Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic
Ja, zo ongeveer. Als je echter contact op neemt met Martijn van Dorst dan kan hij je helpen. Zie die test pagina van ZeelandNet.Maurits van Baerle schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:31:
[...]
Ik ben niet zo bekend met ZeelandNet. Hoe zit dit nou? Hebben ze al een 6RD pilot met wat testers er in die nu een pilot voor Native Dual Stack krijgen? Is de Dual Stack pilot ook open voor mensen die nu nog geen 6RD hebben?
Hoe meer mensen er testen, hoe beter!
Privacy extensions zijn alleen voor uitgaande verbindingen. Voor inkomende verbindingen heb je een ander, vast, adres.Raven schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:11:
[...]
Tsja, als je het zo bekijkt![]()
Trouwens, hoe zit het met het openen van poorten in ip6tables (voor uTorrent/(S)FTP/etc) als je privacy extensions enabled hebt?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Google levert iig niets nuttigs op, of ik zoek niet goed.Snow_King schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:22:
[...]
Errr, dat is een goede.
Sowieso weet ik niet of uPNP al lekker werkt met IPv6.
Overigens verschijnen er wel wat ipv6 peers in uTorrent, dus het lijkt niet perse nodig te zijn om een inkomende poort open te zetten. Al vraag ik mij wel af hoe dat kan, voor zover ik kan terugvinden is uPNP niet aanwezig in IPFire.
Ik ben allang blij dat de HE-tunnel die ik heb goed werkt, mocht Telfort ooit aan ipv6 gaan doen, dan kan ik gaan uitzoeken hoe ik de WAN-interface van IPFire zover kan krijgen dat ie een ipv6 adres accepteert. IPFire ondersteund namelijk out of the box geen ipv6 en ik ben allang blij dat ik een tunnel aan de gang heb weten te krijgen.Snow_King schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:22:
Ik kan in ieder geval niet wachten op IPv6 via ZeelandNet. Al onze 18 verbindingen krijgen nog deze maand native-IPv6
Heb je daar toevallig details over?CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:59:
[...]
Privacy extensions zijn alleen voor uitgaande verbindingen. Voor inkomende verbindingen heb je een ander, vast, adres.
[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 03-06-2014 13:03 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 03-06-2014 13:13 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 03-06-2014 13:31 ]
Oscar Wilde
Mjah, maar dan zou je iedere PC een non-SLAAC-IP moeten geven..CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 12:59:
[...]
Privacy extensions zijn alleen voor uitgaande verbindingen. Voor inkomende verbindingen heb je een ander, vast, adres.
Ja, met privacy extensions heb je ALTIJD een vast adres, maar daarnaast ook dynamische.Raven schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:29:
Ik dacht dat je doelde op het veranderen van ipv6 adressen, hoe uTorrent daar mee omgaat. Terwijl ik doelde op hoe je in ip6tables een poort openzet (bijv. voor uTorrent inderdaad) terwijl de client geen vast ipv6 adres heeft, althans, ik dacht dus dat die geen vast adres had. Maar blijkbaar wel
Op mijn laptop achter XS4All verbinding zie ik nu dit:
Zoals je kunt zien is 2001:980:XXX:0:8e70:5aff:fe80:fbd8 het adres wat gebaseerd is op mijn MAC-adres en 2001:980:XXX:0:f94b:b9bd:3088:4a82 is een tijdelijk adres.wlan0 Link encap:Ethernet HWaddr XX:XX:5a:80:fb:d8
inet addr:192.168.5.64 Bcast:192.168.5.255 Mask:255.255.255.0
inet6 addr: 2001:980:XXX:0:8e70:5aff:fe80:fbd8/64 Scope:Global
inet6 addr: fe80::8e70:5aff:fe80:fbd8/64 Scope:Link
inet6 addr: 2001:980:XXX:0:f94b:b9bd:3088:4a82/64 Scope:Global
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:292161 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:184771 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:283181622 (283.1 MB) TX bytes:28668927 (28.6 MB)
Kijk ik met 'ip -6 addr list' dan zie ik:
Dat tijdelijke adres heeft een hogere prioriteit om mee naar buiten te verbinden, dus als ik naar Facebook of Google ga dan zien ze dat adres en net mijn 'vaste' adres.1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 16436
inet6 ::1/128 scope host
valid_lft forever preferred_lft forever
3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qlen 1000
inet6 2001:980:XX:0:f94b:b9bd:3088:4a82/64 scope global temporary dynamic
valid_lft 591674sec preferred_lft 72674sec
inet6 2001:980:XX:0:8e70:5aff:fe80:fbd8/64 scope global dynamic
valid_lft 2591981sec preferred_lft 604781sec
inet6 fe80::8e70:5aff:fe80:fbd8/64 scope link
valid_lft forever preferred_lft forever
Na een X periode genereert mijn kernel weer een nieuw tijdelijk adres wat dan de hoogste prioriteit naar buiten krijgt.
Het vaste ipv6 adres op deze W7 pc heeft trouwens geen overeenkomsten met het mac-adres.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| C:\Users\Raven>ipconfig /all
Windows IP-configuratie
Hostnaam . . . . . . . . . . . . : EyesOnly
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : ******
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : **-**-**-5F-47-0B
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : ****:****:****:****:ac25:****:20b6:ad66(voorkeur)
Tijdelijk IPv6-adres. . . . . . . : ****:****:****:****:10bd:****:4b35:4a85(voorkeur)
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::****:****:****:ad66%11(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : fe80::****:****:****:4970%11
192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 8.8.8.8
8.8.4.4
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld
C:\Users\Raven> |
Oscar Wilde
En welk IP-adres gebruikt je uTorrent om te advertisen?Snow_King schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:59:
[...]
Ja, met privacy extensions heb je ALTIJD een vast adres, maar daarnaast ook dynamische.
Op mijn laptop achter XS4All verbinding zie ik nu dit:
[...]
Zoals je kunt zien is 2001:980:XXX:0:8e70:5aff:fe80:fbd8 het adres wat gebaseerd is op mijn MAC-adres en 2001:980:XXX:0:f94b:b9bd:3088:4a82 is een tijdelijk adres.
Kijk ik met 'ip -6 addr list' dan zie ik:
[...]
Dat tijdelijke adres heeft een hogere prioriteit om mee naar buiten te verbinden, dus als ik naar Facebook of Google ga dan zien ze dat adres en net mijn 'vaste' adres.
Na een X periode genereert mijn kernel weer een nieuw tijdelijk adres wat dan de hoogste prioriteit naar buiten krijgt.
Het idee van die Privacy Extension is júist om géén MAC-adressen meer in je IP's op te nemen.. Dus dan moet je ook JUIST niet meer je SLAAC-IP's advertisen in programma's als uTorrent.
[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 03-06-2014 14:11 ]
Helemaal mee eensOsiris schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:11:
[...]
En welk IP-adres gebruikt je uTorrent om te advertisen?
Duidelijk, alleen ik wil aan tonen dat het adres er wel degelijk is.Osiris schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:11:
[...]
Het idee van die Privacy Extension is júist om géén MAC-adressen meer in je IP's op te nemen.. Dus dan moet je ook JUIST niet meer je SLAAC-IP's advertisen in programma's als uTorrent.
Hmm, Windows, tja tja..Raven schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:09:
Ah okee. Maar als ik het goed begrijp, dan heeft het geen zin om het vaste adres in te vullen in een ip6tables forward regel omdat het tijdelijke adres gebruikt wordt met het verbinding maken?
Het vaste ipv6 adres op deze W7 pc heeft trouwens geen overeenkomsten met het mac-adres.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29C:\Users\Raven>ipconfig /all Windows IP-configuratie Hostnaam . . . . . . . . . . . . : EyesOnly Primair DNS-achtervoegsel . . . . : Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride IP-routering ingeschakeld . . . . : nee WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee Ethernet-adapter voor LAN-verbinding: Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: Beschrijving. . . . . . . . . . . : ****** Fysiek adres. . . . . . . . . . . : **-**-**-5F-47-0B DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee Autom. configuratie ingeschakeld : ja IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : ****:****:****:****:ac25:****:20b6:ad66(voorkeur) Tijdelijk IPv6-adres. . . . . . . : ****:****:****:****:10bd:****:4b35:4a85(voorkeur) Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::****:****:****:ad66%11(voorkeur) IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.11(voorkeur) Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Standaardgateway. . . . . . . . . : fe80::****:****:****:4970%11 192.168.1.1 DNS-servers . . . . . . . . . . . : 8.8.8.8 8.8.4.4 NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld C:\Users\Raven>
Die implementeert dus sowieso geen MAC-based adressen, maar RIID's. Of die na een reboot nog hetzelfde zijn, zou je moeten uitproberen of zelf even moeten Googlen though. Want ze hebben 't wel over non-temporary.Specific autoconfiguration behaviors of IPv6 for computers running Windows Server 2012, Windows Server 2008 R2, Windows Server 2008, Windows 8, Windows 7, or Windows Vista:
· Generate random interface IDs for non-temporary autoconfigured IPv6 addresses, including public and link-local addresses, rather than using EUI-64–based interface IDs.
(…)
Maar de originele vraag staat echter nog open (of ik moet wat gemist hebben), welk adres vul ik in ip6tables in bij het openzetten van een poort? Of kan ik dat vergeten met privacy extensions en moet ik een rule zonder specifiek adres aanmaken zodat de betreffende poort voor alle clients ongeacht adres openstaat?
Oscar Wilde
Ik zou dus even testen of je na een reboot nog steeds *::ac25:****:20b6:ad66 hebt en anders dat netsh-commando uitvoeren
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hmm, blijkbaar verandert 't niet:
Based upon my own Win7 observations, the default random IID is at least
somewhat permanent (In that it survives across reboots), and that it is
stored somewhere (as the random IID is the same even after disabling and
re-enabling randomization via netsh)
Based upon a document from MS:
http://download.microsoft...a60-3aa3abc2b2e9/ipv6.doc
I think the default Vista/Win7 IID is a "permanant" randomized identifier.
See snippet below:
- It is a permanent interface identifier that is randomly generated to
mitigate address scans of unicast IPv6 addresses on a subnet. This is the
default behavior for IPv6 in Windows Vista and Windows Server 2008. You can
disable this behavior with the netsh interface ipv6 set global
randomizeidentifiers=disabled command.�
Good Luck.
[ Voor 78% gewijzigd door Osiris op 03-06-2014 15:01 ]
Ik reboot Windows niet zo vaak, dus dat wordt wachten tot er de nodige updates zijnPaul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:55:
Ik denk dat ze met het bij non-temporary hebben over de tijdspanne tussen reboots of zo? PE-adressen 'verlopen'. Met "netsh interface ipv6 set global randomizeidentifiers=disabled" kun je overigens afdwingen dat Windows wel je MAC-adres gebruikt
Ik zou dus even testen of je na een reboot nog steeds *::ac25:****:20b6:ad66 hebt en anders dat netsh-commando uitvoeren
Bij mijn weten niet, zie trouwens ook eerder genoemde link http://forum.utorrent.com/topic/84584-clean-up-ipv6/ , uTorrent gebruikt blijkbaar alle beschikbare adressen en ik kan volgens mij niet van mijn kant zien of ie dat hier ook doet.Osiris schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 14:55:
Kun je uTorrent niet binden aan je "IPv6-adres" (en dus niet aan je "Tijdelijk IPv6-adres")? En dat gewoon gebruiken in ip6tables?
Oscar Wilde
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 03-06-2014 15:07 ]
Oscar Wilde
Voor een vaste aansluiting op een vast adres is het IMNSHO zinloos en is het alleen maar lastig. De prefix blijft immers hetzelfde, dus kan je toch altijd daaraan herkend worden. Weliswaar niet herleidbaar naar de individuele machine in je LAN, maar wel naar je huisadres, net als nu bij IPv4.
Wie meer wil dan alleen een beetje surfen of e-mailen, kan het beter uitzetten IMHO.
[ Voor 8% gewijzigd door Roetzen op 03-06-2014 15:09 ]
...dus daarom niet je PE-IP invullen hèPaul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:02:
uTorrent -> Preferences -> Advanced -> net.bindip aanpassen? Al gaat dat natuurlijk ook alleen goed totdat je PE-ip veranderd...
Rhàshan - Aditu Sunlock
[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 03-06-2014 15:23 ]
Ik heb het liefst dat Brein zo weinig mogelijk van mij weet. Maar ik zou eigenlijk niet weten wat ze met mijn MAC adres aan zouden kunnen vangen. Ja, dan weten ze het fabrikaat van mijn netwerkkaart. Nou en?Paul schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:21:
Jawel, je wilt toch niet dat Brein je MAC-adres achterhaalt
<Brein> "Meneer <eigenaar van huis>, we hebben bemerkt dat er vanaf uw internetverbinding illegale films geupload zijn, of u eventjes €€€ wil dokken."Roetzen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:03:
[...]
Ik heb het liefst dat Brein zo weinig mogelijk van mij weet. Maar ik zou eigenlijk niet weten wat ze met mijn MAC adres aan zouden kunnen vangen. Ja, dan weten ze het fabrikaat van mijn netwerkkaart. Nou en?
<Eigenaar> "Ammehoela, dat was ik niet, dat waren de huurders!"
<Huurder> "Há, bewijs 't maar eens, jij bent als contracthebbende verantwoordelijk *steekt tong uit*"
<Eigenaar/Brein> "Nouhou, kijk, we hebben hier MAC-adressen die overeenkomen met jouw PC…"
<Huurder> "Oh crap… [rml]:/[/]"
Zoiets?
Je vergeet dat IP niet alleen gebruikt wordt door mensen thuis maar ook bij grotere organisaties waarbij je op het moment dat je je IP verandert wél verdwijnt in de massa.Roetzen schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 15:07:
Die Privacy Extension adressen zijn volgens mij alleen zinvol als je met een notebook, tablet of smartphone de wereld rondreist. Je kan dan niet aan de hand van het MAC adres gevolgd worden.
Voor een vaste aansluiting op een vast adres is het IMNSHO zinloos en is het alleen maar lastig. De prefix blijft immers hetzelfde, dus kan je toch altijd daaraan herkend worden. Weliswaar niet herleidbaar naar de individuele machine in je LAN, maar wel naar je huisadres, net als nu bij IPv4.
Wie meer wil dan alleen een beetje surfen of e-mailen, kan het beter uitzetten IMHO.
Plus dat je door gebruik te maken van tijdelijke adressen minder vatbaar bent voor inkomende aanvallen van buiten. Een heel /64 scannen is namelijk niet te doen, maar als je vaste adressen gebruikt zoals de EUI-64 adressen dan is 't vrij simpel om een lijst werkende adressen met een computer erachter uit een log ofzo te halen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
"Osiris schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:06:
[...]
<Brein> "Meneer <eigenaar van huis>, we hebben bemerkt dat er vanaf uw internetverbinding illegale films geupload zijn, of u eventjes €€€ wil dokken."
<Eigenaar> "Ammehoela, dat was ik niet, dat waren de huurders!"
<Huurder> "Há, bewijs 't maar eens, jij bent als contracthebbende verantwoordelijk *steekt tong uit*"
<Eigenaar/Brein> "Nouhou, kijk, we hebben hier MAC-adressen die overeenkomen met jouw PC…"
<Huurder> "Oh crap… [rml]:/
Zoiets?
[/quote]
Geen probleem, ik heb nog nooit een illegaal filmpje geupload en ik heb geen huurders.. Maar ik denk dat als ik dat wel zou doen, het verbergen van mijn MAC adres mij niet tegen Brein zou beschermen. Als er vanaf mijn internet verbinding iets illegaals gebeurt, en ik wordt betrapt, ben ik sowieso de sjaak denk ik. Met of zonder MAC adres.
Dat had ik inderdaad even vergeten. Ik ben te lang uit het arbeidsproces.CyBeR schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 16:08:
[...]
Je vergeet dat IP niet alleen gebruikt wordt door mensen thuis maar ook bij grotere organisaties waarbij je op het moment dat je je IP verandert wél verdwijnt in de massa.
Maar ja, als je met je eigen device op het netwerk van de baas of de campus zit, telt dat eigenlijk als "met je laptop, tablet of smartphone de werled rond reizen". Toch?
Vind ik niet zo'n sterk argument. De meeste gevaren komen toch door acties van de gebruiker zelf. Ook als de adressen bekend zijn, zou een aanvaller gewoon tegen de firewall aan moeten lopen. Tenzij er poorten open staan, maar dat zou normalier alleen het geval moeten zijn als je servers draait. En als je zoals ik een server draait, dan moet je sowieso je adres bekend maken. Denken dat je veilger bent als je steeds van adres wisselt is denk ik schijnveiligheid.Plus dat je door gebruik te maken van tijdelijke adressen minder vatbaar bent voor inkomende aanvallen van buiten. Een heel /64 scannen is namelijk niet te doen, maar als je vaste adressen gebruikt zoals de EUI-64 adressen dan is 't vrij simpel om een lijst werkende adressen met een computer erachter uit een log ofzo te halen.
Verwijderd
Ik denk dat je je meer zorgen moet maken over tracking cross-netwerk op basis van je IPv6 adres in combinatie met je mac adres hoewel dat ook niet waterdicht / veilig is en daar ook "excuus" argumenten voor zijn.
Voor wat betreft tracking door "gewone" sites, dan moet je volgens mij je veel meer zorgen maken op cookie level, waar een stuk meer info kan worden opgeslagen (os, browser, enz) dan dat ze je volgen op IP level.
PowerDNS kan dat inderdaad on-the-fly. DNSSEC staat bij ons op de todo list,eerst moet PowerAdmin stable support hebben hiervoor (op dit moment maakt PowerAdmin de zone steeds stuk icm met DNSSEC).CAPSLOCK2000 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:34:
[...]
Dat ziet er erg interessant uit. We overwegen iets dergelijk voor onze client-netwerken. Bij ons loopt het momenteel stuk omdat we geen on-the-fly DNSSEC-signing hebben. Ik weet dat PowerDNS dat zou moeten kunnen. Hebben jullie toevallig ook DNSSEC aan staan en werkt dat goed samen met deze oplossing?
Geen idee of het zonder aanpassingen gaat werken. PowerDNS icm een pipe en DNSSEC is partial supported. In het ergste geval moet de dns geproxyed worden om dnssec werkend te maken (ivm een 2e powerdns of phreebird server)
Verwijderd
Ik weet niet of je bekend bent met RIPE atlas, maar als ik zo op de kaart van de probes kijk https://atlas.ripe.net/results/maps/network-coverage/ zie ik maar bar weinig probes in Zeeland.Snow_King schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:22:
Ik kan in ieder geval niet wachten op IPv6 via ZeelandNet. Al onze 18 verbindingen krijgen nog deze maand native-IPv6
In het kort, je vraagt RIPE een aantal probes en die sturen je kostenloos toe. Deze devices hang je aan je netwerk en verzamelen informatie over de latency van je verbinding, worden gebruikt om test te doen naar DNS servers enz, geen interne informatie van je eigen netwerk. Meer op https://atlas.ripe.net/about/faq/
Je zou misschien wel een mooie kandidaat zijn, mochten deze locaties allemaal internet toegang hebben (misschien dat ze via een VPN / MPLS het internet opgaan, dan niet).
SLAAC is wat anders dan Privacy Extensions. Zolang je MAC-adres niet verandert zal het SLAAC-adres ook niet veranderen. Als dat niet vast genoeg is zou je nog DHCPv6 kunnen gebruiken om machines hetzelfde adres te geven, zelfs wanneer het MAC-adres verandert.Osiris schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:48:
Mjah, maar dan zou je iedere PC een non-SLAAC-IP moeten geven..
Dat uTorrent z'n PE-adres publiceert is een bug, al weet ik niet of het aan uTorrent ligt of aan Windows. Die PE-adressen kunnen ieder moment veranderen. Als trackers dat adres gaan onthouden is het mogelijk al weer veranderd tegen de tijd dat iemand het wil gebruiken. Zo'n adres in je firewall opnemen is dus ook zinloos.
Ik ken het inderdaad. In ons datacenter in Amsterdam hebben we er een paar hangen, maar ik kan er op onze locaties in Zeeland ook wel 1 of 2 kwijt denk ik.Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:11:
[...]
Ik weet niet of je bekend bent met RIPE atlas, maar als ik zo op de kaart van de probes kijk https://atlas.ripe.net/results/maps/network-coverage/ zie ik maar bar weinig probes in Zeeland.
In het kort, je vraagt RIPE een aantal probes en die sturen je kostenloos toe. Deze devices hang je aan je netwerk en verzamelen informatie over de latency van je verbinding, worden gebruikt om test te doen naar DNS servers enz, geen interne informatie van je eigen netwerk. Meer op https://atlas.ripe.net/about/faq/
Je zou misschien wel een mooie kandidaat zijn, mochten deze locaties allemaal internet toegang hebben (misschien dat ze via een VPN / MPLS het internet opgaan, dan niet).
Verwijderd
Reden dat ik het noemde is ook omdat als je IPv6 daar hebt, ze kunnen worden meegenomen in een nieuwe test van RIPE NCC waarbij IP routering inkaart gebracht wordt (tot op stad niveau).Snow_King schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:54:
[...]
Ik ken het inderdaad. In ons datacenter in Amsterdam hebben we er een paar hangen, maar ik kan er op onze locaties in Zeeland ook wel 1 of 2 kwijt denk ik.
Heeft wat weg van geo loc, echter dit gaat meer om routering in kaart te brengen (niet waar is de website gehost of eindstations), zowel voor IPv4 als IPv6. Is nu nog in beta fase maar kan mogelijk opensource worden zoals openstreetmap. Er zijn al wat interessante routeringens verschillen te zien tussen ipv4 en ipv6 hoewel dat een erg vroege constatering is met veel voorbehoud. Maar naarmate de gegevens beter worden zal dit later zeker kunnen helpen met troubleshooten bij bv performance issues.
https://labs.ripe.net/Members/emileaben/infrastructure-geolocation-plan-of-action
In de RIPE meeting vorig jaar en vorige maand was de response op het idee groot. Heeft leuke potentie.
Is dat wel of niet gecorrigeerd voor het gebruik van tunnels? Iedereen met SixXS gaat namelijk over Amsterdam, Haarlem of Ede, terwijl bijvoorbeeld een Ziggo of UPC waarschijnlijk veel meer PoP's heeft.Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:45:
Er zijn al wat interessante routeringens verschillen te zien tussen ipv4 en ipv6
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik doe ook mee. Mijn probe is IPv6 pingbaar op: atlas.vlist.eu. (Helaas nog geen native IPv6Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:45:
[...]
Reden dat ik het noemde is ook omdat als je IPv6 daar hebt, ze kunnen worden meegenomen in een nieuwe test van RIPE NCC waarbij IP routering inkaart gebracht wordt (tot op stad niveau).
Verwijderd
Zover ik zie nog niet op dat niveau, het is wereld omvattend en dan zijn de routers/hops en steden volgens mij nog iets interessanter dan waar de tunnel clients van komen. Maar ik kan het mishebben, want er wordt wel rekening gehouden met private IP reeksen.Paul schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:11:
[...]
Is dat wel of niet gecorrigeerd voor het gebruik van tunnels? Iedereen met SixXS gaat namelijk over Amsterdam, Haarlem of Ede, terwijl bijvoorbeeld een Ziggo of UPC waarschijnlijk veel meer PoP's heeft.
Ik heb vandaag zitten kijken wat de routering is vanuit Spanje (diverse plaatsen) naar Amsterdam. Dat is vooral om te kijken waar je tegenaanloopt (bv ontbrekende PTR records). Van een aantal hops wist ik waar ze zich fysiek bevinden. Als de werking zich ontwikkeld kunnen anderen deze informatie updaten of corrigeren.
Is zoals gezegd nog erg beta. Ik ben overigens niet de initiatiefnemer of aanstuurder van deze test, ik ben maar een test monkey
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2014 15:24 ]
De dichtstbijzijnde probe met dezelfde IPv4 ASN zit 13 km verderop, die probe heeft echter wel een ander IPv6 ASN. Ben benieuwd, als ze vinden dat het de kort op elkaar is vind ik het ook goed, alleen een beetje jammer dat ze aangeven afwijzingen niet te melden. Hoeveel moeite is het om een mailtje terug te sturen met "Helaas, je bent het niet geworden."?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Twee hosts in een lokaal netwerk konden maar half verkeer met elkaar uit wisselen. ping6 (echo / echo-reply) werkte, SSH connecties ook, maar zodra je verkeer wilde uitwisselen ging alles kapot.
Twee dagen aan het zoeken geweest, wat bleek: De netwerk admin had Jumbo Frames niet aan gezet op de betreffende poorten terwijl wij aan namen dat het wel gedaan was.
MTU stond op onze hosts op 9k, dus die gingen 9k packets uit wisselen indien nodig.
IPv6 zet een "Do Not Fragment" bit, dus de switch discard een pakket wat te groot is ipv de fragmenteren zoals bij IPv4.
MTU Path Detection werd in dit geval niet gedaan, dus daarom werd de MTU niet kleiner.
Zo kan je even bezig zijn!
Uhm, met mijn vSphere gaat het in combinatie met IPv4 en een MTU mismatch ook niet goed. Bijvoorbeeld de verkeerde MTU op 1 van de vswitches van het storage netwerk. (niet de vswitch, wel de management port bv.)Snow_King schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:44:
Ik heb de afgelopen dagen rare ding mee gemaakt die je alleen met IPv6 ziet en niet met IPv4.
Twee hosts in een lokaal netwerk konden maar half verkeer met elkaar uit wisselen. ping6 (echo / echo-reply) werkte, SSH connecties ook, maar zodra je verkeer wilde uitwisselen ging alles kapot.
Twee dagen aan het zoeken geweest, wat bleek: De netwerk admin had Jumbo Frames niet aan gezet op de betreffende poorten terwijl wij aan namen dat het wel gedaan was.
Ook in een lokaal LAN gaat het al snel de mist in als de MTU van 1 van de machines anders is. Zeker ook met IPv4 heb ik hier de nodige perikelen gezien, en dan voornamelijk als een switch de grotere maat niet doorlaat. Dat kan een host niet makkelijk detecteren.
Ook als er gefiltered wordt op icmp breekt in IPv4 de boel snel af als de MTU geen 1500 is.
Leer momentje bovenstaande beschrijving is de hint dat de mtu fout staat.Snow_King schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:44:
Ik heb de afgelopen dagen rare ding mee gemaakt die je alleen met IPv6 ziet en niet met IPv4.
Twee dagen aan het zoeken geweest,
De volgende keer wordt dat het volgende item op je checklistwat bleek: De netwerk admin had Jumbo Frames niet aan gezet op de betreffende poorten terwijl wij aan namen dat het wel gedaan was.
...
Zo kan je even bezig zijn!
Geen idee of ze ook eisen dat je IPv6 ready bent voordat je een IPv4 block krijgt, lijkt mij een mooie voorwaarde voor het verkrijgen van IPv4 eigenlijk.
No more IPv4 addresses in Latin America and the Caribbean
Latin America and the Caribbean have entered the IPv4 exhaustion phase; the delay in deploying Internet Protocol version 6 in our region is cause for concern.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Facebook is druk bezig om intern volledig IPv6 te gaan en IPv4 ondersteuning wordt op dit moment intern verwijdert. Ze willen dit jaar nog alle PC's van developers geen IPv4 adres meer geven zodat ze gedwongen worden om alleen nog maar voor IPv6 te ontwikkelen en te testen. Aan de rand van het netwerk wordt er dan een vertaalslag gemaakt voor Facebook gebruikers die nog geen iPv6 hebben.
Hier kun je hun presentatie bekijken over de problemen die ze hebben gehad met het deprecaten van IPv4.
Super!Maurits van Baerle schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:52:
Ik heb deze gisteren op de Frontpage gepost onder het IPv6-artikel-du-jour maar hier is hij eigenlijk ook wel nuttig.
Facebook is druk bezig om intern volledig IPv6 te gaan en IPv4 ondersteuning wordt op dit moment intern verwijdert. Ze willen dit jaar nog alle PC's van developers geen IPv4 adres meer geven zodat ze gedwongen worden om alleen nog maar voor IPv6 te ontwikkelen en te testen. Aan de rand van het netwerk wordt er dan een vertaalslag gemaakt voor Facebook gebruikers die nog geen iPv6 hebben.
Hier kun je hun presentatie bekijken over de problemen die ze hebben gehad met het deprecaten van IPv4.
Ik ben op kleinere schaal met het zelfde bezig. Inmiddels hebben wij binnen ons bedrifj (hosting, duizenden servers) al een groot deel op IPv6-only draaien.
Alle services die we intern draaien kunnen prima op IPv6 en scheelt ons een hoop IPv4 space.
Werkt prima en eigenlijk weinig problemen tegen gekomen.
Gaan ze IPv4 gebruikers dan een melding geven dat hun ISP geen IPv6 ondersteund? Misschien dat mensen dan bij hun ISP aan de bel trekken waarna die hopelijk iets meer moeite gaan doen om IPv6 deze eeuw uit te rollen.Maurits van Baerle schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 11:52:
Ik heb deze gisteren op de Frontpage gepost onder het IPv6-artikel-du-jour maar hier is hij eigenlijk ook wel nuttig.
Oscar Wilde
Ik denk niet dat gewone gebruikers er veel van zullen merken. Aan de buitenkant van hun netwerk maken ze een vertaalslag zodat hun voorkant gewoon dual-stack is. Mensen met alleen IPv4 zullen dus nog steeds met IPv4 kunnen verbinden terwijl mensen die al dual-stack of IPv6-only hadden nog steeds IPv6 gebruiken.Raven schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:09:
[...]
Gaan ze IPv4 gebruikers dan een melding geven dat hun ISP geen IPv6 ondersteund? Misschien dat mensen dan bij hun ISP aan de bel trekken waarna die hopelijk iets meer moeite gaan doen om IPv6 deze eeuw uit te rollen.
Als iemands browser dus via IPv4 een object aanvraagt dat op een IPv6-only Facebook server staat zal er ergens een batterij routers staan die alles omzet.
Als alle IPv4 gebruikers dat nou gaan doen, misschien dat dat genoeg stimulans is voor ISP's om over IPv6 na te gaan denken
Oscar Wilde
En gebruik je dan NAT64 o.i.d. om die machines bij het internet te laten kunnen?Snow_King schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 12:08:
[...]
Super!
Ik ben op kleinere schaal met het zelfde bezig. Inmiddels hebben wij binnen ons bedrifj (hosting, duizenden servers) al een groot deel op IPv6-only draaien.
Alle services die we intern draaien kunnen prima op IPv6 en scheelt ons een hoop IPv4 space.
Werkt prima en eigenlijk weinig problemen tegen gekomen.
Met alle IPv4 adressen die vrij komen als ze hun hele datacenter op IPv6 laten draaien, kunnen ze nog 100 jaar hun frontproxies op IPv4 laten werken.tlpeter schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:01:
Wanneer Facebook IPv6 only wordt dan breekt de pleuris uit en moeten de providers wel om
Facebook is de komende 20 jaar niet IPv6 only...
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Nee. want die IPv4 adressen die vrijkomen zijn interne RFC1918 adressen._DH schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:57:
[...]
Met alle IPv4 adressen die vrij komen als ze hun hele datacenter op IPv6 laten draaien, kunnen ze nog 100 jaar hun frontproxies op IPv4 laten werken.
We zullen zien. Ik denk dat het eerder gebeurt. Veel eerder...Facebook is de komende 20 jaar niet IPv6 only...
Oscar Wilde
Sowieso acht ik het uitgesloten dat Facebook over 20 jaar nog bestaat. Zelfs 10 jaar lijkt me erg lang (hoeveel internetdiensten kun je noemen die het langer dan vijf jaar enigszins aan de top hebben volgehouden?). Maar goed, stel dat ze over 10 jaar nog bestaan (MySpace en Orkut bestaat immers ook nog steeds) dan is het de vraag of ze nog IPv4 aanbieden._DH schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:57:
[...]
Met alle IPv4 adressen die vrij komen als ze hun hele datacenter op IPv6 laten draaien, kunnen ze nog 100 jaar hun frontproxies op IPv4 laten werken.
Ten eerste zal IPv4-only apparatuur vrijwel niet meer door consumenten gebruikt worden. En diegene die heel zuinig zijn geweest op hun spullen zullen dat toch niet gebruiken om Facebook te bezoeken. Moet je voor de lol eens FB bezoeken met een vijf jaar oude browser, laat staan 10 jaar oud.
Daarnaast heb je het over tien jaar waarschijnlijk over minder dan 1% van het verkeer dat nog IPv4 is. Er komt natuurlijk een moment dat nieuwe features compatible maken of het in stand houden van die apparatuur met IPv4 simpelweg te duur wordt.
With the Americas running out of IPv4, it’s official: The Internet is full
Where did all those IP addresses go?
lees meer: http://arstechnica.com/in...ial-the-internet-is-full/
Maar ze willen dit jaar al wel beginnen met IPv6 only cluster(s). En IPv6 gebruikers zullen ze vast wel zoveel mogelijk naar dat IPv6 only cluster pushen. Dus als gebruiker zou je dan als het goed is al geen IPv4 verkeer mogen zien._DH schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:57:
[...]
Neemt niet weg dat facebook naar verwachting steeds meer IPv4 adressen over gaat houden naar verloop van tijd. Maar dat gaat feitelijk iedere grote hoster/dienst/etc krijgen, hoe meer je de "interne" structuur via IPv6 laat lopen, des te minder IPv4 je nodig hebt. Een "paar" publieke front ends/proxies erbij en je blijft dualstack.
Het is intern, dus geen NAT64 nodig, alles wat IPv6 heeft kan er prima mee communiceren. Dit is een goed voorbeeld van een gecontroleerde omgeving.CyBeR schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:12:
[...]
En gebruik je dan NAT64 o.i.d. om die machines bij het internet te laten kunnen?
Dat wat geen IPv6 heeft, heeft dan nog een IPv4, dus geen vertaling nodig.
Inzake Facebook, daar staat heel veel infrastructuur achter loadbalancers welke de website serveren, deze zijn Dual Stack.
Nu geven ze aan om het netwerk achter de load balancer (proxy) om te zetten naar IPv6, aangezien de mensen alleen tegen de LB praten zullen ze nooit zien met welk protocol de LB naar de webserver verbindt.
CyBeR schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 16:12:
[...]
En gebruik je dan NAT64 o.i.d. om die machines bij het internet te laten kunnen?
Correct.databeestje schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 09:01:
[...]
Het is intern, dus geen NAT64 nodig, alles wat IPv6 heeft kan er prima mee communiceren. Dit is een goed voorbeeld van een gecontroleerde omgeving.
Dat wat geen IPv6 heeft, heeft dan nog een IPv4, dus geen vertaling nodig.
Deze machines draaien interne databases, API's, etc.
Alles wát ze nodig hebben is over IPv6 beschikbaar:
- Ubuntu Apt repositories
- NTP servers
Wij beheren die machines ook over IPv6, dus er is geen spoor van IPv4 danwel NAT64 te vinden op die machines.
Eén bijkomend voordeel: Je hebt geen portscans of andere onzin die je NIC onnodig bezig houdt. IPv6 is best wel héél erg clean.
nieuws: Microsoft heeft geen Amerikaanse ipv4-adressen voor Azure meer
Kon het ook niet laten om op deze reply te antwoorden "Er is geen shortage?":
0vestel0 in 'nieuws: Microsoft heeft geen Amerikaanse ipv4-adressen voor Azure meer'
Edit: Nee, de reactie op mijn antwoord is al veel beter. "NAT is een oplossing want je kan meerdere sites op 1 IP adres hosten".
Uhm, niet als je VPSje afneemt denk ik. Of je moet als hostingprovider een Varnish/HAproxy/Loadbalancer hebben en tegen alle klanten zeggen dat ze het WWW record daar naar moeten verwijzen. Tuurlijk, wenselijk?
Daarnaast ook een beetje klok klepel, er is een apart range apart gezet voor NAT, maar niet voor je hosting
[ Voor 29% gewijzigd door databeestje op 13-06-2014 13:47 ]
Die Braziliaanse IPs zijn binnenkort ook op. http://www.lacnic.net/en/...s-direcciones-ipv4-en-lacdatabeestje schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:39:
Wat leuk, om maar met je VM's in de braziliaanse sfeer te komen.
nieuws: Microsoft heeft geen Amerikaanse ipv4-adressen voor Azure meer
IPv4 adressen "lenen" van andere Regios is weer het zoveelste lapmiddel om het onvermijdelijke nog een paar maandjes uit te stellen. Het stuurt ook regio gebonden diensten in de war...
Ik trek mijn XS4ALL 100/100 lijntje dicht met deze test.
[ Voor 29% gewijzigd door FatalError op 16-06-2014 11:57 ]
If it ain't broken, tweak it!
Maar een IPv6-speedtest terwijl de klanten van Ziggo voor zover ik weet nog altijd geen IPv6 hebben
[ Voor 44% gewijzigd door Raven op 16-06-2014 10:48 ]
Oscar Wilde
Zakelijke glasvezelklanten kunnen al vrij lange tijd IPv6 krijgen bij Ziggo. En ik weet dat ze intern met consumentenmodems en zakelijke modemklanten IPv6 aan het testen zijn.Raven schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:44:
Maar een IPv6-speedtest terwijl de klanten van Ziggo voor zover ik weet nog altijd geen IPv6 hebben
If it ain't broken, tweak it!
Rhàshan - Aditu Sunlock
Geen idee, ken geen mensen met zakelijk aboFatalError schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:52:
[...]
Zakelijke glasvezelklanten kunnen al vrij lange tijd IPv6 krijgen bij Ziggo. En ik weet dat ze intern met consumentenmodems en zakelijke modemklanten IPv6 aan het testen zijn.
Oscar Wilde
Ik haal bij lange na niet de IPv4 snelheid:Raven schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:44:
maar nu weet ik ook dat ik net zo snel via de IPv6-tunnel kan down/uploaden als via IPv4.
1
2
3
| via mijn SixXs tunnel : ping 19 ms, Down 8.97 Mbps, Up 2,42 Mbps. via mijn he.net tunnel: ping 16 ms, Down 15,12 Mbps, Up 2,50 Mbps. via IPv4 : ping 16 ms, Down 31,54 Mbps, Up 2.96 Mbps. |
1
| he.net tunnel: ping 10 ms, Down 45,97 Mbps, Up 48,75 Mbps. |
Kan ietsje sneller, heb uTorrent nog aanstaan maar heb 50/50 abo, dus is best netjes
Oscar Wilde
Ik heb bij een zakelijk abo wel 's IPv6-gegevens meegeleverd zien worden maar die leken op dat moment niet daadwerkelijk iets te doen…
UPC heeft er overigens ook een:
http://speedtest-ipv6-1.upc.nl
[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 16-06-2014 12:58 ]
Zou Ziggo al een eigen 6-to-4 proxy/gateway/router hebben staan? Want een tijd geleden kwam ik nog op de SARA 6-to-4 dinges uit.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik heb het vermoeden dat mijn slechte resultaten komen doordat mijn WRT54GL met OpenWrt het niet bij kan houden. Ik heb geprobeerd dat te testen door de router te omzeilen en deze computer direct op het modem aan te sluiten. Dan zou ik in elk geval mijn SixXs tunnel kunnen testen, want die heeft zijn eindpunt op deze machine.Raven schreef op maandag 16 juni 2014 @ 11:59:
code:
1 he.net tunnel: ping 10 ms, Down 45,97 Mbps, Up 48,75 Mbps.
Kan ietsje sneller, heb uTorrent nog aanstaan maar heb 50/50 abo, dus is best netjes
Maar wat vroeger wel ging, gaat nu niet meer. Ik krijg geen IP adres van Ziggo. Kennelijk hebben ze iets veranderd en is mijn aansluiting nu gelockt op het MAC adres van mijn router.
Beetje OT, maar dan moet je je modem ook even uitzetten, dan werkt het afaik wel.Roetzen schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:11:
[...]
Ik heb het vermoeden dat mijn slechte resultaten komen doordat mijn WRT54GL met OpenWrt het niet bij kan houden. Ik heb geprobeerd dat te testen door de router te omzeilen en deze computer direct op het modem aan te sluiten. Dan zou ik in elk geval mijn SixXs tunnel kunnen testen, want die heeft zijn eindpunt op deze machine.
Maar wat vroeger wel ging, gaat nu niet meer. Ik krijg geen IP adres van Ziggo. Kennelijk hebben ze iets veranderd en is mijn aansluiting nu gelockt op het MAC adres van mijn router.
Dat zou heel goed kunnen, de WRT54GL is geen recente router toch? .... Pricewatch: "Eerste prijsvermelding donderdag 12 januari 2006", dat is niet recent neeRoetzen schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:11:
[...]
Ik heb het vermoeden dat mijn slechte resultaten komen doordat mijn WRT54GL met OpenWrt het niet bij kan houden. Ik heb geprobeerd dat te testen door de router te omzeilen en deze computer direct op het modem aan te sluiten. Dan zou ik in elk geval mijn SixXs tunnel kunnen testen, want die heeft zijn eindpunt op deze machine.
Maar goed, mijn router had een max throughput van zo'n 25Mbps, als jouw router dat ongeveer ook heeft en dan ook nog eens een tunnel moet gebruiken, dan zou dat wel eens te veel kunnen zijn.
Wat betreft de mac-lock in de modem: De modem moet je dan een flinke (figuurlijke) schop onder de kont geven, in het geval van de modem even een minuutje ofzo de stekker eruit.
Oscar Wilde
Inderdaad, modem resetten, dat werkt. Maar helaas, kinderpaas, het maakt voor de snelheid niets uit.
1
2
| SixXs: ping 19 ms, Down 5,54, Up 2,11 Ipv4: ping 16 ms, Down 31,53, Up 2,94 |
Dus het ligt ergens anders aan als aan mijn router....
@Raven
Klopt, hij is van 2006. Al bejaard dus eigenlijk. Maar ja met de 30+ download snelheid die Ziggo mij biedt heeft ie geen moeite. Dat mijn he.net tunnel vertraging oploopt zou kunnen, die eindigt immers in de WRT54GL. Maar voor mijn SixXs tunnel zou het niks uit moeten maken, die gaat dwars door de router heen, de WRT54GL ziet alleen maar IPv4 pakketjes...Dat zou heel goed kunnen, de WRT54GL is geen recente router toch?
[ Voor 49% gewijzigd door Roetzen op 16-06-2014 16:18 ]
De connectiviteit is belabberd en hun NOC kan niets vinden!
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Verwijderd
Is dit met "alles" of naar specifieke gebieden? Anders kan ik als je een adres heb dat een ping reply geeft een bulkje probes uit heel Europa laten meten wat de tijden zijn en hoe hun routeringen lopen.Keiichi schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:16:
Heeft er iemand toevallig een TransIP VPS met ipv6?
Ik heb al wat bizarre routeringen gezien binnen IPv6, waarschijnlijk door tijdelijke tunnels of het nog niet peeren op bepaalde knooppunten.
/Edit
Als ik www.transip.nl gebruik (2a01:7c8:1337::1337) met 47 probes uit NL dan zijn er 3 die rond de 3 seconden response zitten. De rest zit zo tussen de 5 en 25ms response, 80% heeft 6 hops nodig om bij de site te komen.
De 3 die niet lekker gaan komen uit Den Haag (klant van isp ziggo), Amsterdam (klant van isp Quanza) , Eindhoven (klant van Xs4all). Dit is op basis van hun IPv4 ASN, van IPv6 is deze onbekend dus ik vermoed dat het tunnels zijn, wat opvallend zou zijn bij Xs4all.
Dit wat natuurlijk maar een eenmalige meting, maar het lijkt niet echt provider issue.
Het kan natuurlijk zijn dat de VPS'sen achter andere infra zitten, maar die info had/heb ik niet.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2014 09:17 ]
Jep, mijn bedrijf heeft er een VPS (www.deyron.nl & www.kilometertje.nl). Alle 2 bereikbaar via IPv6 en dat gaat als een trein. Wat voor problemen heb je precies?Keiichi schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 22:16:
Heeft er iemand toevallig een TransIP VPS met ipv6?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Hoe heb je die 47 probes geselecteerd? Op IPv6 uiteraard, maar dan zijn er nog meer dan 500 in NL. Ik kan niet zien of de mijn (probe #2462) er ook bij was. Maar ja, die heeft IPv6 via een he.net tunnel dus qua locatie komt die uit Amsterdam...Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 08:36:
Als ik www.transip.nl gebruik (2a01:7c8:1337::1337) met 47 probes uit NL .
Verwijderd
Random, want ik weet niet welke server / site hij problemen mee heeft vandaar deze kleine test naar de website van de leverancier. Er is niet zoveel bekend over wat zijn problemen zijn, dus om er gelijk heel europa op los te laten gaat wat ver.Roetzen schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:02:
[...]
Hoe heb je die 47 probes geselecteerd? Op IPv6 uiteraard, maar dan zijn er nog meer dan 500 in NL. Ik kan niet zien of de mijn (probe #2462) er ook bij was. Maar ja, die heeft IPv6 via een he.net tunnel dus qua locatie komt die uit Amsterdam...
Op mijn verbinding werkt het (nog) niet, maar mijn collega's hebben al netjes IPv6 native richting hun routers gekregen en hebben IPv6 connectiviteit.
Hmm, ergens vormt een van de schakels in mijn sixxs tunnel een beetje een bottleneck:FatalError schreef op maandag 16 juni 2014 @ 10:37:
Kennen jullie speedtest6.ziggo.nl al? Draait bij Ziggo zelf zo te zien.
Ik trek mijn XS4ALL 100/100 lijntje dicht met deze test.
IPv6

Die IPv6 snelheid komt overeen met wat ik via IPv6 nieuwsgroepen haal (zo'n 10MB/s). Maar blijft dus ruim achter bij mijn IPv4 bandbreedte.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Rhàshan - Aditu Sunlock
Wanneer is dat precies gebeurd, weet je dat? Misschien verklaart dat wel de plotselinge groei in IPv6 verkeer op de AMS-IX. Er was gisteravond zelfs ineens een korte spike van zo'n 4Gb/s! Het was de afgelopen dagen zo rond de 20 Gb/s en dan ineens een piek naar bijna 26 Gb/s.Snow_King schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:43:
ZeelandNet heeft Dual-Stack aan gezet voor een select aantal klanten.
Op mijn verbinding werkt het (nog) niet, maar mijn collega's hebben al netjes IPv6 native richting hun routers gekregen en hebben IPv6 connectiviteit.
[ Voor 10% gewijzigd door Maurits van Baerle op 19-06-2014 16:31 ]
Is in de afgelopen 24 uur gedaan. Weet niet exact hoe veel verbindingen het zijn.Maurits van Baerle schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:29:
[...]
Wanneer is dat precies gebeurd, weet je dat? Misschien verklaart dat wel de plotselinge groei in IPv6 verkeer op de AMS-IX. Er was gisteravond zelfs ineens een korte spike van zo'n 4Gb/s! Het was de afgelopen dagen zo rond de 20 Gb/s en dan ineens een piek naar bijna 26 Gb/s.
Met andere woorden, zal binnen afzienbare tijd bijna iedere ZeelandNet abonnee automatisch op IPv6 zitten? Misschien zelfs zonder dat ze het weten?
De situatie wisselt, maar veel klanten hebben een Cisco modem+wifi router en daar kunnen ze dat profiel heen pushen.Maurits van Baerle schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:37:
Hoe zit het eigenlijk in dit geval? Ik neem aan dat ZeelandNet al een tijdje (jaren?) IPv6 compatible modems aan de klanten heeft geleverd. Moeten die klanten dan nog een handeling uitvoeren, stond hij automatisch al naar IPv6 te luisteren of moest er vanaf ZeelandNet een profiel gepusht worden?
Met andere woorden, zal binnen afzienbare tijd bijna iedere ZeelandNet abonnee automatisch op IPv6 zitten? Misschien zelfs zonder dat ze het weten?
Verwijderd
Ha nieuws, mooi! want ik hoorde vrij weinig en zag ook geen twitter updates Hey updates op Martijn van Dorst.Snow_King schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:43:
ZeelandNet heeft Dual-Stack aan gezet voor een select aantal klanten.
Ben benieuwd of zeeland net ook stats heeft, ik zal eens zoeken.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2014 17:03 ]
Of het selectieve groepje is wel erg groot
Vanaf ~18.00 begint het lijntje omhoog te gaan, en rond ~20.00 is de piek. Stiekem zou ik zeggen dat het WK er iets mee te maken had. Allemaal facebook checken!
Verwijderd
Ben benieuwd
Ik ben ook benieuwd. Volgens Wikipedia heeft UPC in Oostenrijk zo'n half miljoen breedbandklanten. Dan zou de schamele 0,23% wel eens flink omhoog kunnen schieten.Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 17:15:
Het lijkt erop dat UPC is begonnen met het uitrollen van IPv6 in Oostenrijk, wat meldingen van mensen op twitter, wat issues en een artikel http://derstandard.at/200...Pv6-bereits-teilweise-aus
Ben benieuwd
Van zeelandnet krijg ik een /48 maar daar lijkt mijn router (Zyxel NBG 6716) niet mee om te kunnen gaan. Ik kreeg de volgende foutmelding: daemon.warn radvd[xxx]: prefix length should be 64 for br-lan
Wat opvalt is dat de LAN interface van de router ook een /48 adres krijgt. Volgens mij zou dat sowieso een /64 (een enkel segment) moeten zijn toch?
Als workaround heb ik het adres van de LAN interface handmatig ingevuld als /64 in de network configuratiefile /etc/config/network waarna het wel werkte.
Nu maar even kijken hoe de support van Zyxel is.
Verwijderd
Misschien een twitter naar https://twitter.com/martijnvandorst ?
Dat is wel de bedoeling. De logica is meestal bij simpelere routers '0' voor het subnet.Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:39:
Een beetje afhankelijk van hoe zeelandnet werkt, je router zal volgens mij niet zelf een /48 gaan ophakken in /64 segmenten, want wat voor logica zou deze dan aanhouden voor het subnet adres?
Naar mijn mening moet een consumenten-router zonder bijzondere configuratieaanpassingen een /48 omzetten naar een /64 en dat lijkt nu niet te gebeuren.
Als je merkt dat je via je Netgear XAVN2001 (of een soortgelijk Powerline AV access point) geen IPv6 verbinding krijgt dan is dat eenvoudig te verhelpen door verbinding te maken via telnet (met behulp van een telnetenable tool als deze) en het volgende commando te geven:
1
| nvram set wan_enable_ipv6_passthrough 1 |
Na een powercycle van het access point werkt IPv6 zoals je zou verwachten. De reden dat dit access point IPv6 compleet blokkeert is omdat het zo te zien nogal wat firmware deelt met routers die dit standaard doen maar een optie in de web interface hebben om het uit te schakelen.
Naar aanleiding van deze post uit september vorig jaar waarin ik het probleem constateerde
[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 22-06-2014 19:59 ]
Oscar Wilde
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.