Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:11
stansfield schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:43:
[...]
Op die foto konijnenbergsite zie ik 2 varianten staan. 1 standaard en 1 met een extra lens. Wat doet die lens precies en is die 100 euro waard?
Ik neem aan dat je de DA 50-200 bedoelt. Dit is een telezoom, waarmee je het onderwerp veel dichterbij kunt halen. Deze lens levert prima kwaliteit voor het geld. Maar gezien je vraag snap ik dat je niet veel weet van van (de technische kant van) fotografie. Dit moet je niet verkeerd opvatten maar een boek als "Fotografie voor dummies" is echt een goede start v.w.b. het verbreden van je basiskennis.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Het is ook belangrijk om even wat toestellen vast te houden. Dat heeft mij toentertijd over de streep getrokken om een Pentax dSLR te kopen. De K-M heb ik niet vastgehad, maar ik heb er veel vertrouwen in dat ook die vele malen beter aanvoelt dan de 'gelijkwaardige' camera's van Nikon en Canon.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Positron schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:05:
Het is ook belangrijk om even wat toestellen vast te houden. Dat heeft mij toentertijd over de streep getrokken om een Pentax dSLR te kopen. De K-M heb ik niet vastgehad, maar ik heb er veel vertrouwen in dat ook die vele malen beter aanvoelt dan de 'gelijkwaardige' camera's van Nikon en Canon.
Ik heb de K-m wel vastgehad op de Photokina en ik vond hem van vergelijkbare kwaliteit als mijn K20D en K10D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09-2023
Nee ik heb idd niet al te veel verstand van fotografie op dit moment maar er wel veel intresse in. Dus zo'n boek is zeker handig en ga ik ook zeker aanschaffen.

Wat zijn eigenlijk een beetje goede winkels in Utrecht of Amersfoort waar ze veel aanbod hebben zodat ik hem kan vasthouden en kan vergelijken. De mediamarkt heeft meestal maar een mager aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 15:38
Stansfield...

Je bedoelt echte winkels die camera's verkopen?? Tja ik ken er twee in Utrecht die ik best OK vind maar zou de namen er niet van weten... Eén is vlak bij de Mariaplaats (in dat straatje richting Oudegracht, bij de Stairway om de hoek zegmaar) en de ander is daar niet ver vandaan iets zuidelijker in het straatje waar nog net een rijtje gebouwen tussen straat en Oudegracht ligt. In Amersfoort moet je niet zijn wat dat betreft. Jammer om Amersfoort af te vallen hoor want ik vind het een mooie stad maar ik ken er simpelweg geen goede fotozaak. Wel een aantal slechte, maar daar heb je niets aan :) Je zou ook Topdeals Zeist met een bezoekje kunnen vereren. Ze zijn niet gericht op service, wel op lage prijzen, en met een beetje slijmen kan je misschien wel even een paar camera's vasthouden en bespaar je je de uitgebreide verkooppraatjes in de winkel.

En om met dat laatste verder te gaan; winkeliers gaan je allerlei dingen zeggen over camera's van hun voorkeur (ergo: die zij het liefst verkopen). Luister er gewoonweg niet naar, het zijn zeer slechte raadgevers!

Maar aangezien je Utrecht/Amersfoort als plaatsen aangeeft, ben ik benieuwd waar je woont. Ik woon zelf namelijk in Driebergen, dus als je in de buurt woont ben je wat mij betreft welkom voor een kop koffie en even kijken wat verschillende lenzen nu precies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huisfotograaf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09-2024
Ze zitten beide op de Lijnmarkt. Boekhorst op nummer 7 en Patent op nummer 36. Uit ervaring weet ik dat ze er bij Patent verstand van hebben. Boekhorst ken ik alleen van de buitenzijde, maar ook die zit er al jaren, en ze zouden het vast niet hebben volgehouden als ze er geen verstand van hadden. Verder zit er op de Steenweg Steenweg Electronics, die ook aardig wat heeft. In Zeist zit buiten Topdeals de firma Duiker (wat ook Steenweg is) op de Slotlaan.

Pentax K3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Bedankt voor de tips. Daar ga ik dan wel een keer langs. Ik heb er totaal geen moeite mee om een beetje rond te kijken en wat te vragen zonder te kopen. Dus al die verkooppraatjes maken mij niet zoveel uit.

Mijn broertje heeft er ook wel aardig verstand van dus daar vraag ik eerst wel allerlei dingen aan. Maar toch bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Foto Patent ken ik wel; de eigenaar heeft namelijk een zwak voor oude Pentaxen dus wellicht heeft hij wel een vrij compleet assortiment Pentax dSLR's staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 08:58
Isniedood schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:52:
Tja tis allemaal wel heel erg verleidelijk. Ik kom alleen net kijken en heb nog maar net mijn k200d. Waarschijnlijk als ik hem verkoop hoef ik maar 1 a 2 honderd euro bij te leggen.. Ben wel heel erg benieuwd naar jullie ervaring.

456 euro is niet veel! (met jouw koers dus).
Nou de transactie is verschenen in me CC overzicht. De koers die mastercard op de 20e hanteerde was 0.913290838. Dus voor gemak maal 1,091 doen. Absoluut geen geld dus O-) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Binnenkort zit ik ook een weekendje in de UK, eens kijken of ik daar voor een leuk prijsje een 50-135* en een FA 77 Ltd. kan scoren *O*

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:58:
Binnenkort zit ik ook een weekendje in de UK, eens kijken of ik daar voor een leuk prijsje een 50-135* en een FA 77 Ltd. kan scoren *O*
Over LBA gesproken... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 15:05

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik heb vanmorgen een tweetal M42 lensjes gescoord, n.a.v. een tip van Spotmatic. :)
€ 38 plus verzendkosten voor een Praktica Super TL plus twee op Meyer Görlitz lijkende lenzen....maar 't zijn geen Meyer Görlitzen ; er staat volgens de verkoper iets russisch op.
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.scoutbytes.com/files/1/tochstiekemgeenmeyer.jpg
Het zijn in elk geval een ouwe M42 135mm en een M42 200mm, maar wat 't precies is weet ik over een aantal dagen. :P

Voor dat geld durf ik wel een gokje te wagen.
Ik heb al zitten googlen, maar kan geen referentie vinden naar Meyer Görlitzen voor de russische markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 12:53:
Voor dat geld durf ik wel een gokje te wagen.
Ik heb al zitten googlen, maar kan geen referentie vinden naar Meyer Görlitzen voor de russische markt.
Nooit van gehoord! Volgens mij werden er ook helemaal geen optische spullen uit de DDR naar Rusland uitgeleverd (Russen kochten alleen Russische camera's en lenzen voorzover ik weet). Ik geef je op een briefje dat de lens op de foto de Orestegor is en dat de andere lens uit Rusland komt (dan is het waarschijnlijk een Tair-11 of Jupiter-11, beide erg mooie lenzen).

Laat maar gauw weten wat je eigenlijk hebt gekocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:02:
[...]
Laat maar gauw weten wat je eigenlijk hebt gekocht :)
't is net als met 5 december ; spannend! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 13:13:
[...]
't is net als met 5 december ; spannend! >:)
Ik weet 't >:)

Vandaag heb ik trouwens weer twee M42 lensjes ontvangen: een Vivitar 28mm f/2 (Kiron made) en een Vivitar 135mm f/2.8 (Komine made). Allemaal niet heel duur (10 euro) maar het diafragma van de 28mm is vet. Daar gaat weer wat werk in zitten :'( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-02-2021

EviZ

Move Your Mind

(jarig!)
Erasmo schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 11:58:
Een FA 77 ltd kost in Engeland 509 pond. Dat is nog maar een klein verschil t.o.v de DA 70 ltd (in nld prijzen, in engeland is de DA70 319 pond).
Op het nederlandse pentaxforum was hier laatst ook al een draadje over met een aantal bij naam genoemde winkels.
De FA 31 ltd is in Engeland ook een stuk goedkoper .............

Ik wil binnenkort ook een stedentripje plannen....Londen wordt steeds aantrekkelijker :P :9
Ik twijfel zelf nog een beetje tussen de FA 77 en de DA70 (naar aanleiding van de review van beide lenzen op photozone.de). De FA77 is lichtsterker een heeft een mooiere bokeh, de DA70 levert betere beeldkwaliteit en is een stuk goedkoper. Dat laatste argument valt een beetje weg met de engelse prijzen tov de nederlandse.

greetz,
Erik

[ Voor 3% gewijzigd door EviZ op 23-01-2009 10:55 ]

Mijn Flickr, Mijn 500px en Mijn Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
EviZ schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 10:54:
[...]
<knip>de DA70 levert betere beeldkwaliteit
Verklaar je nader... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

(jarig!)
Verdict.
Zoals ik al schreef, ik baseerde dat op de de review van photozone.de

greetz,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
EviZ schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 11:24:
[...]

Verdict.
Zoals ik al schreef, ik baseerde dat op de de review van photozone.de
Vergis je niet: f/1.8 is lekker! En de FA77 is tenminste ook bruikbaar op veel oudere film bodies. En mocht Pentax met een FF camera uitkomen dan sta je daar met je DA70 -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

(jarig!)
Als ik inderdaad binnenkort naar Londen ga (*), dan komt ik zeer waarschijnlijk terug met een FA 77ltd :+
De F/1.8 en het feit dat ie FF is, gaan toch wel de doorslag geven.

(*) internetbestelling is natuurlijk ook nog een optie.

Ik begin last te krijgen van lba 7(8)7 Heb net een Sigma 150-500 en 10-20 gekocht en nu beginnen de ltd's wel heel erg aan mijn portemonnee te trekken...........

greetz,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 12:01

Isniedood

nee, echt niet!

Hoe erg geloven jullie eigenlijk dat Pentax met een FF camera komen? Ik verwacht dat heel lang nog niet in ieder geval. Zeker niet in deze tijd. Misschien over 5 of 10 jaar, maar om daar nu al rekening mee te gaan houden is voor mij niet echt interessant. Ik mis het sowieso niet echt.

Wat ik wel jammer vind is dat er maar 1 limited macro lens is, namelijk de Pentax smc P-DA 35mm F2.8.
Ik denk dat de eerstvolgende lens die ik zal nemen een echte groothoek zal worden of een macro lens, maar dan liever met een focal length van richting de 70 a 100 mm.

Wat groothoek betreft is de DA10-17 wel interessant. Een snelle zoomlens staat ook nog wel op de wishlist. Met mijn standaardzoom ben ik heel tevreden :) Het wordt tijd de lotto te winnen.

edit: kan iemand mij uitleggen waarom macro lenzen van Pentax D FA lenzen zijn en niet DA of FA? O en dan is de limited macro lens weer P-DA... Ingewikkeld allemaal..

[ Voor 10% gewijzigd door Isniedood op 23-01-2009 13:36 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Isniedood schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 13:33:
Hoe erg geloven jullie eigenlijk dat Pentax met een FF camera komen? Ik verwacht dat heel lang nog niet in ieder geval. Zeker niet in deze tijd. Misschien over 5 of 10 jaar, maar om daar nu al rekening mee te gaan houden is voor mij niet echt interessant. Ik mis het sowieso niet echt.
Ik hoop, maar verwach niet, dat Pentax met een FF camera uitkomt. Ik mis het wel, maar wat wil je ook als ik maar twee croplenzen hebt en ongeveer 50 FF lenzen ;)
Wat ik wel jammer vind is dat er maar 1 limited macro lens is, namelijk de Pentax smc P-DA 35mm F2.8.
Ik denk dat de eerstvolgende lens die ik zal nemen een echte groothoek zal worden of een macro lens, maar dan liever met een focal length van richting de 70 a 100 mm.
Waarom zou die macro lens een Limited moeten zijn? De bouwkwaliteit van de Pentax macro's is absoluut meer dan goed..
edit: kan iemand mij uitleggen waarom macro lenzen van Pentax D FA lenzen zijn en niet DA of FA? O en dan is de limited macro lens weer P-DA... Ingewikkeld allemaal..
Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat de D FA's een diafragma-ring hebben. Deze ring vind je niet terug op de DA lenzen. Een reden hiervoor is dat macrolenzen heel vaak op manual worden gebruikt. Dat is precies zoals ik ze ook gebruik: 100% handbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

(jarig!)
Ik verwacht niet op korte termijn een FF camera van Pentax. Wellicht wel een MF camera (??) Maar ik denk dat de trend naar FF camera's wel gezet is en Pentax niet kan en zal achterblijven. Maar dat zal best nog wel een paar jaar duren.....maar een objectief gaat gelukkig langer mee dan een paar jaar.

D FA lenzen zijn FA lenzen die geoptimaliseerd zijn voor digitale sensoren. Da lenzen zijn geheel ontworpen voor digtale camera's (en de meeste daarvan ook alleen voor het kleinere formaat sensor tov film).
Lees anders dit even.

greetz,
Erik

[ Voor 6% gewijzigd door EviZ op 23-01-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
EviZ schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 13:25:
Ik begin last te krijgen van lba 7(8)7 Heb net een Sigma 150-500 en 10-20 gekocht en nu beginnen de ltd's wel heel erg aan mijn portemonnee te trekken...........
* Spotmatic neemt nog een glas d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Bedankt voor de uitleg allemaal. Ben alleen nog benieuwd wat D-PA is. Dat is ook niet op die site te vinden.

Even iets uit een ander topic:
Verwijderd schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 14:41:
FF op crop is geen enkel probleem, je gebruikt juist het middenste (beste) deel van je lens, zou alleen maar voordelen moeten opleveren
Oftewel de FA lenzen worden gelijk een stuk interessanter! Iets dat jullie waarschijnlijk al wisten, maar voor mij wel interessant.

@EviZ, Ik denk niet dat ze met een echte MF camera komen. Wellicht niet heel duur om te produceren, maar ik denk dat het nu veel belangrijker is om de simpele consumenten aan te trekken. De beginnende fotograaf, zoals ik, is er in opkomst. Nu vallen grote slagen. Je ziet het met een Pentax K-M. Mi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EviZ

EviZ

Move Your Mind

(jarig!)
Ik denk dat P-DA geen benaming van Pentax zelf is, maar van de verkopende partij. In het lensen-overzicht van Pentax UK en US komt de benaming P-DA niet voor.

En voor wat betreft MF:
"Pentax’s Sales & Marketing Director of Imaging Systems, Mr. Toshiaki Iue, who recently joined the company in July, has stated that “Pentax’s relationship with Samsung is not perfect – there are some issues”, but went on to say that the two companies would continue their technology partnership for at least the near future. In a wide-ranging round-table interview held at Photokina, Mr Iue candidly answered questions on a wide range of topics, including Pentax’s future plans for their long-delayed digital 645 medium format camera, the potential impact of Micro Four Thirds, and their relationship with parent company Hoya.

Previously employed by rivals Sanyo for 15 years, Mr Iue joined Pentax on July 22nd with aggressive plans to get Pentax “back into the mainstream”. A common theme running throughout the session was the need for any future projects – medium format, full-frame and compact cameras – to be financially viable. Apparently the technology for a medium format camera aimed at professional photographers has already been developed, but Pentax have not yet decided if there is enough demand for such a product. At the same time, Mr Iue commented “we shouldn’t wait too long to decide, we need to speed up”, indicating that a final decision would be reached soon. If Pentax do go ahead with medium format, the camera will use the biggest image sensor available at the time of production, with 40 or 50 megapixels mentioned as possibilities.

Pentax are less keen on pursuing the other professional alternative, a high-end 35mm full-frame camera. Mr Iue commented that the company had to choose between medium format and full-frame, as they could only afford to dedicate time and resources to one of them in the short to mid-term. As Pentax have already made a sizeable investment in medium format, they aren’t so far behind and could bring a product to market more quickly than with a pro-level 35mm DSLR. The cost of developing a range of lenses suitable for the demands of a full-frame sensor is also making Pentax think twice. Mr Iue categorically ruled out any move to produce a full-frame camera just for the sake of prestige, reiterating that Pentax had to be able to make a profit from their investment.

The new Micro Four Thirds standard is seen as both a potential problem but also a potential opportunity. Panasonic’s Lumix DMC-G1 is seen as a direct challenge to Pentax’s entry-level DSLRs, undercutting the new Pentax K-m in size if not price. On the other hand, Mr Iue believes that “the G1 could open up a new market which will help Pentax and the industry as a whole”, a sentiment which has also been echoed by Olympus and Sony in our Photokina meetings. Mr Iue went on to comment that Pentax are very open-minded about the possibility of joining the Micro Four Thirds system, with the company free to join any system that they like at the present time.

Despite falling prices and tighter margins, Pentax have no intention of withdrawing from the compact camera market, contrary to previous industry reports and rumours. Mr Iue confirmed that production of Pentax compacts is outsourced to third-parties (no names were given), but with the design and engineering expertise firmly remaining in-house. Pentax are keen on opening up a new market between compacts and regular sized DSLRs, with the K-m model (the “m” standing for “mini) playing to Pentax’s main strength of producing small DSLR cameras. So while Mr Iue didn’t rule Micro Four Thirds out, it seems that Pentax will continue to make small, entry-level DSLRs for the near future. A higher-end compact camera, perhaps with an APS-C sensor inside, is not on the Pentax development roadmap, as the market for such a camera is currently too small to invest in. The same reason was given for the lack of a bridge-style camera in Pentax’s lineup, with worldwide demand too small to warrant investment.

Pentax’s relationship with parent company Hoya was questioned, with Mr Iue replying that “Hoya is really serious about Pentax, as it’s a well-known consumer brand, which Hoya isn’t”. Mr Iue admitted that Hoya bought Pentax predominantly for their medical division and expertise, but they did also want the camera part too. Hoya firmly denied any plans to sell the Pentax photo division to Samsung or any other company, commenting that they had only just bought the company. Similarly, Hoya aren’t planning to sell the lens-maker Tokina, which they also own, or to merge it with Pentax
."

Originele artikel is hier gepubliceerd op 29 sept. 2008. Het is niet vers van de pers en stamt nog van voor het losbarsten van de "kredietcrisis".
De MF lijkt nagenoeg productieklaar......

greetz,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Vandaag ook 2 leuke pakketjes ontvangen, om te beginnen met een mooie lederen tas/koffer:

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/281eyoh.jpg

Met een nog mooiere inhoud:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/etz3ev.jpg

S1 met een of ander opzetmetertje, 2 135 mm lenzen en een teleconverter. Voor de prijs van €35 :)

Deel 2:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2uj5hls.jpg

Zag een Zeiss in K-mount op marktplaats staan, enig onderzoek leerde me dat het een Japanse lens was die onder toezicht van Zeiss werd geproduceert, opzich wel de moeite waard om te proberen(het ding heeft zelfs AF :P)

En de verkoper had ook nog een ander leuk objectje in de aanbieding :9~

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/5eg3u0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Kijk dat zijn weer mooie aankopen ! Gefeliciteerd.
Strak koffertje overigens....sjiek spul. >:)

Mijn Manfrotto 055XPROB + heavy duty action grip zijn onderweg vanuit Wales deze kant op. Toch weer ruim 90 euro bespaard t.o.v. Konijn.
Nu nog wachten op m'n Metz 48AF-1 en de mysterieuze Russische lensjes die verdomd veel op Meyer Görlitz spul lijken.
Pakjesavond in januari ; heerlijk!

Maar, even over de Pentax FF ; als die er aan staat te komen zou er ook een heel scala aan fullframe objectieven op stapel moeten staan, want in de huidige line-up was er alleen sprake van DA en DA* lenzen...geen FA spul. En bij een nieuwe fullframe body wil je ook mooie nieuwe fullframe SDM objectieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 13:37
MarcelG schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 01:21:
Maar, even over de Pentax FF ; als die er aan staat te komen zou er ook een heel scala aan fullframe objectieven op stapel moeten staan, want in de huidige line-up was er alleen sprake van DA en DA* lenzen...geen FA spul. En bij een nieuwe fullframe body wil je ook mooie nieuwe fullframe SDM objectieven.
Conclusie er komt nu nog geen FF body. Op wat primes na is er namelijk nauwelijks actueel merk eigen glas wat er op past. En Ik zie Pentax helaas net zo snel met een volledig nieuwe FF lineup komen (al basis bijvoorbeeld 16-35, 24-70, 24-105, 70-200, 80-400). Misschien volgens jaar?

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Nice spul..die AF adapter is zeer gewild..

Maar schieten jullie ook nog wel een fotos? :P

Ik heb het gevoel dat veel mensen die een pentax hebben eigenlijk gewoon verzamelaars zijn :P

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
martijn_tje schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 10:49:
[...]

Conclusie er komt nu nog geen FF body. Op wat primes na is er namelijk nauwelijks actueel merk eigen glas wat er op past. En Ik zie Pentax helaas net zo snel met een volledig nieuwe FF lineup komen (al basis bijvoorbeeld 16-35, 24-70, 24-105, 70-200, 80-400). Misschien volgens jaar?
Ze hebben al prima lensontwerpen. De Pentax FA* lensen zijn niet voor niets zo duur. Gooi er SDM bij en een een weathersealed behuizing en ze kunnen zo FF gaan. De FA limiteds zijn allemaal FF. Nee ik denk dat als pentax zou willen ze redelijk snel een competatieve FF lineup zouden kunnen maken.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Welke FA* lenzen maakt men nu dan? ;) Ik geloof dat onderstaand overzicht aardig compleet is, maar de grote afwezigen zijn AF* glas of andere echt goede FA zooms.

10-17mm Fish Eye F3.5-4.5 DA
12-24mm F4.0 DA
16-45mm F4.0 DA
17-70mm F4 DA
18-55mm F3.5-5.6 DA
18-55mm F3.5-5.6 DA L
18-250mm F3.5-6.3 DA

20-35mm F4 FA
28-80mm F3.5-5.6 FA J
28-105mm F3.2-4.5 FA
50-200mm F4-5.6 DA
50-200mm F4-5.6 DA L
55-300mm F4-5.8 DA

75-300mm F4.5-5.8 FA J
14mm F2.8 DA
21mm F3.2 DA Limited
35mm F2.8 DA Limited

35mm F2 FA
40mm F2.8 DA Limited
70mm F2.4 DA Limited

50mm F2.8 D FA
50mm F1.4 FA
31mm F1.8 FA Limited
43mm F1.9 FA Limited
77mm F1.8 FA Limited
16-50mm F2.8 DA*
55mm F1.4 DA*
50-135mm F2.8 DA*

100mm F2.8 D FA
200mm F2.8 DA*
60-250mm F4 DA*
300mm F4 DA*

600mm F4 FA

Wil Pentax mee kunnen komen met bijvoorbeeld een moderne 1x-35 f/2.8, 24-70 f/2.8 of 70-200 f/2.8 dan zal Pentax daar een modern eqiuvalent tegenover moeten stellen. Sony heeft Minolta's oude G lijn ook niet voor niks grootendeels gepasseerd. (waarom die 300/4 een DA* en geen FA is vind ik bijzonder vaag: op dergelijke lange teleprimes scheelt APS-C of FF nauwelijks glas/gewicht/kosten)

Pentax valt bij mij juist op door z'n sterk op APS-C aangepaste lineup

[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 24-01-2009 16:53 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Ik denk dat hij bedoelt dat Pentax zat goede lensontwerpen op de planken heeft liggen, doe er een digitaalcoatingsdmweatherseal-sausje overheen en voila, mooie nieuwe FF lenzen voor digitale SLR's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Erasmo schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 16:52:
Ik denk dat hij bedoelt dat Pentax zat goede lensontwerpen op de planken heeft liggen, doe er een digitaalcoatingsdmweatherseal-sausje overheen en voila, mooie nieuwe FF lenzen voor digitale SLR's :)
Dat zou je denken ja ;) (al valt de schade bij Pentax mee, minolta had gezien z'n ontwerp filosofie in het analoge tijdperk een veel groter probleem)

Maar juist bij de intrede van digitaal zijn de eisen aan objectieven enorm veranderd. Duidelijkste voorbeelden zijn de honger naar resolutie en de eis dat het licht aan de randen netjes loodrecht blijft invallen om vignetting te voorkomen. Lang niet iedereen weet dat voor echt goed resultaat op digitaal ook maximale, contrast, flarebestendigheid, en CA-correctie vereist zijn terwijl microcontrast, doortekening in highlights en schaduwen, kleurverzadiging enz veel minder belangrijk zijn geworden.

Het door de oude garde vaak zo bejubelde karakter van lenzen is bij alle bouwers veel minder belangrijk geworden. Dat is tegenwoordig immers in na bewerking te doen. Ik weet zeker dat de komende generatie pentax lenzen heel anders tekenen als dat de oude legendes deden.

In deze context is dit misschien ook wel leuk leesvoer.
http://tech.groups.yahoo.com/group/Minolta/message/138625

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
martijn_tje schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 17:10:
[...]
Het door de oude garde vaak zo bejubelde karakter van lenzen is bij alle bouwers veel minder belangrijk geworden. Dat is tegenwoordig immers in na bewerking te doen.
Ik zie Gaussian blur niet zo gauw een vervanger worden voor de bokeh van mijn pasverworven Carl Zeiss Jena 80mm f/1.8 Pancolar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Lekker lensje die CZJ 80mm f/1.8 Pancolar! Alles op f/1.8 behalve de laatste foto, die is op f/5.6.

Overigens moest ik wel eerst het diafragma reinigen: de lamellen waren totaal met elkaar verkleefd. CZJ lenzen staan mechanisch gewoon niet op hetzelfde niveau als de Takumars, optisch is het een ander verhaal...

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/Pancolar80II-1a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/Pancolar80II-3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pancolar80-5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pancolar80-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke aankopen Simon, je kocht overigens ook de k10d en 135F van me.. :)

dat mag in Tweakers.net V&A :)

[ Voor 52% gewijzigd door Remy op 26-01-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Erasmo schreef op zaterdag 24 januari 2009 @ 00:08:
Deel 2:

[afbeelding]

Zag een Zeiss in K-mount op marktplaats staan, enig onderzoek leerde me dat het een Japanse lens was die onder toezicht van Zeiss werd geproduceert, opzich wel de moeite waard om te proberen(het ding heeft zelfs AF :P)
dan heb je je onderzoek niet zo heel goed uitgevoerd ;) in ieder geval, wanneer je het hebt over de lens in dat plaatje boven je tekst.

Zeiss komt oorspronkelijk uit Jena. Aan het einde van de tweede wereldoorlog was Jena in handen van de VS, alleen Jena werd toebedeeld aan de Sovjet zone (wat later weer Oost-Duitsland werd). Echter voordat Jena in Sovjet handen kwam, werd de productie van Zeiss verhuisd naar West-Duitsland en droeg na een aantal jaar weer de naam Zeiss. Dit West-Duitse bedrijf is het gerenomeerde Zeiss, zoals we dat nu nog kennen. In het Oost-Duitse Jena werd een deel van de voormalig Zeiss productiemiddelen ingezet voor de productie van wat we nu kennen als Carl Zeiss Jena. De kwaliteit van dit merk is zeer wisselend, maar ze hebben nooit onder toezicht in Japan geproduceerd.

Het West-Duitse Zeiss heeft dat wel. Ergens in de jaren '70 is Zeiss een samenwerking aangegaan met het Japanse Yashica, wat resulteerde in de productie van Contax (een merknaam van Zeiss) en Zeiss-lenzen in Japan. Ook toen Yashica overging in Kyocera heeft dit nog een tijdje geduurd. Tot 2005, toen Kyocera besloot in zijn geheel te stoppen met fotografie, wat tevens het einde betekende van Contax als cameramerk. Inmiddels zijn er wel andere Japanse producten die een deel van de Zeiss productie op zich nemen.

Na de Duitse hereniging is het Oost-Duitse Zeiss Jena na wat naamsveranderingen opgesplitst in twee bedrijven, waarvan één opgegaan is in het West-Duitse Zeiss en de ander nu nog steeds bestaat onder de naam Jenoptik.

Maar om een lang verhaal kort te maken, de lens op die foto is niet gemaakt in Japan onder toezicht van Zeiss, maar in het Oost-Duitse Jena :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Ik heb nog even een kleine vraag over de pentax KM.

Als ik gewoon de Pentax K-m + DA-L 18-55mm koop voor 389. Dan heb ik in eerste instantie gewoon een goede spiegelreflexcamera wat een goede basis is voor uit breiding van kennis en spullen?

En mocht ik niet gaan uitbreiden qua spullen. Dan heb ik toch alsnog een betere koop gedaan dan gewoon een goede normale digitale camera van rond de 300 euro of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ja en ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
lateef schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:43:
[...]
Maar om een lang verhaal kort te maken, de lens op die foto is niet gemaakt in Japan onder toezicht van Zeiss, maar in het Oost-Duitse Jena :)
Om ook jouw lange verhaal kort te maken: jouw conclusie is helaas onjuist. Je hoeft maar rechts van het objectief te kijken om daar het bekende ovale goudkleurige JCII stickertje te ontwaren. Dit stickertje werd destijds geplakt op alle camera's en objectieven (en andere optische apparatuur) die aan de Japanse kwaliteitseisen voldeden (JCII staat voor Japan Camera Inspection Institute). Het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat ze dat in Oost-Duitsland plotseling ook gingen doen.

Ik ga ervan uit dat het een objectief is van een bekende Japanse maker. Ik gok op Tokina of Sigma.

Edit: @Patrick 91: ik stuur je een mail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Spotmatic schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:42:
[...]
Het lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk dat ze dat in Oost-Duitsland plotseling ook gingen doen.
nou, in het voormalig oostblok hebben ze alles wel nagemaakt wat na te maken viel, maar inderdaad 'I stand corrected', voor een korte tijd heeft Carl Zeiss Jena onder licentie in Japan lenzen laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
En hier was het vandaag ook pakjes dag, me pakket uit de UK is aangekomen. Hierbij allen ook hier bedankt voor de adviezen. De GX20 was goed verpakt. De doos had de maat waar een flinke stofzuiger in past :+ Veel luchtzakken etc, dus alles is perfect aangekomen.

http://digitalcameraexchange.co.uk is in ieder geval een betrouwbaar adres, goede service tot nu toe. Telefonisch waren ze ook zeer vriendelijk. En natuurlijk zeeeer goedkoop!

De Tamrac Adventure 9 rugzak ziet er zeer professioneel uit. materiaal en afwerking vergelijkbaar met de duurdere Nomad tassen, staat niet expliciet vermeld maar die tas is zeker zeer weersbestendig. Dat gaat wel goed komen tijdens mijn trekkings denk ik.

Nou dit weekend hebben julie geen last van me, ik ga lekker een weekendje richting het sauerland ofzo om lekker met de camera te expirimenteren :+ Hierna beloof ik niets >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:16:

[mbr] dat mag in Tweakers.net V&A :)[/]
Modje.. het was geen v&a, maar een gevertje. Daar ga ik geen los topic voor openen.
Spotmatic heeft het gelukkig nog wel gelezen..
Soms is een mbr niet echt nodig volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Wooooei! Ik heb gisteravond een pakketje uit Wales (CollegeCameras.co.uk) ontvangen met daarin 't statief en 't statiefhoofd.
Wooow. _/-\o_ Echt een statief (Manfrotto 055XPROB) waar goed over is nagedacht! Alles schuift soepel in en uit, en in 2 tellen draai je de middenkolom van de verticale stand in de horizontale stand.
De grip (Manfrotto 322RC2) is een tikkie groter dan ik verwacht had (de vorige versie was blijkbaar kleiner) maar wat werkt dat lekker zeg ; statief staat superstabiel, en met 't balhoofd draai je de camera letterlijk in een handomdraai in elke gewenste positie.
Ben blij dat ik deze investering gedaan heb. :) Nu kan ik weer vrijelijk 's nachts foto's maken zonder lichtstrepen (m'n vorige statief was een tikke te los waardoor de camera langzaam omlaag draaide.)

Met een beetje geluk komen vandaag ook de illustere russische p-draad lenzen binnen. >:)

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelG op 27-01-2009 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 12:16:

[mbr] dat mag in Tweakers.net V&A :)[/]
Ik had het stil gehouden, even kijken of je het door had :P

De tas en de camera blijven zeker, de 135 mm gaat wel weg(of hij moet beter presteren dan mijn F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Het mysterie is ontrafeld ; ik heb vandaag een schoendoos ontvangen uit de polder, met daarin de Flevopost (een of andere krant) die als opvulmiddel gebruikt werd voor de volgende onderdelen:
  • een prachtige Praktica Super TL (die is meteen naar schoonvader z'n verzameling gegaan).
  • een afgrijselijk schouderstatief..(idem)
  • een Jupiter-11 135/4, serienummer 7107723.
  • een Pentacon 200/4, model gelijk aan Meyer Görlitz Orestegor. serienummer 5691440, compleet met niet orginele metalen 58mm zonnenkap die hoort bij de Takumar 135/2.5 of 200/4.
Beide lenzen zijn in optisch zeer goede conditie, maar vertonen aan de buitenkant ('t metaal) een paar beschadigingen.
Het volledig traploos gebruiken van 't diafragma is heeeeerlijk, en scherpstellen gaat heerlijk soepel.
Nu even zorgen dat ik ze 'n keer buiten bij daglicht kan gebruiken...zal waarschijnlijk wel pas zondag worden. ;(

Ik heb in elk geval wel 't idee dat ik die € 38 plus verzendkosten niet over de balk gesmeten heb. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

@thefox, ik ben heel benieuwd hoe je nieuwe camera bevalt. Heb hem stiekem zelf ook nog wel op het oog als gezinsuitbreiding. Gefeliciteerd met je aankoop!

Van jullie in het algemeen is dat M42 gebeuren heel aanstekelijk. Ik denk ook maar eens een kijkje te gaan nemen in die hoek. De wereld van objectieven is geen simpele hoe dan ook. Het is wel een relatief goedkope manier om aan lichtsterk materiaal te komen. Iets dat ik nu mis.

Spotmatic ik heb je een DM gestuurd. Hope you don't mind en anders moet je het gewoon afkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 00:23:
Het mysterie is ontrafeld ; ik heb vandaag een schoendoos ontvangen uit de polder, met daarin de Flevopost (een of andere krant) die als opvulmiddel gebruikt werd voor de volgende onderdelen:
  • een prachtige Praktica Super TL (die is meteen naar schoonvader z'n verzameling gegaan).
  • een afgrijselijk schouderstatief..(idem)
  • een Jupiter-11 135/4, serienummer 7107723.
  • een Pentacon 200/4, model gelijk aan Meyer Görlitz Orestegor. serienummer 5691440, compleet met niet orginele metalen 58mm zonnenkap die hoort bij de Takumar 135/2.5 of 200/4.
Beide lenzen zijn in optisch zeer goede conditie, maar vertonen aan de buitenkant ('t metaal) een paar beschadigingen.
Het volledig traploos gebruiken van 't diafragma is heeeeerlijk, en scherpstellen gaat heerlijk soepel.
Nu even zorgen dat ik ze 'n keer buiten bij daglicht kan gebruiken...zal waarschijnlijk wel pas zondag worden. ;(

Ik heb in elk geval wel 't idee dat ik die € 38 plus verzendkosten niet over de balk gesmeten heb. 8)
Gefeliciteerd Marcel, die Jupiter-11 is een heel mooie lens! Daar kom je wel achter als je hem uitprobeert. Is de lens afgewerkt in chroom of zwart? En is-ie langwerpig of granaatvormig?

De Pentacon is uiteraard gewoon door Meyer gemaakt, en ook een fraai 'lensje'.

Vergeet niet hier ook eens wat van je resultaten te laten zien!

@Isniedood: geen probleem hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Ook hier kwam de postbode net even aan de deur, et voilà:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/34ozm0z.jpg

Nog een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/64pl5g.jpg

Een Auto-Revuenon 135mm f/2.8, multi-coated in originele verpakking.
Als nieuw! Alles draait soepel en geen stofdeeltje in de lens!

Deze wil ik o.a gaan gebruiken op macroringen, daarom wilde ik de f/2.8, maar natuurlijk ook voor 'gewoon'.

O ja, kostte me €1,50 en verzendkosten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Absurd weinig en de lens ziet er zeer netjes uit! Mazzelkont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
ik kan een 300mm F4 m* oppikken voor ongeveer 125 eu, is dat nog een beetje een redelijke deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Even wat plaatjes van de twee ouwetjes:

De Pentacon 200/4
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7245_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7257_thumb.jpg
Tel de bladen... >:)
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7249_thumb.jpg

De Pentacon zónder zonnekap naast de Jupiter-11 ter referentie.
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7258_thumb.jpg

Een paar closeups van de Jupiter-11.
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7262_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7264_thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7265_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Exphy schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:08:
ik kan een 300mm F4 m* oppikken voor ongeveer 125 eu, is dat nog een beetje een redelijke deal?
Imho wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Exphy schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:08:
Zeker weten.

Als hij qua glas en mechaniek schoon en soepel is, zou ik het doen!
Op eBay gaat hij er iig ruim overheen. Ik heb ze al voor +€400 van eigenaar zien verwisselen.
Ik vind deze al goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 21:17:
Even wat plaatjes van de twee ouwetjes:
Heel leuk, ze zien er best goed uit vind ik! Jouw Jupiter is dus de granaatvormige versie; ik heb de smalle versie met M39 mount. Ik ben benieuwd wat voor resultaten je ermee weet te behalen. Overigens heb je zeer zeker niet teveel betaald voor deze twee objectieven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 08:49:
[...]
Heel leuk, ze zien er best goed uit vind ik! Jouw Jupiter is dus de granaatvormige versie; ik heb de smalle versie met M39 mount. Ik ben benieuwd wat voor resultaten je ermee weet te behalen. Overigens heb je zeer zeker niet teveel betaald voor deze twee objectieven!
:9 Ik heb er een aantal foto's mee gemaakt, maar bij gebrek aan daglicht waren dat niet echt interessante foto's die ik op zolder genomen heb.

Ik moet ze nog even een poetsbeurt geven ; op de Jupiter-11 zie je wat rotzooi voor op de lens zitten afkomstig uit de schroefdraad aan de voorkant (40.5mm als ik me niet vergis). Die rotzooi kwam vrij toen ik 't glazen filtertje ervanaf draaide ; die was volgens mij al 20 jaar niet meer los geweest.

Is er overigens ergens een overzicht waar je de leeftijd van zo'n lens - enigszins accuraat - kunt vaststellen ?

[ Voor 12% gewijzigd door MarcelG op 29-01-2009 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:16:
[...]Is er overigens ergens een overzicht waar je de leeftijd van zo'n lens - enigszins accuraat - kunt vaststellen ?
Van de Meyer/Pentacons weet ik het niet; daar zijn geen betrouwbare serienummer-overzichten van. Bij Russische objectieven en camera's echter is dit echter erg makkelijk vast te stellen: vrijwel alle serienummers beginnen met de laatste 2 cijfers van het productiejaar. In het geval van jouw Jupiter-11 is dat dus 1971.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

1971 ; cool. :P Toen was ik -6.
Maar jij hebt dus de m39 versie ; heb je daar weer een andere k-mount-conversie-ring voor nodig ?

Ik ben bang dat ik nu de M42 smaak te pakken heb....mooi glas voor heeeel weinig geld. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik was toen +1 :P
Maar jij hebt dus de m39 versie ; heb je daar weer een andere k-mount-conversie-ring voor nodig ?
Ik gebruik daar een M39 naar M42 ring voor; een originele Asahi Leica Mount Adapter. Normaliter kan dit alleen voor close-ups worden gebruikt (schroef-leica's hebben een behoorlijk korte registerafstand - de afstand tussen mount en filmvlak)) maar er zijn Zenit reflexen gemaakt met M39 mount en een vrijwel aan M42 gelijke registerafstand.
Ik ben bang dat ik nu de M42 smaak te pakken heb....mooi glas voor heeeel weinig geld. _/-\o_
Je bent nu reddeloos verloren })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

hahaha, ik ben bang van wel ja. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Helaas ;)

Deze shots heb ik een tijd geleden gemaakt met de Jupiter. Dan weet je wat je ongeveer kunt verwachten. Als ik het me goed herinner dan is er absoluut geen sprake van CA. Dat zie ik wel vaker bij die ouwe -niet al te lichtsterke- lenzen.

1.
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/jup11-1-1.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/jup11-2-1.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/jup11-3-1.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/jup11-4-1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Spotmatic op 29-01-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dat zijn mooie platen ; lekker contrast, goeie scherpte en zachte (in mijn ogen rustige) achtergrond.
Ik hoop dit weekend tijd te vinden om een aantal platen te schieten ; ik zal dan ook meteen wat vergelijkingsmateriaal schieten met de M42 Panagor 135mm f/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 09:54
welke mount zit er op deze jupiter-11? ik heb nog nooit een m42 in mijn handen gehad dus ik vind het een beetje moeilijjk beoordelen en het plaatje is ook niet al te duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpjeplaatje.nl/images/cMz58380.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik zou het je niet kunnen zeggen: er is immers maar 3mm verschil in diameter tussen M39 en M42. Misschien kun je het met het exemplaar van MarcelG vergelijken. Hij heeft immers dezelfde "granaat-uitvoering".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mythrill schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 20:45:
welke mount zit er op deze jupiter-11? ik heb nog nooit een m42 in mijn handen gehad dus ik vind het een beetje moeilijjk beoordelen en het plaatje is ook niet al te duidelijk.
De mount daarop is niet dezelfde als ik heb: bij mij zit er geen schroef in de onderste geribbelde ring zoals bij jou wel 't geval is, en is er duidelijk 3 lagen schroefdraad zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: http://storage.oxle.com/files/1/O_MGO7268_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
M* 300 op de kop getikt, dat gaat leuke resultaten geven icm de af converter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op zondag 01 februari 2009 @ 00:09:
Gefeliciteerd met Pentax' eerste Star-lens! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:50
Uitgebreide review van de K-m staat nu op Dpreview.com. Conclusie: "Recommended (with reservation)". Het ontbreken van een indicatie van het gebruikte focuspunt en de slechte JPEG engine voorkomen een "Highly recommended".
Ik kan het wel eens zijn met deze conclusie. Het verschil tussen de JPEG-output en RAW is inderdaad soms wel erg groot, en ik gebruik nu alleen nog maar 1-punts focus, omdat het inderdaad erg irritant is om niet te zien welk focuspunt er gebruikt wordt.
Maar goed, voor de 354 euro die ik betaalde voor toestel + 18-55 kitlens hoor je mij niet klagen. :) Wat een vooruitgang vergeleken met een digitale compactcamera!

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Mijn Pentax 24-90 is ook onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Erasmo schreef op zondag 01 februari 2009 @ 00:09:
kostda? Ik hoop die van mij woensdag op te pikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Exphy schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:11:
[...]

kostda? Ik hoop die van mij woensdag op te pikken
€275 incl verzekerd opsturen :)

Wat testshots met de Meyer Trioplan:

2.8:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/oa21yt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/jqth1t.jpg

5.6(ongeveer, diafragma is traploos)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/jhwmt5.jpg

Rare bokeh heeft dat ding zeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Inderdaad, hier mijn eigen test:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/trioplanbokeh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Ook een rare waas af en toe ja... Heel raar lensje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Spotmatic schreef op zondag 01 februari 2009 @ 17:23:
[...]

Inderdaad, hier mijn eigen test:

[afbeelding]
vind 't haast verfachtig op die foto, maar waar gebruik je zo'n lens voor? Ik zou er geen portretten mee schieten want het is gewoonweg te onrustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Exphy schreef op zondag 01 februari 2009 @ 18:04:
[...]

vind 't haast verfachtig op die foto, maar waar gebruik je zo'n lens voor? Ik zou er geen portretten mee schieten want het is gewoonweg te onrustig.
Nou weet je ook: de ene lens is de andere niet. Dit was een extreem voorbeeld, dus ik heb hem ook onder extreme omstandigheden (voor die lens dan) gebruikt. Soms is het gewoon leuk dat je instant "artsy" resultaten kunt behalen zonder dat je daarvoor Photoshop nodig hebt. :)

Edit: ik ga vanavond trouwens een heel stel Takumars (o.a. SMC 85/1.8) te koop zetten op eBay, startbod 1 euro, geen reserve. Wie zoekt weet mij wel te vinden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Spotmatic op 01-02-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 13:43
Ik zie op pricewatch 2 leuke Pentax lenzen met een f1.4:

pricewatch: Pentax smc FA 50mm f/1.4
en
pricewatch: Pentax smc DA* 55mm F1.4 SDM

Het scheelt bijna 200 euro. Mijn vraag is of de filtermaat een probleem is voor mijn K100D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
cc12 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:45:
Ik zie op pricewatch 2 leuke Pentax lenzen met een f1.4:

pricewatch: Pentax smc FA 50mm f/1.4
en
pricewatch: Pentax smc DA* 55mm F1.4 SDM

Het scheelt bijna 200 euro. Mijn vraag is of de filtermaat een probleem is voor mijn K100D.
Hoe zou de filtermaat een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Ach ik heb verkeerd gekeken: het past gewoon op de body. Maar waarin zit dan wel het verschil tussen deze 2 lichtsterke lenzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
cc12 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 01:20:
Ach ik heb verkeerd gekeken: het past gewoon op de body. Maar waarin zit dan wel het verschil tussen deze 2 lichtsterke lenzen?
De FA is al een oud, maar bewezen ontwerp. De DA* 55 is de nieuwste versie van Pentax, eigenlijk bedoeld om de FA* 85/1.4 als portretlens te vervangen. Omdat die lens een * (Star) lens is, is hij voorzien van SDM en weather sealing. Bijzonder aan de DA* 55 is dat de diafragmalamellen rond schijnen te zijn. Maar de DA* 55 is volgens mij nog helemaal niet te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
Bedankt voor je informatie. De in de pricewatch vermelde firma heeft de lens ook niet op voorraad. Maar ik zal als een lichtsterke lens zal kopen waarschijnlijk voor de FA gaan. Ik vind 268 euro al een behoorlijke bedrag.

Twee reviews van deze lens:
http://www.dpreview.com/lensreviews/pentax_50_1p4_p15/
http://www.popphoto.com/c...-smcp-fa-50mm-f14-af.html

Heeft dat nog een voordeel als de diafragmalamellen rond zijn?

[ Voor 51% gewijzigd door cc12 op 02-02-2009 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Heeft dat nog een voordeel als de diafragmalamellen rond zijn?
Dat heeft vooral met je eigen smaak te maken. Puntlichtbronnen/highlights in de onscherpe zone worden exact zo weergegeven als de vorm van het diafragma. Als je diafragma 8 rechte lamellen heeft, dan zien de puntlichtbronnen er achtkantig uit. Met een rond diafragma krijg je echter vrijwel altijd rondjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Mmmm... ik heb wel erg veel Takjes aangeschaft de laatste tijd waardoor ik nu veel dubbel heb. Ik heb ze maar op eBay gezet, daar heb ik wel goede ervaringen mee... Hopelijk blijft er daarna nog wat geld over om de 20mm SMC Takumar aan te kunnen schaffen. De 20mm f/3.8 Vivitar die ik nu heb laat wel heel erg veel steken vallen aan de randen van het beeld, ook al is het mechanisch zeker geen slechte lens. Hij ziet er indrukwekkend uit maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan als de foto's slecht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Spotmatic schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:02:
Mmmm... ik heb wel erg veel Takjes aangeschaft de laatste tijd waardoor ik nu veel dubbel heb. Ik heb ze maar op eBay gezet, daar heb ik wel goede ervaringen mee... Hopelijk blijft er daarna nog wat geld over om de 20mm SMC Takumar aan te kunnen schaffen. De 20mm f/3.8 Vivitar die ik nu heb laat wel heel erg veel steken vallen aan de randen van het beeld, ook al is het mechanisch zeker geen slechte lens. Hij ziet er indrukwekkend uit maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan als de foto's slecht zijn :)
Ik heb al even gekeken en waarschijnlijk ga ik meebieden.
Lekker makkelijk ook als ik er 1 win, je woont bij mij in het durp, zag ik! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
JWfx schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:11:
[...]
Lekker makkelijk ook als ik er 1 win, je woont bij mij in het durp, zag ik! :P
Nee, echt? Veel Pentaxianen hier dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik kan wel ophouden met bieden dus ;)

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Frank|A schreef op maandag 02 februari 2009 @ 12:24:
Ik kan wel ophouden met bieden dus ;)
:?
Nee hoor. Ik heb nog niets gedaan, ik zit nog op de zaak en eBay druppelt hier mondjesmaat door de firewall. Kijken lukt nog wel, maar verder ... .. ... :N

Dus brand los als je iets wilt hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Erasmo schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:18:
[...]

€275 incl verzekerd opsturen :)

Wat testshots met de Meyer Trioplan:

2.8:

[afbeelding]

[afbeelding]

5.6(ongeveer, diafragma is traploos)

[afbeelding]

Mmm, dat bokeh kan mij niet echt bekoren...nog onrustiger dan m'n FA50 f/1.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:53:
[...]
Mmm, dat bokeh kan mij niet echt bekoren...nog onrustiger dan m'n FA50 f/1.4.
Een fotograaf maakt een hele ontwikkeling door.

Level 1. Alleen geïnteresseerd in de camera zelf, de lens is bijzaak
Level 2. Beseft dat er ook andere lenzen zijn dan alleen maar de kitlens
Level 3. Beseft dat er lenzen zijn die scherper zijn
Level 4. Beseft dat er ook andere afbeeldingskwaliteiten zijn dan scherpte alleen
Level 5. Beseft dat verschillende lenzen met dezelfde brandpuntsafstand toch andere toepassingsgebieden kunnen hebben.
Level 6. Beseft dat ook oude lenzen goed kunnen presteren
Level 7. Wil het verhaal weten achter deze oude lenzen
Level 8. Beseft dat apparatuur uiteindelijk ook maar bijzaak is: het gaat om de foto's!

Zelf zit ik ergens op level 6 a 7, en jij moet nog bij 5 aanbelanden.

(Tongue in cheek natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 07:24
Ik denk erover om een Pentax K200D te kopen. Waarom? Omdat ik het idee heb dat Pentax wat features van een duurde camera (bouwkwaliteit bijvoorbeeld) in deze camera stopt zonder op die features concessies te doen, maar ervoor koos om op andere dingen (live view bijvoorbeeld) serieuze concessies te doen. Terwijl bij de andere budget-camera's voor mijn gevoel alles er wel op zit, maar allemaal net iets minder is. Heb ik daar gelijk in?

Dit wordt mijn eerste DSLR, en ik wil graag groeien en ik heb het idee dat deze camera daar uitgebreide mogelijkheden voor heeft. Maar zijn dingen zoals een 11-point AF echt belangrijk? Ik ga deze zomer hopelijk op een verre reis en daarvoor wil ik bekend zijn met de camera, lukt dat denken jullie? En wat zijn de nadelen van de Pentax k200d voor jullie (behalve dat er geen live view op zit)?

Als jullie vinden dat ik beter met een andere dslr kan beginnen, welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Ik ben zelf ook begonnen met de K200d. Moet zeggen dat hij mij prima bevalt. 11 point AF vind ik zelf vrij handig en zeker niet te veel. Ik kies geregeld zelf welk focuspunt hij moet gebruiken. Los van het aantal focuspunten moet je er niet vanuit gaan dat de pentax snel focust. Het is één van de langzaamste dslrs. Een groot nadeel als je het mij vraagt.

Wat features betreft weet ik de verschillen allemaal niet zo. Live view vond ik zelf niet interessant alhoewel ik het nu best af en toe zou willen als ik me in een moeilijke positie wring.

Een veel gegeven tip op tweakers is om gewoon eens de cameras vast te houden. Niet geheel onbelangrijk en is voor mij de rede geweest voor de pentax gehad. Een Canon en Nikon kan ik niet vasthouden en voelt tevens goedkoop aan.

Nog even een paar nadelen waarvan je voor jezelf moet oordelen of je dat uitmaakt:
- ik ben zelf tamelijk ontevreden met het wisselende resultaat van de externe flitser. Pentax is hier simpelweg niet goed mee
- Focussen in het donker is relatief langzaam met de Pentax
- (moderne) Lenzenaanbod is niet erg groot

Voordelen kom ik nu even niet aan toe ivm met naar school moeten gaan.

Hoe dan ook de k200d heb ik als een prima instappen ervaren. Kijk overigens ook even naar de Pentax K-m. Als je zo snel mogelijk wegwijs wil zijn met je camera kan je je nu al inlezen. Er staat hier op tweakers een topic met een hoop basisinfo dat al een eerste nuttige stap is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
yootje schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 21:18:
Ik denk erover om een Pentax K200D te kopen. Waarom? Omdat ik het idee heb dat Pentax wat features van een duurde camera (bouwkwaliteit bijvoorbeeld) in deze camera stopt zonder op die features concessies te doen, maar ervoor koos om op andere dingen (live view bijvoorbeeld) serieuze concessies te doen. Terwijl bij de andere budget-camera's voor mijn gevoel alles er wel op zit, maar allemaal net iets minder is. Heb ik daar gelijk in?

Dit wordt mijn eerste DSLR, en ik wil graag groeien en ik heb het idee dat deze camera daar uitgebreide mogelijkheden voor heeft. Maar zijn dingen zoals een 11-point AF echt belangrijk? Ik ga deze zomer hopelijk op een verre reis en daarvoor wil ik bekend zijn met de camera, lukt dat denken jullie? En wat zijn de nadelen van de Pentax k200d voor jullie (behalve dat er geen live view op zit)?

Als jullie vinden dat ik beter met een andere dslr kan beginnen, welke dan?
Deze keuze heb ik voor een week of 3 terug ook voor gestaan. Ben gaan vasthouden en direct viel canon bij mij af. Nikon d80/d90 of de pentax k20 bleven over. Vind dit gewoon een erg fijn formaat camera. De keuze is uiteindelijk gevallen op de samsung gx20=pentax k20, en puur voor sasmung gekozen voor de prijs (399 pond).

Ik kan je gerust stellen, als je even wat andacht besteed aan de camera krijg je vrij snel de basis functies onder de knie. Heb nu 1 lang weekend gespeelt en heb de eerst do's en dont's inmiddels al goed vast gesteld voor mezelf. Spelenderwijs kom ik er wel. Ik heb hem ook voor me reisplannen aangeschaft en ben ervan overtuigd dat ik voor de zomer wel goed met de cam overweg kan.

Alleen loop nu al tegen de beperking van de lens aan, de groothoek mag wel wat groter bij landschapsfotografie, iemand in dit topic had toch gelijk }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
Isniedood schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 11:16:
Ik ben zelf ook begonnen met de K200d. Moet zeggen dat hij mij prima bevalt. 11 point AF vind ik zelf vrij handig en zeker niet te veel. Ik kies geregeld zelf welk focuspunt hij moet gebruiken. Los van het aantal focuspunten moet je er niet vanuit gaan dat de pentax snel focust. Het is één van de langzaamste dslrs. Een groot nadeel als je het mij vraagt.

Wat features betreft weet ik de verschillen allemaal niet zo. Live view vond ik zelf niet interessant alhoewel ik het nu best af en toe zou willen als ik me in een moeilijke positie wring.

Een veel gegeven tip op tweakers is om gewoon eens de cameras vast te houden. Niet geheel onbelangrijk en is voor mij de rede geweest voor de pentax gehad. Een Canon en Nikon kan ik niet vasthouden en voelt tevens goedkoop aan.

Nog even een paar nadelen waarvan je voor jezelf moet oordelen of je dat uitmaakt:
- ik ben zelf tamelijk ontevreden met het wisselende resultaat van de externe flitser. Pentax is hier simpelweg niet goed mee
- Focussen in het donker is relatief langzaam met de Pentax
- (moderne) Lenzenaanbod is niet erg groot

Voordelen kom ik nu even niet aan toe ivm met naar school moeten gaan.

Hoe dan ook de k200d heb ik als een prima instappen ervaren. Kijk overigens ook even naar de Pentax K-m. Als je zo snel mogelijk wegwijs wil zijn met je camera kan je je nu al inlezen. Er staat hier op tweakers een topic met een hoop basisinfo dat al een eerste nuttige stap is.
Bedankt voor je reactie! Dat-ie langzaam is wist ik niet, dat is voor mij wel belangrijk, goed dat je het zegt, ik zal er in de reviews eens op letten. Ik ben al naar een camerawinkel geweest, de Pentax K-m vond ik niet goed om vast te houden, maar de k200d hadden ze helaas niet op voorraad. De vrouw die me hielp had er ook niet zoveel verstand van (op een gegeven moment zei ze letterlijk "tja, ze zijn allemaal goed he"), maar ik ga het vrijdag weer eens proberen, dit keer wat gerichter en wat rustiger, misschien dat de K-m toch wat beter blijkt vast te houden dan ik dacht.

Misschien een domme beginnersvraag, maar ik neem aan dat je zonder live view niet het resultaat van je foto gelijk kunt zien terwijl je kijkt, terwijl ik dat wel gewend ben bij de compactcamera's die ik heb gedaan (even focussen en je hebt een redelijk beeld of het een beetje goed zit qua instellingen). Is dat een gemis?

Ik hoor graag de voordelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Thefox154: Hehe jep de 16-45 is een ideale landschapslens en de 2mm maakt uit, het wordt niet voor niets gezegd. Sorry, dat moest ik even inkoppen :)

Dat terzijde, je hebt je keuzes gemaakt en loopt nu tegen de beperking op. Je zou kunnen overwegen om die beperking op te heffen door een Pentax 12-24 of een Sigma 10-20 aan te schaffen. De Pentax is duur maar geeft een briljante kwaliteit, de Sigma heeft een iets handiger bereik (sluit beter aan op standaard-zoom), is gewoon goed van kwaliteit en een stuk minder duur. Aan de andere kant zou je ook gewoon eerst wat ervaring kunnen opdoen en dan besluiten hoe erg je de beperking vindt.
yootje schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 12:23:
[...]
Misschien een domme beginnersvraag, maar ik neem aan dat je zonder live view niet het resultaat van je foto gelijk kunt zien terwijl je kijkt, terwijl ik dat wel gewend ben bij de compactcamera's die ik heb gedaan (even focussen en je hebt een redelijk beeld of het een beetje goed zit qua instellingen). Is dat een gemis?
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt; als je voor het afdrukken wil zien of je instellingen goed zijn kijk je gewoon in de zoeker, dat geeft je een veel beter beeld dan welke liveview dan ook. En daarmee kom ik meteen aan een groot nadeel van de k200d: Hij heeft een pentamirror zoeker wat wil zeggen dat je zoekerbeeld relatief klein en donker is. Zelfde geldt overigens voor de concurrentie maar vergelijk het maar eens met het zoekerbeeld van een k10d of een k20d (pentaprisma zoeker). Misschien bedoelde je juist na het afdrukken; dan krijg je bij elke dSLR gewoon je foto in je schermpje achterop net als bij een compact. Dat geeft je een indruk of je belichting en scherpte grofweg in de goede richting zitten ;)

[ Voor 48% gewijzigd door mwolthers op 04-02-2009 12:30 . Reden: reactie op yootje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yootje
thefox154 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 11:54:
[...]

Deze keuze heb ik voor een week of 3 terug ook voor gestaan. Ben gaan vasthouden en direct viel canon bij mij af. Nikon d80/d90 of de pentax k20 bleven over. Vind dit gewoon een erg fijn formaat camera. De keuze is uiteindelijk gevallen op de samsung gx20=pentax k20, en puur voor sasmung gekozen voor de prijs (399 pond).

Ik kan je gerust stellen, als je even wat andacht besteed aan de camera krijg je vrij snel de basis functies onder de knie. Heb nu 1 lang weekend gespeelt en heb de eerst do's en dont's inmiddels al goed vast gesteld voor mezelf. Spelenderwijs kom ik er wel. Ik heb hem ook voor me reisplannen aangeschaft en ben ervan overtuigd dat ik voor de zomer wel goed met de cam overweg kan.

Alleen loop nu al tegen de beperking van de lens aan, de groothoek mag wel wat groter bij landschapsfotografie, iemand in dit topic had toch gelijk }:O
Dat is een geruststelling :) Ik kon redelijk veel uit m'n compactcamera's halen geloof ik, alleen het hele focussen is bijvoorbeeld nieuw voor me, maar ik zie er naar uit om daarmee te experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online
Wat is langzaam? Bij mij is hij 99% van de tijd spot-on en ik fotografeer ook zat bewegende dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peter, mail me even op mijn mailadres uit de pm.. je adres!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Langzaam is in dit geval langzamer dan een canon of nikon. In het donker is Pentax nou eenmaal ook relatief niet zo sterk. Echter als je het vergelijkt met een compact is hij heel snel.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het algoritme van de continu focus niet al te best is. Ik moet zeggen dat ik niet erg te spreken was over deze focus vorm bij het fotograferen van onze rennende hond in goede weersomstandigheden. Met vogels ging het wel met een speer. Met volleybal ging het ook wel heel behoorlijk. Durf dus niet te zeggen in hoeverre dat waar is, maar als het belangrijk voor je is misschien iets om uit te zoeken.

Maar nogmaals met een compact vergeleken is het super en ik heb zelf nooit mogen vergelijken met een canon of nikon. Bovendien ben ik zelf ook nog beginnend. Een miskoop zal je niet hebben met de k200d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Erasmo schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 18:49:
Wat is langzaam? Bij mij is hij 99% van de tijd spot-on en ik fotografeer ook zat bewegende dingen...
Dat is het hele punt, Erasmo :) De Pentax is wat langzamer, maar wel veel accurater met scherpstellen. Canon en Nikon kiezen voor iets meer snelheid ten koste van accuratesse. Staat leuk in de specs en is marketingtechnisch dus ook een terechte keuze. Voor de fotograaf kan dat wel eens anders uitpakken, de een heeft namelijk meer met snelheid en de ander meer met beeldkwaliteit. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in de JPEG-weergave; bij Canon en Nikon is een JPEG veel bruikbaarder dan bij Pentax, omdat ze scherper en kleuriger uit de camera komen. Echter met enige moeite blijkt dat het Pentax beeld dat in eerste instantie minder mooi was bij de nabewerking misschien wel mooier wordt dan het beeld van de concurrentie. Mijn indruk is altijd geweest dat een Pentax iets meer geduld vereist en dat geduld vervolgens uitstekend beloont. Persoonlijk vind ik dat meestal fijn (ik doe graag wat moeite om het beste uit een foto te halen) maar soms ook lastig; als ik (met) kinderen fotografeer, wat ik nog wel eens doe, laat ik ze liefst meteen de resultaten zien, maar dat kan dan eigenlijk alleen op het kleine schermpje achterop de camera of via het video-kabeltje op de televisie (hmm dat ding was ik eigenlijk alweer vergeten).

Overigens weet ik niet hoe Sony en Olympus zich op dit vlak gedragen. Van Fuji neem ik gemakshalve aan dat ze de lijn van Nikon volgen maar het is al een tijdje geleden dat Fuji nog met een dSLR kwam (S5Pro)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:24:
[...]

Een fotograaf maakt een hele ontwikkeling door.

Level 1. Alleen geïnteresseerd in de camera zelf, de lens is bijzaak
Level 2. Beseft dat er ook andere lenzen zijn dan alleen maar de kitlens
Level 3. Beseft dat er lenzen zijn die scherper zijn
Level 4. Beseft dat er ook andere afbeeldingskwaliteiten zijn dan scherpte alleen
Level 5. Beseft dat verschillende lenzen met dezelfde brandpuntsafstand toch andere toepassingsgebieden kunnen hebben.
Level 6. Beseft dat ook oude lenzen goed kunnen presteren
Level 7. Wil het verhaal weten achter deze oude lenzen
Level 8. Beseft dat apparatuur uiteindelijk ook maar bijzaak is: het gaat om de foto's!

Zelf zit ik ergens op level 6 a 7, en jij moet nog bij 5 aanbelanden.

(Tongue in cheek natuurlijk :P)
Grappig dat je veronderstelt dat ik level 5 en level 6 nog niet bereikt heb.
Level 7 heb ik geskipped: het verhaal achter 't ouwe glas is bijzaak.
Level 8 heb ik even op gezeten, maar ook daar ben ik al vanaf gestapt.
Ik zit ondertussen bij level 9:
Level 9: Empirisch meetbare criteria van 't glas/de body of de foto doen er niet toe : Het gaat er om wat je vrouw vindt van 't er bij behorende bestedingspatroon.

Even serieus ; alles wat je beschrijft als levels heb ik ondertussen doorgemaakt, behalve level 7 want die geschiedenis achter 't glas interesseert me net zo veel als de geschiedenis achter de camera zelf. (Niet bijster veel dus).

Sinds ruim 'n jaar ben ik met fotografie bezig op 't gebied van kunstfotografie. Het gaat daar überhaupt niet om technische criteria zoals compositie, scherpte, scherptediepte, kleurgebruik etc. Natuurlijk, je gebruikt die technische zaken om een en ander voor elkaar te krijgen, maar bottomline gaat 't om een creatie die iets met jezelf en de kijker doet, én waarin ik iets persoonlijks kwijt kan.

Over apparatuur ben ik ondertussen heel simpel ; het maakt allemaal vrij weinig uit.
Als iemand mij vraagt wat voor camera of glas hij/zij zou moeten kopen, geef ik ze één advies : het maakt allemaal niet zo veel uit. Er is goed glas, er is slecht glas, er zijn goeie bodies en middelmatige bodies (slechte bodies bestaan niet meer in dSLR land), en de hele merkgebondenheid is puur kuddegedrag.
Ik voel me nét iets meer verbonden met Pentax, omdat ik toevallig een Pentax heb, maar daar houdt 't op.

Oud glas is leuk speelgoed, en vaak heel goed inzetbaar mits je weet wat je doet.
Voor mij is oud glas vooral een betaalbaar alternatief voor nieuw lichtsterk glas, en daar is m'n vrouw 't roerend mee eens.

Ondertussen weet ik dat 't ook al niet meer om de foto's gaat ; het eindresultaat is netzomin van belang.
Om maar even een oude chinese wijsgeer te citeren : bij een reis van A naar B draait 't niet om A of B, maar puur om de reis zelf, en de de plekken die je passeert terwijl je onderweg bent.

Zo zie ik m'n fotografie 'reis' ook graag; vrijwel elke dag leer ik iets bij of af, en meestal ben ik er vervolgens beter uit gekomen.
Ik hoop gedurende mijn reis ook eens iets te kunnen mogen doen met middenformaat, grootformaat enz. Lijkt me erg leuk om daar mee te mogen stoeien.

[ Voor 54% gewijzigd door MarcelG op 05-02-2009 14:41 . Reden: lang verhaal, proza... ]

Pagina: 1 ... 6 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]