Dan toch die FA* 24mm en DA*55 op mijn lijstje zetten. (De 24mm (A-versie, dus 2.8) was voor mij op de film-Pentaxen
de groothoek, bleef hem zelfs meenemen en gebruiken na aanschaf van de 28-80/2.8, die beeldhoek (D84°/H74°/L53°) vind ik veel fijner. Digitaal wordt het een equivalent van de 35mm, de klassieke reportage-groothoek, en één
1 van de beeldhoeken die ik ook veel gebruik. Met de f/2.0 van de FA* is dat vooral ook voor low-light (nacht) een ideale lens.
(Er is ook een Sigma 24/1.8, veel goedkoper want alleen voor APS-C maar ik was al van mening dat die alleen een optie was als je de FA* niet kunt vinden en toch deze beeldhoek+lichtsterkte nodig hebt, ik ben zowiezo niet zo gecharmeerd van Sigma, heb twee objectieven gehad, 28/2.8 en 35-70/2.8-4,0 die spontaan defect raakten.)
1 Film: 24, 35, 55/60/85, 105, 200 en Macro. Incidenteel 135. Digitaal: (nog geen 15/16), 24, 40, Macro 90, 135, incidenteel langer.
De veel voorkomende 28mm vond ik nooit echt fijn en op APS-C formaat heeft deze voor mij totaal geen bestaansrecht meer.
Naast een geweldige portretlens is de 55mm is natuurlijk de ideale low-light-tele die samen met de 24mm het ideale low-light en reportageduo vormt.
Waarom de andere niet op mijn lijstje komen heb ik denk ik hierboven al voldoende toegelicht: Te zwaar (80-200), te grote filtermaat (14, 80-200), te duur, geen behoefte aan bereik (10-17, 600, 85, 77) enzovoorts.
Alleen bij 40 speelt de te lage lichtsterkte.
De 50-200 is natuurlijk van een geheel ander gehalte en zie ik vooral als het lichte, kleine alternatief voor op reis, voor als je met een rugzak, een 4000-er wilt gaan bedwingen. 4.0-5.6 vind ik voor normaal gebruik niet lichtsterk genoeg en zoals gezegd zijn de 2.8 versies weer te zwaar, te duur en hebben een te grote filtermaat. De middenklasse, de vaste 4.0 en 3.5 varianten waren er tot de jaren '90 wel maar is blijkbaar commercieel gezien uitgestorven. Dat wordt dus een gebruikte zoeken (met AF zeldzaam) of primes (135 of/en 200)
Van deze objectieven weten we het zeker. Hij zal ongetwijfeld aan meer objectieven hebben meegewerkt, maar het valt niet mee om aan informatie te komen (door de taalbarriëre).
[...]
Als ik jou was zou ik niet beginnen aan de A 15/3.5 tenzij je oooit verwacht op fullframe uit te gaan komen. Die oude supergroothoeken zijn namelijk nooit echt scherp (je moet niet willen pixelpeepen).
Tja, in het rijtje A15/3.5, A24/2.8, A35-105/3.5 past hij heel mooi maar dat is dan ook alles. Indien Pentax met een full-frame zou komen (en er een klassiek matglas in te zetten is) zou ik die zeker overwegen, al zou ik voor het tele-bereik bij APS-C blijven. De 15mm zou dan echter toch voornamelijk op de APS-C camera gebruikt gaan worden en slechts incidenteel op de andere (na aanschaf van de A24.2.8 gebruite ik de CZJ 20mm/2.8 ook zelden meer, voor de meeste groothoeksituaties was die gewoon te wijd.)
De DA15 is dan (althans op APS-C) een geweldig objectief. Ik zou 'm ook wel willen kopen maar ik hou de boot nog even af tot na de Photokina. Eerst eens kijken welke kant Pentax op wil.
De DA15 ltd is inderdaad voor mij de eerste keus (of de 16-45). De 14mm, is mischien een mooie lens, overal is hij dacht ik niet echt beter, grotere beeldhoek heb ik niet nodig (16mm is voor mij al voldoende) en de 2.8 in deze beeldhoek zeker niet. Deze leveren wel een grotere filtermaat (77mm), veel extra gewicht en een hogere prijs op. De 14mm laat ik daarom liever links liggen.
De F 135/2.8 [IF], die ik uiteraard heb maar die helaas vrijwel nooit tweedehands aangebj oden wordt (net als de FA), is een geweldig objectief maar helaas heeft-ie een beetje last van CA. Geen probleem in de meeste gevallen, maar toch het vermelden waard.
Tja, de keuze is niet zo breed in primes van 135mm, zeker niet als die ook nog AF moeten hebben. Achteraf heb ik nu ook een beetje spijt destijds de M135/3.5 ingeruild te hebben. Toen was ik echter heel blij met wat ik daardoor kon kopen, nu zou het een mooie reis-tele zijn. Een DFA, DA, FA of F van 135mm f/3.5 zou zeker wel mijn belangstelling hebben, mocht deze bestaan. Een tijdje geleden was er een DA 135 prime aangekondigd maar die is helaas weer in de ijskast gezet. is De DA* 60-250mm F4 is wel heel mooi, maar toch al weer erg duur en best zwaar.
Mooie foto's trouwens van die libelle met die 31mm. Mij licht echter dat brandpunt helemaal niet.
Dan ga ik het toch maar een keer proberen. Heb zelf een defecte MX
(sluiter loopt maar niet gelijkmatig, was al afgeragt toen ik hem kocht maar leek toen technisch/functioneel in orde) die hoeft daar zelfs niet voor in stukjes. Desondanks zou ik toch graag een andere sloopcamera ervoor vinden, ik vind het gewoon zonde, je kunt dan ook niet meer voelen en zien hoe de camera in gebruik was. Dat geld nog sterker voor de LX, die nog wel werkt maar niet goed sluit. Ook mijn KX,
(die wel open zou moeten) wil ik niet offeren, dat vond ik altijd de allerfijnste camera om mee te fotograferen. Ik hoop nog altijd de vastzittende sluiter daarvan een keer terug werkend te krijgen, maar reparatie kost waarschijnlijk klauwen geld
(moet ver weg) en dat voor een camera die je nauwelijks nog gebruiken zult.
Nog prima werkende camera's (S1a, heel donker matglas en Ricoh KR10super), ga ik er zeker niet voor offeren. Zou zelfs nog wel een dergelijk matgals in mijn Z-1 willen zetten.
[
Voor 14% gewijzigd door
BeosBeing op 04-08-2010 07:12
. Reden: toegevoegd: technisch/functioneel ]