Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Als je heel veel camera voor relatief weinig geld wilt hebben biedt Pentax met de K-x een veel beter camera (in mijn ogen) aan dan Canon of Nikon in dat prijssegment. Het enige super-minpunt is dat er AA-batterijen in gaan, waardoor je ongeveer 3 foto's kunt maken voordat je batterijen leeg zijn. Echte killer features zijn er niet voor de een of de ander, behalve goede HD video mogelijkheden (Canon 550D).

Bottom line: voor het geld van de K-x vind je niks beters behalve als je hele specifieke eisen hebt (bijv. hi-resscherm van de 500/550D om macro/nachtwerk mee te kunnen doen, tiltbaar scherm, ergonomie, etc.)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:06:
Het enige super-minpunt is dat er AA-batterijen in gaan, waardoor je ongeveer 3 foto's kunt maken voordat je batterijen leeg zijn.
Sorry, FUD. Ik schiet geregeld 1000+ foto's op 1 setje 2600 mAH NiMH-penlites met mijn k100d.
En in geval van krisis koop ik op elke straathoek een setje Duracells, goed voor een paar honderd shots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

ssj3gohan schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:06:
Het enige super-minpunt is dat er AA-batterijen in gaan, waardoor je ongeveer 3 foto's kunt maken voordat je batterijen leeg zijn. Echte killer features zijn er niet voor de een of de ander, behalve goede HD video mogelijkheden (Canon 550D).
Neem aan dat de K-x niet veel meer stroomvreet dan mijn K200D en die houdt het best een tijd vol hoor met 4 AA's (eneloops bv). Grote nadeel van de K-x is volgens mij dat het niet duidelijk is waarop je scherpstelt in de zoeker.
No visible AF points in viewfinder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

AlterEgo schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:13:
[...]

Sorry, FUD. Ik schiet geregeld 1000+ foto's op 1 setje 2600 mAH NiMH-penlites met mijn k100d.
En in geval van krisis koop ik op elke straathoek een setje Duracells, goed voor een paar honderd shots.
Hm, dat is best goed. Mijn ervaringen met aa's vergeleken met li-ion zijn lang niet zo goed, ik schiet op een li-ion accu die zoveel weegt als 2 AA's namelijk ook 1000 shots op mijn 450D. Een reserve-accu kost evenveel als een setje reserve-AA's en gaat langer mee (zowel in de camera als het aantal keren dat ik hem kan laden, voor zover dat relevant is).

Maargoed, als je 1000 shots op NiMH haalt is dat niet echt een nadeel natuurlijk. Dan is het een puur goede camera dus. Kopen die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bong-One schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:14:
Een bijzonder positieve K-x review: http://www.neutralday.com...er-than-just-entry-level/ (hier wachtte ik al een tijdje op, de reviewer beloofde 3 weken geleden al dat 'ie gauw een indepth review zou plaatsen, maar het duurde lang! :))
Mooie uitgebreide review, ik zal hem in de OP erbij zetten, is wel interressant denk ik.

Vooral deze quote in het eindoordeel is erg leuk om te lezen
In fact, because the K-x is so fun to use, takes such good pictures, and is so darned affordable, it’s not just highly recommended, it’s “Essential“.
AlterEgo schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 12:13:
[...]

Dat is mijn ervaring ook met mijn K100D. Voordeel vind ik juist van AA dat je waar je dan ook met lege accu/batterij komt te zitten bij de lokale sigarenboer een paar batterijtjes kan kopen en weer verder kan gaan.

Met die reden heb ik zelfs voor mijn huidige K7 de grip erbij besteld. Want vroeg of laat kom je een keer met lege accu's te zitten en heb je dus een mega probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Mijn ervaring met penlites in de *ist DS is niet zo goed. Ik merkte dat de camera erg kritisch was op de spanning en NiMH's die niet zo heel vers meer zijn maken dat vaak niet waar waardoor de camera ermee ophoudt voordat de batterijen leeg zijn. Zeker gezien de hoge ontlading van NiMH batterijen was dat erg lastig, omdat de batterijen meestal gewoon niet meer vol waren als ik ze wilde gebruiken. De Li-Ion in mijn K10D was dan ook een verademing, met als enige nadeel dat ALS die dan een keer leeg raken, er geen alternatief voor handen is.

Eneloops lossen dat probleem op, die bestonden in mijn DS-tijd nog niet maar mijn vriend gebruikt ze nu in mijn oude DS en die is er erg tevreden over. Inmiddels zijn er trouwens naast Sanyo (Eneloop) meer merken die hybride batterijen leveren. Duracell heeft ze en dan heb je de Uniross Hybrio's en vast nog wel meer. Ze ontlopen elkaar nauwelijks in kwaliteit en zijn goed verkrijgbaar.

De K-x ken ik zelf niet (behalve uit dit topic en van reviews) maar ik schat zo in dat hij toch een heel stuk meer te bieden heeft dan de goedkope body's van de concurrenten. Je moet wel overwegen of het systeem Pentax je ligt. Pentax biedt veel bijzondere en mooie lenzen van zeer goede kwaliteit maar heeft ook een minder complete line-up dan Canon en Nikon. Daar staat tegenover dat je oude lenzen kan gebruiken die je tweedehands vindt onder meer op marktplaats, ebay, fotobeurzen en in fotozaken.

[ Voor 21% gewijzigd door mwolthers op 21-02-2010 17:01 . Reden: Alinea over K-x toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:04
Heb lang zitten kijken naar een K-x maar mijn vriendin wil er niet aan helaas; ze vind zo'n ding te groot en lomp voor op vakantie. Geld om voor haar een Ixus te kopen en voor mezelf een K-x is er niet.

Dus nu moet ik een compromis zien te vinden, wat wel een vooruitgang brengt t.o.v. de Powershot S3 die ik nu heb....

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Phusebox schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:48:
Heb lang zitten kijken naar een K-x maar mijn vriendin wil er niet aan helaas; ze vind zo'n ding te groot en lomp voor op vakantie. Geld om voor haar een Ixus te kopen en voor mezelf een K-x is er niet.

Dus nu moet ik een compromis zien te vinden, wat wel een vooruitgang brengt t.o.v. de Powershot S3 die ik nu heb....
Is een brugcamera niet wat voor jou?

En verder, eindelijk hebben de zilveren lenzen weer een bijpassende camera :9~

http://www.pentax.jp/engl...ress-image/201004-01b.jpg

http://www.pentax.jp/japa...ted/images/main_image.jpg

En een nieuw matglas voor de K-7 in de zilveren editie:

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.jp/japan/imaging/digital/slr/k-7/limited/images/image4.jpg

Ik moet bekennen dat zoiets me wel zou helpen met het compositie maken :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 13:25 . Reden: Als je pics embed, doe ze dan op max 600 pixels breed. Nu verspringt de pagina alsnog door de rode resize balk! ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Oeii dat is WEL een fijn ogende camera! Ik heb ook twee zilverkleurige ltd's dus voor mij zou het niet gek zijn, net als dat ik een K-7 op zich al niet vervelend zou vinden :P Maargoed, eerlijk is eerlijk: mijn K10D voldoet gewoon prima voor wat ik ermee wil. Bovendien houd ik wel van die lekkere lompe body :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Erasmo schreef op maandag 22 februari 2010 @ 21:24:
[...]

Is een brugcamera niet wat voor jou?
Brugcamera? Enlighten me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:40
een zogeheten bridgecamera, ook wel het "four/thirds" camerasysteem: tussen compact en dslr in (wel grote sensor, geen spiegel en daardoor kleiner). O.a olympus en panasonic hebben ze nu. Zijn trouwens best duur, zou toch de Kx aan de vrouw proberen te verkopen ;)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
vandermark schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:30:
[...]

een zogeheten bridgecamera, ook wel het "four/thirds" camerasysteem: tussen compact en dslr in (wel grote sensor, geen spiegel en daardoor kleiner). O.a olympus en panasonic hebben ze nu. Zijn trouwens best duur, zou toch de Kx aan de vrouw proberen te verkopen ;)
Ik zie dat ze erg duur zijn idd... Dat gaat er niet in. Sorry Pentax-liefhebbers maar het zal waarschijnlijk dan een Sony HX5 of Casio FH100 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bridgecamera's zijn niet hetzelfde als four thirds-camera's. Bridgecamera's zijn compactcamera's met controls (en vaak ook de body+lensdingen) die meer lijken op dSLR's, maar nog wel met een hele kleine sensor. Ze zijn niet compact, sterker nog, genoeg bridgecamera's zijn ongeveer even zwaar en bijna zo groot als een instap-dSLR. Four thirds-camera's en consorten (samen vaak onder de vlag EVIL voor electronic viewfiender interchangeable lens) zijn compactcamera's (wat afmetingen en gewicht betreft) met een sensor die (bijna) even groot is als in een dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als je graag een grote sensor wilt is een Sigma DP2 ook wel een leuke camera :)

Trouwens, op deze pagina verschijnen met de dag meer details: http://www.camera-pentax.jp/new/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandermark schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 09:30:
[...]

Four/Thirds geeft toch al de grote van de sensor aan. Leuke kleine camera's (vaak met Live View) maar een hoop ruis produceren ze.En bridge camera's zijn dit: High end consumer modellen een combo tussen consumer en Dlsr's.
Wikipedia: Bridge camera

De E-pen camera's van Olympus zijn gewoon spiegelreflexen, geen bridge.
The name of the system stems from the size of the image sensor used in the cameras, which is commonly referred to as a 4/3" type or 4/3 type sensor. The common inch-based sizing system is derived from vacuum image-sensing video camera tubes, which are now obsolete. The imaging area of a Four Thirds sensor is equal to that of a video camera tube of 4/3" diameter. [3]

The usual size of the sensor is 18×13.5 mm (22.5 mm diagonal), with an imaging area of 17.3×13.0 mm (21.63 mm diagonal)[3][4]. The sensor's area is about 30–40% smaller than the APS-C sensors used in most other DSLRs, but still around 9 times larger than the 1/2.5" sensors typically used in compact digital cameras.
Je kan het zo duur of goedkoop maken als je wilt

269,- incl. lens
http://www.foka.nl/site/i...uct_info&products_id=5142

tot

1527,-

http://www.foka.nl/site/o...f2840-swd-nl-p-16561.html

Dat zijn toch redelijke prijzen.

Bij Pentax heb je niets voor 269,-

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de service van Olympus vele malen beter is dan die van Pentax.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:26:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de service van Olympus vele malen beter is dan die van Pentax.
Hoor ik vaak inderdaad, maar dat ligt de nederlandse Pentax importeur/service centrum dan aan Pentax zelf.
Als ik de ervaringen lees op pentaxforums.com kunnen de mensen vaak zelfs wachten op hun reparatie, en zo niet, is de reparatie over het algemeen razend snel.

Misschien dat we eens centraal een klacht in zouden moeten dienen tegen de nederlandse garantie/reparatie afhandeling.
Ik zou alleen niet zo snel weten hoe dat in het vat gegoten zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:26:
De E-pen camera's van Olympus zijn gewoon spiegelreflexen, geen bridge.
De EVIL-camera's als een E-Pen of een GH1 (Panasonic) zijn juist geen spiegelreflexen. Het zijn camera's zonder spiegelhuis en kennen daardoor alleen een electronische zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag het DealExtreme pakketje met daarin de K-7 grip opgehaald van het postkantoor. Wederom is duidelijk waarom ze zo goedkoop kunnen verzenden: het is verpakt in een (gewatteerde) enveloppe. Desondanks is het pakketje perfect aangekomen, zonder enige beschadiging.

Het ziet eruit als een vrijwel 1:1 kopie van de D-BG4 grip, zelfs de meegeleverde handleiding is illegaal gekopieerd. De kwaliteit van de afwerking lijkt me net een tandje minder dan het origineel, maar van een afstandje zie je echt niet het verschil met de echte grip. Qua vormgeving en bedieningsgemak voelt het perfect aan, maar dat is eerder aan Pentax dan aan de kopieerder te danken. De doos heeft van die typische slogans in onzin-Engels. Met kreten als "Professional creates beautiful moment" vraag je je af of ze niet te diep in het glaasje hebben gekeken ;)

Wat ik zelf het grootste pluspunt vind t.o.v. de D-BG2 grip (voor de K10D en K20D) is dat deze grip meer functies heeft (knoppen voor belichtingscorrectie, ISO, AE-L, AF en de groene knop. Uiteraard zitten de voorste en achterste instelwieltjes er ook op. Ik heb ze allemaal even geprobeerd en ze werken prima. Alle knoppen hebben een duidelijk voelbaar drukpunt en de ontspanknop gedraagt zich precies zo als de ontspanknop op de camera zelf. Net als het origineel wordt deze grip ook geleverd met een extra tray voor 6 AA-batterijen (naast de standaard tray voor de Pentax D-LI90 batterij). Handig voor in geval van nood!

Wat mij betreft krijgt deze grip een 9 voor functionaliteit en een 7 voor afwerking (er zit geen enkele weather sealing op, die het origineel wel heeft). Prijs/prestatie is wat mij betreft een 10. VOor 40 euro incl. verzenden is dit een ontzettend goede aanschaf!

(Sorry voor de erbarmelijke kwaliteit van de foto's, ik heb de *ist DS blijkbaar te lang niet meer gebruikt).

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5416.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5418.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5422.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5423.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5424.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5425.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5426.jpg

http://i385.photobucket.c...93/spotmatic/IMGP5427.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 13:24 . Reden: Als je pics embed, doe ze dan op max 600 pixels breed. Nu verspringt de pagina alsnog door de rode resize balk! ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gaaf, goed om te lezen dat die er erg goed uitziet/werkt. Ik was vandaag helaas niet thuis, en kan hem maandag pas ophalen op het postkantoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik ben atm achter de schermen op mijn gemakje de TS van een nieuw sausje aan het voorzien. Binnenkort komt er van mijn hand dus een deel 5.
De huidige TS wordt mede-auteur als die dat weer wil (ik moet vanwege rechten TS worden, ivm opmaak rechten).
We zijn atm namelijk bezig met een huisstijl per merk en elk "mount" topic (canonmount/nikon/pentax etc) krijgt eenzelfde opmaak :).

Kortom, verwacht binnenkort wat nieuws, maar nu nog niet, ben er nog niet klaar mee :P. Ergens deze week vermoed ik :).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat dan gelijk de nieuwe layout zien ;)

Titel van het topic
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eH1fDLW2SWv1luMgtlNgwGsY/full.jpg
Inhoudsopgave

Tekst
« · ^

Tekst
« · ^

Geheel in de eigen kleurtjes van Pentax. We hebben zwart-rood eveneens overwogen, maar we vinden dat ieder merk een eigen identiteit moet hebben en dat het zien van de OP al moet aangeven welk merk het betreft. Om deze reden hebben we gekozen voor pentax-groen en pentax-rood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:41

MaNdM

1000-dingen-doekje

Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:22:
Laat dan gelijk de nieuwe layout zien ;)

*knip*

Geheel in de eigen kleurtjes van Pentax. We hebben zwart-rood eveneens overwogen, maar we vinden dat ieder merk een eigen identiteit moet hebben en dat het zien van de OP al moet aangeven welk merk het betreft. Om deze reden hebben we gekozen voor pentax-groen en pentax-rood :)
De combinatie van rode letters op een groene achtergrond komt op mijn ogen wel érg hard over.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

MaNdM schreef op maandag 01 maart 2010 @ 14:10:
[...]

De combinatie van rode letters op een groene achtergrond komt op mijn ogen wel érg hard over.
Ik kan met moeite scherpstellen op die rode letters :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je geen ietswat zachter groen gebruiken? Pentax gebruikt dat groen ook niet in zulke grote vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

komt goed :). Ik maak er wel wat moois van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 13:22:

Ziet er goed uit, hoewel dat groen idd wat zachter mag. Mogelijk ook om te overwegen om het zilver wat Pentax zelf op hun website gebruikt te gebruiken.

Heb vanmiddag mijn DX grip opgehaald, ziet er echt heel erg goed uit. Ik had op pentax forum wat gelezen over slechte pasvorm, maar verre van dat, hij zit echt als gegoten. Centreerpennen zijn idd van metaal ipv plastic wat je op veel niet-originele grips ziet.
Enige wat ik kan verzinnen is dat de plastic beschermdop van de grip niet goed blijft zitten in de opbergplaats in de grip. Maar mogelijk dat de originele grip dat "probleem" ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:22:
[...]
Heb vanmiddag mijn DX grip opgehaald, ziet er echt heel erg goed uit. Ik had op pentax forum wat gelezen over slechte pasvorm, maar verre van dat, hij zit echt als gegoten. Centreerpennen zijn idd van metaal ipv plastic wat je op veel niet-originele grips ziet.
Enige wat ik kan verzinnen is dat de plastic beschermdop van de grip niet goed blijft zitten in de opbergplaats in de grip. Maar mogelijk dat de originele grip dat "probleem" ook heeft.
Mooi dat je mijn bevindingen onderschrijft. De grip doet wat-ie moet doen, niets meer en niets minder. En dat voor een absurd lage prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grappige is dat ik de kleuren van Pentax zelf gebruik. Gaan jullie daar ook klagen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:59:
Het grappige is dat ik de kleuren van Pentax zelf gebruik. Gaan jullie daar ook klagen? :+
Klagen over mensen die veel van hun vrije tijd inzetten voor Tweakers doen we natuurlijk nooit :)

Maar is die groene kleur dan ook van Pentax, heb ik op de site van ze namelijk nog niet gezien, maar dat zal dan aan mij leggen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

elk groot bedrijf heeft een afdeling commercie, waarin ze aangeven welk logo, welke kleuren e.d. bij hen bedrijf hoort. Pentax geeft deze samenstelling zelf.
Laten we het topic eerst maar eens maken, een kleurtje wisselen kan altijd nog, mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Spotmatic schreef op maandag 01 maart 2010 @ 16:56:
[...]

Mooi dat je mijn bevindingen onderschrijft. De grip doet wat-ie moet doen, niets meer en niets minder. En dat voor een absurd lage prijs...
En ze hebben echt ongelofelijk goed de structuur en de touch-and-feel van de K-7 na weten te maken.
Wat me ook opviel is dat de statief aansluiting zo goed zit, onderin de grip een staalplaat evengroot als de grip zelf en daar het schroefpunt in vastgezet.
Ben iig blij dat ik deze aangeschaft heb ipv door te sparen voor het origineel.
Nomad schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:47:
elk groot bedrijf heeft een afdeling commercie, waarin ze aangeven welk logo, welke kleuren e.d. bij hen bedrijf hoort. Pentax geeft deze samenstelling zelf.
Laten we het topic eerst maar eens maken, een kleurtje wisselen kan altijd nog, mocht het nodig zijn.
Helemaal mee eens. Zoals gezegt, het ziet er zover in ieder geval heel netjes uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de kleuren rechtstreeks van de apparatuur afgehaald. Het rood volgens mij vanuit het logo op de camera en het groen van het randje op de objectieven. Gewoon met de droplet ff de RGB code gepakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Fijn, mensen die zich bezig houden met een nieuwe TS! Maar hoezeer ik dat ook waardeer, ik kan het rood op groen echt niet mooi vinden. Rood op zwart vind ik veel mooier en meer des Pentax (zie pentax.nl), en is bovendien een stuk leesbaarder.

Maak er wat moois van, heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Wat mij betreft hoef ik geen medeauteur van het nieuwe topic te zijn. Heb er te weinig tijd voor om de boel up-to-date te houden, daarom is Sakura mij ook gaan helpen om de boel weer een beetje op orde te brengen. Ik zat er zelf nog wel aan te denken om een nieuw deel te openen om de huidige OP op te ruimen (wat oude modellen er uit, zonder dat het gene wat er nu in staat verloren gaat). Maar nu jullie daar al mee bezig zijn laat ik dat maar.

De plaatjes die op dit moment in mijn fotoalbum staan gewoon gebruikt worden, die haal ik niet weg.

Begrijp ik goed dat Pentax nu ook een apart lenzen topic krijgt? Ik ben bang dat dit een erg snel doodbloedend topic word gezien de geringe Pentax community op GoT (in het verleden hierom ook gesloten om dit gecombineerd te houden).

Misschien was het wel even handig geweest Sakura en mij hierover te DM-en, voor het zelfde geld waren we druk bezig geweest het één en ander te veranderen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net op pentaxforums.com dat er een nieuwe firmware uit is voor de K-7. Ze zitten nu op v1.03.
Er zijn weer wat aanpassingen gedaan tov v1.02
Changes to V1.03
 Lens Correction (Distortion, Lateral chromatic aberration) is settable for below FA limited lenses.
smc PENTAX-FA 31mmF1.8AL Limited
smc PENTAX-FA 43mmF1.9 Limited
smc PENTAX-FA 77mmF1.8 Limited
 Improved usability by optimize the program of vertical position judgment.
 Improved stability of recording movie for some SDHC Memory card.
Verder lees ik op pentaxforums.com dat de sluiter wat stiller geworden is, maar heb dat zelf niet kunnen testen, daarvoor moet je uiteraard vergelijk hebben, en 2 K-7's kan ik alleen maar van dromen :D
En nog veel belangrijker wat daar beschreven wordt, dat de ruis bij ISO 1600 ook aanzienlijk verbeterd is _/-\o_

Mijn K-7 draait iig sinds 5 minuten op v1.03 :)

Overigens vinden ze mijn verhaal over de DX-grip op pentaxforums.com niet erg leuk LOL http://www.pentaxforums.c...party-battery-grip-2.html

Maar er zijn er iig ook al een aantal die 250 euro voor een dom plastic doosje met wat schakelaartjes en draadjes ook wel erg duur vinden :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2010 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een weerbestendig stuk plastic :)

Het ruisverhaal.. is het waar nu je de nieuwe fw erop hebt en dus kunt beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog bijna geen foto's gemaakt op 1600, en kan het dus niet zelf beoordelen. Ik lees er ook verschillende dingen over, de ene test zegt dat er duidelijk verschil is, de andere dat ze geen verschil hebben kunnen ontdekken.

Dus mocht nog iemand zijn K-7 willen gaan upgraden naar V1.03 , eerst een aantal foto's maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toevallig heb ik de ruis getest voor en na de update (in RAW, zie tekst en foto's in de link hieronder). Conclusie: de verschillen zijn niet van dien aard dat ik denk dat er wat wezenlijks is veranderd...

http://www.pentaxforums.com/forums/938219-post32.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het donkere gedeelte is het zwart wat meer dichtgelopen zo lijkt het..
Geen positieve verschillen te zien.. jammer!
Enne Spot.. FF bij pentax 2011?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 16:37:
In het donkere gedeelte is het zwart wat meer dichtgelopen zo lijkt het..
Geen positieve verschillen te zien.. jammer!
Enne Spot.. FF bij pentax 2011?
1.7x FF zelfs! ;)

Ik weet het niet, mijn contacten zwijgen in alle talen. Ik heb wel het idee dat Pentax met een FF model uitkomt, maar dat is alleen maar gebaseerd op een gevoel. En mijn gevoel zegt ook dat het een interessante Photokina wordt!

(Damn, de vorige Photokina is alweer 1,5 jaar geleden en de SDM converter die ik daar zag is nog steeds niet te koop...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.7x FF gaat hem hier niet worden hoor.. heb ik ook niet nodig ;)
Wanneer is de PK weer? Zal wel over een half jaar zijn natuurlijk..
En als we op de aankondigingen aldaar ook weer zolang moeten wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Nee? Wat is de verhouding tussen fullframe en de sensor van de 645D dan??

Ik weet niet waar Pentax heen wil, maar met de huidige twee modellen vind ik ze toch wel wat niche. Een model erbij aan de onderkant en een upgrade voor de K-7 (al is dat nog een jong model) lijkt me geen slecht idee. Ik zou graag een K-7x zien (K-7 behuizing met K-x sensor) maar die zal er vast niet komen omdat een topmodel met 'maar' 12 MP natuurlijk niet kan.

Fullframe hoeft voor mij niet echt, ik vind APS-C best een mooi sensorformaat, al zou ik een fullframe retro-toestel met een aangepaste mount zodat M-lenzen normaal gebruikt kunnen worden wel tof vinden :) Mechanische sluiter, en weer zo'n grote draaiknop voor de belichtingstijden bovenop... mjum :)

Een digitale inlay voor analoge kleinbeeldcamera's zou ik trouwens ook erg tof vinden. Gewoon lekker weer met de goeie ouwe ME-Super op pad en toch goede digitale foto's, alleen beschikbaar in DNG-formaat :P

Vermoedelijk gaat de PhotoKina ander nieuws brengen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zoiets was er een paar jaar geleden, E-film:

Afbeeldingslocatie: http://www.realvr.eu/efilm003.jpg

Voor zover ik weet is het helaas nooit verder gekomen dan een paar prototypes...

De Beuk is ook weer lekker bezig, ik heb eindelijk mijn 16-50 terug, maar veel meer dan een kale lens is er niet terug gekomen, terwijl ik toch echt een complete doos heb opgestuurd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met "dat gaat hem niet worden" bedoelde ik dat ik hem niet ga kopen, heb ik het geld niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
De 645D is aangekondigd:
http://www.dpreview.com/news/1003/10031002pentax645d.asp
http://www.camera-pentax.jp/645d/

Hoort eigenlijk NIET in dit topic thuis, want het is geen dSLR. Apart topic???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Als ik vandaag nou eens de lotto zou winnen...

Overigens denk ik dat de 645D het beste in dit topic opgenomen kan worden, Ik denk dat er een te kleine groep gebruikers is en dat een dergelijk topic binnen notime verloren gaat tussen alle andere korte topics en slotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

StefandeGroot schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 11:49:
De 645D is aangekondigd:

Het is gewoon een dslr dus wat mij betreft kan het prima in dit topic toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

De 645D is gewoon een dSLR, weliswaar met een medium formaat sensor, maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 21:26:
Ik heb de kleuren rechtstreeks van de apparatuur afgehaald. Het rood volgens mij vanuit het logo op de camera en het groen van het randje op de objectieven. Gewoon met de droplet ff de RGB code gepakt :)
waarom niet de kleuren van de Pentax site gehaald? daar kan je zien dat Pentax het rood en groen nooit op deze manier combineert (en dat ze in dit soort uitingen groen sowieso niet gebruiken). Pentax is rood (met zwart) en ze gebruiken met name een rood font op een zwarte achtergrond. waarom dat hier ook niet doen? dat oogt een stuk prettiger en past veel beter bij de merkidentiteit van Pentax.

Vergelijk het met Nikon, zij gebruiken ook rode accenten op hun camera's, maar hun merkidentiteit is geel (met zwart) en het Nikon topic is toch ook geel met zwart en niet geel met rood?
MarcelG schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:25:
[...]
De 645D is gewoon een dSLR, weliswaar met een medium formaat sensor, maar dat maakt niet uit.
dat wilde ik net zeggen, behalve dan dat medium formaat sensor, naar mijn idee kan je in 2010 echt niet meer met zo'n crop als medium formaat aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lateef schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 12:36:

[...]

dat wilde ik net zeggen, behalve dan dat medium formaat sensor, naar mijn idee kan je in 2010 echt niet meer met zo'n crop als medium formaat aankomen.
Dus wat Leica, Hasselblad en Mamiya doen (praktisch dezelfde formaat sensoren in de directe concurrenten van de 645D) is ouderwets? In potentie kan Pentax de dood voor Mamiya betekenen (Mamiya levert minder specs voor 200% van de prijs van de 645D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mwah, juist de reden waarvoor je zo'n camera het liefst wilt gebruiken (high dynamic range) presteert hij helemaal niet zo goed op, 11.5 EV DR is hetzelfde als bijvoorbeeld een moderne APS-H of fullframe camera, en Mamiya kan nog op ISO 25 of 50 schieten (ergens daar zit ook z'n basis ISO geloof ik) terwijl de pentax bij ISO 200 begint (!!). Vind ik erg vreemde specs voor een MF camera. De lichtmeting is ook matigjes (in specs) vergeleken met moderne kleinbeeld-dSLRs.

Ik denk dat deze camera heel snel voorbij gestreefd zal worden door de volgende Canon 1Ds of Nikon fullframe hi-res camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Spotmatic schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:07:
[...]
Dus wat Leica, Hasselblad en Mamiya doen (praktisch dezelfde formaat sensoren in de directe concurrenten van de 645D) is ouderwets? In potentie kan Pentax de dood voor Mamiya betekenen (Mamiya levert minder specs voor 200% van de prijs van de 645D).
Leica heeft from-scratch een nieuw systeem opgezet, met daarbij corresponderende lenzen. Hasselblad en Mamiya vind ik ook niet het toonbeeld van hoe het zou moeten en met name Mamiya heeft niet bepaald een geweldige sensor. Leaf heeft zijn zaakjes wat beter voor elkaar, zij hebben een sensor van 56x36 en komt eindelijk een beetje fatsoenlijk in de buurt van 645, al blijft het allemaal ver van 6x6 of 6x7.

Meer aanbod is wel positief en het is goed te zien dat Pentax nog actief is in deze regionen, maar deze camera zit al jaren in de pijplijn bij Pentax en had eigenlijk al 4~5 jaar terug uitgebracht moeten worden. Het enige waar die nu nog interessant voor is, is zijn prijsstelling. Als Pentax echt indruk had willen maken, dan hadden ze anno 2010 een camera op de markt moeten brengen met een sensor die nu echt een keer in de buurt komt van de 56x41,5mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ssj3gohan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 13:30:
Mwah, juist de reden waarvoor je zo'n camera het liefst wilt gebruiken (high dynamic range) presteert hij helemaal niet zo goed op, 11.5 EV DR is hetzelfde als bijvoorbeeld een moderne APS-H of fullframe camera, en Mamiya kan nog op ISO 25 of 50 schieten (ergens daar zit ook z'n basis ISO geloof ik) terwijl de pentax bij ISO 200 begint (!!). Vind ik erg vreemde specs voor een MF camera. De lichtmeting is ook matigjes (in specs) vergeleken met moderne kleinbeeld-dSLRs.

Ik denk dat deze camera heel snel voorbij gestreefd zal worden door de volgende Canon 1Ds of Nikon fullframe hi-res camera.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar laten we ons hier alsjeblieft beperken tot absolute beeldkwaliteit. Ik vraag me ook af of je vroeger wel voor vol zou worden aangezien als je een Canon F1n met motordrive zou gaan vergelijken met een Hasselblad 500C/M, en dan zou klagen dat de Hasselblad minder snel is dan de Canon. We praten echt over heel verschillende doelgroepen.

Zoals ik het zie werkt het belang van de 645D twee kanten op. De Dure MF-systemen zullen zich achter de oren gaan krabben, en in het top-FF segment zal hetzelfde gebeuren. Waar dit toe kan leiden is goedkopere MF en goedkopere top-FF oplossingen. Ik zeg niet dat de 645D de perfecte oplossing is voor iedereen (zeker niet), maar als "brug" tussen FF en MF zullen bestaande en nieuwe FF en MF gebruikers zeker wel gaan nadenken.

Uiteraard zal de 645D weer voorbij gestreefd gaan worden (mooi dat je zegt, echter niet met zoveel woorden, dat de 645D in sommige opzichten beter is dan de D3x of 1Ds ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb het juist over de beeldkwaliteit! Ik denk eerlijk gezegd niet dat de beeldkwaliteit van de volgende generatie (40MP+) kleinbeeldcamera's op enig punt zal verschillen. Nu zijn er nog niet meer dan 25 miljoen pixeltjes te vinden in die dingen, wat uiteraard op base ISO bij goede belichting detail kost tov een MF systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ssj3gohan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 16:08:
Ik heb het juist over de beeldkwaliteit! Ik denk eerlijk gezegd niet dat de beeldkwaliteit van de volgende generatie (40MP+) kleinbeeldcamera's op enig punt zal verschillen. Nu zijn er nog niet meer dan 25 miljoen pixeltjes te vinden in die dingen, wat uiteraard op base ISO bij goede belichting detail kost tov een MF systeem.
En dan wordt het stokje weer doorgegeven, want ook de MF sensoren worden beter. Ik begrijp je punt, maar het lijkt me geen nadeel voor de 645D, net zomin als het een nadeel is voor de top in FF camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, laat het me anders formuleren:

MF loopt continu heel hard achter op elk ander gebied behalve maximaal haalbare resolutie. Elke, zeg, vijf jaar komt er een echt nieuwe stap in MF, dan zijn ze even weer de beste en na een jaar is er al een kleinbeeldequivalent dat beter, goedkoper en breder inzetbaar is. Dan lopen ze weer vier jaar helemaal achter de feiten aan.

Het zijn hele dure, specifieke camera's die gewoon geen voordeel hebben van de (snel) verbeterende sensortechniek, schaalvoordelen door massale verkoop, schaalvoordelen door gedeelde techniek en concurrentie. Daarbij komt dat je, als je maximaal gebruik wilt maken van die sensoren, best prijzig glas nodig hebt bovenop een dure camera.

Als het mijn geld was, zou ik een half jaar à een jaar wachten en voor een kwart van de systeemprijs een 1DsIV met 24mm tilt-shift lens halen, ofzo.

De huidige mamiya ZD backs zijn echt huilen met de pet op, als je het objectief bekijkt. Ja, je kunt met minder goede en goedkopere lenzen prachtig resultaat behalen maar een Nikon D90 haalt nog meer DR op base ISO, *elke* andere camera is sneller op elk punt en belicht in meer omstandigheden en inmiddels is de resolutie ook niet meer baanbrekend vergeleken met een 5D2. En er zijn nog wel minimale voordelen, maar die rechtvaardigen de prijs gewoon niet behalve voor de meest verkrampte formaat-aanhangers (die gewoon net als zoveel mensen in de fotografie met hun hart en niet zozeer hun hoofd denken, niet negatief bedoeld overigens).

Dus... Mijn argument is vooral gestoeld op een stukje value for money tegenover 'zo vroeg mogelijk de allerbeste willen zijn, op een beperkt aantal punten'. Geldt ook voor dingen als Leica-apparatuur, CZ objectieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben het volledig met je eens. En toch... Dat stukje over denken met het hart en niet met het hoofd is herkenbaar. Het heeft een reden dat we niet allemaal in een Opel Astra rondrijden, of fotograferen met een Canon 550D. Het leven zou een beetje saai worden. In het geval dat ik ooit de 645D zou aanschaffen heb ik in ieder geval toch een beetje het idee dat ik mijn hersens heb gebruikt, maar ook een groot deel van mijn hart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:04

mennovanw

Canon? You can!

Ik vind het een gaaf ding. Ik denk dat velen dat met mij zullen vinden (en vergeet in de vaart niet dat er best veel analoog Pentax 645-spul verkocht is) en de verkopen zullen dat reflecteren.

Even heel het dynamic-range verhaal van ss3gohan daar gelaten, middenformaat gaat om een korter scherpte-diepteveld en een hoger oplossend vermogen (en daar scoort de Pentax natuurlijk gewoon dik t.o.v. 35 mm).

Verkijk je even niet op de lanceerprijs: dit systeem gaat goedkoper worden en dan wordt het op een gegeven moment wel lastig: een FF hi-res 35 of middenformaat (waarvan de lenzen in dit geval nu nog best tweedehands betaalbaar zijn, dit zal wel gaan veranderen denk ik).

Ik zou het wel weten als studio / landschapsfotograaf ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Zie daar eens mooie compromissen gesloten worden (in de discussie hierboven) :)

Fijn dat Pentax dan uiteindelijk toch nog met de tot voor kort mythische 645D op de proppen komt. Het zal zeker helpen om als merk serieus genomen te blijven worden en ik denk dat een beperkte groep fotografen heel blij wordt van deze body. Zelf zou ik er absoluut van genieten om met zo'n machtig mooi toestel te mogen fotograferen. Zo'n toestel dwingt je om je compositie en belichting zeer nauwkeurig te overwegen, waardoor je bijna automatisch een andere stijl van fotograferen krijgt. Om precies die reden heb ik wel eens een oude 6x6 TLR op de kop getikt en voorzien van een paar filmpjes. Gewoon om de ervaring van het werken met middenformaat. Kan ik iedereen van harte aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

mennovanw schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:15:
Ik vind het een gaaf ding. Ik denk dat velen dat met mij zullen vinden (en vergeet in de vaart niet dat er best veel analoog Pentax 645-spul verkocht is) en de verkopen zullen dat reflecteren.

Even heel het dynamic-range verhaal van ss3gohan daar gelaten, middenformaat gaat om een korter scherpte-diepteveld en een hoger oplossend vermogen (en daar scoort de Pentax natuurlijk gewoon dik t.o.v. 35 mm).

Verkijk je even niet op de lanceerprijs: dit systeem gaat goedkoper worden en dan wordt het op een gegeven moment wel lastig: een FF hi-res 35 of middenformaat (waarvan de lenzen in dit geval nu nog best tweedehands betaalbaar zijn, dit zal wel gaan veranderen denk ik).

De 645D heeft maar een cropfactor van 0.8, dus om heel eerlijk te zijn.... zoveel schiet je er niet mee op. Ik zou heeeel anders reageren als dit een échte 6x4.5 zou zijn, dan ben je echt een orde verder dan kleinbeeld. Dit is een soort... mini-middenformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ssj3gohan schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:29:
[...]

De 645D heeft maar een cropfactor van 0.8, dus om heel eerlijk te zijn.... zoveel schiet je er niet mee op. Ik zou heeeel anders reageren als dit een échte 6x4.5 zou zijn, dan ben je echt een orde verder dan kleinbeeld. Dit is een soort... mini-middenformaat.
Om het van de andere kant te bezien: de 645D is meer een soort... mega-FF. ;)

Er is niets mis met het formaat van de sensor in de 645D. Als je dit een minpunt vindt van de 645D, dan moet je je afvragen waarom Hasselblad, Mamiya en Leica sensoren gebruiken met vrijwel dezelfde grootte.

Inmiddels is mij wel duidelijk geworden waarom de 645D op ISO 200 begint: de sensor is voorzien van microlenzen (dat is uitzonderlijk bij digitaal middenformaat).

(Voor ik het vergeet: ik ben bevooroordeeld want ik heb 5 stuks 645 objectieven (35, 45, 75, 120 macro en 150 ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag mijn K7 en DX-grip eens flink op z'n donder gegeven :D
Was de hele dag op het gemeente archief om documenten te fotograferen, statief op tafel, statief kop onder het statief hangen zodat je camera dus ook onder het statief hangt en zo documenten fotograferen.
Camera en grip beide voorzien van een accu en grip accu als eerste geselecteerd.

ISO waarde op 100 gezet, Diafragma op 10 en draadontspanner (ook van DX :) ) en uiteraard flits niet gebruikt, daar kunnen documenten uit het jaar 1600 niet zo best tegen :D

Aan het eind van de dag dus ruim 2200 foto's gemaakt (bijna 25GB), blijkt de grip accu nog steeds op 75% te staan (oordelend aan het accu symbool in het menu accu prioriteit instellen) en de accu in de camera zelfs nog helemaal niet gebruikt te zijn.

Echt onvoorstelbaar hoe lang die accu's mee gaan, petje af voor Pentax.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mennovanw schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 21:15:

Hobby fotograaf toch?
Je neemt geen opdrachten aan
En je gebruikt canon 8) Wat wil je dan met Pentax?

http://www.lerp.nl/fotografie/info.html
Dus 7000 piek ophoesten wordt dan moeilijk. Deze set zal nl. niet veel in prijs gaan zakken. Prof. fotografen daarien hun had niet om voor zo'n prijs. Dat geven ze doorgaans al uit aan een lens.

Leuke foto's trouwens op je website. Je hebt nog een straatje gemist in Delfshaven en het VOC gebouw ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Ik kan een Pentax K110D overnemen van iemand welke hem echt
nauwelijks gebruikt heeft voor €150. Bij die Pentax zit de standaard
kitlens (?) plus nog een Sigma 70-300. (en nog een Pentax tas erbij)

Is dit een beetje een goede koop qua prijs?

Heb zelf al gezocht naar tweedehands prijzen, maar wordt er niet echt wijs uit.
De K110D is waarschijnlijk nooit echt veel verkocht in Nederland of zo, je kunt
ze (bijna) niet vinden op de bekende tweedehands-sites en gebruikerservaringen
zijn er ook niet echt heel veel. (gelukkig wel veel Engelstalige reviews, dus dat scheelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is het een Sigma APO?

Maakt eigenlijk ook niet uit, voor €150 is het aardig setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

Erasmo schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 14:05:
Is het een Sigma APO?

Maakt eigenlijk ook niet uit, voor €150 is het aardig setje :)
Geen idee of het een APO is, ben zelf absoluut nieuw in de dslr-wereld.
Ik zal haar eens vragen om een foto'tje van het geheel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Let wel dat het een vrij oude camera is... Maar wat moet je eigenlijk met een K110D terwijl je een Canon 550D hebt als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner

Sinner

..is bedoeld als cadeautje voor iemand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dat zilver is heel mooi. Zelf vind ik zilver ook mooier als zwart.
Alleen is het minder handig bij het birdshooting, steekt erg af tegen bv een camouflage-gekleurde Novoflex. Ook met een ander lensje kun je rond de lens makkelijker camouflage aanbrengen als rond de body.
Had ik budget voor twee slr's en werd hetzelfde model in beide kleuren aangeboden, dan had ik er van beide een, ook al is dat digitaal niet meer zo zinvol als het met film (body met iso 1600 voor s'avonds, body met dia iso 400 of 800 voor met de 400mm (geen SR, f5.6 bewolkt), body met Tri-X voor het creatieve werk en body met iso 200 voor overige kleurenfoto's.
En een nieuw matglas voor de K-7 in de zilveren editie:

[afbeelding]

Ik moet bekennen dat zoiets me wel zou helpen met het compositie maken :)
Heb daaraan geen behoefte. Een waterpasje volstaat ook wel en is meer dan ik tot nu toe heb.
Een deelbeeldwig (en evt microprisma's) naast de met AF oplichtende velden vind ik zinvoller.
Dat is voor mij het enige wat ik mis op de K200d, maar op dat matglas is het wel al stukken beter handmatig scherpstellen als op de matglazen van Z1 en Z1p. In dat laatste heb ik trouwens geprobeert de matglazen van de MX en de LX te plaatsen, maar die zijn een fractie van een millimeter te breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 10:01:
Bridgecamera's zijn niet hetzelfde als four thirds-camera's. Bridgecamera's zijn compactcamera's met controls (en vaak ook de body+lensdingen) die meer lijken op dSLR's, maar nog wel met een hele kleine sensor. Ze zijn niet compact, sterker nog, genoeg bridgecamera's zijn ongeveer even zwaar en bijna zo groot als een instap-dSLR. Four thirds-camera's en consorten (samen vaak onder de vlag EVIL voor electronic viewfiender interchangeable lens) zijn compactcamera's (wat afmetingen en gewicht betreft) met een sensor die (bijna) even groot is als in een dSLR.
Bridgecamera's zijn meestal zo groot vanwege het enorne bereik van de zoomlens. Zoombereik en lichtsterkte vereisen nu eenmaal veel glas en volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
mwolthers schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 20:30:
Nee? Wat is de verhouding tussen fullframe en de sensor van de 645D dan??

Ik weet niet waar Pentax heen wil, maar met de huidige twee modellen vind ik ze toch wel wat niche. Een model erbij aan de onderkant en een upgrade voor de K-7 (al is dat nog een jong model) lijkt me geen slecht idee. Ik zou graag een K-7x zien (K-7 behuizing met K-x sensor) maar die zal er vast niet komen omdat een topmodel met 'maar' 12 MP natuurlijk niet kan.

Fullframe hoeft voor mij niet echt, ik vind APS-C best een mooi sensorformaat, al zou ik een fullframe retro-toestel met een aangepaste mount zodat M-lenzen normaal gebruikt kunnen worden wel tof vinden :) Mechanische sluiter, en weer zo'n grote draaiknop voor de belichtingstijden bovenop... mjum :)

Een digitale inlay voor analoge kleinbeeldcamera's zou ik trouwens ook erg tof vinden. Gewoon lekker weer met de goeie ouwe ME-Super op pad en toch goede digitale foto's, alleen beschikbaar in DNG-formaat :P

Vermoedelijk gaat de PhotoKina ander nieuws brengen :(
Wij hebben exact dezelfde visie.
De fijnste camera's vind ik nog altijd de KX (mist alleen motortransport en AE (is dan niet meer mechanisch), S1a (idem, alleen donkere zoeker, geen ttl). Voor mij staat de LX daar net achter, minder fijn in handligging en bediening, maar wat die dan daarbij exta heeft weegt daar toch weer tegenop. De Z1 (gekocht vanwwege spotmeting en sluitertijdprioriteit) en K200d zijn niet slecht maar toch niet zo fijn. De MX is lekker klein, handig op reis maar vind ik veel minder fijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
De 645D is aangekondigd:

Is wel een dSLR hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:55
Hoe kan ik ook alweer het bereik van de AUTO-ISO aanpassen? Standaard staat deze op 100-400, maar wat mij betreft mag deze wel naar 100-800. Kan het in de manual niet echt vinden :|

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Met de wieltjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Jop met je duim wieltje

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EN dat is dan natuurlijk via de FN toets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Sandrioni, je vertelt niet welke body je hebt, dat zou best eens verschil kunnen maken. Op mijn K10D druk ik op Fn, dan ISO, dan voor AUTO kiezen en met de instelwieltjes het bereik instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Op de K10D/K20D is de Sv stand nog handiger. Voorste wieltje is bij mij de iso, achterste wieltje is Program Shift.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Ik heb de K10D. Vaak gebruik ik de Tav stand (indoor volleybal), waar ik sluitertijd en diafragma wil kunnen regelen. In deze stand (volgens mij ALLEEN in deze stand) kun je ISO niet aanpassen, maar gebruikt ie AUTO-ISO. Deze staat standaard op 100-400, maar wegens te weinig licht in zo'n sporthal mag dat wat mij betreft wel naar 100-800. Echter, dat valt niet aan te passen. In alle andere standen wel.

Natuurlijk kan ik de M stand pakken, en ISO vast op 800 zetten, maar via Tav vind ik fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Sandrioni schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:19:
Ik heb de K10D. Vaak gebruik ik de Tav stand (indoor volleybal), waar ik sluitertijd en diafragma wil kunnen regelen. In deze stand (volgens mij ALLEEN in deze stand) kun je ISO niet aanpassen, maar gebruikt ie AUTO-ISO. Deze staat standaard op 100-400, maar wegens te weinig licht in zo'n sporthal mag dat wat mij betreft wel naar 100-800. Echter, dat valt niet aan te passen. In alle andere standen wel.

Natuurlijk kan ik de M stand pakken, en ISO vast op 800 zetten, maar via Tav vind ik fijner werken.
EDIT: uiteraard gebruik ik de Fn toets om uberhaupt in het menu te komen, maar AUTO-ISO bereik zit volgens mij ergens anders, maar ik weet niet (meer) waar )-:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Zojuist op de K20D nagespeeld:
1: camera aan, op Av stand.
2: Fn toets om in 't menu te komen
3: pijltje naar rechts voor ISO waarde
4: met pijltje naar boven, naar de 100, en één stap hoger springt ie op auto (100-400).
5: duimwieltje (achterkant) draaien, verandert de bovengrens (naar 320 bijv. of 500)
6: vingerwieltje (voorkant) draainen, verandert de ondergrens (100).

Nogmaals hetzelfde gedaan, maar nu in TAv stand:
1: camera aan, op TAv stand.
2: Fn toets om in 't menu te komen
3: pijltje naar rechts voor ISO waarde
4: Staat nu al op AUTO (100-400).
5: duimwieltje (achterkant) draaien, verandert de bovengrens (naar 320 bijv. of 500)
6: vingerwieltje (voorkant) draainen, verandert de ondergrens (100).

Exact 't zelfde als in de Av stand dus.

Wat nu NIET kan is de ISO vast zetten op een bepaalde waarde, maar dat is logisch aangezien je in de TAv stand al 2 van de 3 variabelen vast gezet hebt. (sluitertijd + diafragma).

Bij variabel licht zal de ISO dus mee moeten variëren.

[ Voor 50% gewijzigd door MarcelG op 22-03-2010 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Bedankt! Ik ga het thuis uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Uh, ja, dat is dus precies wat ik (in iets kortere bewoordingen) hierboven al zei.

Maargoed, fijn dat MarcelG even een wat grondigere uitleg geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

mwolthers schreef op maandag 22 maart 2010 @ 23:51:
Maargoed, fijn dat MarcelG even een wat grondigere uitleg geeft.
Zo ben ik, een fijne vent. Dat hoor ik namelijk vaker. ;)

Maar, euh, @Sandrioni : is 't nu gelukt? Ben nu wel erg benieuwd geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelG op 23-03-2010 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weinig nieuws van het front... Maar ik heb zojuist mijn SMC Pentax-F 100mm f/2.8 macro verkocht die zal worden vervangen door een... Voigtlander Macro Apo-Lanthar 125mm f/2.5 SL, PKA vatting, nieuw in doos. Ik was al 1,5 jaar bezig met de verkoper van deze lens: hij heeft hem zelfs nooit gebruikt omdat hij vlak na aanschaf op een ander merk was overgestapt, maar de lens gewoon niet weg kon doen. Dus binnenkort ben ik de gelukkige bezitter van dat legendarische stukje glas 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten van dat stukje glaswerk!

Overigens, de stilte bij Pentax op DSLR vlak begint me toch wel zorgen te baren....de K7 en Kx liggen al lang genoeg in de schappen om opvolgers aan te kondingen....nieuw glas is eveneens welkom.
Waar blijft bijvoorbeeld de DA*30mm (die in 2008 al aangekondigd werd...)
En dit keer ligt 't niet aan de Beukelaer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met dank aan Hoya! De geruchtenmolen was niet erg sterk toen de K-7 eraan stond te komen. De K-x was er zelfs plotsklaps, net als bij de SMC Pentax-D FA 100mm f/2.8 macro WR waren er totaal geen aanwijzingen voor deze nieuwe camera. Dus we mogen aannemen dat de opvolger van de K-7 ook plotseling wordt aangekondigd. Shock & Awe tactiek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
* AlterEgo heeft ook shock and awe.....

Eind januari mijn k100d voor het laatst gebruikt. Haal ik hem gisteren uit de tas, is de viewfinder totaal troebel geworden; alsof je door zeer dichte mist kijkt. Op foto's zie er er niets van, maar de camera is nagenoeg onbruikbaar.

Het lijkt hierop (eerste plaatje).

Vragen:
* heeft iemand een idee hoe dit komt? Er is niets raars gebeurt met de camera.
* heeft iemand een vervanging van de viewfinder wel eens laten uitvoeren? Wat kost dat ongeveer (lettend op de leeftijd van de k100d)
* heeft iemand ooit een guide gevonden hoe je de k100d uit elkaar haalt (zoals voor de k10d in het aangehaalde draadje op Pentaxforums)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

@sandrioni, als volleyballer zie ik dan graag wat jij voor een foto's maakt van de volleybal. Zelf heb ik ook wel wat, maar makkelijk is het niet. Beachvolleybal daarentegen is 10 x makkelijker :)

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 14:27

Phehistyr

De Epische Lurker

AlterEgo: het plaatje is bepaald niet duidelijk, maar het zou wel eens schimmel kunnen zijn. Zou je misschien zelf een duidelijker plaatje kunnen maken?

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Isniedood schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 21:42:
@sandrioni, als volleyballer zie ik dan graag wat jij voor een foto's maakt van de volleybal. Zelf heb ik ook wel wat, maar makkelijk is het niet. Beachvolleybal daarentegen is 10 x makkelijker :)
Beachvolleybal is idd 10x makkelijker met zoveel licht :). Zelf heb ik nog geen pics kunnen maken met m'n nieuwe lens, omdat ik altijd zelf moet spelen op zaterdag.

Mijn vriendin heeft van onze vorige wedstrijd nog wel zomaar ff wat pics gemaakt, maar die leken helaas nergens op )-:

ps: mag ik vragen waar jij volleybalt? Zelf ben ik geen onverdienstelijke volleyballer (5 jaar A-league), maar nu @ Hoogeveen (Olhaco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
MarcelG schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 12:25:
Ik ben erg benieuwd naar de eerste resultaten van dat stukje glaswerk!

Overigens, de stilte bij Pentax op DSLR vlak begint me toch wel zorgen te baren....de K7 en Kx liggen al lang genoeg in de schappen om opvolgers aan te kondingen....nieuw glas is eveneens welkom.
Waar blijft bijvoorbeeld de DA*30mm (die in 2008 al aangekondigd werd...)
En dit keer ligt 't niet aan de Beukelaer....
De K-x is er net, als je uitgaat van een cyclus van ca 1 1/2 jaar en je de K-x ziet als opvolger van de K200D. De K-m is maar kort leverbaar geweest en was waarschijnlijk niet competitief genoeg. De K-x scoort hoog in reviews en verkoopt wereldwijd ook behoorlijk goed voor een Pentax-camera. Dat succes zal Hoya nog wel even willen uitmelken. Niet voor niks dat je binnenkort ook de roze variant van de K-x in Europa kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Phehistyr schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:04:
AlterEgo: het plaatje is bepaald niet duidelijk, maar het zou wel eens schimmel kunnen zijn. Zou je misschien zelf een duidelijker plaatje kunnen maken?
Dat is heel lastig: zoals de poster op Pentaxforums al zei: zelfs met een pola is het lastig om het zichtbaar te maken. Het is in 6 weken van puntgaaf naar "mistig" gegaan. In een open, droge kast. Ik denk dat schimmel zeer onwaarschijnlijk is, en dat er een coating kapot is.

Hier is het een beetje zichtbaar, aan de onderkant: die melkwittige laag zie je door de hele zoeker.

poging 2; geflitst

[ Voor 26% gewijzigd door AlterEgo op 23-02-2015 10:26 . Reden: dode links weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
en als je een lichtsterke lens pakt en ff op een lichtbron schijnt?

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnfok
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-08 17:16
Hallo,

Ik heb hier een Samsung GX1L spiegelreflexcamera camera.
nou zoek ik hier wat leuke lenzen voor. een aantal lichtsterkte lenzen, omdat ik vooral veel fotografeer met weinig of slecht licht. (brandweer-fotografie ) en niet wil gaan lopen flitsen!

klopt het dat de op de samsung alle lenzen kunnen van pentax?
en ook de lenzen met en K-vatting?
wie heeft er een aantal suggesties.

* edit - kan dit wat zijn? Takumar SMC 55mm f/1.8 voor 25 euro?

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Johnfok, welkom op GoT.

Aangezien het antwoord op je eerste vraag JA is, heb ik hem maar even samengevoegd met het pentax topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnfok
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-08 17:16
Oke, bedankt,

Maar is een 1.8 lichtsterk genoeg?, of is het met een 2.8 ook nog te doen?
wil graag ook zulke foto's maken!

http://www.pvfotografie.nl/h%20brw%20uit%2010%2024-03-10.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die foto's is sowieso een flitser gebtuikt. Normaal gesproken wordt gekozen voor de flexibiliteit van een zoom en die krijg je niet lichtsterker dan f/2.8. Het is in feite een kwestie van weten wat je doet. Kies een hoge ISO, zet de cam op M, kies een diafragma waarde die je net voldoende scherptediepte geeft en kies een sluitertijd waarmee je net aan scherpe foto's krijgt. De rest flits je in met je flitser. Je doet dus je best om zo veel mogelijk licht binnen te krijgen + aanvulling van je flitser voor de voorgrond. De reflecties in de brandweerpakken zijn overigens extreem ruk en krijg je niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
Een Takumar SMC 55mm f1.8 is prima maar bedenk wel dat zo'n objectief schroefdraad (M42) heeft en je in ieder geval al een M42-adapter nodig zult hebben om het objectief op een DSLR te plaatsen. Tevens zal je geen automatische belichting meer hebben maar of de AE-L knop of de groene knop (afhankelijk van het model) moeten gebruiken om de lichtmeting uit te voeren. Focus is ook handmatig.

Het wijst de weg allemaal vanzelf wel als je eenmaal werkt met dat soort objectieven maar het vereist toch wel enige kennis. Als je toch handmatig wil focussen is een A-serie objectief handiger. Dan heb je wel automatische belichting. Tevens kan je de diafragmawaarde doorgeven via de body i.p.v, in te stellen op het objectief.

De autofocus 50mm primes van Pentax zijn in ieder geval allemaal een factor 10 duurder dan die SMC Takumar 55mm. Zijn wel prima objectieven verder maar er wordt nu meer voor betaald dan de nieuwprijs. Als je geluk hebt vind je nog een F 50mm f1.7 voor onder de 200 euro, ook al is de kans dan groot dat ik net dat objectief gekocht heb :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ericr op 25-03-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zijn die dingen zo duur tegenwoordig? Ik weet nog dat ik amper 2 jaar geleden €50 voor een F/1.7 50mm betaalde :o

Pagina: 1 ... 24 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]