Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ziet r toch wel erg goed uit.... misschien eens eentje zoeken.
'k heb wel gehoord dat de oudere versies een stuk slechter zijn (non-macro dus)... wat de kans op een 2e-handsje voor een leuk prijsje verkleint.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 15:28:
Leuk leesvoer allemaal.
Over de iso 800 op de k20.. bij voldoende licht heb ik geen 800 nodig :) maar ik weet wat je bedoelt.. maar juist in de iets donkerdere (mooi woord) omstandigheden zou ik graag ruisloos 800 of 1600 willen, ook in die moeilijke gebieden van de foto.
Zelfs overdag heeft het nut in sommige situaties, stel bv. dat je twee baltsende meerkoeten wilt fotograferen, gooi je ISO omhoog naar 800 en je kan veel beter de actie bevriezen als je dat wilt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb trouwens de F70-200 van Marcel vandaag mogen ontvangen, gelijk even in de regen wat test shots gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/fx8hh5.jpg
70mm f/4

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/350phjd.jpg
200mm f/5.6

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/210h7b7.jpg
200mm f/8

Ik had een vervanging nodig voor mijn Sigma 70-300 die ik had verkocht om mijn 135-400 te financieren, maar een klein telezoomlensje bleek toch af en toe nodig te zijn. De 70-200 is er goed in geslaagd, de bouw is als een tank, AF is snel en de beeldkwaliteit is prima, alhoewel een beetje afstoppen aan het eind wel wenselijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kans dat ik 2 meerkoeten wil fotograferen is klein :)
Maar ik snap wat je bedoelt, evengoed is het dan overdag en is de hogere iso minder problematisch dan bij low light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik lees hier nogal wisselende berichten over de DA*16-50. Ik heb nu de DA16-45 op mijn K10D. De AF is dan niet heel geweldig.
Wat is nu slimmer? Een body met verbeterde AF (K20D / K7?) of een SDM lens?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Wat is er mis met de AF dan, Yahrr? Ik heb dezelfde combi en bij mij functioneert het prima. AF is niet heel snel en ook niet bepaald stil, maar wel accuraat en ook weer niet heel sloom. Ik zou bij een nieuwere body geen significant betere AF verwachten. Met een SDM lens overigens ook niet; het voordeel van SDM is dat het stiller is, niet sneller of accurater. Maar je kan natuurlijk altijd een keer gaan testen in de winkel of bij een vriendelijke medefotograaf. De kwaliteit van de 16-50 schijnt inderdaad wisselend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
mwolthers schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:54:
Wat is er mis met de AF dan, Yahrr? Ik heb dezelfde combi en bij mij functioneert het prima. AF is niet heel snel en ook niet bepaald stil, maar wel accuraat en ook weer niet heel sloom. Ik zou bij een nieuwere body geen significant betere AF verwachten. Met een SDM lens overigens ook niet; het voordeel van SDM is dat het stiller is, niet sneller of accurater. Maar je kan natuurlijk altijd een keer gaan testen in de winkel of bij een vriendelijke medefotograaf. De kwaliteit van de 16-50 schijnt inderdaad wisselend te zijn.
Op zich is er niets mis maar echt snel is de AF niet. Een statisch onderwerp is geen punt natuurlijk maar bij een beweeglijk onderwerp zoals mijn hond wordt het anders. Ik vroeg me af er winst is te halen met andere body of lens.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Erasmo schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:19:
Ik heb trouwens de F70-200 van Marcel vandaag mogen ontvangen, gelijk even in de regen wat test shots gemaakt:

[afbeelding]
70mm f/4

[afbeelding]
200mm f/5.6

[afbeelding]
200mm f/8

Ik had een vervanging nodig voor mijn Sigma 70-300 die ik had verkocht om mijn 135-400 te financieren, maar een klein telezoomlensje bleek toch af en toe nodig te zijn. De 70-200 is er goed in geslaagd, de bouw is als een tank, AF is snel en de beeldkwaliteit is prima, alhoewel een beetje afstoppen aan het eind wel wenselijk is :)
Kijk, da's goed om te lezen dat ie goed is aangekomen. :-)
Overigens, de bouw is niet alleen als een tank, soms hunt ie met eent terugslag als van een bazooka....maar dat had je wellicht al gemerkt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even een tip voor de mensen die een K200D hebben, op http://www.foto-express.nl/ hebben ze nu Pentax D-BG3's voor €39!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MarcelG schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:03:
Ik ben mijn verzameling bijna kwijt nu. Er staan er nog een stuk of vijf op Marktplaats, en ik hoop straks genoeg bij elkaar gesprokkeld te hebben om de Sigma 24mm f/1.8 aan te schaffen.
Ik ben erg gecharmeerd van die lens. Is wel zwaar/log, maar wat ik er van gezien heb is dat ie met kop en schouders uitsteekt boven de Sigma 28mm f/1.8 en de Sigma 30mm f/1.4.
...
Die Sigma 24mm f/1.8 staat ook op mijn lijstje van mogelijke kandidaten, als opvolger van mijn M42 Panagor 35mm/2.0 als ik straks een K200D of diens opvolger heb. Ik kan eigenlijk geen tests vinden en op de webshops zie ik hem ook niet meer. Zoniet, dan blijf ik bij mijn SMC-A 24/2.8
De FA 24/2.0 is er niet meer nieuw (was toen te duur voor mij) en wie hem heeft doet hem volgens mij niet meer weg.

Op FF (film) is mijn lijstje favoriete/ideale brandpunten 24+35+60 (ik kan nu kiezen tussen SMC-K 55/1.8 SMC-F 50/1.7 en 2/85 Jupiter-9), 135+200+300 en een macro (nu ATX-M90). Daarbij moeten 35 en 60 lichtsterk zijn (tussen 2.0 en 1.4), en de tele's niet slechter als 4.0

Digitaal zou dat worden 15,6 + 24 + 40 en ongeveer 90 + 135 + 200 (voor tele's komt dat niet zo nauw).
Ik heb ooit de SMC-M 40/2.8 gehad (optisch heel goed), maar deze beviel mij niet qua beeldhoek, net zo als dat 24mm mij beter beviel als 28mm)
... Wel apart om van zo'n 14 objectieven terug te gaan naar dan dus slechts 4.... (Pentax FA 50mm f/1.4, Sigma 17-70 f/2.8-4.5, Sigma 24mm f/1.8, Sigma 70-200 HSM f/2.8)
Veertien is best veel als je ze allemaal regelmatig gebruik. Ze allemaal tegelijk meenemen, gaat niet meer, en dan wil je onderweg net die gebruiken die je thuis gelaten hebt.

Mijn keuze destijds is geworden 24/2.8+35-105/3.5+100-300/4.0+macro (= ook vier). Daarnaast voor available light 35/2.0+ 50 of 55 (85/1.4 stond ooit ook op mijn verlanglijstje maar toen heb ik de ATX-28-80/2.8 gekocht omdat AF soms toch wel makkelijk is, zeker bij een Z-1 matglas, ik ben echter de 35-105 altijd fijner blijven vinden.

Destijds vond ik het gewicht (van m.n. ATX 100-300/4.0 MF) ook geen probleem (paste alleen niet goed in de tas) en droeg ik met plezier 7kg of meer, maar tegenwoordig vind ik mijn tas steeds te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
ssj3gohan schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:14:
[...]
Als je die koopt ben ik heel erg benieuwd naar je resultaten. Ik zit ook zwaar naar een sigma 20 of 24mm f/1.8 te kijken (maar dan voor mn canon). In mijn herinnering lees ik toch dat die twee behoorlijk vergelijkbaar zijn, of staat de 24 echt met kop en schouders boven de 20 en 28mm f/1.8? Op marktplaats staan 20mm's regelmatig voor net over de 200 euro (~240 incl zonnekap), 24mm heb ik nog niet echt gezien.

Heb je ook het probleem dat je heel vaak juist binnen foto's van mensen of dingen moet maken die eigenlijk gewoon te donker zijn, waar de normale fast primes tekort schieten?
De beeldhoek van een 20mm en een 24mm is toch heel anders. De 20 is veel extremer, zeker FF/Analoog.
Ik heb een Flektogon 20/2.8 (is denk ik nu niet meer helemaal goed) maar vond hem vaak te extreem (FF/Analoog). De 24mm gebruik ik veel vaker, is eigenlijk mijn standaard groothoek. Op APS-C is het verschil wel minder groot maar het blijven twee totaal verschillende lenzen qua karakter. Bepaal eerst welk brandpunt je wilt, en kijk dan welke fabrikant (Sigma, Tamron, Tokina, Eigen merk) een goed objectief met dat brandpunt maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
mwolthers schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 01:54:
Maar je kan natuurlijk altijd een keer gaan testen in de winkel of bij een vriendelijke medefotograaf.
Nee dat gaat niet zo makkelijk. Kost minstens een halve dag reizen. Winkels dichtbij weten tegenwoordig niet eens meer wat Pentax is, of ontraden het omdat "oude lenzen toch niet meer werken op de nieuwe camera's". In voorraad hebben ze het niet. Een enkeling heeft nog wel de K10D gehad omdat deze veel pers-belangstelling heeft gekregen.Voorraad hebben ze niet en alz men gaat bestellen betaal je 50% bovenop de adviesprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

BeosBeing schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 14:42:
[...]

De beeldhoek van een 20mm en een 24mm is toch heel anders. De 20 is veel extremer, zeker FF/Analoog.
Ik heb een Flektogon 20/2.8 (is denk ik nu niet meer helemaal goed) maar vond hem vaak te extreem (FF/Analoog). De 24mm gebruik ik veel vaker, is eigenlijk mijn standaard groothoek. Op APS-C is het verschil wel minder groot maar het blijven twee totaal verschillende lenzen qua karakter. Bepaal eerst welk brandpunt je wilt, en kijk dan welke fabrikant (Sigma, Tamron, Tokina, Eigen merk) een goed objectief met dat brandpunt maakt.
Het punt hier is dat niemand objectieven zoals de Sigma maakt behalve Canon, en die zijn veel te duur. De enige optie zou zijn de 28/1.8 van canon, die is ook wel heel goed, maar ik weet zeker dat die niet wijd genoeg is. Het moet 24 of 20 zijn en geschikt voor available light. Pentax en mn eigen merk (canon dus) schelen weinig qua formaat dus ik zoek nu ook in dit topic gewoon mensen met ervaringen met de sigma's. Mijn mening begint ook wel sterk richting de 24/1.8 te gaan.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dan heb jij andere ervaringen dan ik, BeosBeing, al vermoed ik dat de fotozaak hier in het dorp ook geen Pentax heeft. Maar die heeft dan ook net genoeg plek voor 2 of 3 dSLR-toestellen. Mijn ervaring met iets grotere fotozaken is dat ze Pentax gewoon wel hebben (maar het inderdaad wel voor veel te hoge bedragen verkopen waardoor je uiteindelijk toch weer bij Digitalstreet of Konijnenberg voor de deur staat). Toen ik voor het eerst een dSLR ging kopen ben ik ook gewoon fotozaken binnegelopen in Utrecht om de *ist DS, de Nikon D70 en de Canon EOS 300 te proberen.

Vandaag kwam de 50-135 weer goed van pas na een vlotbouwprojectje:

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/matthijs/_IGP3799-640.jpg

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/matthijs/_IGP3793-640.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Mooie Foto's met die 50-135. (Alhoewel ik dat bij eerder gepostte foto's ook had mogen zeggen.)

Vroeger toen ik nog (incidenteel) Kodachrome 200 gebruikte, waren er drie steden 'in de buurt' waar een winkel waren die deze verkocht: Rotterdam, Antwerpen en Gent. Respectievelijk 136 km (1h45min excl. files), 65km (1h), 40km (45min). Keus in Pentax was er ook in Breda 71km (1h20min).

De K10 is nog verkocht bij Mediamarkt Middelburg en istDL is nog te koop geweest bij Verschoore, hier in Terneuzen maar verder zal je toch echt naar een van bovengenoemde steden moeten, of bestellen. Winkels bestellen meestal 1x per week en dan moet hun leverancier het nog in huis hebben en betaal je meestal meer dan de adviesprijs (bij Pentax dan toch). Via internet is sneller en goedkoper. Het aanbod van Pentax is zowieso al aan het achteruitgaan vanaf na de P30(n) en P50.

Ook van andere merken is het aanbod SLR's hier schaars. Bovengenoemde winkel heeft op dit moment enkel Sony (veel) en Canon. Voordat Sony kwam was het Nikon en Canon (en een enkele een istDL, maanden in de 'aanbieding' geweest). Dixons hier heeft ook nog Olympus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mooi vlottenshot, Matthijs!
135mm is absoluut mijn favoriete brandpuntsafstand ; m'n mooiste vakantieherinneringen heb ik daarmee geschoten, en ik merk dat als ik een van de vier 135mm's die ik (nu nog) heb gebruik bij bijv. Scouting evenementen dat die foto's erg goed verkopen.
Hoop daarom dat de performance van de Sigma 70-200 f/2.8 op 135mm ook gewoon goed is.
Anders moet ik alsnog een FA135 op de kop gaan tikken....
BeosBeing schreef op zondag 17 mei 2009 @ 10:00:
Vroeger toen ik nog (incidenteel) Kodachrome 200 gebruikte, waren er drie steden 'in de buurt' waar een winkel waren die deze verkocht: Rotterdam, Antwerpen en Gent. Respectievelijk 136 km (1h45min excl. files), 65km (1h), 40km (45min). Keus in Pentax was er ook in Breda 71km (1h20min).
Idem hier in Weert.
Ze hebben weliswaar een aantal Pentaxen liggen, maar geen Pentax objectieven buiten de kitlens.
Als je dus een objectief wil uitproberen, dan moet 't besteld worden, en als 't besteld moet worden willen ze ook dat je 't zeker koopt. Logisch, maar niet handig voor de consument.

Ik denk dat dat ook een grote oorzaak is van de populariteit van Pentax in Nederland ; omdat het moeilijk te vinden is (1), koopt bijna niemand 't (2), waardoor er weinig vraag is naar Pentax objectieven/toebehoren (3), waardoor nog minder winkels 't in hun assortiment opnemen (4), en we zijn weer terug bij (1).
Hetzelfde geldt overigens voor Olympus, en in mindere mate Sony.

Canon en Nikon daarentegen zijn zéér goed vertegenwoordigd....natuurlijk.

Maar goed, ik blijf een Pentax fan, zelfs al kan ik hun oude glas niet meer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gisteren de M300 f/4* aan de 1.7x af adapter gehangen:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/20qi1dx.jpg

Sluitertijd 1/40; dan merk je dat SR goed werkt, ik had hem ook op een monopod staan maar omdat er geen statiefring om kan de M300 trilde het alsnog behoorlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit te denken aan het aanschaffen van de DA* 60-250 die al lang op mijn wensenlijstje staat, omdat ik gewoon betere telelens wil. Dit bereik en de weatherseal icm de K10D spreekt me ook aan. Vandaar ook dat ik niet allang voor een 70-200 2.8 ben gegaan.
Maar het blijft toch een verdomd lastige keuze, verdraaid veel geld (voor een student, alhoewel ik niet een hele arme ben), toch lastig voor mezelf te verantwoorden.
Maar ja dan moet m'n Sigma 70-300 maar de deur uit.
Op het doorhakken van deze keuze staat ook nogal tijdsdruk, als ik het wil doen dan moet het ook wel voor 27 mei; dan wil ik hem namelijk natuurlijk ook gelijk meenemen op vakantie om er daar heerlijke platen mee te schieten. Nog niemand gezien hier die hem heeft.

Pfff het zou echt m'n duurste aanschaf in tijden zijn..volgens mij heb ik nog nooit zoveel geld uitgegeven aan één enkel elektronisch product.
Oh me ompraten naar een 70-200 gaat niet veel nut hebben, komt die betere tele er dan wordt het deze ;)
Daarna ben ik ook voorlopig helemaal klaar met nieuwe (foto)apparatuur, dat is wel een voordeel.
Nog één bevrediging van de LBA te gaan zeg maar. Spul in de verre toekomst zou ook iig niet zo duur zijn..

Tja..toch nog maar 'ns goed in de denktank. De platen die ik er al van gezien heb waren in veel gevallen iig veel belovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2009 @ 23:56:
Daarna ben ik ook voorlopig helemaal klaar met nieuwe (foto)apparatuur, dat is wel een voordeel.
Nog één bevrediging van de LBA te gaan zeg maar. Spul in de verre toekomst zou ook iig niet zo duur zijn..
Dat maak ik mezelf ook iedere keer wijs als ik iets nieuws wil :P Maar de 60-250 is een prettige lens waar je geen spijt van zult krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel duurder kan toekomstig spul (reëel gezien, een 600mm is geen optie hier) eigenlijk niet worden. De DA* 300 is nog iets duurder. Verder lijkt me in de verre toekomst vooral een macro lens wel leuk, dat zal dan een DA 35 Macro worden oid..die is niet bijzonder prijzig. Daar zou ik minder lang over na hoeven denken, maar goed dat zal voor een ieder wel gelden denk ik..(of bijna iedereen iig:P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hem wilt kopen dan kun je voor jezelf ook altijd onthouden dat je hem erg makkelijk en snel op de 2e hands markt weer kwijt kunt, dit soort lenzen houden erg lang een hoge waarde, dus als je het niets vind kun je hem voor een 150 euro uitproberen :)
Is natuurlijk maar een geintje.. je bent op zoek naar een mooie tele, je hebt het geld, je wilt hem graag hebben.. dan moet je hem ook gewoon kopen zou ik zeggen. Er is geen alternatief dus een keuze hoef je niet te maken.

Wil je gaan voor macro zou ik zeker de 35 niet nemen.. die is echt te kort en kruip je bijna in je onderwerp, ga als je dan ECHT iets met macro wil doen voor de dfa1000 of de tamron 90, sigma 105..
Is het gewoon dat je eens wat wil proberen met macro: tussenring, je verliest licht maar je kunt er leuke dingen mee doen.

Fijne vakantie met je nieuwe lens op de k10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
Afbeeldingslocatie: http://www.dchome.net/attachments/day_090518/20090518_b76b7ca6226ea5684ed6NXkYNZE0AMw1.jpg

New PRIME II image engine
almost 100% view finder coverage
14.6M effective pixels CMOS sensor
3 inches with 920,000 pixels LCD with live view, HD video and HDMI output
Build-in SR image stabilization, Mag-alloy body with water and dust proof, supersonic dust removal system

[ Voor 56% gewijzigd door Spotmatic op 18-05-2009 13:34 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Almost 100%? :P We zijn weer lekker duidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Qua specs zit het er netjes uit. Ben benieuwd wat er gezegd gaat worden over ruis, eisen aan objectieven vanwege de hoge pixeldichtheid.
Enig idee wat de straatprijs zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:46:
Almost 100%? :P We zijn weer lekker duidelijk....
Ik denk dat het een gevalletje "lost in translation" is. In de Press Release zegt Pentax er in ieder geval zelf over:

"Optical viewfinder showing nearly 100% field of view
The K-7’s glass prism finder offers an approximately 100% field of view and an
approximately 92% magnification to facilitate focusing and framing operations. It
also features a new Natural-Bright-Matte III focusing screen to improve focusing
accuracy during manual-focus operation."

Ik vraag me af of 100% bij Canon ook precies 100% is, of bijv. 99,8%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
/\/\|) schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:56:
Qua specs zit het er netjes uit. Ben benieuwd wat er gezegd gaat worden over ruis, eisen aan objectieven vanwege de hoge pixeldichtheid.
De pixeldichtheid is hetzelfde als die van de K20D. Dus het lijkt me dat ze geen speciale eisen gaan stellen anders dan dat ze de nieuwe kitlens baseren op de II versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op maandag 18 mei 2009 @ 13:58:
[...]

Ik denk dat het een gevalletje "lost in translation" is. In de Press Release zegt Pentax er in ieder geval zelf over:

"Optical viewfinder showing nearly 100% field of view
The K-7’s glass prism finder offers an approximately 100% field of view and an
approximately 92% magnification to facilitate focusing and framing operations. It
also features a new Natural-Bright-Matte III focusing screen to improve focusing
accuracy during manual-focus operation."

Ik vraag me af of 100% bij Canon ook precies 100% is, of bijv. 99,8%?
Ik vind het gewoon een beetje dubieus aangegeven :) Het lijkt me echt niet dat pentax over die twee tiende procentpunt valt. Ik heb meer het idee dat het iets als 97% zal zijn, maar ze op deze manier gewoon slimmer marketen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op maandag 18 mei 2009 @ 14:02:
[...]
Ik vind het gewoon een beetje dubieus aangegeven :) Het lijkt me echt niet dat pentax over die twee tiende procentpunt valt. Ik heb meer het idee dat het iets als 97% zal zijn, maar ze op deze manier gewoon slimmer marketen :)
Ik denk het niet; het is niet typisch van Pentax om dergelijke marketingmethoden te bezigen. Maar misschien dat dit nu wel gebeurt nu Hoya een dikke vinger in de pap heeft.

De volgende dagen worden spannend en interessant! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om een Pentax SLR aan te schaffen, maar nou twijfel ik welke ik moet aanschaffen. De keuze gaat tussen een K200D (nieuw) of een K10D (tweedehands). De K10D is wel te vinden voor zo'n 300 euro, de K200D voor zo'n 400 euro.

Pluspunt voor de K200 is dat deze nieuw is, dus met garantie. De K10D gebruikt een accu ipv penlites en is goedkoper...

Welke zouden jullie kiezen en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:36:
Ik ben van plan om een Pentax SLR aan te schaffen, maar nou twijfel ik welke ik moet aanschaffen. De keuze gaat tussen een K200D (nieuw) of een K10D (tweedehands). De K10D is wel te vinden voor zo'n 300 euro, de K200D voor zo'n 400 euro.

Pluspunt voor de K200 is dat deze nieuw is, dus met garantie. De K10D gebruikt een accu ipv penlites en is goedkoper...

Welke zouden jullie kiezen en waarom?
Wat is je budget? Ik verwacht een behoorlijke vloedgolf van K20D's op de 2ehands markt als de K-7 eenmaal uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:46:
[...]

Wat is je budget? Ik verwacht een behoorlijke vloedgolf van K20D's op de 2ehands markt als de K-7 eenmaal uit is.
Budget voor de body is uiterlijk 400 euro en liever nog iets minder. Ik zou het liefste voor zo'n 600 euro de body met de 16-45 f4 lens (ook evt. tweedehands) willen combineren.

De K20D zou natuurlijk helemaal leuk zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op http://ricehigh.blogspot.com/ staan nu meer foto's en specs van de k-7

edit:

Er word daar alleen in het commentaar beweerd dat de sync speed geen 1/180ste is zoals ricehigh wel vermeld

[ Voor 35% gewijzigd door ozkilator op 18-05-2009 18:45 ]

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
Zal wel aan mij liggen maar vind de knoppen layout van die K7 er wat goedkoop uit zien. Zie de SR-schakelaar ook niet zo snel.

Zie ook geen schakelaar voor de accuklep en het geheugenslot zoals deze op de K20D te vinden is.

Green button ergens waar nu de belichtingcompensatieknop zit, geen handige plek als je veel gebruik maakt van M en M42-lenzen.

Eerst maar eens zien of die layout klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
SR uitzetten gaat nu via het menu

Volgens mij als je goed kijkt zit dat klepje voor de accu en de sd kaart er wel

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 16:27
ozkilator schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:01:
SR uitzetten gaat nu via het menu

Volgens mij als je goed kijkt zit dat klepje voor de accu en de sd kaart er wel
SR uitzetten via menu vind ik een achteruitgang. ISO-knop is wel handig maar op de K20D is ISO instellen vrij snel aan 1 van de draaiwieltjes toe te wijzen.

Het slotje op het klepje kan ik echt niet vinden trouwens.

Zie de K20D :

http://www.letsgodigital....ikelen/39/k20d-pentax.jpg

Rechts onderin. Zo'n beveiliging tegen openen van klepjes vind ik vrij handig.

Wil de daadwerkelijke K-7 wel eens zien, blijf er een gephotoshopt gevoel bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:52:
[...]

Budget voor de body is uiterlijk 400 euro en liever nog iets minder. Ik zou het liefste voor zo'n 600 euro de body met de 16-45 f4 lens (ook evt. tweedehands) willen combineren.

De K20D zou natuurlijk helemaal leuk zijn :9
Er komen zeker k20's op de markt.. dat is wel te verwachten. Wat de prijs zal worden? 450-475 euro denk ik.
16-45 kost 2e hands 200 euro... Ik zou die paar tientjes erbij sparen in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Niet online
Ik had je verkeerd begrepen ik dacht dat je op de grip bedoelde.

Maar als je de zijkant bekijkt van de k-7 dan die je hetzelfde mechanisme als op de k100 voor het openen van de sd slot. Persoonlijk vind ik die wat lekkerder werken als die van de k10/k20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Erasmo schreef op maandag 18 mei 2009 @ 17:46:
[...]
Ik verwacht een behoorlijke vloedgolf van K20D's op de 2ehands markt als de K-7 eenmaal uit is.
Die van mij gaat in elk geval niet in de verkoop.....wat ik nu gezien heb van de K-7 laat me absoluut nog geen pre-order plaatsen.
  • Geen ISO50
  • SR aan en uitzetten via menu is écht omslachtig
  • ISO button zit onlogisch ; met je wijsvinger de knop indrukken en vervolgens met je middelvinger aan 't wieltje draaien ? Duim gebruiken voor ISO button op K20D is wél handig, want dan heb je je wijsvinger nog over...
  • Idem voor belichtingscorrectie-knop.....? Moet je nu met je duim aan 't wieltje draaien ofzo?
  • Wat is dat vlinderdasje aan de zijkant??
  • Als je dan toch video toevoegt, waarom dan maar 720p?
Ben eerlijk gezegd zelfs teleurgesteld, en heb me gisteravond écht zitten afvragen of ik nog wel door moet gaan in de Pentax-lijn....

Wellicht dat de uiteindelijke beeldkwaliteit (in RAW dus, want sorry, in-camera JPG trucjes interesseren me helemaal niets) en AF performance me toch gaat overtuigen, maar ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van dit "paradepaardje".

[ Voor 41% gewijzigd door MarcelG op 19-05-2009 11:28 . Reden: ergernissen opgesomd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Morgen 16.00 uur weten we alles ;)

Ik heb zelf de indruk dat de uitgelekte specs van Ricehigh allesbehalve compleet zijn. En de kale specs zijn natuurlijk ook niet alles; ik zou willen dat de PDF manual nu al ergens te downloaden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik wacht de specs af voor ik beslis...

De eerste hands-on ervaring is uit: http://members.iinet.net.au/~sbvillamin/k7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:19:
[...]

Die van mij gaat in elk geval niet in de verkoop.....wat ik nu gezien heb van de K-7 laat me absoluut nog geen pre-order plaatsen.
  • Geen ISO50
  • SR aan en uitzetten via menu is écht omslachtig
  • ISO button zit onlogisch ; met je wijsvinger de knop indrukken en vervolgens met je middelvinger aan 't wieltje draaien ? Duim gebruiken voor ISO button op K20D is wél handig, want dan heb je je wijsvinger nog over...
  • Idem voor belichtingscorrectie-knop.....? Moet je nu met je duim aan 't wieltje draaien ofzo?
  • Wat is dat vlinderdasje aan de zijkant??
  • Als je dan toch video toevoegt, waarom dan maar 720p?
Ben eerlijk gezegd zelfs teleurgesteld, en heb me gisteravond écht zitten afvragen of ik nog wel door moet gaan in de Pentax-lijn....

Wellicht dat de uiteindelijke beeldkwaliteit (in RAW dus, want sorry, in-camera JPG trucjes interesseren me helemaal niets) en AF performance me toch gaat overtuigen, maar ik kan niet zeggen dat ik onder de indruk ben van dit "paradepaardje".
Ik kan me niet voorstellen dat het ontbreken van ISO 50 een dealbreaker voor je is. Als ISO 100 op de K-7 ruisvrij is...

Op zich kan ik prima leven met de nieuwe ISO en belichtingscorrectieknop. Ik neem aan dat dat gewoon werkt zoals op de *ist DS: knop vasthouden en dan het duimwieltje gebruiken voor verstellen. Werkt perfect en is goed te onthouden Ik stel me zelfs voor dat de oude methode ook nog werkt: OK knop ingedrukt houden en dan met je wijsvinger het frontwieltje verdraaien.

Vlinderdasje? Je bedoelt het stukje beschermingsmateriaal zodat de body niet beschadigt door de metalen haakjes aan de draagriem?

"Maar 720p". Heb je de D90 video's op 720p wel eens gezien? Als de K-7 dat beter doet dan kom je makkelijk aan de 1080p kwaliteit van de 5D MkII. En dan heeft de K-7 nog eens betere controls in de movie mode...

Vreemd hoe meningen kunnen verschillen. Ik ben juist allesbehalve teleurgesteld. Maar misschien dat dat nog kan veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de iso knop op het eerste gezicht ook prima zitten, wijsvinger en duim (achterste wieltje).
Of ik gelijk overstap weet ik niet.. als de k30 FF wordt zou ik misschien spijt krijgen..haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

Ik was van Pentax overgestapt naar Canon ivm AF ... ik ben benieuwd of de nieuwe Pentax echt zo flink verbeterd is (de AF) als men beweerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 11:40:
Ik kan me niet voorstellen dat het ontbreken van ISO 50 een dealbreaker voor je is. Als ISO 100 op de K-7 ruisvrij is...
Alleen het ontbreken van ISO50 is geen dealbreaker. Het is slechts één van de punten die me tegenvallen van de K-7.
Het gaat me bovendien niet om ruis op ISO100, maar juist om meer dynamisch bereik en betere SNR.
Vlinderdasje? Je bedoelt het stukje beschermingsmateriaal zodat de body niet beschadigt door de metalen haakjes aan de draagriem?
Ah, is dat daar voor...
"Maar 720p". Heb je de D90 video's op 720p wel eens gezien? Als de K-7 dat beter doet dan kom je makkelijk aan de 1080p kwaliteit van de 5D MkII. En dan heeft de K-7 nog eens betere controls in de movie mode...
Of 720p genoeg is, is een tweede.Het punt is dat ze dus geen 1080p willen/kunnen doen.
Maar goed, ik zat toch al niet te wachten op de filmfunctie. Valt me alleen op dat ze dan bij 720p blijven steken.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat ze 'm met veel bombarie aankondigen, terwijl hij qua featureset gewoon "weer 'n DSLR' is, met voor zover ik gezien heb geen mind-blowing features.
Maar goed, de toekomstige reviews zullen uitwijzen of de K-7 (voor fotografen) een antwoord is op de ondertussen 2 jaar oude Nikon D300, of de bijna een jaar oude D90 (wiens RAW performance beiden een stuk beter scoren dan die van de K20D).
Als de nieuwe sensor daadwerklijk 13 stops bereik, een goeie low ISO performance enz gaat bieden, en de lichtmeting en AF echt geweldig zijn slik ik m'n woorden direct in.

Want, als Pentax toch bij APS-C blijft en het fullframe avontuur niet ziet zitten, zullen ze in de hoogste regionen van die klasse moeten presteren om de meerprijs t.o.v. hun directe APS-C concurrenten te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als ik naast mijn Sigma 17-70 wat meer bereik wil, kan ik veel beter even doorsparen voor de Pentax 55-300 ipv de Sigma 70-300 toch :?
(dat is tenminste de conclussie die ik meestal tegen komt)

Of is er een beter alternatief :?
(de Pentax 60-250 is enigzins boven budget)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

hjs schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:00:
Als ik naast mijn Sigma 17-70 wat meer bereik wil, kan ik veel beter even doorsparen voor de Pentax 55-300 ipv de Sigma 70-300 toch :?
(dat is tenminste de conclussie die ik meestal tegen komt)

Of is er een beter alternatief :?
(de Pentax 60-250 is enigzins boven budget)
Ligt er aan wat je met 'wat meer bereik' bedoelt.
Als je de laatste 200-300mm niet nodig hebt zou je ook voor 'n 70-200 f/2.8 kunnen gaan.
Kost wel wat meer (zo'n € 650 voor de Sigma 70-200), maar de lichtsterkte van f/2.8 helpt wel mee voor 'n onbewogen shot op 200mm.
Persoonlijk blijf ik graag weg van "superzooms" zoals een 55-300.
Ik heb liever een iets korter bereik met meer lichtsterkte en betere beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb het afgelopen jaar de 50-135 gehad van Tokina bij mijn D70 (naast de 17-50) en ik heb gemerkt dat ik dat extra bereik niet snel uit de tas haal. Kortom, die 300 euro voor de 55-300 is wel de bovengrens qua budget. Maar ga je dan een keer naar een dierentuin, vliegshow of een surfmeeting met de bus, dan is het wel leuk dat je toch wat bereik in je tas hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:06:
[...]
Ligt er aan wat je met 'wat meer bereik' bedoelt.
Als je de laatste 200-300mm niet nodig hebt zou je ook voor 'n 70-200 f/2.8 kunnen gaan.
Kost wel wat meer (zo'n € 650 voor de Sigma 70-200), maar de lichtsterkte van f/2.8 helpt wel mee voor 'n onbewogen shot op 200mm.
Persoonlijk blijf ik graag weg van "superzooms" zoals een 55-300.
Ik heb liever een iets korter bereik met meer lichtsterkte en betere beeldkwaliteit.
Wat juist grappig is aan deze lens is dat hij optisch beter als de 50-200 wordt beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn ervaring is de 55-300 echt de mindere van de 50-200. Ik heb hem gehad en weer verkocht. Ik heb mijn oog nu op de nieuwe 50-200 ED WR. Maar hopen dat die niet te duur wordt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Heb je dan niet een slecht exemplaar gehad, de 50-200 is bijn 1/3 van de prijs van de 55-300 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijna besteld: Tamron 18-250 Di-II voor mn K10d :>

Edit: zou ik er nog een Metz AF-1 58 bij doen? Iemand ervaring met dit ding?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is een prima flitser, maar waarvoor wil je hem gebruiken? (ja om mee te flitsen natuurlijk, maar in wat voor situaties en modes?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:46:
Is een prima flitser, maar waarvoor wil je hem gebruiken? (ja om mee te flitsen natuurlijk, maar in wat voor situaties en modes?)
Ik ben een amateur, ik schiet alleen voor mezelf of wat familie enzo (tot nu toe dan) zoals op vakanties, met feestjes enzo. Vandaar ook 1 lens for all, die Tamron. Flitsen in ruimtes, restaurants, boulevards, soms een kerkje, random gelegenheden savonds en snachts met uitgaan bv :) Ik hoop ook eens wat portretjes te gaan doen.
Modes? ik denk alleen ttl of p-ttl...nog niet veel verstand van eigenlijk...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Erasmo schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:39:
[...]

Wat juist grappig is aan deze lens is dat hij optisch beter als de 50-200 wordt beschouwd.
Ehm...ik had 't nergens over een 50-200....en ik gok niet dat de Pentax DA 55-300mm F 4.0-5.8 ED á € 269 optisch beter is dan de Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM á € 649....of ben ik nu heel naief?
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:54:
[...]
Ik ben een amateur, ik schiet alleen voor mezelf of wat familie enzo (tot nu toe dan) zoals op vakanties, met feestjes enzo. Vandaar ook 1 lens for all, die Tamron. Flitsen in ruimtes, restaurants, boulevards, soms een kerkje, random gelegenheden savonds en snachts met uitgaan bv :) Ik hoop ook eens wat portretjes te gaan doen.
Modes? ik denk alleen ttl of p-ttl...nog niet veel verstand van eigenlijk...
Wellicht dat de Metz 48 al genoeg is voor je. Die heb ik sinds kort en ben er erg tevreden over.
Goedkoper dan de 58, en ik denk dat je de extra features van de 58 niet gaat missen gezien waar je 'm voor wil gebruiken.
Zie http://oxle.com/topic/5677.html voor mijn verslag van de zoektocht.

Even een vraag van een andere orde ; gaat Tokina nog ooit objectieven maken met Pentax-mount ?

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 19-05-2009 16:54 . Reden: Tokina.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
denk 't niet aangezien nu bijde hoya zijn.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mmm, natuurlijk.
Alhoewel 't aan de andere kant nu wel erg gemakkelijk om even wat K-mounts naar de Tokina fabriek te sturen om op 't bestaande Tokina aanbod te laten schroeven. >:)

Ik ben weer eens aan t pixelpeepen/reviewcrunchen over de geplande aanschaf van een 70-200 f/2.8.
Ik had eerst de Sigma op 't oog, en alhoewel HSM een pluspunt is, steekt ie optisch slecht af naast de Tamron...die dan weer een noisy en onbetrouwbare AF heeft...
Heeft iemand hier die Sigma toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 17:22:
[...]
Het punt hier is dat niemand objectieven zoals de Sigma maakt behalve Canon, en die zijn veel te duur. De enige optie zou zijn de 28/1.8 van canon, die is ook wel heel goed, maar ik weet zeker dat die niet wijd genoeg is. Het moet 24 of 20 zijn en geschikt voor available light. Pentax en mn eigen merk (canon dus) schelen weinig qua formaat dus ik zoek nu ook in dit topic gewoon mensen met ervaringen met de sigma's. Mijn mening begint ook wel sterk richting de 24/1.8 te gaan.
Dat is waar. Sigma heeft ook eigen kamera's en moet dus ook objetieven aanbieden die andere Tamron, Tokina e.d. niet hebben, om verschillende redenen (omdat Canon/Nikon/Sony/Olympus/Pentax die zelf al hebben en ze te weinig verkocht worden (bv. alleen door pro's)) Dat laatste geld ook voor de Canon 28/1.8 waarbij je wel moet meerekenen dat dit (als ik het goed herinner) een FF lens is.

De 24/1.8 komt overeen met een een FF 35/1.8 en dat is destijds ook altijd een populair brandpunt geweest, eerst in primes, later in zooms. Sommigen geven (FF) de voorkeur aan 50mm en 28mm, anderen 35mm en 24mm. Alhoewel dat altijd een persoonlijke voorkeur is, heb ik het idee dat de eerste groep (50+28) meer de reportage/mensenfotografen zijn en de tweede groep (35+24) meer de landschapfotografen zijn.
Daarbij speelt een rol dat aanvankelijk groothoeklenzen moeilijker te rekenen waren (de eerste vereisten ook opklappen van de spiegel en gebruik van een opsteekzoeker). Eerst kwamen 35mm's, daarna de 28mm's. De 24mm en korter waren meestal te duur voor zowel de amateur als de kleinere fabrikanten.
De 28mm was daardoor veruit het populairst als allround groothoek en is de standaardwaarde is geworden waarmee zooms begonnen (na enkele vroege zooms zoals de Voigtlander Zoomar 2.8/36-82, de Pentax 40-80 en 45-125mm en daarna als tussenstap 35mm)

Digitaal kom je tegenwoordig bijna niet meer om zooms heen en de klassieke 50, 35, 28 zitten in iedere standaardzoom ingebouwd (33, 24, 18mm). Wil je een wijdere beeldhoek als die van 28/18 dan kun je bij de meeste merken bijna niet om een aparte groothoekzoom heen.

Als je dit brandpunt nodig hebt, de lichtsterkte van een 2.8-zoom onvoldoende vind, en het budget hebt dan zou ik toch zo'n objectief kopen. Voor mij is beeldhoek dan richtinggevend. Probeer uit wat je zelf het fijnst vind (evt via je zoom waar 28, 24 en 20 waarschijnlijk al in zitten). Besef dat de kans groot is dat je dat objectief ook alleen gebruik als je de lichtsterkte nodig hebt, waarschijnlijk gebruik je uit gemak toch het meest de zoom. Gediafragmeerd zijn de verschillen kleiner, en speelt alleen vertekening nog een rol, maar bij een standaardzoom licht het optimum ook ongeveer op rond deze waarden.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze Sigma's. Wel met andere. Ik heb een Sigma mini-wide gehad (28/2.8) (1990-1992) en een 35-70(2.8-4.0) (1992-1993). De 28mm verloor twee kogeltjes uit het kogellager van de diafragmasimulator (hoe is een raadsel). Lens gedemonteerd, probleem gevonden, terug in elkaar gezet, nogmaals gedemonteerd, kogeltjes opgemeten en bijgekocht. Deze kreeg ik daarna niet meer terug in elkaar. De 35-70 was optisch ook best aardig, maar plotseling (lens is nooit ergens tegenaan gestoten) wilde de de zoom-focus ring niet meer bewegen. Inspectie leerde dat deze scheef zat (2mm). Rubberen grip van deze ring verwijderd toen bleek dat deze rubberen ring via frictie een plastic ring bewoog die met grijze tape (aka plakband) was verbonden met de metalen ring waarmee de lensdelen worden bewogen. Deze droevige constructie heeft mij het merk Sigma doen afzweren.
Daarna ben ik altijd tevreden geweest met mijn originele Pentax objectieven, een Tamron 3.8/200mm en mijn Tokina AT-Xjes.

Omdat enkel Sigma nog een vaste lichtsterke 24mm in zijn assortiment heeft, wil ik deze overwegen (naast een standaardzoom zoals de 16-45) maar mocht ik in plaats daarvan de kans hebben de Pentax FA* 24/2.0 aan te schaffen dan weet ik het nog zo net niet. Die 24mm staat zo'n beetje als laatste op mijn lijstje aangezien ik al de Pentax SMC-A 24/2.8 (MF) heb. Voor nu staan een D-SLR met standaardzoom bovenaan (K200 met 16-45/4.0) eventueel op termijn een telezoom 70/80/85 tot 200/210 (4.0 geen 5.6) omdat de ATX100-300/4.0 best wel groot en zwaar is. Daarna ga ik pas weer denken aan primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een aantal lenzen zijn juist in samenwerking met Tokina ontwikkeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:00:
Heb je dan niet een slecht exemplaar gehad, de 50-200 is bijn 1/3 van de prijs van de 55-300 :?
Als je de prijs van de 50-200/einde levenscyclus vergelijkt met de prijs van de 55-300/net op de markt zegt dat niet zoveel over de optische kwaliteiten. Ik had van beide een prima exemplaar maar ik heb met de 50-200 betere foto's kunnen maken dan met de 55-300. Mijn inschatting is dat de nieuwe 50-200 ook wel weer wat duurder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
@MarcelG: ik vermoed nog steeds dat de uitgelekte specs, zoals te vinden op Ricehigh's pagina, behoorlijk incompleet zijn. Waar staat bijvoorbeeld dat de K-7 een belichtingscompensatie heeft van -5 tot +5??? dat is natuurlijk een forse range, maar het is toch echt te zien op het display in de foto hieronder. Het is mede hierom dat ik vermoed dat de mooiste "goodies" tot morgen bewaard worden. :)

Ik laat me verrassen! :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/19/1242759544-070.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Spotmatic op 19-05-2009 21:28 . Reden: Plaatje zelf maar gehost... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic, 't plaatje doet 't niet (pentax-fans.com lijkt eruit te liggen).
Ik ben vooral geinteresseerd in de prijs: als 'ie 1000+ euro gaat kosten, gaat 'ie het heel erg moeilijk krijgen tegenover de D90, 50D en A700. Met als extra nadeel dat 'ie zich nog moet bewijzen en dat er erg weinig fotozaken zijn die van Pentax meer dan een K200D met kitlens hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 21:26:
Spotmatic, 't plaatje doet 't niet (pentax-fans.com lijkt eruit te liggen).
Ik heb 'm zelf maar ergens gehost, zie mijn post hierboven waar je 'm kunt zien.
Ik ben vooral geinteresseerd in de prijs: als 'ie 1000+ euro gaat kosten, gaat 'ie het heel erg moeilijk krijgen tegenover de D90, 50D en A700. Met als extra nadeel dat 'ie zich nog moet bewijzen en dat er erg weinig fotozaken zijn die van Pentax meer dan een K200D met kitlens hebben liggen...
De introductieprijs van de K20D lag destijds ook in die range. En waarom zou de K-7 het moeilijk krijgen? De klanten vroegen om betere specs en die krijgen ze. En in sommige opzichten worden de camera's die je noemt voorbij gestreefd. Ik weet wel dat ik de K-7 prefereer vanwege zijn 100% weather sealing, van lens tot body. Ik zit nu eenmaal veel buiten en aan de kust, en wil me niet de hele tijd zorgen hoeven te maken over de electronica en vochtigheid. En het blijft een liefhebbersmerk met een goede ergonomie en doordachte controls, reden dat ik ze niet zo snel vaarwel zal zeggen. Bij een Canon, Nikon of Sony voel ik gewoon helemaal niets, net zoals ik bij een videocamera ook helemaal niets voel. Maar goed, dat is compleet persoonlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De K-7 gaat het m.i. waarschijnlijk om dezelfde redenen moeilijk krijgen als de K20D 't moeilijk had/heeft: too little too late (vooral dat laatste), nog steeds een beperkt aanbod aan lenzen en vooral accessoires, en te weinig display in winkels en media. Dat doen Sony en zelfs Olympus een stuk beter...

Gevoel is idd iets persoonlijks, maar ik voel bij m'n *ist DS pas echt iets als ik er mooi oud glas opzet, zoals een 1:1.8/85. En dan nog is 't anders als op een MX, K2 of LX. :)
Eind dit jaar gaat m'n DS met pensioen, en ik zit serieus te kijken naar genoemde camera's. De K-7 moet dan wel met iets heel moois komen om mij bij Pentax te houden. Niet dat ik 't oude spul dan wegdoe, daar is 't veel te mooi voor, maar ik sta ook op 't punt om duurder nieuw glas aan te schaffen, en dan wordt de keuze moeilijk. Wanneer Pentax (zicht op) een doorgroeimogelijkheid naar FF zou bieden zou 't een stuk simpeler worden en zouden m'n sentimenten 't wel winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik ben het met je eens dat de K20D een zorgenkindje is. Het is dan ook niet meer dan een K10D met 14,7 MP sensor. Al doe ik daarmee de K20D wel tekort: hij is net wat verfijnder dan de K10D (zachtere spiegelklap bijvoorbeeld). Live View is bagger maar in mijn geval met MF lenzen toch behoorlijk bruikbaar.

Het schijnt dat trouwens morgen eveneens een nieuwe Pentax Lens Roadmap wordt gepubliceerd. Met daarop 4-5 nieuwe lenzen. Waarschijnlijk zijn de nieuwe kitlenzen daar ook onderdeel van, maar ik verwacht dat ook de DA* 30 zijn rentree maakt. Misschien ook meer info over de "DA Super Telephoto" en de WR versie van de DA Teleconverter. (Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te vermoeden dat het terugtrekken van de TC en de DA* 30 van de roadmap te maken heeft met de K-7: ze werden geschikt gemaakt voor gebruik op juist die camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want wat zou de reden zijn dat de oorspronkelijke DA* 30 niet geschikt zou zijn voor de K-7, aan de mount is niks schokkends veranderd toch?

Een WR versie van de Teleconverter is natuurlijk wel een goede reden om de TC terug te trekken.
Live View is bagger maar in mijn geval met MF lenzen toch behoorlijk bruikbaar.
Heb jij niet veel meer aan een split focus screen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 23:15:
Want wat zou de reden zijn dat de oorspronkelijke DA* 30 niet geschikt zou zijn voor de K-7, aan de mount is niks schokkends veranderd toch?
Klopt, maar er zou iets gewijzigd zijn aan de diafragmasturing. Traploos diafragmeren zou dan mogelijk zijn.

[quote
Heb jij niet veel meer aan een split focus screen?
[/quote]

Die heb ik in mijn K20D zitten, maar Live View is net dat beetje nauwkeuriger (zeker voor mij als liefhebber van korte DOF's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik blijf 't een mooi ding vinden :)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3347/3546182025_22a207efd5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Jups ziet er zeker wel mooi uit ja :)
Ik ben vooral gecharmeerd van de meer vierkante vormen.
ik zou alleen de grip nog wat beter willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:51:
ik zou alleen de grip nog wat beter willen zien :)
In welk opzicht?

Nog wat uurtjes vandaag en dan is alles bekend. Zijn we er klaar voor? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik blijf een camera met grip een lomp onding vinden... ;)
Maar dat komt vooral omdat als linkshandige / linksogige de verticale grip zelf nooit zal gebruiken. En m'n zwaarste lens is een Pentax-A 1:4 70-210, dat scheelt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Inmiddels is duidelijk dat dat kleine lampje aan de voorkant, bij de ontspanknop, inderdaad het (groene!) AF hulplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom groen ipv rood?

Of een camera er mooi of niet mooi uitziet vind ik lastig hoor, het is een camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Ik bedoel meer zien van de grip als in waar de knoppen e.d zitten enzo :)
Ik heb de grip op mijn K20D er gewoon bijna permanent opzitten. Het is dat die er telkens af moet omdat het niet past in me koffer helaas met grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:12

MaNdM

1000-dingen-doekje

Er zouden iets meer knoppen op de grip mogen zitten ja. Een AF-knop zou m.i. een mooie toevoeging zijn.

Op de grip van de K10D zit overigens ook een belichtingscorrectieknop, maar die doet voor zover ik merk helemaal niks. Iemand anders ook wel eens opgevallen, of doe ik iets verkeerd?

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

die belichtingscorrectieknop werkt bij mijn K20D wel iig.
Maar wat ik merk is dat soms de wieltjes op me body niet werken, en als ik dan eerst even aan de wieltjes van me grip draai dat daarna de wieltjes op me body weer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weer een vermoedelijk lek:

Afbeeldingslocatie: http://keep4u.ru/imgs/b/2009/05/20/4d/4d36f79f7345c8b5fd07bce6042d9da3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://keep4u.ru/imgs/b/2009/05/20/97/975201c60ee5896fb890b62cc95e1eac.jpg

Persoonlijk ga ik niet moeilijk doen met vertalen, ik wacht wel even 3 uurtjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_press_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Het 77 Segment metering systeem :D

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/77-Center-weighted_metering.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/77-Spot_metering.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/77-segment_metering.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/77-segment_metering_pattern_figure.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even allemaal goed doorlezen :) Ik heb je plaatjes ook even op Fok! gezet, dat vind je hopelijk niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Nee natuurlijk niet Erasmo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
Deze Canonist feliciteert jullie met een, naar het zich laat aanzien, mooie camera.

Alleen telkens dat gezeik dat ie op 77 punten weathersealed is. Who cares of het er 77 of 777 zijn, als hij maar gesealed is.Marketingafdelingen zijn zo vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

/\/\|) schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:04:
Deze Canonist feliciteert jullie met een, naar het zich laat aanzien, mooie camera.

Alleen telkens dat gezeik dat ie op 77 punten weathersealed is. Who cares of het er 77 of 777 zijn, als hij maar gesealed is.Marketingafdelingen zijn zo vermoeiend.
77 punten is veel hoor, maar ze moeten natuurlijk extra benadrukken dat zeze nóg beter weathersealed is als de huidige camera's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Erasmo schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:08:
[...]

77 punten is veel hoor, maar ze moeten natuurlijk extra benadrukken dat zeze nóg beter weathersealed is als de huidige camera's :P
En natuurlijk wordt dit ook benadrukt omdat het getal 7 belangrijk is voor de K-7. 77 Weather seals, matrixmeting met 77 segmenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
Spotmatic schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:17:
[...]

En natuurlijk wordt dit ook benadrukt omdat het getal 7 belangrijk is voor de K-7. 77 Weather seals, matrixmeting met 77 segmenten...
Alleen jammer, dat ze bij de K-8 straks 11 extra punten moeten vinden om te sealen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Official press pictures from the K7:
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7+16-50mm_cross.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_Back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_double_kit_WR_sans_parasoleil_reflet.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/K7_left_open.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/re_K7_Bodyskeleton.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/re_K7_chassis.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/re_K7_system.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.priyantha.nl/tweakers/pentax/K7/re_KB474__011_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mooie scoop hoor ;)
Ook maar eens een nieuwssubmit voor de K-7 gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Cool Erasmo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben benieuwd of ze nog wat posten op de FP vandaag :P
Als je trouwens het voorlaatste plaatje bekijkt dan merk je toch dat Pentax weer een aardige glasbak aan het opbouwen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Zo embargo is er vanaf nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Pentaximaging.com lijkt plat....maar behalve dat reageert men redelijk ingetogen op de K-7.
Ik lees een prijs van € 1300 body only, terwijl de K20D op € 589 zit op dit moment....ik hoop voor Pentax dat die prijs snel zakt.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 20-05-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

http://www.youtube.com/watch?v=BNCHdsZI88g

Videopresentatie van Pentax USA, ziet er goed uit :)

http://www.youtube.com/watch?v=vaFfaTkoUn4

Eerste hands-on video.

SR tijdens de video, sensorshifting compositieaanpassing, ingebouwde waterpas, dat zijn wel de dingen die er voor mij uit springen :)

[ Voor 61% gewijzigd door Erasmo op 20-05-2009 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Erasmo schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:23:
http://www.youtube.com/watch?v=BNCHdsZI88g

Videopresentatie van Pentax USA, ziet er goed uit :)

http://www.youtube.com/watch?v=vaFfaTkoUn4

Eerste hands-on video.

SR tijdens de video, sensorshifting compositieaanpassing, ingebouwde waterpas, dat zijn wel de dingen die er voor mij uit springen :)
Wow, nice, die video-specs!!

Wordt verleidelijk om m'n k110d te gaan vervangen binnenkort :)

Maar ik wil ook eens een wideangle lens, 10-20mm of iets dergelijks, maar die zijn allemaal 400+ euro :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/\/\|) schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 14:04:

Misschien zijn het er ook wel 73, 'niemand' die ze gaat natellen..hebben ze het getal gewoon veranderd naar iets dat mooi uitkwam. Kan net zo goed ;)

Dacht dat er naast de twee WR lenzen ook nog 2 of 3 andere lenzen zouden worden aangekondigd? Ik zou daar toch ook graag wat over horen :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:34:
...
Als je trouwens het voorlaatste plaatje bekijkt dan merk je toch dat Pentax weer een aardige glasbak aan het opbouwen is :)
Ja, het begint weer een volledig systeem te worden in plaats van enkel een paar DA-kitlensjes en wat een verdwaalde FA ltd's, zoals een paar jaar terug. Zelfs de ltd's beginnen samen een leuk subsysteempje te vormen nu.

Ik vreesde toen dat Pentax het niet ging redden. Nu verdwijnt het enkel hier in NL/ZL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Zomaar nieuwsgierig, maar wtf gaat die RAW-knop doen? :P

Ziet er verder uit als een veelbelovende body... :) Alleen imho wel jammer dat pentax met een nieuwe 18-55 en 55-2nogwat komt ipv écht nieuw glas.

[ Voor 57% gewijzigd door Henk op 20-05-2009 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:00:

Ziet er verder uit als een veelbelovende body... :) Alleen imho wel jammer dat pentax met een nieuwe 18-55 en 55-2nogwat komt ipv écht nieuw glas.
Om te wisselen tussen RAW en JPEG, best handig hoor :P

Gerucht gaat dat er ook nog een DA30 in de pijpleiding zit, maar WS budgetlenzen zijn ook handig hoor. Ik denk dat het vooral is om nieuwe mensen aan het systeem te binden, het is opzich wel een usp. Bovendien heeft Pentax afgelopen jaar behoorlijk wat nieuw glas uitgebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 23:00:
Hetzelfde als wat ie op de K10D en K20D ook al deed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

offtopic, post dan niets

[ Voor 82% gewijzigd door Remy op 21-05-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Niet online
offtopic, post dan niets

[ Voor 90% gewijzigd door Remy op 21-05-2009 13:18 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]