Jivecar schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:47:
Iedereen hoor ik over de gehoopte AF update; maar wat missen gebruikers nu concreet aan de 40d/50d AF? Het aantal punten? Persoonlijk vind ik 9 genoeg, daarnaast gebruik ik toch alleen (en samen met mij vele andere) het middelste punt. Dat is de beste, overigens ook bij de concurrenten.
Snelheid van AF wordt door de lens bepaald; de kwaliteit van de AF is mi goed.
Ik heb graag een autofocus dat in low light omstandigheden binnen 20cm scherptediepte kan werken.
Bij Nikon heb je nu D40 (goede instapper), D80 (verouderd), D200 (verouderd), D300 (geniaal, maar de prijs ook wat hoger),...
De Canon analoge line up was, 3000 (instapper), 300v (instapper), 33 (midend), 3 (geniaal, het was een tijd beter dan de EOS 1 geweest en deze body legt de norm voor alle EOS 1 tot en met 1D2 vast) en 1V. EOS 5, 3,... was vroeger een soort
testbed om nieuwe technologieën uit te proberen.
De Canon digitale line up is: 1000D (instapper), 450D (instapper), XXD (midend met weinig verschillen tot de 4 jaar oude 20D als norm), 5D (fullframe, maar voor de rest is het gewoon 20D techniek om het betaalbaar te houden) en 1D. Een digitale variant van de EOS 3 zou interessant zijn, de prijs zal op 5D niveau liggen. Maar zou het teveel 1D klanten afsnoepen? Nu wordt 1D3 als testbed gebruikt en de bijhorende autofocusproblemen zijn merkbaar.
Ik ga mijn analoge EOS 3 een vuurdoop moeten geven. 170 euro is een lage aankoopprijs, maar ik ga veel rolletjes moeten ontwikkelen en inscannen.