Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 90 ... 130 Laatste
Acties:

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ivar1984 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:15:
Ziggo start weer een IPv6 test via hun community, dit keer op de Technicolor TC7210:

[...]

Aanmelden kan via een reactie in dit topic op de Ziggo Community
Graag wijs ik mensen erop dat Ziggo heeft aangegeven dat ze meer testers nodig hebben. Dus meld je vooral aan indien je een TC7210 hebt:
https://community.ziggo.n...-tc7210-21146/index2.html

I intend to live forever - so far, so good.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Buzzin Hornet schreef op woensdag 20 september 2017 @ 19:00:
[...]

Graag wijs ik mensen erop dat Ziggo heeft aangegeven dat ze meer testers nodig hebben. Dus meld je vooral aan indien je een TC7210 hebt:
https://community.ziggo.n...-tc7210-21146/index2.html
En je krijgt Dual Stack in de test, geen DS-Lite. Wel netjes. Alleen heb ik mijn 7210 in bridge, en dan kan het weer niet om een of andere reden.

Verwijderd

valkenier schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:17:
[...]

En je krijgt Dual Stack in de test, geen DS-Lite. Wel netjes. Alleen heb ik mijn 7210 in bridge, en dan kan het weer niet om een of andere reden.
Wat hier getest wordt is de router-functionaliteit in combinatie met ipv6. Als je router in bridge-modus staat functioneert 'ie als een bridge, en niet meer als router. Dan kan die functionaliteit niet getest worden, en kun je dus niet meedoen aan de test. Best logisch eigenlijk. :)

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2017 @ 01:53:
[...]

Wat hier getest wordt is de router-functionaliteit in combinatie met ipv6. Als je router in bridge-modus staat functioneert 'ie als een bridge, en niet meer als router. Dan kan die functionaliteit niet getest worden, en kun je dus niet meedoen aan de test. Best logisch eigenlijk. :)
nou ja, tuurlijk, maar wat ik jammer vind is dat ze nog geen (andere) test doen met met eigen routers met modem in bridge voor full Dual Stack. Daar zou ik wel aan mee willen doen. En zat peopletjes hier wel denk ik. Dat was eigenlijk mijn punt.

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-08 22:35

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:22

Roetzen

he.net Certified Sage

Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/Ziggo.png
Ik vind "niet echt goed" te vriendelijk. Er is afgezien van de piekjes afgelopen mei en juli, alleen maar een gemiddeld dalende lijn sinds april verleden jaar. Dat schiet niet op. Ik noem dat gewoon slecht! :(

De piekjes zijn waarschijnlijk vanwege de test met de Cisco die weer grotendeels afgebroken is. De gemiddelde daling is waarschijnlijk door uitval en niet vervangen van de Ubee EVW321. Het enige modem dat stabiel Dual Stack IPv6 geeft. De kleine stijging afgelopen maand is mogelijk vanwege de uitrol van de Connect Box met DS-Lite, maar dat zou ook een toevallige fluctuatie kunnen zijn.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
valkenier schreef op donderdag 21 september 2017 @ 12:22:
[...]

nou ja, tuurlijk, maar wat ik jammer vind is dat ze nog geen (andere) test doen met met eigen routers met modem in bridge voor full Dual Stack. Daar zou ik wel aan mee willen doen. En zat peopletjes hier wel denk ik. Dat was eigenlijk mijn punt.
Op basis van IPv6 implementaties die ik heb gedaan en kennis van het UPC netwerk uit de tijd dat ik er werkte snap ik niet waarom dat zo lang moet duren. Tal van andere providers in binnen- en buitenland laten zien dat het echt niet nodig is. Maarja Ziggo is helaas een behoorlijk logge en complexe organisatie.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:21

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Ik heb een zakelijk Ziggo abbo en gister is er een monteur langsgekomen en heb ik naast een nieuw modem ook een blok IPv6 adressen gekregen. :S Omzetten van het modem is zonder problemen gegaan. Nu moet ik thuis alleen nog IPv6 implementeren. :O

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik heb mij daarstraks ook maar even aangemeld. Niet dat ik spannende apparatuur binnenshuis heb, maar ik ga wel van alles uitproberen, wanneer het werkt. Dank, Tibor.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:10

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Toevallig vandaag bij een klant problemen gevonden die te verwijten zijn aan IPv6. (Intern netwerk dus.)
De netwerkkaarten hebben netjes een IPv4 en IPv6-adres en zijn op beide ip-adressen benaderbaar. Echter, de wat oudere software verwachten allemaal nog steeds alleen maar een IPv4-adres en verwachten bij een lookup dus een IPv4-adres terug te krijgen en geen IPv6. Het gevolg is dat je IPv6 moet uitschakelen om die verouderde software te kunnen gebruiken. (En aangezien je van de wetgeving je oude financiële gegevens minimaal 7 jaar lang moet bewaren, moet je dus nog minimaal 7 jaar wachten voordat je over kunt op IPv6. :( )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

IPv4 only software moet normaal kunnen werken in een Dual Stack environment. Software die niets weet van IPv6 krigt bij een DNS lookup alleen een IPv4 adres terug. Als die verouderde software alleen werkt als je IPv6 uit zet, is er wat anders aan de hand. Om te weten wat dat is, moet je meer gegevens verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53
Onbekend schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:45:
Toevallig vandaag bij een klant problemen gevonden die te verwijten zijn aan IPv6. (Intern netwerk dus.)
De netwerkkaarten hebben netjes een IPv4 en IPv6-adres en zijn op beide ip-adressen benaderbaar. Echter, de wat oudere software verwachten allemaal nog steeds alleen maar een IPv4-adres en verwachten bij een lookup dus een IPv4-adres terug te krijgen en geen IPv6. Het gevolg is dat je IPv6 moet uitschakelen om die verouderde software te kunnen gebruiken. (En aangezien je van de wetgeving je oude financiële gegevens minimaal 7 jaar lang moet bewaren, moet je dus nog minimaal 7 jaar wachten voordat je over kunt op IPv6. :( )
In een VM draaien? Want dat oude spul krijgt ook vast geen updates meer!

Verder wel heel raar verhaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_R
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zijn er meer mensen die gebruik maken van 6rd bij Tweak?
En zo ja, is de IPv6 verbinding bij jullie de laatste dagen ook zo instabiel?
Meer dan de helft van de tijd werkt de verbinding niet, terwijl dit tot begin van de week geen probleem was.

Ik heb de vraag ook uitgezet bij de Tweak helpdesk, maar daar laat een reactie vaak even op zich wachten.

tweak ipv6
Dit geeft geeft een beeld van de afgelopen dagen.

[ Voor 32% gewijzigd door Jeroen_R op 22-09-2017 19:06 . Reden: afbeelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
Vandaag was ik ergens om even te helpen met het aansluiten van een losse router op Ziggo, en daarmee dus ook het modem in bridgemode te zetten. In dit geval ging het om een Ubee 3200. Eenmaal aan de lijn met de klantenservice van Ziggo kreeg ik de vraag 'Ik zie dat u een verouderd modem heeft. Wilt u een nieuwe?'. Ik was net zo verbaasd als een aantal van jullie zullen zijn en heb maar ja gezegd. De nieuwe connectbox is onderweg.

Ik begin het idee te krijgen dat er bij ziggo de laatste maanden vlink vaart zit achter de IPv6 deployment. Beta tests voor meerdere modems. De connectbox die het nu al standaard doet. Nu dus ook het vervangen van oudere modems.

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Van die "vaart" is in de gepubliceerde statistieken nog weinig of niets te merken. De beta met de Cisco 3928 werd al vrij snel afgebroken en ik hoor er niets meer van. De TC7210? Ik zie het in elk geval niet terug in de statistieken.

Het beleid van Ziggo is duidelijk dat men iedereen aan de connectbox wil krijgen, maar dat heeft volgens mij weinig te maken met de wens om IPv6 snel uit te rollen. Het is me ook niet duidelijk of bij alle CBs die nu uitgeleverd worden IPv6 is geactiveerd.

Is die van jou al binnen? En? Doet ie IPv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07
@Roetzen ;) IPv6 is nice to have geen must have. Er is geen grote groep klanten die “iets” niet kunnen bereiken. Ziggo is sinds jaren echt aan de bak. Ik zou ze zelfs willen complimenteren dat ze nu echt field testen doen op grote schaal. TC7210 reboot soms bij klanten met IPv6 aan, dat wil je toch voorkomen voor de landelijke uitrol.

Waarom zouden ze iedereen naar de CB willen? Juist vanwege standaardisatie en het gemakkelijker uitrollen van diensten. De

Die Cisco is oud en met de laatste verhoging zit hij aan de maximale snelheid waarvoor Ziggo hem in wil zetten. Dus dat is niet de moeite waard om daarin nog tijd te investeren. Ik denk dat ze focus houden op de 16 stream modems icm ontwikkeling zoals de CB en TC7210.

TC7210 test waar ik in mee doe, gaat komende dagen starten. Alleen mijn eigen UBNT USG router doet pas IPv6 vanaf de volgende controller release:) eind dit jaar. Dus mag met json aan de bak👍

Jeps DS-Lite is in fZiggo en fUPC beschikbaar en native voor nieuwe klanten. “Zegt men hier op GOT”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Laatst online: 22:46
Roetzen schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:03:
Van die "vaart" is in de gepubliceerde statistieken nog weinig of niets te merken. De beta met de Cisco 3928 werd al vrij snel afgebroken en ik hoor er niets meer van. De TC7210? Ik zie het in elk geval niet terug in de statistieken.
In welke statistieken kijk je? Want de nieuwe Connectboxen krijgen DS-Lite via de internationale AS van UPC/Liberty Global (heb het nummer even niet bij de hand). Hier kun je NL-only niet makkelijk uit halen.

Enkel klanten in het fZiggo gebied met oude modems (of IPv4 only wegens bridge) komen nog op het 'oude' Ziggo AS (AS9143). De stats van AS9143 zeggen dus niet veel, behalve dan dat je het absolute aantal gebruikers af zou moeten zien nemen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ShadowLord schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 14:08:
[...]

In welke statistieken kijk je? Want de nieuwe Connectboxen krijgen DS-Lite via de internationale AS van UPC/Liberty Global (heb het nummer even niet bij de hand). Hier kun je NL-only niet makkelijk uit halen.

Enkel klanten in het fZiggo gebied met oude modems (of IPv4 only wegens bridge) komen nog op het 'oude' Ziggo AS (AS9143). De stats van AS9143 zeggen dus niet veel, behalve dan dat je het absolute aantal gebruikers af zou moeten zien nemen.
Weet jij hoe ze dat meten hoe ziet die tool gebruikers in een prefix met miljoenen adressen? Hits op websites die samenwerken oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
AS6830 ;)

Heel AS9143 zit achter AS6830, zelfs de AMS-IX en NL-IX koppelingen zijn van oud Ziggo afgehaald een week geleden. Er zitten nog maar een handvol PNI peerings op AS9143. De rest van het verkeer gaat AS6830 alwaar het grote internet ontsluit.

Grote kans dat met de bouw van de nieuwe core AS9143 helemaal vervalt. Nu waarschijnlijk teveel werk om alles POPs om te zetten voor 0 winst. Los van de port capaciteit die nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Daarom ook mijn vraag over de stats. Want als je naar Ziggo IPv6 zoekt op worldipv6launch.org, dan krijg je deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/Ziggo.png

Maar die is dus op AS9143 gebaseerd wat helemaal niets meer zegt over 'het nieuwe Ziggo'.

Zoek je naar Liberty Global, dan krijg je de volgende grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.worldipv6launch.org/apps/ipv6week/measurement/images/graphs/LibertyGlobal.png

Die gaat over meerdere AS-en (5089, 6830, 20825 en 29562), welke veel meer users hebben buiten Nederland dan binnen. En dus zegt die weinig over hoe goed het gaat bij Ziggo binnen Nederland -O-

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:49:
@Roetzen ;) IPv6 is nice to have geen must have. Er is geen grote groep klanten die “iets” niet kunnen bereiken. Ziggo is sinds jaren echt aan de bak. Ik zou ze zelfs willen complimenteren dat ze nu echt field testen doen op grote schaal. TC7210 reboot soms bij klanten met IPv6 aan, dat wil je toch voorkomen voor de landelijke uitrol.
Ik vind dat er wel degelijk reden is voor kritiek. Je wilt inderdaad niet dat de TC7210 soms reboot met IPv6 aan, maar dat soort kinderziektes hadden er vijf jaar geleden al uitgehaald moeten zijn. Men is gewoon véél te laat. IPv6 had "klaar" moeten zijn vóórdat de IPv4 adressen op waren. En dat verwijt geldt niet alleen Ziggo, maar bijna alle ISPs. En niet alleen de ISPs, maar ook de fabrikanten van CPEs, die het allemaal maar steeds voor zich uit hebben geschoven. Tja, en nu hebben we dus de vervelende situatie dat klanten op DS-Lite worden gezet, maar die daardoor hun eigen thuisnetwerkje niet meer van buitenaf kunnen bereiken omdat "van buiten" nog geen IPv6 heeft. Met een nlet te verwaarlozen fractie consumenten op DS-Lite is IPv6 wel degelijk een "must have" geworden.

@ShadowLord, inderdaad die statitieken zeggen niet zo veel meer sinds de fusie van UPC en Ziggo. Helaas...
Waarom zouden ze iedereen naar de CB willen? Juist vanwege standaardisatie en het gemakkelijker uitrollen van diensten.
Dat snap ik ook wel, maar je kunt dan dus niet stellen dat ze die CB promoten om iedereen aan de IPv6 te krijgen.
Die Cisco is oud en met de laatste verhoging zit hij aan de maximale snelheid waarvoor Ziggo hem in wil zetten. Dus dat is niet de moeite waard om daarin nog tijd te investeren. Ik denk dat ze focus houden op de 16 stream modems icm ontwikkeling zoals de CB en TC7210.
Ze willen ons een hogere snelheid aansmeren om a) nog wat meer geld uit de klant te halen en b) de concurrentie met glasvezel het hoofd te bieden. Merketingtechnisch begrijpelijk.

Maar ik heb genoeg aan 40/4. En dus heb ik ook genoeg aan mijn Ubee EVW312 die stabiel is, geen extreme stroomvreter is en fatsoenlijk dual stack doet. Ik hoef geen Connect Box. Ik heb al IPv6. Zolang als het duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Als een ISP je geen IPv4 levert heb je geen werkende internet verbinding. Maar als je nu wél IPv6 hebt en de ISP haalt het weg, mag/kan je dan stellen dat je internet down is aka verbinding niet werkt?

Wat is de definitie van "internet toegang" eigenlijk? Een ISP adverteert niet actief met IPv4, maar ook niet met IPv6. Is die ondersteuning weg halen dan nog wel toe gestaan?

Ik heb IPv6-only systemen die ik vanaf mijn ZeelandNet en XS4All verbindingen kan bereiken. Het wegvallen van IPv6 zou voor mij dus wel degelijk problemen opleveren.

Ik ben gewoon benieuwd waar het punt ligt dat je mag stellen dat je internet niet meer werkt omdat IPv6 weg is danwel niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat me vooral verbaast eigenlijk is dat 4G netwerken in Nederland niet/nauwelijks IPv6 zijn, dat is toch allemaal moderne apparatuur (die zitten niet met legacy modems), en in principe softwarematig dezelfde spullen als in de VS waar wel (vrijwel) alle mobiele telefoons IPv6 hebben. Zit daar een reden achter? 1 van de problemen die je daardoor bij vaste lijnen krijgt is dat je bv via zo'n 4G IPv4-only telefoon/tablet/mobile-hotspot niet direct kan remote desktoppen, Plex streaming, etc naar een thuis PC achter een DS-lite verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 14:04

GieltjE

Niks te zien...

Had ziggo van de week voor een ongerelateerd probleem aan de lijn, voor de grap eens gevraagd of we al IPv6 konden krijgen. Tot mijn verbazing wou de persoon in questie het meteen aanzetten voor ons, maar bij navraag kregen we dan wel DS-Lite (wat niet werkt voor ons i.v.m. port forwarding).

Na de vraag waarom het zo lang duurt was het antwoord dat de persoon in questie vond dat IPv6 nog geen noodzaak was en we rustig konden wachten omdat ze het totaal niet als probleem zagen.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GieltjE schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:17:
Had ziggo van de week voor een ongerelateerd probleem aan de lijn, voor de grap eens gevraagd of we al IPv6 konden krijgen. Tot mijn verbazing wou de persoon in questie het meteen aanzetten voor ons, maar bij navraag kregen we dan wel DS-Lite (wat niet werkt voor ons i.v.m. port forwarding).

Na de vraag waarom het zo lang duurt was het antwoord dat de persoon in questie vond dat IPv6 nog geen noodzaak was en we rustig konden wachten omdat ze het totaal niet als probleem zagen.
Mooi he ze meten de groep van 90% van de gebruikers, en dan is bovenstaande toch wel waarheid. Die 10% Tweakers tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

stormfly schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:57:
[...]

Mooi he ze meten de groep van 90% van de gebruikers, en dan is bovenstaande toch wel waarheid. Die 10% Tweakers tja...
Voor zakelijk ook een probleem, hebben het geluk hier dat we kunnen "kiezen" uit 4mbit/s down via adsl of ziggo (technisch gezien kunnen we ook glas "kiezen" voor slechts €1800,- aansluit kosten voor een kabel die er al licht met het luttele bedrag van €425 ex btw per maand voor een geweldige 10mbit verbinding).
En dan mogen we blij zijn dat er ziggo is, op de meeste terreinen is dat hier nooit aangelegd.
Even testen of je datacenter goed werkt met IPv6 is :F

[ Voor 7% gewijzigd door GieltjE op 06-10-2017 11:04 ]

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
GieltjE schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:59:
[...]
Even testen of je datacenter goed werkt met IPv6 is :F
Ubuntu router met IPv6 via HE.net voldoet daar prima voor toch ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

GieltjE schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:17:
Ben je op de hoogte van de diensten van http://www.feste-ip.net/? Voor particulier gebruik voldoet het uitstekend.

Maar ik meen te begrijpen dat je op een bedrijventerrein zit en dan gaat het dus vermoedelijk om een bedrijf. Dan zou je eigenlijk ook een zakelijke aansluiting moeten nemen. Daarbij kun je Dual stack krijgen met een /48 voor IPv6 en een /29 voor IPv4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Roetzen schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:41:
[...]

Ben je op de hoogte van de diensten van http://www.feste-ip.net/? Voor particulier gebruik voldoet het uitstekend.

Maar ik meen te begrijpen dat je op een bedrijventerrein zit en dan gaat het dus vermoedelijk om een bedrijf. Dan zou je eigenlijk ook een zakelijke aansluiting moeten nemen. Daarbij kun je Dual stack krijgen met een /48 voor IPv6 en een /29 voor IPv4.
We hebben al zakelijk ziggo, maar dualstack krijgen we niet :? (hebben niet de pro met 5 ip adressen, dat is weer een beetje teveel).

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

GieltjE schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 13:44:
[...]
We hebben al zakelijk ziggo, maar dualstack krijgen we niet :? (hebben niet de pro met 5 ip adressen, dat is weer een beetje teveel).
Hoezo teveel? Die paar tientjes in de maand meer zijn voor een beetje bedrijf toch peanuts? Nou ja, jouw keuze. Ik bedoel maar dat er voor zakelijk gebruik oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE

GieltjE

Niks te zien...

Roetzen schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 14:36:
[...]

Hoezo teveel? Die paar tientjes in de maand meer zijn voor een beetje bedrijf toch peanuts? Nou ja, jouw keuze. Ik bedoel maar dat er voor zakelijk gebruik oplossingen zijn.
Heb het over dat je dan 5 IPv4 adressen verkrijgt, bedrag is zakelijk niet zo'n probleem. Dacht eerder mee te werken aan een kleine mitigatie van de schaarste i.p.v. er meteen 5 te claimen.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 13:37
Ik heb inmiddels bij Ziggo voor mijn DS-Lite aansluiting de snelheidsverhoging van 300/30 naar 400/40 Mbps gehad. Dit vereiste een reboot van de Connect Box, en toen bleek dat mijn IPv6-prefix was veranderd. Geen probleem voor mijn portmapping account bij feste-ip.net omdat ik daar een FreeDNS verwijzing gebruik die courant wordt gehouden met een cron-job op mijn Raspberry Pi VPN-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WyriHaximus
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:35
Had vannacht even de pech dat me IPv4 connectivity uit viel bij XS4ALL en alleen op IPv6 zat. Het was diep triest hoe weinig er eigenlijk nog goed werkt als je alleen IPv6 connectivity hebt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

WyriHaximus schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:47:
Had vannacht even de pech dat me IPv4 connectivity uit viel bij XS4ALL en alleen op IPv6 zat. Het was diep triest hoe weinig er eigenlijk nog goed werkt als je alleen IPv6 connectivity hebt :X
Wees blij dat je dan nog íets kan :+ , als hier IPv4 wegvalt, valt IPv6 ook weg i.v.m. tunnel :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Raven schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:29:
[...]

Wees blij dat je dan nog íets kan :+ , als hier IPv4 wegvalt, valt IPv6 ook weg i.v.m. tunnel :P
Net andersom als bij DS-Lite. IPv6 weg, dan ook IPv4 weg vanwege tunnel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:14
WyriHaximus schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:47:
Ah, dat was het dus. Ik ben maar gewoon naar bed gegaan, maar begreep al niet waarom SSH-sessies en IRC wel in de lucht bleven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WyriHaximus
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:35
Raven schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:29:
[...]

Ja ben ik ook, de helft van de dingen bleven door draaien en de andere helft was niet meer bereikbaar. Heeft even gekost voordat ik door had wat er aan de hand was :X.
linkforsoad schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Ah, dat was het dus. Ik ben maar gewoon naar bed gegaan, maar begreep al niet waarom SSH-sessies en IRC wel in de lucht bleven 8)
Kreeg uit eindelijk via twitter te horen dat er onderhoud was. De WTF en later het wat cool moment was goed aanwezig vannacht :D. Heb zelf me film afgekeken en ben ook naar bed gegaan 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:06 in Ziggo Ervaringen:
[...]

Ik doe mee aan de TC7210 IPv6 test, gisteren uit bridge gehaald, na 15mi (crontab) ziet het script het en alles is weer verbonden.
Hoe gaat het verder met die test? Kun je er iets over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Roetzen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

We zijn sinds vannacht allemaal live. Besloten topic in de community.ziggo.nl site. Niveau op die site is wat anders dan hier. Mensen die een WiFi speedtest doen en dan blijven steken op 30Mbit. Tja of dat door IPv6 komt betwijfel ik.

Je mist op dat forum heel erg de feitelijke onderbouwing met een voor en na meting maar wie weet wat een beetje kruisbestuiving kan doen. Een paar Tweakers zitten daar ook meen ik. Ziggo zit goed op de bal met begeleiden.

Mijn eigen UBNT USG router kan alleen IPv6 met wat custom JSON werk. De nieuwe bèta, to be released soon, heeft IPv6 support. Ik weet alleen niet hoeveel IPv6 support er aanwezig is in bèta 1.

Denk dat ik vanavond toch maar aan de JSON ga :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Roetzen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 15:42:
[...]

MacBook-PRO-van-:$ ping6 ipv6.google.com
PING6(56=40+8+8 bytes) 2001:1c02::x --> 2a00:1450:4013:c00::66
16 bytes from 2a00:1450:4013:c00::66, icmp_seq=0 hlim=44 time=15.262 ms
16 bytes from 2a00:1450:4013:c00::66, icmp_seq=1 hlim=44 time=53.758 ms
16 bytes from 2a00:1450:4013:c00::66, icmp_seq=2 hlim=44 time=16.351 ms
16 bytes from 2a00:1450:4013:c00::66, icmp_seq=3 hlim=44 time=14.742 ms

Nice PD werkt met een eigen router 7x een /59 kan je opvragen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Kewl. :)

Hier is atlas.vlist.eu pingbaar.

Heb je zelf ook iets pingbaars in de lucht?

[ Voor 24% gewijzigd door Roetzen op 11-10-2017 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Hi

Nee dat staat nog default dicht, omdat het allemaal CLI/JSON werk is laat ik dat nog even zo. De beta controller komt er immers aan.

PING atlas.vlist.eu(ipv6.dynamic.ziggo.nl) 56 data bytes
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=1 ttl=59 time=16.3 ms
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=2 ttl=59 time=16.9 ms
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=3 ttl=59 time=18.0 ms
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=4 ttl=59 time=16.4 ms
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=5 ttl=59 time=16.3 ms
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=6 ttl=59 time=15.7 ms
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=7 ttl=59 time=19.7 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:52:
Hi

Nee dat staat nog default dicht, omdat het allemaal CLI/JSON werk is laat ik dat nog even zo. De beta controller komt er immers aan.
OK, we blijven tonijn.
PING atlas.vlist.eu(ipv6.dynamic.ziggo.nl) 56 data bytes
64 bytes from ipv6.dynamic.ziggo.nl: icmp_seq=1 ttl=59 time=16.3 ms
Zoals je ziet reverse resolved het als ipv6.dynamic.ziggo.nl. Dat doen alle Ziggo IPv6 adressen voor zover ik heb kunnen nagaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Roetzen schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:09:
[...]

[afbeelding]
Ik vind "niet echt goed" te vriendelijk. Er is afgezien van de piekjes afgelopen mei en juli, alleen maar een gemiddeld dalende lijn sinds april verleden jaar. Dat schiet niet op. Ik noem dat gewoon slecht! :(

De piekjes zijn waarschijnlijk vanwege de test met de Cisco die weer grotendeels afgebroken is. De gemiddelde daling is waarschijnlijk door uitval en niet vervangen van de Ubee EVW321. Het enige modem dat stabiel Dual Stack IPv6 geeft. De kleine stijging afgelopen maand is mogelijk vanwege de uitrol van de Connect Box met DS-Lite, maar dat zou ook een toevallige fluctuatie kunnen zijn.
Mijn DualStack test zit nog achter AS9143 fZiggo.

Ik heb een vermoeden dat iedereen met DS-Lite in fZiggo en fUPC op AS6830 aangesloten zit? Iemand die het kan testen https://bgp.he.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agresionpower
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-08 22:35
stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:51:
[...]

Ik heb een vermoeden dat iedereen met DS-Lite in fZiggo en fUPC op AS6830 aangesloten zit? Iemand die het kan testen https://bgp.he.net
Your ISP is AS6830 (Liberty Global Operations B.V.)

DS-lite in fUPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
agresionpower schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:54:
[...]

Your ISP is AS6830 (Liberty Global Operations B.V.)

DS-lite in fUPC
Tnx zoals gedacht!

De ultieme test is iemand in fZiggo op DS-Lite _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:59
Hier fZiggo op DS-Heavy:

Your ISP is AS9143 (Ziggo B.V.)

Pagina werd over IPv6 benaderd.

Een tracert via IPv4 gaat wel over aorta.net.

[ Voor 20% gewijzigd door Jerrythafast op 11-10-2017 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Ook hier met DS-Lite in fZiggo is het AS9143.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:51:
[...]

IPv6 peering van fZiggo is wel "interesant". Gaan jouw uitgaande routes ook via HE?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
traceroute to p172xx.probes.atlas.ripe.net (2001:1c02:1100:1234:dead:beef:fec4:fef8) from 2001:984:65d7:1:dead:beef:abcd::2, 30 hops max, 24 byte packets
 1  gateway.local (2001:984:65d7:1:dead:beef:abcd::1)  0.685 ms  0.627 ms  0.604 ms
 2  lo0.dr11.d12.xs4all.net (2001:888:1:1001::1)  7.329 ms  6.938 ms  6.508 ms
 3  0.ae21.xr3.3d12.xs4all.net (2001:888:1:4024::1)  6.004 ms  5.962 ms  5.995 ms
 4  0.ge-1-2-0.xr1.sara.xs4all.net (2001:888:1:4005::1)  6.885 ms  7.06 ms  6.373 ms
 5  10gigabitethernet12-13.core1.ams1.he.net (2001:470:0:e8::1)  6.373 ms  69.925 ms  6.265 ms
 6  nl-ams09b-ri1-et-10-1-0-0.aorta.net (2001:7f8:1::a500:6830:3)  31.648 ms  6.937 ms  6.89 ms
 7  2001:730:2200::5474:8082 (2001:730:2200::5474:8082)  7.96 ms  8.12 ms  7.836 ms
 8  hvs-rc0002-cr102.core.as9143.net (2001:b88::159:71)  8.547 ms  8.284 ms  8.365 ms
 9  * * *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:55:
[...]

IPv6 peering van fZiggo is wel "interesant". Gaan jouw uitgaande routes ook via HE?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
traceroute to p172xx.probes.atlas.ripe.net (2001:1c02:1100:1234:dead:beef:fec4:fef8) from 2001:984:65d7:1:dead:beef:abcd::2, 30 hops max, 24 byte packets
 1  gateway.local (2001:984:65d7:1:dead:beef:abcd::1)  0.685 ms  0.627 ms  0.604 ms
 2  lo0.dr11.d12.xs4all.net (2001:888:1:1001::1)  7.329 ms  6.938 ms  6.508 ms
 3  0.ae21.xr3.3d12.xs4all.net (2001:888:1:4024::1)  6.004 ms  5.962 ms  5.995 ms
 4  0.ge-1-2-0.xr1.sara.xs4all.net (2001:888:1:4005::1)  6.885 ms  7.06 ms  6.373 ms
 5  10gigabitethernet12-13.core1.ams1.he.net (2001:470:0:e8::1)  6.373 ms  69.925 ms  6.265 ms
 6  nl-ams09b-ri1-et-10-1-0-0.aorta.net (2001:7f8:1::a500:6830:3)  31.648 ms  6.937 ms  6.89 ms
 7  2001:730:2200::5474:8082 (2001:730:2200::5474:8082)  7.96 ms  8.12 ms  7.836 ms
 8  hvs-rc0002-cr102.core.as9143.net (2001:b88::159:71)  8.547 ms  8.284 ms  8.365 ms
 9  * * *
Nee daar lijkt het niet op, het is asymmetrisch. Peering van Liberty is niet hun sterkste kan, ze oriënteren vooral internationaal ipv op NL peering. Maar nu met IPv4 en IPv6 hebben (hadden) ze een dubbele taak.

KPN/Telfort/XS4ALL peert vaak beter in NL, alhoewel ik via HE niet zou verwachten van XS4ALL naar fZiggo.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
traceroute6 to <knip> (2001:984:65d7:X from 2001:1c02:b04:, 64 hops max, 12 byte packets
 1  ipv6.dynamic.ziggo.nl  8.411 ms  1.587 ms  2.280 ms
 2  * * *
 3  * * *
 4  hvs-rc0002-cr102-ae124-0.core.as9143.net  11.866 ms  21.245 ms  13.060 ms
 5  2001:730:2200::5474:8082  11.667 ms  12.127 ms  12.403 ms
 6  2001:730:2200::5474:800b  11.256 ms  12.057 ms  11.506 ms
 7  asd-s4-rou-1041.nl.eurorings.net  12.192 ms  11.510 ms  11.159 ms
 8  asd2-rou-1043.nl.eurorings.net  11.991 ms  14.001 ms  13.487 ms
 9  2001:680:0:800f::6a  11.539 ms  12.023 ms  11.867 ms
10  0.ae1.dr11.d12.xs4all.net  12.235 ms  11.473 ms  9.063 ms
11  2001:984:65d7::X 18.423 ms !P  20.204 ms !P  20.738 ms !P

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 12-10-2017 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
hkoster1 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 23:52:
@Roetzen dan zou jouw grafiek van AS9143 toch nog wel betrouwbaar moeten zijn, DS-Lite en DS gaan nog steeds via dit AS het internet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Mijn nieuwe fZiggo DS-Lite aansluiting (met ConnectBox, aangesloten in augstus) ging via de UPC AS (AS6830) voordat ik hem om liet zetten naar bridge mode (met IPv4 only via de fZiggo AS9143).

Dit is in het 'Roosendaal/Bergen op Zoom' gebied van fZiggo. Nieuwe fZiggo aansluitingen (in mijn gebied in ieder geval) krijgen dus DS-Lite en gaan niet over AS9143.

[ Voor 17% gewijzigd door ShadowLord op 12-10-2017 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 06:46:
[...]
Nee daar lijkt het niet op, het is asymmetrisch. Peering van Liberty is niet hun sterkste kan, ze oriënteren vooral internationaal ipv op NL peering. Maar nu met IPv4 en IPv6 hebben (hadden) ze een dubbele taak.

KPN/Telfort/XS4ALL peert vaak beter in NL, alhoewel ik via HE niet zou verwachten van XS4ALL naar fZiggo.
Wel een mooi voorbeeld van een assymetrische route
Uitgaand verkeer wordt gerouteerd via peering tussen fZiggo en KPN Eurorings. Inkomend verkeer wordt geadverteerd via 6830. Mijn verkeer loopt via HE -> 6830. XS4ALL heeft geen loooking glass.

Het zit niet eens echt in de peering maar in de route die 6830 kiest dus wel in de peering?

Even een andere test gedaan:
Traceroute6 alle NL Atlas probes naar www.tweakers.net.

Ging mij om fZiggo/fUPC maar XS4ALL verkeer gaat weer via HE. In dit geval lijkt het er dus op dat XS4ALL vrij veel routes via HE stuurt. Wel met lage ping. Mijn smokeping ipv6 grafieken zijn net zo strak als de laatste maanden.

Eurorings routeert wel zoals je zou verwachten. Via lg.eurorings.net met het IP van de atlas probe van @Roetzen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
inet6.0: 41748 destinations, 86912 routes (41744 active, 4 holddown, 1 hidden)
2001:1c00::/24 (2 entries, 1 announced)
        *BGP    Preference: 170/-81
                Next hop type: Indirect
                Address: 0x431b219c
                Next-hop reference count: 3291
                Source: 134.222.85.99
                Next hop type: Router, Next hop index: 4705
                Next hop: 134.222.48.241 via ae10.0, selected
                Label operation: Push 2
                Label TTL action: prop-ttl
                Session Id: 0x2e89
                Protocol next hop: ::ffff:134.222.85.84
                Push 2
                Indirect next hop: 2ea23d00 1048715 INH Session ID: 0x2ef0
                State: <Active Int Ext>
                Local AS:   286 Peer AS:   286
                Validation State: unverified 
                AS path: 6830 9143 I (Originator)
                Cluster list:  85.101.255.255
                Originator ID: 134.222.85.84
                AS path: Recorded
                Communities: 
                - 286:18 (LEGACY / NotInUse - to be removed (do not announce to in-country peers)) 
                - 286:19 (Do not announce to European peers) 
                - 286:28 (LEGACY / NotInUse - to be removed (do not announce to Qwest)) 
                - 286:29 (-) 
                - 286:49 (Do not announce to US peers) 
                - 286:800 (-) 
                - 286:888 (-) 
                - 286:3031 (Netherlands) 
                - 286:4515 (NL - ASD-S4) 
                - 286:4990 (Europe) 
                - 6830:11000 (-) 
                - 6830:11014 (-) 
                - 6830:33141 (-) 
                - 9143:60001 (-)
                Accepted
                Route Label: 2
                Localpref: 80
                Router ID: 134.222.85.99

Zie je HE dus niet in staan, maar wel een hop met HE hostnaam. Ik mis die optie van traceroute die AS nummers print

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 12-10-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Als je hem open klikt, op de IPv6 prefix, zie je dan ook echt de reeksen van Ziggo?

Kan het niet direct verklaren waarom in fZiggo er iemand rapporteert dat hij over AS6830 gaat met DS-Lite en jij over AS9143?

Plaatje van DualStack (IPv4 en IPv6)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gdH9drI.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
Zie ook b.v. de 3de hop vanaf mijn ConnectBox die gewoon in routermodus staat:

traceroute6 to gathering.tweakers.net (2001:9a8::e:1337:0:80:1) from
2001:1c01:<snip><snip>, 64 hops max, 12 byte packets
1 compalhub.home 4.293 ms 4.550 ms 1.946 ms
2 ipv6.dynamic.ziggo.nl 12.085 ms 12.853 ms 12.843 ms
3 asn-rc0002-cr101-ae123-0.core.as9143.net 12.193 ms 14.985 ms 12.682 ms
4 2001:730:2200::5474:802c 17.855 ms 18.688 ms 19.927 ms
5 2001:730:2200::5474:800b 14.882 ms 16.646 ms 20.043 ms
6 10ge1-4.core1.ams1.he.net 19.382 ms 18.415 ms 19.921 ms
7 amsix.true.nl 19.964 ms 23.183 ms 17.966 ms
8 2001:990:0:1378::12 22.041 ms
2001:990:0:1378::16 31.051 ms
2001:990:0:1378::12 27.932 ms
9 tweakers.net 24.554 ms 19.662 ms 19.957 ms

En die HE check:

Home
Welcome to the Hurricane Electric BGP Toolkit.

You are visiting from 2001:1c01:<snip><snip> Netherlands

Announced as 2001:1c00::/24 (Ziggo B.V.) Netherlands
Announced as 2001:1c00::/23 (Ziggo B.V.) Netherlands

Your ISP is AS9143 (Ziggo B.V.)

[ Voor 15% gewijzigd door hkoster1 op 12-10-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
stormfly schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:37:
[...]

Als je hem open klikt, op de IPv6 prefix, zie je dan ook echt de reeksen van Ziggo?

Kan het niet direct verklaren waarom in fZiggo er iemand rapporteert dat hij over AS6830 gaat met DS-Lite en jij over AS9143?

Plaatje van DualStack (IPv4 en IPv6)
[afbeelding]
Een verklaring kan wel zijn dat fZiggo ook niet 1 grote eenheid is; fZiggo was ook een samenvoeging van verschillende kabelaars welke ieder weer hun eigen netwerk hadden. Hoewel de architectuur toen gelijk getrokken is zijn de losse regio's nog wel blijven bestaan.
Het kan dus goed dat Ziggo een aantal van de fZiggo gebieden IPv6 DS-Lite direct via het Liberty Global netwerk laten lopen en dat andere gebieden nog via de fZiggo AS gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ShadowLord schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 11:15:

Het kan dus goed dat Ziggo een aantal van de fZiggo gebieden IPv6 DS-Lite direct via het Liberty Global netwerk laten lopen en dat andere gebieden nog via de fZiggo AS gaan.
Het zou kunnen. Maar dat betekent dan dat de statistieken over IPv6 penetratie bij Ziggo die her en der gepubliceerd worden niet zo veel meer zeggen. Helaas. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Dat lijkt me wel de verklaring. @ShadowLord zit met zijn Ziggo DS-Lite in West-Brabant; ikzelf in Assen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 15:54
Tore Anderson (@toreanderson) 19 oktober 2017
There are now 30 countries in the world with double-digit #IPv6 deployment. Ten more than at the start of the year: https://twitter.com/toreanderson/status/819082570717663232

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DMe1eQyWkAAr_N-.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:02
Dit post ik vanaf een native IPv6 verbinding via prefix-delegation vanaf een Ziggo verbinding :D

Opvallend hoe weinig websites die ik veel gebruik er eigenlijk v6-geschikt zijn. En als ik heel eerlijk ben is ook mijn totale interne netwerk nog niet echt lekker v6-fähig. De meeste DNS records zijn exclusief v4, of de DHCP koppelt niet lekker door naar v6 zodat ik alleen een v4 DNS record krijg terwijl de machine wel een v6 adres heeft.

Goeie test om v4 eens uit te zetten in ieder geval :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Zsub schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:02:
Opvallend hoe weinig websites die ik veel gebruik er eigenlijk v6-geschikt zijn. En als ik heel eerlijk ben is ook mijn totale interne netwerk nog niet echt lekker v6-fähig. De meeste DNS records zijn exclusief v4, of de DHCP koppelt niet lekker door naar v6 zodat ik alleen een v4 DNS record krijg terwijl de machine wel een v6 adres heeft.
Prefix delegation heeft mij positief verrast :).

Mijn use case is docker met IPv6 gebruiken. FritzBox die PD doet. Ik heb zelf een DHCP hook ingesteld die de docker daemon.json aanpast en zo nodig de daemon herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Wat staan we weer hoog zeg... om te huilen als ik die landen voor ons zie.

Wij moeten in top 5 staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het is inderdaad beschamend. We zijn absoluut wel wat gestegen ,we zitten nu boven de 10%, maar relatief zijn we gezakt. Vorig jaar stonden we op de 22e plaats als ik me niet vergis. Nu teruggezakt naar de 30e.

Waar is de tijd gebleven dat wij het voortouw namen in zulke dingen? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:02
Roetzen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:47:
Het is inderdaad beschamend. We zijn absoluut wel wat gestegen ,we zitten nu boven de 10%, maar relatief zijn we gezakt. Vorig jaar stonden we op de 22e plaats als ik me niet vergis. Nu teruggezakt naar de 30e.

Waar is de tijd gebleven dat wij het voortouw namen in zulke dingen? 8)7
Die tijd is zoekgeraakt ergens in de buurt van het moment dat alle providers elkaar over gingen nemen zodat alle echte concurrentie weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 18:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zsub schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:02:
En als ik heel eerlijk ben is ook mijn totale interne netwerk nog niet echt lekker v6-fähig. De meeste DNS records zijn exclusief v4, of de DHCP koppelt niet lekker door naar v6 zodat ik alleen een v4 DNS record krijg terwijl de machine wel een v6 adres heeft.
In mijn eigen werk en netwerk maak ik er een punt van om beide protocollen zoveel mogelijk gelijk te behandelen en dat zo veel mogelijk automatisch te doen. Als ik bv een configuratiefile heb waar een IP-adres in moet dan vervang ik die config het liefst met een template waar ik automatisch de juiste IP-adressen in laat zetten door mijn configuratie-manager.

Mijn firewall bestaat bijvoorbeeld uit twee delen. Enerzijds een stel abstracte regels (computer X mag met computer Y praten via protocol Z), en anderzijds een lijstje met IPv4-adressen en een lijstje met IPv6-adressen. Vervolgens genereer ik de uiteindelijke firewall uit die regels en de adreslijstjes. Als ik iets verander dan is dat automatisch voor beide omgevingen*. Ik kan het gewoon niet vergeten of verkeerd doen. (Niet helemaal waar, ik heb ook een "ipv4-only" en een "ipv6-only" sectie in mijn firewalls, maar dat is een bewuste keuze.)
Zo doe ik het met alles, ook DNS laat ik grotendeels generen.

Dat doe ik overigens niet alleen wegens IPv6. Ik heb meerdere IP-ranges in mijn netwerk. Sommige systemen hebben wel zes ip-adressen per interface met meerdere interfaces per systeem. Alle mogelijke combinaties van adressen met de hand uitschrijven in firewall-regels is niet te doen. Ik moet die haast wel door een script laten samenstellen. Of het dan IPv4- of IPv6-adressen zijn maakt niet eens zo heel veel meer uit.
Bijkomend voordeel is dat het voor mij vrij eenvoudig is om een extra ISP, tunnel of VPN toe te voegen zodat mijn hele netwerk er gebruik van kan maken, zonder dat ik met de hand 100 configs aan moet passen.

* Dat heeft ook wel vreemde consequenties. Zo heb ik (ook) een IPv6-adres waarop ik NAT doe, net als op mijn publieke IPv4-adres! Dat wordt in praktijk niet gebruikt, maar het is er wel. Het klinkt heel lelijk, maar het zit niet in de weg en maakt mijn netwerk overzichtelijker.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-09 15:54
Snow_King schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:27:
[...]

Wat staan we weer hoog zeg... om te huilen als ik die landen voor ons zie.

Wij moeten in top 5 staan!
We staan op 1! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Oeps :+

Met "we" doelde ik als zelfingenomen Hollander uiteraard op Nederland O-)

België doet het gewoon ontzettend goed met de nummer 1 en ruim 50%! Ik ben er jalours op, serieus. Beschamend dat Nederland zo laag in die lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Snow_King schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:52:
[...]

Oeps :+

Met "we" doelde ik als zelfingenomen Hollander uiteraard op Nederland O-)
Ik zie dat ik dezelfde fout heb gemaakt. Met excuses aan de Belgische deelnemers. Jullie doen het inderdaad ontzettend goed. Petje af. <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ach, zolang ze in 't Zuiden nog aan datalimieten doen, ben ik best tevreden met een schamele 30ste plek i.p.v. bovenaan :+

/me Rent *

[ Voor 6% gewijzigd door Osiris op 23-10-2017 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:38

Nakebod

Nope.

Maar samen hebben we 60%, of werkt dat niet zo? :+
Dat werkt iig bij journalistiek zo :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Nee zo werkt het niet. Samen hebben we gemiddeld 30%. Zo werkt het... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:59
@Roetzen heb je daarbij wel het gewogen gemiddelde genomen? Ik zou verwachten dat er iets meer internetverkeer is in Nederland dan in België1, dus dan zouden we samen toch weer onder de 30% komen.

1. Bron: mijn onderbuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Het was maar een eerste benadering...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoals hierboven al gezegd, het Ziggo IPv6 verkeer wordt niet als "Nederlands" geteld. Overigens komt een groot deel van het Nederlandse IPv6 'gebrek' door mobiel: in veel landen (bv de US) zijn de telco's met de uitrol van 4G direct overgestapt naar DS-Lite - dat is ook een ideale case omdat telefoons zelden server-functies hebben, wat t grootste nadeel is van DS-lite.

Om 1 of andere reden hebben de Nederlandse mobiele providers die gelegenheid niet aangegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 21:32:
Zoals hierboven al gezegd, het Ziggo IPv6 verkeer wordt niet als "Nederlands" geteld.
In de statistiekjes van IPv6Launch niet nee. Maar ik weet niet waar Tore Anderson zijn data precies vandaan heeft. Mogelijk zijn die wel geografisch correcter.
Overigens komt een groot deel van het Nederlandse IPv6 'gebrek' door mobiel: in veel landen (bv de US) zijn de telco's met de uitrol van 4G direct overgestapt naar DS-Lite - dat is ook een ideale case omdat telefoons zelden server-functies hebben, wat t grootste nadeel is van DS-lite.

Om 1 of andere reden hebben de Nederlandse mobiele providers die gelegenheid niet aangegrepen.
Maar dat geldt net zo goed voor België. Daar krijg je op je mobieltje ook alleen maar een IPv4 adres achter CGNAT. Dus dat verklaart niet waarom Nederland zo achterloopt bij België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-09 20:21
Is er ergens een recent overzicht van Nederlandse providers die ipv6 aanbieden aan particulieren? Zou zoiets wellicht in de topicstart terecht kunnen voor de vindbaarheid? Sowieso is de topicstart nogal outdated...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 09:35
Nu ik net een nieuwe Sophos firewall heb geinstalleerd, ben ik toch weer eens aan het kijken of ik IPv6 ook aan de praat krijg. Ik heb een Ziggo modem (Ubee EVW320B) maar zie nergens iets over IPv6. Tijdens een chat met Ziggo kreeg ik te horen dat ik iets met port forwarding moest gaan doen, maar ik zou niet weten wat.
Mijn firewall staat al ingesteld als DMZ-host in het modem, maar krijgt geen IPv6-adres toegewezen.

Het modem staat overigens niet in bridge mode en ik heb zojuist de firewall ervan ook helemaal uitgeschakeld. Maar dat lijkt ook geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Misschien heb ik het verkeerd, maar volgens mij doet van de UBees alleen de EVW321b IPv6. En dan ook alleen nog in fZiggo gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Volgens Nina (van de chat) zou het met mijn modem moeten werken, ik heb alleen zelf geen idee hoe.
En wat is precies het fZiggo-gebied? Ik woon in Tilburg en kom Tilburg wel steeds tegen in de lijstjes waar IPv6 actief zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
@maikel Je kunt niet zelf Dual Stack IPv6 aanzetten op een Ubee 321b (en misschien ook de 320b), je hebt het of je hebt het niet. Het is/was een test in bepaalde fZiggo gebieden, waaronder mijn eigen woonplaats Assen. Het modem mag daarbij niet in bridge staan.
Zie ook mijn sticky topic (onder mijn alias hajk) op https://ziggoforum.nl/topics/89707/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Dat topic was ik inderdaad al tegengekomen. Maar ik kom nergens de genoemde instellingen tegen, dus het lijkt erop dat ik geen IPv6 heb.
Het vreemde is alleen dat Ziggo mij vanmorgen vertelde dat er geen enkele reden was waarom ik geen IPv6 zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

maikel schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:36:
Volgens Nina (van de chat) zou het met mijn modem moeten werken, ik heb alleen zelf geen idee hoe.
En wat is precies het fZiggo-gebied? Ik woon in Tilburg en kom Tilburg wel steeds tegen in de lijstjes waar IPv6 actief zou zijn.
Als je IPv6 hebt, moet je dat in de instellingen van het modem kunnen zien. Daar staat dan ergens een IPv6 adres of een IPv6 prefix. Als je geen IPv6 hebt, staan er alleen IPv4 adressen.

Ik weet niet of Tilburg in fZiggo gebied ligt. fZiggo wil zeggen dat het voor de fusie van UPC en Ziggo ook al Ziggo heette. Anders heette het eerst ... eh... UPC :)

IPv6 is inmiddels actief op het hele Ziggo netwerk, Maar je moet wel het goede modem hebben.t
hkoster1 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:16:
@maikel Je kunt niet zelf Dual Stack IPv6 aanzetten op een Ubee 321b (en misschien ook de 320b), je hebt het of je hebt het niet. Het is/was een test in bepaalde fZiggo gebieden,
Met de Ubee EVW321b was het geen test. Het was er gewoon en het is er nog steeds. Ik heb speciaal een 321b op marktplaats gekocht om native IPv6 te hebben. Die truuk gaat nu niet meer op, want je kunt geen op marktplaats gekochte modems meer activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
@maikel Ik denk dat jij en Ziggo langs elkaar heen hebben gechat... er is inderdaad geen enkele reden waarom je IPv6 niet zou kunnen gebruiken (configureren), maar dan moet je het wel eerst hebben.
Nieuwe Ziggo-klanten krijgen automatisch een ConnectBox met een DS-Lite IPv6-aansluiting. Dat geldt niet automatisch voor bestaande klanten, maar wellicht is er wat te regelen met Ziggo (dat kon in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
Ik heb hier in Tilburg altijd al Ziggo gehad, nooit UPC. Dus dat lijkt me goed te zitten.
Zelf had ik ook al het idee dat Nina en ik langs elkaar heen aan het praten waren. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik nergens in de modeminstellingen iets van IPv6 kon vinden, maar volgens haar zou het echt via port forwarding moeten gebeuren.

Ik zal nog eens contact met ze opnemen.

[edit]
Zojuist even gechat met Petra en zij wist duidelijk een stuk beter waar het over ging. Helaas is IPv6 bij mij nog niet geactiveerd. De uitrol is dus nog niet klaar.
Nog maar even geduld hebben dus. :/

[ Voor 21% gewijzigd door maikel op 24-10-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:21:
[...]
Met de Ubee EVW321b was het geen test. Het was er gewoon en het is er nog steeds. Ik heb speciaal een 321b op marktplaats gekocht om native IPv6 te hebben. Die truuk gaat nu niet meer op, want je kunt geen op marktplaats gekochte modems meer activeren.
Volgens Ziggo webcare kan je de TC7210 nog wel activeren :)
Weten we trouwens al helemaal zeker dat er in fZiggo gebied DS-lite is uitgerold? Uit welk AS komen de IP's? In welke IP range zit de CGNAT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ANdrode schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:42:
[...]
Weten we trouwens al helemaal zeker dat er in fZiggo gebied DS-lite is uitgerold? Uit welk AS komen de IP's? In welke IP range zit de CGNAT?
Hier is het antwoord:
In welke range de CGNAT zit kan hkoster1 vast wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Roetzen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:17:
[...]

Hier is het antwoord:

[...]

In welke range de CGNAT zit kan hkoster1 vast wel vertellen.
Zeker, dat is een adres in de 213.127.0.0/17 range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Interessant.. Want dat is geen RFC1918 of RFC 6598 adres. Dat zou ikj verwacht hebben.

D:\*****>whois 213.127.0.0
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '213.127.0.0 - 213.127.127.255'

% Abuse contact for '213.127.0.0 - 213.127.127.255' is 'abuse@ziggo.nl

inetnum: 213.127.0.0 - 213.127.127.255
netname: ZIGGO-NL-LGI-INTERNAL-WAN-1
descr: Ziggo LGi internal CGNAT for IPv4-IPv6 AFTR
country: NL
admin-c: WORM-RIPE

Is dat het adres wat je in je modem/router ziet bij "WAN adres" of is het het adres wat je krijgt van "whatsmyip.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Roetzen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:34:
Interessant.. Want dat is geen RFC1918 of RFC 6598 adres. Dat zou ikj verwacht hebben.
<snip>
s dat het adres wat je in je modem/router ziet bij "WAN adres" of is het het adres wat je krijgt van "whatsmyip.nl?
Ja, of ook van ipv6-test.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Maar je ziet het niet in je eigen modem staan toch, misschien wil je wat screenshots delen? Concept van DS-Lite is dat dit adres alleen maar in de "wolk" gebruikt wordt om jou naar het IPv4 internet te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
stormfly schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:56:
[...]

Maar je ziet het niet in je eigen modem staan toch, misschien wil je wat screenshots delen? Concept van DS-Lite is dat dit adres alleen maar in de "wolk" gebruikt wordt om jou naar het IPv4 internet te laten gaan.
Nee, dat IPv4-adres staat nergens vermeld in de pagina's van de ConnectBox. Het is wel de laatste paar uur hetzelfde gebleven, ik zal later vandaag en morgen af en toe nog eens checken of dat nog steeds hetzelfde is.

Uit de Informatie-pagina van mijn ConnectBox:

IPv6 DS-Lite status : Ingeschakeld
DS-Lite-FQDN : aftr01.upc.nl
DS-Lite-adres : 2001:730:xxxx:2::31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Tnx! Wil je het subnet eens wat kleiner delen, ik wil eens kijken via welk land je het IPv4 internet op gaat? Als je A.B.C.x wilt delen dan kan je x nog steeds anoniem houden? Nou ja met DS-lite ben je niet anoniem je deelt dat IP met vele honderden klanten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Dat DS-Lite-adres is van Liberty Global:
inet6num: 2001:600:0:0:0:0:0:0/23
organisation: RIPE NCC
status: ALLOCATED

whois: whois.ripe.net

changed: 1999-07-01
source: IANA

% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
% To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '2001:730:2000::/40'

% Abuse contact for '2001:730:2000::/40' is 'noc@libertyglobal.com'

inet6num: 2001:730:2000::/40
netname: LGI-CORE-INTER-SITE
descr: LGI Core Inter-Site
descr: Liberty Global Operations B.V.
country: AT
country: CH
country: CZ
country: DE
country: HU
country: IE
country: NL
country: PL
country: RO
country: SK
admin-c: LGI-RIPE
tech-c: LGI-RIPE
mnt-by: MNT-LGI
mnt-routes: AS6830-MNT
status: AGGREGATED-BY-LIR
assignment-size: 64
created: 2013-01-16T11:01:44Z
last-modified: 2013-01-16T11:01:44Z
source: RIPE # Filtered

role: Liberty Global RIPE DBM
address: Liberty Global Europe
address: Boeing Avenue 53
address: 1119 PE Schiphol Rijk
address: Netherlands
phone: +31 20 7788200
fax-no: +31 20 7788203
admin-c: SB666-RIPE
admin-c: JK8125-RIPE
admin-c: SVS4-RIPE
tech-c: SB666-RIPE
tech-c: JK8125-RIPE
tech-c: SVS4-RIPE
nic-hdl: LGI-RIPE
created: 2012-07-03T07:33:27Z
last-modified: 2015-10-28T09:47:29Z
source: RIPE # Filtered

% Information related to '2001:730:2000::/35AS6830'

route6: 2001:730:2000::/35
descr: UPC broadband - backbone
origin: AS6830
mnt-by: AS6830-MNT
created: 2010-05-18T05:07:08Z
last-modified: 2011-06-01T05:38:12Z
source: RIPE

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.90 (WAGYU)

En voor wat betreft het IPv4-adres:
% Information related to '213.127.0.0/17AS6830'

route: 213.127.0.0/17
descr: ZIGGO-NL-LGI-INTERNAL-WAN-1
remarks: Ziggo Services B.V.
remarks: CGNAT for IPv4-IPv6
mnt-by: ZIGGO-SERVICES-MNT
created: 2011-09-15T11:51:49Z
last-modified: 2016-06-29T13:37:22Z

[ Voor 9% gewijzigd door hkoster1 op 24-10-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Maar er is dus helemaal geen IPv4 adres zichtbaar in het modem?

In welke range krijgen de aangesloten apparaten IPv4 adressen?

Kun je het web interface van het modem aanspreken met een IPv4 adres? Zo ja, welk adres?

[ Voor 13% gewijzigd door Roetzen op 24-10-2017 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
hkoster1 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:11:
En voor wat betreft het IPv4-adres:
% Information related to '213.127.0.0/17AS6830'

route: 213.127.0.0/17
descr: ZIGGO-NL-LGI-INTERNAL-WAN-1
remarks: Ziggo Services B.V.
remarks: CGNAT for IPv4-IPv6
mnt-by: ZIGGO-SERVICES-MNT
created: 2011-09-15T11:51:49Z
last-modified: 2016-06-29T13:37:22Z
Tnx voor het delen maar het is nog steeds te groot een /17 is een border router prefix en die stopt aan de rand van het Liberty netwerk. Om te kijken waar en hoe je via welk land binnenkomt heb ik minimaal nog het getal in het 3e octet nodig? Mag ook via PM?

213.127.X.0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
core1.fmt2.he.net> traceroute 213.127.0.0
  traceroute to 213.127.0.0 (213.127.0.0), 30 hops max, 60 byte packets
 1  64.71.148.109  1.116 ms  1.241 ms  1.313 ms
 2  72.52.92.10  9.980 ms  10.775 ms  10.067 ms
 3  72.52.92.74  6.301 ms  6.317 ms  6.417 ms
 4  206.223.116.104  0.726 ms  0.729 ms  0.718 ms
 5  84.116.133.62  154.111 ms  154.193 ms  154.102 ms
 6  84.116.137.173  153.891 ms  153.912 ms  153.149 ms
 7  * * *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Roetzen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Maar er is dus helemaal geen IPv4 adres zichtbaar in het modem?
Nee, het krijgt alleen een tijdelijk IPv4-adres door CGNAT als er een IPv4-website bezocht wordt. Dat adres is alleen routeerbaar naar mijn aansluiting via de CGNAT server,
In welke range krijgen de aangesloten apparaten IPv4 adressen?
Zie mijn eerdere post, alle apparaten delen op een bepaald moment hetzelfde IPv4-adres, dat dus wordt toegekend aan mijn aansluiting.
Kun je het web interface van het modem aanspreken met een IPv4 adres? Zo ja, welk adres?
Nee, natuurlijk niet, dat is nu juist de essentie van DS-Lite.

[ Voor 8% gewijzigd door hkoster1 op 24-10-2017 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
stormfly schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:36:
[...]

Tnx voor het delen maar het is nog steeds te groot een /17 is een border router prefix en die stopt aan de rand van het Liberty netwerk. Om te kijken waar en hoe je via welk land binnenkomt heb ik minimaal nog het getal in het 3e octet nodig? Mag ook via PM?
Ach, waarom ook niet, mijn aansluiting is er toch niet direct mee te bereiken...
Het adres is nu nog 213.127.14.202.

P.S. Ik heb mijn ConnectBox opnieuw gestart, en nu zijn de laatste twee octetten van het CGNAT IPv4-adres anders geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door hkoster1 op 24-10-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

hkoster1 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:03:

[...]
Nee, natuurlijk niet, dat is nu juist de essentie van DS-Lite.
Ik bedoelde lokaal. Vanaf een apparaat op het LAN. Dus 192.168.178.1 of zo iets.

Pagina: 1 ... 90 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.