (als dit bij de K200d hetzelfde is als bij de rest). Wat hulp zou zeer welkom zijn.
Met de handleiding van katzeye optics moet het lukken: klikeymey schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:16:
Wat betreft het matglas: Ik heb vanochtend geprobeerd mijn exemplaar te installeren in m'n K200D, maar het is me nog niet gelukt.
paar detailfoto's van de k200d:

johnny mcclane; je noemt drie kwalitatief slechte lenzen waar je uit wil kiezen en geeft vervolgens aan dat je de beste van die drie wil... Wat voor antwoord wil je horen?
De 18-125 heb ik zelf gehad. Matige scherpte, vrij veel vervorming, blinkt nergens echt in uit (maar doet verder prima wat-ie moet doen). De 18-200 en 18-250 hebben simpelweg een te groot bereik om nog goede beeldkwaliteit te kunnen leveren, laat staan lichtsterkte. De Pentax/Tamron 18-250 schijnt nog wel aardig te presteren voor een lens met zo'n enorm bereik, maar dat is natuurlijk relatief.
Ik weet niet precies hoe het met de kwaliteit van de 55-300 zit, maar ik vermoed dat die een redelijk stuk beter is dan de andere drie lenzen. Dan moet je zo nu en dan wisselen inderdaad. Is dat erg? Ik wissel de hele tijd lenzen als ik fotografeer en ik heb daar geen enkel probleem mee. Elke lens heeft zo z'n eigen kwaliteiten, en een allrounder heeft al die kwaliteiten nou net niet. Behalve gemak. Maar daar worden je foto's niet beter van. Als je voor gemak wil gaan kan je beter een bridge-toestel kopen (zoals die X70 of hoe die ook precies heette die Pentax op de PMA liet zien). De mogelijkheid om verschillende lenzen te gebruiken is een van de grote voordelen van een spiegelreflex. Dat doe je teniet met zo'n superzoom.
Bovendien zou een superzoom je kitlens overbodig maken. Heb je niet liever iets dat aanvult in plaats van overlapt?
Ik weet niet precies hoe het met de kwaliteit van de 55-300 zit, maar ik vermoed dat die een redelijk stuk beter is dan de andere drie lenzen. Dan moet je zo nu en dan wisselen inderdaad. Is dat erg? Ik wissel de hele tijd lenzen als ik fotografeer en ik heb daar geen enkel probleem mee. Elke lens heeft zo z'n eigen kwaliteiten, en een allrounder heeft al die kwaliteiten nou net niet. Behalve gemak. Maar daar worden je foto's niet beter van. Als je voor gemak wil gaan kan je beter een bridge-toestel kopen (zoals die X70 of hoe die ook precies heette die Pentax op de PMA liet zien). De mogelijkheid om verschillende lenzen te gebruiken is een van de grote voordelen van een spiegelreflex. Dat doe je teniet met zo'n superzoom.
Bovendien zou een superzoom je kitlens overbodig maken. Heb je niet liever iets dat aanvult in plaats van overlapt?
Verwijderd
Het probleem is alleen dat als ik een dag op pad ga, uitstapjes, of vakantie, dat ik dan de camera mee neem, en meer ook niet. Geen tas of een wide-pants waar ik een extra lens in kan verstoppen. Vandaar dus de "need for" 1 lens voor kortbij en ver af. Ik zal eens de 18-250 gaan checken
Thanks voor de linksvandermark schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:27:
[...]
Met de handleiding van katzeye optics moet het lukken: klik
Ik heb een 18-200 voor zulke gevallen, het mag optisch dan wat minder zijn maar je geeft nog steeds vrijwel alle cc's het nakijken.Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:38:
Het probleem is alleen dat als ik een dag op pad ga, uitstapjes, of vakantie, dat ik dan de camera mee neem, en meer ook niet. Geen tas of een wide-pants waar ik een extra lens in kan verstoppen. Vandaar dus de "need for" 1 lens voor kortbij en ver af. Ik zal eens de 18-250 gaan checken
Tja in zo'n geval zou ik gewoon genoegen nemen met een wat korter bereik, zoals bijvoorbeeld dat van de Sigma 17-70 of de Pentax met hetzelfde bereik. Dit zijn namelijk goede lenzen voor een hele redelijke prijs. Hoe vaak heb je langer dan 70 mm nodig?Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:38:
Ik had nog wat resultaten van de Takumar 28mm beloofd. Bij deze (klik voor grote versie):

K10D, 1/100s, f/4, ISO 100

K10D, 1/30s, f/4, ISO 100

De eerste foto zou met nabewerking zeker nog wat beter te maken zijn qua kleur. Het enige dat ik eraan gedaan heb is witbalans en curves bijschaven. Ik vind de resultaten erg goed voor een lensje dat ik voor 25 euri op de kop getikt heb
Het is ook een fijn lensje om mee te werken, alleen vergat ik even de brandpuntsafstand in te stellen voor de SR
Die bleek dus nog op 400mm te staan nadat ik al de nodige foto's gemaakt had... Foto's gemaakt op Heidestijn, tussen Driebergen, Zeist en Austerlitz in

K10D, 1/100s, f/4, ISO 100

De eerste foto zou met nabewerking zeker nog wat beter te maken zijn qua kleur. Het enige dat ik eraan gedaan heb is witbalans en curves bijschaven. Ik vind de resultaten erg goed voor een lensje dat ik voor 25 euri op de kop getikt heb

[ Voor 3% gewijzigd door mwolthers op 25-03-2009 00:15 . Reden: lokatie toegevoegd ]
Verwijderd
Vanmiddag weer eens mijn manual focus Vivitar k-mount 135mm f/2.8 uitgelaten. Ik was van plan hem te verkopen maar ik houd hem toch maar denk ik. De scherpte is niet heel hoog en de coating is niet zo best maar de bokeh en kleurweergave hebben wel iets speciaals.
Dit is wijd open met bewolkt weer eind van de middag:

Dit is wijd open met bewolkt weer eind van de middag:

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 00:03 ]
Nieuwe roadmap:

K20D Ltd:(hele goede reden om zilveren ltds aan te schaffen
)

Een nieuwe K-m ltd.

En de 645D begint ook steeds meer vaste vorm te krijgen
K20D Ltd:(hele goede reden om zilveren ltds aan te schaffen

Een nieuwe K-m ltd.

En de 645D begint ook steeds meer vaste vorm te krijgen
laat maar
[ Voor 97% gewijzigd door Isniedood op 27-03-2009 01:51 ]
Dit is dus wat Pentax bedoelde met 'nog voor de zomer 2 nieuwe bodies'...
Net als de vorige 'nieuwe body' aankondiging... de witte Km...
Pff, die zijn niet nieuw, maar een poging alsnog meer kopers te trekken...
Gaat de verkeerde kant op zo. Nog zo'n 'er komt wat nieuws aan' aankondiging, en niemand let nog op Pentax.
Wie wil er nu zo'n lelijke gekleurde camera (behalve die gekke japanners)...
Als je iets nieuws aankondigd, kom dan ook met ECHT iets nieuws...
BTW, er is nog niet een nieuwe body te verwachten, de life-cycle van de huidige bodies is nog niet voorbij (15 - 18 maand...)
(Ik ben niet gefrustreerd, maar blijf nuchter...)
Het moet eens rustig worden in de grote camera oorlog.
Net als de vorige 'nieuwe body' aankondiging... de witte Km...
Pff, die zijn niet nieuw, maar een poging alsnog meer kopers te trekken...
Gaat de verkeerde kant op zo. Nog zo'n 'er komt wat nieuws aan' aankondiging, en niemand let nog op Pentax.
Wie wil er nu zo'n lelijke gekleurde camera (behalve die gekke japanners)...
Als je iets nieuws aankondigd, kom dan ook met ECHT iets nieuws...
BTW, er is nog niet een nieuwe body te verwachten, de life-cycle van de huidige bodies is nog niet voorbij (15 - 18 maand...)
(Ik ben niet gefrustreerd, maar blijf nuchter...)
Het moet eens rustig worden in de grote camera oorlog.
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Alhoewel ik de Titanium versie erg mooi vind ben ik vooral geïnteresseerd in het nieuws over de 645D.
Pentax heeft al aangegeven dat ze van de zomer met iets nieuws komen. Ik kijk vooral uit naar dat nieuws en het nieuws van de 645D. Deze laatste camera heeft het potentieel om het helemaal te maken in de studio.
De Titanium K20D is mooi. Hoeveel meer gaat hij kosten?
Vanwege prijs en voeding met penlites is de K200D voor mij interessanter (alleen jammer van het ontbrekende tweede instelwiel) daar zou ik ook graag een titanium versie van zien.
PvhH18 Dat je de groene K-M niet mooi vind snap ik wel is dit een praktische kleur (veel meer als de titanium versie) voor vogelfotografie. Alleen zou ik daar nooit de K-M voor kiezen, eerder de K200D, K20D of K10D vanwege de afdichtingen.
Vanwege prijs en voeding met penlites is de K200D voor mij interessanter (alleen jammer van het ontbrekende tweede instelwiel) daar zou ik ook graag een titanium versie van zien.
PvhH18 Dat je de groene K-M niet mooi vind snap ik wel is dit een praktische kleur (veel meer als de titanium versie) voor vogelfotografie. Alleen zou ik daar nooit de K-M voor kiezen, eerder de K200D, K20D of K10D vanwege de afdichtingen.
Veel, hij wordt maar in een oplage van 1000 stuks gemaakt.BeosBeing schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:13:
De Titanium K20D is mooi. Hoeveel meer gaat hij kosten?
Nou, dan heb je dus die groene camouflagekleur, en dan zit er zo'n knaloranje streepje overheenBeosBeing schreef op zondag 29 maart 2009 @ 17:13:
na compact camera periode maar weer eens teruggevallen op spiegel reflex
Pentax K200 D, en mijn eerste poging.
Groot hoefblad
Groot hoefblad

is dit een vraag om commentaar?tonysettanta schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:24:
na compact camera periode maar weer eens teruggevallen op spiegel reflex
Groot hoefblad
[afbeelding]
Ik vind em een beetje doodgeflitste en de compositie had wel wat minder saai/centraal gekunt. Misschien is het mogenlijk om herhaling van het onderwerp in de foto te verwerken of iets leuks met lichtval of een reflectie te doen.
Ik heb veel leuker voornamelijk macro werk van je gezien, al ben je vaak wel een beetje centraal met je compositie. Probeer vooral de compositie's verder uit te werken.Technische beheersing is bij jou zeker het probleem niet en komt ook met je nieuwe body vanzelf wel.
Veel foto plezier met je nieuwe speelgoed
verdwaalde minoltaan
[ Voor 32% gewijzigd door martijn_tje op 30-03-2009 21:52 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Grappig, in de laatste aflevering van verborgen gebreken wordt een istDL gebruikt
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
mwolthers
Je hebt volkomen gelijk. Dat oranje is niet mooi, en doet hem voor mensen meer opvallen. (Toch maar even een zwarte viltstift eroverheen dus?) De vraag is of dat ook zo is voor het wild. Daarbij is het wel zo dat velen de lens (en/of camera) omwikkelen met een doek om eventuele licht-reflecties ook uit te sluiten. Je kunt echter niet alles afdekken, dus voor de gaten daarin is het groen wel goed, het is nog mat ook. Anyway, binnen het pentax gamma is dit is toch niet de beste keuze voor dit soort fotografie.
Je hebt volkomen gelijk. Dat oranje is niet mooi, en doet hem voor mensen meer opvallen. (Toch maar even een zwarte viltstift eroverheen dus?) De vraag is of dat ook zo is voor het wild. Daarbij is het wel zo dat velen de lens (en/of camera) omwikkelen met een doek om eventuele licht-reflecties ook uit te sluiten. Je kunt echter niet alles afdekken, dus voor de gaten daarin is het groen wel goed, het is nog mat ook. Anyway, binnen het pentax gamma is dit is toch niet de beste keuze voor dit soort fotografie.
Hoeveel dingen in de natuur zijn groen met oranje en hoeveel zijn er helemaal zwart?mwolthers schreef op zondag 29 maart 2009 @ 21:51:
[...]
Nou, dan heb je dus die groene camouflagekleur, en dan zit er zo'n knaloranje streepje overheenIk denk dat een zwarte dan nog minder opvalt.
Die olijfgroene met oranje streep maakt echt geen dier of mens alerter dan een zwart toestel, misschien zelfs minder.
Niks mis met een oranje α streepjeBeosBeing schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:01:
Je hebt volkomen gelijk. Dat oranje is niet mooi
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Op je vraag: Enkele, respectievelijk vrijwel geen.JWfx schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:08:
[...]
Hoeveel dingen in de natuur zijn groen met oranje en hoeveel zijn er helemaal zwart?
![]()
Die olijfgroene met oranje streep maakt echt geen dier of mens alerter dan een zwart toestel, misschien zelfs minder.
Zwart reflecteert echter geen licht en is daardoor onopvallend tenzij de achtergrond juist heel veel licht reflecteert (wat in de natuur meestal niet zo is). Maargoed dit wordt een welles-nietes discussie dus laat ik het niet verder uitkauwen
Martijn_tje: die α was toch van het bedrijf dat jouw geliefde Minolta heeft opgegeten?
Overigens bij een sessietje stadsgezichten in Amersfoort kwam het deelprisma van m'n nieuwe matglas goed van pas! Ik wilde graag exact scherpstellen op de reling van een bruggetje en dat ging dankzij het prisma een stuk beter dan dat het zonder prisma was gegaan!
[ Voor 0% gewijzigd door mwolthers op 01-04-2009 00:09 . Reden: typo ]
Overigens is er van de K200 ook een zilverkleurige versie, net tegengekomen op pixmania (fr) en tekade (de), op laatse zelfs €50,- goedkoper als de zwarte, maar op andere nl sites is deze versie niet te vinden.
(Ik vind zilverkleur mooier als zwart, alhoewel laatste beter is voor natuurfotografie (olijfgroen zonder oranje streep nog meer natuurlijk). Anyway, zoiets vind ik vreemd. Ik krijg ook altijd het idee dat in gb, de en zo veel meer Pentax spul te koop is als hier (min of meer uitgezonderd een konijn en de grote winkels in A'dam). Zelfde trouwens ook op ander gebied (Asus EEE box B204, diverse linux nettops).
Ik wil trouwens graag een K200 aanschaffen * met daarin een matglas met deelbeeldwig (liefsts diagonaal). Volgens officiele gegevens van Pentax is matglas niet verwisselbaar ('vast ingebouwd natural bright-matglas'), maar bovenstaande foto's gepost door vandermark en afkomstig van katzeye optics spreken dit tegen en doen vermoeden dat het nauwelijks moeilijker is als bij mijn Z1. Nou nog de centjes bijeensprokkelen.
(* K20 is mooier, CMOS-sensor, meer mp, betere zoeker, betere bediening maar ook aanmerkelijk duurder, en zwaarder. K200 is compacter en te voeden met penlites (i.p.v. accu die altijd leeg is als je weer wilt fotograferen, en moeilijker verkrijgbaar als deze vervangen moet worden)
(Ik vind zilverkleur mooier als zwart, alhoewel laatste beter is voor natuurfotografie (olijfgroen zonder oranje streep nog meer natuurlijk). Anyway, zoiets vind ik vreemd. Ik krijg ook altijd het idee dat in gb, de en zo veel meer Pentax spul te koop is als hier (min of meer uitgezonderd een konijn en de grote winkels in A'dam). Zelfde trouwens ook op ander gebied (Asus EEE box B204, diverse linux nettops).
Ik wil trouwens graag een K200 aanschaffen * met daarin een matglas met deelbeeldwig (liefsts diagonaal). Volgens officiele gegevens van Pentax is matglas niet verwisselbaar ('vast ingebouwd natural bright-matglas'), maar bovenstaande foto's gepost door vandermark en afkomstig van katzeye optics spreken dit tegen en doen vermoeden dat het nauwelijks moeilijker is als bij mijn Z1. Nou nog de centjes bijeensprokkelen.
offtopic:
Z-1 + ATX2.8/28-80mm + ATX4/100-300mm (MF) + SMC-A2.8/24mm + SMC-A3.5/35-105mm + ATX90M (MF) + SMC-F50/1.7 + Vivitar 5.6/400 + SMC-M3.5/135 + ...
Z-1 + ATX2.8/28-80mm + ATX4/100-300mm (MF) + SMC-A2.8/24mm + SMC-A3.5/35-105mm + ATX90M (MF) + SMC-F50/1.7 + Vivitar 5.6/400 + SMC-M3.5/135 + ...
(* K20 is mooier, CMOS-sensor, meer mp, betere zoeker, betere bediening maar ook aanmerkelijk duurder, en zwaarder. K200 is compacter en te voeden met penlites (i.p.v. accu die altijd leeg is als je weer wilt fotograferen, en moeilijker verkrijgbaar als deze vervangen moet worden)
Verwijderd
Met vast bedoelen ze daar niet vast alsin niet verwisselbaar. Het is vast 'standaard' ingebouwd. Maar je hebt andere opties.Je kunt het matglas prima verwisselen hoor, zie ervaringen van andere eerder dit (nee deze!) topic!BeosBeing schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 12:44:
Volgens officiele gegevens van Pentax is matglas niet verwisselbaar ('vast ingebouwd natural bright-matglas'), maar bovenstaande foto's gepost door vandermark en afkomstig van katzeye optics spreken dit tegen en doen vermoeden dat het nauwelijks moeilijker is als bij mijn Z1. Nou nog de centjes bijeensprokkelen.
http://books.google.com/b...result&ct=result&resnum=1
vanaf pagina 138 staat leuke informatie over pentax(over vroeger) Ben nu zelf aan 't lezen, dus of het echt leuk is weet ik niet
vanaf pagina 138 staat leuke informatie over pentax(over vroeger) Ben nu zelf aan 't lezen, dus of het echt leuk is weet ik niet
Al enige info over hoeveel het ding moet kosten?
Enkele shops hebben hem wel al in hun prijslijst, maar de prijs is nog niet bekend daar.
Edit: toch nog maar eens even gezocht.. 1100 is de laagste prijs die ik tot dusver tegen kwam. Toch nog vrij prijzig imho.
[ Voor 18% gewijzigd door RoyBijster op 06-04-2009 19:27 ]
I make things.
Verwijderd
Iemand recent een 18-125/18-200/18-250 van Sigma of Tamron aangeschaft? Dan nogmaals het verzoek voor enig commentaar of reviewachig iets
. Ben namelijk al een paar weken aan het rondneuzen voor zo'n allround lens. Iemand die zoiets in de verkoop doet laat t me weten nturlijk! 
Tot nu toe lees ik her en der dat de 18-250 t beste zou presteren, maar met 300-400 euro ook direct de duurste...
Tot nu toe lees ik her en der dat de 18-250 t beste zou presteren, maar met 300-400 euro ook direct de duurste...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 20:37 ]
Dan is die 60-250 is dan goedkoper in de UK
http://www.srsmicrosystem...F-SDM-Lens---DEPOSIT.html
Overigens zijn de prijzen volgens mij daar een stuk beter van Pentax lenzen en ik las vandaag op het pentaxforum dat ze best naar het vaste land versturen, alleen dat staat niet bij de winkel.
Je moet Chris ofzo mailen
http://www.srsmicrosystem...F-SDM-Lens---DEPOSIT.html
Overigens zijn de prijzen volgens mij daar een stuk beter van Pentax lenzen en ik las vandaag op het pentaxforum dat ze best naar het vaste land versturen, alleen dat staat niet bij de winkel.
Je moet Chris ofzo mailen
Dat weet ik niet, ik heb hem een tijdje geleden mogen vasthouden en het is een geweldige lensRoyBijster schreef op maandag 06 april 2009 @ 18:42:
[...]
Al enige info over hoeveel het ding moet kosten?
Enkele shops hebben hem wel al in hun prijslijst, maar de prijs is nog niet bekend daar.
Edit: toch nog maar eens even gezocht.. 1100 is de laagste prijs die ik tot dusver tegen kwam. Toch nog vrij prijzig imho.
Ik heb een Sigma 18-200, prima ding als allrounder. Hij levert natuurlijk geen optische hoogstandjes maar is nog wel beter als praktisch iedere compactlens.Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:36:
Iemand recent een 18-125/18-200/18-250 van Sigma of Tamron aangeschaft? Dan nogmaals het verzoek voor enig commentaar of reviewachig iets. Ben namelijk al een paar weken aan het rondneuzen voor zo'n allround lens. Iemand die zoiets in de verkoop doet laat t me weten nturlijk!
Bedankt voor de tip. Helaas moet ik wel wachten. Net baan kwijt, er komt nog en rekening voor 2 kronen (voor mn. vrouw.) waarvan de OZ/CZ er maar hooguit 1 betaalt, en zo is er nog wel wat. Trouwens alles van Pentax is uberhaupt al moeilijk te vinden hier in dit stomme overzeese gebiedsdeel.hjs schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:44:
Ik zou niet te lang wachten met die K200D, volgens mij is hij nu al moeilijk te vinden.
Ik hoop eigenlijk dat er binnenkort een K300D komt, met de CMOS- sensor van de K20 (of K-M) maar verder zoals de K200 (of evt met een tweede scrollwiel naast de ontspanknop). Vanwege het ontbreken van afdichtingen vind ik de K-M inferieur.
[ Voor 0% gewijzigd door BeosBeing op 07-04-2009 10:14 . Reden: spelfout ]
Over de 60-250 ; ik denk dat ik toch voor de Sigma 70-200 f/2.8 ga ; een stuk goedkoper.
[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 07-04-2009 12:58 ]
iemand hier praktijk ervaring met de sigma en de pentax 18-250mm. Ik zag al dat de pentax niet overal aangeboden wordt. Had een duitse review en deze was wel redelijk enthousiast. Hij is wel een stuk duurder.. iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?Erasmo schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:16:
[...]
Dat weet ik niet, ik heb hem een tijdje geleden mogen vasthouden en het is een geweldige lens![]()
[...]
Ik heb een Sigma 18-200, prima ding als allrounder. Hij levert natuurlijk geen optische hoogstandjes maar is nog wel beter als praktisch iedere compactlens.
Verwijderd
De Pentax DA 18-250 is gelijk aan de Tamron 18-250, op de coating na. Maar waar vroeger SMC met kop en schouders boven de multicoating van andere fabrikanten uitsteeg, is het verschil tegenwoordig marginaal.
De lens komt erg goed uit de tests (vergeleken met andere superzooms of met bv. de 18-55 / 50-200 dubbelkit), en met Tamron plakkertje is 'ie goedkoper en beter verkrijgbaar.
De lens komt erg goed uit de tests (vergeleken met andere superzooms of met bv. de 18-55 / 50-200 dubbelkit), en met Tamron plakkertje is 'ie goedkoper en beter verkrijgbaar.
Verwijderd
Mijn Pentax m42 adapter is eindelijk aangekomen dus gisteren kon ik mijn manual focus vintage Rusische Helios 44M-4 58mm f/2 eindelijk uitproberen. Fijne lens, de manual focus damping en throw zijn precies goed.

heeft iemand toevallig pentax remote assistant 1.0 op zn pc staan en wil die delen? De site van pentax zelf linkt door naar de customerservice
Waarom zou je versie 1.0 willen hebben?
De huidige versie is 3.51 en die kun je gewoon downloaden vanaf pentax.nl (of eigenlijk vanaf pentax.be).
Voordat je 3.51 installeert moet je eerst 3.50 op je PC hebben staan.
Edit:
Maar als je perse versie 1 wilt hebben: www.pentaximaging.com/files/scms_docs/INSTRA01.EXE
greetz,
Erik
De huidige versie is 3.51 en die kun je gewoon downloaden vanaf pentax.nl (of eigenlijk vanaf pentax.be).
Edit:
Maar als je perse versie 1 wilt hebben: www.pentaximaging.com/files/scms_docs/INSTRA01.EXE
greetz,
Erik
[ Voor 19% gewijzigd door EviZ op 12-04-2009 22:39 . Reden: link toegevoegd ]
BedanktEviZ schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:59:
Edit:
greetz,
Erik
de alleen de 1.00 versie doet 't met de k100dS de nieuwe alleen met de k10D.
Een vogeltje gevangen met de M*300(ja, slechts een merel, die buizerd die opeens op 5 meter naast me zat vloog weg terwijl ik aan het focussen was
)

100% crop:

100% crop:

mag ik overigens vragen hoe je die gevonden hebt? Ik zoek namelijk ook nog die voor OSXEviZ schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:59:
Edit:
greetz,
Erik
Natuurlijk mag je dat vragen .................Exphy schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:19:
[...]
mag ik overigens vragen hoe je die gevonden hebt? Ik zoek namelijk ook nog die voor OSX
Via google...........
Ik heb zelf eens Remote Assistant 3.en 3.51 gedownload. Deze hebben als bestandsnaam INSTRA030 en INSTRA0351, dus ik gokte er op dat versie 1 INSTRA01 zou heten en in google "pentax instra01" als zoekterm opgegeven. Op pagina 1 van de zoekresultaten stond een directe link naar het bestand (in een discussie in een flickr-group).
Veel plezier en/of succes er mee!
Wel 'lousy' van Pentax dat ze k100d en k200d gebruikers niet in staat stelt om de remote assistant te gebruiken. Dat wist ik niet.
greetz,
Erik
[ Voor 8% gewijzigd door EviZ op 14-04-2009 20:42 ]
Een tijdje terug las ik berichten over Engelse webshops die, dankzij de lage pond, een heel stuk goedkoper zijn dan de Nederlandse. Nu sta ik op het punt om een DA* 50-135 aan te schaffen (nouja, ik krijg 'm cadeau van familie nadat ik eindelijk mijn studie heb afgemaakt) en heb ik zelf even rondgekeken. Via de advertenties in de Practical Photography kwam ik bij Warehouse Express uit, die de lens voor 519 pond heeft (een kleine 600 euro). In NL kost de lens 700-800 euro. Ik zou echter niet zo goed weten waar ik verder moet zoeken naar goede Engelse webshops, en hoe ik weet of ze betrouwbaar zijn.
Heeft iemand ervaringen met Warehouse Express, of tips voor welke Engelse webshops betrouwbaar en niet te duur zijn en ook naar NL verzenden? Of, laat ik het algemener stellen: waar zouden jullie deze aankoop doen?
Heeft iemand ervaringen met Warehouse Express, of tips voor welke Engelse webshops betrouwbaar en niet te duur zijn en ook naar NL verzenden? Of, laat ik het algemener stellen: waar zouden jullie deze aankoop doen?
http://www.srsmicrosystem...2-8-ED-(IF)-SDM-Lens.html
en ze sturen wel op, een quote van het pentax forum
en ze sturen wel op, een quote van het pentax forum
http://www.pentaxforum.nl...b2/YaBB.pl?num=1231858641Ik zit zelf op de Pentaxuser forum en een gesprek gehad met Chris en het was geen probleem. Er zitten daar ook andere Nederlandse members op die ook zonder problemen iets hebben bestelt bij SRS.
SRS is ook een PRO Pentax Dealer dus ze doen direct zaken met Pentax en ik heb eigenlijk nog niets slechts over hun gehoord.
Mijn volgende lens zal daar zeer waarschijnlijk vandaan komen, het scheelt simpel weg veelste veel.
Wat ik me afvraag is of er kwaliteitsverschil zit tussen de Pentax smc DA 16-45mm F4 ED AL en de Pentax smc DA 17-70mm F4 ED (IF) SDM. Beide zijn F1/4.0 en hebben filtermaat 67mm. De eerste heeft iets meer groothoek, de ander een iets langer bereik, SP-coating, en SDM.
Het extra groothoek spreekt mij erg aan (vgl mijn voorkeur voor 24+35-105+...ipv 28-80 (ja ik heb beide, en ik heb destijds bewust gekozen voor de 24mm (had daarvoor een 28mm), later heb ik toch nog de 28-80/2.8 erbij genomen als reisobjectief (minder wisselen) en AF omdat het matglas van de Z-1 niet echt behulpzaam is bij zelf scherpstellen.)
Van de andere kant spreken het langere bereik (gemakkelijk, minder wisselen) en de SP-coating me ook wel aan. SDM, hoewel theoretisch heel mooi, is denk ik nog niet goed genoeg uitgerijpt is om echt voordeel te bieden, zeker niet op de huidige Pentax D-SLR's m.u.v. de K20.
Mocht een van de twee optisch echt veel beter zijn dan de andere dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
De 16-50/2.8 spreekt me niet zo aan. Niet alleen is deze veel duurder en bied 2.8 weinig voordeel boven 4.0, zeker digitaal (Als het lichtsterk moet zijn ga ik liever gelijk voor een vaste lens, bv 50/1.7) maar de grotere filtermaat (77mm vs 67mm) en vooral het grotere formaat. Daar houd ik niet van. Ik vind mijn 35-105/3.5 veel fijner in de hand als mijn 28-80/2.8 (ATX, ook 77mm filter).
Het extra groothoek spreekt mij erg aan (vgl mijn voorkeur voor 24+35-105+...ipv 28-80 (ja ik heb beide, en ik heb destijds bewust gekozen voor de 24mm (had daarvoor een 28mm), later heb ik toch nog de 28-80/2.8 erbij genomen als reisobjectief (minder wisselen) en AF omdat het matglas van de Z-1 niet echt behulpzaam is bij zelf scherpstellen.)
Van de andere kant spreken het langere bereik (gemakkelijk, minder wisselen) en de SP-coating me ook wel aan. SDM, hoewel theoretisch heel mooi, is denk ik nog niet goed genoeg uitgerijpt is om echt voordeel te bieden, zeker niet op de huidige Pentax D-SLR's m.u.v. de K20.
Mocht een van de twee optisch echt veel beter zijn dan de andere dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
De 16-50/2.8 spreekt me niet zo aan. Niet alleen is deze veel duurder en bied 2.8 weinig voordeel boven 4.0, zeker digitaal (Als het lichtsterk moet zijn ga ik liever gelijk voor een vaste lens, bv 50/1.7) maar de grotere filtermaat (77mm vs 67mm) en vooral het grotere formaat. Daar houd ik niet van. Ik vind mijn 35-105/3.5 veel fijner in de hand als mijn 28-80/2.8 (ATX, ook 77mm filter).
Ik heb vandaag weer eens de verzameling aangevuld.
6 oude bodies (K1000D, MX, ME, MEv etc, puur voor de matglazen gekocht).
Soligor 250mm f/4.5 M42
Supra Magenta 135mm f/2.8 M42
Yashica Yashicon-DS 50mm f/1.9 M42
Pallas Magenta AD 28mm f/2.8 M42
Totaalprijs: € 40,-
Voor wie geinteresseerd is: op Marktplaats heeft deze man nog meer staan. en hij heeft thuis nog veeeeeeel meer (Panningen, Limburg).
Alleen kwam ik bij thuiskomst er achter dat ik recentelijk m'n M42 ring kwijtgeraakt moet zijn.....ik kan 'm nergens meer vinden. Ik heb nu alleen nog zo'n goedkope imitatiering, die niet verzonken is.
Hierdoor kan ik dus niet verder dan zo'n 20/25 scherpstellen.....en dan is vooral die Soligor waardeloos.
Maar goed, dat wordt weer 32 euro uitgeven voor een nieuwe.....
Even over 't matglazen bijsnijden ; waar kan ik de exacte maten vinden die ik moet aanhouden?
En ; waarmee kan ik 't beste snijden/slijpen? Dremel?
6 oude bodies (K1000D, MX, ME, MEv etc, puur voor de matglazen gekocht).
Soligor 250mm f/4.5 M42
Supra Magenta 135mm f/2.8 M42
Yashica Yashicon-DS 50mm f/1.9 M42
Pallas Magenta AD 28mm f/2.8 M42
Totaalprijs: € 40,-
Voor wie geinteresseerd is: op Marktplaats heeft deze man nog meer staan. en hij heeft thuis nog veeeeeeel meer (Panningen, Limburg).
Alleen kwam ik bij thuiskomst er achter dat ik recentelijk m'n M42 ring kwijtgeraakt moet zijn.....ik kan 'm nergens meer vinden. Ik heb nu alleen nog zo'n goedkope imitatiering, die niet verzonken is.
Hierdoor kan ik dus niet verder dan zo'n 20/25 scherpstellen.....en dan is vooral die Soligor waardeloos.
Maar goed, dat wordt weer 32 euro uitgeven voor een nieuwe.....
Even over 't matglazen bijsnijden ; waar kan ik de exacte maten vinden die ik moet aanhouden?
Foto Konijnenberg heeft nu de K20D met 18 - 55 II lens te koop voor 666 eu.
Is dit een goede deal / ik zit nog steeds te dubben tussen K-M of K200D of K20D. Maar K20D wordt nu steeds gunstiger in prijs.
Hoe zijn de forum ervaringen met Foto konijn ?
Is dit een goede deal / ik zit nog steeds te dubben tussen K-M of K200D of K20D. Maar K20D wordt nu steeds gunstiger in prijs.
Hoe zijn de forum ervaringen met Foto konijn ?
Verwijderd
De goedkoopste uit de prijskijk is 658 bij Digitalstreet.
Dit had je natuurlijk ook zelf na kunnen kijken en probeer anders dit eens.
De ervaringen met Konijnenberg zijn meestal wel goed. Maar zijn vaak niet de goedkoopste.
De ervaringen met Konijnenberg zijn meestal wel goed. Maar zijn vaak niet de goedkoopste.
Op dit moment zijn de k200d en de k20d heel erg goedkoop aan het worden, is het misschien zo dat er opvolgers op komst zijn?
Zo ja, wat zouden de prijzen kunnen zijn van de opvolgers? Lijkt me best wel geinig ding

[ Voor 3% gewijzigd door urharm op 20-04-2009 19:59 ]
Voor die €8 extra zou ik hem persoonlijk wel bij Konijnenberg halen.Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:49:
De goedkoopste uit de prijskijk is 658 bij Digitalstreet.
Vandaar ook mijn vraag op het forum:
De prijs zegt niet alles en Konijnenberg vind ik in de pricewatch niet terug. Dus ook geen klanttevredenheid die ik daar kan zien. Zodoende mijn vraag.
daarnaast ben ik er nog niet uit in de keus tussen K200D of K20D. Ik weet zo langzamerhand wel genoeg van de verschillen. De K-M vond ik ook wel een goede keus. Maar het ontbreken van Weather seal en de goedkopere uitvoering van de kit lens maakten dat deze in het lijstje voorlopig afvalt.
Blijft dus de K20 D over, maar nadeel : zwaar en eigen accu ipv penlights
voordeel: kwalitatief nu de beste Pentax met de meeste mogelijkheden
zoeker voorzien van pentaprisma (handiger als ik de oude manual focus lenzen gebruik ?)
K200D : voordeel : ook weather sealed, met penlights en scene standen
nadeel : geen live view (?)
Zo maar wat overwegingen. Wie helpt verder ?
De prijs zegt niet alles en Konijnenberg vind ik in de pricewatch niet terug. Dus ook geen klanttevredenheid die ik daar kan zien. Zodoende mijn vraag.
daarnaast ben ik er nog niet uit in de keus tussen K200D of K20D. Ik weet zo langzamerhand wel genoeg van de verschillen. De K-M vond ik ook wel een goede keus. Maar het ontbreken van Weather seal en de goedkopere uitvoering van de kit lens maakten dat deze in het lijstje voorlopig afvalt.
Blijft dus de K20 D over, maar nadeel : zwaar en eigen accu ipv penlights
voordeel: kwalitatief nu de beste Pentax met de meeste mogelijkheden
zoeker voorzien van pentaprisma (handiger als ik de oude manual focus lenzen gebruik ?)
K200D : voordeel : ook weather sealed, met penlights en scene standen
nadeel : geen live view (?)
Zo maar wat overwegingen. Wie helpt verder ?
Geen liveview is geen nadeel, liveview op de K20D is eigenlijk alleen praktisch bij gebruik op een statief. Denk zelf dat ik er weinig gebruik van ga maken op mijn K20D.
Grootste voordeel van de K20D vind ik toch wel de veelheid aan knoppen op de camera. Instellen via de menu's kost over het algemeen toch wat meer tijd.
Zou de K20D alleen niet aanschaffen met een 18-55mm kitlens, zo'n body verdient ook een beter objectief. Alleen schiet de totaalprijs dan natuurlijk wel omhoog, maar een Pentax 16-45mm of vergelijkbaar objectief is wel aan te raden als je toch gaat voor het topmodel van Pentax.
Had op mijn vorige camera (K100D Super) de eerste versie van het 18-55mm objectief maar ben snel overgestapt naar het 16-45mm objectief. De tweede versie van de 18-55 is wel beter dan de eerste versie maar echt overtuigen doet zo'n kitlens niet.
De K20D is wel een stuk zwaarder maar het verschil met de K200D is 'maar' 100 a 125 gram (afhankelijk van de gebruikte batterijen in de K200D).
Grootste voordeel van de K20D vind ik toch wel de veelheid aan knoppen op de camera. Instellen via de menu's kost over het algemeen toch wat meer tijd.
Zou de K20D alleen niet aanschaffen met een 18-55mm kitlens, zo'n body verdient ook een beter objectief. Alleen schiet de totaalprijs dan natuurlijk wel omhoog, maar een Pentax 16-45mm of vergelijkbaar objectief is wel aan te raden als je toch gaat voor het topmodel van Pentax.
Had op mijn vorige camera (K100D Super) de eerste versie van het 18-55mm objectief maar ben snel overgestapt naar het 16-45mm objectief. De tweede versie van de 18-55 is wel beter dan de eerste versie maar echt overtuigen doet zo'n kitlens niet.
De K20D is wel een stuk zwaarder maar het verschil met de K200D is 'maar' 100 a 125 gram (afhankelijk van de gebruikte batterijen in de K200D).
[ Voor 7% gewijzigd door Ericr op 21-04-2009 10:32 ]
Je zou eventueel ook nog de K-m kunnen overwegen met de sigma 17-70 lens.
Hele fijne lens als vervanging voor de kitlens.
voordelen:
- groter bereik
- macro mogenlijkheden
- lichtsterker
Hele fijne lens als vervanging voor de kitlens.
voordelen:
- groter bereik
- macro mogenlijkheden
- lichtsterker
Ik hoop vanavond een goeie schroevendraaierset te hebben waarmee ik de oude SLR's kan openschroeven (de vorige set leek van inferieur plasticstaal gemaakt te zijn...)
Dan is dus het moment aangebroken dat ik de matglazen onder handen kan nemen.
Daarom even m'n vraag nogmaals naar voren brengen:
Dan is dus het moment aangebroken dat ik de matglazen onder handen kan nemen.
Daarom even m'n vraag nogmaals naar voren brengen:
MarcelG schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:03:
[ Voor 6% gewijzigd door MarcelG op 21-04-2009 11:39 ]
Verwijderd
Exacte buitenmaten van 't matglas weet ik niet, maar op 't oog gemeten met een rolmaat kom ik op 24.5 bij 18.3 mm.
ik ga binnenkort een wat oudere kmount kopen, wat zijn de dingen waar ik op moet letten als ik hem ga kopen?
Thanks! Bedenk me nu ook meteen dat een schuifmaat wel handig is.Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:50:
Exacte buitenmaten van 't matglas weet ik niet, maar op 't oog gemeten met een rolmaat kom ik op 24.5 bij 18.3 mm.
De K7D gaat het worden waarschijnlijk. Tis nog niet officieel. 20 mei wordt meer informatie verwacht. Het is nog wel een gerucht maar het lijkt er toch heel erg op dat het gaat gebeuren. Geloof zelfs dat een australier medewerker van Pentax de naam heeft bevestigd. Verwacht hem maar begin zomer. Ik dacht dat ze al gezegd hadden dat er dan een gehele nieuwe camera zou komen (naast de nieuwe uitvoeringen van de K-m en K20D, de olive en titan versies).drie schreef op maandag 20 april 2009 @ 19:50:
Op dit moment zijn de k200d en de k20d heel erg goedkoop aan het worden, is het misschien zo dat er opvolgers op komst zijn?Zo ja, wat zouden de prijzen kunnen zijn van de opvolgers? Lijkt me best wel geinig ding
Over de 18-55 II lens. Ik gebruik hem zelf eigenlijk met alle tevredenheid. Je kan er prachtige foto's meemaken en de bouw is degelijk. Wat betreft scherpte en kleuren vind ik hem vele mate beter dan mijn 50-200. Die raad ik dan ook af mocht je ook nog een dual kit overwegen.
Ik heb nooit andere lenzen in mijn handen gehad dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Voor de 60 euro die je voor de 18-55II betaald lijkt me dat een verstandige om mee te beginnen. Ik gebruik zelf voor de huis tuin en keuken foto's heel vaak het bereik tussen 45-55mm, dat wat de 16-45 dus niet heeft. Om te beginnen lijkt me de 18-55 gewoon geschikt. Ik zou wel eens vergelijkingen zien tussen de beide lenzen eigenlijk. De zelfde foto's met beide lenzen. Mis ik zoveel?
[ Voor 32% gewijzigd door Isniedood op 21-04-2009 16:27 ]
Correctie: het gaat niet om een Australiër maar om een manager van Pentax Austria. En dat is in OostenrijkIsniedood schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 16:19:
[...]
De K7D gaat het worden waarschijnlijk. Tis nog niet officieel. 20 mei wordt meer informatie verwacht. Het is nog wel een gerucht maar het lijkt er toch heel erg op dat het gaat gebeuren. Geloof zelfs dat een australier medewerker van Pentax de naam heeft bevestigd. Verwacht hem maar begin zomer. Ik dacht dat ze al gezegd hadden dat er dan een gehele nieuwe camera zou komen (naast de nieuwe uitvoeringen van de K-m en K20D, de olive en titan versies).
Ik ben wel benieuwd wat de USP van de K7D zal worden. Ik zet mijn geld op een nieuw zoekersysteem met LV in de zoeker als de spiegel is opgeklapt
Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]