Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Zou dat matglas niet ook met een simpele glassnijder op maat gesneden kunnen worden ?
Als ik namelijk ga schuren is 't 1) erg veel werk 2) lastig om het midden in 't midden te houden.
Of zie ik nu problemen die er niet zijn ?....(geboren pessimist....best lastig soms ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:14
JWfx schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:21:
Haha, die Spot!
Ik lees je betoogje nu pas, maar ook ik heb een ME uit elkaar gehaald! (heb er toch 3)
Tof dat je even verteld dat het ook daadwerkelijk kan!

@mwolthers: http://gathering.tweakers...message/31465554#31465554
Via die link daarin kun je ze misschien nog terugvinden.

Weet iemand hoe het zit met die lichtmeting van die dingen? Ook mis ik referentiegrids en dergelijke.
Thanks!

Hmmm.... die Ebayer uit de andere link heeft ze nog steeds en 22 euro klinkt niet als al te duur. Maar eens over nadenken. Wel heb ik nog steeds m'n bedenkingen of ik daadwerleijk in staat ga zijn het succesvol uit te voeren, als ik zie hoe precies het klusje is (je doet alles dus via de opening waar normaal je lens aan zit?).

En inderdaad de lichtmetingen.... ik kan niet in alle gevallen de foto's direct gaan beoordelen op lichtmeting, wanneer ze gemaakt zijn.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk een topic over Pentax DSLR's.
Ben zelf een (nog steeds) erg tevreden gebruiker van een K10D + Tamron 17-50 SP f2.8 + Pentax DA 55-300 en wat spull als een 2de accu, Velbon statief, Joby Gorilliapod, Vanguard rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

eymey schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 11:04:
[...]

Thanks!

Hmmm.... die Ebayer uit de andere link heeft ze nog steeds en 22 euro klinkt niet als al te duur. Maar eens over nadenken. Wel heb ik nog steeds m'n bedenkingen of ik daadwerleijk in staat ga zijn het succesvol uit te voeren, als ik zie hoe precies het klusje is (je doet alles dus via de opening waar normaal je lens aan zit?).

En inderdaad de lichtmetingen.... ik kan niet in alle gevallen de foto's direct gaan beoordelen op lichtmeting, wanneer ze gemaakt zijn.
In dit topic staat ook al dat het verwisselen met een nagel en een tandenstoker gedaan kan worden. Sowieso kan iedereen het wel zo ver ik gelezen heb.

Ik vraag me meer af hoeveel donkerder het zoekerbeeld wordt en of je inderdaad beter de scherptediepte ziet. Als het laatste het geval is dan kan het zelfs interessant zijn een dergelijk matglas te hebben als je altijd automatisch focust.

Zijn er ook dergelijke matglazen zonder het scherpstelrondje (sorry weet even niet hoe het heet)? Voor de mensen die automatisch focussen en wel een kloppende scherptediepte willen in de zoeker dus.

Het lijkt me wel vervelend trouwens om altijd in het midden te moeten focussen en te recomposen. Met een kleine scherpte diepte lijkt me dat nagenoeg onmogelijk om de focus goed te houden.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Isniedood, mocht je de scherptediepte al beter kunnen beoordelen, dan is dat marginaal. Het blijft nou eenmaal een klein zoekertje...
Voor jouw doeleinden heb je waarschijnlijk meer aan een O-ME53 vergrotend oculair (magnifying eyepiece). Deze vergroot 't zoekerbeeld 1.2x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Isniedood schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 13:03:
[...]
Het lijkt me wel vervelend trouwens om altijd in het midden te moeten focussen en te recomposen. Met een kleine scherpte diepte lijkt me dat nagenoeg onmogelijk om de focus goed te houden.
De scherptediepte op je matglas wordt alleen maar accurater, nooit minder dan in 't echt. Je hebt dus veel duidelijkere feedback over of het nu wel of niet scherp is.
Waar je op 't dikke matglas zonder microprismas geen verschil zag tussen 2 centimeter backfocus en scherpgesteld zie je dat bij zo'n matglas wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Heeft iemand het al eens meegemaakt dat de ingebouwde flitser het begaf van de K10D?
Vanaf december 2006 heb ik de camera in m'n bezit, een paar keer per maand gebruik ik de camera voor huis/tuin/keuken gebeurtenissen.
Afgelopen december (de sint was in het land :z ) hield de flitser het ineens voor gezien: bij de laatste foto die ik met flits maakte hoorde ik net wat te veel geluid uit de camera/flitser, er verscheen wel een flits, maar niet op het juiste moment (gezien het resultaat).
Vanaf dat moment was het niet meer mogelijk om een foto te maken met de camera zolang de flitser was uitgeklapt (geen AF, ook niet op MF). Met ingeklapte flitser werkte de camera normaal.

Nu ben ik dus benieuwd of ik de enige ben die zoiets heeft meegemaakt! Mij lijkt dat een camera na 2 jaar weinig tot normaal gebruik nog niet toe is aan een dergelijke vervanging. Pentax geeft aan dat het apparaat een bepaalde levensduur heeft, waarmee je al snel in een wellus-nietus discussie belandt...

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is wel minder ja. Zie je een zwarte vlek zitten op je flitser?(wellicht is de flitslamp doorgebrand)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
Erasmo schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 15:27:
Dat is wel minder ja. Zie je een zwarte vlek zitten op je flitser?(wellicht is de flitslamp doorgebrand)
Is me niet opgevallen.
Over een week is ie weer terug van de reparatie, misschien zit er een rapport bij met de bevindingen??

Irritant overigens dat zoiets altijd gebeurt, vlak voordat je op vakantie gaat. De dag erna vertrokken we naar Maleisië, maar dankzij de Shake Reduction heb ik de flitser nauwelijks gemist. Voor de zekerheid wel ter plekke de AF-540FGZ aangeschaft (eindelijk een aanleiding :+ ).

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Laatst online: 15-09 18:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

mwolthers schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:12:
[...]

Heb je een linkje? Zal wel via eBay zijn maar daar ben ik compleet niet in thuis, dus je hulp is welkom :)
Op ebay ja. Zoek op 'pentax -type- split focus screen'. Ik heb er een van Jinfinance, het is een exK1000 scherm: origineel Pentax dus... (de juiste dikte en lichtdoorlatendheid). De mijne koste een jaartje geleden $30 (was toen EUR 20).
Ik koop alleen nog een Pentax camera waar een split focus screen in kan! Dat heb ik sinds 1993 gemist... (in m'n SFXn).

Edit:
Hier is er een:
http ://cgi.ebay .com/Diagonal-Split-Image-Focus-Screen-4-Pentax-k10D-k20D-DS_W0QQitemZ110317645411QQihZ001QQcategoryZ50508QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

[ Voor 13% gewijzigd door PvH18 op 25-02-2009 20:54 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dat linkje doet het helaas niet, ook niet als ik de spatie tussen ebay en .com weghaal...

Verwijderd

Ook de spatie tussen http en :// weghalen, dat scheelt.

• mwolthers
Respect voor oplettende mensen... dank je, Afterlife :) En bedankt PvH voor je link! Heb er net eentje besteld, dus ik ben benieuwd!

[ Voor 22% gewijzigd door mwolthers op 26-02-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Het wordt tijd voor een "Het-grote-Pentax-dSLR-topic"-meeting....dan kunnen we de eBay matglazen eens goed vergelijken met KatzEyes en 't Spotmatic-matglas, >:)

[ Voor 12% gewijzigd door MarcelG op 27-02-2009 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@PvH: Thanx voor de link! Je weet nooit hoe de kwaliteit zal zijn, maar de verkoper is aardig, meewerkend en reageert snel. Ik heb het pakket voor de Pentax K200D besteld met ook het vergroot-stuk.

Helaas is hij net door z'n voorraad heen maar dat communiceert hij dan ook heel netjes, dus ik ben benieuwd!

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

@mwolthers: Krijg je geen spijt van. Kwaliteit is super. PS: er zit dunne folie ter bescherming aan beide zijden geplakt, dit kun je er zo aftrekken voor het aanbrengen. Wel goed stofvrij werken, anders is het net of je door de zoeker in de stofzuigerzak kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een handige techniek is om het in de badkamer te doen en van te voren even de douche heet aan te laten staan, de stoom zal het meeste stof doen neerslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik heb gisteren de Pentax ME van m'n schoonvader aan een inspectie onderworpen maar helaas is 't matglas voorzien van een aantal potloodstrepen (zo lijkt 't).
Daar ga ik dus niet aan schaven. Het matglas van de Praktica's die hij heeft liggen is qua opbouw van de microprisma's weer heel anders ; een veel grotere cirkel en veel donkerder.
Die laat ik dus ook in tact. Ik ga daarom maar eens zoeken op eBay naar een ouwe ME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist de koop afgerond van mijn eerste dSLR en het is een Pentax *ist DL geworden. Tweedehands dus en een wat ouder modelletje, maar dat maakte voor mij niet heel veel uit. Ten eerste is het hele fotograferen met spiegelreflex me nog compleet nieuw en zal het dus vooral ook wel even wennen worden, ten tweede leek me dit wel een erg leuk instapmodel zeker omdat ik hem ook meteen inclusief Crumpler schoudertas, statief, lens en schoonmaakkit heb.

Zo kan ik meteen aan de slag en ik ben benieuwd of ik een beetje vooruit kan gaan met mijn foto's ten op zichte van mijn eerdere camera (Samsung Digimax S700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met de matglazen! Zou het leuk vinden als de ervaringen binnenkort te lezen zijn.

Even over iets heel anders. De PMA is begonnen en Pentax is ook vertegenwoordigd. Waar het eerst nog een gerucht was dat er een nieuwe bridge camera zou komen is het nu dan officieel.
De Specs zijn als volgt:
12 megapixel (4000x3000) on 1/2.33" sensor
24x zoom lens 26/2.8 -624/5.0 in 35mm equivalent (!)
shake reduction
11 fps continuous shooting at 2592 x 1944 pixels
AF is 9-point AF with switchable points, spot, auto, manual or "infinity-landscape"
metering is multi-segment, center-weighted or spot
±2EV (1/3EV steps) exposure compensation
shutter range: 1/4000 - 1/4s with 4s long exposure
self-timer, 2s delay timer, interval shooting and auto bracket
33.6MB built-in memory and SD card storage
HD movies with SR (1280 x 720 pixels)
programme, aperture-priority, shutter-priority and manual modes plus auto
Face Recognition
auto sensitivity control, up to ISO 6400
2.7" LCD (230,000 dots)
electronic viewfinder
image ratio selectable from 4:3 (native), 3:2, 16:9 or 1:1
auto plus custom white balance
overexposure compensation
macro mode down to 1cm
"Digital Wide" function to composite a 20mm (35mm equivalent) image from two images
world-time clock
decorative photo frames
red-eye reduction
lithium-ion battery with 170 shot life
110.5 x 82.5 x 89.5 mm and 410g (loaded and ready)

The lens is composed of 14 elements in 11 groups with 4 aspherical elements and 3 ED elements

bron
Wellicht een mooie camera tussen een dslr en een compact in, maar wel verrassend aangezien pentax al aangegeven had uit de point and shoot markt te willen gaan.

EDIT:

Een foto van de betreffende camera
Afbeeldingslocatie: http://img80.imageshack.us/img80/3609/20090301.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Isniedood op 02-03-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:13:
Ik heb zojuist de koop afgerond van mijn eerste dSLR en het is een Pentax *ist DL geworden. Tweedehands dus en een wat ouder modelletje, maar dat maakte voor mij niet heel veel uit. Ten eerste is het hele fotograferen met spiegelreflex me nog compleet nieuw en zal het dus vooral ook wel even wennen worden, ten tweede leek me dit wel een erg leuk instapmodel zeker omdat ik hem ook meteen inclusief Crumpler schoudertas, statief, lens en schoonmaakkit heb.

Zo kan ik meteen aan de slag en ik ben benieuwd of ik een beetje vooruit kan gaan met mijn foto's ten op zichte van mijn eerdere camera (Samsung Digimax S700)
Prima camera hoor, wat voor lens zit er bij?
Isniedood schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:52:
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met de matglazen! Zou het leuk vinden als de ervaringen binnenkort te lezen zijn.

Even over iets heel anders. De PMA is begonnen en Pentax is ook vertegenwoordigd. Waar het eerst nog een gerucht was dat er een nieuwe bridge camera zou komen is het nu dan officieel.
De Specs zijn als volgt:

[...]

Wellicht een mooie camera tussen een dslr en een compact in, maar wel verrassend aangezien pentax al aangegeven had uit de point and shoot markt te willen gaan.

EDIT:

Een foto van de betreffende camera
[afbeelding]
Had het ook al gelezen op Pentaxforums, mooie camera en een goede opvulling voor het lege stuk tussen de mid-end compact en de DSLR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:57:
[...]

Prima camera hoor, wat voor lens zit er bij?
Even uit mijn hoofd, want de advertentie waarvan ik hem gekocht heb is (omdat ik betaald heb en dergelijke) dus al weg, maar volgens mij was het de 18-55 kitlens van Pentax zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Hmm een bridge-toestel is niet echt waar ik persoonlijk op zat te wachten. Nu ben ik nog dik tevreden over mijn K10D en is de enige wens die ik momenteel heb een 50-135 als toevoeging aan mijn lenzenarsenaal, dus ik kan eigenlijk niet klagen - als Pentax volgend jaar een keer met een nieuwe body komt boven (of als vervanging voor) de K20D wil ik wel een upgrade overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:12
Mijn nieuwste aanwinst is helaas een Canon EOS 5D geworden... Dat kon ook haast niet anders als je zoveel M42 objectieven hebt verzameld als ik: je wilt ze echt gebruiken op het formaat waarvoor ze zijn bedoeld, anders doe je jezelf aan de groothoekkant veel te kort.

Het is trouwens in veel opzichten een stap terug van onze Pentax DSLR's: qua gebruikersinterface vind ik de Canon beroerd en ik heb het gevoel dat hij ook wat minder dynamisch bereik heeft. Het schermpje achterop is een grap en onbruikbaar om de foto goed te beoordelen (kleuren kloppen niet en zijn flets). Maar ja, eenmaal de foto's zijn overgezet naar de PC is het een ander verhaal. De FF sensor lijkt veel vergeeflijker te zijn voor waar het op middelmatige objectieven aankomt. Dat is ook wel logisch: op een APS-C sensor is het echt zaak om de beste objectieven te gebruiken. Je gebruikt immers een kleiner deel van de beeldcirkel van een objectief en lensfouten worden ook uitvergroot.

Neem deze foto: gemaakt met de 5D en een Vivitar 20mm f/3.8 (gekocht voor 15 euro op MP). Op APS-C was ik daar echt niet tevreden over (abberaties in de randzones, ook op dat formaat al). Op de 5D valt het dan weer mee, ook al is het niet echt goed beoordelen op kleine resoluties:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/vivitar20mm.jpg

Omgerekend zou je op APS-C voor deze beeldhoek een 13,3mm lens nodig hebben. Wat wel weer lekker is, is de grotere zoeker. Zelfs met het standaard matglas is de camera zeer goed handmatig te focussen. De zoeker kan ik zelfs niet meer in zijn geheel overzien (brildrager).

Nog iets onverwachts dat ik de indruk heb dat het lichtmeetsysteem van de Canon veel consistenter is. Gewoon op Av ermee en schieten maar (ongeacht het diafragma waarop je je M42 lens hebt ingesteld). Dat is bij onze Pentaxen toch echt niet het geval.

Maar laat het duidelijk zijn dat deze camera zo snel mogelijk verkocht wordt zodra Pentax een FF camera uitbrengt (dat hoop ik nog steeds vurig nu ik met deze 5D heb geprutst, ook al is het een gedrocht in het gebruik ;) ). De K10D en K20D blijven natuurlijk gewoon. Verkopen? Ben je gek! :P

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Gefeliciteerd met je aankoop! Nu moet je ook weer andere topics op GoT in de gaten gaan houden....best lastig. >:)

Ik zit zelf echt met smart te wachten op de (volgens de geruchten aanstaande) K3D met vierkante DFX sensor.
Sterker nog : ik stel m'n aanschaf van de UWA (Pentax 12-24) uit in afwachting van de K3D. Immers, omdat ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend in vierkant formaat werk ga ik als de geruchten kloppen effectief over naar fullframe met de K3D.
(De APS sensor is nu 23.4 x 15.6 mm, waarvan ik effectief 15.6x15.6mm gebruik door vierkante crop.
Dit wordt 23.5x23.5mm, oftewel vrijwel gelijk aan de 24x24mm die ik over zou houden bij 't vierkant croppen op een fullframe sensor.)

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 03-03-2009 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe is het om over te stappen van een D70 naar een K200D :?

Waarom de vraag, mijn D70 is overleden\onbetrouwbaar en ik heb nu 2 opties.
1. een D70 kopen op marktplaats (rond de 200 euro)
2. mijn lenzen verkopen (Tamron 17-50 2.8 en Tokina 50-135 2.8) en van dat geld een K200D + Sigma 17-70 kopen. (+ wat eigen geld)

Mijn voorkeur gaat een beetje uit naar optie 2, de K200D heeft wat leuke opties die de Nikon niet heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
MarcelG: Die K3D kan je wel op je buik schrijven, dat is een grote roddel :) Alleen al omdat "DFX" Nikon-terminologie is lijkt het me onmogelijk. Bovendien lijkt het me überhaupt onwaarschijnlijk dat Pentax met een vierkante sensor op de markt komt. Het zou een te niche product zijn, zonder veel meerwaarde ten opzichte van een fullframe sensor maar wel met een bijna even dure camera. En, door de net iets grotere beeldcirkel zouden veel DA-lenzen er niet op werken.

hjs: De K200D is een fijn toestel, in ruwweg dezelfde klasse als de D70 maar een stuk moderner. De Sigma 17-70 is ook een goede lens, maar niet zo goed als de beide lenzen die je nu hebt. Je hebt erg goed glas in huis en dat verkopen is ook een aderlating. Maar om er echt gebruik van te maken zou je bij Nikon ook aan een duurdere (modernere) camera moeten zoals de D80/D90.

Wat ik je aanraad is gewoon een keer in een fotozaak even spelen met de combi K200D + Sigma 17-70 en kijken hoe je dat bevalt. Hoe een camera jou ligt is namelijk net zo belangrijk als de specificaties, en met een Pentax weet je dat pas als je 'm vast hebt gehad. Kies trouwens ook voor een heel systeem he! Pentax heeft een heel ander arsenaal aan lenzen dan Nikon. Betaalbaar en goed, met een accent op vaste brandpunten, maar wat beperkt in zoomlenzen.

Overigens zijn er geruchten dat de K200D uit productie is, wat suggereert dat er binnenkort een K300D zou verschijnen. Hou dus even in de gaten of de 200 voldoende op voorraad is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb ooit de IST Ds vast gehad en dat beviel prima ;)

Tja ik weet dat ik qua glas een stapje achteruit ga, maar je moet wat :D
(binnenkort weer genoeg leuke uitjes waar ik een camera niet wil missen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Gefeliciteerd met je aankoop spotmatic. Je komt erg blij over :P

@hjs, ik heb altijd begrepen dat glas belangrijker is dan de body. Ben daarom erg benieuwd welke functies van de k200d je overhalen een pentax te willen. Als je een Pentax wil met vergelijkbaar glaswerk in de toekomst kan je beter een modernere/betere nikon kopen.

Ik las zojuist trouwens dat komende zomer Pentax met dSLR nieuws zal komen. PMA gaat het dus niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Tja, nu is mijn camera stuk, nu wil ik een vervanging, nu is mijn geld op.

En dan heb ik nu iets meer vertrouwen in een nieuwe Pentax dan in een oude D70 via marktplaats.
En van de andere merken heb ik de indruk dat de instapcamera minder is dan de K200D ;)
(heb bv een D40 in mijn handen gehad en vond het zeer irritant dat hij maar 3 scherpstel punten had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Isniedood schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:04:
Gefeliciteerd met je aankoop spotmatic. Je komt erg blij over :P
Dank je! En ja, wat wil je... Canon staat nou niet erg bekend om de geweldige interface van de camera's. Het zal wel wennen zijn maar vooralsnog vind ik het niets. De Canon is dan wel weer een jaar ouder dan de K10D. Misschien moet ik het er maar gewoon mee doen. Als je FF niet nodig hebt dan zou ik zeker niet overstappen.

De foto's zijn trouwens wel lekker ruis-arm... Zoals deze (ISO 1000, S-M-C Takumar 50mm f/1.4) waarbij ook duidelijk is hoezeer ik de korte DOF heb gemist:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/evan1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Iemand trouwens nog bezig met die matglazen? Ik heb van een vriend in Hong Kong een K10D/K20D matglas toegestuurd gekregen; het is een bijgeslepen Minolta matglas. Ik ga het matglas van mijn K20D vervangen door deze en laat jullie weten hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Spotmatic schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:23:
Iemand trouwens nog bezig met die matglazen?
Mij lukte het niet! ;(
Ik ben gewoon niet zo handig met glasslijpen en bijwerken! :$

[ Voor 29% gewijzigd door JWfx op 03-03-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
JWfx schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:39:
[...]

Mij lukte het niet! ;(
Ik ben gewoon niet zo handig met glasslijpen en bijwerken! :$
Alsof ik het zo goed heb gedaan en ik heb 2 linkerhanden! Wat is er gebeurd? Matglas onbruikbaar geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Iemand trouwens nog bezig met die matglazen?
Tja, ik heb een matglas besteld en betaald (via jinfinance, credit card naar paypal), maar tot nu toe nog niets gehoord. Maargoed het glaasje is pas vijf dagen onderweg en moet uit China komen dus ik neem aan dat de postbode 'm nog bij zich heeft. Ik had alleen wel even een berichtje van jinfinance verwacht voor het verzenden.

[ Voor 19% gewijzigd door mwolthers op 03-03-2009 20:24 . Reden: quote ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hjs schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:03:
Hoe is het om over te stappen van een D70 naar een K200D :?

Waarom de vraag, mijn D70 is overleden\onbetrouwbaar en ik heb nu 2 opties.
1. een D70 kopen op marktplaats (rond de 200 euro)
2. mijn lenzen verkopen (Tamron 17-50 2.8 en Tokina 50-135 2.8) en van dat geld een K200D + Sigma 17-70 kopen. (+ wat eigen geld)

Mijn voorkeur gaat een beetje uit naar optie 2, de K200D heeft wat leuke opties die de Nikon niet heeft :+
Wellicht kun je de Pentax 17-70 nemen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
mwolthers schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:23:
[...]

Tja, ik heb een matglas besteld en betaald (via jinfinance, credit card naar paypal), maar tot nu toe nog niets gehoord. Maargoed het glaasje is pas vijf dagen onderweg en moet uit China komen dus ik neem aan dat de postbode 'm nog bij zich heeft. Ik had alleen wel even een berichtje van jinfinance verwacht voor het verzenden.
:) Grappig. Bij mij was ie juist steeds erg snel met reageren op berichten e.d.. Maar goed, ik moet ook nog maar even afwachten want hij had ze ineens niet meer op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Erasmo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:59:
[...]

Wellicht kun je de Pentax 17-70 nemen? :)
die kost meer dan 2x zoveel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
mwolthers schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:23:
[...]

Bij mij idem dito, ook bij jinfinance besteld en betaald met paypal maar nog niks gehoord, vind ik niet slim van hem.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Spotmatic schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:43:
[...]

Alsof ik het zo goed heb gedaan en ik heb 2 linkerhanden! Wat is er gebeurd? Matglas onbruikbaar geraakt?
Alles ligt al bij het grof vuil! ;(
'Kats over midden', zoals we vroeger zeiden.

ME-matglas en hard-geglazuurde plavuizen zijn geen - herhaal: GEEN - vrienden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

JWfx schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:15:
[...]
ME-matglas en hard-geglazuurde plavuizen zijn geen - herhaal: GEEN - vrienden. :P
Tja, 't is eigenlijk allemaal Newton's schuld....
Maar goed, da's wel balen zeg ; nu heb je per saldo 1 waardeloze ME, en nog steeds hetzelfde matglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi spot.. dat ruisarm laat mij iedere keer denken aan de d700..... een ff pentax zou ik ook wel willen, niet vanwege het vervallen van de crop maar het gebrek aan ruis dus :) Maar dat kan nog wel een jaar duren, of langer of nog langer.. die bridge is leuk maar ik heb er niets aan verder..

*ligt nog teleconverter hier m42*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
MarcelG schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 16:40:
[...]
Tja, 't is eigenlijk allemaal Newton's schuld....
Maar goed, da's wel balen zeg ; nu heb je per saldo 1 waardeloze ME, en nog steeds hetzelfde matglas.
Ik eerst aan het slijpen, dacht ik dat ik hem had, loop ik naar de camera om even te checken, laat ik hem vallen tussen de treden van de zoldertrap door richting de plavuizen van de hal. _O-
Voor die ME was het niet erg, die was zo geblutst en gekrast, daar zat zelfs roest aan. Die was al aan het einde van zijn technische levensduur en het verlengen van zijn economische levensduur is dus nu mislukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

dat valt dan gelukkig weer mee ; maar goed, nu even een "nieuwe" ME scoren op eBay, en nóg een keer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
JWfx schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:15:
[...]

Alles ligt al bij het grof vuil! ;(
'Kats over midden', zoals we vroeger zeiden.

Zoas de leu ok mangs nog wa zeit: Iej mut ait vot an! (al 8 jaar weg uit Twente, maar de sproak vergeet je zomaar niet)

Vertaling: Zoals mensen ook nog vaak zeggen: Je moet altijd verder!

Maargoed, niet opgeven dus, gewoon nog eens proberen op een plek zonder plavuizen :) Of er een bestellen ergens. Maar wacht ff af of jinfinance nog weer tot leven komt zou ik zeggen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
Ik heb eergisteren een mailtje gestuurd naar jinfinance n.a.v. mijn matglas die ik bij hem heb besteld. Gisteren kreeg ik zijn reactie:

Hi Bart,

thanks for the message... sorry that your order was delayed.. we only have it sent out yesterday to you at:

Bart xxx
xxx
xxxxxx
Netherlands

Sorry again for the delay... the split screen was out of stock for a few days...

best,

R.J.
- jinfinance

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Mogelijk dat ik op de beurs in Houten op 22 maart a.s. ook nog wat adapters en screens ga verkopen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
mwolthers schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 01:34:
[...]

Zoas de leu ok mangs nog wa zeit: Iej mut ait vot an! (al 8 jaar weg uit Twente, maar de sproak vergeet je zomaar niet)

Vertaling: Zoals mensen ook nog vaak zeggen: Je moet altijd verder!

Maargoed, niet opgeven dus, gewoon nog eens proberen op een plek zonder plavuizen :) Of er een bestellen ergens. Maar wacht ff af of jinfinance nog weer tot leven komt zou ik zeggen :/
vandermark te zien, doet-ie het weer. Ik denk dat ik daar maar een poging ga wagen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 09:43:
Mogelijk dat ik op de beurs in Houten op 22 maart a.s. ook nog wat adapters en screens ga verkopen... ;)
Beurs? Houten? 22 maart ? Wie wat waar? :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:25:
[...]
Beurs? Houten? 22 maart ? Wie wat waar? :? >:)
www.fotografica.nl beantwoordt al uw vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik denk dat ik Houten dit voorjaar maar eens oversla... Weinig tijd, niet veel geld en eigenlijk heb ik ook niets nodig. In het najaar is er weer een beurs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Isniedood schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:04:

@hjs, ik heb altijd begrepen dat glas belangrijker is dan de body.
Niet helemaal mee eens.
Een vriend van me heeft een Nikon D80 en ik de K100D. Als we beide dezelfde lens gebruiken zoals een Sigma 10-20 dan moet ik zeggen dat de Pentax gewoon mooiere fotos maakt met identieke instellingen. De Nikon is was grijzer, minder kleurdiepte t.o.v. de Pentax. De Pentax geeft mijns inzien betere fotos.

Moet wel zeggen dat de Nikon bij lange sluitertijden sneller het beeld heeft verwerkt en klaar is om een nieuwe foto te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2009 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 08:23:
[...]

Niet helemaal mee eens.
Een vriend van me heeft een Nikon D80 en ik de K100D. Als we beide dezelfde lens gebruiken zoals een Sigma 10-20 dan moet ik zeggen dat de Pentax gewoon mooiere fotos maakt met identieke instellingen. De Nikon is was grijzer, minder kleurdiepte t.o.v. de Pentax. De Pentax geeft mijns inzien betere fotos.

Moet wel zeggen dat de Nikon bij lange sluitertijden sneller het beeld heeft verwerkt en klaar is om een nieuwe foto te maken.
De tests op DPreview geven je daar geen gelijk in, de dynamic range van de D80 is net iets groter. Of bedoel je dat de foto's van de Nikon neutraler zijn? Dat is smaakgebonden (en ik heb dan liever neutrale foto's, opleuken kan altijd achteraf nog).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet ook niet dat er bepaalde instelling qua kleur zijn in te stellen in de camera zelf.. dus niet alleen iso, diafragma en sluiter bepalen. Je zal er vast aan gedacht hebben omdat je schrijft"identieke"instellingen maar toch. Dan krijg je het verhaal hoe de processor de beelden verwerkt, zaten jullie gelijk dan moet de nikon wat meer kleur krijgen, color 1 streepje erbij en je output komt al dichter bij elkaar.
Daarnaast kan er vanwege de niet altijd goede quality check van sigma verschil zitten in de 2 sigma's die jullie gebruiken.. of het licht was net even anders..
En yep.. dan is daar nog smaak qua kleur en niet te vergeten: hoe zie jij de kleuren en hoe ziet iemand anders ze.. is namelijk ook niet gelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 08:23:
[...]
Een vriend van me heeft een Nikon D80 en ik de K100D. Als we beide dezelfde lens gebruiken zoals een Sigma 10-20 dan moet ik zeggen dat de Pentax gewoon mooiere fotos maakt met identieke instellingen. De
De sensor van de K100D lijkt meer op die van de D50/D40.
Nikon heeft wat kleur instellingen mode Ia (portretten) is dacht ik standaard op de D80, mode IIIa (landschappen natuur) geeft wat kleurrijkere platen (maar iets te rode gezichten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hebben fotos met gelijke iso, sluitertijd en diafragma en op automatisch. In beide gevallen is die D80 wat waziger/grijzer dan de K100D. Kleur instellingen op K100D staan op 0. Ook hadden we nog een andere D80 bij ons met een andere lens en kon daaruit dezelfde conclusie trekken.
nl, ik blijf gewoon bij Pentax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sunbeam, wanneer je bij je Pentax Image tone op normal zet (staat default op vivid) en Saturation op -1, dan zul je zien dat de foto's veel meer overeen zullen komen met die uit een D80. Pentax heeft gewoon standaard instellingen gekozen die een starter (die veelal een compact gewend is) zal aanspreken, terwijl Nikon een zo neutraal mogelijke instelling hanteert die meer gericht is op wat ervarener fotografen: 'opleuken' doe je maar in de nabewerking. ;)

Mijn Pentax *ist DS staat al jaren op normal/-1, en dat bevalt me stukken beter dan de defaults...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:27:
We hebben fotos met gelijke iso, sluitertijd en diafragma en op automatisch. In beide gevallen is die D80 wat waziger/grijzer dan de K100D. Kleur instellingen op K100D staan op 0. Ook hadden we nog een andere D80 bij ons met een andere lens en kon daaruit dezelfde conclusie trekken.
Als een D80 je enige argument is om bij pentax te blijven en je daar gevoelsmatig blij om bent, zou ik wegblijven bij andere bodies van de concurrentie :) De D80 heeft echt een _draak_ van een sensor die door zo'n beetje elke andere body outclassed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:27:
Tsja je hebt aangepast wat er voor de schermen gebeurt, maar op wat er achter de schermen gebeurd heb je geen invloed op. De Nikon D80 en Pentax K100D verschillen o.a. kwa AA filter, kleuren filter en image processor. Zit er een KM5D naast die een vergelijkbare sensor heeft als de Pentas K100D en je ziet dat bij de Minolta oranje/rood iets benadrukt wordt (bij een correcte witbalans).
Henk schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 14:40:
De D80 heeft echt een _draak_ van een sensor die door zo'n beetje elke andere body outclassed wordt.
Mischien is een D80 inmiddles ook wat achterhaald. een Sony A100 (als ik goed gok waarop de D80 volgens jou outclassed wordt) wordt ook niet zo gek vaak meer als referentie materiaal gebruikt (ondanks vreselijk goede IQ op lage iso waarden)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
martijn_tje schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:05:
Mischien is een D80 inmiddles ook wat achterhaald. een Sony A100 (als ik goed gok waarop de D80 volgens jou outclassed wordt) wordt ook niet zo gek vaak meer als referentie materiaal gebruikt (ondanks vreselijk goede IQ op lage iso waarden)
De D80-sensor was imho al achterhaald toen ze de body introduceerden... Dat ding had in de D200 al een niet al te denderende reputatie, dat ding in de D80 snapte ik minder, en toen ze met de D40X en de D60 dat ellendige dingen nóg twee levens gaven was ik het echt kwijt :+

De A100 ken ik niet best, weet wel dat ik daar toen ook niet wild van werd... Maar mijn punt was meer dat als sunbeam alleen bij pentax blijft omdat ie toevallig met een D80 heeft vergelijken, hij wel de meest slechte maatstaf van Nikon heeft gepakt die er te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
Zit er eigenlijk nog een verschil tussen 1:1.2 lens en een 1:1.4 lens of alleen onder uitzonderlijke omstandigheden dat de 1:1.2 lens er meer uitperst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cc12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 00:27:
Zit er eigenlijk nog een verschil tussen 1:1.2 lens en een 1:1.4 lens of alleen onder uitzonderlijke omstandigheden dat de 1:1.2 lens er meer uitperst?
De prijs :P Ik zou voor die halve(?) stop extra niet het extra geld neerleggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Erasmo schreef op zondag 08 maart 2009 @ 00:29:
[...]

De prijs :P Ik zou voor die halve(?) stop extra niet het extra geld neerleggen :P
De 1.2 is niet zo geniaal als de 1.4, maar die filterdunne DOF is wel wat waard

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
Exphy schreef op zondag 08 maart 2009 @ 01:30:
[...]

De 1.2 is niet zo geniaal als de 1.4, maar die filterdunne DOF is wel wat waard
Je bedoelt dat het niet zoveel verschil is(behalve de prijs) . alleen dat de scherptediepte beter is?
Maar de scherptediepte beter betekend dat dan die alleen een bepaalde object goed weergeeft of juist dat die alles wat dicht en veraf is goed weergeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

cc12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 10:30:
[...]

Je bedoelt dat het niet zoveel verschil is(behalve de prijs) . alleen dat de scherptediepte beter is?
Maar de scherptediepte beter betekend dat dan die alleen een bepaalde object goed weergeeft of juist dat die alles wat dicht en veraf is goed weergeeft?
Nee de 1.2 kan een flinterdunne scherptediepte weergeven. Niet zo heel veel minder(paar cm maar) maar toch willen sommige mensen dat.

Interessant filmpje trouwens: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Heeft iemand dit al geprobeerd

http://www.pentax.de/de/Batteriegriff_gratis.php

Ik zie namelijk nergens dat je hem in duitsland moet hebben gekocht :+
(maar dat kan ook aan mijn duits liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:51:

Op ebay ja. Zoek op 'pentax -type- split focus screen'. Ik heb er een van Jinfinance, het is een exK1000 scherm: origineel Pentax dus... (de juiste dikte en lichtdoorlatendheid). De mijne koste een jaartje geleden $30 (was toen EUR 20).
Hoe is je ervaring met dat ding van Jinfinance? Ben nu ook aan het kijken naar zo'n split prisma/screen, allicht dat ik dan de maximale plezier uit mijn MF lenzen kan halen, zo op het oog scherpstellen in MF is namelijk erg slecht te doen en meer een gok dan wijsheid,
eymey schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 11:45:
@PvH: Thanx voor de link! Je weet nooit hoe de kwaliteit zal zijn, maar de verkoper is aardig, meewerkend en reageert snel., dus ik ben benieuwd!
En, jij ook al enige ervaring? Ben benieuwd!
Isniedood schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:52:
Idem, jij inmiddels ook al ervaring, of nog wachtende op ervaringen van anderen?
Voor een eurotje of 25-30 kan je je idd haast geen buil vallen zou je zeggen. Ik zie nu 3 aanbieders op eBay met die dingen geloof ik. Wat is evt. nog een verschil tussen een diagonaal en 'normaal' split focus screen? Ik bedoel het woord diagonaal zegt me wel wat, maar gezien ik nog niet door een zoeker met zo'n ding heb getuurd (nou ja lang geleden door de Ricoh sLR van m'n vader) kan ik me bij een diagonale niet een, twee, drie een voorstelling maken, met name niet of dat dan beter cq praktischer is, of niet.
Iemand trouwens nog bezig met die matglazen? Ik heb van een vriend in Hong Kong een K10D/K20D matglas toegestuurd gekregen; het is een bijgeslepen Minolta matglas. Ik ga het matglas van mijn K20D vervangen door deze en laat jullie weten hoe het gaat.
Jij bent meestal vlot...dus vertel, hoe ging het plaatsen en hoe is het schieten met zo'n matglas? Ik dacht dat je er al veel langer één gebruikte met al die MF lenzen, dat heb ik toch niet mis, of wel?

@ vandermark & Mwolthers, jullie je matglazen inmiddels al binnen en ervaringen?

@ allen die zo'n matglas erin hebben, zijn er nog situaties dat je het ding eruit zou wensen?
Veel mensen hier met een matglas van jinfinance of...niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik heb eigenlijk nog geen tijd gehad om het (bijgeslepen Minolta) matglas in mijn K20D te installeren. Drukke maand hier :) Ik probeer het vanavond te doen en meld me hier weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
-Emiel-: Nee, nog niet ontvangen. Zou vorige week woensdag verstuurd moeten zijn, althans jinfinance mailde me op dinsdag dat hij het woensdag zou versturen... Ik wacht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
zijn hier ook pentax-ers met een k-m en/of de AL-limited lenzen? Ik ben niet heel goed op de hoogte van de kwaliteiten/missers van de moderne pentax dslr's en primelenzen namelijk.

Ik heb altijd een zwak gehad voor enerzijds primes en anderzijds compacte camera's met heel goede beeldkwaliteit (ondanks dat ik ook een 1d mk1 heb: enorme afmetingen en gewicht met een matige beeldkwaliteit ;) ).
Zo'n supercompacte camera lijkt me best interessant voor 't reizen en aangezien panasonic voorlopig nog niet echt met veel primes lijkt te komen kom je dan al snel op pentax uit. Daarnaast weet ik niet of 't werken zonder optische zoeker überhaupt iets voor mij is. Toevallig las ik over de pentax k-m, dat is wel een erg lekker compact cameraatje. Samen met die nieuwe 15/4, de 21/3.2 en 70/2.4 zou dat best wel wat kunnen zijn voor m'n reizen. (3 à 4x per jaar)

M'n canon fullframe set blijf ik er sowieso wel bij houden, die heb ik regelmatig voor wat klusjes nodig maar 't liefst neem ik een andere body mee op reis dan m'n primaire-werk fototoestel (m'n 5d nu dus). Dit ivm jatten/beschadigen/you name it.
't alternatief is om er een 5d bij te kopen (~1k euros 2e hands) en daar m'n backup en vakantie toestel van te maken. Dat heeft als voordeel dat ik met m'n vertrouwde lensjes op vakantie ga (geen tijd nodig om te wennen) en m'n hele systeem er eventueel op kan gebruiken (lenzen/flitsers/remotes enz).
Dat is waarschijnlijk wat goedkoper dan een hele pentax set aan te schaffen (1600+ voor 3 lenzen en een body) maar dan loop ik wel die mooie kleine lensjes mis... :)

't is misschien een rare vergelijking, maar ik de keuze gaat dus tussen enerzijds draagbaarheid en anderzijds gewenning/beeldkwaliteit.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

hjs schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:39:
Heeft iemand dit al geprobeerd

http://www.pentax.de/de/Batteriegriff_gratis.php

Ik zie namelijk nergens dat je hem in duitsland moet hebben gekocht :+
(maar dat kan ook aan mijn duits liggen)
Kaufbelege mit einem Kaufdatum außerhalb dieses Zeitraums (15.2.2009 bis 30.4.2009) sowie Teilnahmeunterlagen, die nach dem 15.5.2009 eingesendet werden und nicht von einem deutschen oder österreichischen Händler stammen, sind von der Teilnahme ausgeschlossen.

Nee, kan dus niet ;)

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tdw, zoals 't er nu staat geldt die duits/oostenrijkse beperking alleen wanneer je na 15 mei hebt ingestuurd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Inmiddels heb ik het bijgeslepen Minolta matglas in mijn K20D zitten. Het eerste wat opvalt is dat ik geen last heb van stofjes, blijkbaar heb ik het matglas secuurder vervangen :)

Maar laat ik maar meteen beginnen met de conclusie: het werkt gewoon. Ik heb een brief gepakt, op tafel gelegd, de camera in een hoek van ongeveer 45 graden gefocust op een bepaald woord in de brief, en dat woord was met de 85mm f/1.8 SMC Takumar retescherp, met gelijke onscherpe zones voor en achter dat woord.

Dus wie twijfelt: je kunt zo'n matglas zonder probleem installeren en het werkt perfect.

@abrakadaver: je bent niet de enige die immuun is voor de aantrekkingskracht van zo'n lekker compacte body! Eerlijk is eerlijk: het blijft een APS-C camera met meer ruis op ISO 800 en 1600 dan een Canon 5D. De vraag is echter of dat van belang is bij zo'n compacte camera met dito scherpe lenzen? Je hoeft geen vraagtekens te zetten bij de kwaliteit van de Limiteds; deze staat gewoon buiten kijf. Ik heb zelfs nog nooit gehoord van 'duds' in het geval van de Limiteds.

Persoonlijk zie ik de Canon 5D (let wel: ik heb hem zelf ook!) niet echt als een vakantiecamera. Het kan wel, maar groot is-ie ook. De K-m heeft dan weer het voordeel van shake reduction, OOK met die primes en OOK op 15mm.

Let overigens ook op de DA 40/2.8 Limited. Kleiner dan dit wordt het niet, maar het is een fenomenaal lensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

-Emiel- schreef:
Hoe is je ervaring met dat ding van Jinfinance?
Perfect
...
zijn er nog situaties dat je het ding eruit zou wensen?
Nooit meer!
MF werkt echt perfect, en met AF is het een mooie controle of de AF 't goed doet..
(Ik gebruik alleen center-focus.)
Veel mensen hier met een matglas van jinfinance of...niet?
Geen wonder, voor +/- EUR 30 op je deurmat.
Die KatzEye's zijn veel te duur, en uit de USA met kans op een leuke naheffing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
Even wat anders:
via Marktplaats heb ik zowel een balg (M42) als een slide copier gekocht (52mm).
Ik wil hiermee m'n negatieven gaan digitaliseren, maar er ontbreekt nog een onderdeel: een lens.

De opstelling:
K10D > adapter naar M42 > balg > LENS > slide copier

Wat voor lens kan ik hier nu het best voor gebruiken??
Een M42, met als filtermaat 52mm natuurlijk, maar qua brandpuntsafstand en lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Spotmatic schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:24:
Eerlijk is eerlijk: het blijft een APS-C camera met meer ruis op ISO 800 en 1600 dan een Canon 5D. De vraag is echter of dat van belang is bij zo'n compacte camera met dito scherpe lenzen? Je hoeft geen vraagtekens te zetten bij de kwaliteit van de Limiteds; deze staat gewoon buiten kijf. Ik heb zelfs nog nooit gehoord van 'duds' in het geval van de Limiteds.

Persoonlijk zie ik de Canon 5D (let wel: ik heb hem zelf ook!) niet echt als een vakantiecamera. Het kan wel, maar groot is-ie ook. De K-m heeft dan weer het voordeel van shake reduction, OOK met die primes en OOK op 15mm.
Dat ie op hoge iso's niet zo super is vind ik niet zo'n ramp. Meestal kom ik toch niet zo ver boven de 400 bij dat soort situaties. Aan die shake reduction had ik nog niet eens gedacht, is toch echt wel een voordeel tov canon voor dit soort situaties (scheelt soms toch weer een statief sjouwen). Goed om te horen dat die limited-serie zo goed is, dat is indd wel een beetje de toon op 't internet.
Damn, maakt 't er niet makkelijker op :P Gelukkig heb ik nog tot ~oktober de tijd om te kiezen, tot die tijd ga ik geen lange/verre backpak vakanties doen dus dan mag de 5d nog wel effe mee op pad ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

rcheinen schreef:

...
De opstelling:

Een M42, met als filtermaat 52mm natuurlijk, maar qua brandpuntsafstand en lichtsterkte?
Gokje: een 35mm Macro lens:
- 'Vroeger' een 50mm lens op een filmbody, nu een 35mm om dezelfde VOF te krijgen. De lengte van de balg/buis helpt al om het juiste in beeld te krijgen: alleen de negatief/dia.
- Een Macro lens, omdat die een vlakker scherptediepteveld heeft: bij een niet macro lens is die iets bolvormig: vooral bij dichtbij-fotografie merk je dat.
- Lichtsterkte is niet echt intressant: je knijpt de lens toch om een zo groot mogelijke DOF te krijgen, en je hebt toch bijna altijd extra licht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcheinen schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:54:
Even wat anders:
via Marktplaats heb ik zowel een balg (M42) als een slide copier gekocht (52mm).
Ik wil hiermee m'n negatieven gaan digitaliseren, maar er ontbreekt nog een onderdeel: een lens.

De opstelling:

Voor repro werk (en daar valt 't digitaliseren van negatieven ook onder) gebruik ik meestal een vergrotingsobjectief, die dingen zijn heel erg goed in dit soort zaken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/pentax-soligor.jpg
Hier met een Soligor 1:3.5 75mm, maar meestal met een 75/4 Schneider Componon of een 50/4 El Nikkor.
Je hebt dan ook nog een M39 -> M42 adaptertje nodig, en in jouw geval wordt 't een uitdaging om de slide copier te bevestigen.
Overigens zou ik op een balg juist een wat langer brandpunt gebruiken, en geen 35mm (mocht je die al in M42 kunnen krijgen...). De balg zelf heeft de dikte van een hele flinke tussenring, en met een groothoek zit je dan al heel erg gauw op een te grote vergroting en met het frontelement pal op je onderwerp.

Een kleinbeeld negatief is trouwens ruim 2.3x zo groot als je sensor, dus een mooi 1:2 macro lensje is dan ook een prima optie. Een SMC Pentax-A Macro 1:2.8 50mm bijvoorbeeld. Moet voor 50-75 Euro wel te krijgen zijn, en werkt een stuk comfortabeler dan een balg en een M42 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
Afterlife, PvH18: dank voor jullie reacties.
Ik ga op zoek naar een 50 of 55 mm lens, die ik evt. via een step-up ring (49 --> 52) aan de slide copier ga verbinden. Dit lijkt me voor nu de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvH18 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:12:
[...]

Perfect

[...]

Nooit meer!
MF werkt echt perfect, en met AF is het een mooie controle of de AF 't goed doet..
(Ik gebruik alleen center-focus.)

[...]

Geen wonder, voor +/- EUR 30 op je deurmat.
Die KatzEye's zijn veel te duur, en uit de USA met kans op een leuke naheffing...
Nice, thanks!

Ik zie op eBay nog Diagonal split screens en ogenschijnlijk normale, wat is een eventueel verschil en wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha nu kan ik ook eens in het Pentax forum bebbelen :)

Even mieself: ben 21 jaar en student...niet de cente voor een top dslr dus. Heb wel enkele jaren zo af en toe mogen spelen met de Ist Ds van pa. Nu wil ik ook voor eigen vakanties en uitstapjes een dslr. Via een kennis (ja...zo'n vage kennis ergens in Adam :P ) heb ik een K-m kit weten te vinden. Nog ongebruikt, met alle zaakjes die er normaal ook bij zitten. Voor 280 euro leek me dit een leuke set om te beginnen, en later als het bevalt na 1 of 2 jaar, wat beters of uitgebreiders te kopen.

Even mijn question. Er zat ook een formuliertje bij waarop stond European Warranty. Hij vertelde me dat het een product uit het buitenland was (import ofzo?). Factuur was er niet bij.
Weet iemand of ik toch bij Pentax kan aankloppen mocht er de komende 2 jaar iets mis mee gaan?

Thx :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Zonder factuur is het denk ik lastig garantie claimen. Weet je zeker dat het een betrouwbare zaak is? Je wil je niet schuldig maken aan heling...

De K-m is wel een fijne cam voor vakanties en uitstapjes, omdat-ie zo lekker compact is. Verder ook een prima toestel dus als je de verkoper vertrouwt een prima aanschaf lijkt me! Je koopt een kit, dus met de 18-55 neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 18:22:
Zonder factuur is het denk ik lastig garantie claimen. Weet je zeker dat het een betrouwbare zaak is? Je wil je niet schuldig maken aan heling...

De K-m is wel een fijne cam voor vakanties en uitstapjes, omdat-ie zo lekker compact is. Verder ook een prima toestel dus als je de verkoper vertrouwt een prima aanschaf lijkt me! Je koopt een kit, dus met de 18-55 neem ik aan?
Klopt, de kit. Ik heb de verkoper aan de telefoon gehad. Was niet veel vreemds aan, buiten dan dat het zaakje uit het buitenland kwam en er geen factuur was. Zie hier de advertentie en alle ads van de verkoper:

http://www.marktplaats.nl...3D%26fta_ind%3D1%26fs%3D1

http://www.marktplaats.nl...rs.marktplaats.nl/1372848

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel heel veel 'nieuw in doos' ads voor een particulier, en voor een bedrijf(je) is 't wel heel raar dat er geen factuur bij zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Is al de handel van de verkoper van een vrachtwagen gevallen of zo ?

lijkt me iets voor speurneuzen !

Ik zou er niet in stappen. je kunt, denk ik , fluiten naar de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KRG schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:55:
Is al de handel van de verkoper van een vrachtwagen gevallen of zo ?

lijkt me iets voor speurneuzen !

Ik zou er niet in stappen. je kunt, denk ik , fluiten naar de garantie.
Kans op...maar t scheelt wel 110/120 euro met een nieuwe kit. En de kans dat ie iets mis gaat door productiefout is vrij klein denk ik. Ik kan ook alles testen en uitproberen voor ik t mee neem...

Moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier ervaring met de 70mm ltd en de 10-17mm fisheye?

Die staan nu als volgende twee op mijn lijstje.
De 70mm voornamelijk voor straatfotografie en de fisheye voor de lol en landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb sinds woensdag de K200D met de Sigma 17-70 in huis.
Ik had de camera vandaag mee naar mijn werk, ff laten zien aan wat collega's die het wel intressant vinden

Zag opeens een koffie beker staan en ik was wel ff nieuwsgierig naar de Macro capaciteit van die Sigma 17-70.

De foto is dus gemaakt met de zonnekap tegen het bekertje aan en een 100% crop van het centrum  :)

http://i40.tinypic.com/2llytjn.jpg

op F22 om zo veel mogelijk scherp te houden.
Ik ben aardig onder de indruk van de lens :*)

[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 13-03-2009 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hjs schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:37:
Ik heb sinds woensdag de K200D met de Sigma 17-70 in huis.
Ik had de camera vandaag mee naar mijn werk, ff laten zien aan wat collega's die het wel intressant vinden

Zag opeens een koffie beker staan en ik was wel ff nieuwsgierig naar de Macro capaciteit van die Sigma 17-70.

De foto is dus gemaakt met de zonnekap tegen het bekertje aan en een 100% crop van het centrum  :)

http://i40.tinypic.com/2llytjn.jpg

op F22 om zo veel mogelijk scherp te houden.
Ik ben aardig onder de indruk van de lens :*)
Netjes, lijkt me een fijn lensje. Als je een redelijk recht oppervlak van voren fotografeert heb je niet zoveel scherptediepte nodig dus kun je meestal iets lager gaan zitten met je f-waardes.
Waarom? Diffractie, als je bv. op f/8 of f/11 gaat zitten als de scherptediepte het toelaat zal het geheel ook wat scherper zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:15:
Iemand hier ervaring met de 70mm ltd en de 10-17mm fisheye?

Die staan nu als volgende twee op mijn lijstje.
De 70mm voornamelijk voor straatfotografie en de fisheye voor de lol en landschap.
als je niet perse de pancake formfactor nodig hebt neem dan zeker de 77mm limited

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exphy schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 00:58:
[...]

als je niet perse de pancake formfactor nodig hebt neem dan zeker de 77mm limited
Bedankt voor de reactie.

Uit wat ik tot nu toe las op het net zijn de 70mm en 77mm beiden fantastisch en de verschillen marginaal...
DA 70mm: Ietsje scherper edge to edge, minder purple fringing, snellere autofocus.
FA 77mm: Iets sneller: 1.8 vs 2.4, iets betere bokeh.

De snellere autofocus en het kleine formaat van de 70mm zijn voordelen voor straatfotografie. De 77mm is ook bijna 2x zo duur als de 70mm...

Waarom geef je persoonlijk de voorkeur aan de FA 77mm?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 09:40:
[...]

Bedankt voor de reactie.

Uit wat ik tot nu toe las op het net zijn de 70mm en 77mm beiden fantastisch en de verschillen marginaal...
DA 70mm: Ietsje scherper edge to edge, minder purple fringing, snellere autofocus.
FA 77mm: Iets sneller: 1.8 vs 2.4, iets betere bokeh.

De snellere autofocus en het kleine formaat van de 70mm zijn voordelen voor straatfotografie. De 77mm is ook bijna 2x zo duur als de 70mm...

Waarom geef je persoonlijk de voorkeur aan de FA 77mm?
bokeh is niet iets beter, bokeh van de 77mm is O+, Ruim een stop sneller, stukken betere bouw.

en hierom
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo groot is de FA77 ook weer niet:

Afbeeldingslocatie: http://www.photozone.de/images/8Reviews/lenses/pentax_77_18/kit.jpg

Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de FA omdat ik die ook op mijn filmcamera's kan gebruiken.

Leuk die PW-balk boven het topic, alleen jammer dat er geen Pentax-objectieven bij staan... Iemand enig idee waar ik dat aan kan vragen? Want het T.net feedback gedeelte is een beetje een bomen-bos geval voor mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

breinonline

Are you afraid to be known?

Erasmo schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:32:
Leuk die PW-balk boven het topic, alleen jammer dat er geen Pentax-objectieven bij staan... Iemand enig idee waar ik dat aan kan vragen? Want het T.net feedback gedeelte is een beetje een bomen-bos geval voor mij :P
Logisch, dit is toch niet het grote Pentax objectieven-topic? Meer info over de balk bovenin: plan: Productkoppelingen toegevoegd aan forumtopics

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet beginnen aan een helingkoop zonder bon.. er KAN wel iets misgaan en dan klop je aan bij... juist, bij niemand.. onderzoekskosten zijn al snel 150 euro bij pentax.. he! je voordeel is weg..

Maar uiteindelijk moet je het zelf weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

breinonline schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:43:
[...]

Logisch, dit is toch niet het grote Pentax objectieven-topic? Meer info over de balk bovenin: plan: Productkoppelingen toegevoegd aan forumtopics
Dat is er ook niet, vandaar ;)

Maar dat is een handig linkje :)

Edit: Productkoppelknopje over het hoofd gezien :')

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 14-03-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:48:
Ik zou niet beginnen aan een helingkoop zonder bon.. er KAN wel iets misgaan en dan klop je aan bij... juist, bij niemand.. onderzoekskosten zijn al snel 150 euro bij pentax.. he! je voordeel is weg..

Maar uiteindelijk moet je het zelf weten..
Hm tja...shit :/
Niemand die al eens zijn body naar Pentax heeft gestuurd en een factuur moest laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:43:
[...]

Hm tja...shit :/
Niemand die al eens zijn body naar Pentax heeft gestuurd en een factuur moest laten zien?
Ik, maar dat ging gewoon via de winkelgarantie.

Ik zou er iig voorzichtig mee zijn, voor hetzelfde geld staat het serienummer op een zwarte lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
De 77 is ook erg compact, zie hier gemonteerd op een oude ME-Super (m'n K10D had ik nodig om de foto te maken):

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/matthijs/ME-S-77ltd.jpg

Niet zo compact als de DA70 natuurlijk, maar je hebt het dan over kleine verschillen. De 77 is over het algemeen gewoon een wat betere lens (op CA na, maar dat valt eenvoudig te verhelpen - iets wat in praktijk zelden nodig is) maar daar betaal je dan ook voor. Ik geloof niet dat de 70 op de prijs na echte voordelen boven de 77 heeft.

Overigens kom ik nu toch in de verleiding om weer eens een diarolletje in die ME-Super te steken om het echte potentiaal van de 77 eens tot uiting te laten komen. Alleen een blik door de zoeker is genoeg om daar erg benieuwd naar te worden. Die mooie scherptediepte, dat grote zoekerbeeld, dat scherpstelwigje in het midden en de gedachte aan het instellen met de goede oude diafragmaring... Jammer dat het weer niet echt meewerkt vandaag.

Edit: Whoops, Erasmo was me voor... *shit*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garantie loopt altijd via een winkel, het is niet mogelijk om zelf zaken naar pentax op te sturen. Klop je aan bij een winkel zullen zullen ze om een bon vragen. Als je aangeeft dat je hem "ergens anders" hebt aangeschaft en dus geen bon van die winkel waar je bent hebt zullen ze kosten rekening voor de "service" van het versturen e.d. uit ervaring weet ik dat je dan over 50-60 euro praat. Normaal heeft een winkel winst gemaakt op het produkt en verlenen ze die service gratis. Nu heeft iemand die winst gemaakt en vragen ze er geld voor. Dus als er iets is ben je je winst dubbel en dwars kwijt. Is er niets dan heb je het gewonnen!
Of er gewerkt wordt met zwarte lijsten weet ik niet. Vraag eens naar de herkomst en het serienummer. Serienummer geeft misschien op google een resultaat?

Hou ons eens op de hoogte, ben toch wel nieuwsgierig.
De betreffende advertentie staat overigens als een ruime week op marktplaats..
*heb k10d op marktplaats staan, iets duurder maar wel met bon :) *
Sorrie.. mag ik hier niet vermelden ;)
Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]