Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
mwolthers schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 12:23:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt; als je voor het afdrukken wil zien of je instellingen goed zijn kijk je gewoon in de zoeker, dat geeft je een veel beter beeld dan welke liveview dan ook. En daarmee kom ik meteen aan een groot nadeel van de k200d: Hij heeft een pentamirror zoeker wat wil zeggen dat je zoekerbeeld relatief klein en donker is. Zelfde geldt overigens voor de concurrentie maar vergelijk het maar eens met het zoekerbeeld van een k10d of een k20d (pentaprisma zoeker). Misschien bedoelde je juist na het afdrukken; dan krijg je bij elke dSLR gewoon je foto in je schermpje achterop net als bij een compact. Dat geeft je een indruk of je belichting en scherpte grofweg in de goede richting zitten ;)
Dit bericht triggerde mij tot de volgende vraag:
Ik ga een pentax DSLR kopen, omdat ik nog een aantal lichtsterke primes heb (o.a. 50mm 1.7 en een 28mm 2.8). Ik ben met mijn oude analoge slr (cosina) goed gewend aan handmatig scherpstellen wat ik ook met een dslr van pentax zal moeten doen in het gebruik van deze analoge primes.

Ik dacht eraan om een k200d te kopen, maar nu lees ik dat de zoeker van een k10d veel beter/groter is dan die van de k200d. Is dat een groot voordeel bij het handmatig scherpstellen? Zowiezo heeft de k10d 2 wieltjes wat ik ook erg waardeer. Verder is de k10 2e hands redelijk verkrijgbaar. Is het dan handiger een k10 te kopen? Ik ben echt van plan veel gebruik te maken van de primes. De k10d heeft ook dezelfde sensor als de k200d, dus qua kwaliteit (ik schiet alles in raw) zou het ook niet veel uit moeten maken...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Het is hier iets eerder ook genoemd, maar kijk dan ook naar de GX20 van Samsung. Dat is nagenoeg de indentieke camera alleen dan heel goedkoop te importeren. Enkele pagina's terug was hier nog een hele discussie over.

Oude analoge camera's waren volgens mij wel makkelijker met manueel focussen door de 2 vakken die je gelijk moest krijgen. Ik heb ook gelezen dat een 1,6x magnifier aangeraden wordt voor manueel focussen. Kost ook niet zo veel.

Ik denk wel dat je met de zoeker van de K10D een hoop winst kan behalen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laat ik even duidelijk stellen dat de zoekers van alle Pentax dSLR's *beroerd* zijn als je er manual mee wilt focussen. Het verschil tussen scherp en onscherp in de zoeker is er gewoon niet; eigenlijk heeft het gebruikte matglas al een scherptediepte van zichzelf. M.a.w. zelfs als je een 50mm f/1.4 lens gebruikt kijk je qua scherptediepte eerder tegen het beeld van een 50mm f/5.6 aan. Wat op je matglas scherp lijkt is dan op de foto totaal en hopeloos onscherp.

Ik loop hier zelf steeds meer tegen aan met mijn tientallen primes. Allereerst ga ik proberen een oud matglas (van een MX of zo) bij te vijlen. Werkt dit dan ga ik dat matglas gebruiken, of anders koop ik een Katz Eye.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een pentamirror zoeker is niet zozeer kleiner dan een pentaprisma, maar wel donkerder vanwege de extra glas-lucht overgangen. Voor het handmatig scherpstellen maakt 't in de praktijk niet zo gek veel verschil.

Wat ik bij handmatig scherpstellen wel heel erg aan kan raden is een matglas met deelbeeldprisma ('split prism focusing screen' googlet wat handiger ;)). Ik gebruik zelf met erg veel genoegen eentje van Katz Eye, maar die is nogal aan de prijs. Op eBay zijn ook wel goedkopere alternatieven te vinden, meestal bijgeslepen Minolta matglazen, en daar hoor je ook vrij veel goede verhalen over. Ik heb hier echter zelf geen ervaring mee.

Als die 50mm/1.7 en 28mm/2.8 trouwens geen A-stand op de diafragmaring hebben, zijn ze uitsluitend te gebruiken in M-stand (dus diafragma en sluitertijd zelf instellen) en vergt de lichtmeting nog een extra handeling. Werkt prima, maar je moet dan wel weten of dat "jouw ding" is...

edit:
spuit 11...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Dat is 't volgende item op m'n lijstje ; ik loop ook regelmatig tegen dat probleem aan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Spotmatic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:45:
Laat ik even duidelijk stellen dat de zoekers van alle Pentax dSLR's *beroerd* zijn als je er manual mee wilt focussen. Het verschil tussen scherp en onscherp in de zoeker is er gewoon niet; eigenlijk heeft het gebruikte matglas al een scherptediepte van zichzelf. M.a.w. zelfs als je een 50mm f/1.4 lens gebruikt kijk je qua scherptediepte eerder tegen het beeld van een 50mm f/5.6 aan. Wat op je matglas scherp lijkt is dan op de foto totaal en hopeloos onscherp.
Bekend probleem, iedere APS-C camera heeft hier (in meer of mindere mate) last van. Om een zo helder mogelijk zoeker beeld te krijgen voldeed een relatief vlak matglas niet meer. Men is er kuiltjes (een soort golfbal profiel) in gaan slijpen in de zoektocht naar meer helderheid. Gevolg is wel dat het matglas niet meer vlak is en daardoor de scherptediepte bij grote diagragma's groter doet lijken. In het geval van m'n minolta 5D klopt het vanaf ongeveer f/2.5 weer redelijk.

Voor sommige mid-end en high-end camera's zijn matglazen te koop die iets minder helder zijn maar een nauwkeuriger weergave van de DOF bieden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Even 'n snelle vraag over die KatzEye ; heeft iemand hier in op Got zo'n matglas voor Pentax? Ik lees er namelijk wisselende reviews van : de een vind 'm fantastisch, de ander verteld dat de lichtmeting compleet in de war is (van -0.3EV tot -1.0EV moeten compenseren afhankelijk van de gekozen lens en diafragma...).
Voor ik 145 dollar uitgeef wil ik toch wel een beetje zekerheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelG schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:43:
Even 'n snelle vraag over die KatzEye ; heeft iemand hier in op Got zo'n matglas voor Pentax? Ik lees er namelijk wisselende reviews van : de een vind 'm fantastisch, de ander verteld dat de lichtmeting compleet in de war is (van -0.3EV tot -1.0EV moeten compenseren afhankelijk van de gekozen lens en diafragma...).
Voor ik 145 dollar uitgeef wil ik toch wel een beetje zekerheid. ;)
Lees dit topic eens: http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=859.0. Er staat daar een compleet artikel over de KatzEyes en er wordt in de reacties ook iets gezegd over de lichtmeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Hmm zou een inkoopactie voor Katz-Eyes zin hebben? Zou er zelf ook best een willen namelijk.

Vandermark: Digitalstreet in Beuningen heeft de K10D nog op voorraad zag ik. Zou een optie kunnen zijn. Zelf heb ik nog nooit met een pentamirror gewerkt dus kan ik de vergelijking niet erg goed maken, maar ik weet wel dat het minder is dan een pentaprisma en die vind ik al niet super... Persoonlijk zou ik op dit moment de K20D zeker boven de K10D verkiezen aangezien de nieuwe sensor wel echt beter schijnt te zijn (los van het hogere aantal pixels; het lijkt mij namelijk dat 10 of 14 MP in praktijk geen verschil gaat maken) en er nog een aantal kleine verbeteringen zijn doorgevoerd. Die is wel flink duurder, maar z'n vrijwel identieke broertje, de Samsung GX-20, is dan weer goedkoop uit Engeland te halen zoals gezegd... Waarschijnlijk ben je dan uiteindelijk maar iets van 100 euro duurder uit dan met een K200D.
Spotmatic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:45:
Laat ik even duidelijk stellen dat de zoekers van alle Pentax dSLR's *beroerd* zijn
Welk merk doet dat beter dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welk merk doet dat beter dan??
Ik ken het zoekerbeeld van andere merken niet uit ervaring. Dus ik heb het echt specifiek over Pentax. Maar waarschijnlijk is het bij andere merken ook zwaar ruk. Voor de Canon 5D kun je trouwens speciale originele Canon matglazen kopen voor MF werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
mwolthers schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:52:
Hmm zou een inkoopactie voor Katz-Eyes zin hebben? Zou er zelf ook best een willen namelijk.

knip

Die is wel flink duurder, maar z'n vrijwel identieke broertje, de Samsung GX-20, is dan weer goedkoop uit Engeland te halen zoals gezegd... Waarschijnlijk ben je dan uiteindelijk maar iets van 100 euro duurder uit dan met een K200D.
Ik heb er 399 voor betaald + 30 pond verzondkosten. Tegen een wisselkoers van 1,09 dacht ik. Dus 470 voor de camera. Daarnast gelijk maar wat ander voordeeltejs gekocht 2 filters die iets goedkoper waren. En een rugzak die daar 75 euro goedkoper is. Heb nu alleen at spijt dat ik de 50-200mm niet erbij besteld heb. Kost eigenlijk maar 90 pond meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:46:
[...]

Lees dit topic eens: http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=859.0. Er staat daar een compleet artikel over de KatzEyes en er wordt in de reacties ook iets gezegd over de lichtmeting.
Het oorspronkelijke artikel daarvan had ik al gezien ja ; dat bedoel ik dus ook : die review is laaiend enthousiast, en rept met geen woord over de foute lichtmetingen....komt dat omdat hij de Optibrite versie gepakt heeft á raison de 55 dollar meer?

Mmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelG schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:57:
[...]
Het oorspronkelijke artikel daarvan had ik al gezien ja ; dat bedoel ik dus ook : die review is laaiend enthousiast, en rept met geen woord over de foute lichtmetingen....komt dat omdat hij de Optibright versie gepakt heeft á raison de 55 dollar meer?

Mmm...
Ik denk eerder dat hij -net als ik- vrijwel nooit spotmeting gebruikt. Dan zul je dit soort belichtingsproblemen ook niet zo vaak tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

thefox154 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:44:
[...]

Ik heb er 399 voor betaald + 30 pond verzondkosten. Tegen een wisselkoers van 1,09 dacht ik. Dus 470 voor de camera. Daarnast gelijk maar wat ander voordeeltejs gekocht 2 filters die iets goedkoper waren. En een rugzak die daar 75 euro goedkoper is. Heb nu alleen at spijt dat ik de 50-200mm niet erbij besteld heb. Kost eigenlijk maar 90 pond meer :X
Helaas geeft de firma die de Samsung GX 20 leverde nu aan dat hij uitverkocht en op is. Dus de lage prijs is niet meer haalbaar m.i. in Engeland. Blijkbaar een speciale partij geweest.

Wel lees ik nu op DPREVIEW forum dat er in USA een 100 $ rebate actie is voor de K20D. Eind februari loopt deze actie af en er wordt al op dat forum gesuggereerd dat de K20D daarna wel snel in prijs verder zal dalen omdat er een nieuwe camera aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Thefox154:

Mis je ook dingen in je Samsung GX 20 ? Zoals de 21 fps mogelijkheid en andere zaken die verschillen tov de Pentax K20D. Het zou interessant kunnen zijn om deze verschillen eens op hun waarde te beoordelen. Jij kunt er misschien een helder licht op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:14:
Ik denk eerder dat hij -net als ik- vrijwel nooit spotmeting gebruikt. Dan zul je dit soort belichtingsproblemen ook niet zo vaak tegenkomen.
Dat denk ik ook. Ik gebruik ook nauwelijks spotmeting, en met de simpelste Katz Eye (geen optibright, geen lijntjes) volstaat bij mij een standaard correctie van -1/3 stop. Dit met een *ist DS, maar ik neem aan dat dit voor nieuwere Pentaxen niet anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
mwolthers schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:52:

Vandermark: Digitalstreet in Beuningen heeft de K10D nog op voorraad zag ik. Zou een optie kunnen zijn. Zelf heb ik nog nooit met een pentamirror gewerkt dus kan ik de vergelijking niet erg goed maken, maar ik weet wel dat het minder is dan een pentaprisma en die vind ik al niet super... Persoonlijk zou ik op dit moment de K20D zeker boven de K10D verkiezen aangezien de nieuwe sensor wel echt beter schijnt te zijn (los van het hogere aantal pixels; het lijkt mij namelijk dat 10 of 14 MP in praktijk geen verschil gaat maken) en er nog een aantal kleine verbeteringen zijn doorgevoerd. Die is wel flink duurder, maar z'n vrijwel identieke broertje, de Samsung GX-20, is dan weer goedkoop uit Engeland te halen zoals gezegd... Waarschijnlijk ben je dan uiteindelijk maar iets van 100 euro duurder uit dan met een K200D.
Bij konijnenberg is de k10d body nu nieuw voor 349, dat is pas een mooie prijs, op marktplaats wordt die 2e hands voor 350 aangeboden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
KRG schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:32:
Thefox154:

Mis je ook dingen in je Samsung GX 20 ? Zoals de 21 fps mogelijkheid en andere zaken die verschillen tov de Pentax K20D. Het zou interessant kunnen zijn om deze verschillen eens op hun waarde te beoordelen. Jij kunt er misschien een helder licht op geven.
Ik ben zelf nog een redelijke beginner :+ Dus of mijn blik echt objectief is weet ik niet haha.
Wat je bedoelt met 21fps is me niet helemaal duidelijk. De verschillen die ik zelf gevonden had ware:

-Andere menu Nooit met pentax menu gewerkt maar het menu van samsung wijst zich vanzelf. Super simpel en duidelijk
-Mist de menuoptie voor extended dynamic range. Niets van gemerkt. Volgens pentax gaat dit
-Andere vormgeving en toetsen waardoor de grip niet uitwisselbaar is type a of b aanschaffen maakt niet uit lijkt me
-KD20 heeft pentax raw formaat & adobeformaat, samsung alleen adobe.
-Lens van de KD20 is MKII, GX20 MK1. Kan ik geen objectief oordeel over geven. Ik ken de markII niet en tenopzichte van mijn panasonic is het een stap voorwaarts.

De volgende dingen zijn mij opgevallen maar liggen aan de fotograaf :+
Afgelopen weekend in luxemburg zijn me een aantal dingen opgevallen. Het was erg donker weer (donkere lucht, heel lichte sneeuw), en daar 4 uur gewandeld tussen en door de rotsen. Ik had toch een redelijk aantal bewogen fotos. Dan wil ik te snel, wat ik met de panasonic gewent was. Op advies van de samsung handleiding had ik de stabilisatie standaard uit. Ik merk gewoon dat ik nog echt veel moet nadenken nu over de beste instelling voor het moment dit moet met wat oefening wat meer op de automatische piloot gaan hoop ik :*)

Wat me verder is opgevallen is dat de foto op het scherm en de zoeker goed scherp lijkt terwijl in de praktijk de camera op een ander punt in de foto heeft scherp gesteld als ik zelf wou. Inmiddels ben ik erachter dat er 2 knoppen zijn om dit te corrigeren. En de scherptediepte was in sommige foto's anders als mijn intentie was. Dus hier moet ik ook weer mee op ontdekkingsreis.

Een poging van wat macrofotografie is wel zeer goed verlopen.
Met andere woorden, ik heb weer een boel huiswerk. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thefox154 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:52:
[...]
Op advies van de samsung handleiding had ik de stabilisatie standaard uit.
Waarom? Bij mijn K20D heb ik de stabilisatie altijd standaard aan staan, tenzij ik op statief werk. Ik kan geen zinnige reden verzinnen waarom je de stabilisatie in andere omstandigheden uit zou willen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Thefox 154

Je hebt volgens mijn info bij de pentax K20D een mode waarin je 21 beelden per seconde (21 fps) kunt schieten. Een soort video achtig effect. de max. resolutie is dan 1,3 Megapixels per beeldje.

Ik had elders gelezen dat de Samsung dat niet zou hebben.

Ik ben ook benieuwd of er nog andere sites in Engeland zijn waar de Samsung nog goedkoop te leveren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Spotmatic schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:19:
[...]

Waarom? Bij mijn K20D heb ik de stabilisatie altijd standaard aan staan, tenzij ik op statief werk. Ik kan geen zinnige reden verzinnen waarom je de stabilisatie in andere omstandigheden uit zou willen zetten.
lol daar ben ik nu ook achter, het staat er echt in, wist ik veel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Spotmatic schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:08:
[...]

Ik ken het zoekerbeeld van andere merken niet uit ervaring. Dus ik heb het echt specifiek over Pentax. Maar waarschijnlijk is het bij andere merken ook zwaar ruk. Voor de Canon 5D kun je trouwens speciale originele Canon matglazen kopen voor MF werk.
Ik heb ook geen ervaring met andere merken, maar wat ik altijd van iedereen hoor is dat van dSLR camera's de zoekers ten opzichte van film-SLR camera's per definitie slechter zijn. Dat is dus geen Pentax-kwaal maar wel een kwaaltje dat je iets kan verlichten met een pentaprisma. Ik ben het met je eens dat ook die zoeker niet wereldschokkend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik heb gisteren even zitten spelen met de Praktica Super-TL2, en sjongejongejonge wat is die zoeker een genot.
Okay, natuurlijk is de zoeker groter vanwege 't fullframe aspect, maar ook het scherpstellen is zo veel eenvoudiger.
Bij de Pentacon 50 f/1.8 zie je direct de realistische DoF die van toepassing is ; ter vergelijk had ik de K20D voorzien van de smc M 50mm f/1.7, en de DoF is daar gewoon stukken groter (in de zoeker), met als gevolg dat je toch vaak misgrijpt bij 't scherpstellen.

De zoeker van de K20D is wel wat helderder dan die van de Super-TL2, maar dat kan ook komen door de ranzigheid van die ouwe camera....misschien moet ik 'm toch eens een poetsbeurt geven. >:)

Is die scherptediepte op de KatzEye ook veel realistischer of heft 't APS-C effect dat weer op?

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 06-02-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Ik lees hier wat over KatzEye, maar zijn goedkope(re) altenatieven ook het overwegen waard?
Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3260/2614804593_95e9300358.jpg?v=0

Hier te vinden, middels een linkje naar eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MarcelG
Het oppervlak van een APS-C matglas is slechts zo'n 43% van dat van een kleinbeeld exemplaar, dus verwacht maar niet dat je met een Katz Eye opeens de scherptediepte veel beter in de zoeker kunt beoordelen. Maar de kans op misgrijpen bij 't scherpstellen is wel gigantisch veel kleiner vanwege z'n deelbeeld- en microprisma's.

@JWfx
Die eBay-matglazen zijn voor zover ik weet meestal bijgeslepen Minolta (kleinbeeld-)matglazen, dus de optische kwaliteit zal wel goed zitten. Muggenzifters moeten er wel rekening mee houden dat die Minolta glaasjes 0.2mm dikker zijn dan die van Pentax (0.9 t.o.v. 0.7mm), waardoor a) je iets meer kracht nodig hebt bij het verwisselen van 't matglas, en b) het scherpstelvlak niet gegarandeerd op exact die plek hoeft te zitten waar je Pentax 'm verwacht.
Maar op 't internet hoor je eigenlijk nooit iemand erover of die 2 puntjes een nadeel zijn in de praktijk, eigenlijk is iedereen er gewoon tevreden over.

Bij m'n *ist DS is een Katz Eye letterlijk met een vingernagel en een tandenstoker te verwisselen, de nagel om het matglas los te wippen, en 't stokje om te voorkomen dat 't frame waar het matglas inligt op de spiegel stuitert. Kost je totaal zo'n 10 seconden als je rustig aandoet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn volgende 42 aanwinsten (je moet wat):

1) Een Carl Zeiss Jena 135mm f/4 Sonnar (alu versie). Stock foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.ritzcam.com/catalog/images/Jena-135f4x.jpg

2) Een Carl Zeiss Jena 50mm f/1.8 Pancolar Electric (vrijwel mint; let wel dit is optisch absoluut niet dezelfde lens als een Pentacon 50/1.8):

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/921c954202f94fd39d56f89lqb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/1078339a511d43afa5999atigy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/a6746d5935fc49b48010f36c26.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/d5c8af1906524df1975be5zldq.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.abload.de/img/f351d969ce9a49abbec024nlu9.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 06-02-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-07 11:03
Ik heb vandaag de Pentax k200d in m'n handen gehad en het voelde wel erg lekker. Eigenlijk is het enige nadeel wat ik zie dat er geen live view op zit. Ervaren jullie dat als een groot gemis?

Ik moet wel oppassen dat de Pentax nu ook gewoon een positief imago heeft bij mij om de een of andere reden, ik moet me natuurlijk niet daar teveel door laten leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

yootje schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:20:
Ik heb vandaag de Pentax k200d in m'n handen gehad en het voelde wel erg lekker. Eigenlijk is het enige nadeel wat ik zie dat er geen live view op zit. Ervaren jullie dat als een groot gemis?

Ik moet wel oppassen dat de Pentax nu ook gewoon een positief imago heeft bij mij om de een of andere reden, ik moet me natuurlijk niet daar teveel door laten leiden.
Om eerlijk te zijn heb ik het alleen aan gehad om het te testen, verder gebruik ik altijd de zoeker.

Ik zit trouwens te kijken voor een mooie UWA maar wat is de keuze tussen de Sigma 10-20 en de Pentax 12-24 moeilijk zeg ;(

Sigma:
-2 millimeter meer aan het korte eind
-Goedkoper

Pentax:
-SMC
-Het blijft een Pentax :P

[ Voor 16% gewijzigd door Erasmo op 06-02-2009 22:46 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Erasmo schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 22:31:
[...]

Om eerlijk te zijn heb ik het alleen aan gehad om het te testen, verder gebruik ik altijd de zoeker.

Ik zit trouwens te kijken voor een mooie UWA maar wat is de keuze tussen de Sigma 10-20 en de Pentax 12-24 moeilijk zeg ;(

Sigma:
-2 millimeter meer aan het korte eind
-Goedkoper

Pentax:
-SMC
-Het blijft een Pentax :P
De pentax 12-24 is echt veel duurder dan de tokina versie ervan..................

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Exphy schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 22:54:
[...]

De pentax 12-24 is echt veel duurder dan de tokina versie ervan..................
Klopt maar ook veel waardevaster, en SMC komt wel van pas bij landschappen, het werkt echt super goed tegen flares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Ik heb mijn besluit genomen: Ik neem een Pentax K200D! Nu is de laatste vraag nog: Welke lens zal ik erbij nemen? De voor de ahnd liggende optie is de standaard 18-55, maar is er misschien een geweldige, goedkope lens die ik veel beter kan nemen? Ik ben meer geinteresseerd in groothoek dan in superzoom (op dit moment), maar zoom is nooit weg natuurlijk, en ik zie bijvoorbeeld deze lens: pricewatch: Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC , of is dat dan toch slechtere kwaliteit?

En wat houdt smc precies in?

[ Voor 24% gewijzigd door yootje op 08-02-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
yootje schreef op zondag 08 februari 2009 @ 12:49:
Ik heb mijn besluit genomen: Ik neem een Pentax K200D! Nu is de laatste vraag nog: Welke lens zal ik erbij nemen? De voor de ahnd liggende optie is de standaard 18-55, maar is er misschien een geweldige, goedkope lens die ik veel beter kan nemen? Ik ben meer geinteresseerd in groothoek dan in superzoom (op dit moment), maar zoom is nooit weg natuurlijk, en ik zie bijvoorbeeld deze lens: pricewatch: Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC , of is dat dan toch slechtere kwaliteit?

En wat houdt smc precies in?
SMC is super multi coating

ik zou als je van groothoek houdt niet voor een superzoom gaan maar voor een 2 lensen systeem

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Exphy schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:22:
[...]

SMC is super multi coating

ik zou als je van groothoek houdt niet voor een superzoom gaan maar voor een 2 lensen systeem
Omdat een gespecialiseerde lens beter presteert met groothoek dan een alles in 1 lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
yootje schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:37:
[...]

Omdat een gespecialiseerde lens beter presteert met groothoek dan een alles in 1 lens?
Inderdaad. Dat is vooral qua vertekening nogal goed te merken. Maar ook scherpte en lichtsterkte hebben te lijden onder een groot zoombereik.

Je zou als alternatief voor de 18-55 de 16-45 kunnen overwegen. 2 mm meer groothoek zet best zoden aan de dijk en het is voor groothoek gewoon een hele goede lens. Momenteel is hij goed tweedehands te vinden maar ook nieuw kost hij je de kop niet; ik geloof dat hij laatste tijd zelfs vaak iets goedkoper wordt aangeboden. Hoeveel het precies gaat uitmaken qua beeldkwaliteit kan ik je niet zeggen aangezien ik de 18-55 niet ken. Ik weet alleen dat de 16-45 erg goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door mwolthers op 08-02-2009 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
mwolthers schreef op zondag 08 februari 2009 @ 16:17:
[...]

Inderdaad. Dat is vooral qua vertekening nogal goed te merken. Maar ook scherpte en lichtsterkte hebben te lijden onder een groot zoombereik.

Je zou als alternatief voor de 18-55 de 16-45 kunnen overwegen. 2 mm meer groothoek zet best zoden aan de dijk en het is voor groothoek gewoon een hele goede lens. Momenteel is hij goed tweedehands te vinden maar ook nieuw kost hij je de kop niet; ik geloof dat hij laatste tijd zelfs vaak iets goedkoper wordt aangeboden. Hoeveel het precies gaat uitmaken qua beeldkwaliteit kan ik je niet zeggen aangezien ik de 18-55 niet ken. Ik weet alleen dat de 16-45 erg goed is.
Dan ga ik toch maar voor de 18-55, de 16-45 is 307 euro, en dat is voor mij wel een rib uit m'n lijf gelijk. Mijn budget is 500 euro, voor 425 euro heb ik een Pentax K200D kit (met 18-55) en dan kan ik later altijd nog beslissen of ik een telezoom nodig heb (ik zie een 75-300mm voor 154 euro bijvoorbeeld, mocht ik het leuk vinden dan kan ik zoiets altijd later nog kopen). Dan kan ik van het overgebleven geld mooi een tas bijvoorbeeld kopen en een filter als ik iets over mn budget kan gaan (geheugenkaartjes heb ik al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

yootje schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:01:
[...]

Dan ga ik toch maar voor de 18-55, de 16-45 is 307 euro, en dat is voor mij wel een rib uit m'n lijf gelijk. Mijn budget is 500 euro, voor 425 euro heb ik een Pentax K200D kit (met 18-55) en dan kan ik later altijd nog beslissen of ik een telezoom nodig heb (ik zie een 75-300mm voor 154 euro bijvoorbeeld, mocht ik het leuk vinden dan kan ik zoiets altijd later nog kopen). Dan kan ik van het overgebleven geld mooi een tas bijvoorbeeld kopen en een filter als ik iets over mn budget kan gaan (geheugenkaartjes heb ik al).
De Pentax 55-300 is een mooie aanvulling op je kitlens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Okay, het heeft NIKS met Pentax te maken, maar toch wil 't hier even plaatsen: ik heb begin december meegedaan aan een fotografie wedstrijd op ArtLimited.net, en ik ben als een van de 30 fotografen geselecteerd voor een fotoboek "The Real Colors of my Life". :)
Datacolor presents you in cooperation with blurb a unique opportunity to see your pictures published in a high quality book, "The real colors of my life".

Colors are everywhere, day by day, minute by minute. They are used to express personality, whishes, identity, dreams, hope, pain. We want to know all about "your" colors, your inspiration. And even if your true love`s color is black - show it to us and we make the best book out of it.

How it works?
Upload 2 of pictures in the "The real colors of my life" project. Our jury will select and contact the 30 best photographers and give themt he fantastic opportunity to be included in the "The real colors of my life" book.

Each photographer featured in the book will get their own free copy. The three winners, whose images are chosen overall, get:

* First Prize: A one week workshop in Italy at TPW (Tuscany Photographic Worshop).
* Second prize: Adobe Photoshop CS4 & Adobe Photoshop Lightroom.
* Third prize: The "Nik complete collection" software.

Entries will be accepted from now until the 31st of January 2009 and can be in colour or black and white. Please have remember that if you are chosen, you will need to supply the image in a high resolution format.

The book will be available for sales on Blurb. All proceeds from the sale of the book will go to Las Mariposas, a children's village in Chile managed by the organisation "Hope for Children".
Ik heb nog niet gehoord of ik ook bij de top 3 zat, maar ik zat in elk geval bij de top 30! _/-\o_ Echt een goed begin van mijn week! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelG schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:31:
Ik heb nog niet gehoord of ik ook bij de top 3 zat, maar ik zat in elk geval bij de top 30! _/-\o_ Echt een goed begin van mijn week! :9
Gefeliciteerd alvast, het is altijd een geweldige thrill om te horen dat je door de selectie bent gekomen. Ik hoop dat je bij de laatste 3 zit! Kan ik de betreffende foto ook ergens bewonderen?

Overigens: de DA*55 is aanstaande en de winkels worden bevoorraad. Althans in Azië...

Afbeeldingslocatie: http://221.130.192.45/forum/200902/5043/504314/504314_1233909618.jpg

En wat een wonder, de lens is fullframe ;)

Afbeeldingslocatie: http://221.130.192.45/forum/200902/3401/340128/340128_1234152096.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:53:
[...]
Kan ik de betreffende foto ook ergens bewonderen?
Jazeker!
'Achter de duin' (Oostduinkerke, Belgische kust)
Afbeeldingslocatie: http://www.phomago.com/gallerie/images/O_MGO6792.jpg

'Magisch licht' (Altweerterheide, Limburg)
Afbeeldingslocatie: http://www.phomago.com/gallerie/images/O_MGO6329.jpg

Beide zijn genomen met de Sigma 17-70 op 17mm, in resp. november en oktober 2008.
Meer landschapsfoto's hier: http://www.phomago.com/galleries/landschap

[ Voor 51% gewijzigd door MarcelG op 09-02-2009 15:09 . Reden: plaatjesgeneuzel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Gister de 24-90mm f3.5-f4.5 even mee naar buiten genomen...best een fijn lensje geloof ik ;)

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/sunny2.jpg

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Frank|A schreef op maandag 09 februari 2009 @ 18:37:
Gister de 24-90mm f3.5-f4.5 even mee naar buiten genomen...best een fijn lensje geloof ik ;)

[afbeelding]
Inderdaad ; een erg mooie doortekening! Heb je iets aan postprocessing gedaan? De kleuren zijn erg aangenaam.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 09-02-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Alleen door de raw converter gegooi en de linker boven hoek geburnt

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Zo, met een beetje geluk heb ik donderdag mijn Pentax K200D, ik kijk er enorm naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
yootje schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 01:21:
Zo, met een beetje geluk heb ik donderdag mijn Pentax K200D, ik kijk er enorm naar uit!
De knoop door gehakt zie ik. Voor welke lens heb je nu uiteindelijk gekozen, de kitlens?
Ben erg benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb via marktplaats een deal gemaakt om een K10d over te nemen, incl. de kitlens. Ik wil het toestel even testen, laptop meenemen om wat jpg'tjes te bekijken. Wat is aan te bevelen voor het testen van het toestel, waar moet ik op letten?

Ik heb via marktplaats een pentax 135 mm 1:3.5 overgenomen voor 25 euro, mooie aanvulling op mijn 50mm 1.7 en 28mm 2.8. Ik zoek nu alleen nog een macrolens, ongeveer 100mm.

Moet wel oppassen dat ik niet spotmatic achterna ga... erg leuk om ebay en MP af te struinen voor mooie deals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
thefox154 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 08:06:
[...]

De knoop door gehakt zie ik. Voor welke lens heb je nu uiteindelijk gekozen, de kitlens?
Ben erg benieuwd naar de ervaringen.
De kitlens ja :)

Helaas moet het nog even wachten, ik wil hem graag bij Foto Booms halen (ligt in Amsterdam en is voor mij dus makkelijk te bereiken als er iets mis is), en hij zou woensdag binnen komen, maar helaas, ze hebben geen idee wanneer hij komt in feite. Beetje vaag vind ik, moeten ze wachten tot ie toevallig van een vrachtwagen afvalt? ;) De andere goedkope winkel in Amsterdam heeft hem ook niet. Ik zag hem ook bij het Spui liggen, maar daar was-ie een paar tientjes duurder, en dan wil ik liever nog even wachten.

Wel erg irritant als je er op rekent dat je hem donderdag hebt, maar goed, er zijn ergere dingen op de wereld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:12:
Ik heb via marktplaats een deal gemaakt om een K10d over te nemen, incl. de kitlens. Ik wil het toestel even testen, laptop meenemen om wat jpg'tjes te bekijken. Wat is aan te bevelen voor het testen van het toestel, waar moet ik op letten?

Ik heb via marktplaats een pentax 135 mm 1:3.5 overgenomen voor 25 euro, mooie aanvulling op mijn 50mm 1.7 en 28mm 2.8. Ik zoek nu alleen nog een macrolens, ongeveer 100mm.

Moet wel oppassen dat ik niet spotmatic achterna ga... erg leuk om ebay en MP af te struinen voor mooie deals...
Ik word beroemd door mijn objectieven-honger >:)

Wat het testen van de camera betreft: kijk of er rechtsonder (t.o.v. het lipje om het SD-kaartslot te openen) een stukje plastic is afgebroken. De eerste K10D's willen hier wel eens last van hebben Geen probleem op zich (de mijne heeft het ook) maar ik zou dit aanvoeren als punt om de prijs omlaag te krijgen ;)

Je zou ook nog de JPG's door Opanda iExif (http://www.opanda.com/en/iexif/) kunnen halen. Als je de EXIF gegevens doorbladert kom je ook de shutter count tegen. Ik zou de K10D niet kopen als er 90.000 foto's mee zijn gemaakt :)

Check of er niet teveel stof op de sensor zit (camera op Av, diafragma op f/22 en dan een foto maken van een witte muur). Die foto hoeft niet scherp te zijn, maar op deze manier zie je wel haarscherp alle stofjes zitten. Als er stof op zit: meer korting vragen (ik heb een Arctic Butterfly om de sensor te reinigen maar dat weet de verkoper uiteraard niet) ;)

Check of de SR werkt. Maak een foto bij 1/10s zonder en met SR, je moet een duidelijk verschil in scherpte kunnen zien. Bij gebruik van SR wel even wachten totdat het handje in de zoeker oplicht: de SR moet namelijk eerst op gang komen!

Kijk of het beschermkapje van de flitsschoen er nog bij zit. Zo nee: korting! ;)

Het zou ook leuk zijn als de doos erbij zit. Zo nee: korting! ;)

Verder moet de accu en de oplader natuurlijk aanwezig zijn. Maar dat is het wel zo'n beetje. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Spotmatic schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:21:
[...]

Ik word beroemd door mijn objectieven-honger >:)

Wat het testen van de camera betreft: kijk of er rechtsonder (t.o.v. het lipje om het SD-kaartslot te openen) een stukje plastic is afgebroken. De eerste K10D's willen hier wel eens last van hebben Geen probleem op zich (de mijne heeft het ook) maar ik zou dit aanvoeren als punt om de prijs omlaag te krijgen ;)

Je zou ook nog de JPG's door Opanda iExif (http://www.opanda.com/en/iexif/) kunnen halen. Als je de EXIF gegevens doorbladert kom je ook de shutter count tegen. Ik zou de K10D niet kopen als er 90.000 foto's mee zijn gemaakt :)

Check of er niet teveel stof op de sensor zit (camera op Av, diafragma op f/22 en dan een foto maken van een witte muur). Die foto hoeft niet scherp te zijn, maar op deze manier zie je wel haarscherp alle stofjes zitten. Als er stof op zit: meer korting vragen (ik heb een Arctic Butterfly om de sensor te reinigen maar dat weet de verkoper uiteraard niet) ;)

Check of de SR werkt. Maak een foto bij 1/10s zonder en met SR, je moet een duidelijk verschil in scherpte kunnen zien. Bij gebruik van SR wel even wachten totdat het handje in de zoeker oplicht: de SR moet namelijk eerst op gang komen!

Kijk of het beschermkapje van de flitsschoen er nog bij zit. Zo nee: korting! ;)

Het zou ook leuk zijn als de doos erbij zit. Zo nee: korting! ;)

Verder moet de accu en de oplader natuurlijk aanwezig zijn. Maar dat is het wel zo'n beetje. Succes!
Top, hier kan ik wat mee, bedankt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
vandermark schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:12:

Let ook even op de aan-uit schakelaar. Bij mij schakelde de camera al uit zodra je de schakelaar maar een beetje aanraakte. Dat is heel irritant want dan start alles weer opnieuw op. Mijn camera is toen zonder problemen omgeruild maar waar die toen heen gegaan is weet ik natuurlijk niet :-).

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Spotmatic schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:21:
[...]

Grappig dat je het zegt. Ik ben af en toe te lui om hem erop te zetten en ik vroeg me al af hoe erg dat was.
Zetten jullie hem er altijd weer op?

• thefox154
Damn, gister me lenshood gesloopt. Hond van me ouders vond het schijnbaar een lekker kuifje.. Heeft iemand een VOORDELIG adresje. Konijnenberg vraagt 35 voor een pentax lenshood en het is voor een kitlens. 3 tientjes bij leggen eni k heb de lens erbij :X

Nep ding van ebay, iemand ervaring mee, zijn maar een paar euro daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thefox154 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 08:01:
Damn, gister me lenshood gesloopt. Hond van me ouders vond het schijnbaar een lekker kuifje.. Heeft iemand een VOORDELIG adresje. Konijnenberg vraagt 35 voor een pentax lenshood en het is voor een kitlens. 3 tientjes bij leggen eni k heb de lens erbij :X

Nep ding van ebay, iemand ervaring mee, zijn maar een paar euro daar?
Ik zou voor zo'n ding van ebay/dealextreme gaan, het is toch maar een stuk zwart plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:05

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die lens en body doppen van dx zijn niet zo goed, die had ik ook besteld voor reserve maar de body dop past niet lekker, en de lens dop dekt niet de contact punten af.

Die lenshood heb ik geen ervaring mee.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De DX front caps zijn prima: je kunt ze ook monteren zonder de zonnekap te moeten verwijderen; dit i.t.t. die van Pentax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AlterEgo schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 15:54:
De DX front caps zijn prima: je kunt ze ook monteren zonder de zonnekap te moeten verwijderen; dit i.t.t. die van Pentax.
Pentax DA* heeft ook zo'n handig kapje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:22:
[...]
Pentax DA* heeft ook zo'n handig kapje :)
De latere DA objectieven ook, hoor... Neem bijvoorbeeld de SMC Pentax-DA 18-55 II ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
versie 1 van de kitlens ook ;)

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We praten hier wel over de lensdop en niet over de zonnekap hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
dat had ik niet door srry,
maar euh de mkI lensdop is niet zo moeilijk te verwijderen met de zonnekap er op :P
moet wel zeggen dat de lensdop van de da* (en dus kennelijk ook de mkII ;)) beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
juist, ik bedoelde inderdaad de zonnekap om het paar even op plat Nederlands te zeggen :P
Een kennis van mij shopt even in hongkong en anders kan ik altijd nog zon cheap ding bestellen. Echt mis kan dit niet gaan begrijp ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Momenteel flink aan het sparen voor (weer) een 85'er: de Enna Ennalyt 85mm f/1.5. Een behoorlijke bonk glas! Een FF camera wordt ook steeds aantrekkelijker voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Spotmatic schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:39:
Momenteel flink aan het sparen voor (weer) een 85'er: de Enna Ennalyt 85mm f/1.5. Een behoorlijke bonk glas! Een FF camera wordt ook steeds aantrekkelijker voor mij...
Wordt het onderhand niet eens tijd voor een bezoek aan de plaatselijke psychiater? 8)7
Zwaar gevalletje lba-syndroom :P ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vulcan750 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:53:
[...]

Wordt het onderhand niet eens tijd voor een bezoek aan de plaatselijke psychiater? 8)7
Zwaar gevalletje lba-syndroom :P ;)
Psychiater? Het kopen van objectieven is een perfecte uitlaatklep voor mij, dus om me nou te laten behandelen door een zieleknijper... Zou ik een foto van hem/haar mogen nemen? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Spotmatic schreef op zondag 15 februari 2009 @ 17:58:
[...]
Zou ik een foto van hem/haar mogen nemen? })
Ik zou zelf denk ik gaan voor de lieftallige assistente.... :+

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:39:
Voor de prijs van een FF DSLR kun je heel wat rolletjes volschieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

analoog is gewoon te verschillend van digitaal om het ene voor het andere zomaar te substitueren.
Ik heb 1x digitaal FF, en 2x analoog FF, maar analoog is gewoon heel anders, niet te vergelijken haast vind ik.
Het doel met de camera's is voor mij ook heel anders.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nomad schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 23:29:
analoog is gewoon te verschillend van digitaal om het ene voor het andere zomaar te substitueren.
Ik heb 1x digitaal FF, en 2x analoog FF, maar analoog is gewoon heel anders, niet te vergelijken haast vind ik.
Het doel met de camera's is voor mij ook heel anders.
Precies. Een film SLR past bovendien niet meer in mijn workflow. Ik heb trouwens al sinds 2002 geen film meer aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Mwah, SLR is leuk, maar imho tegenwoordig meer iets wat je heel specifiek toepast om een bepaald effect te verkrijgen, vooral uit het karakter van de gebruikte film...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Grr, de Pentax K200D is nog steeds niet op voorraad bij Foto Booms, ik word een beetje moedeloos, nog maar een mailtje gestuurd. Ik wil hem wel echt graag daar kopen namelijk. De goedkoopste in de pricewatch heeft hem ook niet, een andere in Amsterdam ook niet. Nu ken ik wel een winkel die hem wel heeft, maar volgens mij zijn die niet heel klantvriendelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door yootje op 18-02-2009 22:36 ]

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

yootje schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:35:
Grr, de Pentax K200D is nog steeds niet op voorraad bij Foto Booms, ik word een beetje moedeloos, nog maar een mailtje gestuurd. Ik wil hem wel echt graag daar kopen namelijk. De goedkoopste in de pricewatch heeft hem ook niet, een andere in Amsterdam ook niet. Nu ken ik wel een winkel die hem wel heeft, maar volgens mij zijn die niet heel klantvriendelijk.
Ik las zojuist dat het gerucht de ronde gaat dat de k200d eruit gaat. In Australie zijn ook al de nodige problemen. Wellicht dat op de PMA een nieuwe wordt aangekondigd.

Hier is het originele topic, maar ik moet eerlijk zeggen dat er zelde iets naar waarheid staat bij news and rumors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik lees op het Pentax form dat de k200d al een tijd uit productie is in Japan en andere delen van de wereld.. dus die zal wel end of life zijn en de k300d komt er aan!.

ik ben heel erg benieuwd wat Pentax gaat laten zien op de PMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:14
Hmmm... als je in de buurt van Almere woont zou je nog eens kunnen kijken of "Apollo" hem daar nog op voorraad heeft (of op hun website, www.apollo.nl, kijken). Daar heb ik mijn k200d ook gehaald.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Ik heb de Pentax k200d! Uiteindelijk toch bij Apollo gehaald, hoewel hij daar 459 euro was, ik zal jullie niet vervelen met waarom. :P Ik ben echt heel blij :)

1 dingetje: Er zit een soort vetvlekje op het eerste glas wat je tegenkomt van de body. Wat is de beste manier om dat eraf te halen? Wel een beetje vaag, het kan echt niet door mij komen, ik heb 2 keer een lens erop gezet en het ding echt niet aangeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met lensoppervlakken hoef je niet zo vreselijk voorzichtig te doen, als je 't maar met beleid doet. Dus nooit poetsen (te hard drukken kan de coating laag aantasten), maar zacht uitwrijven van het midden naar de rand toe. Waar je wel heel voorzichtig mee moet zijn (als in: liever niet gebruiken) zijn schoonmaakmiddelen en bv. geimpregneerde (brillen-)doekjes.

Wat je wel kunt gebruiken:
- Speciale lenzendoekjes als je die in huis hebt. Deze viscosedoekjes zijn te koop bij o.a. de fotozaak, maar echt nodig heb je ze niet.
- Een niet pluizend katoenen lapje, een oude, vaak gewassen zakdoek is ideaal. Eventueel iets bevochtigen met (gedestilleerd) water. Gewoon kraanwater kan ook wel, maar op den duur kun je dan een kalkaanslag op je lens krijgen.
- Is 't vlekje dan nog niet weg, dan kun je dat doekje bevochtigen met fotozuivere isopropanol. Dit is o.a. te koop bij de drogist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 08:46:
Met lensoppervlakken hoef je niet zo vreselijk voorzichtig te doen, als je 't maar met beleid doet. Dus nooit poetsen (te hard drukken kan de coating laag aantasten), maar zacht uitwrijven van het midden naar de rand toe. Waar je wel heel voorzichtig mee moet zijn (als in: liever niet gebruiken) zijn schoonmaakmiddelen en bv. geimpregneerde (brillen-)doekjes.

- Speciale lenzendoekjes als je die in huis hebt. Deze viscosedoekjes zijn te koop bij o.a. de fotozaak, maar echt nodig heb je ze niet.
- Een niet pluizend katoenen lapje, een oude, vaak gewassen zakdoek is ideaal. Eventueel iets bevochtigen met (gedestilleerd) water. Gewoon kraanwater kan ook wel, maar op den duur kun je dan een kalkaanslag op je lens krijgen.
- Is 't vlekje dan nog niet weg, dan kun je dat doekje bevochtigen met fotozuivere isopropanol. Dit is o.a. te koop bij de drogist.
Bedankt voor de tips!

Als ik mn camera op de hoogste aperture doe (en in donker licht, dus de sluitertijd is een paar seconden) en op AF doe, lijkt het alsof ie niet kan focussen. Hij neemt in ieder geval geen foto, en bij MF wel. Is dat een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat focussen kan kloppen, omdat het donker is kan de camera niet genoeg contrast onderscheiden en dus geen scherpstelpunt vinden. Je cam is ingesteld dat hij niet kan afdrukken bij out of focus en bij manueel ben jij de baas en dus drukt hij wel af (scherp of onscherp).

Dat er een vettige vlek op zit is overigens raar bij een nieuwe camera...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 12:30:
Dat focussen kan kloppen, omdat het donker is kan de camera niet genoeg contrast onderscheiden en dus geen scherpstelpunt vinden. Je cam is ingesteld dat hij niet kan afdrukken bij out of focus en bij manueel ben jij de baas en dus drukt hij wel af (scherp of onscherp).

Dat er een vettige vlek op zit is overigens raar bij een nieuwe camera...
Ik ben inmiddels terug geweest bij Apollo, en ergens bleek er ook iets te zitten waar de verkoper niet bij kon(ik had het niet eens opgemerkt), en kreeg ik direct een nieuwe body. Erg netjes! (zo bindt je klanten :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onderhand was ik het standaard matglas van mijn K10D wel een beetje zat aan het worden. Met M42 primes was het steeds weer "hit or miss". Als het in de zoeker scherp leek dan was de foto totaal onscherp en omgekeerd. Dus ik gaf het op en heb vanmorgen een oude Pentax ME-Super gesloopt voor het matglas (de ME-Super heeft een niet verwisselbaar matglas maar je kunt hem wel verwijderen door de bovenkap eraf te halen en het prisma los te schroeven).

De stappen die ik nam:

1. Matglas verwijderen uit de ME-Super

2. Matglas uit de K10D halen, dat gaat heel eenvoudig door de objectiefmond heen. Lipje indrukken en de matglashouder klapt naar beneden. Met een pincet kun je het matglas aan de "tab" naar buiten halen.

3. Pak een stuk fijn schuurpapier en draag latex handschoenen. Schuur de randen van het ME-Super matglas bij, net zolang tot de grootte van het nieuwe matglas gelijk is aan de grootte van het originele matglas.

4. Reinig het matglas. Ik gebruikte hiervoor een bus met gecomprimeerde lucht. Alle troep blaas je er zo af.

5. Leg het nieuwe matglas in het frame van de K10D, waarbij je oplet dat de matte kant boven ligt. Duw het frame naar boven tot deze vastklikt.

Mijn eerste reactie terwijl ik in de zoeker keek: het had schoner gekund, maar er zat nu minder troep op dan op het oude matglas, dus ik was tevreden.

Mijn tweede reactie: ooohhh wat heb ik dit soort matglas gemist! Hallo deelbeeldwig, hallo microprisma's, wij zullen snel vriendjes worden ;D

Tenslotte heb ik het focussen getest. Wie schetste mijn verbazing toen mijn eerste foto al perfect scherp was, dat was met het standaard matglas van de K10D nooit zo.

Wat plaatjes. Dit zijn de matglazen: de bovenste is van de ME-super, de onderste is het originele matglas. Merk op dat de randen niet echt 100% recht zijn maar dat is ook niet echt te doen met deze methode (schuurpapier). Het hoeft echter ook niet perfect recht te zijn omdat dit geen invloed heeft op de scherpte in de zoeker. De tab op het originele matglas is niet echt noodzakelijk maar is meer voor de handigheid bij het verwisselen.
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglass1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglass2.jpg

Het nieuwe matglas in de K10D. Wie vindt dit nou geen mooi uitzicht :)
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglass3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglass4.jpg

Ik heb hier gefocust op de letter "H".
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglassa.jpg

Kijk eens hoe perfect de focus is... Precies in het midden van de schroef.
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglassb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/groundglassc.jpg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Spotmatic schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 18:26:
zeer interessamt verhaal van spotmatic over matglas vervangen
Top zeg. Ik krijg binnenkort m'n k10d binnen en heb ook een aantal mooie MF lenzen. Ik heb ook nog een oude SLR: een cosina, daar ga ik het matglas uit slopen en dit dan ook proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Goede tip, Spotmatic, het is de moeite waard om daar eens een oud en versleten beestje voor te slopen. Mijn ME-Super ga ik er niet aan opofferen, ben iets teveel gehecht aan dat toestel aangezien het mijn eerste spiegelreflex was en daarmee het begin van mijn fotografie-hobby... destijds voor 200 gulden in de vitrines bij foto Boom in Almelo opgepikt (in 1994/95 ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 18:58

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Voor een paar euri's heb je er eentje uit Hong Kong...

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooi project spot! _/-\o_
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 08:46:

Ik gebruik sinds kort sigarettenvloei, werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
vandermark schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 20:47:
[...]

Top zeg. Ik krijg binnenkort m'n k10d binnen en heb ook een aantal mooie MF lenzen. Ik heb ook nog een oude SLR: een cosina, daar ga ik het matglas uit slopen en dit dan ook proberen :)
Hoe zit het trouwens met het feit dat oude slr's een veel groter matglas hebben? Kun je dat er zomaar vanaf schuren om het passend te maken? Kan het dus in feite met alle oude matglazen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vandermark schreef op zondag 22 februari 2009 @ 08:32:
[...]
Hoe zit het trouwens met het feit dat oude slr's een veel groter matglas hebben? Kun je dat er zomaar vanaf schuren om het passend te maken? Kan het dus in feite met alle oude matglazen??
Volgens mij moet dit gewoon kunnen. Ik ken een K100D gebruiker die een Contax matglas gebruikt. Maar ik heb dus alleen persoonlijke ervaring met het matglas van de ME-Super. Als je een oude Pentax MX hebt liggen dan wordt het helemaal makkelijk want je kunt het matglas dan via de objectiefmond verwijderen.

Wat mij nog het meest heeft verbaasd van de hele operatie is dat het zo makkelijk ging. Ik was iets van 20 minuten bezig met schuren en hierna paste het meteen in de K10D. Aan de andere kant lijkt de lichtmeting nog steeds bagger te zijn, maar dit moet ik nog goed uittesten.
PvH18 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:11:
Yep, maar we zijn Tweakers of niet dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

De K20D heeft dezelfde afmeting matglas of niet? Dan kan ik namelijk ook aan de slag. :-)
Even bij schoonvader de ME uit de vitrinekast grissen. :)
Ik heb ook nog een Praktica Super TL en een Super TL2 liggen...zou dat ook passen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelG schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:02:
De K20D heeft dezelfde afmeting matglas of niet? Dan kan ik namelijk ook aan de slag. :-)
Even bij schoonvader de ME uit de vitrinekast grissen. :)
Ik heb ook nog een Praktica Super TL en een Super TL2 liggen...zou dat ook passen? :P
Probeer het uit :) Overigens zijn het matglas van de K10D en de K20d gelijk, die van de K100D is anders maar ik weet niet in welk opzicht. Het lijkt me dat ze even groot zouden moeten zin. Misschien dat het lipje ergens anders zit?

Overigens krijg je de ME zeker niet zo makkelijk uit elkaar als je wel denkt... Ik had geen geduld en heb zelfs een blikschaar gebruikt om de bovenkap deels door te knippen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
PvH18 schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:11:
Heb je een linkje? Zal wel via eBay zijn maar daar ben ik compleet niet in thuis, dus je hulp is welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Ik wou even het volgende kwijt: Oef, wat geniet ik van mijn eerste DSLR! Er gaat een wereld voor me open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:11:
[...]

Probeer het uit :) Overigens zijn het matglas van de K10D en de K20d gelijk, die van de K100D is anders maar ik weet niet in welk opzicht. Het lijkt me dat ze even groot zouden moeten zin. Misschien dat het lipje ergens anders zit?

Overigens krijg je de ME zeker niet zo makkelijk uit elkaar als je wel denkt... Ik had geen geduld en heb zelfs een blikschaar gebruikt om de bovenkap deels door te knippen :X
Mmmm, ik ben benieuwd. Dat zou toch theoretisch gezien niet nodig hoeven te zijn....zo'n ME is toch ook in elkaar geschroefd, en als 't in elkaar geschroefd is kan 't ook uit elkaar. :)
yootje schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:17:
Ik wou even het volgende kwijt: Oef, wat geniet ik van mijn eerste DSLR! Er gaat een wereld voor me open :)
Gefeliciteerd, en welkom bij de club. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
yootje schreef op zondag 22 februari 2009 @ 14:17:
hehe heel goed. Ik ben ook druk aan het leren.. Nu nog even wat mooi weer want fotos met grauw weer erop heb ik genoeg.... Ik wil nu wel is wat vleurige landschap pics :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:14
mwolthers schreef op zondag 22 februari 2009 @ 13:12:
[...]

Heb je een linkje? Zal wel via eBay zijn maar daar ben ik compleet niet in thuis, dus je hulp is welkom :)
Ik heb daar ook wel oren naar :-). Being slechtziend is het maken van foto's door het huidige glas van mijn K200D heen net te doen, maar moet ik toch te erg vertrouwen op de AF. Een iets duidelijkere zou dus geen overbodige luxe zijn. En dan maar hopen dat de lichtmeting er niet te erg door van slag raakt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Haha, die Spot!
Ik lees je betoogje nu pas, maar ook ik heb een ME uit elkaar gehaald! (heb er toch 3)
Tof dat je even verteld dat het ook daadwerkelijk kan!

@mwolthers: http://gathering.tweakers...message/31465554#31465554
Via die link daarin kun je ze misschien nog terugvinden.

Weet iemand hoe het zit met die lichtmeting van die dingen? Ook mis ik referentiegrids en dergelijke.

[ Voor 7% gewijzigd door JWfx op 23-02-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JWfx schreef op maandag 23 februari 2009 @ 15:21:
Haha, die Spot!
Ik lees je betoogje nu pas, maar ook ik heb een ME uit elkaar gehaald! (heb er toch 3)
Tof dat je even verteld dat het ook daadwerkelijk kan!
Succes! Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ik vind het gemak van het focussen nu zo tof dat ik er gisteren even met een voor velen vrij onbekend lensje op uit ben geweest. Niets bijzonders, maar wel alles lekker scherp:

http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=1159.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Laatst online: 13-09 10:22
Van welke camera's is het matglas eigenlijk allemaal te gebruiken voor de K10D?
Ik heb ook gemerkt dat het scherpstellen af en toe gokken is...

[ Voor 3% gewijzigd door rcheinen op 24-02-2009 15:10 ]

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Yes, ik heb gisteren een 2e hands K10d op de kop getikt bij een fotozaak in de plaats waar ik werk, incl. 6 maanden garantie. Ze hadden ook nog een 2e hands 360fgz flitser van pentax die ik voor 75 euro met 6 maanden garantie mee mocht nemen!

Wat een camera, ik heb meteen leuke foto's gemaakt met mijn 50mm 1:1.7 (m versie), wat gaaf om die na al die jaren weer te gebruiken! Maar ik ga ook zo'n matglas kopen op ebay, ik heb vier primelenzen dus dat wordt wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcheinen schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 13:58:
Van welke camera's is het matglas eigenlijk allemaal te gebruiken voor de K10D?
Ik heb ook gemerkt dat het scherpstellen af en toe gokken is...
Er is in feite geen 'vanaf' te noemen, en ook het merk/type van de donor-camera is niet echt van belang. Waar je vooral op moet letten is of het matglas niet beduidend dikker is dan de 0.7mm die Pentax hanteert. Dunner is geen probleem, dan wordt 't glaasje wel door de veertjes in de houder op z'n plaats gedrukt, maar dikker kan problematisch zijn. Volgens zeggen zit de 0.9mm van een Minolta matglas op 't randje en is soms 't houdertje maar met moeite weer vast te klikken.

Ik heb geen micrometer of zo bij de hand, maar op 't gevoel lijkt 't matglas van een Pentax MX een fractie dunner te zijn dan die van een *ist DS (en waarschijnlijk ook van de overige Pentax DSLRs), dus dat zou een goede kandidaat zijn.

Edit: voor Erasmo: voor MX, achter *ist DS (matglazen liggen tegen elkaar aan).
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/Pentax%20focussing%20screens%20small.jpg
grote versie

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:39:
[...]

Er is in feite geen 'vanaf' te noemen, en ook het merk/type van de donor-camera is niet echt van belang. Waar je vooral op moet letten is of het matglas niet beduidend dikker is dan de 0.7mm die Pentax hanteert. Dunner is geen probleem, dan wordt 't glaasje wel door de veertjes in de houder op z'n plaats gedrukt, maar dikker kan problematisch zijn. Volgens zeggen zit de 0.9mm van een Minolta matglas op 't randje en is soms 't houdertje maar met moeite weer vast te klikken.

Ik heb geen micrometer of zo bij de hand, maar op 't gevoel lijkt 't matglas van een Pentax MX een fractie dunner te zijn dan die van een *ist DS (en waarschijnlijk ook van de overige Pentax DSLRs), dus dat zou een goede kandidaat zijn.
Als je ze naast elkaar legt kun je het verschil wel goed zien denk ik :)

Edit: Behalve het flinke verschil in oppervlak valt het inderdaad mee.

Net wat interessants tegengekomen op Pentaxforums:

Afbeeldingslocatie: http://static.photo.net/attachments/bboard/00S/00SYIf-111270184.jpg

Bron

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 24-02-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Laatst online: 13-09 10:22
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 21:39:
[...]

Edit: voor Erasmo: voor MX, achter *ist DS (matglazen liggen tegen elkaar aan).
Wat een verschil in grootte!
Is het matglas van de ME overigens gelijk aan dat van de ME Super?

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Pagina: 1 ... 7 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]