ff een leipe reactie op het FTP stukje hiervoor:
FTP is inderdaad best wel oud (ik ook al als ik erover nadenk) en het is inderdaad onveilig (ik ben dan persoonlijk wel weer veilig bezig...

.
Maar het feit dat het onveilig is vind ik geweldig.
Ik MOET bestanden uitwisselen met China.
De "great chinese firewall" bestaat echt.
In den beginne wisselden we bestanden uit over een VPN.
Ging 3 dagen goed.
Zoeken, zoeken, zoeken, rare shit, tunnel komt niet eens omhoog, etc etc.
Toen de tunnel met een ander land opgezet binnen 1 van onze locaties en waarempel! Het werkte weer. 4 dagen.
Alles plat, geen tunnel meer op te bouwen.
3de locatie geprobeerd, zelfde ding.
China controleert dus alles. En wat ze niet kunnen controleren, laten ze niet toe.
Nu wisselen we dus netjes bestanden uit via FTP. Ergens voor 100 euro per maand een server in een DC gehangen en voila het loopt als een trein, trekt een beetje langzaam op maar betrouwbaar.als maar kan.
Doen we nu al 3 jaar.
Tunnels zijn ook nog actief, voor wat beheer op afstand want zodra we teveel data overzenden gaan de tunnels eruit, meerdere keren meegemaakt.
Dus, FTP is niet voor niets file transfer protocol.
We zenden bestanden over, met de laagst mogelijke overhead, met de hoogst mogelijke betrouwbaarheid...
En wij houden hem goed in de gaten....
Zodra een vreemd IP adres probeert in te loggen krijgen we al een melding, nog voordat een verkeerd wachtwoord wordt ingetypt.
Maar ja, het is FTP, dus waarom zou china inloggen om te kijken, ze kunnen toch alles onderscheppen.
Maakt ons niets uit, ze kunnen toch niets met die data (gelukkig voor mij).
Zit net te zoeken wie die prachtige rommel heeft gebouwd, zie ik op een website dat FTP nog eerder bestond dat TCP/IP of UDP/IP
http://www.tcpipguide.com...ewHistoryandStandards.htm
Vet toch!
Maar geef toe, het is goed.
Ik ken iig geen ander protocol met minder overhead.... en meer stabiliteit...