Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Ik heb jaren lang met veel plezier gefotografeerd met de minolta XD 7 analoge spiegelreflexen. Mooie camera en de eerste die een zgn. programma automaat had. De groene P (auto) stand is volgens mij zelfs door Minolta uitgevonden en bij die camera voor het eerst toegepast.

Nu mijn vraag : Ik gebruik de laatste paar jaar een Canon A80 P&S , maar wil wel eindelijk een Pentax DSLR.

Ik heb inmiddels de nodige Manual focus lenzen. de 28 mm M 2.8 en de 50 mm M 1.7 SMC en de 135 mm 2.5 Takumar.

Nu twijfel ik tussen het aankopen (binnen nu en bv 4 maanden) van een K-M of een K20D. Beide eerst met de 18 - 55 MM Kitlens

Voordeel K-M : lichtgewicht, goedkoper , handzaam, met AA batterijen te gebruiken, ook meer geschikt voor gebruik door mijn echtgenoot en/of kinderen

Voordeel K20D : LCD display bovenop, DOV, meer mogelijkheden naar de toekomst toe, weathersealed, betere performance bij hoge ISO.

Wie geeft adviezen of helpt me met keuzes. Het bijkomende probleem is dat er weinig fotozaken zijn die een live vergelijk mogelijk maken tussen een K-M en een K20D. Het liefst vond ik iemand op dit forum waar ik mee af kan spreken om samen met mijn manual focus lenzen een middag de camara ('s) uit te proberen. Wie in het Noorden heeft een K20D en/of een K-M en is bereid mee te werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

KRG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:16:
Voordeel K-M : lichtgewicht, goedkoper , handzaam, met AA batterijen te gebruiken, ook meer geschikt voor gebruik door mijn echtgenoot en/of kinderen

Voordeel K20D : LCD display bovenop, DOV, meer mogelijkheden naar de toekomst toe, weathersealed, betere performance bij hoge ISO.
Volgens mij ben je op zoek naar de K200D. :P Die heeft alle eigenschappen die jij als voordelen beschrijft, alleen de ISO-performance is misschien wat minder dan de K20D, maar daar blijft het voorlopig wel bij. Bovendien gaat 'ie doorgaans met de kitlens II weg, die net even wat beter is dan de eerste versie. En voor goede prijzen te scoren momenteel. De grip die erop moet is trouwens ook een stuk goedkoper, mocht je die ooit willen. Ten opzichte van de K-M is het een behoorlijke upgrade voor maar ietsje meer geld. :)

Ik snap alleen niet wat je met DOV bedoelt. Heb ik iets gemist?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Ik bedoel eigenlijk de term : scherptediepte controle , dwz dat je door de lens ziet wat het scherptegebied is. En niet digitaal maar gewoon door de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

KRG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:06:
Ik bedoel eigenlijk de term : scherptediepte controle , dwz dat je door de lens ziet wat het scherptegebied is. En niet digitaal maar gewoon door de lens.
Die knop zit er inderdaad niet op:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3161/3011958005_4230ed8023.jpg

Heb je de K200D al overwogen? Kost iets meer maar wel veel meer bang for buck :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Ja, maar ik lees op de DPREVIEW forums dat de K200d weer wordt opgevolgd en dat met name de electronica van de K-M beter is geworden.
Met als effect dat de autofocus beter zou werken en de camera minder ruis zou hebben. Verder heb ik natuurlijk liever een pentaprisma zoeker zoals van ouds.
Ik vind het sowieso een beetje vreemd dat een aantal gewone zaken die toegepast werden bij de analoge camera's nu weer moiezaam ahw bevochten moeten worden.

denk bv aan flitser aansluiting en de B (BulB) sluitertijd stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

KRG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 13:06:
Je bedoelt dat je door de zoeker een preview hebt met de diafragmakeuze waarmee je de foto gaat maken? Mijn K100D Super en K10D kunnen dat allebei. Je moet het alleen even instellen omdat je kunt kiezen voor preview op het scherm, of door de zoeker. Dan moet de rest dat toch ook kunnen, of hebben ze dat bij de K-M eruitgesloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

De K-M heeft het volgens mij niet. ook heeft de K-M geeen orientation sensor en nog een paar punten anders. Bv 5 Af punten ipv 11 enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Op dat plaatje van Erasmo zie je ook dat de K200D het wel heeft en de K-m niet (het DOF-symbooltje staat op de aan-uit knop naast de ON-stand). Ik vind dat wel een logisch iets, de K-m is gewoon het goedkoopste van het goedkoopste op spiegelreflex-gebied en dan heb je zulke functies niet. Ook de K200D mist nog wel enkele functies die voor een gevorderde fotograaf toch wel belangrijk zijn (pentaprisma, spotmeting, AF-C en wat mij betreft ook Hyper-Program, ik vind dat een onmisbare functie sinds mijn aloude Z-1 en het was voor mij een van de belangrijkste redenen om mijn *ist DS te laten opvolgen door mijn huidige K10D).

KRG: je klinkt als een ervaren fotograaf en dan is de K20D jouw camera. Je zou echter ook kunnen overwegen om eerst een K-m aan te schaffen met de kitlens (zorg dat je wel versie II hebt) en later nog de K20D (of tegen die tijd wellicht de K30D) als losse body als je serieus genoeg ermee bezig bent voor je eigen gevoel. Je maakt dan niet enorm veel extra kosten en zorgt voor een fijne speelcamera voor je gezin én een serieuze camera voor je eigen wensen. Aan de andere kant kan die Canon van je ook prima de speelcamera van je gezin blijven..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

mwolthers schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:12:
Op dat plaatje van Erasmo zie je ook dat de K200D het wel heeft en de K-m niet (het DOF-symbooltje staat op de aan-uit knop naast de ON-stand). Ik vind dat wel een logisch iets, de K-m is gewoon het goedkoopste van het goedkoopste op spiegelreflex-gebied en dan heb je zulke functies niet. Ook de K200D mist nog wel enkele functies die voor een gevorderde fotograaf toch wel belangrijk zijn (pentaprisma, spotmeting, AF-C en wat mij betreft ook Hyper-Program, ik vind dat een onmisbare functie sinds mijn aloude Z-1 en het was voor mij een van de belangrijkste redenen om mijn *ist DS te laten opvolgen door mijn huidige K10D).
Uit eigen ervaring kan ik inderdaad stellen dat de K200D wel DOV-Preview heeft. Het kan ingesteld worden of je dat op het lcd display wil of direct door de lens.

Wolthers ik kan mijn k200d gewoon op spotmeting en AF-C zetten hoor. Ik heb verder geen idee wat een Hyper-Program is :) Zal er dus wel niet opzitten;)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Als je een K-M met II kitlens wilt kopen voor een goede prijs heb je een uitdaging denk ik. De K-M wordt geleverd met z'n eigen kitlens (L-versie) die naar mijn weten het meest overeenkomt met de I versie die ook bij de K10(0)D zit. Dan zul je ze allebei los moeten kopen en ben je gelijk weer duurder uit, mede vanwege de wat hogere prijs van de II-kitlens. Koop dan gelijk een K200D. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat door vernieuwde techniek significant beter presteert. Maargoed, dat is wat ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De L versie is een plastic (en dus goedkopere) variant van de standaard kitlens. Ik denk zelf dat het glas hetzelfde is als de II versie van de kitlens aangezien ze ongeveer in dezelfde periode zijn uitgekomen.

Canon heeft dat trouwens ook standaard kitlenzen en dan goedkopere L versies ervan :+

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tenzij je nog een aanbieding voor ongeveer 350 euro zoals laatst op ibood kunt krijgen is het misschien toch verstandiger om voor de K200D te gaan. Kost iets meer maar heeft veel meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Of je scoort de Samsung GX-20 natuurlijk. :) Positron in "[Fotoapparatuur] Wijs elkaar hier op aan..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Laatst online: 13-09 10:52
Wat wel het vermelden waard is, is dat de kitlens bij de gx-20 nog het type l is terwijl bji de k20d de veel betere type ll wordt geleverd.

Hoewel je daar bij deze prijzen niet moeilijk over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:22
Het blijft lastig... Over een paar weken wil ik de FA* 85/1.4 aan mijn verzameling objectieven toevoegen. Ik heb er eentje gevonden, gewoon hier in Nederland, mint in doos. Mijn dilemma is: de FA* 85/1.4 is een grootheid op zich, maar zou ik de 77 (de mijne is trouwens ook mint in doos) nog wel gebruiken als ik de 85 eenmaal heb? De 77 is wel meer transportabel dan de 85. De 85 is echt een portretlens pur sang: wide open wat minder scherp dan de 77, maar eenmaal gediafragmeerd komt de scherpte goed opzetten. Maar ik ben een wide-open fotograaf dus dat is voor mij niet zo interessant. Ik ben niet op zoek naar de hoogste scherpte omdat er meer is in de foto dan scherpte alleen. Dus ik dacht: laat ik het hier eens vragen. Wat zou JIJ doen als je de 77 al had?

De 77:

Afbeeldingslocatie: http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/short-tele/FA77f1.8_chrome.jpg

De 85:

Afbeeldingslocatie: http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/primes/short-tele/FA85f1.4.jpg

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:45

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Spotmatic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:10:
Het blijft lastig... Over een paar weken wil ik de FA* 85/1.4 aan mijn verzameling objectieven toevoegen. Ik heb er eentje gevonden, gewoon hier in Nederland, mint in doos. Mijn dilemma is: de FA* 85/1.4 is een grootheid op zich, maar zou ik de 77 (de mijne is trouwens ook mint in doos) nog wel gebruiken als ik de 85 eenmaal heb? De 77 is wel meer transportabel dan de 85. De 85 is echt een portretlens pur sang: wide open wat minder scherp dan de 77, maar eenmaal gediafragmeerd komt de scherpte goed opzetten. Maar ik ben een wide-open fotograaf dus dat is voor mij niet zo interessant. Ik ben niet op zoek naar de hoogste scherpte omdat er meer is in de foto dan scherpte alleen. Dus ik dacht: laat ik het hier eens vragen. Wat zou JIJ doen als je de 77 al had?
Als ik de 77 al had, en het zou mij gaan om wide-open én scherp schieten, dan zou ik de 85 1.4 laten gaan.
Maar, als het gaat om 't uitbreiden van je verzameling dan is bovenstaande geen argument ; je zegt zelf "Over een paar weken wil ik de FA* 85/1.4 aan mijn verzameling objectieven toevoegen.", dus je wilt 'm gewoon hebben.
Kun je 'm betalen, en kun je 'm kopen dan zou ik 't met die insteek hoe dan ook doen.
Blijkt dat je de 77 vervolgens (bijna) niet meer gebruikt dan kun je die weer verkopen (of aan mij geven :P), maar dan verklein je wel je verzameling.

Voor mezelf gelden helaas andere criteria. Als ik de 77 al zou hebben dan zou mijn beslissing als volgt gemaakt worden:
1: Prijs : Verantwoordt de 8mm extra lengte en de lichtsterkte van 1.4 het verschil in prijs?
2: Functie: Wat kan ik met de 77mm f/1.8 níet wat ik met de 85mm f/1.4 wél kan (et vice versa).
Simple as that.

Ik heb zelf nu een aantal dingen op de wishlist staan:
- een ultra wide angle zoom (~10-20mm bereik)
- een goeie 70-200 f/2.8
- een lichtsterke (f/2.4 of sneller) 28mm of 31mm prime
- een nieuw statief
- een remote (met autofocus én bulb ondersteuning)

Aangezien we in april ons eerste kind mogen verwelkomen zal dit verlanglijstje voorlopig niet vervuld gaan worden, tenzij ik eindelijk winst ga maken met Phomago. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
[b][message=31312442,noline]Spotmatic schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:10[/
tekst
hoe bedoel je luxeprobleem :')

De 85mm nemen natuurlijk, dat ding is legendarisch.

77 houden en op een lx schroeven

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:03:
[...]
Aangezien we in april ons eerste kind mogen verwelkomen zal dit verlanglijstje voorlopig niet vervuld gaan worden, tenzij ik eindelijk winst ga maken met Phomago. ;(
Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Het wordt zeker op prijs gesteld. Het gaat wel om een hoop geld. Zou ik nu eindelijk mijn verstand gaan gebruiken? Ik heb namelijk op dit moment niet alleen de FA77, maar in dezelfde range ook nog:

- MS Jupiter-9 85mm f/2 (M42)
- SMC Takumar 85mm f/1.8 (M42)

Hoeveel objectieven rond de 80mm heeft een mens nodig? >:)

Ik heb ook nog nood aan een DA* 16-50, ik heb een tijdje geleden mijn Tamron 28-75 en Pentax-DA 16-45 verkocht juist met het oog op een aanschaf van de DA* 16-50 maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb leuke objectieven, maar in deze range heb ik nu uitsluitend de DA 18-55 kitlens (versie I). Moeilijk, moeilijk... Ik ben echt een primes-man, maar de weather sealing is wel lekker!

Om het verhaaltje nog eens compleet absurd te maken ga ik vanavond dit setje oppikken:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pim1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pim2.jpg
Exphy schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:56:
[...]

hoe bedoel je luxeprobleem :')

De 85mm nemen natuurlijk, dat ding is legendarisch.

77 houden en op een lx schroeven
Uiteraard zijn redenen niet nodig om zo'n lens aan te schaffen. Alleen het bezit is al voldoende >:)

Maar inmiddels heb ik mijn keuze al bepaald (ook mede dankzij MarcelG): het gaat de FA* 85 niet worden. Ik moet maar eerst leren prioriteiten te stellen ;(

Het zal het jaargetijde wel zijn. Vanaf het voorjaar tot aan de vroege winter ben ik vooral bezig met fotograferen, in de donkere dagen met verzamelen. Met dit soort uitwassen tot gevolg 8)7 >:)

Overigens sluit ik niet uit dat ik ooit nog eens een Canon 5D op ga pikken. Het oude model is best betaalbaar en eindelijk kan ik mijn M42 primes dan ook gebruiken op het formaat waarvoor ze bedoeld zijn. Ik ga er dan wel van uit dat Pentax nooit met een FF model komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 09-01-2009 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:45:
[...]

Bedankt voor je uitvoerige antwoord! Het wordt zeker op prijs gesteld. Het gaat wel om een hoop geld. Zou ik nu eindelijk mijn verstand gaan gebruiken? Ik heb namelijk op dit moment niet alleen de FA77, maar in dezelfde range ook nog:

- MS Jupiter-9 85mm f/2 (M42)
- SMC Takumar 85mm f/1.8 (M42)

Hoeveel objectieven rond de 80mm heeft een mens nodig? >:)

Ik heb ook nog nood aan een DA* 16-50, ik heb een tijdje geleden mijn Tamron 28-75 en Pentax-DA 16-45 verkocht juist met het oog op een aanschaf van de DA* 16-50 maar dat is er nog niet van gekomen. Ik heb leuke objectieven, maar in deze range heb ik nu uitsluitend de DA 18-55 kitlens (versie I). Moeilijk, moeilijk... Ik ben echt een primes-man, maar de weather sealing is wel lekker!

Om het verhaaltje nog eens compleet absurd te maken ga ik vanavond dit setje oppikken:

[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Uiteraard zijn redenen niet nodig om zo'n lens aan te schaffen. Alleen het bezit is al voldoende >:)

Maar inmiddels heb ik mijn keuze al bepaald (ook mede dankzij MarcelG): het gaat de FA* 85 niet worden. Ik moet maar eerst leren prioriteiten te stellen ;(

Het zal het jaargetijde wel zijn. Vanaf het voorjaar tot aan de vroege winter ben ik vooral bezig met fotograferen, in de donkere dagen met verzamelen. Met dit soort uitwassen tot gevolg 8)7 >:)

Overigens sluit ik niet uit dat ik ooit nog eens een Canon 5D op ga pikken. Het oude model is best betaalbaar en eindelijk kan ik mijn M42 primes dan ook gebruiken op het formaat waarvoor ze bedoeld zijn. Ik ga er dan wel van uit dat Pentax nooit met een FF model komt.
Als je de FA77 ooit nog eens kwijt wilt, ik heb nog een groot gapend gat tussen 50mm en 135mm qua primes :P

De 16-50 is een goede lens(zolang je maar geen maandagochtendmodel hebt zoals ik :P) waar je zeker plezier van zult hebben. Weathersealing is inderdaad prettig en de lens voelt goed aan.

Waarom geen mooie Spotmatic voor je M42-spul? Voor de prijs van een 5D kun je behoorlijk wat rolletjes vol schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
MarcelG schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 10:35:
[...]
Jazeker wordt dat op prijs gesteld. :)
Ok dan...

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/_igp1212-570.jpg
K10D, FA77, 1/100s bij f/16

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/_igp1249-570.jpg
K10D, FA77, 1/400s bij f/4,5

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/_igp1355-570.jpg
K10D, FA77, 1/100s bij f/2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07-2023
wie weet raad? zou binnenkort een Pentax willen aanschaffen en ben aan het twijfelen tussen een
K-10D of een K-20D ,ga dan veel werken met een macro objectief en ben er er ook nog niet uit met betrekking tot welk objectief ik moet kiezen; denk hier aan een Tokina 100mm macro,een sigma 105mm
of sigma 70mm, iemand ervaring met een van deze objectiefen?
heeft een van deze cameras voor of nadelen mbt macrofotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

tonysettanta schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:11:
wie weet raad? zou binnenkort een Pentax willen aanschaffen en ben aan het twijfelen tussen een
K-10D of een K-20D ,ga dan veel werken met een macro objectief en ben er er ook nog niet uit met betrekking tot welk objectief ik moet kiezen; denk hier aan een Tokina 100mm macro,een sigma 105mm
of sigma 70mm, iemand ervaring met een van deze objectiefen?
heeft een van deze cameras voor of nadelen mbt macrofotografie?
Het Samsung broertje van de K20D is nu erg scherp geprijst. Maar de K10D is ook een prima camera, het is maar net wat je budget is. Zelfde geld eigenlijk ook voor de macrolens, wat is je budget?

Fotograferen hier meer mensen met de P-stand?(hyperprogram) Het is even wennen maar in sommige situaties(als je bv. snel moet wisselen) is het best handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Wat zijn nu werkelijk de echte verschillen tussen Samsung GX-20 en K20D behalve dat er bij de GX-20 een type I lens 18 - 55 mm wordt meegeleverd?

Bij Digital warehouse is de GX -20 in kit uitv. nu 529 eu !
Volgens hen is er geen enkel verschil tussen de beide camera's maar dat klopt niet. Ook zeggen ze dat de Samsung er uit gegaan is en dat de prijs daarom zoveel lager ligt.

Maar elders op internet lees ik wel dat er verschillen zijn , maar ik vind geen duidelijk overzicht waaruit je deze dan zou kunnen halen.

Wie weet ze te benoemen of wie weet een goede link?

Hoe is de service bij Samsung in Nederland tov de Beukelaer (Pentax importeur)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Qua service kan ik niks zeggen maar technisch zijn ze gelijk aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Ik geloof wel dat ik ooit gelezen heb dat de menustructuur wat afwijkt. Verder ben ik wel eens een website tegengekomen die allerlei zaken als ruisprestaties enzo test. Daar weken de GX-20 en de K20D minimaal van elkaar af, dus eigenlijk geen significant verschil tussen de twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippevk
  • Laatst online: 13-09 10:52
Menu wijkt van elkaar af en het formaat van de knopjes (plus een beetje het uiterlijk).
Op youtube staat een filmpje waar e verschillen duidelijker worden gemaakt.

Over het algemeen krijgt de gx-20 de voorkeur vanwege de betere menu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Waar op you tube vin je dit filmpje dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Door K20D en GX20 in te tikken. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07-2023
Erasmo schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:32:
[...]

Het Samsung broertje van de K20D is nu erg scherp geprijst. Maar de K10D is ook een prima camera, het is maar net wat je budget is. Zelfde geld eigenlijk ook voor de macrolens, wat is je budget
mijn budget ligt zo rond de 900 € met een maxima van 1000 € voor camera en objectief
het lieft ga ik dan voor de K20D,die meen ik ook een betere sensor heeft?

Fotograferen hier meer mensen met de P-stand?(hyperprogram) Het is even wennen maar in sommige situaties(als je bv. snel moet wisselen) is het best handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Volgens mij leest niemand van de pentax gebruikers het grote ik wil een DSLR topic :+ Dus ik kom hier maar even buurten. IK ben dus opzoek naar een camera.

Camera is voor mijn reizen bedoelt die op het programma staan. onderdeel hiervan is langer uit de bewoonde wereld weg, dus een wheaterseal lijkt mij niet verkeerd. Op de mongoolse vlaktes staat niet overal een bushokje om te schuilen. En ik ben inmiddels gewaarschuwd voor zand.

Ik heb nog geen DSLR in het bezit. Lang geleden een samsung gx1 gehad. Nu een panasonic fz8. Na wat proberen etc kom ik eignelijk bij Pentax of Nikon uit. Deze camera's liggen er fijn in de hand. Heel misschien Olympus e520 een optie, ligt ook goed in de hand.

De k20d vind ik een erg mooie camera in de specs. De k200 is prijstechnisch erg leuk. Ik vind het als beginner lastig een keuze te maken. Het allerbelangrijkste vind ik gewoon TOP-kwaliteit fotos (aan de fotograaf wordt gewerkt ;)). Nu de GX20 relatief goedkoop wordt is dit natuurlijk erg leuk.
Op cameralabs las ik dat man erg tevreden is over 18-250mm van Pentax. In combinatie met een K200 ligt dit in hetzelfde budget.

Aan de andere kant vind ik de D90 van Nikon ook wel een mooie specs hebben en hij ligt goed in de hand en een groot voordeel vind ik het bereik van de kitlens. Maar daarvoor zit ik in het verkeerde topic :+

Kortom, help mij met wat advies van pentax-gebruikers, het canonkamp heb ik inmiddels gehoord maar het is gewoon niet mijn ding.

@KRG
Ik heb hier ook al naar zitten zoeken en de volgende dingen in mijn bookmarks gegooit:

Wat ik begrijp zit het verscil tussen de gx20 en de kd20 in:
-Andere menu
-Mist de menuoptie voor een of andere volgens mij kleurcorrectie, ik kende het niet en snapte het niet. Maar dat is mijn newbee niveau. voor extended dynamic range (credits KRG).
-Andere vormgeving en toetsen waardoor de grip niet uitwisselbaar is.
-KD20 heeft pentax raw formaat & adobeformaat, samsung alleen adobe.
-Lens van de KD20 is MKII, GX20 MK1.

Wat ik verzameld had:
Fotos naast elkaar
Lens review samsung
Review photographyblog en vergelijk met KD20
Evil twin camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic, ik voel me vereerd dat mijn post jouw verzamelwoede enigszins beinvloedt heeft...dat had ik niet verwacht. :9
Hoe groot is jouw verzameling ondertussen?
Ik zal ook eens registreren op pentaxian.nl, misschien dat ik daar nog iets moois kan scoren.

mwolthers ; bedankt voor de foto's. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 't bokeh anders verwacht had, maar goed; je hebt 'm ook afgestopt tot f/2.8.

Ik ben nu op jacht naar 3 dingen:
  1. een goeie UWA. Ik zit te denken aan de Sigma 10-20....maar ik ben niet echt kapot van die lichtsterkte.
    Iemand tips?
  2. een goed statief, met dito kop. Men heeft me Manfrotto geadviseerd, en ik heb daar een prachtige joystick balhoofd set van vastgehad...wow. Wel prijzig (volgens mijn portemonee (en m'n vrouw)...
  3. Een flitser....ja, eindelijk ga ik er ook aan geloven, ik ga flitsen. Ben altijd een niet-flitser geweest, maar moet er nu toch gezien een aantal aanstaande klussen aan gaan geloven.
    Zit te denken aan de budget Metz 48AF-1.
Dus, daar gaat de 13e maand weer. (Alhoewel die volgens mijn vrouw al is uitgegeven.....)
Iemand tips/op of aanmerkingen of aanbiedingen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Ik heb inmiddels op DPREVIEW forum terug gekregen dat de Samsung mist : Extended Dynamic Range en de 21 fps burst mode. Plus het PEF formaat. De menu structuur van de Samsung zou beter zijn.

de garantie op de Samsung GX 20 in Ned. is volgens mij 1 jaar vs de 2 jr Pentax. garantie bij sommige leveranciers.

De K200D vs K20D vraag: De anti dust mechanike zou bij de K20D veel beter zijn uitgevoerd dan bij de K10D en dus ook de K200D. De zoeker van de K200D is Pentamirror vs het Pentaprisma bij de K20D (en ook de K10D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

MarcelG schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:17:
• een goeie UWA. Ik zit te denken aan de Sigma 10-20....maar ik ben niet echt kapot van die lichtsterkte.

Iemand tips/op of aanmerkingen of aanbiedingen? :9
Voor de UWA, kijk hier even: http://www.pentaxforum.nl...b2/YaBB.pl?num=1227389050
Ik kan het hele verhaal wel gaan neerschrijven, maar het komt er op neer dat je (wederom) bij Digital Warehouse XL in het beste geval de Samsung 12-24mm f/4 kunt scoren voor 349 euro. Verder ook gelijk aan de Pentaxvariant, maar dan een stuk goedkoper. Veel lichtsterker wordt het volgens mij ook niet bij dergelijke objectieven, of je moet voor onderstaande prime gaan.

Dat zou dan de Pentax DA 14mm f/2.8 zijn, via Directsale voor 399 euro als lichtsterkte echt zo belangrijk is, maar ik zou wel weten welke van de twee ik zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Waarom is lichtsterkte interessant bij UWA's? Juist dan kun je bij langere sluitertijden fotograferen. Ik heb zelf de Sigma 10-20 en ben er best tevreden over, al is het zeker niet het scherpste objectief in mijn fototas.

@MarcelG (wederom): Ik zal inmiddels zo'n 40 primes hebben. Tja, je moet wat :)

@thefox154: hou er rekening mee dat het leuk is om een weather sealed body te hebben, maar wat is het nut daarvan als al het vocht via je objectief de camera binnen kan komen? Als het je om de weather sealing te doen is zou ik zeker ook de DA* 16-50 en/of DA* 50-135 erbij kopen. Of als je van primes houdt: de DA* 200 en DA* 300, maar dan ben je volgens mij al een flink eind door je budget heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dank voor de Ken Rockwell link ; ik zit nu enorm te twijfelen over die Sigma 10-20....hij is volgens mister Ken niet slecht. maar wel minder scherp dan de rest (en slechter gebouwd dan de rest).
Die Samsung 12-24 f/4 is inderdaad ook erg interessant, alhoewel ik juist 't bereik van 10-12 weer geweldig zou vinden van de Sigma.
Als die Tokina 11-16 nu beschikbaar zou zijn voor Pentax mount dan was m'n keuze al gemaakt. Maar helaas...

Een UWA prime zoals de Pentax 14mm f/2.8 vind ik riskant ; een stuk minder versatile, en ik weet niet of ik daar vaak mee uit de voeten kan.

Zijn er ook goeie oude UWA's die voor 'n zacht prijsje te koop zijn? Spotmatic, jij weet dat vast en zeker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:17:
Zijn er ook goeie oude UWA's die voor 'n zacht prijsje te koop zijn? Spotmatic, jij weet dat vast en zeker. ;)
De super-groothoeken uit grootmoeders tijd zijn helaas niet goedkoop in aanschaf. De 15mm f/3.5 kost bijvoorbeeld bij een Nederlandse shop al 750 euro. Maar ja, die is dan ook fullframe. Verder groothoekig dan dit wordt het helaas niet... Ik heb de Sigma 10-20 ook niet voor niets gekocht.

Mijn advies: probeer de Sigma. Je bent 'm zo weer kwijt als hij je toch niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ai, da's inderdaad niet goedkoop (voor mijn budget dan).
Als de pond goed blijft staan kan ik de Sigma redelijk voordelig uit Engeland laten komen, voor 380 inc 15%BTW.
Maar, gezien de prioriteiten: eerst een Manfrotto met joystick balhoofd en een Metz 48AF-1. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

@krg bedoel je nou dat het anti-dustsysteem van de k20d beter is dan of gelijk is aan de k200d? In beide gevallen zou het mij niet uitmaken. Ik ben nu enkele maanden in bezit van de k200d en heb het nog nooit hoeven te gebruiken. Bovendien als je het goed wil doen moet je reinigingsspul hebben. Anti-dust systeem is het meest gebruikte verkooppraatje van een verkoper en wat mij betreft totaal oninteressant.

Zelf ben ik niet bekend met waarom je .raw zou kunnen missen. Ik schiet in ieder geval alles in adobe's formaat.
Wellicht beweren ze dat ze 1 jaar garantie geven maar met de Nederelandse wetgeving krijg je echt wel 2 jaar. Eigenlijk meer lijkt mij.
Extended dynamic range ben ik niet mee bekend, maar een 21 burst optie lijkt mij ook niet erg boeiend. Niet met de burst snelheid van de K20d tenminste. Of dat voor jou ook geldt moet je zelf oordelen. Als je denkt aan de K20D zie ik niet in waarom je niet de samsung versie zou nemen. Wellicht de lens, maar dat hangt er vanaf of je al van plan bent anderen te kopen.

Met het huidige prijsverschil tussen de k200d en gx 20 zou ik het wel weten. Doe mij maar al die extra's van de gx20!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
sorry voor nog een samsung post, maar dit wou ik de potentiele kopers niet onthouden:

http://digitalcameraexcha...T_CODE=16&SUBCAT_CODE=117
GX20 + kitlens voor 399 Pond. Tegen de huidige wisselkoers van 1,1 is dit 440 Euros.

Verzendkosten staan er niet in maar ik ga ze morgen even mailen :) Het feest wordt steeds leuker zo >:)

Nu het verschil zo klein wordt tussen de k200 en k20/gx20 heeft dit voor mij de doorslag gegeven richting de gx20. Nu zit hier nog de "oude" pentax kitlens op. wat is jullie advies, een nieuwe erbij bestellen of toch richting een ander soort, lichtsterkere lens.

Het doel is dus vooral landschap en reis fotografie. Bij de nikon viel ik eigenlijk voor de lens de 18-105mm heeft een bereik die mij ideaal lijkt. Nu heeft andere henk mij al geadviseerd dat je bij landschapfotografie het "tele" bereik niet nodig heb, ik kom van een FZ8 af dus ben wel een beetje verwend maar gebruik het bereik nu ook niet vaak.
In het Pentax assortiment zie ik alleen de 18-250mm. Wel kwam ik deze sigma tegen. Graag is jullie mening, wat is verstandig om te doen. Wat kan ik nou het best op deze body schroeven om zorgeloos op reis te gaan O+

[ Voor 56% gewijzigd door thefox154 op 13-01-2009 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie prijs, thefox!

Wat je wint met een 18-55 II is redelijk marginaal: 't is en blijft een goedkope kitlens, met al z'n gebreken van dien. En zo slecht is versie 1 nu ook weer niet. Ik zou 'm gewoon eerst 's proberen, en na een tijdje besluiten of 't de moeite waard is om door te sparen voor bv. een 16-45 of 16-50.

Of je bij landschapsfotografie het tele-bereik niet nodig hebt, is puur afhankelijk van je manier van werken. Veel fotografen zullen idd. eerder richting groothoek gaan, maar evenzovele hebben meer baat bij tele, om bv. even een boompartij op een heuveltje eruit te pikken, etc.

Die 18-250 is overigens een Tamron ontwerp. Bepaald niet slecht in z'n klasse, maar 't is wel een superzoom met al z'n beperkingen van dien. Optisch gezien zal 'ie niet beter zijn dan de kitlens.

Ik zou gewoon beginnen met de versie 1 kitlens en de 50-200 (erg leuk lensje voor z'n geld!) en dan na een tijdje bepalen waar je het meest baat hebt bij verbetering. En dat hoeft helemaal niet zo duur te zijn: bij niet zo 'snel' werk als landschappen kunnen oude MF primes voor jou misschien wel een ideale keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Eens met Afterlife. Ik wil erbij zeggen dat de DA 16-45 f/4 een redelijk betaalbare lens is (uit m'n hoofd 350-400 euro) die optisch voortreffelijke resultaten biedt en zeker aan de groothoekkant nog niet overtroffen is door andere standaardzooms met Pentax-vatting.

Die Sigma 18-125 is niets bijzonders. Het is een fijn bereik, maar kwalitatief vergelijkbaar met de kitlens. Heb 'm zelf gebruikt op de *ist DS (die nu nog door mijn partner gebruikt wordt met die lens, hij is er best tevreden over maar voor zijn werk heeft hij ook geen optisch goede lens nodig). De sigma 17-70 f/2,8~4,5 is dan weer wel een lensje dat erg goed bekend staat. Zelf heb ik er nooit mee gewerkt maar het bereik is aangenaam (had vroeger op m'n Z-1 een 28-105, wat op hetzelfde bereik neerkomt) en hij wordt kwalitatief vaak met de 16-45 vergeleken. Ook qua prijs valt hij in dezelfde klasse.

Ik doe erg veel met landschappen en vind de 16-45 daarvoor de ideale lens (de weatherseals van de 16-50 zijn het enige wat ik nu eigenlijk mis). Voor het telewerk heb ik een 50-200; goedkoop en redelijk qua kwaliteit, een oude A 400, en laatst heb ik dus de 77ltd aangeschaft die compacter, lichtsterker (f/1,8) en optisch beter is, voor eventueel wat portretwerk maar vooral voor details in landschappen. Die is in Nederland echter heavily overpriced dus kan ik je als relatieve beginner nog niet aanraden.

Samenvattend zou ik je eigenlijk gewoon de Sigma 17-70 willen aanraden voor jouw doel, maar gezien de waarde die je hecht aan weatherseals (en terecht met jouw bestemming denk ik) zou ik je willen aanraden om toch ook de duurdere 16-50 te overwegen. En ga even een keer naar een winkel om uit te proberen of je de camera prettiger vindt met of zonder grip.

Succes met je keuze, vos hondervierenvijftig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik denk dat ik dan inderdaad maar ga beginnen met de kitlens en hier mee expirimenteren. Als ik dan merk dat ik wat tekort kan ik innderdaad altijd nog wat anders aanschaffen. Wel goed om te weten dat die Sigma 17-70 ook goed bekend staat. Had deze ook al in verscheiden shops aangetroffen.

Vanavond maar even de knoopdoorhakken of ik die GX20 voor 399 ga bestellen. Twijfel nog een heel klein beetje met de D90 maar ben wel overtuigd dat die GX20 een superdeal is. Alleen de D90 heeft lens met het bereik dat ik wens + moviemode die ik ook wel leuk vind. Al die twijfel steeds.

Reactie op de dePortokosten GX20:
No problem!
A Samsung GX20 + 18-55mm will cost you £399.99, with a further £30 top pay for delivery to The Netherlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

De 16-45 zie ik trouwens regelmatig voor ongeveer 200 euro opduiken op Marktplaats. Als je zeker weet dat 'ie in goede staat is kun je je daar geen buil aan vangen, want voor dezelfde prijs verkoop je 'm dan net zo makkelijk weer door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

thefox154 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:12:

Vanavond maar even de knoopdoorhakken of ik die GX20 voor 399 ga bestellen. Twijfel nog een heel klein beetje met de D90 maar ben wel overtuigd dat die GX20 een superdeal is. Alleen de D90 heeft lens met het bereik dat ik wens + moviemode die ik ook wel leuk vind. Al die twijfel steeds.

Reactie op de dePortokosten GX20:
No problem!
A Samsung GX20 + 18-55mm will cost you £399.99, with a further £30 top pay for delivery to The Netherlands.
Ik ben alleen wel benieuwd naar je ervaringen met de levering e.d. En wat heb je met deze camera voor garantie in Nederland? Ik neem aan dat je bij problemen eraan vast zit de handel weer op te sturen naar Engeland , of heb je recht op internationale garantie met deze leverancier.

Is dat een punt mee van overweging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

@thefox: Eventueel kun je ook voor de Pentax 17-70 f/4 gaan, alleen is die wel een tik duurder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
KRG schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 17:58:
[...]

Ik ben alleen wel benieuwd naar je ervaringen met de levering e.d. En wat heb je met deze camera voor garantie in Nederland? Ik neem aan dat je bij problemen eraan vast zit de handel weer op te sturen naar Engeland , of heb je recht op internationale garantie met deze leverancier.

Is dat een punt mee van overweging ?
Goede vraag heb even op de samsung site gekeken. Hier staat:

Wat moet ik doen als ik mijn product in het buitenland heb gekocht?SAMSUNG Electronics Benelux ondersteunt een product dat in Europa is gekocht wanneer het een 'EU Bloc Warranty' heeft. Deze garantie is aanwezig waar aan de bovenkant van de kaart van de productgarantie duidelijk ' European Bloc' aangegeven is.

Dus ik ga ze nog een keer mailen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de shop ook een mailtje gestuurd.. maar dan voor een andere camera. Heb dat overigens via ebay moeten doen omdat ik een foutmelding kreeg als ik wilde mailen via hun site..

Overigens:
De lens die je noemde in de kit bij de D90 is geen superding.. beter dan de D90 los kopen en iets leukers erbij nemen (mits binnen budget). Het filmen is een extra dingetje waar je niet teveel van moet verwachten, net als 5mp op een telefoon.. het blijft een telefoon!
Maar de 20 voor dat bedrag is een prima koop, zolang het geen grijze import is.. ook gezien de garantie waar eerder over is geschreven.
Ik heb de 16-45 ook gehad, prima bereik, en keurig beeld. Ik heb de mijne via mp verkocht voor 200 euro. Er staat er nu ook 1 op mp voor hetzelfde bedrag. Nieuw rond 310 euro.

De shop vroeg via ebay voor verzending naar NL 22 gbp zo zag ik in de historie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Misschien een beetje vloeken in de kerk, maar inmiddels heb ik besloten een Canon 5D te kopen om naast mijn K10D en K20D te gebruiken. De Canon wordt dan PUUR voor de M42 primes en lenzen met andere vattingen gebruikt (een overzicht van mijn lenzen: http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=500.0). Belangrijke overweging voor mij is de grotere sensor en het feit dat er voor Canon veel meer verschillende soorten adapters verkrijgbaar zijn. Het eerste argument vervalt natuurlijk als Pentax ooit met een FF model uitkomt, maar het is maar de vraag of dat ooit gebeurt.

De 5D is natuurlijk een al wat oudere camera met dito controls en AF (de AF van de K20D is beter), maar dit zijn geen minpunten als je de camera toch maar alleen voor MF objectieven gebruikt. De FF sensor is echter super als je je objectieven wilt gebruiken op het formaat waarvoor ze zijn bedoeld.

Kortom: ik word binnenkort dus WEL CanoNIET. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron

Positron

Nou, vooruit dan maar. We zullen het niet doorvertellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
En dan straks zo verliefd worden op die sensor dat je al je MF-glas er op gaat gebruiken, en toch ook maar een canon-lensje koopt, en....

>:) :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:44:
En dan straks zo verliefd worden op die sensor dat je al je MF-glas er op gaat gebruiken, en toch ook maar een canon-lensje koopt, en....

>:) :P ;)
Hou op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Peter, als je dan toch uiteindelijk overstapt naar Canon, mag ik dan alvast een reservering maken op een aantal van je Pentax spullen? >:)

Gefeliciteerd overigens met je overstap ; ik ben heel benieuwd hoe de 5D je gaat bevallen.
Ik zit nog steeds met smart te wachten op de fullframe Pentax (of groter).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:50:
Peter, als je dan toch uiteindelijk overstapt naar Canon, mag ik dan alvast een reservering maken op een aantal van je Pentax spullen? >:)

Gefeliciteerd overigens met je overstap ; ik ben heel benieuwd hoe de 5D je gaat bevallen.
Ik zit nog steeds met smart te wachten op de fullframe Pentax (of groter).....
Voor alle duidelijkheid: ik stap *niet* over. Ik neem de 5D slechts voor erbij - bij gebrek aan beter. Ik wacht met je mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Haha, dat zeg je nú ja. :P

Even een inhoudelijke vraag ; ik heb vorig jaar (of 't jaar daarvoor zelfs al) een M42 convertor ringetje gekocht op eBay, maar ik gebruik dat ding vrijwel nooit.
De reden daarvoor is tweeledig:
- hij schroeft er erg makkelijk op, maar hij gaat er erg moeilijk vanaf.
- ik kan niet op oneindig focussen....

Nu denk ik dat dat specifiek is voor het el-cheapo ringetje wat ik gekocht heb.
Als ik serieus met ouder M42 spul aan de slag wil, welke ring raden jullie mij aan, en waar is ie te koop?
Op die manier kan ik namelijk m'n LBA shot weer eens vervullen zonder al te veel uit te geven. 8) Daar is m'n vrouw ook weer blij mee namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 14-01-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ja, maar 20 jaar Pentax gooi ik niet zomaar even weg... Ook al zou ik bij verkoop van al mijn spullen voldoende geld hebben voor een knappe 5D MkII plus een hele trits L objectieven waaronder de 500/4 L IS USM.
Even een inhoudelijke vraag ; ik heb vorig jaar (of 't jaar daarvoor zelfs al) een M42 convertor ringetje gekocht op eBay, maar ik gebruik dat ding vrijwel nooit.
De reden daarvoor is tweeledig:
- hij schroeft er erg makkelijk op, maar hij gaat er erg moeilijk vanaf.
- ik kan niet op oneindig focussen....

Nu denk ik dat dat specifiek is voor het el-cheapo ringetje wat ik gekocht heb.
Als ik serieus met ouder M42 spul aan de slag wil, welke ring raden jullie mij aan, en waar is ie te koop?
Op die manier kan ik namelijk m'n LBA shot weer eens vervullen zonder al te veel uit te geven. 8) Daar is m'n vrouw ook weer blij mee namelijk.
Die vraag wordt vaker gesteld: koop de originele Pentax K-mount adapter. Deze valt geheel in de bajonet en staat dus fotograferen op oneindig toe. Zo te lezen heb jij zo'n aftermarket ring met rand. Dat mag slecht lijken, maar het voordeel is wel dat je zo de contacten op de vatting van de camerabody kortsluit. De camera denkt dan dat er een AF objectief op zit en plotseling is het dan ook mogelijk om de focus trap te gebruiken (d.w.z. de camera ontspant alleen wanneer de AF zegt dat het onderwerp scherp is).

Is het overigens mijn fout, dat je weer met M42 zut aan de slag wilt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:07:
[...]

Ja, maar 20 jaar Pentax gooi ik niet zomaar even weg... Ook al zou ik bij verkoop van al mijn spullen voldoende geld hebben voor een knappe 5D MkII plus een hele trits L objectieven waaronder de 500/4 L IS USM.
Dan vraag ik me serieus af waar je mee bezig bent ;) Tenzij je het verzamelen als groot onderdeel van je foto-hobby ziet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:11:
[...]
Dan vraag ik me serieus af waar je mee bezig bent ;) Tenzij je het verzamelen als groot onderdeel van je foto-hobby ziet :P
Laat ik het zo zeggen: de Canon lenzen hebben niet de magie die ik wel in de Pentax objectieven en oudere objectieven terugzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:13:
[...]

Laat ik het zo zeggen: de Canon lenzen hebben niet de magie die ik wel in de Pentax objectieven en oudere objectieven terugzie.
Wat voor magie? Optiek, of gewoon een stukje emotie? ;) Ik veroordeel je niet btw, ieder zijn meug, maar ben erg benieuwd waarom iemand het níet zou willen doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:34:
[...]
Wat voor magie? Optiek, of gewoon een stukje emotie? ;) Ik veroordeel je niet btw, ieder zijn meug, maar ben erg benieuwd waarom iemand het níet zou willen doen :P
Het is inderdaad grotendeels een gevoelskwestie. Ik heb wel vaker een Canon vastgehad en ermee gewerkt, maar de emotie is er niet. Canon is (goed!) gereedschap, niets meer en niets minder. Bij Pentax heb ik een heel ander gevoel en dat laat zich bij mij niet uitvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:07:
[...]
Die vraag wordt vaker gesteld: koop de originele Pentax K-mount adapter. Deze valt geheel in de bajonet en staat dus fotograferen op oneindig toe. Zo te lezen heb jij zo'n aftermarket ring met rand. Dat mag slecht lijken, maar het voordeel is wel dat je zo de contacten op de vatting van de camerabody kortsluit. De camera denkt dan dat er een AF objectief op zit en plotseling is het dan ook mogelijk om de focus trap te gebruiken (d.w.z. de camera ontspant alleen wanneer de AF zegt dat het onderwerp scherp is).

Is het overigens mijn fout, dat je weer met M42 zut aan de slag wilt? ;)
Ah, ok. Die gaan we dan eens scoren.

Overigens ; inderdaad, de lijst van jouw verzameling heeft de LBA woede weer ontstoken..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 15:34:
[...]

De magie van radioactieve coatings :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 21:37:
[...]

De magie van radioactieve coatings :P
Als dat zo was, had het wel RMC geheten (Radioactive Multi Coating). Het radioactieve thorium zit in het glas zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Spotmatic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 22:52:
[...]

Als dat zo was, had het wel RMC geheten (Radioactive Multi Coating). Het radioactieve thorium zit in het glas zelf.
SMC Takumar 50mm F1.4 O+

die lens heeft me zo'n beetje voor pentax doen kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Exphy schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:46:
[...]

SMC Takumar 50mm F1.4 O+

die lens heeft me zo'n beetje voor pentax doen kiezen
Praat me d'r niet van! Inmiddels ben ik weer flink wat Takumars aan het aanschaffen. Wat mij opvalt is dat deze objectieven, ook als ze flink gebruikt zijn, nog steeds ontzettend soepel draaien. Boterzacht. Zonder speling en zonder vage stukken in de focusgang. En dat na 40 jaar zonder servicebeurt. Ongelooflijk.

Het schijnt dat de Takumars bij Pentax niet alleen stuk voor stuk met de hand zijn geassembleerd, maar ook met de hand gecontroleerd. 1 voor 1. Slechte exemplaren gingen de linea recta de glasbak in. Het is in veel opzichten jammer dat ze tegenwoordig niet meer de standaarden van toen hanteren. Enerzijds is dat begrijpelijk: de objectieven zouden anders onbetaalbaar worden. Anderzijds is de kwaliteitsspreiding tegenwoordig wel erg groot (DA* 16-50 anyone?).

Ach, zolang ik mijn Takumarretjes maar heb is het goed. Als de laatste AF lens de geest heeft gegeven werken ze nog perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Over Takumarretjes gesproken. Gisteren gekocht voor een beschamend laag bedrag. Ik zal maar niks meer zeggen over boterzacht focussen :P

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/SPIIset.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 09:11:
Over Takumarretjes gesproken. Gisteren gekocht voor een beschamend laag bedrag. Ik zal maar niks meer zeggen over boterzacht focussen :P

[afbeelding]
Als ze een voorzitter zoeken voor de Belangenvereniging LBA-Patienten dan weet ik wie de meest geschikte kandidaat is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:37:
[...]
Als ze een voorzitter zoeken voor de Belangenvereniging LBA-Patienten dan weet ik wie de meest geschikte kandidaat is. ;)
Dit is de landensticker op mijn auto :P

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/lba.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
je hebt niet toevallig een 135mm 2.8 over of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Exphy schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 12:05:
Ik heb er maar eentje: de SMC Pentax-F 135mm f/2.8 [IF]. De A variant heb ik niet. Voor die periode is er bij mijn weten alleen de SMC Pentax 135mm f/2.5 als snelste 135mm variant.

Of zoek je een M42 objectief (niet van Pentax)? Dan kan ik je juist wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mmm, volgens mij heb ik die nog een liggen....ik zal vanavond eens even spieken. Misschien dat 't een f/3.5 is, dat zou ook zomaar kunnen. Ik gebruik 'm amper ; gebruik liever de Panagor versie (M42), of de Albinar f/2.5. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Jullie moeten me toch eens uitleggen wat die m42 is.. Ik heb het lang niet durven vragen maar als het terug blijft komen kan ik er niet omheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
m42 is gewoon een maat schroefdraad; de schroefjes die de gemiddelde klusser in de schuur heeft liggen hebben ook maten als m6, m8 enzovoort. Het betekent schroefdraad met een diameter van 42 mm en werd vroeger gebruikt als lensvatting, voordat men op het idee kwam om daar bajonetten voor te gebruiken (waarmee je lenzen een stuk sneller kan verwisselen en wat tevens duurzamer is). Ik weet niet precies wanneer die overstap was; ergens in de jaren '70 denk ik? In elk geval zijn m42 lenzen dus lenzen van voordat de bajonet er was. Heeele oude lenzen dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mwolthers op 17-01-2009 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Tjah, maar dan mis ik even wat er zo uniek aan is. Is het een soort fetish op nostalgie ofzo? :P Ze zijn daarom dus ook allemaal volledig manueel? Ik geloof dat ik oversla als rookie :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Isniedood schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 01:12:
Tjah, maar dan mis ik even wat er zo uniek aan is.
Het is namelijk zo dat nieuwe lenzen niet altijd beter zijn. Wel gemakkelijker in het gebruik, maar beslist niet altijd beter. Bovendien kun je de betreffende lenzen vaak voor een appel en een ei krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Het verschil is dat men toen nog lood en licht radioactieve isotopen in glas mocht verwerken. En dat men meer op kwaliteit gericht was als op zo laag mogenlijke productie kosten. Kwaliteit verkocht toen ook nog, nu ziet men van een ander merk een lens die 2 tientjes goedkoper is dus gaat men daar voor.

Kwa bouw ben ik ook fan van de eerste generatie minolta AF objectieven. Die is ook een stuk degelijker (en heerlijk soepele focus ringen) als wat er nu gemaakt wordt, maar heeft wel de luxe van AF, automatisch diafragma enz. Ze zijn daardoor vaak wel wat zwaarder: 270 gram voor een 50 f/1.7 (filtermaat 49mm) of 750 gram voor een 70-210 f/4 (filtermaat 55mm) zonder zware ring motoren. Nog iets grappigs alle normale lenzen uit die generatie hadden 49 of 55mm als filtermaat, en de meeste pro lenzen op de grote tele's na zaten op 72mm (en op de 35 f/1.4G na, die zat op 55mm).

[ Voor 25% gewijzigd door martijn_tje op 17-01-2009 10:57 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:17:
Wat mij opvalt is dat deze objectieven, ook als ze flink gebruikt zijn, nog steeds ontzettend soepel draaien. Boterzacht. Zonder speling en zonder vage stukken in de focusgang. En dat na 40 jaar zonder servicebeurt. Ongelooflijk.
Er zijn uitzonderingen... :)
Deze Auto-Takumar 1:2.2/55 heeft zowel speling als vage stukken bij 't focussen. Maar hij doet 't verder nog prima! Onpractisch, dat wel, maar optisch nog gewoon goed.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/sv55.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:17:
[...]

Het schijnt dat de Takumars bij Pentax niet alleen stuk voor stuk met de hand zijn geassembleerd, maar ook met de hand gecontroleerd. 1 voor 1. Slechte exemplaren gingen de linea recta de glasbak in. Het is in veel opzichten jammer dat ze tegenwoordig niet meer de standaarden van toen hanteren. Enerzijds is dat begrijpelijk: de objectieven zouden anders onbetaalbaar worden. Anderzijds is de kwaliteitsspreiding tegenwoordig wel erg groot (DA* 16-50 anyone?).
Ik denk dat je de Limiteds als de hedendaagse Takumars kunt zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
Erasmo schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 14:08:
[...]
Ik denk dat je de Limiteds als de hedendaagse Takumars kunt zien :)
Vind 't jammer dat ze niet met nieuwe limiteds komen, persoonlijk vind ik de FA limiteds veel aantrekkelijker dan de DA limiteds. Ik zeg 't je, wanneer ik geld heb dan gaat die 77mm er komen. Ze zouden eigenlijk met een body voor de limiteds moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Over Limiteds gesproken:

Limited:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/14jnmkn.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Erasmo op 18-01-2009 16:14 . Reden: Nu ook verkrijgbaar mét werkend plaatje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
thefox154 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:40:
[...]

Goede vraag heb even op de samsung site gekeken. Hier staat:

Wat moet ik doen als ik mijn product in het buitenland heb gekocht?SAMSUNG Electronics Benelux ondersteunt een product dat in Europa is gekocht wanneer het een 'EU Bloc Warranty' heeft. Deze garantie is aanwezig waar aan de bovenkant van de kaart van de productgarantie duidelijk ' European Bloc' aangegeven is.

Dus ik ga ze nog een keer mailen :X
Heb je al reactie gekregen; heb je garantie als je de camera in de uk bestelt of niet?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor briljante output levert dat?:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen over de aanschaf van een toekomstige dSLR, en mijn keuze staat zo goed als vast: een K200D (van Pentax, duuuuuuh ;) ). Mooie specs voor een nette prijs, en ook de reviews zijn goed.

Echter vraag ik me 1 ding af:
Wat is Opto-magnetisch shake reduction (of nouja, wat weet ik wel...) maar hoe werkt het? Dat zou ik wel graag willen weten maar ik kan er niks op vinden. Enkel op de duitse wikipedia, maar dat gaat over datadichtheid van een hardeschijf... De rest van de hits op google zijn allemaal bedrijven die de K200D verkopen :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Wederom een nieuwe aanwinst: een Carl Zeiss Jena 80mm f/1.8 Pancolar M42. Zeldzamer dan een kip met tanden en een grappig laag serienummer: 1500. Het schijnt dat deze scherper is dan de SMC Takumar 85mm f/1.8 maar dat zien we dan gauw genoeg ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/01/19/1232353615-270.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

Spotmatic:

Waar haal jij elke keer de nieuwe aanwinsten weg ? Of groeien ze spontaan tijdens de winter in je achtertuin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
KRG schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:42:
Spotmatic:

Waar haal jij elke keer de nieuwe aanwinsten weg ? Of groeien ze spontaan tijdens de winter in je achtertuin ;)
Dat kan overal zijn: MP, eBay, 2dehands.be... Gewoon goed zoeken. Overigens wil ik niet zeggen dat de Pancolar erg goedkoop was (beslist niet) maar ik heb wat spulletjes via eBay verkocht en een leuk PayPal saldo. Over het algemeen kan ik er goed voor zorgen dat mijn hobby geen financiele investering vergt (lees: het huishoudgeld gebruiken), alleen veel tijd en moeite (m.a.w. de hobby betaalt voor zichzelf door slim aan- en verkopen).

Ik doe dit trouwens vooral in de winter; in het voorjaar, zomer en najaar zit ik toch vooral te fotograferen. Dus mijn LBA is seizoensgebonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Mooie lens Peter, dikke mazzelkont! (ik wil weleens helpen met spitten in jouw achtertuintje!) ;)
Ik ben heel benieuwd naar de foto's die je hiermee maakt... :*)

[ Voor 29% gewijzigd door Vulcan750 op 19-01-2009 19:20 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Voor kopen / verkopen van lenzen hebben we Tweakers.net Vraag & Aanbod :)

[ Voor 87% gewijzigd door Zoefff op 20-01-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met een beetje geluk nu eindelijk een 1.7 AF Adapter tepakken voor een zacht prijsje *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

knip

Volgens mij was zoefff duidelijk genoeg.

[ Voor 24% gewijzigd door Nomad op 20-01-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 14:40
vandermark schreef op zondag 18 januari 2009 @ 15:54:
[...]

Heb je al reactie gekregen; heb je garantie als je de camera in de uk bestelt of niet?
Ik heb zelf even gemaild naar de shop:

The contactpage on http://digitalcameraexchange.co.uk/contactus.asp doesn't work. That's why I use this email.
I have a question regarding the Samsung GX-20 + 18-55mm, 399.99:
Does this product have a 'EU Bloc Warranty': is there on the guarantee certificate 'European Bloc' written?
I ask this because then only I will receive warranty from Samsung in the Netherlands when I purchase this camera at your store.
What are the costs for shipping this camera tot the Netherlands?

With kind regards,

En kreeg dit als antwoord:

Hi there,
Yes, it does come with a European warranty with “European Bloc” written on it, meaning that if something does go wrong, you don’t have to run it through our shop.

Cost of delivery to the Netherlands is £30. What you’ll have to do, is order everything you want to and put the delivery price as ‘0’. Then phone us up, and we’ll charge you the £30 delivery over the phone.

Hope this is of some help.

Regards,

Martin.

Web Admin

Tel: 01992 717117
Fax: 01992 714543
Web: DigitalCameraExchange.co.uk
Web: Kata-Kata.co.uk
Ad: 76-77 The Pavilion - Waltham Cross - Hertfordshire - EN8 7BZ

Blijft toch wel een errug leuke aanbieding, K20d voor iets meer dan 400 euro...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG

KRG

klinkt wel erg mooi allemaal. Voor de 32 eu verzendkosten is het neem ik aan wel een verzekerde verzending. Maw als er transportschade ontstaat is dit afgedekt ?

De garantie klinkt verder ok. Is dit nu 1 jaar of 2 jaar zoals in sommige landen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09-2023
Beste pentax experts,

Ik gebruik nu al een tijdje een simpele sony digitale camera. Maar wil toch iets meer.

Dus had ik deze op het oog.

http://www.pentax.nl/nl/p...pentax_page_id=uebersicht

Nu heb ik alleen geen ervaring met camera's die wat meer kunnen. Kan ik met deze camera gewoon aan de slag voor vakantie en andere momenten. Maar ook zelf wat experimenteren met scherpte licht enz. Of moet er dan allerlei extra dingen aangeschaft worden? lenzen statieven enz? Of is dat pas voor een tijdje verder als ik alles onder de knie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stansfield, jij valt precies in de doelgroep van de K-m: direct 'out of the box' mooie plaatjes kunnen maken zonder je al te zeer in de techniek te verdiepen, maar met de mogelijkheid om ongeveer alles zelf in te stellen als je wat meer uit de foto's wilt halen (en ondertussen meer van de techniek weet).

Camera plus kitlens is meer dan voldoende om mee te beginnen, en zou ik zelfs aanraden. Na een paar maand 'spelen' kom je er vanzelf achter waar voor jou de beperkingen liggen. Meer tele-bereik? of toch meer groothoek? of een externe flitser, een macrolens, een statief, etc.?
Voordeel is dan dat je weet wat je zoekt en vooral waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
@vandermark,

wat een toeval. Ik had ook naar ze toe gemailt. Reactie duurde wat lang en was onduidelijk. Dus heb vandaag even gebeld, gaat een stuk sneller. Kreeg gelijk de betreffende martin aan de telefoon en een en ander besproken. Heb net de GX20 camera besteld + hoya uvfilter set voor 27 (sky en uv) en een tamrac adventure 9 rugzak (die kosten 1/3 van wat konijnenberg vraagt). Hij ging het vandaag nog proberen op de post te krijgen.

@krg, als je via de betere creditcard bestel is het produkt vaak een jaar verzekerd tegen verlies, diefstal en schade. Verder bestel ik wel vaker servies in de UK (wedgewood etc voor me ouders) en er is nog nooit iets kapot aangekomen, ze kunnen we daar over het algemeen wel goed verpakken. Dus ik vertrouw erop dat het goed komt.

edit: volgens mij heeft mastercard een koers van 1,14 gebruikt met omrekenen. Het bedrag staat nog niet geregistreerd in me online overzicht maar zie wel dat mijn bestedingslimiet opeens gedaald en als ik dat doortel kom ik ongeveer op deze wisselkoers uit, zodra het bedrag zichtbaar is laat ik het wel even weten voor de geintresseerde.

[ Voor 51% gewijzigd door thefox154 op 20-01-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Tja tis allemaal wel heel erg verleidelijk. Ik kom alleen net kijken en heb nog maar net mijn k200d. Waarschijnlijk als ik hem verkoop hoef ik maar 1 a 2 honderd euro bij te leggen.. Ben wel heel erg benieuwd naar jullie ervaring.

456 euro is niet veel! (met jouw koers dus).

[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 20-01-2009 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:00:
Stansfield, jij valt precies in de doelgroep van de K-m: direct 'out of the box' mooie plaatjes kunnen maken zonder je al te zeer in de techniek te verdiepen, maar met de mogelijkheid om ongeveer alles zelf in te stellen als je wat meer uit de foto's wilt halen (en ondertussen meer van de techniek weet).

Camera plus kitlens is meer dan voldoende om mee te beginnen, en zou ik zelfs aanraden. Na een paar maand 'spelen' kom je er vanzelf achter waar voor jou de beperkingen liggen. Meer tele-bereik? of toch meer groothoek? of een externe flitser, een macrolens, een statief, etc.?
Voordeel is dan dat je weet wat je zoekt en vooral waarom.
En hoe verhoudt deze camera zich tot concurenten? En wat zijn de concurrenten? En qua prijs/kwaliteit is het dan ook een beetje ok??

En die extra lenzen zijn die dan duur? Ik hoorde van een vriend van mij dat wanneer je lenzen met beeldstabilisator nodig hebt die behoorlijk duur zijn (als beeldstabilisator niet in je camera zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
stansfield schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:06:
[...]
En hoe verhoudt deze camera zich tot concurenten? En wat zijn de concurrenten? En qua prijs/kwaliteit is het dan ook een beetje ok??
Ik heb de kwaliteit van Pentax bodies altijd beter gevonden dan van vergelijkbare concurrenten. Maar dat is een persoonlijke ervaring. De K-m concurreert direct met de Canon Eos 1000D en ik geloof de Nikon D40 of beter de D60.
En die extra lenzen zijn die dan duur? Ik hoorde van een vriend van mij dat wanneer je lenzen met beeldstabilisator nodig hebt die behoorlijk duur zijn (als beeldstabilisator niet in je camera zit)
De K-m heeft stabilisatie in de body, dus de lenzen zijn naar verhouding goedkoper. Er is keuze genoeg, van goedkoop tot duur, kijk maar naar een willekeurige shop als Foto Konijnenberg.

[ Voor 5% gewijzigd door Spotmatic op 21-01-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stansfield
Spotmatic schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:35:
[...]

Ik heb de kwaliteit van Pentax bodies altijd beter gevonden dan van vergelijkbare concurrenten. Maar dat is een persoonlijke ervaring. De K-m concurreert direct met de Canon Eos 1000D en ik geloof de Nikon D40 of beter de D60.

[...]

De K-m heeft stabilisatie in de body, dus de lenzen zijn naar verhouding goedkoper. Er is keuze genoeg, van goedkoop tot duur, kijk maar naar een willekeurige shop als Foto Konijnenberg.
Tnx voor de tips. Deze pentax vind ik er ook een stuk mooier uitzien dan die canon of nikon. Niet dat dat erg belangrijk is maar het speelt wel mee.

Op die foto konijnenbergsite zie ik 2 varianten staan. 1 standaard en 1 met een extra lens. Wat doet die lens precies en is die 100 euro waard?
Pagina: 1 ... 5 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]