Dit bericht triggerde mij tot de volgende vraag:mwolthers schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 12:23:
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt; als je voor het afdrukken wil zien of je instellingen goed zijn kijk je gewoon in de zoeker, dat geeft je een veel beter beeld dan welke liveview dan ook. En daarmee kom ik meteen aan een groot nadeel van de k200d: Hij heeft een pentamirror zoeker wat wil zeggen dat je zoekerbeeld relatief klein en donker is. Zelfde geldt overigens voor de concurrentie maar vergelijk het maar eens met het zoekerbeeld van een k10d of een k20d (pentaprisma zoeker). Misschien bedoelde je juist na het afdrukken; dan krijg je bij elke dSLR gewoon je foto in je schermpje achterop net als bij een compact. Dat geeft je een indruk of je belichting en scherpte grofweg in de goede richting zitten
Ik ga een pentax DSLR kopen, omdat ik nog een aantal lichtsterke primes heb (o.a. 50mm 1.7 en een 28mm 2.8). Ik ben met mijn oude analoge slr (cosina) goed gewend aan handmatig scherpstellen wat ik ook met een dslr van pentax zal moeten doen in het gebruik van deze analoge primes.
Ik dacht eraan om een k200d te kopen, maar nu lees ik dat de zoeker van een k10d veel beter/groter is dan die van de k200d. Is dat een groot voordeel bij het handmatig scherpstellen? Zowiezo heeft de k10d 2 wieltjes wat ik ook erg waardeer. Verder is de k10 2e hands redelijk verkrijgbaar. Is het dan handiger een k10 te kopen? Ik ben echt van plan veel gebruik te maken van de primes. De k10d heeft ook dezelfde sensor als de k200d, dus qua kwaliteit (ik schiet alles in raw) zou het ook niet veel uit moeten maken...
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock