Het extra werk wanneer mijn prefix verandert wil ik net vermijden
Ik heb niet veel zin om wanneer dat gebeurt:
* het adres van (en de verwijzingen naar) mijn pi-hole aan te passen
* de DNS server adressen te gaan aanpassen waar nodig (op de DHCP-tab van mijn RA settings en/of in de DHCPv6 config van Windows)
* de oude ipv6 adressen uit de DNS-server te gaan verwijderen
* ...
Ik zie dat ik het woord "fixed" een beetje dubbelzinnig gebruik. Mijn apparatuur hoeft geen static IP te hebben, enkel een voorspelbaar IP. Dat mag gerust via SLAAC of Stateless DHCP (SLAAC+DHCPv6 voor de opties) zolang het adres maar op 1 of andere manier voorspelbaar is: echt static, of via DNS opvraagbaar.
==
EDIT:
Ik ben er ondertussen achter dat dit eigenlijk een bug is in pfSense (of het onderliggende FreeBSD)
Ik kan op een interface zowel via Track Interface (GUA) als via een additional subnet (kan ULA zijn) prefixen announcen naar de clients toe.
Op die manier krijgen de clients een ULA en een GUA adres. Of dat dan SLAAC of DHCPv6 of nog iets anders is maakt eigenlijk niet veel uit.
Het probleem is:
* voor dat additional subnet wordt geen route aangemaakt, tenzij er op de interface ook een virtual IP (voor dat specifieke prefix) wordt aangemaakt
* na een reboot van pfSense verandert de volgorde van de toegekende ipadressen op een interface soms.
* de RA service/daemon kijkt enkel naar het eerst gevonden adres. Als dat niet de track interface (dus het gekregen GUA prefix) dan krijgen de clients geen GUA adres meer, maar enkel een uit het additional prefix)
Blijkbaar gebeurt dat alleen in de combinatie Track Interface + virtual IP.
Met een Static IPv6 ipv Track Interface komt dat blijkbaar niet voor.
[
Voor 42% gewijzigd door
tc-t op 08-08-2018 18:04
]