Mijn nieuwste aanwinst is helaas een Canon EOS 5D geworden... Dat kon ook haast niet anders als je zoveel M42 objectieven hebt verzameld als ik: je wilt ze echt gebruiken op het formaat waarvoor ze zijn bedoeld, anders doe je jezelf aan de groothoekkant veel te kort.
Het is trouwens in veel opzichten een stap terug van onze Pentax DSLR's: qua gebruikersinterface vind ik de Canon beroerd en ik heb het gevoel dat hij ook wat minder dynamisch bereik heeft. Het schermpje achterop is een grap en onbruikbaar om de foto goed te beoordelen (kleuren kloppen niet en zijn flets). Maar ja, eenmaal de foto's zijn overgezet naar de PC is het een ander verhaal. De FF sensor lijkt veel vergeeflijker te zijn voor waar het op middelmatige objectieven aankomt. Dat is ook wel logisch: op een APS-C sensor is het echt zaak om de beste objectieven te gebruiken. Je gebruikt immers een kleiner deel van de beeldcirkel van een objectief en lensfouten worden ook uitvergroot.
Neem deze foto: gemaakt met de 5D en een Vivitar 20mm f/3.8 (gekocht voor 15 euro op MP). Op APS-C was ik daar echt niet tevreden over (abberaties in de randzones, ook op dat formaat al). Op de 5D valt het dan weer mee, ook al is het niet echt goed beoordelen op kleine resoluties:
Omgerekend zou je op APS-C voor deze beeldhoek een 13,3mm lens nodig hebben. Wat wel weer lekker is, is de grotere zoeker. Zelfs met het standaard matglas is de camera zeer goed handmatig te focussen. De zoeker kan ik zelfs niet meer in zijn geheel overzien (brildrager).
Nog iets onverwachts dat ik de indruk heb dat het lichtmeetsysteem van de Canon veel consistenter is. Gewoon op Av ermee en schieten maar (ongeacht het diafragma waarop je je M42 lens hebt ingesteld). Dat is bij onze Pentaxen toch echt niet het geval.
Maar laat het duidelijk zijn dat deze camera zo snel mogelijk verkocht wordt zodra Pentax een FF camera uitbrengt (dat hoop ik nog steeds vurig nu ik met deze 5D heb geprutst, ook al is het een gedrocht in het gebruik

). De K10D en K20D blijven natuurlijk gewoon. Verkopen? Ben je gek!