Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
Pffff, wat een verhaal zeg @MarcelG. Misschien 1 schrale troost: Ik ben al sinds mijn geboorte slechtziend en begin er toch wel steeds meer achter te komen dat Manual focussen via alleen een optical viewfinder ook voor mij echt compleet NIET weggelegd is. Vind het soms al lastig om bij een licht beeld in de zoeker de rode AF-punt lichtjes goed te zien.

Nou is mijn fotografie hobby zich ook nog niet zodanig aan het ontwikkelen dat ik echt flink wil gaan investeren in allerlei verschillende soorten lezen (en dus ook niet manual focus).... moet nog steeds voor mijn eerste extra lens sinds de kitlens gaan kiezen :).

De aloude "ik wil mijn 18-55 kitlens bij mijn K200D aanvullen met meer tele-bereik" vraag. 18-200 ofzo is leuk voor op vakantie, maar ik wil sowieso eigenlijk ook wel een lens erbij met echt zo veel mogelijk telebereik en een redelijke lichtsterkte zonder dat ik meteen al mijn vakantiegeld moet aan aanwenden :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

We willen allemaal wel een lichtsterk telebereik dat niet zoveel kost ;)

De kitlens van Pentax is opzich wel een prima lens, vul hem aan met bv. de 55-300 en eventueel een lichtsterke 50 mm of andere prime en je hebt een kit waar je prima mee uit de voeten kunt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Erasmo schreef op maandag 04 mei 2009 @ 22:48:
[...]

Ik heb hem, ben er erg tevreden over :) Ik weet niet waar je woont maar je mag hem anders wel even testen :)

De AF-adapter, ik zal morgen even kijken of ik er mee op oneindig kan focussen. Wat ik altijd doe is de lens ongeveer in de buurt focussen en de AF-adapter het dan af laten maken.
Ah, werkt zo'n ding op die manier. Ik kon er me al niks bij voorstellen. :9
Ik woon overigens in Weert, (Limburg dus). Hoe goed is die 30mm bij f/2 en groter diafragma ? Is 't dan een softfocus, of toch lekker scherp ?
mwolthers schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:07:
MarcelG: Da's best wel kut zeg... Hopen maar op gunstige berichten uit de medische hoek.

Intussen zou je jezelf kunnen troosten met een FA31ltd natuurlijk, maar da's wel een flinke greep in de buidel. De F(A)28 f/2,8 is vast tweedehands wel te krijgen. Beetje fotozaken en beurzen afstruinen, dan kom je er vast wel een keer een tegen. De F(A) 135 is wat lastiger denk ik. D FA 100 Macro? 100mm is iets anders dan 135mm maar het scheelt ook weer niet enorm veel. Ik weet niet hoe je de lens gebruikt natuurlijk. De D FA100 staat wel erg goed bekend.
Die 31 Ltd is nét een tikkie te duur. ;)
De DFA100 Macro had ik ook bekeken, en ik denk inderdaad dat ie ook als goed alternatief van de 135mm gebruikt zou kunnen worden. Ik ga eens wat reviews opzoeken van die lens.
eymey schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:21:
Pffff, wat een verhaal zeg @MarcelG. Misschien 1 schrale troost: Ik ben al sinds mijn geboorte slechtziend en begin er toch wel steeds meer achter te komen dat Manual focussen via alleen een optical viewfinder ook voor mij echt compleet NIET weggelegd is. Vind het soms al lastig om bij een licht beeld in de zoeker de rode AF-punt lichtjes goed te zien.
Exact! Heb jij ook moeite met de tekst in de viewfinder? Die zie ik regelmatig dubbel...net als de AF blokjes.
eymey schreef op maandag 04 mei 2009 @ 23:21:
Nou is mijn fotografie hobby zich ook nog niet zodanig aan het ontwikkelen dat ik echt flink wil gaan investeren in allerlei verschillende soorten lezen (en dus ook niet manual focus).... moet nog steeds voor mijn eerste extra lens sinds de kitlens gaan kiezen :).
Ik heb vorig jaar de stap gezet om professioneel aan de slag te gaan met fotografie, vandaar ook www.phomago.com. En dan komt dit tussendoor....In 't eerste jaar al gedeeltelijk "arbeidsongeschikt". ;(
Maar goed, ik heb gelukkig nog een fulltime bijbaantje waarmee ik de kost kan verdienen. Blijft wel zuur.

Overigens als uitbreiding op je kitlens zul je om een lichtsterke zoom te hebben redelijk rap in de buidel moeten tasten. Ik heb zelf de kitlens vervangen door de Sigma 17-70 f/2.8-4.5 en heb daar geen seconde spijt van gehad. Ga sowieso straks voor de Sigma 70-200 f/2.8, en de Pentax 12-24, maar moet daar eerst even voor doorsparen (de Sigma kost € 649 en de Pentax ook al zo'n € 600).
Maar eerst de primes, waar ik 't liefste mee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik woon in de Achterhoek dus dat kon nog wel eens een probleem vormen :P

Hier een paar testfoto's van toen ik hem net had:
Erasmo in "Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4"

Ik zal vanmiddag even wat nieuw spul schieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Erasmo schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:12:
Ik woon in de Achterhoek dus dat kon nog wel eens een probleem vormen :P

Hier een paar testfoto's van toen ik hem net had:
Erasmo in "Het grote Pentax dSLR topic - Deel 4"

Ik zal vanmiddag even wat nieuw spul schieten :)
Mmm, inderdaad, Achterhoek<>Limburg is wel ff rijden.
Maar, ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verast ben door die Sigma! Ziet er veelbelovend uit.
Ik zie de Pentax editie er niet zo 1,2,3 tussen staan bij Foto Konijnenberg, maar die zal dus ook rond de 395 kosten?

-edit-
Zie nu wel dat ie zwak is buiten 't midden....da's dus niet zo handig bij off-center onderwerpen ?!

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelG op 05-05-2009 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 15:03:
[...]

Mmm, inderdaad, Achterhoek<>Limburg is wel ff rijden.
Maar, ik moet wel zeggen dat ik aangenaam verast ben door die Sigma! Ziet er veelbelovend uit.
Ik zie de Pentax editie er niet zo 1,2,3 tussen staan bij Foto Konijnenberg, maar die zal dus ook rond de 395 kosten?

-edit-
Zie nu wel dat ie zwak is buiten 't midden....da's dus niet zo handig bij off-center onderwerpen ?!
Als je een lens wilt die ook op de randen scherp is moet je de ltd. kopen, maar daar betaal je ook voor... Op wide-open is ie niet supergoed maar vanaf f/2 valt het best mee :)

Ik heb net nog even wat testshots gemaakt die hier online staan, maar op photozone staat ook een goede test met testfoto's en metingen :)

Ik heb er trouwens ook een ander lensdopje voor besteld op Dealextreme zodat je hem eraf kan halen met de zonnekap erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Tja, eigenlijk is de 31 Ltd maar bijna 2,5 ,keer zo duur....
Sterker nog...op eBay staat ie voor US$779.00. Ff kijken wat de douane nog wil hebben....mmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is anders de Sigma 28mm f/1.8 EX DG Asf. Macro een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Inderdaad, die past beter in 't budget (staat voor € 277 bij KE)
Ik ga eens speuren naar reviews daarvan. Heb er al een paar gezien, en deze lens wordt daar beschreven als een erg robuuste lens.
Maar, ik lees ook verhalen over hunting en "overall softness at any aperture".
Tja, kwaliteit kent z'n prijs.

-edit-
De 28 valt af.(n.a.v. http://forums.dpreview.co...rum=1030&message=20018621)
Vraagje heeft die Sigma 30mm f/1.4 ook SDM/HSM?

[ Voor 23% gewijzigd door MarcelG op 06-05-2009 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
MarcelG schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 12:58:
[...]

Exact! Heb jij ook moeite met de tekst in de viewfinder? Die zie ik regelmatig dubbel...net als de AF blokjes.
Bij mij is het niet zo zeer een probleem met dubbel zien, maar meer een netvlies aandoening (links 4%, rechts 18% zicht resterend). In principe kan ik alles scherp hebben maar het detailzicht (megapixels? :P) mist. Ik zie dus wel duidelijk tekst in de viewfinder maar ze ontcijferen is soms lastig (met het vergroot oculair wat ik van Pentax heb kan ik het lezen maar mis ik toch het overzicht over de hele picture bij m'n compositie).
[...]
Ik heb vorig jaar de stap gezet om professioneel aan de slag te gaan met fotografie, vandaar ook www.phomago.com. En dan komt dit tussendoor....In 't eerste jaar al gedeeltelijk "arbeidsongeschikt". ;(
Maar goed, ik heb gelukkig nog een fulltime bijbaantje waarmee ik de kost kan verdienen. Blijft wel zuur.

Overigens als uitbreiding op je kitlens zul je om een lichtsterke zoom te hebben redelijk rap in de buidel moeten tasten. Ik heb zelf de kitlens vervangen door de Sigma 17-70 f/2.8-4.5 en heb daar geen seconde spijt van gehad. Ga sowieso straks voor de Sigma 70-200 f/2.8, en de Pentax 12-24, maar moet daar eerst even voor doorsparen (de Sigma kost € 649 en de Pentax ook al zo'n € 600).
Maar eerst de primes, waar ik 't liefste mee werk.
Thanx overigens voor de suggesties en de tips. De suggestie van Erasmo lijkt me ook zeer waardevol.

Misschien dan inderdaad eerst een 55-300 erbij en een prime voor de lichtsterkte en macro's.... en dan mss ook ooit nog eens de door jou genoemde Sigma kitlens-vervanging. :)

Sterkte ook overigens met je oogproblemen. Hopelijk kunnen ze toch een oorzaak vinden en kan je herstellen :/

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, ik heb gemerkt dat ik geen rode stipjes zie als ik door mijn lens kijk bij mijn viewfinder.
Afbeeldingslocatie: http://www.cameralabs.com/reviews/PentaxK10D/images/PentaxK10D_viewfinder.jpg

Hoe kan ik zoiets aanzetten/gebruiken? Kan het kloppen dat de mijne uitstaat want ik zie geen stipjes waaruit ik kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:26:
Inderdaad, die past beter in 't budget (staat voor € 277 bij KE)
Ik ga eens speuren naar reviews daarvan. Heb er al een paar gezien, en deze lens wordt daar beschreven als een erg robuuste lens.
Maar, ik lees ook verhalen over hunting en "overall softness at any aperture".
Tja, kwaliteit kent z'n prijs.

-edit-
De 28 valt af.(n.a.v. http://forums.dpreview.co...rum=1030&message=20018621)
Vraagje heeft die Sigma 30mm f/1.4 ook SDM/HSM?
Hij is er met en zonder volgens mij.
eymey schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:10:
Thanx overigens voor de suggesties en de tips. De suggestie van Erasmo lijkt me ook zeer waardevol.

Misschien dan inderdaad eerst een 55-300 erbij en een prime voor de lichtsterkte en macro's.... en dan mss ook ooit nog eens de door jou genoemde Sigma kitlens-vervanging. :)

Sterkte ook overigens met je oogproblemen. Hopelijk kunnen ze toch een oorzaak vinden en kan je herstellen :/
Een aanrader om de primeswereld binnen te stappen is een 50mm, die geeft je behoorlijk wat waar voor zijn geld :)

Als je echt bezig wilt gaan met macrofotos maken ontsnap je er toch niet aan om een macrolens te kopen.
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:15:
Jongens, ik heb gemerkt dat ik geen rode stipjes zie als ik door mijn lens kijk bij mijn viewfinder.
[afbeelding]

Hoe kan ik zoiets aanzetten/gebruiken? Kan het kloppen dat de mijne uitstaat want ik zie geen stipjes waaruit ik kan kiezen.
Wat voor camera gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 15:55:
[...]

Hij is er met en zonder volgens mij.

[...]

Een aanrader om de primeswereld binnen te stappen is een 50mm, die geeft je behoorlijk wat waar voor zijn geld :)

Als je echt bezig wilt gaan met macrofotos maken ontsnap je er toch niet aan om een macrolens te kopen.
[...]

Wat voor camera gaat het om?
Sorry vergeten te noemen: Pentax K10D :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:22:
[...]

Sorry vergeten te noemen: Pentax K10D :9
Als het goed is zie je het stipje als je gefocust bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 16:42:
[...]

Als het goed is zie je het stipje als je gefocust bent :)
Bij mij zie je dus wel zo'n raster maar ik mis de stipjes. Kan het kloppen dat je de AF viewfinder kunt aan- of uitzetten? Of begrijp ik het niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:44
Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:01:
[...]
Bij mij zie je dus wel zo'n raster maar ik mis de stipjes. Kan het kloppen dat je de AF viewfinder kunt aan- of uitzetten? Of begrijp ik het niet? :)
Heb je het rode focusvierkantje in het centrum ook niet? Dan heb je het mogelijk inderdaad uitgeschakeld via de Custom functies.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:03:
[...]

Heb je het rode focusvierkantje in het centrum ook niet? Dan heb je het mogelijk inderdaad uitgeschakeld via de Custom functies.
Spotmatic, you're spot on :D Ik zie inderdaad in het centrum (cirkel) geen rode focusvierkantje.
Kun je mij vertellen met welke handelingen ik dit weer werkend krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Onder Custom functions kun je dit weer inschakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb onder Custum Functions AE-L met AF-lock aangezet. Nu zie ik inderdaad een rode focusvierkant.
Is dit wat het zou moeten zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 17:50:
Ik heb onder Custum Functions AE-L met AF-lock aangezet. Nu zie ik inderdaad een rode focusvierkant.
Is dit wat het zou moeten zijn? :)
Nope dat heeft met de lichtmeting te maken, kijk onder Superimpose AF Area.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Eindelijk een nieuwe, snellere, sluiter in de K-7! 8)

Afbeeldingslocatie: http://content.foto.mail.ru/mail/therapsid/1/i-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 08:37:

[afbeelding]
Kijk dat is wel prettig, eindelijk wide-open fotograferen in de volle zon zonder te kloten met ND-filters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

+ 1/3e iso stapjes
- max 2 stops belichtingscompensatie

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/09/1241860586-210.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Nomad schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 11:21:
+ 1/3e iso stapjes
- max 2 stops belichtingscompensatie
Je kunt niet van het display uitgaan voor deze informatie. Bij de K20D kon je ook al kiezen uit:

+/- 2.0 EV in 1/3 EV steps
+/- 3.0 EV in 1/2 EV steps

Het lijkt me dat de K-7 dit zeker ook moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
waarom niet 3EV in 1/3 stops....

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Exphy schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 11:49:
waarom niet 3EV in 1/3 stops....
Omdat die keuze er niet was... Misschien op de K-7 wel, dus daar wachten we maar op.

Overigens heb ik nog nooit +/- 3 stops belichtingscompensatie nodig gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Zo, dat is een FORSE grip! d:)b

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/09/1241879842-440.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 08:37:

[afbeelding]
Ehm...misschien nog belangrijker; welke Pentax lens heeft een diafragma van 1(!)?
krijgt de noctilux een Pentax versie????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

MarcelG schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 22:44:
[...]

Ehm...misschien nog belangrijker; welke Pentax lens heeft een diafragma van 1(!)?
krijgt de noctilux een Pentax versie????
Ik vermoed dat hij aan een of andere testopstelling hangt :)

Als je echt snel glas wilt hebben, koop dan een f/0.75 :P

[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 10-05-2009 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Afbeeldingslocatie: http://www.penta-club.ru/forum/uploads/post-1340-1241902627.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.penta-club.ru/forum/uploads/post-4366-1241929392.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door Spotmatic op 10-05-2009 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Je maakt het wel spannend zo, Spotmatic! Al met al belooft het een mooi toestel te worden, in potentie een waardige opvolger van m'n K10D, al heb ik nog niet echt behoefte aan een upgrade. Een weersbestendige 17-70 zou bij mij wel zeker een kanshebber zijn; ik zou het in sommige situaties toch fijn vinden om iets meer tele-bereik te hebben dan 45 mm zonder lenzen te hoeven wisselen, en bovendien wil ik graag meer kunnen in natte omstandigheden (regen, watersport).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 13:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Eventjes een quote van het Pentax forum ;)
Let niet op mijn steenkolen Engels a.u.b :P
ogl schreef op zondag 11 mei 2009 @ 10:16: orginele post
K-7 is Pentax's mixed version of D2X/D200/E3 with video, with strongest weather resist, smallest and lightest semi-pro APS-C.
Priyantha Bleeker schreef op zondag 11 mei 2009 @ 11:06: orginele post
Well...you are saying D2X and D200 :(
So not D3(X) and D300 ?
So that means 11 points AF...the D2X and D200 AND the E3 have all three a 11 points AF system..the D2X has a AF system which is a tad better than the D200 but it is a lot worse than the newer ones.

Yes they are faster as the current Pentax AF, but the newer AF module found in the D3(X) and de D300 is much much better.....

The good news is that the D200,D2X and the E3 all three have a 1/8000sec.
The E3,D200 and the D2X have all three 5fps.
The D300 has 6fps and with grip(with the right batteries) 8fps.

The D2X has a 100% viewfinder with magnification of 0.86x., the D200 has a 95% viewfinder with magnification of 0,94x. The E3 has a 100% viewfinder with magnification of 0,7x.

Let put this together:
100+95+100 = 295 / 3 = 98,33
0.86 + 0,94 + 0,7 = 2,5 / 3 = 0,83

So it will be 98,33% with a magnification of 0,83x ? ;)

Buffer size of the D200 is 22 RAW frames and 37 JPEG's.
Buffer size of the D2x is 17 RAW frames and 22 JPEG's(full-size)
Buffer size of the E3 is 17 RAW frames and 23 JPEG's.

On the other hand the D300 is 28 RAW(6fps) and 100 JPEG's
And the D300 is 17 RAW(8fps) and 62 JPEG's

Let put those together:
22 + 17 + 17 = 56 / 3 = 18,66
37 + 22 + 23 = 83 / 3 = 27,33

So conclusion:

K-7 specs "known according to ogl's words...":
5 fps
11 point AF system
Viewfinder: 98,33% with magnification of 0,83x
Buffer: 18,66 RAW's and 27,33 JPEG's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Als maar de helft waar is van wat ik van Ogl heb gelezen (en ik ken hem overigens al een paar jaar, heb ook recentelijk nog PM's met hem uitgewisseld) dan zijn we happy campers. Toch zet ik vraagtekens bij een aantal specs. Beter dan JIS Class 8 v.w.b. de waterdichtheid? Dat vind ik voor een DSLR toch echt heel bijzonder... en voldoende ongeloofwaardig om niet waar te zijn.

Maar... Pentax heeft het wel goed voor elkaar op dit moment. De geruchten zijn niet van de lucht, alle online communities maken overuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Jups klopt Spotmatic :)
Ik ben wel altijd behoorlijk sceptisch t.o.v zowel Ogl als Ronald Mabo wat specs betreft e.d.
Vooral dan die van Ronald Mabo, vind het maar een rare snuiter met nogal een roze bril op.
Ogl heeft ook al vaak genoeg zeer hoge verwachtingen weten te verwekken die dan altijd tegenvielen.
Maar ben desondanks wel erg benieuwd :)
Ik hoop vooral op een sterk verbeterd AF systeem, ook in AF-C vooral en in low-light(voor mij iig belangrijk).
En een hogere FPS zou erg fijn zijn.
Voor op de grip wil ik zeer graag een AF knop erop hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Niet zo slim dat Ogl verwijst naar vorige generatie bodies. De voorzet naar "Pentax loopt altijd een generatie achter" is dan zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Op zich heb ik wat de AF betreft weinig te klagen. De AF snelheid van mijn K20D is zeer zeker goed te noemen; wat wel beter mag is de predictive AF. Wie kinderen en honden heeft weet wat ik bedoel :) Maar er wordt nu al zo lang over de AF van de Pentaxen geklaagd dat Pentax het nu volgens mij niet anders kan dan het echt goed doen. Anders zijn ze weer eens het lulletje van de klas. ;)

Ik ben er trouwens heilig van overtuigd dat de 1/8000s als snelste sluitertijd correct is. Op een van de 'top view' foto's (die met verlicht top display) is duidelijk de uitstulping naast de mirror box te zien. Dit zou wel eens de behuizing van de spiegelmotor kunnen zijn.

Overigens zou ik het raar vinden als Pentax met een soort 1024p/30 video mode komt. Ik heb het vermoeden dat dit soort rare specs ermee te maken hebben dat de betatesters allemaal een camera met firmware 0.2 hebben en dat nog niet alle mogelijkheden in de bodies ten volle worden benut. 720p/30 is overigens vrij zeker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Mwa wat AF betreft, zou ik vooral in slecht licht wel een betere AF willen hebben :)
En zoals je ook al zegt predictive AF is domweg belabberd nu :)
Ik hoop gewoon dat Pentax het nu eens voor elkaar krijgt om een AF systeem neer te zetten waarmee het geen modderfiguur slaat t.o.v. de concurrentie :)

Die 1/8000s zal wel kloppen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Test van een 15mm f/4 pentax lens geen fisheye zo te zien:
http://dc.watch.impress.c...iew/2009/05/12/10799.html
vertaling

[ Voor 44% gewijzigd door bouwfraude op 11-05-2009 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
De 15 is geen fisheye inderdaad. Als je dat wil moet je de 10-17 hebben.

Ik zou geen wonderen verwachten met de AF eigenlijk, maar wel een verbetering ten opzichte van de huidige modellen. Dat moet ook wel met het segment waar Pentax op mikt met de K-7. Overigens moet ik zeggen dat de AF van mijn K10D weliswaar sloom is en veel jaagt bij slecht licht, maar wel heel nauwkeurig zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Inmiddels de volledige specs van de K-7 binnen. Ik zal niets loslaten tot de 20e. Maar een hint wil ik wel achterlaten: met de K-7 loopt de zee nooit meer leeg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Spotmatic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:51:
Inmiddels de volledige specs van de K-7 binnen. Ik zal niets loslaten tot de 20e. Maar een hint wil ik wel achterlaten: met de K-7 loopt de zee nooit meer leeg 8)
Horizon-rechthoud/trek-meuk dus... ik hoop echt dat Pentax meer dan alleen dit soort gimmicks in huis heeft voor de K-7... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:56:
[...]
Horizon-rechthoud/trek-meuk dus... ik hoop echt dat Pentax meer dan alleen dit soort gimmicks in huis heeft voor de K-7... :)
Verder laat ik niets los. Maar ik had beslist een aantal WTF momenten bij het lezen van de specs. Ik kan mijn K20D wel weggooien :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Spotmatic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:59:
[...]

Verder laat ik niets los. Maar ik had beslist een aantal WTF momenten bij het lezen van de specs. Ik kan mijn K20D wel weggooien :/
Begrijpelijk, maar verder alleen maar goed toch? :) Je K20D gaat er echt niet minder om presteren, maar Pentax begint wel weer wat competitiever te worden, en dat hadden ze hard nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 12:29:
[...]
Begrijpelijk, maar verder alleen maar goed toch? :) Je K20D gaat er echt niet minder om presteren, maar Pentax begint wel weer wat competitiever te worden, en dat hadden ze hard nodig...
Inderdaad.... Zo te zien gaan ze keihard in de aanval met de K-7. De specs zijn wel heel on-Pentax.
FPS was altijd een vies woord in onze gelederen, maar nu niet meer. Maar er zijn heel veel dingen die ik niet aan de specs kan aflezen, dus ook ik kan niet wachten tot de 20e van deze maand of tot ik de eerste hands-on ervaring kan opdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spot, als je k20d gaat weggooien, gooi 'm dan mijn kant op. Ik kan nog wel een tweede body gebruiken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Mmm... misschien hou ik 'm toch maar als 2e body :P

Inmiddels is overigens op een Duits forum (Digitalfotonetz.de) uitgelekt dat de behuizing van de K-7 is vervaardigd uit "magnesiumsteel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

En wéér koop ik iets via Marktplaats van iemand in dit topic, wat is de wereld toch klein :P
Spotmatic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:04:

Inmiddels is overigens op een Duits forum (Digitalfotonetz.de) uitgelekt dat de behuizing van de K-7 is vervaardigd uit "magnesiumsteel".
Een back-up body is altijd verstandig.

Mooi stevig dus, geeft wel aan dat de camera voor een iets hoger segment gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 15:04:
Verstandig, maar jammer. ;)

@Erasmo ; tja, zo gaat dat he. Ik heb zelf ook al aardig wat spul gekocht op Marktplaats wat van Got'ers afkomstig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Per wanneer is hij nu eigenlijk daadwerkelijk te koop? Dat is toch niet de 20e neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 16:46:
Per wanneer is hij nu eigenlijk daadwerkelijk te koop? Dat is toch niet de 20e neem ik aan?
Naar wat ik ervan heb begrepen is de camera per juni beschikbaar. Hopelijk raakt-ie niet te snel uitverkocht :P

(Overigens verwacht ik niet een echte run; het is echt een bijzondere camera geworden, het 90-jarig jubileum van Pentax waardig, maar we zitten nu wel midden in een grote financiële crisis)

Ricehigh's laatste plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://smg.photobucket.com/albums/v313/RiceHigh/K-7/K-7_Front.gif

[ Voor 10% gewijzigd door Spotmatic op 12-05-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Te koop is ie nu al (pre-order in Duitsland), maar leverbaar is ie volgens de geruchten inderdaad vanaf juni.

Spotmatic ; jij hebt al wat insider info ; denk jij dat 't een waardige upgrade is van 'n K20D naar de K7? (Body only natuurlijk).

[ Voor 42% gewijzigd door MarcelG op 12-05-2009 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Spotmatic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:59:
[...]

Als je 'm nu een kilometer of 30 pal naar het westen gooit en even vantevoren een seintje geeft, dan leg ik even een matras in de achtertuin neer :)

Sinds vandaag ben ik de gelukkige eigenaar van een 50-135! Met dank aan de mensen die hebben geantwoord op mijn vraag over Engelse webshops. Ik heb de lens bij Warehouse Express besteld, wat me 35 pond verzendkosten opleverde maar al met al toch nog 100 euro goedkoper was dan bestellen in Nederland. Verzending ging niet helemaal vlekkeloos; ik kreeg een sort-error in de track&trace te zien en de lens heeft er uiteindelijk zes dagen over gedaan om hier te komen, waardoor de koerier voor een dichte deur stond en ik vanmorgen naar GLS in Utrecht kon karren om m'n pakketje op te halen.

Enfin, thuis bleek dat ik de firmware van m'n K10D eerst moest updaten (AF was toch niet zo stil eerst), dus dat gedaan en ik heb me verbaasd over hoe stil die SDM is! Je hoort het echt bijna niet! En die heerlijk zwaar lopende scherpstelring deed me denken aan m'n oude MF lenzen. Volgende week gaat het gebeuren mee naar de Biesbosch voor een meerdaags kajaktripje (geen nood, waterdichte tassen zijn heilig) en dan hoop ik op de eilandjes wat dieren te kunnen fotograferen. Liefst bevers natuurlijk... Als ik wat moois te pakken krijg post ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De 50-135 is inderdaad een heerlijke lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:06:
Te koop is ie nu al (pre-order in Duitsland), maar leverbaar is ie volgens de geruchten inderdaad vanaf juni.

Spotmatic ; jij hebt al wat insider info ; denk jij dat 't een waardige upgrade is van 'n K20D naar de K7? (Body only natuurlijk).
Absoluut, maar het is niet zo dat je dan plotseling betere foto's gaat nemen of zo... Er zitten behoorlijk wat technische noviteiten in waarvan ik niet van alle kan bepalen of Pentax daarmee het eerst is of niet.

In ieder geval zijn deze specs (zojuist uitgelekt op Pentaxforums.com) juist:

Flash sync : 1/250
VF : 100%
CMOS K20D++
BackScreen : 921 000
Mic plug
Flash plug (as we can see on RH pics)
shutter : 1/8000
Roughly : 1300€ (kit 18-55 II) [don't know either w/ or w/o WR]

Vooral van de Contrast Detect AF verwacht ik veel, maar uit de specs is niet af te lezen of dit ook in de Movie mode werkt...

Het getal 77 is trouwens magisch in het geval van de K-7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Trouwens: ik snap niet dat niemand die SMC Pentax 1:2/28 van Marktplaats heeft opgepikt... Weten jullie wel dat dit technisch gesproken een Zeiss Distagon 28mm f/2 is in een ander jasje??? Ik heb 'm dan ook maar gekocht 8)

http://www.pentaxian.nl/i...ic=2894.msg27758#msg27758 (mijn eigen uitleg hierover).

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 12-05-2009 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Zojuist uitgelekt op Pentaxforums, een deel uit de press release van de K-7:

[...]
The K-7 features the newly developed PRIME (PENTAX Real Image Engine) II, an upgrade of the original PRIME, as its imaging engine. [...] It also offers high-speed movie data transmission.
[...]
The K-7 features the Live View function, which allows the user to view the image on the LCD monitor during shooting. You can take advantage of this convenient function not only in the Contrast AF mode, which optimizes the focus based on the subject’s contrast, but also in the Face Recognition AF mode, which automatically and accurately focuses on the subject’s face. Thanks to the newly developed diaphragm-control mechanism, the Live View function can also be used in the continuous shooting mode with the mirror at lock-up position.
[...]
High-quality still image recording at 1280 x 720 pixels; 30-frames-per-second movie recording at HD-television proportions
The K-7 adds a new movie recording function, extending the benefits of SLR photography to the world of movie shooting: For instance, reduce the depth of field to make the subject stand out, or use different lenses to create distinctive visual effects. Beautiful movie clips can be recorded at different sizes — 640 x 416 pixels, 1536 x 1024 pixels, or 1280 x 720 pixels (16:9 high-definition TV proportions) — at a frame rate of 30 frames per second. The K-7 is also equipped with an HDMI terminal and an external microphone input terminal.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De camera krijgt een nieuw lichtmeetsysteem: "77-segment multipattern", blijkens een post op forum.digitalfotonetz.de. Lijkt mij correct ;)

Tevens: high speed 5,2 fps continuous shooting mode (up to 40 JPG images).

De camera kan de vertekening van DA en DFA objectieven corrigeren, evenals laterale CA.

Meer van Digitalfotonetz.de:
Hat mich zwar keiner gefragt, aber zum Thema AF:

"Neuer 11-Punkt Wide-Frame AF Sensor"
"SAFOX VIII+"
"9 Kreuzsensoren"

"adding a light source type to its data range" -> Keine Ahnung, was das heissen soll. Man denkt, AF Hilfslicht. Aber s.u. ... (noot Asahiflex: denk aan dat kleine witte dingetje voorop de camera)

"Maßgeblich (greatly) verbesserter Algorithmus"
"Besser in Geschwindigkeit und Genauigkeit als bisher"
"AF-unterstützter Spotstrahl Projektor im Popup-Blitz für AF im Dunkeln"

"Eine High-Speed 4-Kanal Auslesung des Sensors"
(Daten ansonsten wohl wie K20D)

"ISO 6400 nur als Custom Function" (wie gehabt)

"Neu entwickelter PRIME II Bildprozessor", auch für
"Hochgeschwindigkeits Filmdatenübertragung"

"SR neu" (aber trotzdem 2.5 bis 4 Stops)
Scheinbar kann man die SR-Verschiebung mit der Wippe nun manuell feststellen, um "eine Bildkomposition exakt nach dem Willen des Photographen" zu ermöglichen

LV mit Kontrast-AF und Gesichterkennungs-AF

"Neu entwickelte Blendenkontrolle erlaubt LV während eines Burst (continous shooting mode) per Spiegelarretierung."

"920000 Punkte 3 inch Bildschirm"

"D-LI90" LiOn Batterien

"Batteriegriff erlaubt wahlweise LiOn oder 6 AA"

"Neue Staubentfernung DR II per Ultraschallantrieb des Antialiasfilters"

... und noch einige wenige Schmankerl ...
Jaja, jullie lezen het goed: de fotograaf kan de sensor zelf (tot op zekere grenzen) zelf positioneren als de compositie daarom vraagt. D.w.z. je kunt de sensor roteren en naar boven/onder en links/rechts verschuiven. Zeg maar een in-camera shift mogelijkheid (waarbij ik me afvraag in hoeverre dit bruikbaar is; hoeveel kan de sensor maximaal verschuiven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dus incamera barrelcorrection ? Mmmm, ik laat dat toch liever aan DxO over.

En, als je je sensor verplaatst/roteert, maar je spiegel en pentaprisma niet, dan komt je 100% viewfinder toch helemaal niet meer overeen met wat je sensor gaat registreren zodra de spiegel opklapt?
Dat zou betekenen dat die functie alleen beschikbaar/bruikbaar is in LV modus.

Vind 't overigens nog steeds een gemiste kans om geen vierkante sensor te gebruiken....3:2 is echt passé. ;) (Bij bij dan toch wel.)

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelG op 13-05-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Mmm 5.2 FPS klinkt goed :)
Wat is de RAW buffer ? Want dat is het meest belangrijke eigenlijk vind ik, ik schiet alleen maar RAW(+JPEG)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Priyantha Bleeker schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:51:
Mmm 5.2 FPS klinkt goed :)
Wat is de RAW buffer ? Want dat is het meest belangrijke eigenlijk vind ik, ik schiet alleen maar RAW(+JPEG)...
Helaas zijn deze gegevens mij niet bekend (staat ook niet in de specs). Er wordt specifiek gerept over 5,2 FPS in JPG tot maximaal 40 beelden. Sommigen zullen natuurlijk een constante 5,2 FPS willen totdat de kaart vol is, maar wat mij betreft is 40 beelden al heel wat (ik schiet zelfs nooit reeksen). Dat geeft maar weer aan dat iedere fotograaf anders is, gelukkig maar :)

Edit: ik heb eigenlijk het idee dat dit een soort ondergrens is; de 5,2 FPS is dan met gebruik van de spiegel. In de specs wordt wel gezegd dat er een nieuwe diafragmasturing is in verband met de continuous shooting mode in Live View. De vraag is dan of het diafragma de hele tijd dicht blijft staan of dat hij "klappert" net zoals bij gebruik van de spiegel? Hoe hebben andere fabrikanten met LV dit opgelost?

[ Voor 24% gewijzigd door Spotmatic op 13-05-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Jups :) 40 frames in JPEG is gewoon goed zelfs
Een D300 doet volgens mij 100 frames in JPEG volgens mij en in RAW 28 frames volgens de review van dpreview.
De 50D doet er 90 in JPEG en 16 in RAW.

Als de Pentax qua RAW buffer daar mooi tussen in kan zitten ben ik blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
De Duitsers op Digitalfotonetz.de blijven lekken:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/13/1242219598-560.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Spotmatic op 13-05-2009 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:28:
De Duitsers op Digitalfotonetz.de blijven lekken:

[afbeelding]
20 mei is het ook Pentax dag daar :P

Was Pentax Nederland maar eens wat actiever, in Duitsland hebben ze bv. de Pentax Roadshow, dwz een gast die namens Pentax met een heul grote koffer met daarin alle huidige Pentax camera's en objectieven alle grote fotowinkels langs gaat, waarom kan dat nou niet in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Omdat De Beukelaer een groepje onnozele vervelende figuren zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
En nu ook een plaat van de achterkant!

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/05/13/1242225312-490.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Best gek...ik word er helemaal niet warm of koud van......tenminste niet van die plaatjes.
Ik wil (p)reviews zien! Ik wil 'm zelf twee weken op proef hebben!! Ik wil dat ding aan 't werk zien!!!
Testshots, unboxing videos, valproeven, "Will it blend?", dat soort spul.
En dán, dan word ik er misschien warm van. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Will it blend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Een eerste testje in de voortuin met de 50-135 geeft al een aardig beeld van wat deze lens allemaal kan. Zie hier een 100% crop van een wesp op een korenbloem (K10D, DA* 50-135 f/2,8 @ 135mm, 1/250 f/4):

Afbeeldingslocatie: http://wolthers.net/matthijs/_IGP3708-640crop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Niet slecht! Die 50-135 is officieel toch geen macro lens of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is het niet, maar omdat je aardig kan croppen....

Beschikbaar in juni.. ik wacht even af wat de prijs gaat doen, als de verkoop tegenvalt dan zakt de prijs misschien wel snel, ik zie 1000 euro wel als mooi punt om hem te kopen.. Hadden we nog maar guldens, hadden we andere prijzen gehad misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

That is the question :)

Yes it blends!
Spotmatic schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 17:02:
En nu ook een plaat van de achterkant!

[afbeelding]
Krijgen we iedere dag een nieuwe teaser? O+
MarcelG schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 17:33:
Best gek...ik word er helemaal niet warm of koud van......tenminste niet van die plaatjes.
Nee ik ook niet, zeker niet van een droog plaatje van de voor en met name de achterkant, die doen me niet zoveel. Wel benieuwd naar het ding, dat wel! Maar 't plaatje van de achterkant vind ik weinig bijzonder iig..
Spotmatic schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 23:48:
Het getal 77 is trouwens magisch in het geval van de K-7 ;)
Hoezo 'magisch' ? Omdat ie nou 77 segment metering krijgt? Of gaat het getal nog ergens anders opduiken, dan pas zou ik het misschien 'magisch' willen vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
77 afdichtingsringen ;)
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:53:
Nee ik ook niet, zeker niet van een droog plaatje van de voor en met name de achterkant, die doen me niet zoveel.
Goed dat je dit zegt, met name in het kader van de afdichtingen. Inderdaad, het is een droog plaatje. Ook als je in een regenstorm gaat zitten fotograferen! >:)

[ Voor 89% gewijzigd door Spotmatic op 14-05-2009 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Introductie prijs van 777,70 euro? ;)
77 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
MarcelG schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 10:49:
Niet slecht! Die 50-135 is officieel toch geen macro lens of wel?
Absoluut niet zelfs, minimale scherpstelafstand is 1 meter. Maargoed, ik zat op 1,5 meter afstand en dan heb je met 135 mm op 100% uitvergroting van 10MP dus dit resultaat. Vandaag heb ik wat portretfoto's gemaakt tijdens een receptie, maar die staan nu nog als RAW op de camera dus ik weet nog niet of dat wat geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
mwolthers schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:29:
[...]
Absoluut niet zelfs, minimale scherpstelafstand is 1 meter. Maargoed, ik zat op 1,5 meter afstand en dan heb je met 135 mm op 100% uitvergroting van 10MP dus dit resultaat. Vandaag heb ik wat portretfoto's gemaakt tijdens een receptie, maar die staan nu nog als RAW op de camera dus ik weet nog niet of dat wat geworden is.
Van dat ik er tot nu toe van gezien heb is de DA* 50-135 beter dan de DA* 16-50. Jammer dat ik het geld niet heb >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We hoeven geen medelijden te hebben dunkt me spot :)

Ik wil meer weten over ruisbeperking, geen ruis op 800 en ik ben blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:18:
We hoeven geen medelijden te hebben dunkt me spot :)

Ik wil meer weten over ruisbeperking, geen ruis op 800 en ik ben blij.
Ja, dat zou ik ook wel willen weten. Uit uitgelekte press releases kun je dit soort dingen nooit herleiden. Dus geef het een paar weekjes...

Overigens vind ik persoonlijk ISO 800 op de K20D best bruikbaar (zeker in vrij goed licht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Spotmatic schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:41:
[...]

Van dat ik er tot nu toe van gezien heb is de DA* 50-135 beter dan de DA* 16-50. Jammer dat ik het geld niet heb >:)
Goh, waar heb je dat allemaal aan uitgegeven dan? :? :X

En ja, ondanks dat ik erg blij ben met de SDM en weatherseals en ik de f/2,8 van de 16-50 ook zeker zou weten te waarderen, houd ik het voorlopig nog wel op m'n 16-45 die optisch gewoon zeker zo goed is.

Overigens heeft de 77ltd zich inmiddels wel ontwikkeld tot m'n favouriete lens. Het is echt mijn ideale portretlens. Onopvallend omdat hij zo lekker compact is en 77mm blijkt voor mij een ideaal brandpunt voor portretten te zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door mwolthers op 15-05-2009 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeosBeing
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Heeft er al iemand ervaringen met de nieuwe 17-70/4.0 SDM, met name deze vergeleken met de 16-45 4.0 of 16-50 2.8 SDM? Vooralsnog zou ik de voorkeur geven aan de 16-45 (boven de 16-50 in ieder geval). Hopelijk gaat die er met de komst van de 17-70 niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
mwolthers schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 01:34:
[...]
Goh, waar heb je dat allemaal aan uitgegeven dan? :? :X
Ik koop teveel mooie oude primes... Zoals dus die SMC Pentax 1:2/28 (Zeiss Distagon). Nieuwprijs in 1980: 1370 gulden.

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pendist-02-03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pendist-02-01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Meh, die vind ik wel erg busy. Hoe doet hij het op f/2.8? Meestal wordt de bokeh 100x mooier als je hem nèt dat beetje afstopt bij die oudjes.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 10:32:
[...]

Ik koop teveel mooie oude primes... Zoals dus die SMC Pentax 1:2/28 (Zeiss Distagon). Nieuwprijs in 1980: 1370 gulden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Stond die niet op Marktplaats voor iets van 200 euro? Ik vond 'm in elk geval erg prijzig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Mooie bokeh van die zeiss/pentax, lekker zacht aan de randjes!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:34:
[...]
Stond die niet op Marktplaats voor iets van 200 euro? Ik vond 'm in elk geval erg prijzig....
De vraagprijs was 250 euro (heb ik er niet voor betaald natuurlijk). Geloof me, dit is een *erg* goede prijs als je beseft dat de prijzen op eBay tussen $600 en $1200 liggen.

Wat de bokeh betreft: er bestaan amper lenzen die een onrustige achtergrond (veel takjes/lijntjes) rustig kunnen maken. Met afstoppen maak je die onscherpe lijnen wel smaller, dus vallen ze minder op.

Deze is trouwens geschoten op f/3.5:

Afbeeldingslocatie: http://i385.photobucket.com/albums/oo293/spotmatic/pendist-02-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Sjeez, da's een hoop geld voor een oud lensje....maar goed, als die eBay prijs zo blijft dan is het zeker een waardevaste investering.

Ik ben mijn verzameling bijna kwijt nu. Er staan er nog een stuk of vijf op Marktplaats, en ik hoop straks genoeg bij elkaar gesprokkeld te hebben om de Sigma 24mm f/1.8 aan te schaffen.
Ik ben erg gecharmeerd van die lens. Is wel zwaar/log, maar wat ik er van gezien heb is dat ie met kop en schouders uitsteekt boven de Sigma 28mm f/1.8 en de Sigma 30mm f/1.4.

Vervolgens nog de Sigma 70-200 HSM f/2.8 er bij, en m'n fototas is weer aangevuld.Gelukkig zijn beide Sigma's 77mm, dus dat scheelt weer met filters kopen.

Wel apart om van zo'n 14 objectieven terug te gaan naar dan dus slechts 4.... (Pentax FA 50mm f/1.4, Sigma 17-70 f/2.8-4.5, Sigma 24mm f/1.8, Sigma 70-200 HSM f/2.8)

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelG op 15-05-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Van Digitalfotonetz.de:

This is from a photographer who has been allowed to handle a real K-7:

- More agressive noise reduction available in JPG (less noise and less details)

- AF "best ever" from Pentax (no further comment possible yet).

- About as heavy as a K20D and "does not feel that small" in even a "large man's hands" used to a K20D.

- Improved weather resistance (better than K20D).

- The shell doesn't "feel" like metal on first contact.

- A postprocessed 720p video demo made by Pentax does exist. Its quality is said to be "breathtaking". The photographer was really impressed by what he saw.

- AF works in video!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
MarcelG schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:03:
Sjeez, da's een hoop geld voor een oud lensje....maar goed, als die eBay prijs zo blijft dan is het zeker een waardevaste investering.
Dat zeker; sinds ik oude primes ben gaan verzamelen valt me op dat de prijs immer een stijgende lijn vertoont. De mensen worden wakker en beseffen dat vroeger wel heel mooi spul is gemaakt :)
Ik ben mijn verzameling bijna kwijt nu.
ZEN of de kunst van het weglaten ;)

Gefeliciteerd, ik zou het zelf niet kunnen. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:06:
[...]
Gefeliciteerd, ik zou het zelf niet kunnen. })
't ergste is dat m'n vrouw (of all people) het juist zonde vindt om die ouwe lenzen te verkopen, terwijl ze eerst niet snapte waarom ik die ouwe meuk überhaupt wilde hebben.
Zij vermoed dat m'n oogprobleem ooit nog opgelost wordt, maar ik wil NU kunnen fotograferen, niet pas over tig jaar.
Is dus inderdaad een pijnlijke ingreep...

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 15-05-2009 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik had het al een keer gezegd: da's niet leuk. Zou Live View op een 3" scherm (met vergroting voor kritisch focussen) het verschil kunnen maken of blijft het probleem voor jou hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
En eindelijk ook een plaatje van de mode dial. Geen verrassingen maar toch. De ontgrendelknop lijkt bedoeld te zijn voor de movie mode (om te voorkomen dat je er ongewild in/uit komt).

Afbeeldingslocatie: http://www.penta-club.ru/forum/uploads/post-4645-1242383389.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:31:
Ik had het al een keer gezegd: da's niet leuk. Zou Live View op een 3" scherm (met vergroting voor kritisch focussen) het verschil kunnen maken of blijft het probleem voor jou hetzelfde?
Bij LiveView is 't probleem dat je ook nog eens het omgevingslicht hebt wat concurreert met de lichtopbrengst van 't schermpje. En daar heb ik dus ook last van....
Met zo'n authentieke zwarte doek over m'n hoofd zou 't dus kunnen werken, maar lekker snel werken is er dan ook niet bij.
Ik ga 't voorlopig bij AF houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

MarcelG schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 12:03:
Ik ben mijn verzameling bijna kwijt nu. Er staan er nog een stuk of vijf op Marktplaats, en ik hoop straks genoeg bij elkaar gesprokkeld te hebben om de Sigma 24mm f/1.8 aan te schaffen.
Ik ben erg gecharmeerd van die lens. Is wel zwaar/log, maar wat ik er van gezien heb is dat ie met kop en schouders uitsteekt boven de Sigma 28mm f/1.8 en de Sigma 30mm f/1.4.
Als je die koopt ben ik heel erg benieuwd naar je resultaten. Ik zit ook zwaar naar een sigma 20 of 24mm f/1.8 te kijken (maar dan voor mn canon). In mijn herinnering lees ik toch dat die twee behoorlijk vergelijkbaar zijn, of staat de 24 echt met kop en schouders boven de 20 en 28mm f/1.8? Op marktplaats staan 20mm's regelmatig voor net over de 200 euro (~240 incl zonnekap), 24mm heb ik nog niet echt gezien.

Heb je ook het probleem dat je heel vaak juist binnen foto's van mensen of dingen moet maken die eigenlijk gewoon te donker zijn, waar de normale fast primes tekort schieten?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

ssj3gohan schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:14:
[...]

Als je die koopt ben ik heel erg benieuwd naar je resultaten. Ik zit ook zwaar naar een sigma 20 of 24mm f/1.8 te kijken (maar dan voor mn canon). In mijn herinnering lees ik toch dat die twee behoorlijk vergelijkbaar zijn, of staat de 24 echt met kop en schouders boven de 20 en 28mm f/1.8? Op marktplaats staan 20mm's regelmatig voor net over de 200 euro (~240 incl zonnekap), 24mm heb ik nog niet echt gezien.

Heb je ook het probleem dat je heel vaak juist binnen foto's van mensen of dingen moet maken die eigenlijk gewoon te donker zijn, waar de normale fast primes tekort schieten?
Over de 24mm lees ik reacties zoals "Best 24mm ever made", "My favourite lens", "Bokeh monster" etc, maar bij de 20mm, 28mm en 30mm Sigmas overheersen de opmerkingen zoals "Too soft, sold it", "Leave it", "Not quite as good as I hoped".
Dus, vandaar.
Bovendien ben ik erg gecharmeerd van wat ik gezien heb.
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=658950
http://www.flickr.com/photos/aubec/sets/72157611491927298/

Ik ben op zoek naar dit soort lens omdat ik vrijwel altijd flitsloos werk, en ik sowieso 't liefst met een prime werk. De 50mm die ik nu als standaard lens heb geeft me gewoon net te veel tele, en vooral bij (indoor) evenementen is dat erg onhandig. Daarom ben ik dus op zoek naar een lichtsterke (semi)groothoek.
Dat ie op f/1.8 zacht is is logisch, en neem ik voor lief. Als ie afgestopt op f/2.8 scherp is ben ik al heel erg tevreden. De FA50 is op f/1.4 zachter als My Little Pony...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
First report of photographer handling a K-7

As anticipated by Asahiflex [noot Spotmatic: dat ben ik op andere forums], here is a report from Mr. Smith (name changed by editor), a photographer handling a real K-7. I believe it is a first of its kind. Mr. Smith prefers to remain anonymous. Mr. Smith has handled a K-7 but may not have been able to actually shoot own images with it, or even to turn it on.

In the words close to those of Mr. Smith:
--

On a PC, I compared images taken with it to the K10D and the K20D. Better noise performance by far, but it seemed too buttery, like it was heavily processed. I could not tell if the sensor performs better or the processing algorithm is improved that much. I guess a little bit of both.

I saw a video which played back on a PC at 720p and it was a Pentax demo. So, it wasn't actually shot with the K-7 unit I handled. Quality was breathtaking, but again it was a Pentax demo - I expected quality like this. The video was in AVCHD - but it was processed. It was edited with music over it so no sounds of the camera were audible.

I learned that (with current firmware) the camera would not output live video feed through the HDMI port. (Editorial comment: The 5Dmk2 cannot do it either)

It was not that small in my hands (Editorial comment: the hands are a large man's hands which are used to a K10D/K20D). The difference in size is more obvious in pictures than in actual use. It seemed to me heavier than the K20D - although I learned that they're about the same weight.

I learned that it is far more waterproof, like you can drop it entirely in water with no problem.

The material of the K-7 didn't feel like metal to me.

I learned that AF works in video and that it is better than any other AF system Pentax has made so far.

If the video I saw was the real quality of the camera, then it is worth buying for this alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klinkt goed, erg goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk leesvoer allemaal.
Over de iso 800 op de k20.. bij voldoende licht heb ik geen 800 nodig :) maar ik weet wat je bedoelt.. maar juist in de iets donkerdere (mooi woord) omstandigheden zou ik graag ruisloos 800 of 1600 willen, ook in die moeilijke gebieden van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 15:28:
Leuk leesvoer allemaal.
Over de iso 800 op de k20.. bij voldoende licht heb ik geen 800 nodig :) maar ik weet wat je bedoelt.. maar juist in de iets donkerdere (mooi woord) omstandigheden zou ik graag ruisloos 800 of 1600 willen, ook in die moeilijke gebieden van de foto.
Nou, zo te zien zit er een "Canon-mode" op de K-7 waarmee je de befaamde plastic look kunt krijgen. :P

(Ja, ik snap dat het om de donkere delen van de foto gaat waarin de ruis zich sneller manifesteert..., ik help het je hopen dat dit inderdaad verbeterd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaLx
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2024
@MarcelG
Overweeg anders de Pentax DA 21; kan ik je zeer aanbevelen (ook binnenshuis!).
Ik had voorheen de 2.0/24 (Schitterend op film, matig op mijn K10) maar die bleef ongebruikt vanaf het moment dat ik deze 21 had...
Inmiddels de 24 verkocht en opbrengst hiervan in recent aangekochte DA 15 gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

ajaLx schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 15:46:
@MarcelG
Overweeg anders de Pentax DA 21; kan ik je zeer aanbevelen (ook binnenshuis!).
[...]
Is die lichtsterkte (f/3.2) nog echt afdoende voor low-light situaties? Okay, als ik de Sigma 24mm moet afstoppen naar f/2.8 voor een niet zachte plaat, en de DA21 is al scherp wijd-open, dan is 't verschil minimaal.....
Mmmmm.
Eens goed over nadenken.
Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste

Let op:
~~~[html]Als mensen interesse hebben om te helpen om de OP van dit topic bij te houden, dan kunnen ze contact opnemen met de TS (via de DM).~~~[/html]