Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 19:56:
[...]

Wat is dat nou weer voor onzin? FTP werkt prima voor 't doel waarvoor 't gemaakt is. Het bestaat al een tijdje maar om het ouderwets te noemen gaat me te ver. Het is geen Gopher.
Indien er betere mogelijkheden zijn, waarom dan nog vastklampen aan oude zooi?
CyBeR schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 19:56:
[...]

Precies. En dan hoef je opeens niet zeven kleuren te schijten als je machine toch eens een keer direct aan het internet hangt.
IMO zou dat sowieso geen enkel probleem moeten zijn, maargoed. Da's een utopie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Osiris schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:29:
[...]

Indien er betere mogelijkheden zijn, waarom dan nog vastklampen aan oude zooi?
En welke "betere mogelijkheden" zijn er dan? En zeg niet HTTP want dat is bijna even oud, en bovendien dient dat een compleet ander doel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
SFTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
SFTP is een uitbreiding van SSH, geen los protocol.

Maar als ik je goed begrijp gaat 't je om crypto? Wat is er mis met FTP over TLS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 00:04:
[...]

SFTP is een uitbreiding van SSH, geen los protocol.

Maar als ik je goed begrijp gaat 't je om crypto? Wat is er mis met FTP over TLS?
SSH is één nette, outbound (t.o.v. de client) TCP-verbinding zonder gezeik ende gezeur over ALG's. SSH neemt de authenticatie voor z'n rekening en toevallig nou ook nog eens encryptie. Is dat nou mooi meegenomen :)

Dat het een uitbreiding van het SSH-protocol is, lijkt me niet echt heel erg relevant. Als ik Wikipedia moet geloven is het een door IETF SECSH working group (wat 't ook mag zijn) verzonnen protocol. Niet een of andere 'ranzige hack' ofzo.

Waarom het wiel tweemaal uitvinden als SSH al twee dingen voor je kan fixen? (Authenticatie en encryptie.) Ik zie niet waarom "het is een extensie van SSH" een reden kan zijn waarom het geen goeie FTP-vervanger is.

Oh, het is niet gebonden aan SSH trouwens lees ik, maar kan ook met andere protocollen gebruikt worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 06-08-2010 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 03:24:
SSH is één nette, outbound (t.o.v. de client) TCP-verbinding zonder gezeik ende gezeur over ALG's.
Passive FTP gebruikt toch ook enkel outbound verbindingen? Geen ALGs voor nodig.

Het nadeel van SFTP is volgens mij dat de server-side configuratie lastiger is als je geen system accounts wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Osiris schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 03:24:
Waarom het wiel tweemaal uitvinden als SSH al twee dingen voor je kan fixen? (Authenticatie en encryptie.) Ik zie niet waarom "het is een extensie van SSH" een reden kan zijn waarom het geen goeie FTP-vervanger is.

Oh, het is niet gebonden aan SSH trouwens lees ik, maar kan ook met andere protocollen gebruikt worden.
Omdat geen enkele browser iets kan met SSH of SFTP.
Verder is er nog het probleem dat SFTP (voor zover ik weet) geen "anonymous" mogelijkheid heeft. Je moet dus altijd inloggen voor je iets kan downloaden. Voor publieke ftp servers kan het dus geen vervanging zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Bovendien is SFTP onder OpenSSH niet echt schaalbaar, bij meerdere clients stort de snelheid ontzettend in. FTP (icm TLS) is dus nog zeker wel relevant icm IPv6.

[ Voor 20% gewijzigd door Bigs op 06-08-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:19:
[...]

Omdat geen enkele browser iets kan met SSH of SFTP.
Verder is er nog het probleem dat SFTP (voor zover ik weet) geen "anonymous" mogelijkheid heeft. Je moet dus altijd inloggen voor je iets kan downloaden. Voor publieke ftp servers kan het dus geen vervanging zijn.
En misschien klink ik wel enorm 1992, maar waarom zou je publieke informatie versleutelen? Dat is nodeloos cpu-cycles verbranden!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
_DH schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 01:50:
[...]

En misschien klink ik wel enorm 1992, maar waarom zou je publieke informatie versleutelen? Dat is nodeloos cpu-cycles verbranden!
Inderdaad. Nog iets waar SFTP compleet nutteloos voor is maar waar FTP prima voor werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

CyBeR schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 01:55:
[...]

Inderdaad. Nog iets waar SFTP compleet nutteloos voor is maar waar FTP prima voor werkt.
Ik ben ook geen voorstander van FTP :+

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
_DH schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 02:05:
[...]

Ik ben ook geen voorstander van FTP :+
En waarom jij nou ook weer niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_DH schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 01:50:

Dat informatie publiek beschikbaar is wil nog niet zeggen dat de gebruiker wil dat beheerders van het netwerk tussen server en client weten wat er precies wordt getransporteert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• army
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2023

army

The root of a lot of evil

Bigs schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:47:
Bovendien is SFTP onder OpenSSH niet echt schaalbaar, bij meerdere clients stort de snelheid ontzettend in. FTP (icm TLS) is dus nog zeker wel relevant icm IPv6.
Dit heeft niets met OpenSSH opzich te maken, maar met het gebruik van de ciphers en het wel of niet gebruiken van hardware acceleratie. Dit zal je ook bij HTTPS zien, maar daar zien veel mensen dat er relatief meer tijd gaat zitten in het opbouwen van de sessie ipv wat de transfer zou kosten bij grotere bestanden. Experimenten met HTTP en TLS, en pipelining kunnen mogelijk verbetering brengen in de toekomst en hopelijk kan Apache 2.4 dit bewijs geven als het uitkomt.

Voor OpenSSH en het versnellen ervan heeft oa Sun Microsystems een aantal interessante whitepapers en blogpostings. Zeer zeker de moeite waard om naar te kijken en toe te passen. Het is zeer zeker de moeite waard, want ook wij liepen tegen die problemen aan bij sommige servers met veel inbound of outbound SSH-verkeer.

"I don't have hard drives. I just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers." — ikkenai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:19:
Voor anonymous downloads heb je gewoon HTTP toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:53
Ik krijg net een nieuwe SuperMicro server binnen met IPMI en kom dit in de settings tegen: http://zooi.widodh.nl/images/got/super_micro_ipmi_ipv6.png

Dat was een leuke verrassing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Snow_King schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:58:
Ik krijg net een nieuwe SuperMicro server binnen met IPMI en kom dit in de settings tegen: http://zooi.widodh.nl/images/got/super_micro_ipmi_ipv6.png

Dat was een leuke verrassing!
Dan doen de Dell's ook al een tijdje hoor :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
moto-moi schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 15:06:
[...]

Dan doen de Dell's ook al een tijdje hoor :P
Ik werk nooit met Dell ;) Maar bij SuperMico was het nieuw voor mij dat de IPMI ook IPv6 doet.

Dit is overigens op een H8SGL-F moederbord

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Deel ISP's gaat failliet aan IPv6'
Een aantal zakelijke internet service providers gaat 'op zijn minst' een 'aantal klanten verliezen' doordat ze niet bijtijds IPv6 kunnen bieden aan hun klanten. Dat zegt de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer. 'De isp's die nog niet in IPv6 hebben geïnvesteerd, moeten dat straks van de ene dag op de andere. Terwijl ze in een zakelijk segment zitten met lage marges.'

Volgens Huizer zijn er een 'aantal grote service providers' die 'nog bijna niets, of zelfs helemaal niks hebben gedaan aan IPv6. Dat uitstelgedrag is niet verstandig: 'Partijen die de investeringen in IPv6 voor zich uitschuiven krijgen straks in één keer alles voor hun kiezen.' Het zou de voorzitter van de IPv6 Task Force 'niet verbazen' wanneer een aantal ISP's 'op zijn minst klanten op verliezen en op een gegeven moment failliet gaan. Als je als service provider op dit moment nog niet bezig bent met IPv6 dan ben je geen knip voor je neus waard. Dan ben je echt te laat.'

Klanten van providers die geen IPv6 bieden, zullen zich genoodzaakt zien van provider te veranderen, zo voorspelt de voorzitter. 'Stel je bent hoster voor een bedrijf dat per jaar een paar miljoen euro draait op zijn webdiensten, en zo'n bedrijf heeft ook veel klanten die je website vanaf hun mobiel of vanuit Azië bezoeken. Afrika, India en China hebben geen IPv4-buffer. Dus op het moment dat alle IPv4-adressen op zijn, gaan die allemaal een IPv6-adres gebruiken. Dan zal die klant opeens merken: hé, de groei gaat er bij mij uit, want al die nieuwe gebruikers kunnen mij niet bereiken. Dan heb je een als provider een probleem, denk ik.'

Slim toewijzen

Ook al zijn veel grote toegangsprovider op dit moment nog niet klaar voor IPv6, toch zijn de meeste van hen wel met een goed plan bezig om in de komende jaren IPv6 in te voeren, aldus Huizer. 'KPN bijvoorbeeld heeft een heel gedegen plan, waar ze al jaren mee bezig zijn. Ze hebben er voor gekozen om de overstap naar IPv6 niet van de ene op de andere dag te maken. Dat is veel te duur. Dat is de tactiek die wij al jaren aanraden aan service providers en grote organisaties. Je hoeft niet vanaf vandaag of morgen over te schakelen, maar je moet er nu al wel mee bezig zijn voor elke investering die je doet.'

KPN heeft volgens Huizer alleen 'tussen 2012 en 2013' nog te maken met een 'gat'. 'Maar als je dat slim toewijst, dan is dat eigenlijk niet zo'n groot probleem. Je kunt bijvoorbeeld ip-adressen die alleen intern gebruikt worden voorlopig op IPv4 laten. Dus je begint aan de buitenkant, dan alle modems van gebruikers, enzovoort. Maar zorg bij alle nieuwe aankopen dat ze IPv6 ondersteunen. Als je dat jarenlang doet, kun je die functionaliteit aanzetten zonder dat je enorme investeringen hoeft te doen in één keer.'

Xs4all is klaar voor IPv6

De voorzitter van de IPv6 Task Force roemt de aanpak van BIT, die al helemaal klaar is en 'niet voor niets de IPv6 Awards gewonnen heeft.' De provider besteedde het gewonnen geld om hun klanten een gratis IPv6-router aan te bieden. Ook xs4all 'heeft het slim gedaan. Die is er op tijd klaar voor, ook voor de zakelijke markt.' Huizer, die eveneens directeur kennis is bij TNO Informatie- en Communicatietechnologie, verwacht hoe dan ook bij de volgende IPv6-meting van TNO over een half jaar een 'forse groei' te zien in het aantal Nederlandse providers dat zijn klanten IPv6-verbindingen kan bieden: 'Omdat er toch een boel partijen zijn die hier wel hard mee bezig zijn.'

De Internet Assigned Numbers Authority (IANA), de organisatie die wereldwijd is belast met de toewijzing van de numerieke ip-adressen, is naar schatting op 18 juni 2011 door zijn buffer heen.
Waarom doen ze dat ene nou niet wat onderaan een vorig IPv6 artikel stond, wie weet helpt dat echt om iedereen zo ver te krijgen dat IPv6 wat rapper ingevoerd wordt :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Snow_King
Raven schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 18:17:
Waarom doen ze dat ene nou niet wat onderaan een vorig IPv6 artikel stond, wie weet helpt dat echt om iedereen zo ver te krijgen dat IPv6 wat rapper ingevoerd wordt :P
Free pr0n over IPv6?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat ja ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

ff een leipe reactie op het FTP stukje hiervoor:
FTP is inderdaad best wel oud (ik ook al als ik erover nadenk) en het is inderdaad onveilig (ik ben dan persoonlijk wel weer veilig bezig... :*) .
Maar het feit dat het onveilig is vind ik geweldig.

Ik MOET bestanden uitwisselen met China.
De "great chinese firewall" bestaat echt.
In den beginne wisselden we bestanden uit over een VPN.
Ging 3 dagen goed.
Zoeken, zoeken, zoeken, rare shit, tunnel komt niet eens omhoog, etc etc.
Toen de tunnel met een ander land opgezet binnen 1 van onze locaties en waarempel! Het werkte weer. 4 dagen.
Alles plat, geen tunnel meer op te bouwen.
3de locatie geprobeerd, zelfde ding.

China controleert dus alles. En wat ze niet kunnen controleren, laten ze niet toe.
Nu wisselen we dus netjes bestanden uit via FTP. Ergens voor 100 euro per maand een server in een DC gehangen en voila het loopt als een trein, trekt een beetje langzaam op maar betrouwbaar.als maar kan.
Doen we nu al 3 jaar.
Tunnels zijn ook nog actief, voor wat beheer op afstand want zodra we teveel data overzenden gaan de tunnels eruit, meerdere keren meegemaakt.

Dus, FTP is niet voor niets file transfer protocol.
We zenden bestanden over, met de laagst mogelijke overhead, met de hoogst mogelijke betrouwbaarheid...
En wij houden hem goed in de gaten....
Zodra een vreemd IP adres probeert in te loggen krijgen we al een melding, nog voordat een verkeerd wachtwoord wordt ingetypt.
Maar ja, het is FTP, dus waarom zou china inloggen om te kijken, ze kunnen toch alles onderscheppen.
Maakt ons niets uit, ze kunnen toch niets met die data (gelukkig voor mij).

Zit net te zoeken wie die prachtige rommel heeft gebouwd, zie ik op een website dat FTP nog eerder bestond dat TCP/IP of UDP/IP
http://www.tcpipguide.com...ewHistoryandStandards.htm

Vet toch!

Maar geef toe, het is goed.
Ik ken iig geen ander protocol met minder overhead.... en meer stabiliteit...

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mookie schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 03:45:
ff een leipe reactie op het FTP stukje hiervoor:
Zodra een vreemd IP adres probeert in te loggen krijgen we al een melding, nog voordat een verkeerd wachtwoord wordt ingetypt.
Wordt je daar niet gek van?
Of wordt FTP tegenwoordig niet meer zoveel gescand als SSH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:41:
[...]

Nog wel wat, volgens mijn logs. Maar 't valt mee tegenwoordig. Dit zijn de enige login fails gisteren die niet even later alsnog inlogden met een bestaand account (i.e., waar ze niet gewoon 't ww verkeerd hadden.):
code:
1
2
Sat Aug  7 20:00:44 2010 [pid 19043] [anonymous] FAIL LOGIN: Client "::ffff:109.193.105.168"
Sat Aug  7 20:03:13 2010 [pid 19069] [anonymous] FAIL LOGIN: Client "::ffff:109.193.105.168"

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeR op 13-08-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 11:41:
[...]

Ik bedoelde, als een vreemd IP adres een bekende/echte gebruikersnaam intypt.
Ongeacht of die het juiste wachtwoord intypt, dan krijgen we daar een melding van.
Het gewone scannen gebeurt inderdaad nog steeds, daar wil je geen meldingen van krijgen....

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mookie schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 16:08:
[...]

Ik bedoelde, als een vreemd IP adres een bekende/echte gebruikersnaam intypt.
Ongeacht of die het juiste wachtwoord intypt, dan krijgen we daar een melding van.
Het gewone scannen gebeurt inderdaad nog steeds, daar wil je geen meldingen van krijgen....
Oh, zo. Dat klinkt handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 10:26
Semi-ontopic.. Ik heb een tunneltje bij Sixxs, maar sinds vanmorgen doet ie het niet meer. Ik kan ook de sixxs website niet benaderen. Is it just me? :+ Op http://downforeveryoneorjustme.com/ krijg ik wel "It's just you. http://sixxs.net is up." te zien, maar als ik er zelf heen wil krijg ik een 504 gateway timeout..

Zo kom ik natuurlijk nooit aan een stabiele tunnel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sixxs site doet het bij mij ook niet, maar m'n tunnel werkt prima.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheeppower
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 09:50
AlterMann schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 18:23:
Semi-ontopic.. Ik heb een tunneltje bij Sixxs, maar sinds vanmorgen doet ie het niet meer. Ik kan ook de sixxs website niet benaderen. Is it just me? :+ Op http://downforeveryoneorjustme.com/ krijg ik wel "It's just you. http://sixxs.net is up." te zien, maar als ik er zelf heen wil krijg ik een 504 gateway timeout..

Zo kom ik natuurlijk nooit aan een stabiele tunnel :P
Bij mij ligt het er ook uit. Ik kan verder geen info vinden (mede omdat de site ook voor mij niet bereikbaar is) dus ik dacht dat het in eerste instantie aan mij lag. Ik kan wel pingen naar de site (vandaar het "It's just you" bericht). Ik verwacht dat ze pas na het weekend er aan gaan werken (mits het probleem daar ligt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Ik merkte het ook pas nadat ik Aiccu heb gerestart probeerde te restarten :+
Gelukkig heb ik net een backuptunneltje aangemaakt, dus ik kan nog wel ipv6-internetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Site is deels terug nu maar als je naar iets kijkt wat een db gebruikt (forum / inloggen) krijg je: SixXS is in maintenance mode

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een nieuw ADSL-modem/router aanschaffen voor mijn ouders en een router voor mezelf. Deze laatste wordt aangesloten op een kabelmodem. Graag zou ik er een toch wel een aantal jaar mee vooruit willen. Moet ik rekening houden met IPv6 ondersteuning? Wat gebeurt er op het moment dat mijn provider overstapt naar IPv6? Kan ik mijn router dan weggooien als hij geen IPv6 ondersteunt? Of is de verwachting dat alle routerfabrikanten binnenkort nieuwe firmware uitbreiden die zowel IPv4 als IPv6 ondersteunen?

Ik kan erg weinig IPv6-informatie gericht op consumenten vinden op internet. Je hoort wel in het nieuws dat we waarschijnlijk binnen een jaar door onze IPv4 adressen heen zijn, maar nergens is te vinden wat je hier als consument nou mee moet. Het enige dat ik kan vinden is dat mijn OS (Windows XP) er standaard niet mee om kan gaan en ik dus iets moet downloaden en dat de meeste routers IPv6 nog niet ondersteunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Overheid is bezig met IPv6-inhaalslag
Departementen maken noodplannen

Sinds de Tweede Kamer in het voorjaar van 2010 een motie aannam om IPv6 verplicht te stellen bij overheidsaanbestedingen, is een aantal departementen wakker geschrokken. Dat zegt de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer. 'Ze hebben echt wat in te halen en moeten nu noodplannen maken: hoe maak ik eerst de buitenkant geschikt voor IPv6 en hoe werk ik daarna naar binnen toe, zodat investeringen zo beperkt mogelijk blijven.'

'Een aantal departementen, die nog nooit over IPv6 hadden nagedacht, komt nu in actie', vertelt Huizer. Volgens de voorzitter van de IPv6 Task Force is een aantal departementen wakker geschrokken door de motie die Martijn van Dam van de PvdA en Arda Gerkens van de SP in maart 2010 indienden. 'Ik ben sindsdien uitgenodigd bij allerlei overheidsorganisaties, waaronder de Raad van State. Daarnaast heb ik de cio's van alle departementen voorgelicht. Wel triest dat sommige departementen van die motie schrokken. Ze hadden al lang met IPv6 bezig moeten zijn.'

Volgens Huizer geldt het schrikeffect niet voor alle departementen. 'Bijvoorbeeld het ministerie van Algemene Zaken heeft Rijksoverheid.nl van het begin af aan ontwikkeld op IPv6. Voor de nieuwe uniforme werkplek geldt hetzelfde. Op een paar punten loopt de overheid nog achter, maar op een paar dus ook heel erg voor ten opzichte van het bedrijfsleven.'
Marketing toont interesse voor IPv6

Huizer is erg blij met het verplicht stellen van IPv6 bij aanbestedingen. 'Vanaf november 2010 staat IPv6 op de verplichte aanschaflijst. Dat betekent dat je als centrale overheid niks mag aanschaffen zonder IPv6, tenzij je daar een heel goed verhaal bij hebt', legt de voorzitter uit.

'Daardoor dwingen de overheid het bedrijfsleven tot wat positievere actie. KPN bijvoorbeeld was eerst uit pure noodzaak bezig met IPv6, maar nu zie je dat de marketingmensen zeggen: wij moeten IPv6 ondersteunen, anders kunnen we geen diensten aan de overheid leveren. En dan komt er opeens ook meer budget voor IPv6-projecten.'
Volgensmij gaat het de goede kant op nu :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:11

Roetzen

he.net Certified Sage

Volgens mij ook, maar het is allemaal wel behoorlijk laat. ;(

Ik vraag me overigens af, of wanneer ik in het lokale netwerk IP6 invoer, of ik dan ook de switches moet vervangen. Dat ik een andere router nodig heb, is me duidelijk. Dat ik de kabeltjes niet hoef te vervangen ook. Maar hoe zit het met switches, zijn die IPv6 aware of werken die op een andere layer?

[ Voor 28% gewijzigd door Roetzen op 17-08-2010 17:52 ]

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm....

Voor zover ik weet sturen switches de pakketjes door op basis van een MAC-adres, daar komt dus geen IPadres bij kijken. Maar ik kan me vergissen.
edit: even geGoogled. Voor zover ik kan zien moet IPv6 verkeer geen probleem zijn, het enigste dat problematisch zou kunnen zijn is dat een managed switch een firmwareupdate nodig zal hebben om die per IPv6 te kunnen bereiken.

[ Voor 51% gewijzigd door Raven op 17-08-2010 18:40 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Klopt Raven, tenzij je een layer-3-switch hebt :+ (Logischerwijs.)

Maar al het huis-tuin-en-keuken-zooi, as in, unmanaged "prik er een paar UTP-tjes in en je hebt een thuisnetwerkje JEEEJ" is gewoon layer 2, MAC-address-based switching idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je was net voor mijn edit, kleine aanvulling erbij :P

Maw, de consumenten/)bedrijven misschien ook?) die "gewone" switches gebruiken hoeven zich dus geen zorgen te maken, de mensen met managed/managable switches misschien wel...

[ Voor 64% gewijzigd door Raven op 17-08-2010 18:42 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Raven schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:41:
Je was net voor mijn edit, kleine aanvulling erbij :P

Maw, de consumenten/)bedrijven misschien ook?) die "gewone" switches gebruiken hoeven zich dus geen zorgen te maken, de mensen met managed/managable switches misschien wel...
Een managed switch houdt ook niet ineens op met werken als er IPv6 doorheen gestuurd wordt. Alleen zal de management interface bijvoorbeeld alleen over IPv4 bereikbaar zijn, wat dus betekent dat de beheerder van de switch moet zorgen dat ie minstens 1 machine heeft die nog IPv4 ondersteunt om de switch mee te beheren. Aangezien we voorlopig echt nog wel een hele tijd dual stack zullen draaien is dat geen enkel probleem.

De enige apparatuur die vervangen moet worden is apparatuur die echt functionaliteit op de IP laag biedt (en waarvan die functionaliteit ook gebruikt wordt natuurlijk).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar doelde ik op ;) , al had ik wat duidelijker kunnen zijn :$

Routers, modems dus (en uiteraard de AP's, printers(ervers) e.d. ook).
Trouwens wel jammer dat pfSense nog geen IPv6 (out of the box) ondersteund...

[ Voor 62% gewijzigd door Raven op 17-08-2010 20:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Zoiets vermoedde ik al. Allen dank voor de antwoorden. Ik kan dus upgraden/vervangen switches van mijn lijstje schrappen.

Ik heb geen gemanagede switches. Maar ik heb wel een Belkin Mimo G+ wireless router die ik als dom accesspoint gebruik. Zou die het ook blijven doen met IPv6? Uiteraard moet ik het management dan wel via IP4 doen, maar inderdaad, zoals gezegd, we zullen nog wel heel lang dual stack blijven draaien. Langer dan dat die Belkin nog meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Volgens mij doet een Access Point ook vrij weinig op de IP laag. Ik heb een "oud" 54g access point van 3com en ik kan prima IPv6 gebruiken over WiFi. Dus ik denk dat jouw Belkin ook geen problemen zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar dan heb je wel weer het punt van, is de webinterface voor de instellingen (indien nodig) dan nog bereikbaar. Maar een beetje fatsoenlijke custom firmware heeft IPv6 er wel in denk ik :)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat wordt pas een issue als je 100% IPv6 only aan de slag gaat. Als je nu wilt zorgen dat je netwerk geschikt is om IPv6 te gaan gebruiken, dan moet je in eerste instantie alleen die dingen vervangen die de uitrol van IPv6 blokkeren. Dat je voor je access point een IPv4 machine beschikbaar moet houden om hem te beheren betekent niet dat je geen IPv6 kan uitrollen. Zelfs al krijg je van je provider geen IPv4 adres meer en heb je een router die alleen IPv6 ondersteunt en geen IPv4 DHCP server meer biedt, dan nog kan je simpel statisch een IPv4 IP aan een PC toekennen voor het managen van dat AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

O ja, forgot about that :P
Maar zou je dan hetzelfde kunnen doen bij managed switches?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja. Bij alles. Een ap is ook maar gewoon een soort wireless hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Raven schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 10:28:
O ja, forgot about that :P
Maar zou je dan hetzelfde kunnen doen bij managed switches?
Ja natuurlijk, en dat zei ik dus ook al in Orion84 in "Het grote IPv6 topic" ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Orion84 op 18-08-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Woops, dat stukje gemist :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Orion84 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 09:02:
Volgens mij doet een Access Point ook vrij weinig op de IP laag. Ik heb een "oud" 54g access point van 3com en ik kan prima IPv6 gebruiken over WiFi. Dus ik denk dat jouw Belkin ook geen problemen zal geven.
En hoe zit het met het wifi kaartje inde laptop? Doet dat ook niks op de IP laag? Moet de driver worden vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Geen idee, maar ik ben nog geen netwerkkaart tegengekomen die problemen gaf. Niet met 7 jaar oude wifi adapters in laptops en ook niet met nog oudere LAN kaartjes in mijn linux router. Ik weet niet of het voor elke netwerkkaart geldt, maar volgens mij is het hele IP gebeuren iets wat vooral door het besturingssysteem wordt afgehandeld, niet door de netwerkadapter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

De reden dat ik speciaal naar het wifi kaartje vroeg is, omdat de wifi kaartjes - in tegenstelling tot ethernet kaartjes - ook nog hulpprogammatjes hebben om netwerken op te zoeken en met een specifiek netwerk verbinding te maken.
Maar aangezien ik daar nog nooit een IP adres gezien heb, de netwerken worden geïdentificeerd met SSID en MAC adres, zal dat ook wel allemaal layer2 zijn.

Edit: Wat ik nog vergat te vermelden is dat ik ook nog een FON access punt heb staan. Maar daarvoor heb ik de hoop opgegeven. IPv6 heeft nul prioriteit bij FON en ze doen sowieso geen upgrades meer voor de oudere modellen.

Nou ja, FON is toch zo goed als dood. Ze weten het alleen zelf nog niet. })
http://www.vlist.org/fon/4yrsltr.htm

[ Voor 31% gewijzigd door Roetzen op 18-08-2010 19:19 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

IPv6 heeft te weinig toeters en bellen
Achteraf gezien had het IPv6-protocol meer extra's moeten hebben. Dat zegt de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer, die in 1995 namens de de Internet Engineering Task Force (EITF) mede-verantwoordelijk was voor de selectie van het huidige IPv6-protocol. 'We hadden er meer toeters en bellen in moeten stoppen. We hebben dat toen, onder druk van de providers, niet gedaan. Daar hebben we nu wel spijt van.'

Begin jaren negentig zat Huizer namens IETF in de stuurgroep die een keuze moest maken tussen verschillende IPv6-alternatieven. 'In het protocol dat we kozen, zaten niet veel moderniteiten. Alle andere voorgestelde protocollen hadden wel vernieuwende dingen', vertelt Huizer.

'Dat we niet voor deze ontwerpen gekozen hebben, is met name onder druk van de internet service providers geweest. Zij vonden dat als er te veel nieuwe dingen in zaten, het voor hen te ingewikkeld werd: de investering op het gebied van apparatuur en personeel zou te groot worden. Het wrange is dat juist het gebrek aan nieuwe eigenschappen de afgelopen jaren één van de zwaarste argumenten van isp's is geweest om niet te implementeren. Dat heeft me wel geleerd dat als ik in de toekomst weer zo'n keuze moet maken, ik daar anders mee zal omgaan.'

Routering en prioritering

Eén van de functionaliteiten die nuttig zouden zijn geweest is volgens Huizer een 'heel ander routeringssysteem, waarbij de routering in het adres zelf is opgeslagen.' Ook een mechanisme voor het verlenen van prioriteit voor bepaalde datastromen zou handig zijn geweest volgens de voorzitter van de IPv6 Task Force.

'We doen tegenwoordig heel veel streaming over IP. Daar is IP eigenlijk helemaal niet zo geschikt voor, het digital video broadcast protocol is veel geschikter. Maar goed, internet is veel goedkoper, dus er wordt toch veel video over internet verstuurd. Als we dat toentertijd hadden geweten, hadden we bijvoorbeeld een prioriteitsmechanisme in kunnen inbouwen. Nu regelt iedereen dat lokaal in zijn router: e-mail wordt iets langer tegengehouden en streaming gaat voor. Maar je had het kunnen inbakken in het protocol.'

Backwards compatibel

Volgens Huizer was het, ook achteraf, niet mogelijk geweest om IPv6 backwards compatibel te maken, zodat ook IPv4-servers ook over IPv6 bezocht kunnen worden. 'Dan moet je met alle slechte implementaties van IPv4 in de wereld, en dat zijn er heel veel, rekening houden. En dat gaat gewoon niet.'

Huizer: 'Er zijn te veel partijen die IP-functionaliteit heel dom hebben geïmplementeerd in allerlei software en apparatuur. Die kijken alleen naar de eerste vier bytes voor een IP-adres, punt. Dan kun je nog zo proberen backwards compatible te zijn, als programmatuur alleen in de eerste vier bytes kijkt, dan kun je daar niet over een IPv6-verbinding mee communiceren. Dat werkt gewoon niet.'

Alternatieven

Hoe dan ook, we zullen het moeten doen met de IPv6-versie die nu op tafel legt, zo legde Huizer al eerder uit aan Computable: 'Ik kan best wel alternatieven voor IPv6 bedenken, maar voordat die uitgewerkt zijn, gestandaardiseerd en geïmplementeerd in alle apparatuur, zijn we weer twintig jaar verder. En die hebben we niet. We hadden altijd gedacht dat IPv6 langzaam zou toenemen, en dat iedereen op IPv6 zou draaien voordat de IPv4-adressen op zouden zijn. Maar we moeten nu nog aan die transitie beginnen en er zijn al bijna geen IPv4-adressen meer.'

De Internet Assigned Numbers Authority (IANA), de organisatie die wereldwijd is belast met de toewijzing van de numerieke ip-adressen, is naar schatting op 29 mei 2011 door zijn buffer heen.
IPv4-adressen zijn 29 mei 2011 op
Over ongeveer tien maanden is de voorraad IPv4-adressen definitief opgedroogd. Dat voorspelt het Asia Pacific Network Information Centre (APNIC) in het Australische Brisbane. De instelling schreef een script dat voorspelt hoeveel IPv4-adressen nog beschikbaar zijn. Het programma maakt onderscheid tussen de adressen die door de IANA (Internet Assigned Numbers Authority) en door de vijf regionale internetregistries (RIPE, ARIN, LACNIC, APNIC en AFRINIC) worden uitgegeven.

In de derde week van augustus maakte de voorraad IPv4-adressen opeens een duikeling. Waar op 12 augustus nog een einddatum van 18 juni werd voorspeld, lag een week later die einddatum op 29 mei. Toch is er niets ongewoons aan de hand, verklaart de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer: 'De IANA deelt haar adressen uit in blokken (/8 heet dat). Dat doet ze al jaren en nu ook. Alleen nu heeft elk blok relatief (procentueel gezien dus) meer impact. Vorige week deelde de IANA 2 blokken uit aan APNIC (Asian Pacific). Dat is een normale standaard toewijzing (nog geen indicatie van hamsteren), maar de relatieve impact is opeens enorm. Dat zie je nu terug in de korte termijn-extrapolatie.'

Veel grote providers nog niet klaar

De laatste adressen uit de wereldwijde voorraad worden door de IANA verdeeld onder de vijf regionale registries. Die gebruiken ze vooral om nieuwe en bestaande ondernemingen en internet service providers van adressen te voorzien. Deze organisaties moeten opvolger IPv6 dan wel invoeren of al hebben ingevoerd om nog aanspraak te maken op de laatste IPv4-adressen.
In Nederland zijn veel grotere internet service providers nog niet klaar voor het invoeren en aanbieden van IPv6 aan zakelijke klanten. Een enkeling biedt zijn klanten een gratis IPv6-modem. Voor veel bedrijven zou een overstap naar het nieuwe protocol worden belemmerd doordat IPv6-modems te duur zijn. Er zijn ook andere redenen om nog niet over te stappen. Veel websitebeheerders maken zich nog niet druk om de kwestie. Slechts weinig netwerkbeheerders zijn voorbereid op IPv6.

Oscar Wilde

• Osiris
  • Niet online
Van Wikipedia:
Options extensibility

IPv4 has a fixed size (40 octets) of option parameters. In IPv6, options are implemented as additional extension headers after the IPv6 header, which limits their size only by the size of an entire packet. The extension header mechanism allows IPv6 to be easily 'extended' to support future services for QoS, security, mobility, etc. without a redesign of the basic protocol.[1]
Dus dat kan er gewoon nog bij in? Waar zeurt die vent over? Ok ok, dat moet ik even nuanceren. In RFC 2460 lees ik dat al die extra headers pas gelezen worden door de ontvanger en niet door tussenliggende hops. :+ Dus dan heb je er inderdaad niet zo veel aan.

Echter, uit diezelfde RFC:
7. Traffic Classes

The 8-bit Traffic Class field in the IPv6 header is available for use
by originating nodes and/or forwarding routers to identify and
distinguish between different classes or priorities of IPv6 packets.

[ Voor 24% gewijzigd door Osiris op 19-08-2010 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Raven schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:53:
In de derde week van augustus maakte de voorraad IPv4-adressen opeens een duikeling. Waar op 12 augustus nog een einddatum van 18 juni werd voorspeld, lag een week later die einddatum op 29 mei.
Het opvallende is dat de raming van Lagerholm http://www.ipv4depletion.com/?page_id=4 juist langzaam vooruit kruipt. Die staat nu op begin april 2011. De ramingen van Huston en Lagerholm komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Waar ze ooit bijna een jaar verschilden, is het verschil nu minder dan twee maanden.

Nog een indicatie dat het einde nadert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Misschien is het handig al er vast over IPv8 nagedacht wordt.

Als er wordt gevonden dat er veel features missen moeten ze daar nu op inspringen.
Wellicht dat de transitie van IPv8 dan iets sneller kan dan van IPv4 naar IPv6.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Wat is er mis met IPv7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

7 is oneven. kennelijk worden de oneven versienummers overgeslagen. :)

Maar nee, er moet nu niet nog meer tijd verbeuzeld worden met praten. IPv6 moet nu gewoon ingevoerd worden zonder gezeur over details die achteraf beter hadden gekund. Daar hebben we twintig jaar de tijd voor gehad. Het wordt nu echt hoog tijd voor actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Nee, men begon bij ipv4 te tellen omdat 1 - 3 bestond uit diens voorlopers (afaik heette dat toen allemaal TCP?). Versie 5 aimde meer op het overbrengen van video, maar men is met de ontwikkeling daarvan gestaakt toen ipv6 in zicht kwam omdat dat (voor een groot gedeelte) _ook_ de functionaliteit va ipv5 bevatte.

Volgende versie kan dus gewoon ipv7 heten, of 6.1...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
Zo, per vandaag draag ik ook mijn steentje bij aan IPv6. Ik ben van Sixxs overgestapt naar Hurricane waar ik wel zonder gezeur direct een eigen /64 kreeg. Werkstation, laptop, web- en mailserver.. allemaal over op IPv6. Wel nog door een tunneltje, maarja, het begin is er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@freakingme: Ach het was maar een grapje. :)

Maar nu je er toch over begint....

Er zijn nooit protocollen geweest genaamd IPv1, IPv2, IPv3 of IPv5. Alles van voor IPv4 had het IP en het TCP deel nog niet gescheiden. IP is als zelfstandig protocol begonnen met versie 4. Wat het cijfer 5 in het eerste byte van de header droeg was het InterNet Stream Protocol. Geen opvolger van IPv4 en nooit in gebruik genomen. Ofwel overgeslagen.

Het staat allemaal uitgelegd op pagina 20 en 21 van het zeer informatieve boek The Second Internet van Lawrence Hughes, dat gratis is the downloaden van de site van infoweapons of de site van SIXXS.

Echt een aanrader. Ik vond er ook het antwoord op mijn eerder gestelde vraag over switches en IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
wat een geneuzel zeg dat IPV6 niet goed genoeg is voor een hoop dingen. IPv4 voldoet eigenlijk al prima er zijn enkel te weinig adressen en dat wordt prima opgelost met ipv6. Streaming zoals youtube is naar mijn mening helemaal geen streaming omdat je het op elke moment kan starten en stoppen. Voor live radio/televisie is multicast nu prima geschikt. Het is alleen nogal lastig om dat cross provider op te bouwen maar het kan wel.

Er zijn 2 soorten extension headers
* Destination Options: Contains options that are intended only for the ultimate destination of the datagram (and perhaps a set of routers specified in a Routing header, if present).

* Hop-By-Hop Options: Contains options that carry information for every device (router) between the source and destination.

Met die Hop-by-hop kan je dus prima route optie meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
Nouja, om ruimtegebrek het enige probleem van ipv4 te noemen...

Met ipv4 heb je voor ieder blok een aparte entry in je routeringstabel nodig, met ipv6 alleen nog maar voor de PI spaces (die RIPE dan ook liever niet uitdeelt). Hoe groter je routeringstabel, des te langzamer het zaakje wordt...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat is in feite ook te wijten aan het ruimtegebrek. Voor IPv4 was het, voor zover mij bekend, oorspronkelijk ook het idee dat er hiërarchisch gerouteerd zou kunnen worden. Echter is een hiërarchische verdeling van IP adressen verre van efficiënt, en dus zijn er allerlei blokken uitgedeeld op plekken "waar ze niet horen", wat dus tot extra regels in de route tabellen leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Over die routingtables maak ik me eigenlijk niet zo veel zorgen. Op dit moment zitten we op 300000 routes denk ik en dat gaat ook prima allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Geof Huston maakt zich wel zorgen, de BGP routing tabel groeit exponentieel.
Afbeeldingslocatie: http://bgp.potaroo.net/bgprpts/bgp-active.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zegt dat dat exponentieel is? De "exponentiële stijging" kan ook weer afvlakken. Sterker nog, dat zal zéker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
En bovendien is die lijn bij lange na niet exponentieel. Bij benadering hoogstens lineair, vanaf ongeveer 2003.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, altijd leuk, een grafiek pakken en dan een exponentiële trend zien, omdat je die graag wil zien omdat het bij je standpunt past. Herinnert me aan al die discussie over global warming en zo, daar kwam dat ook nog wel eens langs.

Ik weet niet naar wat voor grafiek ik nu precies zit te kijken, maar dat laatste stuk ziet er toch echt niet exponentieel uit. Het groeit wat harder als in de jaren negentig, maar om nou te zeggen dat de lijn de laatste 5 jaar nog steiler wordt? Het steilste punt lijkt me zo op het oog ergens rond 2007 te zitten, daarna blijft het een beetje lineair doorgroeien.

Edit: wat de heren hierboven dus ook al opmerken :P

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 20-08-2010 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
lekker belangrijk zolang de CPU speed en daarmee de routingcapaciteiten van routers ook maar met dezelfde factor blijven groeien maakt het dus geen drol uit.

Ik weet niet wat voor algoritmes je hebt om een een waarde in een tabel op te zoeken maar daar heb je vast intelligente dingen voor dat je niet elke waarde hoeft te checken.
Routers werken namelijk gewoon met een tabel met als key de destination hieruit volgende dan direct de waardes van uitgaande interface en nog wat andere meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 16:51:
Wie zegt dat dat exponentieel is? De "exponentiële stijging" kan ook weer afvlakken. Sterker nog, dat zal zéker gebeuren.
Natuurlijk gebeurt dat. Als straks de IPv4 adressen op zijn, zal de IPv6 BGP routing tabel ook niet meer groeien. De wal keert het schip.

Neemt niet weg dat met IPv6 de routing aanzienljk eenvoudiger en efficienter wordt. De prijs is inderdaad dat er niet "efficient" met de adresruimte omgesprongen wordt. Het meeste wordt nooit gebruikt. Maar dat is alleen een probleem als er schaarste is. En die is er dan niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:03:
lekker belangrijk zolang de CPU speed en daarmee de routingcapaciteiten van routers ook maar met dezelfde factor blijven groeien maakt het dus geen drol uit.

Ik weet niet wat voor algoritmes je hebt om een een waarde in een tabel op te zoeken maar daar heb je vast intelligente dingen voor dat je niet elke waarde hoeft te checken.
Routers werken namelijk gewoon met een tabel met als key de destination hieruit volgende dan direct de waardes van uitgaande interface en nog wat andere meuk.
Wikipedia: Content-addressable memory en dan specifiek TCAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ah daarom heet het een cam tabel op een ouwe gare catalyst switch :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

TrailBlazer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 17:03:
Maar dan moet je wel om de paar jaar alle routers vervangen om bij te blijven. Niet echt fijn als je er een boel hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:30:
[...]

Maar dan moet je wel om de paar jaar alle routers vervangen om bij te blijven. Niet echt fijn als je er een boel hebt...
Dat is nou eenmaal onderdeel van het groeien van het internet. Je kunt niet voor eeuwig quagga op je 486 blijven draaien.

Bovendien hoef je alleen die routers te upgraden die een full view hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik weet uit ervaring dat de meeste routers geen kick ass CPU erin hebben en het over het algemeen prima doen. Voor de packetforwarding heeft die router ook zijn CPU helemaal niet nodig. Enkel als er een change in de topologie is moet er het een en ander doorgerekend worden. Als er wat netter gesumariseerd wordt valt dat ook allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

CyBeR schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:32:
[...]
Dat is nou eenmaal onderdeel van het groeien van het internet.
Het zou niet hoeven. In een goed schaalbaar netwerk is de moeite die je moet doen om te routen minder dan lineair met het aantal nodes. In het ideale geval logaritmisch. Met de hyrachische structuur van IPv6 kun je aardig in de buurt komen.
Bovendien hoef je alleen die routers te upgraden die een full view hebben.
Dat is ook weer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Om op de routers in te springen, er zijn zelfs al partijen die geen /24 accepteren wanneer je deze announced, dit om geheugen verbruik te voorkomen.

Meen dat ze minimaal een /22 willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Run op IPv4-adressen op komst
In de komende maanden zullen providers beginnen met het hamsteren van IPv4-adressen. Daardoor zal de nog bestaande voorraad van deze adressen sneller opraken dan verwacht. Dit vreest de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer.

'Tot nu toe verloopt de curve die het opraken van de IPv4-adressen beschrijft nog heel regelmatig. Er zitten geen gekke sprongen in', legt Huizer uit. 'Ik verwacht die het komende jaar wel, omdat steeds meer providers de urgentie beseffen van het probleem. Een deel van hen zal aan het hamsteren slaan. Dat mag niet, en de regionale internetregistries (RIR's) proberen daar ook strikt de hand in te houden: je moet een plan indienen, waarin je onder meer moet uitleggen waarom je op korte termijn extra adressen nodig hebt. Maar het vermoeden bestaat onder IPv6-experts dat providers die plannen gaan proberen te faken, om zo te proberen op het laatste nippertje extra adressen binnen te slepen. Ik ben dus bang dat de huidige voorspelling, dat de IPv4-adressen op 30 mei op zijn, te optimistisch is. Die gaat er namelijk van uit dat er een natuurlijk verloop is. Terwijl ik het gevoel heb dat die disruptie er al aan zit te komen.'

Buffer zet geen zoden aan de dijk
Huizer: 'Er wordt wel eens gezegd: als de IPv4-adressen op zijn, dan zit er nog altijd wat in de buffer van RIPE NCC [de RIR voor Europa, red.]. Maar er zit heel weinig in die buffer.' APNIC, de RIR voor Azië en Australië, voorspelt dat de datum waarop de eerste RIR door zijn IPv4-voorraad heen is, ligt op 31 januari 2012. De IANA zal naar schatting op 30 mei door zijn IPv4-voorraad heen zijn.

De instelling schreef een script dat voorspelt hoeveel IPv4-adressen nog beschikbaar zijn. Het programma maakt onderscheid tussen de adressen die door de IANA (Internet Assigned Numbers Authority) worden uitgegeven, en door de vijf regionale internetregistries. De Internet Assigned Numbers Authority (IANA) verdeelt de IPv4-adressen wereldwijd onder vijf regionale internetregistries: RIPE (Europa), ARIN (Noord-Amerika), LACNIC (Latijns-Amerika), APNIC (Azië en Australië) en AFRINIC (Afrika).
Vijf extra redenen voor implementatie IPv6
even klein stukje gekopieerd:
'Via mobile ip kun je van draadloos netwerk veranderen zonder dat je verbinding afgebroken wordt. Dat betekent dat als je bijvoorbeeld eerst bent aangelogd op het draadloze bedrijfsnetwerk en dan overschakelt op umts, je toch hetzelfde ip-adres houdt. Nu verandert dat ip-adres nog in zulke gevallen. En dat heeft als consequentie dat wanneer je een video aan het kijken bent, die video stopt totdat je een nieuw IP-adres hebt gekregen. Dus nu moet je nog eerst die video opnieuw opstarten en doorscrollen naar waar je gebleven ben. Bij IPv6 kan je de videostream gewoon door laten lopen. Die datastroom volgt een heel andere route, maar hij kan door blijven lopen. Ook je vpn-verbinding blijft gewoon overeind.'
Hoe willen ze dat voor elkaar krijgen dan? Je gaat dan ineens online via een totaal andere verbinding die (toch) een ander IPv6 adres heeft(?):S

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 24-08-2010 20:05 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Raven schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:02:

Hoe willen ze dat voor elkaar krijgen dan? Je gaat dan ineens online via een totaal andere verbinding die (toch) een ander IPv6 adres heeft(?):S
Mobile IP dus. Daar zit een tunnelingtruukje onder.

Wikipedia: Mobile IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
Door middel van Mobile IPv6. Ik heb zelf alleen de theorie gelezen, nog nooit in werking gezien.

Wellicht iemand hier die er meer over weet?

EDIT: Kom net nog tegen: http://tldp.org/HOWTO/Mobile-IPv6-HOWTO/

[ Voor 7% gewijzigd door Snow_King op 24-08-2010 20:10 . Reden: Link naar tldp.org ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Run op IPv4-adressen op komst

In de komende maanden zullen providers beginnen met het hamsteren van IPv4-adressen. Daardoor zal de nog bestaande voorraad van deze adressen sneller opraken dan verwacht. Dit vreest de voorzitter van de Nederlandse IPv6 Task Force Erik Huizer.
Ach, de mogelijkheid van zo'n last minute run wordt al jaren genoemd. Ik denk dat het allemaal weinig uit zal maken. De dag dat een eindgebruiker bij het aanvragen van een IPv4 adres voor het eerst "nee" verkocht krijgt, ligt hoe dan ook niet ver in de toekomst meer. Vermoedelijk vóór einde 2012. Hamsteracties zorgen er alleen maar voor dat de IANA buffer wat eerder leeg is. Maar dan zijn de daaronder gelegen buffers weer wat voller. Het tijdstip waarop alles leeg is zal er uiteindelijk weinig door veranderen.

Wie nu nog niet met IPv6 bezig is, is behoorlijk laat...

Er staat overigens een fout in het verhaal. Het is niet de IANA die het script voor het opraken van de IPv4 adressen heeft gemaakt, maar Geof Huston van APNIC. Er is een alternatief scrpit gemaakt door Stephan Lagerholm van InfoWeapons. http://www.ipv4depletion.com/?page_id=4 Lagerholm's laatste voorspelling is dat de IANA er op 11 april 2011 doorheen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Roetzen op 24-08-2010 22:50 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zal die mobile IP linkjes eens bekijken later, zou wel mooi zijn als het werkt :)

XS4ALL maakt IPv6 voor MKB beschikbaar
XS4ALL start officieel met het leveren van IPv6 aan particulieren en het midden- en kleinbedrijf. De internetprovider bood klanten al geruime tijd de mogelijkheid met IPv6 te experimenteren via zogenaamde tunnels. Maar die techniek was nog steeds afhankelijk van IPv4-adressen en bood dus geen oplossing voor het opraken van de internetadressen. De IPv6-techniek die nu beschikbaar is, is niet afhankelijk van IPv4.

Om de invoering van IPv6 te testen, heeft XS4ALL vanaf 30 maart een pilot uitgevoerd onder enkele honderden klanten. De provider bood hen de gelegenheid het nieuwe protocol te testen. XS4all zegt nu 'de belangrijkste knelpunten in het netwerk' te hebben geïdentificeerd en opgelost.

Klanten van XS4ALL kunnen IPv6 activeren in het servicecentrum op de website van de provider. Vanaf nu richt XS4ALL zijn aandacht op het IPv6-geschikt maken van de zakelijke diensten en de uitrol van IPv6 voor alle e-mail- en webservers. 'Met de invoering van IPv6 doen we onze naam eer aan', zegt woordvoerder Niels Huijbregts van XS4ALL. 'Zeventien jaar geleden waren we de eerste provider in Nederland die internettoegang voor iedereen mogelijk maakte. Nu zijn we de eerste provider die voorkomt dat mensen straks in de problemen komen omdat de adressen op zijn.'

Voorzitter Erik Huizer van de IPv6 Taskforce is blij: 'Dit is een belangrijke eerste stap voor het mkb en particulieren in Nederland op weg naar IPv6.' XS4ALL introduceerde IPv6 l in 2002, toen via tunnels over Ipv4. In mei 2009 leverde de provider de eerste adsl-aansluiting op die volledig via het ipv6-protocol werkte ('native' IPv6).

Oscar Wilde

• Freeaqingme
Ik wist dat men de pilot uit ging breiden, maar dat dit al op zo'n korte termijn en deze schaal zou gebeuren is mij toch wel onverwacht. Verklaart wel waarom ik een week of 3 geleden geen ipv6 aansluiting kon krijgen, terwijl ik toch echt de juiste ingangen had :D

Wat nergens bij vermeld staat is overigens wel dat 't enkel voor xs4all-only abbo's geldt, en niet voor de abbo's die via kpn lopen...

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Iemand al ervaring met IPv6 bij XS4all.
Ben wel benieuwd of de beta firmware van de 7340 een beetje stabiel is.
En of er een firewall in zit.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Jap
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 18:46

Jap

No worries

`En het zou mooi zijn als ze alle nieuwe aansluitingen standaard Dual-Stack zouden uitrusten door IPv6 capable modems op te sturen naar de nieuwe klantjes :D

Nieuws en informatie over IPv6 @ Fix6.net | Hosting met IPv6 nodig? Bekijk de IPv6-hosters lijst op Fix6.net/ipv6-webhosting

• Osiris
  • Niet online
XS4ALL vertelt je er echter niet bij dat je geen native IPv6 kunt krijgen zodra je een ex-Demon-klant bent.. Of als je nog via ADSL via KPN zit geloof ik.

Zit je dan met je MPoA. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 22:32

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 21:04
Osiris schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 19:48:
XS4ALL vertelt je er echter niet bij dat je geen native IPv6 kunt krijgen zodra je een ex-Demon-klant bent.. Of als je nog via ADSL via KPN zit geloof ik.

Zit je dan met je MPoA. :/
Kan je als ex-demon klant niet overstappen naar XS4ALL Only of VDSL2? neem aan dat je dan een regulier XS4ALL abbo krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
De langere versie van het persbericht trouwens:
PERSBERICHT
26 augustus 2010 Vanaf vandaag: IPv6 voor iedereen

XS4ALL MAAKT ALS EERSTE IPv6 VOOR ALLE KLANTEN BESCHIKBAAR

Vanaf vandaag start XS4ALL officieel met het leveren van IPv6. De huidige internetadressen (IPv4) zullen naar verwachting binnen een jaar op zijn en de provider werkt daarom al geruime tijd aan implementatie van het nieuwe protocol IPv6. Wanneer de wereldwijde voorraad IPv4-adressen straks uitgeput is, kunnen nieuwe verbindingen en diensten alleen via IPv6 op internet worden aangesloten. XS4ALL biedt haar klanten de gelegenheid zich daarop nu al voor te bereiden.

Succesvolle test

XS4ALL bood klanten al geruime tijd de mogelijkheid met IPv6 te experimenteren via zogenaamde tunnels. Maar die techniek was nog steeds afhankelijk van IPv4-adressen en bood dus geen oplossing voor het opraken van de internetadressen. De IPv6-techniek die nu beschikbaar is, is niet afhankelijk van IPv4 en is dus echt klaar voor de toekomst. Om deze grootschalige invoering van IPv6 te testen, heeft XS4ALL eerst een grote pilot uitgevoerd. De provider bood honderden klanten de gelegenheid het nieuwe protocol te testen. Dankzij hun medewerking en feedback heeft XS4ALL de belangrijkste knelpunten in het netwerk kunnen identificeren en oplossen. De experimenten zijn zonder noemenswaardige problemen verlopen. De pilot is daarom afgerond, waardoor grootschalige invoering voor alle klanten nu mogelijk is.

What’s in a name

“Met de invoering van IPv6 doen we onze naam eer aan”, zegt woordvoerder Niels Huijbregts van XS4ALL. “Zeventien jaar geleden waren we de eerste provider in Nederland die internettoegang voor iedereen mogelijk maakte. Nu zijn we de eerste provider die voorkomt dat mensen straks in de problemen komen omdat de adressen op zijn.” IP- adressen zijn unieke nummers die elke computer op internet identificeren, zodat internetverkeer de juiste bestemming bereikt. Door de snelle groei van internet raken de huidige adressen op, waardoor omschakeling naar het nieuwe systeem noodzakelijk is. Als over een jaar alle IPv4-adressen zijn uitgegeven, zullen nieuwe internetverbindingen en websites uitsluitend nog werken via IPv6. Huijbregts: “Het is verstandig om nu alvast IPv6 te gaan gebruiken. Nu is er nog tijd om met het nieuwe protocol vertrouwd te raken, zo voorkom je dus dat het straks een haastklus wordt.”

Met één druk op de knop

Klanten van XS4ALL kunnen IPv6 activeren in het Service Centre op de website van de provider. Zij kunnen dan direct met het nieuwe protocol aan de slag. XS4ALL is de eerste provider die haar klanten deze mogelijkheid biedt, en loopt daarmee in de voorhoede bij de invoering van IPv6 in Europa. Nu deze belangrijke mijlpaal behaald is, richt XS4ALL haar aandacht op het IPv6-geschikt maken van haar zakelijke diensten en de uitrol van IPv6 voor alle e-mail- en webservers.

Meer informatie staat op www.xs4all.nl/ipv6

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Lex_brugman schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:58:
[...]

Kan je als ex-demon klant niet overstappen naar XS4ALL Only of VDSL2? neem aan dat je dan een regulier XS4ALL abbo krijgt...
VDSL is niet beschikbaar op m'n postcode en Ex-Demon-klanten zijn allemaal al XS4ALL-Only-klanten geloof ik. Wij zijn voor de overname van XS4ALL nooit via KPN geweest (bbned of BabyXL, nu Tiscali geloof ik). En dáár zit het probleem. bbned/BabyXL werkte via RFC1483 (Multiprotocol Encapsulation over ATM Adaptation Layer a.k.a. MPoA). En die piepo's bij XS4ALL kúnnen of wíllen (technisch te moeilijk?) daar geen IPv6 over pleuren. Iets met KPN-geneuzel ofzo. En "ff" MPoA omzetten naar PPPoA wil ook niet, blablabla..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 13:40

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Leuk topic! :D

Sinds gisteren heb ik mijn thuis LAN ook IPv6 gemaakt. Nu nog wel over een GRE tunnel vanaf mijn (Ubuntu) router maar het werkt. Ik heb een eigen /48 gekregen van mijn baas :P

Ik werk bij een (zakelijke) ISP en bieden al jaren volledige IPv6 op zowel Fiber als voor onze hosting klanten. Tot voor kort was het nog niet mogelijk op DSL gezien de beperking van hardware. Alleen Cisco leverde een apparaat die native IPv6 kon praten over PPPoA. Maar toevallig afgelopen week de eerste test gedaan met een betaalbare IPv6 DSL modem waardoor we dus native IPv6 hadden over DSL.

En bovenstaand verhaal van XS4All is gewoon echt een flut verhaal. www.xs4all.nl heeft niet eens een AAAA-record (en ja, de provider waar ik werk wel ). Stelletje lutsers daar bij XS4all. Mensen vergeten dat XS4All sinds de overname ook gewoon 100% KPN is en echt niet voor op loopt met technieken.

Maargoed, mensen trappen er blijkbaar in ;)

Ik zal dit topic blijven volgen en zover nodig ondersteunen voor mensen die eventueel tunnels willen maken.

BTW: Leuk dat XS4All claimt geen IPv4 meer nodig te hebben, maar als ik echt al mijn verkeer IPv6 only maak is het Internet ineens een heel heel heel stuk kleiner :P

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
WHiZZi schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 15:55:
En bovenstaand verhaal van XS4All is gewoon echt een flut verhaal.
XS4ALL is toch de eerste ISP in NL die op grote schaal IPv6 beschikbaar stelt voor internet access?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Nee. XS4All doet het nu. Maar er zijn al providers die dat allang doen hoor. O.a. bit.nl is één van de eerste. Signet ook.

Bron op Computable van eind juli
'Het zijn op dit moment vooral de kleine internet service providers (ISP's) die IPv6 hebben doorgevoerd en aanbieden aan zakelijke klanten', schrijft TNO. Er zijn volgens de onderzoekers zes ISP's in Nederland die een 'native' IPv6-verbinding aanbieden aan zakelijke klanten. Dat zijn BIT, Breedband Delft, Interoute, Signet, Introweb en Proserve. XS4all biedt IPv6 aan voor een beperkte doelgroep Nederlandse consumenten.
Ze bieden het nu op grote schaal aan richting consumenten, dat klopt an sich wel. Blijft overigens wel heel slecht dat ze IPv6 aanbieden, maar hun eigen webserver/website niet IPv6 is :+

[ Voor 11% gewijzigd door WHiZZi op 28-08-2010 18:01 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
WHiZZi schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:59:
Blijft overigens wel heel slecht dat ze IPv6 aanbieden, maar hun eigen webserver/website niet IPv6 is :+
Niet dat dat op ook maar één manier boeiend is. Om eerlijk te zijn klink je gewoon wat jaloers dat xs4all aandacht krijgt en jullie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:16:
[...]

Niet dat dat op ook maar één manier boeiend is. Om eerlijk te zijn klink je gewoon wat jaloers dat xs4all aandacht krijgt en jullie niet.
Mwah, ik vind 't ergens wel slordig om XS4ALL niet via IPv6 beschikbaar te maken, terwijl je klaarblijkelijk IPv6 wel dermate "volwassen" (in je eigen infrastructuur, zelfs naar particuliere klanten toe) vindt dat je het op "grote schaal" uit kunt rollen. Waarom dan niet voor je eigen website? Is je eigen software er nog niet klaar voor? Werken je load-balancers nog niet fatsoenlijk? Waarom dan wél naar de particuliere klant uitrollen, terwijl je de zaakjes "thuis" nog niet in orde hebt? Wilden ze per se de eerste zijn van de major ISP's om het naar particuliere klanten uit te rollen ofzo? Haast-klus? Why? Marketing?

Overigens werkt http://www.ipv6.xs4all.nl wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Het hele probleem dat IPv6 nog niet massaal op customer netwerken wordt uitgerold is dat er relatief weinig (customer) DSL modems geschikt zijn voor IPv6 over DSL. Dat is imho ook één van de grootste problemen op het moment en de reden waarom veel partijen het niet aan bieden.

[ Voor 17% gewijzigd door WHiZZi op 28-08-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Aan de andere kant: XS4ALL heeft het nu "prima" gedaan: een experimentele test met een select groepje klanten die er bewust voor gekozen hebben, zodat ze zaakjes als scalability op kleinere schaal kunnen testen (is dat geen contradictio in terminis? :+) en als je verder niet meer tegen major issues aanloopt, kun je het juist prima ook voor "iedereen" inzetten: juist omdat er tóch zo weinig IPv6-DSL-modem/routers zijn. Je bent én technisch voorbereid op consumer-IPv6 én je zit nog niet meteen met de problemen van major scalability-issues.

Feit: ISP's zullen er toch ooit aan moeten beginnen. Waarom uitstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 18:24:
Waarom dan wél naar de particuliere klant uitrollen, terwijl je de zaakjes "thuis" nog niet in orde hebt?
Dat kun je toch zelf wel bedenken? Omdat IPv6 voor klanten ook nuttig is zonder dat ze daarmee de XS4ALL website kunnen benaderen. |:(
Kijk, als ze IPv6-only abo's zouden verkopen maar hun eigen site is niet via IPv6 bereikbaar, dan had je een geldig punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:03:
[...]

Dat kun je toch zelf wel bedenken? Omdat IPv6 voor klanten ook nuttig is zonder dat ze daarmee de XS4ALL website kunnen benaderen. |:(
Kijk, als ze IPv6-only abo's zouden verkopen maar hun eigen site is niet via IPv6 bereikbaar, dan had je een geldig punt.
Snap ik ook wel. Maar 't komt me wel een beetje over als een semi-haast-klus. Zou jij een auto-monteur aan je Ferrari laten klussen die zelf in een Lada rondrijdt en voor de rest wat Dacia's en Peugotjes heeft staan zeg maar? :+ Dat gevoel krijg ik d'r een beetje mij, hoewel de metafoor inhoudelijk natuurlijk compleet mank loopt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 28-08-2010 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:05:
Snap ik ook wel. Maar 't komt me wel een beetje over als een semi-haast-klus.
Uitstel heeft geen voordeel. Nadeel is dat als er problemen zijn, je daar later achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Meer research en testen voorkomt major problemen? Dat noem ik wel een voordeel. Tenzij ze nu álles onder de knie hebben. Dan is er uiteraard niet echt een reden om het uit te stellen i.d.d., al vind ik 't wel degelijk knullig ogen om je eigen site nog niet IPv6-bereikbaar te hebben. :P
Pagina: 1 ... 9 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.