Spotmatic schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 15:24:
[...]
Een fotograaf maakt een hele ontwikkeling door.
Level 1. Alleen geïnteresseerd in de camera zelf, de lens is bijzaak
Level 2. Beseft dat er ook andere lenzen zijn dan alleen maar de kitlens
Level 3. Beseft dat er lenzen zijn die scherper zijn
Level 4. Beseft dat er ook andere afbeeldingskwaliteiten zijn dan scherpte alleen
Level 5. Beseft dat verschillende lenzen met dezelfde brandpuntsafstand toch andere toepassingsgebieden kunnen hebben.
Level 6. Beseft dat ook oude lenzen goed kunnen presteren
Level 7. Wil het verhaal weten achter deze oude lenzen
Level 8. Beseft dat apparatuur uiteindelijk ook maar bijzaak is: het gaat om de foto's!
Zelf zit ik ergens op level 6 a 7, en jij moet nog bij 5 aanbelanden.
(Tongue in cheek natuurlijk

)
Grappig dat je veronderstelt dat ik level 5 en level 6 nog niet bereikt heb.
Level 7 heb ik geskipped: het verhaal achter 't ouwe glas is bijzaak.
Level 8 heb ik even op gezeten, maar ook daar ben ik al vanaf gestapt.
Ik zit ondertussen bij level 9:
Level 9: Empirisch meetbare criteria van 't glas/de body of de foto doen er niet toe : Het gaat er om wat je vrouw vindt van 't er bij behorende bestedingspatroon.
Even serieus ; alles wat je beschrijft als levels heb ik ondertussen doorgemaakt, behalve level 7 want die geschiedenis achter 't glas interesseert me net zo veel als de geschiedenis achter de camera zelf. (Niet bijster veel dus).
Sinds ruim 'n jaar ben ik met fotografie bezig op 't gebied van kunstfotografie. Het gaat daar überhaupt niet om technische criteria zoals compositie, scherpte, scherptediepte, kleurgebruik etc. Natuurlijk, je gebruikt die technische zaken om een en ander voor elkaar te krijgen, maar bottomline gaat 't om een creatie die iets met jezelf en de kijker doet, én waarin ik iets persoonlijks kwijt kan.
Over apparatuur ben ik ondertussen heel simpel ; het maakt allemaal vrij weinig uit.
Als iemand mij vraagt wat voor camera of glas hij/zij zou moeten kopen, geef ik ze één advies : het maakt allemaal niet zo veel uit. Er is goed glas, er is slecht glas, er zijn goeie bodies en middelmatige bodies (slechte bodies bestaan niet meer in dSLR land), en de hele merkgebondenheid is puur kuddegedrag.
Ik voel me nét iets meer verbonden met Pentax, omdat ik toevallig een Pentax heb, maar daar houdt 't op.
Oud glas is leuk speelgoed, en vaak heel goed inzetbaar mits je weet wat je doet.
Voor mij is oud glas vooral een betaalbaar alternatief voor nieuw lichtsterk glas, en daar is m'n vrouw 't roerend mee eens.
Ondertussen weet ik dat 't ook al niet meer om de foto's gaat ; het eindresultaat is netzomin van belang.
Om maar even een oude chinese wijsgeer te citeren : bij een reis van A naar B draait 't niet om A of B, maar puur om de reis zelf, en de de plekken die je passeert terwijl je onderweg bent.
Zo zie ik m'n fotografie 'reis' ook graag; vrijwel elke dag leer ik iets bij of af, en meestal ben ik er vervolgens beter uit gekomen.
Ik hoop gedurende mijn reis ook eens iets te kunnen mogen doen met middenformaat, grootformaat enz. Lijkt me erg leuk om daar mee te mogen stoeien.
[
Voor 54% gewijzigd door
MarcelG op 05-02-2009 14:41
. Reden: lang verhaal, proza... ]