Het grote IPv6 topic

Pagina: 1 ... 120 ... 130 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19
Weekje in een vakantiehuisje waar ik achter een 8Mbit ADSL verbinding van KPN zit, maar met IPv6! Dat is dan goed om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
dovo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:22:
Oh dat artikel is geschreven door Ondřej Caletka, die op NLNOG 2019 een Legacy /24 IPv4 heeft gewonnen.
Heerlijk om te zien hoe hij nu bijdraagt aan de verdere uitrol van IPv6.

En voor mij had er ook een andere optie voor alternatief NAT64 mogen zijn:
- The EU bans the sale of all IPv4-only software and devices, furthermore, the EU removes the ISP save harbor principle concerning client abuse on IPv4 when they refuse to implement IPv6.
Helaas denk ik dat de EU niet echt zo progressief wil zijn. Dus problematisch³ it is :| .
En graag een verplichting dat access providers IPv6 leveren. T-Mobile & Caiway bijv steken al jaren de kop in het zand als er om IPv6 wordt gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dovo
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-08 12:23
Wat voor Trump global warming is, is voor vele ISP’s IPv6.
Fake news! IPv4 shortage bestaat niet, we hebben NAT44.
Ik weet niet of het nog steeds zo is: bij Belnet (surfnet in NL) wordt je verbinding aangerekend bestaande uit port speed (100, 1G, 10G) en commit. Je kan dus een poort van 10G nemen, en 2G internet afnemen. Nu is het zo dat alles tussen je commit en de port speed gratis IPv6 verkeer door kan. Dus door IPv6 te gebruiken kan je letterlijk tienduizenden euro’s per jaar besparen. Zelfs met deze extreme korting weigerden nog steeds de meeste universiteiten en hogescholen in België met uitrol IPv6. Vier jaar gelden: KU Leuven en één Waalse universiteit maken veel gebruik van IPv6, voor de rest vrijwel niet. Nog niet gehoord wat de situatie nu is.
Dit is dus gewoon belastingsgeld onnodig spenderen. Als je zulke grote bedragen geld spendeert om IPv6 te ontkennen, dan zie ik vaak mini Trumpjes in die netwerk beheerders.
Toen ik nog op Thomas More hogeschool zat, was het antwoord in 2016: de checkpoint firewall die we vorig jaar hebben aangekocht ondersteund geen IPv6. En wij maar heel de tijd captchas solven op google, omdat er 3000 studenten achter 1 IPv4 zaten. Waarom zat IPv6 support niet bij in de aanbesteding firewall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
dovo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:10:
Jaja, reality check. Zat weer te dromen in mijn wereld waar alles v6 supported is.
Even wat koud water in het gezicht, brrrr.. Tel tot 128bit; 1, 2, 3 .. 127, 128.
Ga er maar van uit dat er de komende 30 jaar nog applicaties en devices in omloop zijn die IPv4 nodig hebben.

Da's op zich geen ramp, er zijn voldoende manieren om in IPv4 aan te bieden in een IPv6 wereld.

[ Voor 40% gewijzigd door Dreamvoid op 14-11-2022 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:39:
[...]
Ga er maar van uit dat er de komende 30 jaar nog applicaties en devices in omloop zijn die IPv4 nodig hebben.
Dat lijkt me behoorlijk pessimistisch. Het duurde veel korter dan 30 jaar om IPX/SPX en X.25te laten verdwijnen na de invoering van TCP/IP.
Da's op zich geen ramp, er zijn voldoende manieren om in IPv4 aan te bieden in een IPv6 wereld.
Dat wel natuurlijk...

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
IPX/SPX bestond enkel in lokale netwerken, niet op het internet, dat was een behoorlijk andere situatie.

Anno 2022 worden er nog steeds IPv4-only applicaties en devices verkocht (neem bv de Nintendo Switch) die over 30 jaar nog steeds werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:07:
IPX/SPX bestond enkel in lokale netwerken, niet op het internet, dat was een behoorlijk andere situatie.
Klopt. Maar X25 was wel in gebruik in Wide Area Netwerken. Het heeft voor een deel voortgeleefd in ISDN, maar het is nu toch ook verdwenen.
Anno 2022 worden er nog steeds IPv4-only applicaties en devices verkocht (neem bv de Nintendo Switch) die over 30 jaar nog steeds werken.
O kom aan, hoeveel consumenten electronica van 30 jaar oud heb jij nog in gebruik, anders dan als museumstuk? Tegenwoordig gaat er maar weinig langer dan vijf jaar mee. Ik geloof er niets van dat de Nintendo Switch die nu verkocht wordt over 30 jaar nog actief in gebruik zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:07:
Spotify for mac :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik gebruik op dit moment een Chromebook die prima via IPv6 het internet op gaat. Ik wil ook met SSH via IPv6 verbinding te maken met mijn homeserver, maar in de standaard SSH terminal app van ChromeOS kan je alleen een hostname of een IPv4 adres intypen.

IPv6 werkt wel, maar dan via de omweg van een ~/.ssh/config bestand...

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
aawe mwan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:20:
Ik gebruik op dit moment een Chromebook die prima via IPv6 het internet op gaat. Ik wil ook met SSH via IPv6 verbinding te maken met mijn homeserver, maar in de standaard SSH terminal app van ChromeOS kan je alleen een hostname of een IPv4 adres intypen.

Da's inderdaad niet best - maar om eerlijk te zijn: er zijn niet veel mensen die IPv6 servers draaien zonder hostname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
aawe mwan schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:20:

Wat voer je precies uit op de terminal?

Wat ik had verwacht ($ssh [2001:9a8:0:e:1337:0:80:2]) werkt niet. Gebruikersnaam er voor wel:
$ ssh ANdrode@2001:9a8:0:e:1337:0:80:2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:58
ANdrode schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:41:
[...]

Wat ik had verwacht ($ssh [2001:9a8:0:e:1337:0:80:2]) werkt niet. Gebruikersnaam er voor wel:
$ ssh ANdrode@2001:9a8:0:e:1337:0:80:2
Dat inderdaad, maar dit zou ook moeten werken:
$ ssh -6 [hostnaam]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

ANdrode schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:41:
Wat ik had verwacht ($ssh [2001:9a8:0:e:1337:0:80:2]) werkt niet. Gebruikersnaam er voor wel
Ik gebruik de Chrome terminal app, maar niet de Linux / penguin CLI prompt.

Bij wijze van toelichting staat dit er als voorbeeld in de app:
ssh username@hostname -p <port> -R 1234:localhost:5678

Een IPv4 adres invoeren op de plaats van hostname accepteert hij ook, maar op het moment dat je het ":"-teken invoert in dit veld, krijg je direct een foutmelding, met of zonder "[". Ik denk dat het probleem hem zit in de inputvalidatie van dit veld.

Als je eerst een Linux prompt opent in de terminal en dan daar een ssh commando intoetst, dan werkt het inderdaad wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zonet een reguliere apt-get upgrade gedaan op Ubuntu 20.04 LTS op x86 met deze componenten:
The following packages will be upgraded:
  libflac8 libnss-systemd libpam-systemd libsystemd0 libudev1 systemd systemd-sysv systemd-timesyncd udev

Tijdens het verwerken van deze upgrade vergat de machine zijn IPv6 adres. Ik moest via IPv4 inloggen op de machine om hem z'n IPv6 adres terug te geven (met sudo ip -6 addr add...). Deze bug (kans op wegvallen van IPv6 connectiviteit tijdens een apt-get update) is dus nog steeds niet opgelost. Gezien mijn history is dit eerder gebeurd op 2022-04-14, 2022-05-11 en 2022-09-22.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03
Hmz, dat verklaart de 'vastlopers' die ik eerder had. Dit specifiek is daar niet de aanleiding voor, maar ik ben inmiddels alles aan 't overzetten naar Debian. Dan hoop/verwacht ik van dit soort geintjes ook geen last meer te hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26
Nog nooit last mee gehad, net nog getest voor en na de upt-upgrade blijft ipv6.google.com bereikbaar.

Heeft het niet eerder iets te maken met welke parameters je routeradvertisements /dhcpv6 over het netwerk worden toegekend?

Hier pfSense als router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
Blijkbaar gebruikt @aawe mwan een statisch adres. Als die verdwijnt kan je inderdaad niet anders dan deze manueel terug te plaatsen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Makkelijker om de machine gewoon zichzelf een statisch adres laten geven via SLAAC, die blijft stabiel over updates (maar idd niet een complete OS reinstall).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
Op Twitter veel berichten dat Starlink IPv6 (weer) heeft aangezet. Dit stond voorheen als test aan, maar nu globaal lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Roetzen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:01:
O kom aan, hoeveel consumenten electronica van 30 jaar oud heb jij nog in gebruik, anders dan als museumstuk? Tegenwoordig gaat er maar weinig langer dan vijf jaar mee.

Ik geloof er niets van dat de Nintendo Switch die nu verkocht wordt over 30 jaar nog actief in gebruik zal zijn.
offtopic:
Vergeet de "Retrogamers" niet! :)

Verder vind ik zowel 5 als 30 jaar erg overdreven : Het zal eerder iets van 10 a 15 jaar zijn dat de meeste apparatuur mee kan gaan zonder dat je ineens je soldeerbout erbij moet pakken om elco's te vervangen en dergelijke...

Zo heb ik hier nog een Aiwa Stereo HiFi dingetje in gebruik die na iets van 25 jaar ongeveer veel mankementen vertoont maar het nog steeds goed genoeg doet om geluid te horen via de AUX ingang 8) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:06:
[...]

[ot]Vergeet de "Retrogamers" niet! :)

Verder vind ik zowel 5 als 30 jaar erg overdreven : Het zal eerder iets van 10 a 15 jaar zijn dat de meeste apparatuur mee kan gaan zonder dat je ineens je soldeerbout erbij moet pakken om elco's te vervangen en dergelijke...
Vijf jaar is misschien wat aan de korte kant, Alhoewel... Met vijf jaar hoeven de Elcos inderdaad meestal nog niet vervangen te worden. Maar het is dan niet de hardware als zodanig die het laat afweten, maar de firmware updates die stoppen waardoor het apparaat minder bruikbaar wordt.
Zo heb ik hier nog een Aiwa Stereo HiFi dingetje in gebruik die na iets van 25 jaar ongeveer veel mankementen vertoont maar het nog steeds goed genoeg doet om geluid te horen via de AUX ingang 8) :*) ]
Ik heb in mijn caravan nog een 40 jaar oude autoradio die het nog prima doet. Maar als in 2027 de FM radio uit de aether gaat zal ik toch echt aan iets anders moeten...

Het is dus niet altijd de hardware die het laat afweten, maar doordat de wereld verandert worden spullen onbruikbaar. Met netwerkspul gaat dat erg hard. Ik verwacht toch echt dat er over tien jaar nog naar heel weinig IPv4 in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:18:
[...]

Vijf jaar is misschien wat aan de korte kant, Alhoewel... Met vijf jaar hoeven de Elcos inderdaad meestal nog niet vervangen te worden. Maar het is dan niet de hardware als zodanig die het laat afweten, maar de firmware updates die stoppen waardoor het apparaat minder bruikbaar wordt.

[...]

Ik heb in mijn caravan nog een 40 jaar oude autoradio die het nog prima doet. Maar als in 2027 de FM radio uit de aether gaat zal ik toch echt aan iets anders moeten...

Het is dus niet altijd de hardware die het laat afweten, maar doordat de wereld verandert worden spullen onbruikbaar. Met netwerkspul gaat dar erg hard. Ik verwacht toch echt dat er over tien jaar nog naar heel weinig IPv4 in gebruik is.
Dat verwacht(dram) jij hier al 10 jaar. Voorlopig komt er nog steeds ipv4 online hardware uit en sta jij door eigen gelijks overtuiging op mijn (niet kwaad maar als voorbeeld bedoelt ) don’t take serious lijstje. En staat @nero355 hoger op het lijstje om een keer voor nerd talk te vragen. En dat is jammer want Nero komt dat toch niet doen en jij hebt technische een heel goed verhaal maar dat af en toe zover weg van de werkelijkheid.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:52:
[...]

Dat verwacht(dram) jij hier al 10 jaar.
Ik ben inderdaad al meer dan tien jaar bezig IPv6 te promoten. Maar ik herinner me niet dat ik tien jaar geleden al de verwachting uitsprak dat IPv4 over 10 jaar grotendeels verdwenen zou zijn. Tja, dit is nu eenmaal "het grote IPv6 topic" en dan kun je verwachten daar IPv6 adepten tegen te komen. Jammer dat jij dat als "drammen" ervaart.
Voorlopig komt er nog steeds ipv4 online hardware uit
Daar staat tegenover dat IPv6 only ook in opkomst is. Je kunt bij sommige VPS hosters korting krijgen als je afziet van een IPv4 adres:

https://www.sidn.nl/nieuw...-virtuele-private-servers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:05:
[...]

Ik ben inderdaad al meer dan tien jaar bezig IPv6 te promoten. Maar ik herinner me niet dat ik tien jaar geleden al de verwachting uitsprak dat IPv4 over 10 jaar grotendeels verdwenen zou zijn. Tja, dit is nu eenmaal "het grote IPv6 topic" en dan kun je verwachten daar IPv6 adepten tegen te komen. Jammer dat jij dat als "drammen" ervaart.

[...]

Daar staat tegenover dat IPv6 only ook in opkomst is. Je kunt bij sommige VPS hosters korting krijgen als je afziet van een IPv4 adres:

https://www.sidn.nl/nieuw...-virtuele-private-servers
Weer een post waarin blijkt dat academische hier echt veel te van de werkelijkheid afstaan. De meeste isp vragen zakelijke toch echt extra voor ipv6 of zijn zelfs ipv4 only.

En hierdoor is ipv4 bij een VPS geen extra optie maar onoverkomelijke upgrade waar ze onevenredig veel kunnen vragen. Retail doet 1 ipv4 adres een euro of 2 tot 4 per maand. Toch lekker handel ondanks je zelf kan promoten met gratus ip (v6) adressen 8)7

Beter kies je een virtuele provider of vps dienst die gewoon standaard ipv4 aanbied en waar ipv6 een extra optie is. Dan ben je meestal goedkoper en beter uit.

Sorry dat ik weer een keer zeg maar. Universitair dag dromen mag altijd, Maar nog geen 30 procent van de wereld gebruikt Ipv6 en in Nederland is alles behalve een te kort. Nederland stond vooraan tijdens het uitdelen en heeft onevenredig veel ipv4 adress. Dat ze gebruikt worden voor speculatief economische schaarste handelen is wat anders maar wil niet zeggen dat er in Nederland een te kort is.

Tussen op en er niet voor willen betalen zit een degelijk groot verschil.Een verschil wat jij nogal vaak lijkt te verwarren en daar technische kosten en ip besparende oplossing nodeloos van tafel veegt of als niet relevant doet weg zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door xbeam op 05-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

xbeam schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:32:
Weer een post waarin blijkt dat echt veel te van de werkelijkheid afstaat. De meeste isp vragen zakelijke toch echt extra voor ipv6 of zijn zelfs ipv4 only.

En hierdoor is ipv4 bij een VPS geen extra optie maar onoverkomelijke upgrade waar ze onevenredig veel vragen.
Retail doet 1 ipv4 adres een euro of 2 tot 4 per maand. Toch lekker handel ondanks je zelf promoten met gratus ip (v6) adressen 8)7

Beter kies je een virtuele provider of vps dienst die gewoon standaard ipv4 aanbied en waar ipv6 een extra optie is. Dan ben meestal goedkoper en beter uit.
Extra €€ vragen voor IPv4 adressen of een subnet kan ik wel begrijpen, maar IPv6 hoor je IMHO gewoon GRATIS erbij te doen en niet extra €€ voor te vragen! |:(

Hopelijk is het een slechte trend die door concurrentie z.s.m. zal verdwijnen! :)
xbeam schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:52:
En staat @nero355 hoger op lijstje om een keer voor nerd talk te vragen.
En dat is jammer want Nero komt dat toch niet doen.
:o Jij kent mij te goed! :P

Wel lievvv hoor! O+ Daar niet van! :+

_O- O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:25:
[...]

Extra €€ vragen voor IPv4 adressen of een subnet kan ik wel begrijpen, maar IPv6 hoor je IMHO gewoon GRATIS erbij te doen en niet extra €€ voor te vragen! |:(

Hopelijk is het een slechte trend die door concurrentie z.s.m. zal verdwijnen! :)
Dubbel boekhouden kost nu eenmaal geld en zolang dat duurder is dan enkel ipv4 is geen enkel economische en daardoor technische drijfveer (behalve ipv6 dagdromen) om over stappen

Een van Nederlands grootste en EU brede zakelijke internet provider bied niet eens ipv6 aan. En waneer je i4ip er om vraagt. Blijken de hele organisatie het niet eens hebben vanwege onvoldoende Economische noodzaak. Wil je een /24 block geen enkele probleem, hoeveel? Maar ipv6.

Hun Europese expansie reclame geeft alles behalve een gevoel van schaarste weten de dat ze ipv4 only zijn.

Mijn indruk blijft dat we ondanks wat feel good kpn/ziggo consumenten initiatieven ipv6 gewoon moeten blijven beschouwen het als something Nice to have in a future far far away.

Zolang er in Nederland en rest van de wereld partijen zijn de nog kisten vol ipv4 onder de bank hebben liggen. En deze daar liever laten stof happen vanwege speculatie op toekomstige economische waarden of concurrentie voordeel.
Is ipv6 het digitale social/communisme van wensdenkers en dagdromers. Niet dat geen geen voorstander ben maar economics always win en die zijn gewoon niet in het voordeel van ipv6

https://www.internetgover...v4-space-is-still-unused/
Nearly a third of IPv4 address space is not in active use. The IP address calculations refer to consecutive IP blocks not advertised by any of the autonomous systems on the global Internet routing tables, not to individual addresses in existing subnets. This amount seems large and has potentially interesting consequences.
Het is volgens mijn weten nog steeds dat de wereld nog niet weet waar deze 30% exact gebleven is en wie precies wat bezit.

Waardoor initiatief als deze levens vatbaar en blijkbaar goedkoper zijn dan het uitrollen ipv6 en hele traject weer jaren terug op de langere termijn zetten.
https://www.theregister.c...01/ipv4_proposed_changes/
Tweaks to IPv4 could free up 'hundreds of millions of addresses
Bijvoorbeeld: een van organisaties waarvan publieke bekend is dat ze ongeveer net zo veel ongebruikte ipv4 adressen heeft liggen stof happen als Nederland aan inwoners heeft is engelse ministerie van pensioen en werk.
https://m.slashdot.org/story/175017
UK Government Owns 16.9 Million Unused IPv4 Addresses

The Department of Work and Pensions in the UK has a /8 block of IPv4 addresses that is unused.

An e-petition was created asking the DWP to sell off the block to ease the IPv4 address scarcity in the RIPE region. John Graham-Cumming, the person who first discovered the unused block, discovered that these 16.9 million IP addresses
…..
Dit in combinatie met verhalen over stof een happende Nederlands ipv4 miljoenen (boekhorn) blok van het voormalige Telfort. Die dienst doen als beleggings object. Daarnaast hoe kan er een tekort zijn als er voornamelijk Nederlandse academische geleerden partijen zoals bijv surfnet zijn die net zoals het Engelse Departement of work en pension bijna een volledig /8
145.0.0.0 to 145.220.0.0 bezitten.
Dit is gewoon op en top Nederlandse gierigheid tijdens het uitdelen geweest en Hollandse zunigheid bij ingebruikneming. Wat nu zorgt dat een ipv4 block onderdeel van de het bedrijfs vermogen of beurs waarde vertegenwoordigt.

Waardoor we in Nederland(west Europa )hoogstens van beperkte beschikbaarheid van ipv4 kunnen spreken maar van schaarste of een tekort is zeker geen spraken.

Dat het gebrek aan regulering zorgt dat de ipv4 beschikbaarheid voor Nederlands nieuwkomers in de ip Markt problematisch is. Is een ander probleem dan het zogenaamde te kort.
Het is een markt/branche niet verboden (wenselijk is anders) de komst van nieuwe spelers te beperken door technische of economische instap drempels op te werpen. zoals een te kort aan of beperkte beschikbaarheid van ip adressen.

Misbruik van dit soort drempels door hier als branche macht hebbers selectief mee om te gaan is machtsmisbruik (Jij omdat je haar groen, rood, paars of Alumni is wel ip adressen en jij omdat er te nieuwe klei achter je oor zit geen ip-adresen) is wel verboden.

Maar ga dat maar eens aantonen als relatief jong data centrum (die op het topic aanwezig zijn) en zich zonder miljard pensioen/beleggers/investment fonds om een /12 of Misschien /8 te kopen wezenloos ploeteren naar ipv4 adressen.

[ Voor 112% gewijzigd door xbeam op 06-12-2022 00:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De laatste IPv4 blokken heen en weer schuiven blijft toch allemaal wat gerommel in de marge. Je krijgt daardoor ook weer meer fragmentatie in de routing tabellen, en je blijft aanklooien met NAT. Zoals je zegt, het geknok om de laatste kruimels is geen pretje.

Maar als je kijkt naar wat de grote netwerken op het internet daadwerkelijk doen, dan is die discussie allang een gepasseerd station, de wereld zit middenin de transitie. IPv4 verdwijnt nog lang niet maar wordt geleidelijk en onmerkbaar (voor de IPv4 gebruikers) een gevirtualiseerde compatibility laag bovenop onderliggende IPv6 infrastructuur.

Als netwerkbeheerder van een klein netwerk met veel legacy spul en een flinke IPv4 allocatie kan je er prima voor kiezen om volledig in de single stack IPv4 wereld te blijven, er is niets wat je dwingt om naar IPv6 te gaan, buiten het nadeel dat je niet direct met het IPv6 internet kan verbinden. Je vraagt feitelijk van de wijdere IPv6 wereld om backwards compatibility te blijven aanbieden, maar dat is voor hen technisch simpel, relatief goedkoop, en kan in principe tot in de eeuwigheid.

Het wordt anders als je een nieuwe speler bent - zie bv Starlink: die hebben uiteraard maar een kleine IPv4 pool, dus werden alle klanten achter CG-NAT gepropt. En zelfs dat is niet schaalbaar nu ze groter groeien dan een paar honderd duizend klanten, en dus rollen ze nu IPv6 uit, waardoor ze in 1 klap circa 60-80% van hun IPv4 traffic kwijtraken. Hetzelfde geldt voor de grote cloud jongens als Cloudflare, Akamai, Azure, AWS, etc. Op die schaal is het allemaal niet meer te doen met enkel IPv4.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 05-12-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:59:
Maar als je kijkt naar wat de grote netwerken op het internet daadwerkelijk doen, dan is die discussie allang een gepasseerd station, de wereld zit middenin de transitie.
Inderdaad, dat is een gelopen race. Nederland loopt zoals gebruikelijk weer achterop, maar in veel delen van de wereld is de acceptatie graad van IPv6 al in de buurt van of zelfs over de 50%.
Je vraagt feitelijk van de wijdere IPv6 wereld om backwards compatibility te blijven aanbieden, maar dat is voor hen technisch simpel, relatief goedkoop, en kan in principe tot in de eeuwigheid.
Het kan, maar dat wil niet zeggen dat het ook zal gebeuren. In de praktijk zie je toch dat legacy spul na het onder een bepaalde drempel duiken niet meer algemeen wordt ondersteunt. Vind maar eens een analoge telefoon adapter die nog pulskiezen ondersteunt.
Het wordt anders als je een nieuwe speler bent - zie bv Starlink: die hebben uiteraard maar een kleine IPv4 pool, dus werden alle klanten achter CG-NAT gepropt. En zelfs dat is niet schaalbaar nu ze groter groeien dan een paar honderd duizend klanten, en dus rollen ze nu IPv6 uit, waardoor ze in 1 klap circa 60-80% van hun IPv4 traffic kwijtraken. Hetzelfde geldt voor de grote cloud jongens als Cloudflare, Akamai, Azure, AWS, etc. Op die schaal is het allemaal niet meer te doen met enkel IPv4.
Precies. IPv6 is het "nice to have" stadium ontgroeid. Starlink is een goed voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:34:
Het kan, maar dat wil niet zeggen dat het ook zal gebeuren. In de praktijk zie je toch dat legacy spul na het onder een bepaalde drempel duiken niet meer algemeen wordt ondersteunt. Vind maar eens een analoge telefoon adapter die nog pulskiezen ondersteunt.
Dat analoge puls verhaall is wel deels hardware gerelateerd - ik moet zeggen, ik denk niet dat het over 30 jaar een enorm probleem is om ergens op het IPv6 internet een VPS in te richten als NAT64 router, en lokaal op een router CLAT + DHCPv4 te draaien zodat je legacy device, game of applicatie IPv4 met het "internet" kan praten. Zelfs een simpele site-to-site IPv4 tunnel is een triviaal verhaal.

Ik bedoel, we kunnen nu nog steeds zonder problemen anno 2022 oude MS-DOS applicaties draaien in DOSBOX, en over dertig jaar waarschijnlijk nog steeds. Virtualisatielagen zijn erg toekomst-proof.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:34:
[...]

Inderdaad, dat is een gelopen race. Nederland loopt zoals gebruikelijk weer achterop, maar in veel delen van de wereld is de acceptatie graad van IPv6 al in de buurt van of zelfs over de 50%.

[...]

[...]

Precies. IPv6 is het "nice to have" stadium ontgroeid. Starlink is een goed voorbeeld.
Kuch oja nog geen 30 procent van alle domeinen wereldwijd is of is ook ipv6. Waarvan overgoten deel in Nederland consumenten aansluiting zijn.
Dit bedoel ik dus met overdrijven wegwuiven en dag dromen. Waar het door het nooit tot een echt komt punt komt waar het probleem echt zit en dus zeker nog 10 jaar gaat duren.

Nederlands provider hebben geen tekort en dus nul motivatie. Dus leuk dat starlink leuk tot dat musk er straks achterkomt dat via tesla Duitsland en een bijv de universiteit Berlijn een /8 tijdens renovatiewerkzaamheden onder oud stoffig boek opduikt en deze als Duitse vennootschap kan en mag kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door xbeam op 05-12-2022 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op maandag 5 december 2022 @ 14:22:
[...]

Dat analoge puls verhaall is wel deels hardware gerelateerd
Nee, hoor, ik koos dat voorbeeld juist omdat voor kiespulsdetectie in een apparaat waar een analoge telefoon op wordt aangesloten juist geen extra hardware nodig is. Het kan volledig in firmware/software. Ik kan het weten want ik heb zelf firmware voor analoge telefooncentrales geprogrammeerd. (Z80 assembler). Dezelfde hardware die de haaktoestand en/of de flash puls detecteert kan de kiespulsen detecteren. Kwestie van timing. Ondersteunen van pulskiestelefoons is relatief eenvoudig en goedkoop. Maar mijn Ziggo modem/router ondersteunt het niet. Mijn vorige modem en het modem daarvoor ook niet. Evenals mijn Cisco SPA112 ATA. En zijn voorganger de linksys PAP. Pulskiezen zit er gewoon niet meer in, het is alleen nog DTMF. Kennelijk is het toch niet meer lonend voor die hele kleine doelgroep die nog een "draaischijftelefoon" wil aansluiten.

Met dat in gedachten zou ik me kunnen voorstellen dat fabrikanten op termijn IPv4 support laten vallen.
- ik moet zeggen, ik denk niet dat het over 30 jaar een enorm probleem is om ergens op het IPv6 internet een VPS in te richten als NAT64 router, en lokaal op een router CLAT + DHCPv4 te draaien zodat je legacy device, game of applicatie IPv4 met het "internet" kan praten. Zelfs een simpele site-to-site IPv4 tunnel is een triviaal verhaal.
Het zou misschien nog wel kunnen, maar je zal misschien toch behoorlijk wat moeite moeten doen omdat het niet meer standaard door veel netwerkspul wordt ondersteunt.
Ik bedoel, we kunnen nu nog steeds zonder problemen anno 2022 oude MS-DOS applicaties draaien in DOSBOX,
Dat valt ook wel eens tegen. De ondersteuning van de DOS box is door Microsoft met iedere Windows versie weer een beetje verder uitgekleed. Bij iedere upgrade van Windows moet ik weer in de batch files van mijn Fidonet systeem duiken omdat sommige grappen en grollen niet meer werken. Tot nu toe vind ik er iedere keer wel weer wat op, maar het gaat wel steeds meer moeite kosten...
Virtualisatielagen zijn erg toekomst-proof.
In theorie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Roetzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:28:
[...]

Nee, hoor, ik koos dat voorbeeld juist omdat voor kiespulsdetectie in een apparaat waar een analoge telefoon op wordt aangesloten juist geen extra hardware nodig is. Het kan volledig in firmware/software. Ik kan het weten want ik heb zelf firmware voor analoge telefooncentrales geprogrammeerd. (Z80 assembler). Dezelfde hardware die de haaktoestand en/of de flash puls detecteert kan de kiespulsen detecteren. Kwestie van timing. Ondersteunen van pulskiestelefoons is relatief eenvoudig en goedkoop. Maar mijn Ziggo modem/router ondersteunt het niet. Mijn vorige modem en het modem daarvoor ook niet. Evenals mijn Cisco SPA112 ATA. En zijn voorganger de linksys PAP. Pulskiezen zit er gewoon niet meer in, het is alleen nog DTMF. Kennelijk is het toch niet meer lonend voor die hele kleine doelgroep die nog een "draaischijftelefoon" wil aansluiten.

Met dat in gedachten zou ik me kunnen voorstellen dat fabrikanten op termijn IPv4 support laten vallen.
Hoeveel telefoons zijn er wereldwijd (gelijktijdig) in gebruik geweest met pulskiezen? En hoeveel IPv4 adressen of apparaten zijn er gelijktijdig in gebruik geweest? De impact nu van IPv4 "even uit zetten" is gewoon vele malen groter omdat er letterlijk miljarden apparaten zijn met IPv4. Enexis gaat geen slimme meters vervangen om IPv6 support toe te voegen zodat ze hun server omgeving IPv6 only kunnen maken. Kosten/baten is dat totaal niet rendabel.

Volgens mij is hier in dit topic ook eerder geschreven dat een voorloper van IP(v4) / "het internet" binnen enkele jaren morsdood was. Maar dat is ook niet zo gek natuurlijk. Want in de jaren 70/80 werd internet alleen gebruikt door een stel nerds en onderzoekers. Die hebben minder problemen ermee om iets te vervangen omdat er iets beters is. Maar IPv4 is te grootschalig in gebruik door vrij letterlijk de hele wereld om dat even uit te faseren. Je kunt niet zomaar even alle IPv4 only hardware vervangen. Voor bedrijven is dat veel te duur zolang het bestaande niet is afgeschreven en consumenten gaan niet "upgraden" om <insert nerdy nieuwe techniek> te kunnen gebruiken. Zolang die maar kunnen facebooken is het al lang best. Zal die worst wezen of dat via IPv4 of IPv6 gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Idd, ik denk dat er ruim genoeg IPv4 spul in omloop blijft om het rendabel te laten zijn om relatief simpele applicaties als Jool (NAT64) of clatd (CLAT) te blijven onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:52:
Idd, ik denk dat er ruim genoeg IPv4 spul in omloop blijft om het rendabel te laten zijn om relatief simpele applicaties als Jool (NAT64) of clatd (CLAT) te blijven onderhouden.
En er is op dit moment nog niet genoeg vraag/NAT64 gedeployed om hiervoor in openwrt goede ondersteuning te hebben. Ook al wil je v6 mostly, het is heel heel lastig op dit moment.

Wil je de CLAT triggeren op OS X? odhcpd van openwrt ondersteunt PREF64 ook nog niet.

Er lijkt erg, erg weinig vraag te zijn om deze stap te nemen.
offtopic:
Dacht dat windows zelfs niet-echt een CLAT heeft: Ondersteund voor mobiele netwerken, maar verder niet :+

[ Voor 22% gewijzigd door ANdrode op 05-12-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik doel meer op CLAT op de router, niet zozeer op de clients (al kan dat ook natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

RobertMe schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:45:
[...]

Hoeveel telefoons zijn er wereldwijd (gelijktijdig) in gebruik geweest met pulskiezen? En hoeveel IPv4 adressen of apparaten zijn er gelijktijdig in gebruik geweest? De impact nu van IPv4 "even uit zetten" is gewoon vele malen groter omdat er letterlijk miljarden apparaten zijn met IPv4. Enexis gaat geen slimme meters vervangen om IPv6 support toe te voegen zodat ze hun server omgeving IPv6 only kunnen maken. Kosten/baten is dat totaal niet rendabel.
De vraag hoeveel IPv4 adressen er in gebruik zijn geweest is het makkelijkst te beantwoorden: minder dan 2³². Hoeveel draaischijftelefoons? Dat wordt schatten. Eind jaren 80, begin jaren 90 toen ze geleidelijk vervangen werden door DTMF waren er ca 5 miljard aardbewoners, Laten we zeggen 1 miljard huishoudens. Laat in 80% daarvan een telefoonaansluiting zijn geweest en in de helft daarvan 2 of meer toestellen. Dan kom ik op iets meer dan een miljard toestellen. Hoeveel IPv4 apparaten? Dat is eigenlijk de verkeerde vraag. De vraag moet zijn: hoeveel IPv4 only apparaten zijn er in gebruik. Alle moderne OSen ondersteunen IPv6. Alle smartphones die de laatste tien jaar in gebruik zijn genomen ondersteunen IPv6. Dus die tellen niet mee want die hoeven niet vervangen te worden als IPv4 er mee stopt. Maar de getallen maken niet zo heel veel uit. Feit is dat die draaischijftelefoons - of het er nu een half miljard of twee miljard waren - naar het museum zijn gegaan en dat de fabrikanten zijn gestopt het te ondersteunen. En dat in een tijd dat telefoons makkelijk 50 jaar mee gingen.

Nee, Enexis of Stedin, of wie er ook over gaat zal geen slimme meters gaan vervangen alleen voor IPv6. Maar als het 2G netwerk er uit gaat zullen ze toch moeten vervangen... Dus of die slimme meters vervangen gaan worden is dan een kwestie van hoe lang het voor de providers nog rendabel is om het 2G netwerk in de lucht te houden. Hoeveel 2G only apparaten zijn er nog in omloop en wanneer valt de kosten/baten analyse nog in de zwarte cijfers? Rutte heeft al afscheid moeten nemen van zijn oude Nokia. "Iedereen" heeft een smartphone en die doen allemaal minstens 4G want 3G is al weg. De providers gaan 2G echt niet eeuwig in de lucht houden voor die anderhalve boomer met zijn 2G Nokia. Het zou me echt verbazen als dat nog tien jaar gaat duren.

En ik heb het ook niet over "even uit zetten" van IPv4. Het zal geen harde knop uit zijn. Ik verwacht eerder een soort "versterven". @xbeam heeft gelijk: dual stack is dubbel boekhouden. De providers en fabrikanten zullen dat niet tot in de eeuwigheid willen volhouden. Net zo min als ze puls- en toonkiezen eeuwig naast elkaar hebben laten bestaan.
Volgens mij is hier in dit topic ook eerder geschreven dat een voorloper van IP(v4) / "het internet" binnen enkele jaren morsdood was. Maar dat is ook niet zo gek natuurlijk. Want in de jaren 70/80 werd internet alleen gebruikt door een stel nerds en onderzoekers. Die hebben minder problemen ermee om iets te vervangen omdat er iets beters is. Maar IPv4 is te grootschalig in gebruik door vrij letterlijk de hele wereld om dat even uit te faseren. Je kunt niet zomaar even alle IPv4 only hardware vervangen.
Niet "zomaar" vervangen, maar natuurlijk uitfaseren. Net zoals de draaischijftelefoons verdwenen. OK, de vergelijking gaat zoals alle vergelijkingen natuurlijk mank als je het te ver uitspit. Toonkiezen had wel duidelijke voordelen voor de eindgebruiker. Het gaat bij de steeds langer wordende telefoonnummers sneller en die vermaledijde keuzemenus hebben nooit lekker gewerkt met pulskiezen.
Voor bedrijven is dat veel te duur zolang het bestaande niet is afgeschreven en consumenten gaan niet "upgraden" om <insert nerdy nieuwe techniek> te kunnen gebruiken. Zolang die maar kunnen facebooken is het al lang best. Zal die worst wezen of dat via IPv4 of IPv6 gaat.
Maar ze upgraden wel om die nieuwste Ipod te hebben en ze moeten wel een nieuwe laptop kopen omdat de oude de filmpjes op NOS.NL niet meer lekker afspelen met Windows XP. En die nieuw laptop heeft IPv6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:13:
Ik doel meer op CLAT op de router, niet zozeer op de clients (al kan dat ook natuurlijk).
Dan moet het cliënt netwerk nog steeds dual stack zijn. Daar wil je er ook vanaf.

Als we het in cliënt netwerk niet van IPv4 af komen dan lukt het bij server taken (in ieder geval bij edge van netwerk) helemaal niet imo :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
xbeam schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:22:
Kuch oja nog geen 30 procent van alle domeinen wereldwijd is of is ook ipv6. Waarvan overgoten deel in Nederland consumenten aansluiting zijn.
Wat bedoel je hiermee? Consumenten hebben doorgaans geen domeinen?

Wat je nu ziet is dat de meeste high-traffic domeinen (Netflix, Facebook, Google, Prime, Spotify etc) IPv6 doen, en als een ISP zijn klanten IPv6 aanbiedt, er zo'n 60-80% van het verkeer over IPv6 gaat lopen. Dat is prima - je hoeft maar een relatief klein deel over je resterende IPv4 netwerk te laten lopen, en dat deel wordt geleidelijk steeds minder. Het biedt een soepele transitie, het maakt verder niet zoveel meer uit hoe lang het duurt.
Nederlands provider hebben geen tekort en dus nul motivatie.
Toch doen de drie grote vaste-lijn ISPs in Nederland + de grootste mobiele telco IPv6, dus blijkbaar was er wel motivatie, niemand doet een IPv6 migratie voor de lol.
Dus leuk dat starlink leuk tot dat musk er straks achterkomt dat via tesla Duitsland en een bijv de universiteit Berlijn een /8 tijdens renovatiewerkzaamheden onder oud stoffig boek opduikt en deze als Duitse vennootschap kan en mag kopen.
Tsja, maar daar kan Starlink toch niet op gaan wachten? Die hebben nu groeiende adresruimte nodig over de hele wereld, niet alleen in Duitsland. En bovendien, dat is nu niet meer relevant, zodra je infrastructuur eenmaal over IPv6 loopt dan hoef je niet meer terug naar IPv4, hoe goedkoop adressen ook worden - het is immers backwards compatible. Het geknok rond de overgebleven IPv4 adressen is uiteindelijk een probleem voor de achterblijvers.
ANdrode schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:13:
Dan moet het cliënt netwerk nog steeds dual stack zijn. Daar wil je er ook vanaf.

Als we het in cliënt netwerk niet van IPv4 af komen dan lukt het bij server taken (in ieder geval bij edge van netwerk) helemaal niet imo :).
Als je anno 2053 voor 1 device of server in je bedrijf IPv4 nodig hebt, dan is het niet zo erg om daarvoor een VLAN met CLAT in te richten toch? Dat zie je nu ook met mainframes, die zitten tegenwoordig doorgaans veilig in aparte VLANs afgeschermd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:22:
[...]

Maar als je niet alleen kijkt naar het aantal websites dat via IPv6 bereikbaar is - want ik neem aan dat je dat bedoelt - maar ook kijkt naar de hoeveelheid verkeer die er van en naar die websites gaat dan ligt het anders. De grote jongens als Google, Facebook, Netflix en zo zijn allemaal via IPv6 bereikbaar. De backbone van het InterNet is volledig IPv6 ready.,
Dit bedoel ik dus met overdrijven wegwuiven en dag dromen. Waar het door het nooit tot een echt komt punt komt waar het probleem echt zit en dus zeker nog 10 jaar gaat duren.
Ik snap dat het voor jou als "4=op ontkenner" als dagdromen overkomt, en dat je het daardoor lastig vindt met mij "in de diepte" te discussiëren, wees gerust, het is wederzijds. :9
Nederlands provider hebben geen tekort en dus nul motivatie.
In het begin, iets meer dan tien jaar geleden, kreeg ik op mijn AH mobiel dongeltje voor mijn laptop nog een publiek IPv4 adres. Dat is verleden tijd. De mobiele providers delen nu alleen nog via CGNAT IPv4 uit aan mobiele apparaten. Zouden ze dat ook doen als ze echt geen tekort hadden?

En nul motivatie? Zowel KPN als Ziggo delen al jaren IPv6 uit aan hun vaste lijn klanten. Enige motivatie moet er dus wel zijn.
Dus leuk dat starlink leuk tot dat musk er straks achterkomt dat via tesla Duitsland en een bijv de universiteit Berlijn een /8 tijdens renovatiewerkzaamheden onder oud stoffig boek opduikt en deze als Duitse vennootschap kan en mag kopen.
Musk heeft geld genoeg, dus als hij het zou willen zou hij dat /8 vast wel kopen. Als er ergens een te koop zou zijn. Maar of hij ziet meer in IPv6 of het is gewoon niet te koop. Ik betwijfel sterk dat er nog ergens een /8 in een laatje ligt te verstoffen. Het zou meer dan 800 miljoen opbrengen in de verkoop. Zo iets laat je niet in een laatje liggen.

En dan ook nog meer even een respons op je andere post aan mij. Je hebt er tenslotte tijd en energie in gestoken, dus het zou lomp zijn niet te reageren.
xbeam schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:44:
[...]

Dubbel boekhouden kost nu eenmaal geld en zolang dat duurder is dan enkel ipv4 is geen enkel economische en daardoor technische drijfveer (behalve ipv6 dagdromen) om over stappen
En toch maken velen de overstap...
Een van Nederlands grootste en EU brede zakelijke internet provider bied niet eens ipv6 aan. En waneer je i4ip er om vraagt. Blijken de hele organisatie het niet eens hebben vanwege onvoldoende Economische noodzaak. Wil je een /24 block geen enkele probleem, hoeveel? Maar ipv6.
Enreach? Nooit van gehoord :P
Mijn indruk blijft dat we ondanks wat feel good kpn/ziggo consumenten initiatieven ipv6 gewoon moeten blijven beschouwen het als something Nice to have in a future far far away.
Tja, Microsoft, Google, Apple en Netflix lijken er toch echt anders over te denken...
Zolang er in Nederland en rest van de wereld partijen zijn de nog kisten vol ipv4 onder de bank hebben liggen. En deze daar liever laten stof happen vanwege speculatie op toekomstige economische waarden of concurrentie voordeel. Is ipv6 het digitale social/communisme van wensdenkers en dagdromers.
4=op ontkenning...
Tien jaar oud...
Het is volgens mijn weten nog steeds dat de wereld nog niet weet waar deze 30% exact gebleven is en wie precies wat bezit.
Als het al zo zou zijn, die 30 procent die echt zoek is, maakt dan wat uit? Het is niet beschikbaar voor gebruik, daar gaat het om.
Waardoor initiatief als deze levens vatbaar en blijkbaar goedkoper zijn dan het uitrollen ipv6 en hele traject weer jaren terug op de langere termijn zetten.
https://www.theregister.c...01/ipv4_proposed_changes/
Dat is ook al een oud verhaal. Als dat echt de oplossing zou zijn, dan was het al lang geïmplementeerd. Maar kennelijk is al het IPv4 spul ombouwen zodat die gereserveerde IPv4 blokken gebruikt kunnen worden toch niet zo simpel en goedkoop. En wat zou je er dan mee winnen? Het is alleen maar uitstel van executie want ook dát raakt ook weer op over een paar jaar. Je kan de energie beter steken in IPv6 en dat is dan ook wat er gebeurt. Met uitzondering van de ontkenners dan...
Bijvoorbeeld: een van organisaties waarvan publieke bekend is dat ze ongeveer net zo veel ongebruikte ipv4 adressen heeft liggen stof happen als Nederland aan inwoners heeft is engelse ministerie van pensioen en werk.
https://m.slashdot.org/story/175017
Ook al weer een tien jaar oud verhaal...
Dit in combinatie met verhalen over stof een happende Nederlands ipv4 miljoenen (boekhorn) blok van het voormalige Telfort. Die dienst doen als beleggings object.
Verhalen... Ja, er gaan allerlei verhalen rond. Feit is dat providers niet scheutig zijn met mededelingen over hun resterende voorraad IPv4. Dat is concurrentie gevoelige informatie, dus dat hangen ze niet aan de grote klok. Dus die "verhalen" zijn niet meer dan geruchten. Om een inschatting te maken kun je beter kijken naar wat ze doen. Op de mobiele netwerken doen ze allemaal CGNAT.
Daarnaast hoe kan er een tekort zijn
Er is sprake van een tekort als vraag en aanbod uit balans zijn met meer vraag dan aanbod.
als er voornamelijk Nederlandse academische geleerden partijen zoals bijv surfnet zijn die net zoals het Engelse Departement of work en pension bijna een volledig /8
145.0.0.0 to 145.220.0.0 bezitten.
Dit is gewoon op en top Nederlandse gierigheid tijdens het uitdelen geweest en Hollandse zunigheid bij ingebruikneming. Wat nu zorgt dat een ipv4 block onderdeel van de het bedrijfs vermogen of beurs waarde vertegenwoordigt.
Ik mag toch hopen dat mijn pensioenfonds niet op die manier belegd. IPv4 hamsteren is geen goede lange termijn belegging. Het is een luchtbel. Er komt een dag dat IPv4 weinig of niets meer waard is. En ik hoop dat als die dag komt er nog wat over is van mijn pensioen.
Waardoor we in Nederland(west Europa )hoogstens van beperkte beschikbaarheid van ipv4 kunnen spreken maar van schaarste of een tekort is zeker geen spraken.
"Denial is not a river in Egypt".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:58:
[...]

Tja, Microsoft, Google, Apple en Netflix lijken er toch echt anders over te denken...
Microsoft is helemaal niet bereikbaar op ipv6..

code:
1
2
3
4
5
6
7
host microsoft.com
microsoft.com has address 20.53.203.50
microsoft.com has address 20.81.111.85
microsoft.com has address 20.112.52.29
microsoft.com has address 20.103.85.33
microsoft.com has address 20.84.181.62
microsoft.com mail is handled by 10 microsoft-com.mail.protection.outlook.com.

En er zijn nog wel vele te bedenken die dat niet zijn. Succes met internet-shoppen waarvan 80% niet op ipv6 zit.

Deze discussie komt elke 3-6 maanden weer terug, met elke keer dezelfde argumenten. Worden jullie dat nooit zat? :? :P

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 06-12-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Roetzen schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:10:
Nee, Enexis of Stedin, of wie er ook over gaat zal geen slimme meters gaan vervangen alleen voor IPv6. Maar als het 2G netwerk er uit gaat zullen ze toch moeten vervangen...
Dus of die slimme meters vervangen gaan worden is dan een kwestie van hoe lang het voor de providers nog rendabel is om het 2G netwerk in de lucht te houden.
Hoeveel 2G only apparaten zijn er nog in omloop en wanneer valt de kosten/baten analyse nog in de zwarte cijfers?
2G voor dergelijk gebruik zou toch nooit meer uit de lucht worden gehaald voor zover ik het goed heb begrepen :?
Rutte heeft al afscheid moeten nemen van zijn oude Nokia.
Mwahahaha!!! _O- :D
"Iedereen" heeft een smartphone en die doen allemaal minstens 4G want 3G is al weg.
De providers gaan 2G echt niet eeuwig in de lucht houden voor die anderhalve boomer met zijn 2G Nokia. Het zou me echt verbazen als dat nog tien jaar gaat duren.
Ik begreep dus dat het voor consumenten niet beschikbaar zal vanaf een bepaald moment, maar voor zakelijk en infrastructuur gebruik zeg maar zou het nog heel lang in gebruik moeten blijven :? :)
En ik heb het ook niet over "even uit zetten" van IPv4. Het zal geen harde knop uit zijn. Ik verwacht eerder een soort "versterven".
Dat denk ik ook :)
Maar ze upgraden wel om die nieuwste Ipod te hebben en ze moeten wel een nieuwe laptop kopen omdat de oude de filmpjes op NOS.NL niet meer lekker afspelen met Windows XP. En die nieuw laptop heeft IPv6.
Mwahahaha!!! _O- Inderdaad! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ed1703 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:20:
[...]
[code]
host microsoft.com
]/code]
surf naar www.microsoft.com en je komt er via 2a02:26f0:d7:78a::356e

Maar ik doelde op het OS van microsoft. Dat doet al gedeeltelijk IPv6 vanaf XP en volledig IPv6 vanaf Win7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:58:
[...]

Maar als je niet alleen kijkt naar het aantal websites dat via IPv6 bereikbaar is - want ik neem aan dat je dat bedoelt - maar ook kijkt naar de hoeveelheid verkeer die er van en naar die websites gaat dan ligt het anders. De grote jongens als Google, Facebook, Netflix en zo zijn allemaal via IPv6 bereikbaar. De backbone van het InterNet is volledig IPv6 ready.,
90 procent voor van de TV’s rond 2000 waren HD ready en er waren 2 of 3 grote HD TV zenders. Niemand keek behalve NOS sport HD en eigen DVD’s HD waardoor het tot 2012 duurde voor dat er meer zenders bij kwamen omdat de te vervangen camera met HD goedkoper waren dan zonder.

IPV6 ready en een handvol grote spelers zegt helemaal niets over acceptatie graat. Het gaat hierbij juist om die laatste 20 procent.
[...]

Ik snap dat het voor jou als "4=op ontkenner" als dagdromen overkomt, en dat je het daardoor lastig vindt met mij "in de diepte" te discussiëren, wees gerust, het is wederzijds. :9
Ik ontken geen schaarste. Ik zeg alleen dat deze grotendeels kunstmatige en financiële gedreven is.
Iets waar jij op dit topic al jaren ogen en oren voor lijkt sluiten. Het niet accepteren dat een key factor in ipv4 is en uit het rollen van ipv6 bewust vertraagd. IPv4 heeft financiële een te groot waardoor en share holder belangen dat bij opheffen van deze schaarste de verliezen te groot zijn.
[...]

In het begin, iets meer dan tien jaar geleden, kreeg ik op mijn AH mobiel dongeltje voor mijn laptop nog een publiek IPv4 adres. Dat is verleden tijd. De mobiele providers delen nu alleen nog via CGNAT IPv4 uit aan mobiele apparaten. Zouden ze dat ook doen als ze echt geen tekort hadden?

En nul motivatie? Zowel KPN als Ziggo delen al jaren IPv6 uit aan hun vaste lijn klanten. Enige motivatie moet er dus wel zijn.
[...]
[...]
Musk heeft geld genoeg, dus als hij het zou willen zou hij dat /8 vast wel kopen. Als er ergens een te koop zou zijn. Maar of hij ziet meer in IPv6 of het is gewoon niet te koop. Ik betwijfel sterk dat er nog ergens een /8 in een laatje ligt te verstoffen. Het zou meer dan 800 miljoen opbrengen in de verkoop. Zo iets laat je niet in een laatje liggen.
Dan weet je wat bijv een surfNL alleen al aan ipv4 waard is voor de eigenaren. Iemand moet dus wel willen verkopen. En groot blokken zitten vaak universiteiten die dan weer alleen aan geleerde bedrijven in of aan binnenlandse partijen mogen verkopen. (Of niet eens weten dat ze het beziiten )
En dan ook nog meer even een respons op je andere post aan mij. Je hebt er tenslotte tijd en energie in gestoken, dus het zou lomp zijn niet te reageren.

[...]

En toch maken velen de overstap...
[...]
[...]

Enreach? Nooit van gehoord :P

[...]

[...]

4=op ontkenning...
Nogmaals Ik ontken geen schaarste ik zeg alleen dat deze kunstmatig instantie bewust instant wordt gehouden.
[...]

Tien jaar oud...

[...]

Als het al zo zou zijn, die 30 procent die echt zoek is, maakt dan wat uit? Het is niet beschikbaar voor gebruik, daar gaat het om.
[...]
Dat is ook al een oud verhaal. Als dat echt de oplossing zou zijn, dan was het al lang geïmplementeerd. Maar kennelijk is al het IPv4 spul ombouwen zodat die gereserveerde IPv4 blokken gebruikt kunnen worden toch niet zo simpel en goedkoop. En wat zou je er dan mee winnen? Het is alleen maar uitstel van executie want ook dát raakt ook weer op over een paar jaar. Je kan de energie beter steken in IPv6 en dat is dan ook wat er gebeurt. Met uitzondering van de ontkenners dan...
Het hele dool is van het grote geld is huist uitstel van executie vanwege beleggings waarde. Maat dat heb je vaker geprobeerd te leggen. waarschijnlijk zal ik het over 5 tot 10 jaar nog eens proberen want dat is ongeveer mijn reactie regelmaat om je langspeelplaat over implementatie hier.
[...]

Ook al weer een tien jaar oud verhaal...

[...]

Verhalen... Ja, er gaan allerlei verhalen rond. Feit is dat providers niet scheutig zijn met mededelingen over hun resterende voorraad IPv4. Dat is concurrentie gevoelige informatie, dus dat hangen ze niet aan de grote klok. Dus die "verhalen" zijn niet meer dan geruchten. Om een inschatting te maken kun je beter kijken naar wat ze doen. Op de mobiele netwerken doen ze allemaal CGNAT.

[...]

Er is sprake van een tekort als vraag en aanbod uit balans zijn met meer vraag dan aanbod.

[...]

Ik mag toch hopen dat mijn pensioenfonds niet op die manier belegd. IPv4 hamsteren is geen goede lange termijn belegging. Het is een luchtbel. Er komt een dag dat IPv4 weinig of niets meer waard is. En ik hoop dat als die dag komt er nog wat over is van mijn pensioen.

[...]

"Denial is not a river in Egypr".
Ik ontken niets. Het is dat het constante gedram en blijven hangen op te kort in plaats van kijken naar de oorzaak deze kunstmatige schaarste en waarom er over 10 jaar nog steeds geen volledig ipv6 uitrol is. En dat is jammer want techniek technische heb gewoon goed duidelijk helder verhaal. Alleen het voegt niets toe in de discussie. Hoe probleem aan te pakken en begint een langspeelplaat te worden. En ja ik was serieus dat ik daarop afhaak als ik je zou moeten vragen voor ipv6 info/network -sec lezingen. Heb dan veel liever @nero355 over een correcte LTS (dns) en raspberry PI in een multi vlan/subnet implementatie.
Albert Einstein
The definition of insanity is doing the same thing over and over and expecting different results.
Nogmaals mijn punt dat deze schaarste (mede) kunstmatige is en wordt gedreven vanuit financieel gewin vanuit mee juist door grote bedrijven die ipv4 als eigen vermogen op de balans hebben staan en gebruik het daarmee om geld te kunnen lenen. Of als beurs waarde bepaling.
Maar daar valt hier niet over te praten.
Symbian is de rede van waarom alle EU wereldleiders met oude nokia contact hielden.Of had misschien iets minder persoonlijk voorkeur te maken” wat we zelf gebruikt kan ook tegen je gebruikt” worden

De link met ipv6 behrijpbis sowieso niet helemaal want in gsm/gprs/umts netwerk bestaat er helemaal geen ipv4/ipv6. er vindt een vertaal slag plaats van 1/2/3G naar ip in Border gateway radio netwerk.
nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:21:
[...]

Ik begreep dus dat het voor consumenten niet beschikbaar zal vanaf een bepaald moment, maar voor zakelijk en infrastructuur gebruik zeg maar zou het nog heel lang in gebruik moeten blijven :? :)
M2M: werkt overigens prima in oude Nokia
https://m2m.kpn.com/en

[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 06-12-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:20:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
host microsoft.com
microsoft.com has address 20.81.111.85
microsoft.com has address 20.112.52.29
microsoft.com has address 20.103.85.33
microsoft.com has address 20.84.181.62
microsoft.com mail is handled by 10 microsoft-com.mail.protection.outlook.com.

En er zijn nog wel vele te bedenken die dat niet zijn. Succes met internet-shoppen waarvan 80% niet op ipv6 zit.

Deze discussie komt elke 3-6 maanden weer terug, met elke keer dezelfde argumenten. Worden jullie dat nooit zat? :? :P
Neem dan amazon.com als voorbeeld

Als dienstenaanbieder is IPv6 echt niet nodig: iedereen heeft v4 of een transitiemechanisme. De druk zit imo aan de cliënt kant.

Voor mij is de plek voor CLAT het endpoint: hoef je verder geen rekening meer te houden en ben je verder van dual stack af.

Wel zuur de Spotify luisteraars, die app werkt niet met NAT64 en ook niet me CLAT op endpoint iirc 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11
Roetzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:39:
[...]

Maar ik doelde op het OS van microsoft. Dat doet al gedeeltelijk IPv6 vanaf XP en volledig IPv6 vanaf Win7.
Alleen omdat dat via Akamai loopt. Microsoft zelf lijkt inderdaad nog niet erg actief te zijn met ipv6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:39:
[...]

Ah, je doelde op het OS en haalt in dat rijtje netflix aan, dat zorgde bij mij voor de verwarring.
Ik kan hoe dan ook een heleboel bedrijven opnoemen die helemaal niet bezig zijn met een transitie naar ipv6. Dat wordt hier vaker dikker gemaakt (iedereen is er wel op de 1 of andere manier mee bezig) dan hoe de werkelijkheid is.

Jullie fairytale'n maar een end weg. Zelfs als je nu 15-20 zou zijn ga je die gehele transitie niet meemaken.
Dat neemt overigens niet weg dat ik 100% achter een transitie sta. Wij hebben het bij ons @ work ook niet tussen de oren, want we hebben toch 2 /16's? Alleen de websites en mail (waar microsoft nog tussen zit) gaat of kan via ipv6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
hcQd schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:07:
[...]

Alleen omdat dat via Akamai loopt. Microsoft zelf lijkt inderdaad nog niet erg actief te zijn met ipv6.
Bij MS moet zelfs via een support ticket smeken of ze als je blieft ipv6 en dane voor azurAD/Exchange (office365) aan willen zitten.
Want ipv4 only is veilig en goedkoper |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Afgelopen weekend wilde ik via mijn telefoon een VPN verbinding naar mijn Fritz!Box thuis opzetten met de app van AVM. Werkt het niet. Vreemd? Wacht even: als ik een 192.168.178.x IPv4 nummer gebruik dan zie ik wel wat. Maar ik gebruik thuis IPv6 nummers en mijn prefix stuurt de VPN app blijkbaar niet via z'n tunnel.

En T-Mobile stuurt IPv6 ook niet via het 4G abonnement dat ik daar heb, dus werkte IPv6 helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

xbeam schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:58:
90 procent voor van de TV’s rond 2000 waren HD ready en er waren 2 of 3 grote HD TV zenders.

Niemand keek behalve NOS sport HD en eigen DVD’s HD waardoor het tot 2012 duurde voor dat er meer zenders bij kwamen omdat de te vervangen camera met HD goedkoper waren dan zonder.
offtopic:
Volgens mij was dat pas ergens rond 2006 of zo en zaten we in 2000 nog maar net in sommige gevallen naar een TFT te staren... :?

Ik heb dit ding namelijk nog steeds hier staan : uitvoering: LG 42PC1RR :P
En ja ik was serieus dat ik daarop afhaak als ik je zou moeten vragen voor ipv6 info/network -sec lezingen. Heb dan veel liever @nero355 over een correcte LTS (dns) en raspberry PI in een multi vlan/subnet implementatie.
:o LOL! :D _O-

Mijn stem i.c.m. een microfoon = Mensen die op zoek gaan naar oordopjes! :$ ;) :+
Symbian is de rede van waarom alle EU wereldleiders met oude nokia contact hielden.Of had misschien iets minder persoonlijk voorkeur te maken” wat we zelf gebruikt kan ook tegen je gebruikt” worden [YouTube: Israeli Pegasus spyware used 'zero click-attack' to infect smartphones • FRANCE 24 English]
De grap is aan je voorbij gegaan net als die rotsmoes van toen! ;)
M2M: werkt overigens prima in oude Nokia
https://m2m.kpn.com/en
LOL! Leuk gevonden! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:21:
[...]

2G voor dergelijk gebruik zou toch nooit meer uit de lucht worden gehaald voor zover ik het goed heb begrepen :?
Het enige dat echt nooit verdwijnt zijn belastingverhogingen. Maar goed, we dwalen nu wel af...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

ed1703 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:31:
[...]

Ah, je doelde op het OS en haalt in dat rijtje netflix aan, dat zorgde bij mij voor de verwarring.
Dat was inderdaad verwarrend. Sorry.
Ik kan hoe dan ook een heleboel bedrijven opnoemen die helemaal niet bezig zijn met een transitie naar ipv6.
Vast wel. Er zijn heel veel bedrijven, dus er zijn er zeker ook veel die (nog) niet aan IPv6 doen. Ik vind dat niet zo spannend. Ik richt mij liever op de bedrijven die wel meegaan in de transitie.
Jullie fairytale'n maar een end weg. Zelfs als je nu 15-20 zou zijn ga je die gehele transitie niet meemaken.
Dat neemt overigens niet weg dat ik 100% achter een transitie sta. Wij hebben het bij ons @ work ook niet tussen de oren, want we hebben toch 2 /16's?
Dat is mooi, maar er zal ook ooit behoefte ontstaan aan verbinding met IPv6 only servers elders in de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Jawel, je ontkent dat IPv4 "op" is.
Het is dat het constante gedram en blijven hangen op te kort in plaats van kijken naar de oorzaak deze kunstmatige schaarste
Je verwart oorzaak en gevolg. Dat er handel in IPv4 ontstaat met de bijbehorende uitwassen is een gevolg van het "op" zijn van de IPv4 adressen, niet andersom. Als het aantal IPv4 adressen niet eindig zou zijn en er onbeperkt nieuwe adressen bij zouden kunnen komen, zou er nooit handel in hebben kunnen ontstaan met de bijverschijnselen van hamsteren en prijsopdrijven.
en waarom er over 10 jaar nog steeds geen volledig ipv6 uitrol is.
Nou, dat gaan we dan zien. Voorlopig zie ik de acceptatie van IPv6 alleen maar toenemen en ik denk dat die hoge prijzen van IPv4 juist de transitie stimuleren in plaats van blokkeren.

Afbeeldingslocatie: https://www.iljitsch.com/2022/google-v6-37-pct-20221201.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:42:
[...]

Jawel, je ontkent dat IPv4 "op" is.

[...]

Je verwart oorzaak en gevolg. Dat er handel in IPv4 ontstaat met de bijbehorende uitwassen is een gevolg van het "op" zijn van de IPv4 adressen, niet andersom. Als het aantal IPv4 adressen niet eindig zou zijn en er onbeperkt nieuwe adressen bij zouden kunnen komen, zou er nooit handel in hebben kunnen ontstaan met de bijverschijnselen van hamsteren en prijsopdrijven.

[...]

Nou, dat gaan we dan zien. Voorlopig zie ik de acceptatie van IPv6 alleen maar toenemen en ik denk dat die hoge prijzen van IPv4 juist de transitie stimuleren in plaats van blokkeren.

[Afbeelding]
Leuk die grafiekjes maar bij jouw als academicus ga ik er van dat je Pareto ook kent. En weet dat daar zit het probleem en waarom Ed gewoon gelijk heeft.
ed1703 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:31:
[...]
We zitten nu na 20 jaar pas rond de 40% en ik gok dat er minimaal nog eens 10 jaar nodig die 80% procent grens te halen dat betekent we na 30 jaar pas tot 20% van de tijd van de volldige overgang zitten om maar beetje in de buurt van die 100% te komen.Dan mag er inderdaad gods wonder gebeuren dat wij (iemand van ons op dit topic ) het hier in leven nog gaan mee maken.
like said post before. Het is niet relevant op hoeveel procent we nu zitten. Het is die laatste maar zo relevante Pareto 20procent die uit eindelijk bepalend is.

En is dat waar de kapitaalmarkt met IPV4 op speculeert en waarom het kunstmatige schaarste is. Alle ipv4 vrij geven en gebruiken is kapitaal vernietigen en gebeurd dus niet. Snel overstappen ipv6 bewust vertraagd. Zelfs bij de grote jongens zoals maakt IPv4 nog waardelozer dan gebruiken en zullen ook de MS. Amazons, apple. Wereldwijd of locale ISP met veel ipv4 dus helemaal niet doen. Want zitten ze als borg en om die miljarden voor de 5G netwerken te lenen.

Dus kunnen en mogen iter’s leuk voor bunnen bloggen enz enz. Over hoe schaars en waardevol ipv4 momenteel is.

Maar zolang de accountants van bedrijven nee zeggen vanwege aandeelwaarde afbreuk of kapitaal vernietigen op waarde van ipv4 op de balans gaat ipv6 er gewoon bewust heel, heel langzaam of eigenlijk voor de aankomende 10 nog liever niet komen. Kijk naar Ms die in geloof 2018 voor office 365 ipv6 en dane aankondiging deed. We zijn nu bijna 2023 en staat er nog steeds nergens een ipv6 mx of dane record voor mail vermeld op de MS documentatie site. Na paar keer via ticket vragen wordt het Mischien eens voor account aan gezet. Ook MS verkiest inter dus ook de meest rendabele aandeelhouders waarde creatie van IPV4 en dat hamster en zo min mogelijk echt werkbare transformatie naar ipv6. Zolang daardoor ieder Ipv4 iedere jaar enkele tientallen dollars meer op balans oplevert dan ipv6 gebruiken.

https://www.sidn.nl/nieuw...-adressen-het-nieuwe-goud
IPv4-adressen zijn een financiële asset geworden. Netwerkspecialist Andree Toonk rekende uit dat Amazon inmiddels zo'n 100 miljoen IPv4-adressen in bezit heeft. Tegen de huidige marktprijs vertegenwoordigt dat aantal een waarde van maar liefst 2,5 miljard dollar.
Daar is juist de door mij eerder aan gehaalde 30% van de niet nog niet gebtuikte ipv4 adressen ze belangrijk. Waar zijn ze en wie bezit ze. Door 25 jaar overnames kunnen beziters en registratie verschillen en nieuwe eigenaar niet eens weten dat ze deze beziten. Als deze gevonden kunnen worden en zo als nog op op mark komen ipv4 in eens niets meer waard minder schaarste betekent afschrijven op ipv4 en als het kapitale er uit zal zien dat ze in no-time ingeruild voor het technische waardevoller IPv6.

[ Voor 39% gewijzigd door xbeam op 07-12-2022 02:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 7 december 2022 @ 01:55:
We zitten nu na 20 jaar pas rond de 40% en ik gok dat er minimaal nog eens 10 jaar nodig die 80% procent grens te halen dat betekent we na 30 jaar pas tot 20% van de tijd van de volldige overgang zitten om maar beetje in de buurt van die 100% te komen.Dan mag er inderdaad gods wonder gebeuren dat wij (iemand van ons op dit topic ) het hier in leven nog gaan mee maken.
like said post before. Het is niet relevant op hoeveel procent we nu zitten. Het is die laatste maar zo relevante Pareto 20procent die uit eindelijk bepalend is.
Die laatste procenten zijn niet zo belangrijk. Net zo min als de laatste mainframes, of de laatste DOS applicaties belangrijk zijn - die blijven ook nog wel draaien tot na mijn dood. IPv6 is backwards compatible - zodra het werkt, ben je feitelijk klaar. Zodra alle grote netwerken (eyeballs, infrastructuur en content) IPv6 doen, is de grote krapte op IPv4 ook voorbij, en kan Theo's Grote Postzegel Website gewoon op (gevirtualiseerd) IPv4 blijven draaien tot in de eeuwigheid.

IPv6 is voornamelijk een hot issue voor degenen die het nog niet hebben, net als de IPv4 schaarste. Maar de wereld rolt rustig verder uit, de groei van het internet gaat op IPv6. Het IPv4 internet is wat het is.

Het is als een historische binnenstad. Alles is een beetje gammel, inefficient, duur, klein en de straten zijn te nauw, maar het blijft wel gewoon bestaan, En als je rijk bent of vanuit het verleden een groot huis met tien parkeerplaatsen hebt, is het prima vol te houden. Maar de grote moderne bedrijven gaan er niet zitten, net als de meeste bevolking.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 07-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:24
xbeam schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:50:
[...]

Bij MS moet zelfs via een support ticket smeken of ze als je blieft ipv6 en dane voor azurAD/Exchange (office365) aan willen zitten.
Klopt, dit duurt ca 1 week voordat IPv6 geregeld is. Intussen krijg je een paar idiote vragen van MS waar je akkoord moet gaan, zoals inbound mail via IPv6 geweigerd wordt als er geen PTR aanwezig is |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snow_King
xbeam schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 17:50:
[...]

Ik heb nu een vraag liggen bij Microsoft of ze bij alle MS365 domeinen die wij resellen (enkele tienduizenden!) IPv6 aan willen zetten en dit by default ook kunnen doen voor alle domeinen die we hierna nog bij ze gaan registreren.

Super stom dat dit moet, bij Google staat het gewoon aan. Binnen de organisatie heb ik mensen ook gelijk moeten vertellen dat er geen klant impact is danwel firewalls die mensen moeten aanpassen. Gelijk paniek omdat het opt-in is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
zx9r_mario schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:39:
[...]

Klopt, dit duurt ca 1 week voordat IPv6 geregeld is. Intussen krijg je een paar idiote vragen van MS waar je akkoord moet gaan, zoals inbound mail via IPv6 geweigerd wordt als er geen PTR aanwezig is |:(
Precies geen PTR is helaas geen zeldzaamheid. MS doet in mijn ervaring net voldoende om voor 99 procent van de bedrijven te zeggen laat zitten die ipv6.
Dreamvoid schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:
[...]

Het is als een historische binnenstad. Alles is een beetje gammel, inefficient, duur, klein en de straten zijn te nauw, maar het blijft wel gewoon bestaan, En als je rijk bent of vanuit het verleden een groot huis met tien parkeerplaatsen hebt, is het prima vol te houden. Maar de grote moderne bedrijven gaan er niet zitten, net als de meeste bevolking.
Nederland /west Europa is deze binnen stad waar grote bedrijven dikke villa’s met parkeerplaats zat hebben. Gezien hun positie moeten ze technische voor op blijven lopen en weten ze dat ze uiteindelijk als alle auto’s weg moeten doen. Maar als je toch gratis parkeren hebt dan doet wel veel pijn om die maybach en Ferrari weg te gooien. Dus staan ze tijdens de mileu demonstraties net als GroenLinks vooraan met anti auto beleid in wijken waar ze zelf niet wonen.

[ Voor 51% gewijzigd door xbeam op 07-12-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op woensdag 7 december 2022 @ 01:55:
[...]

Leuk die grafiekjes maar bij jouw als academicus ga ik er van dat je Pareto ook kent. En weet dat daar zit het probleem en waarom Ed gewoon gelijk heeft.
Pareto? Die van de 80/20 regel?

Tja, weet je ik heb niet zo veel met die theorieën van economen. Ze zijn met terugwerkende kracht altijd heel goed in het voorspellen van wat er is gebeurd, maar voor het vóóruit voorspellen zijn die theorieën behoorlijk waardeloos gebleken. Om die 80/20 regel dan maar klakkeloos van toepassing te verklaren op de IPv6 uitrol en daarmee te "bewijzen" dat het allemaal nog minstens 30 jaar gaat duren gaat me veel te ver.
En is dat waar de kapitaalmarkt met IPV4 op speculeert en waarom het kunstmatige schaarste is. Alle ipv4 vrij geven en gebruiken is kapitaal vernietigen en gebeurd dus niet. Snel overstappen ipv6 bewust vertraagd.
Ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn die een beetje zenuwachtig worden over wanneer die IPv4 zeepbel gaat barsten. Ik gebruik "wanneer" en niet "als" want dát het een zeepbel is en dát ie een keer gaat barsten, dat zal zelfs een econoom niet kunnen ontkennen. Als er overigens een econoom is geweest die bij het toestaan van "handel" in IPv4 voorspeld had dat het zo uit de hand zou lopen, dan is me dat ontgaan. Maar dat terzijde.

Tja, het zal best dat er mensen zenuwachtig worden van het idee dat het een zeepbel is. Maar dat er daardoor willens en wetens vertraging optreedt in de introductie van IPv6 en dat degenen die dat zouden willen ook nog de macht hebben dat op een effectieve manier te doen, dat is me toch echt wat te complotterig. Ja, het gaat niet echt hard, maar dat is volgens mij eerder te wijten aan inertie, dan aan bewust vertragen door duistere machten.
Daar is juist de door mij eerder aan gehaalde 30% van de niet nog niet gebtuikte ipv4 adressen ze belangrijk.
Je logica daarachter rammelt ook. Als die decennium oude getallen überhaupt (nog) zouden kloppen en duistere machten inderdaad een significant deel van de IPv4 adresruimte prudens et sciens onder de pet houden, dan zijn die duistere machten niet erg slim bezig. Wat je onder de pet houdt, kun je niet als beurswaarde opvoeren en kun je niet verhuren of verkopen. Dat kun je dus niet te gelde maken. Niet direct en niet indirect. Nu niet en in de toekomst niet. Ergo, de aanname klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Dreamvoid schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:29:
[...]

Die laatste procenten zijn niet zo belangrijk. Net zo min als de laatste mainframes, of de laatste DOS applicaties belangrijk zijn - die blijven ook nog wel draaien tot na mijn dood. IPv6 is backwards compatible - zodra het werkt, ben je feitelijk klaar. Zodra alle grote netwerken (eyeballs, infrastructuur en content) IPv6 doen, is de grote krapte op IPv4 ook voorbij, en kan Theo's Grote Postzegel Website gewoon op (gevirtualiseerd) IPv4 blijven draaien tot in de eeuwigheid.
Ik vind je vergelijking met een historische binnenstad wel treffend, maar ik denk toch dat het niet zo zal gaan en dat er op een gegeven moment wel een echt einde komt aan de algemene ondersteuning voor IPv4 en dat Theo's Grote Postzegel Website niet "zo maar" tot in de eeuwigheid kan blijven draaien op IPv4 (gevirtualiseerd of niet) en algemeen beschikbaar kan blijven.

De reden is: actieve overheidsbemoeinis. Overal in de wereld vinden overheden dat het te langzaam gaat met de transitie en overwegen actief in te gaan grijpen. China wil dat vanaf 2025 iedereen IPv6 heeft en dat het vanaf 2030 IPv6 only is. Ze willen vanaf 2024 IPv4 in nieuwe netwerken verbieden. Behoorlijk ambitieus en of het ze gaat lukken is nog maar de vraag, maar de trend is gezet.

Ook de EU overweegt maatregelen en zelfs in Nederland is verplichte adoptie bespreekbaar geworden. Dus als dat inderdaad gebeurt, zouden we het nog best mee kunnen maken dat IPv4 de weg van de draaischijftelefoon gaat.

https://www.sidn.nl/nieuw...reldwijd-verplichten-ipv6

Terzijde: Ik begrijp eigenlijk niet waarom Freedom per sé iedere klant een publiek IPv4 adres wil geven. Ik denk dat veel, zo niet de meeste Freedom klanten best willen overwegen het zonder publiek IPv4 te doen als daar een passende prijsprikkel bij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier n recente thread over IPv6 op Ycombinator, waar discussies vaak wel de moeite waard zijn.
Zal voor "experts" weinig nieuws in staan, maar t geeft iig (alweer, nog meer) n indruk van hoe men er zoal mee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:15:
[...]

Ik vind je vergelijking met een historische binnenstad wel treffend, maar ik denk toch dat het niet zo zal gaan en dat er op een gegeven moment wel een echt einde komt aan de algemene ondersteuning voor IPv4 en dat Theo's Grote Postzegel Website niet "zo maar" tot in de eeuwigheid kan blijven draaien op IPv4 (gevirtualiseerd of niet) en algemeen beschikbaar kan blijven.

De reden is: actieve overheidsbemoeinis. Overal in de wereld vinden overheden dat het te langzaam gaat met de transitie en overwegen actief in te gaan grijpen. China wil dat vanaf 2025 iedereen IPv6 heeft en dat het vanaf 2030 IPv6 only is. Ze willen vanaf 2024 IPv4 in nieuwe netwerken verbieden. Behoorlijk ambitieus en of het ze gaat lukken is nog maar de vraag, maar de trend is gezet.

Ook de EU overweegt maatregelen en zelfs in Nederland is verplichte adoptie bespreekbaar geworden. Dus als dat inderdaad gebeurt, zouden we het nog best mee kunnen maken dat IPv4 de weg van de draaischijftelefoon gaat.

https://www.sidn.nl/nieuw...reldwijd-verplichten-ipv6

Terzijde: Ik begrijp eigenlijk niet waarom Freedom per sé iedere klant een publiek IPv4 adres wil geven. Ik denk dat veel, zo niet de meeste Freedom klanten best willen overwegen het zonder publiek IPv4 te doen als daar een passende prijsprikkel bij komt.
Feit dat overheden zich er mee moeten bemoeien en praten over afdwingen. _/-\o_ _O- markt werking me neus 👃

Nogmaals “Economics always win” en daarom denk ik dat over 10 jaar nog niet volledig over zijn.
Maar we gaan het zien. Technische liever gister ipv6 dan morgen. Maar momenteel is dat niet aan ons ITer’s hoe graag we ook willen.

Kan mij wel vinden in link vraag van@N8w8
IPv6 has been one of the biggest failures in the last couple of decades.

[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 08-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

xbeam schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:35:
Feit dat overheden zich er mee moeten bemoeien en praten over afdwingen. _/-\o_
Ja, want die weten het oh zo goed allemaal en hebben echt geen totaal andere plannen met hun 2030 agendatjes... :') _O- :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:42:
[...]

Ja, want die weten het oh zo goed allemaal en hebben echt geen totaal andere plannen met hun 2030 agendatjes... :') _O- :+
WEF waf Wap…, all wifi terug naar een APp
niet de juiste plek voor een WEF discussie

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 09-12-2022 01:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:32:
Nederland /west Europa is deze binnen stad waar grote bedrijven dikke villa’s met parkeerplaats zat hebben. Gezien hun positie moeten ze technische voor op blijven lopen en weten ze dat ze uiteindelijk als alle auto’s weg moeten doen. Maar als je toch gratis parkeren hebt dan doet wel veel pijn om die maybach en Ferrari weg te gooien. Dus staan ze tijdens de mileu demonstraties net als GroenLinks vooraan met anti auto beleid in wijken waar ze zelf niet wonen.
Ja, je kan altijd de draak steken met een analogie, maar het blijft een analogie :)

Op het moment doen de drie grootste eyeball netwerken Ziggo, Vodafone en KPN allemaal IPv6, de grootste cloud/hosting bedrijven (AWS, Azure, Oracle, Cloudflare, Akamai) en de grootste content netwerken (Facebook, Google, Netflix, Apple, Prime, Spotify, Instagram). Adresgebrek is 1 aspect natuurlijk, maar IPv6 biedt ook voordelen qua security, privacy en eenvoudiger netwerk topografie, daarom doet men het.

Maar nogmaals, IPv4 backwards compatibility is zodanig eenvoudig dat niemand met een IPv6 netwerk daar heel moeilijk over doet. Het grote geklaag over de IPv6 transitie komt niet van degenen met een IPv6 netwerk, het komt van degenen die het niet hebben.

Uiteindelijk is het als netwerk admin je eigen keuze: doe de transitie nu en je bent voor de toekomst van het gezeur af, stel de transitie uit en je moet blijven uitleggen aan gebruikers waarom ze niet naar IPv6 hosts kunnen verbinden, of achter (CG-)NAT zitten. Maar dat geldt met elke migratie: veel bedrijven bleven ook nog jaren op Windows XP zitten, of Solaris, wat in het begin niet zo'n issue was, maar met de jaren steeds vervelender werd. Maar iedereen migreert op zijn eigen tempo, en sommigen migreren nooit. Het is een vrije wereld. Maar op een gegeven moment is de omgeving om je heen veranderd, en verwachten sommigen van je toeleveranciers (de overheid bv) dat je over IPv6 kan verbinden. Als je hardcore anti-IPv6 wil blijven kan je dan proxies op je netwerk edge gaan lopen inrichten enzo zodra je je eigen netwerk toch maar IPv4 kan houden, maar waar ben je dan mee bezig?
IPv6 has been one of the biggest failures in the last couple of decades.
Dat is natuurlijk leuke clickbait, maar uiteindelijk is de realiteit wat telt. Bijna de helft van de internet gebruikers is inmiddels gemigreerd naar IPv6 zonder dat iemand het gemerkt heeft, en de overgebleven IPv4 gebruikers merken er ook niks van dat die andere helft op IPv6 zit. Hierdoor kan het internet rusting blijven doorgroeien, zonder disrupties. Is dat een succes of een mislukking? Alleen een klein groepje tech nerds ziet wat er achter de schermen gebeurt, en maakt zich vreselijk druk over details die verder niemand ziet. Het is geen voetbalcompetitie waar je voor team Blauw of team Rood bent.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 09-12-2022 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:23:
[...]

Alleen een klein groepje tech nerds ziet wat er achter de schermen gebeurt, en maakt zich vreselijk druk over details die verder niemand ziet.
Dat is precies mijn punt.
Probleem is dat wanneer ipv4 een miljoenen/miljarden bezit wordt (zoals nu gaande is ) en zelf onderdeel is van de beurswaarde van de die grote (eye ball) bedrijven. Is het niet meer aan ons tech Nerd. Hoe graag wij/ Ik ook naar 100% ipv6 willen. Maar banken en beleggers en die dienen een ander doel dan ons nerds. Namelijk hun eigen en hun klantens portemonnee. Zo lang en hoe meer ipv4 in waarde stijgt. Meer wij speelbal van speculanten gaan worden. Zie hoe MS met IPV6 omgaat. Ze bloggen over schaarste en ipv4 op is maar. En onder tussen werpen drempels op voor klanten (zie Office 365) om 100 over te kunnen stappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op het moment doen de drie grootste eyeball netwerken Ziggo, Vodafone en KPN allemaal IPv6
Toevallig gister Vodafone nog gevraagd hoe dat zat, want hun mobiele netwerk doet dit dus niet en heeft er zelfs nog geen plannen voor! Schandalig, maar wel de huidige status. |:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:12
xbeam schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 01:24:
Probleem is dat wanneer ipv4 een miljoenen/miljarden bezit wordt (zoals nu gaande is ) en zelf onderdeel is van de beurswaarde van de die grote (eye ball) bedrijven.
Maar dat is dus kop in het zand steken en jezelf als bedrijf echt blootstellen aan een gigantisch financieel en technisch risico. Want op het moment dat bijv. een Google, Amazon of Meta gaat roepen 'deze (nieuwe) dienst X is alleen maar bereikbaar via IPv6' keldert die waarde van IPv4 echt keihard. Want als je klanten deze dienst willen gebruiken (of je als bedrijf zelf er gebruik van wil maken), dan moet je over, of je gaat klanten en geld verliezen. En die tijd is echt niet zo heel ver weg meer, zeker als je naar cloud diensten gaat kijken.

En probeer dat maar eens uit te leggen aan je aandeelhouders.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
Verwijderd schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:13:
[...]

Toevallig gister Vodafone nog gevraagd hoe dat zat, want hun mobiele netwerk doet dit dus niet en heeft er zelfs nog geen plannen voor! Schandalig, maar wel de huidige status. |:(
Je moet de engineers spreken :-) Het mobiele netwerk is er al helemaal klaar voor. Het billing/provisioning systeem kan er nog niet mee overweg en daarom staat het nog niet aan.

De engineers kunnen het (bij wijze van spreken) morgen aanzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:07:
[...]

Je moet de engineers spreken :-) Het mobiele netwerk is er al helemaal klaar voor. Het billing/provisioning systeem kan er nog niet mee overweg en daarom staat het nog niet aan.

Laat het ze dan maar meteen aanzetten!
Die billing klinkt niet als een issue voor de klant, en als de data deels gratis is zullen ze het wel prio gaan geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
ShadowLord schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:56:
[...]

Maar dat is dus kop in het zand steken en jezelf als bedrijf echt blootstellen aan een gigantisch financieel en technisch risico. Want op het moment dat bijv. een Google, Amazon of Meta gaat roepen 'deze (nieuwe) dienst X is alleen maar bereikbaar via IPv6' keldert die waarde van IPv4 echt keihard. Want als je klanten deze dienst willen gebruiken (of je als bedrijf zelf er gebruik van wil maken), dan moet je over, of je gaat klanten en geld verliezen. En die tijd is echt niet zo heel ver weg meer, zeker als je naar cloud diensten gaat kijken.

En probeer dat maar eens uit te leggen aan je aandeelhouders.
Dat is dus waar we discussie naar toe moeten verschuiven om ipv6 er door heen te krijgen Technische voordelen interesseert de klant. Directie en aandeelhouders geen f**** want het werkt toch!.

Dat bedoel ik met het is niet aan ons nerds/iters en met de vraag of er wel echt een ipv4 schaarste is? en geen kunstmatige instap drempel het nieuwe concurrenten moeilijk te maken.

@Roetzen Daarom is het belangrijk te weten waar en wie bezit en hoeveel procent is nog over van die nog nooit gebruikt zeg maar kwijt 30% van de ipv4 adressen. Welke bedrijven bespelen de markt en waarom gaan provider als vodafone niet over zoals zoals Tmobile USA
Snow_King schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:07:
[...]

Das een smoes Edr’s worden door het netwerk/ IN gecreëerd. Daar worden de cdr’s uit gefilterd voor billing. Dat kan prima op ipv6 of ipv4 machines draaien of wordt billing vanuit hoger uit gebruikt als te risico om hun ipv4 stack waarde als zijnde een beleggings/bezit te beschermen 😵‍💫. I weet het niet maar het gaat er bij veel partijen wel steeds meer op lijken.

T-mobile draait al jaren intern ipv only

BTW we krijgen net weer een pracht voorbeeld/ticket terug om dus geen Dyson te kopen. Misschien gaat hier een black list bijhouden helpen?
Hartelijk dank dat u contact had opgenomen met ons.

Om uw Dyson te verbinden, willen we u adviseren de volgende instructies aandachtig op te volgen:
Stap 1:
[…]
Stap 2:
1) Wees er zeker van dat uw modem is ingesteld op enkel de 2.4 GHz bandbreedte wanneer u de volgende stappen controleert. Dit kan ook op 5GHz voor nieuwe generaties. Bij twijfels, vraag het ons.
2) Uw netwerk moet op WPA2/PSK ingesteld staan.
3) Plaats uw Dyson voor een optimaal bereik binnen een afstand van 2 meter van uw modem alstublieft.
4) Het internet protocol van uw modem moet IPv4 zijn. IPV6 word niet ondersteund.
5) Wanneer u Wi-Fi extenders of Access Points gebruikt, verwijderd deze alstublieft. Uw Dyson heeft een directe verbinding nodig met uw modem.

[ Voor 69% gewijzigd door xbeam op 09-12-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

[...]

Bijna de helft van de internet gebruikers is inmiddels gemigreerd naar IPv6 zonder dat iemand het gemerkt heeft, en de overgebleven IPv4 gebruikers merken er ook niks van dat die andere helft op IPv6 zit. Hierdoor kan het internet rusting blijven doorgroeien, zonder disrupties. Is dat een succes of een mislukking?
Van mij mag je het een succes noemen. Een succes met een een zesje weiliswaar, want het gaat allemaal wel erg traag, maar toch een succes want IPv6 is er en het gaat niet meer weg. Ik weet niet of je kunt stellen dat het "tipping point" al bereikt is, maar in elk geval groeit IPv6 en dat gaat doorzetten. Laat de achterblijvers maar ruziën om de laatste kruimeltjes IPv4, de rest van de wereld gaat door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:35:
[...]

Feit dat overheden zich er mee moeten bemoeien en praten over afdwingen. _/-\o_ _O- markt werking me neus
Dat je publieke diensten niet alleen aan de markt kunt overlaten blijkt iedere keer weer opnieuw. Dat aan regulering niet te ontkomen valt weten we al meer dan 25 jaar en het lijkt ook nu weer onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:18:
[...]

@Roetzen Daarom is het belangrijk te weten waar en wie bezit en hoeveel procent is nog over van die nog nooit gebruikt zeg maar kwijt 30% van de ipv4 adressen. Welke bedrijven bespelen de markt en waarom gaan provider als vodafone niet over zoals zoals Tmobile USA
Waarom is dat belangrijk? Als die mysterieuze 30% echt bestaat, dan kom je er heus niet achter waar die zit. En al zou je het weten, wat moet je dan met die informatie? De betreffende verantwoordelijken lief aankijken en vriendelijk vragen die achtergehouden IPv4 even vrij te geven? En als ze dat dan al zouden doen, wat zou dat dan oplossen? Dan hebben we weer voor een jaartje of zo even lucht in de IPv4 schaarste en daarna begint het weer opnieuw. Dat is alleen maar uitstel van executie. Want de bron waaruit nieuwe IPv4 adressen zouden moeten komen is tien jaar geleden al opgedroogd en dat gaat niet veranderen.

Ik zie de huidige hoge prijzen van IPv4 juist als een stimulans voor de achterblijvers om overstag te gaan. En wie uiteindelijk niet wil moet dan maar niet alleen de wortel ruiken maar ook de stok voelen.

Ik verwacht dat voor Vodafone de stok niet nodig is, die zijn er technisch al klaar voor, ze hebben nog even wat tijd nodig voor de open eindjes. Maar zo niet, dan zou de overheid bijvoorbeeld bij de volgende ronde van frequentieveilingen IPv6 als voorwaarde kunnen stellen voor het verlenen van nieuwe vergunningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

IPv6 biedt ook voordelen qua security, privacy en eenvoudiger netwerk topografie, daarom doet men het.
Van die twee ben ik nog niet echt overtuigd heel eerlijk gezegd, want zoals ik al een keer eerder zei : Mijn Printer heeft meer dan genoeg aan IPv4 en dan zelfs zonder een Gateway of DNS als het effe kan! :)
xbeam schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:18:
BTW we krijgen net weer een pracht voorbeeld/ticket terug om dus geen Dyson te kopen. Misschien gaat hier een black list bijhouden helpen?

[...]
Die zou je sowieso beter kunnen vermijden als ik de ervaringen zo links en rechts een bekijk... :X :| :/

Om over die "Koop direct bij ons!" reclames maar te zwijgen... :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:37:
[...]

Van die twee ben ik nog niet echt overtuigd heel eerlijk gezegd, want zoals ik al een keer eerder zei : Mijn Printer heeft meer dan genoeg aan IPv4 en dan zelfs zonder een Gateway of DNS als het effe kan! :)
Daarvoor kun je toch een local address gebruiken? fe80:...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:42:
Daarvoor kun je toch een local address gebruiken? fe80:...?
Dat zou inderdaad kunnen, maar het ging effe om het idee en de algemene mening : "Straks zit elk apparaat lekker direct aan het Internet! YAY!"

IMHO is dat dus niet altijd wenselijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:07:
[...]
Waarom is dat belangrijk? Als die mysterieuze 30% echt bestaat, dan kom je er heus niet achter waar die zit. En al zou je het weten, wat moet je dan met die informatie? De betreffende verantwoordelijken lief aankijken en vriendelijk vragen die achtergehouden IPv4 even vrij te geven? En als ze dat dan al zouden doen, wat zou dat dan oplossen? Dan hebben we weer voor een jaartje of zo even lucht in de IPv4 schaarste en daarna begint het weer opnieuw. Dat is alleen maar uitstel van executie. Want de bron waaruit nieuwe IPv4 adressen zouden moeten komen is tien jaar geleden al opgedroogd en dat gaat niet veranderen.
Omdat die procenten waarschijnlijk de partijen /aandeelhouders zijn die vanwege prijs speculaties of beurs waarde er baat hebben die overgang naar ipv6 tegen te werken/vertragen. En binnen bedrijven blokkeren.
Waarom denk je dat grote tech bedrijven na 25 jaar overstappen nog niet over zijn? Niet omdat het niet kunnen! Of dat hun iter’s er niet klaar voor zijn!
Ik zie de huidige hoge prijzen van IPv4 juist als een stimulans voor de achterblijvers om overstag te gaan. En wie uiteindelijk niet wil moet dan maar niet alleen de wortel ruiken maar ook de stok voelen.
Dat is precies punt de prijs is niet hoog genoeg (er is geen tekorten) op ipv4 blijven is voor key spelers nog steeds goedkoper dan overstappen naar ipv6. Technische is er geen rede. financiële blijkbaar wel. Dat de bron op is betekent niet dat er meteen te korten zijn bij key players. Het is alleen niet meer gratis.
Ik verwacht dat voor Vodafone de stok niet nodig is, die zijn er technisch al klaar voor, ze hebben nog even wat tijd nodig voor de open eindjes. Maar zo niet, dan zou de overheid bijvoorbeeld bij de volgende ronde van frequentieveilingen IPv6 als voorwaarde kunnen stellen voor het verlenen van nieuwe vergunningen.
Nogmaals als er overheids dwang nodig dan is er geen te kort. Als je naar genoeg betaalt kunnen partijen blijkbaar nog steeds voldoende aankomen.

Dus waarschijnlijk stapt Vodafone (Libertel & HBO) pas over wanneer
1: indien nodig bijkopen duurder is dan overstappen.
2 als er een partij komt die de aandeel houders genoeg betaald om alle ipv4 te verkopen.

Anders waren ze al lang helemaal over! We moeten stoppen om het als een technische probleem te benaderen.
nero355 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:48:
[...]

Dat zou inderdaad kunnen, maar het ging effe om het idee en de algemene mening : "Straks zit elk apparaat lekker direct aan het Internet! YAY!"

Dat is dus ook mijn angst. Dat we straks wereldwijd op printers van mensen thuis kunnen printen. Maar niet mijn of jouw probleem en rede om het dan maar niet te doen.
Roetzen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:49:
[...]
Dat je publieke diensten niet alleen aan de markt kunt overlaten blijkt iedere keer weer opnieuw. Dat aan regulering niet te ontkomen valt weten we al meer dan 25 jaar en het lijkt ook nu weer onvermijdelijk.
Ik geloof niet in regulering, Dat creëert op andere plekken gedrochten in de markt die nog vaak nog veel pijnlijker en duurder zijn. We moeten als iters/branche gewoon de partijen aanpakken en straffen die voor eigen gewin misbruik van de situatie maken.

Daarom is het belangrijke om welke weten partijen ipv4 achterhouden of op potten.(die vermoedelijke 30%) Als IT maatschappij moeten bijv door uitsluiting deze partijen dwingen ze vrij te geven waardoor ipv4 die je niet gebruikt geen bedrijf assets (moet oppassen wat ik nu ga zeggen met een/24 voor nerdy thuisgebruik 😅) maar kosten post wordt/is. Een Soort Negatieve rente op niet gebruikte ipv4 door een boycot van uit de branche als ipv4 bezit ontmoediging.

[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 10-12-2022 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:32:
[...]

Precies geen PTR is helaas geen zeldzaamheid.
Dan doet Ziggo het dus goed want die plakt aan elk IPv6 adres dat ze aan een klant uitdelen ook een PTR record.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:48:
[...]

Uiteraard is dat niet altijd wenselijk. Maar gelukkig is het ook niet zo. Ik had gedacht dat dat misverstand al lang uit de weg geruimd zou zijn. Zeker onder Tweakers. Dat apparaten in het LAN een publiek IPv6 adres krijgen wil niet zeggen dat ze ook "lekker direct aan het internet zitten". Er zit immers een router tussen en terwijl dat heel in het begin soms anders was, zit er tegenwoordig in elke router een firewall die bij verstek alles wat onuitgenodigd binnen komt tegen houdt. Om een apparaat vanaf het internet toegankelijk te maken moet je bewust een poort openen in de firewall van de router. En soms ook nog in de beveiliging van het apparaat zelf. Dat IPv6 om die reden minder veilig is dan IPv4 is echt een mythe. Het verbaast me echt dat ik dat hier in "het grote IPv6 topic" van Tweakers nog een keer moet uitleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Roetzen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:39:
[...]

Uiteraard is dat niet altijd wenselijk. Maar gelukkig is het ook niet zo. Ik had gedacht dat dat misverstand al lang uit de weg geruimd zou zijn. Zeker onder Tweakers. Dat apparaten in het LAN een publiek IPv6 adres krijgen wil niet zeggen dat ze ook "lekker direct aan het internet zitten". Er zit immers een router tussen en terwijl dat heel in het begin soms anders was, zit er tegenwoordig in elke router een firewall die bij verstek alles wat onuitgenodigd binnen komt tegen houdt. Om een apparaat vanaf het internet toegankelijk te maken moet je bewust een poort openen in de firewall van de router. En soms ook nog in de beveiliging van het apparaat zelf. Dat IPv6 om die reden minder veilig is dan IPv4 is echt een mythe. Het verbaast me echt dat ik dat hier in "het grote IPv6 topic" van Tweakers nog een keer moet uitleggen.
Ah, jouw internet is eenrichtingsverkeer?

Bij DHCP & IPv4 is het vast mogelijk om geen default gateway uit te delen. Hoe zit dat met IPv6? (Immers geen DHCP maar alternatieve protocollen)

En je komt dan dus ook in de situatie dat de router uitgaand verkeer moet gaan blokkeren op herkomst. Maar de herkomst is zo'n random IPv6 privacy geval. Bij IPv4 kan @nero355 een DHCP reservation aanmaken voor de printer en dat IP ook meteen in de firewall opnemen om uitgaand verkeer te blokkeren, hoe doe je dat bij IPv6? Static IP lekker op een printer invoeren? En vervolgens in de firewall datzelfde IP blokkeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:58
RobertMe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:16:
[...]

Bij DHCP & IPv4 is het vast mogelijk om geen default gateway uit te delen. Hoe zit dat met IPv6? (Immers geen DHCP maar alternatieve protocollen)

En je komt dan dus ook in de situatie dat de router uitgaand verkeer moet gaan blokkeren op herkomst. Maar de herkomst is zo'n random IPv6 privacy geval. Bij IPv4 kan @nero355 een DHCP reservation aanmaken voor de printer en dat IP ook meteen in de firewall opnemen om uitgaand verkeer te blokkeren, hoe doe je dat bij IPv6? Static IP lekker op een printer invoeren? En vervolgens in de firewall datzelfde IP blokkeren?
Ook bij IPv6 zijn er gewoon statische adressen mogelijk zonder dat in de printer zelf in te moeten stellen.
https://blogs.infoblox.co...2-of-2-configuring-slaac/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
[...]

Bij IPv6 heb je daar gewoon Link-Local voor. Geen DHCP of router nodig, gewoon ad-hoc kunnen systemen elkaar vinden en verbinden.

Veel Apple en Windows onderdelen gebruiken op de ondergrond gewoon Link-Local. Zo heb ik jaren geleden al gezien dat de Windows desktops op ons kantoor via IPv6 LL naar de printer verbonden zonder dat we daar actief iets mee gedaan hadden.

Link-Local wordt echt onderschat in de hoeveelheid waarde die het heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Snow_King schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:45:
[...]
Bij IPv6 heb je daar gewoon Link-Local voor. Geen DHCP of router nodig, gewoon ad-hoc kunnen systemen elkaar vinden en verbinden.

Veel Apple en Windows onderdelen gebruiken op de ondergrond gewoon Link-Local. Zo heb ik jaren geleden al gezien dat de Windows desktops op ons kantoor via IPv6 LL naar de printer verbonden zonder dat we daar actief iets mee gedaan hadden.

Maar die printer zal toch nog steeds SLAAC gebruiken om een IP adres op te halen? Als in: elke interface heeft toch een stuk of drie IPv6 adressen? Het LL adres in principe altijd, en als je internet via IPv6 hebt ook het publiek, vaste, adres voor inkomende verbindingen en het publiek, willekeurig / privacy, adres voor uitgaande verbindingen. Lijkt mij dus dat als je die printer aansluit op een "IPv6 capable verbinding" die ook SLAAC toepast om "een" publiek IP, de gateway, etc te bepalen? En daarmee dus nog steeds "aan het internet hangt". (En de firewall op de router er normaliter voor moet zorgen dat inkomend IPv6 verkeer geblokkeerd wordt, tenzij...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
RobertMe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:02:
[...]

Maar die printer zal toch nog steeds SLAAC gebruiken om een IP adres op te halen? Als in: elke interface heeft toch een stuk of drie IPv6 adressen? Het LL adres in principe altijd, en als je internet via IPv6 hebt ook het publiek, vaste, adres voor inkomende verbindingen en het publiek, willekeurig / privacy, adres voor uitgaande verbindingen. Lijkt mij dus dat als je die printer aansluit op een "IPv6 capable verbinding" die ook SLAAC toepast om "een" publiek IP, de gateway, etc te bepalen? En daarmee dus nog steeds "aan het internet hangt". (En de firewall op de router er normaliter voor moet zorgen dat inkomend IPv6 verkeer geblokkeerd wordt, tenzij...)
Mijn printer (Lexmark MC3224adwe) kan ik in het menu "Stateless Address Autoconfiguration" uitzetten. Deze heeft dan enkel nog een Link-Local adres en kan het internet dan niet meer bereiken. Wel kan ik nog steeds via LL deze printer bereiken en er opdrachten naartoe sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Roetzen schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:39:
Uiteraard is dat niet altijd wenselijk. Maar gelukkig is het ook niet zo. Ik had gedacht dat dat misverstand al lang uit de weg geruimd zou zijn. Zeker onder Tweakers. Dat apparaten in het LAN een publiek IPv6 adres krijgen wil niet zeggen dat ze ook "lekker direct aan het internet zitten". Er zit immers een router tussen en terwijl dat heel in het begin soms anders was, zit er tegenwoordig in elke router een firewall die bij verstek alles wat onuitgenodigd binnen komt tegen houdt. Om een apparaat vanaf het internet toegankelijk te maken moet je bewust een poort openen in de firewall van de router. En soms ook nog in de beveiliging van het apparaat zelf. Dat IPv6 om die reden minder veilig is dan IPv4 is echt een mythe.

Het verbaast me echt dat ik dat hier in "het grote IPv6 topic" van Tweakers nog een keer moet uitleggen.
Je hoeft dat niet uit te leggen, want dat weet ik ook wel, maar mijn punt is dat straks al die "Tweakerloze Huishoudens" dat niet weten! ;)

Nou zullen sommigen daarvan ongetwijfeld graag met een of andere blije "Cloud dienst" verbonden willen zijn, maar de vraag is of ze dat bewust of onbewust doen... :+
Snow_King schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:36:
Mijn printer (Lexmark MC3224adwe) kan ik in het menu "Stateless Address Autoconfiguration" uitzetten. Deze heeft dan enkel nog een Link-Local adres en kan het internet dan niet meer bereiken. Wel kan ik nog steeds via LL deze printer bereiken en er opdrachten naartoe sturen.
Ik denk dus dat er straks heel veel consumenten zijn die niet eens weten dat die optie bestaat... :X :| :/
En je komt dan dus ook in de situatie dat de router uitgaand verkeer moet gaan blokkeren op herkomst.
Maar de herkomst is zo'n random IPv6 privacy geval.
De ironie inderdaad! _O- :)
Snow_King schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:45:
Dat dan weer wel! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:04:
[...]

Je hoeft dat niet uit te leggen, want dat weet ik ook wel, maar mijn punt is dat straks al die "Tweakerloze Huishoudens" dat niet weten! ;)
Waarom zouden ze dat moeten weten? Die router die ze van hun ISP krijgen blokkeert ongevraagd inkomend IPv6 net zo goed als ongevraagd inkomend IPv4.
Nou zullen sommigen daarvan ongetwijfeld graag met een of andere blije "Cloud dienst" verbonden willen zijn, maar de vraag is of ze dat bewust of onbewust doen... :+
Vast wel. Maar hoe is dat bij IPv6 anders dan bij IPv4? Je suggereerde dat IPv6 minder veilig is dan IPv6 omdat dan "alles aan het internet hangt".

Als het gaat om uitgaand verkeer, dan zie ik ook geen verschil. Zonder maatregelen kunnen apparaten op je LAN uitgaande verbindingen maken. IPv4 of IPv6.

Overigens heeft een fatsoenlijke router de mogelijkheid om dat op MAC adres te blokkeren. Dat werkt op IPv6 net zo goed als op IPv4.

Ik zie nog steeds niet waarom IPv6 onveiliger zou zijn dan IPv4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Roetzen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:37:
Waarom zouden ze dat moeten weten?
Omdat ze al genoeg dingen niet weten die ze zouden moeten weten en daardoor een heleboel ellende ontstaat! ;)
Die router die ze van hun ISP krijgen blokkeert ongevraagd inkomend IPv6 net zo goed als ongevraagd inkomend IPv4.
Totdat die Printer net als al die NASjes en weet ik het wat verbonden is met een of andere "Cloud Service" die wordt gekraakt en er vervolgens een prachtig Botnet onstaat! :+
Vast wel. Maar hoe is dat bij IPv6 anders dan bij IPv4? Je suggereerde dat IPv6 minder veilig is dan IPv6 omdat dan "alles aan het internet hangt".
Omdat je ondanks die Firewall directer aan het Internet hangt en dus bekend bent als actieve deelnemer om het maar effe zo te zeggen...

Privacy IPv6 adressen effe daargelaten uiteraard!
Als het gaat om uitgaand verkeer, dan zie ik ook geen verschil. Zonder maatregelen kunnen apparaten op je LAN uitgaande verbindingen maken. IPv4 of IPv6.
Mee eens, maar toch is het IMHO niet helemaal hetzelfde en daarin ligt dan ook het gevaar, vooral als al die apparaten ineens een eigen leven gaan leiden!
Overigens heeft een fatsoenlijke router de mogelijkheid om dat op MAC adres te blokkeren.
Dat werkt op IPv6 net zo goed als op IPv4.
Is inderdaad net zo goed te spoofen ongeacht of er IPv4 of IPv6 wordt gebruikt! >:) :+
Ik zie nog steeds niet waarom IPv6 onveiliger zou zijn dan IPv4.
De nieuwsberichten in de toekomst zullen het ons gaan vertellen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Snow_King schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:36:
[...]

Hoeveel procent van de printer of thermostaat bezitters gaat dat doen. De meesten weten überhaupt niet eens wat een ip adres is.
nero355 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:58:
[...]
Totdat die Printer net als al die NASjes en weet ik het wat verbonden is met een of andere "Cloud Service" die wordt gekraakt en er vervolgens een prachtig Botnet onstaat! :+
Thousands of QNAP NAS devices have been infected with the QSnatch malware
https://www.zdnet.com/art...with-the-qsnatch-malware/
Inderdaad dat gaan we zeker zien: gedrag en gebeurtenissen in het verleden zijn de beste voorspeller van gedrag en gebeurtenissen in de toekomst!
Oftewel: Psychohistory: Predict the Future With Data From the Past }:O
https://www.wired.com/2013/04/cliodynamics-peter-turchin/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ekw5AHJdpKo-OIF7hkVWerid2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oM6SHyIjcIPVmLZoFparUGbG.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door xbeam op 10-12-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:31:
[...]

Omdat die procenten waarschijnlijk de partijen /aandeelhouders zijn die vanwege prijs speculaties of beurs waarde er baat hebben die overgang naar ipv6 tegen te werken/vertragen.
Zoals ik al eerder aangaf: nee, dat kan niet. Wie beurswaarde aan zijn of haar IPv4 hamstervoorraad wil ontlenen kan die voorraad niet geheim houden. Die moet in de financiële verslagen vermeld worden.
.
Waarom denk je dat grote tech bedrijven na 25 jaar overstappen nog niet over zijn?
Om dezelfde redenen als waarom ze tien of vijf jaar geleden nog niet zijn overgestapt? De explosieve groei van de prijzen voor IPv4 is iets van de laatste jaren. Vijf jaar geleden speelde dat helemaal nog niet. Er is helemaal geen additionele verklaring nodig bovenop de verklaringen die tien of vijf jaar geleden al werden gegeven.
Dus waarschijnlijk stapt Vodafone (Libertel & HBO) pas over wanneer
1: indien nodig bijkopen duurder is dan overstappen.
2 als er een partij komt die de aandeel houders genoeg betaald om alle ipv4 te verkopen.
Vodafone zet alle mobiele klanten achter CGNAT. Ze hoeven niet bij te kopen en ze hebben waarschijnlijk helemaal geen grote voorraad IPv4 op de plank liggen. Ze hebben niks om te verkopen.
Anders waren ze al lang helemaal over!
Inertia...
Ik geloof niet in regulering, Dat creëert op andere plekken gedrochten in de markt die nog vaak nog veel pijnlijker en duurder zijn. We moeten als iters/branche gewoon de partijen aanpakken en straffen die voor eigen gewin misbruik van de situatie maken.

Daarom is het belangrijke om welke weten partijen ipv4 achterhouden of op potten.(die vermoedelijke 30%) Als IT maatschappij moeten bijv door uitsluiting deze partijen dwingen ze vrij te geven waardoor ipv4 die je niet gebruikt geen bedrijf assets (moet oppassen wat ik nu ga zeggen met een/24 voor nerdy thuisgebruik 😅) maar kosten post wordt/is. Een Soort Negatieve rente op niet gebruikte ipv4 door een boycot van uit de branche als ipv4 bezit ontmoediging.
Curieus. Je gelooft niet in regulering maar je wilt wel dwang om opgepot IPv4 vrij te geven. Dat is toch een vorm van regulering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

nero355 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:58:
[...]

Het zal inderdaad de toekomst moeten zijn, want tot dusver heb ik eigenlijk geen feiten gehoord die aantonen dat IPv6 onveiliger is dan IPv4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
xbeam schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:00:
Thousands of QNAP NAS devices have been infected with the QSnatch malware
https://www.zdnet.com/art...with-the-qsnatch-malware/
Was dit afhankelijk van IPv6 of trof het ook IPv4 gebruikers?

Inmiddels is IPv6 al jaren zo breed uitgerold dat "we gaan wel zien hoe slecht het is" niet een heel sterk argument is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:54:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf: nee, dat kan niet. Wie beurswaarde aan zijn of haar IPv4 hamstervoorraad wil ontlenen kan die voorraad niet geheim houden. Die moet in de financiële verslagen vermeld worden.
Ga jij die van alle bedrijven wereldwijd lezen. Plus bv’s (besloten vennootschappen) hebben geen openbare publicatie plicht zoals NV’s (naamloze vennootschappen) je hebt dus geen idee voor heveel miljoen €.- ipv4 als eigen bezit op balans van Libertel BV of HBO Nederland BV staat als zijnde holdings (vennoten) van Vodafone. Dat weten alleen de vennoten de CEO, boekhouder en Register accountant.
[...]

Om dezelfde redenen als waarom ze tien of vijf jaar geleden nog niet zijn overgestapt? De explosieve groei van de prijzen voor IPv4 is iets van de laatste jaren. Vijf jaar geleden speelde dat helemaal nog niet. Er is helemaal geen additionele verklaring nodig bovenop de verklaringen die tien of vijf jaar geleden al werden gegeven.
Wie wil er een additionele verklaring?
[...]

Vodafone zet alle mobiele klanten achter CGNAT. Ze hoeven niet bij te kopen en ze hebben waarschijnlijk helemaal geen grote voorraad IPv4 op de plank liggen. Ze hebben niks om te verkopen.
Ik ben blij dat je zelf inziet dat ondanks dat alle IPv4 is uitgedeeld er in de markt geen fysieke tekort is. Het is de potentie van te kort wat de prijs opdrijft. Het op potten is wat het voor nieuwe spelers kostbaar en lastig maakt om toe te treden. Dit noemen we toetredingsdrempels en hoe hoger deze zijn hoe gunstiger dit is voor de oude bestaande spelers in de mark. De Bestaande bedrijven zullen er vaak alles aan deze drempels in stand te houden. (Zo veel mogelijk ipv4 houden i bezit houden wetende dat nieuwe partijen daar lastig of alleen hoge investeringen aan kan komen.

Daarnaast is ipv4 op de plank waarde voller dan in gebruik. wanneer eenmaal in een ipv4 in gebruik neemt. Is deze niet per direct verkoopbaar. Ipv4 is momenteel als gratis cash dat steeds meer waard wordt. Inplaats van minder zoals cash zelf en andere direct verkoopbare goederen.

Waarschijnlijk is dat werkelijke reden waarom ze niet volledig overstappen. (Even jip en Janneke uitleg) Vodafone’s Aandeelhouders denken waarom geld stoppen in een voorlopig voor ons nog fictief probleem. Dat het leven van de concurrentie makkelijker maakt.
[...]

Inertia...

[...]

Curieus. Je gelooft niet in regulering maar je wilt wel dwang om opgepot IPv4 vrij te geven. Dat is toch een vorm van regulering?
Waar wil ik dwang vanuit de overheid(regulering), waar wil ik überhaupt zelf regulering (dwang van de overheid om regulering te voorkomen)

Ik opper hoe we als Iters zelf verdere waarde speculatie een halt toe kunnen roepen via marktwerking, en doe bij een suggestie ipv4 volledig te commercialiseren. Het onderscheiden van Marktwerking en regulering is ingewikkeld. En inderdaad soms lastig te bevatten. In de zorg discussie zie ook altijd de zelfde definitie en interpretatie fouten van wat marktwerking precies is. Dit kt altijd heel duidelijk naar voren wanneer mensen de oorzaak hoge prijzen verkeerd toewijzen aan regulering onder de noemer marktwerking (de Nederlandse zorgmarkt is 100% gereguleerd en is zo goed als marktwerkings vrij)
Zie het gedrocht van regulering.
user109731 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:55:
[...]

Was dit afhankelijk van IPv6 of trof het ook IPv4 gebruikers?

Inmiddels is IPv6 al jaren zo breed uitgerold dat "we gaan wel zien hoe slecht het is" niet een heel sterk argument is.
Het punt is als dit nu al fout gaat met ipV4 omdat 90% van de mensen geen idee hebben wat ze precies configureren. Hoe zal dat in de toekomst gaan waneer NAT masquerade niet meer gebruikt om met buiten wereld te praten. Je gaat van een default hidden naar default public internal netwerk architectuur. Die je dan met de hidden moet inrichten.

[ Voor 32% gewijzigd door xbeam op 11-12-2022 02:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:37

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Op meerdere plekken maak ik deze opmerking:

Iets heeft alleen een waarde bij de overdracht naar een ander.

In het kort:
Wat de gek er voor geeft.

"Mijn:
aandelen,
schilderijen,
verzameling x, y ,z,
< vul zelf in>,
zijn $/€/£ xxxx waard".

Zegt dus helemaal niets.

1 seconden na een overdracht is de waarde weer onbekend.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

KroontjesPen schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:35:
Iets heeft alleen een waarde bij de overdracht naar een ander.

In het kort:
Wat de gek er voor geeft.
[..]
1 seconden na een overdracht is de waarde weer onbekend.
Precies. De postzegelmarkt illustreert het aardig. Probeer die postzegelverzameling die je van je opa geërfd hebt en waar opa destijds heel veel geld voor neergeteld heeft maar eens te verkopen. Je krijgt er bijna niets meer voor. Waarom? De gekken die er veel geld voor willen geven zijn uitgestorven...

Sraks zijn de gekken die veel geld willen neertellen voor een IPv4 adres ook uitgestorven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:22:
[...]

Ga jij die van alle bedrijven wereldwijd lezen. Plus bv’s (besloten vennootschappen) hebben geen openbare publicatie plicht zoals NV’s (naamloze vennootschappen) je hebt dus geen idee voor heveel miljoen €.- ipv4 als eigen bezit op balans van Libertel BV of HBO Nederland BV staat als zijnde holdings (vennoten) van Vodafone. Dat weten alleen de vennoten de CEO, boekhouder en Register accountant.
En dus kunnen ze dat - al of niet bestaande - gehamsterde IPv4 niet als beurswaarde opvoeren. Om er beurswaarde aan te kunnen ontlenen zul je toch echt aan de (potentiële) aandelhouders bekend moeten maken dat je het hebt.

Ik betwijfel overigens sterk dat Libertel/Vodafone echt veel IPv4 op de plank heeft liggen. Het blijkt nergens uit.
Wie wil er een additionele verklaring?
Jij blijkbaar want je komt er mee. Jij verklaart het niet overstappen door hamsteren van IPv4. Ik zeg, ze zijn al 25 jaar bezig met niet overstappen. Waarom dan nu ineens met dat hamsteren, wat pas een paar jaar speelt, op de proppen komen?
[...]
Ik ben blij dat je zelf inziet dat ondanks dat alle IPv4 is uitgedeeld er in de markt geen fysieke tekort is.
Huh? Ik zeg dat toch helemaal niet? Ik zeg dat de bron is opgedroogd en dat er niets meer bij kan komen. Dus als de vraag blijft stijgen, en voorlopig doet ie dat nog, dan zal er sprake zijn van een tekort. Heen en weer schuiven van de laatste restjes zal daar niets aan veranderen.
Daarnaast is ipv4 op de plank waarde voller dan in gebruik. wanneer eenmaal in een ipv4 in gebruik neemt. Is deze niet per direct verkoopbaar. Ipv4 is momenteel als gratis cash dat steeds meer waard wordt. Inplaats van minder zoals cash zelf en andere direct verkoopbare goederen.
Totdat de zeepbel barst...
Waarschijnlijk is dat werkelijke reden waarom ze niet volledig overstappen. (Even jip en Janneke uitleg) Vodafone’s Aandeelhouders denken waarom geld stoppen in een voorlopig voor ons nog fictief probleem. Dat het leven van de concurrentie makkelijker maakt.
Je redeneert tegen de feiten in. "Ze" stappen wél over. Ik heb al meer dan vijf jaar native IPv6 van Ziggo. KPN is ook druk bezig. Vodafone hééft al geïnvesteerd in IPv6 want het mobiele netwerk is er technisch klaar voor. Dat zouden ze toch niet doen als ze niet van plan waren dat door te zetten?
Waar wil ik dwang vanuit de overheid(regulering), waar wil ik überhaupt zelf regulering (dwang van de overheid om regulering te voorkomen)
Iedere keer blijkt weer opnieuw dat zelfregulering alleen niet werkt. Je kan publieke voorzieningen niet alleen aan de markt overlaten.

Verder vind ik het allemaal niet zo spannend. IPv6 is hier en het is een blijvertje. Dat hamsterprobleem met IPv4 lost zichzelf wel op als degenen die er veel geld voor willen geven "op" zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Op twee dagen na vijf jaar oud, maar nog steeds leuk:

https://blogs.infoblox.co...-ipv6-technology-laggard/

En nog net geen drie weken oud:

https://blogs.infoblox.co...costs-of-ipv4-addressing/

[ Voor 34% gewijzigd door Roetzen op 11-12-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Roetzen schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:44:
Op twee dagen na vijf jaar oud, maar nog steeds leuk:

https://blogs.infoblox.com/

En nog net geen drie weken oud:

https://blogs.infoblox.com/
Dat is blijkbaar de Blogs Website van InfoBlox en die willen je natuurlijk gewoon hun Appliances aansmeren! >:) Cursus weekje dabij ?! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
xbeam schreef op zondag 11 december 2022 @ 01:22:
[...]

Het hoeft helemaal niet op de balans te staan. In mijn ogen speelt dat vaak pas als je er geld voor betaald hebt. En er is prijselasticiteit: Met een /8 kan je de markt tijdelijk behoorlijk beinvloeden.

Bij de Nederlandse ISPs of SurfNET (3 /10's) staat het volgens mij niet op de balans/
offtopic:
Een Nederlandse ISP heeft kennelijk vrij recent bij het afstoten van een bedrijfsonderdeel een paar /16's meegegeven zonder dat het meegenomen was bij de berekening van de waarde van dat onderdeel >:)

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 11-12-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Roetzen schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:02:
[...]

En dus kunnen ze dat - al of niet bestaande - gehamsterde IPv4 niet als beurswaarde opvoeren. Om er beurswaarde aan te kunnen ontlenen zul je toch echt aan de (potentiële) aandelhouders bekend moeten maken dat je het hebt.
Nogmaals Vodafone is een BV die hoeven helemaal niets openbaar te maken voor potentiële aandeelhouders want die zijn er niet zoals bij een NV. Of negeert dit bewust of je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Wikipedia: Vodafone Netherlands
Ik betwijfel overigens sterk dat Libertel/Vodafone echt veel IPv4 op de plank heeft liggen. Het blijkt nergens uit.
Ik weet bijna wel zeker van dat ze geen tekort hebben.
[...]
Jij blijkbaar want je komt er mee. Jij verklaart het niet overstappen door hamsteren van IPv4. Ik zeg, ze zijn al 25 jaar bezig met niet overstappen. Waarom dan nu ineens met dat hamsteren, wat pas een paar jaar speelt, op de proppen komen?
[...]
Ik zeg dat zie dat het overstappen stopt op het punt dat bedrijven helemaal over kunnen.
En dat stop financiële gedreven is ja.
[...]
Huh? Ik zeg dat toch helemaal niet? Ik zeg dat de bron is opgedroogd en dat er niets meer bij kan komen. Dus als de vraag blijft stijgen, en voorlopig doet ie dat nog, dan zal er sprake zijn van een tekort. Heen en weer schuiven van de laatste restjes zal daar niets aan veranderen.
Dat zeg je wel:
“Vodafone zet alle mobiele klanten achter CGNAT. Ze hoeven niet bij te kopen”

Maar einde discussie wij gaan er toch biet uit komen omdat jii niet open staat om te begrijpen wat ik zeg.
[...]

Totdat de zeepbel barst...
Precies en dat kunnen key spelers heel lang uitstellen kunnen ze heel lang uitstellen. Omdat de schaarste controleren.
[...]

Je redeneert tegen de feiten in. "Ze" stappen wél over. Ik heb al meer dan vijf jaar native IPv6 van Ziggo. KPN is ook druk bezig. Vodafone hééft al geïnvesteerd in IPv6 want het mobiele netwerk is er technisch klaar voor. Dat zouden ze toch niet doen als ze niet van plan waren dat door te zetten?
Jij mist de economische feiten, althans deze pas niet in je straatje en daarom steek je kop in zand.
[quote]
[...]

Iedere keer blijkt weer opnieuw dat zelfregulering alleen niet werkt. Je kan publieke voorzieningen niet alleen aan de markt overlaten.
[quote]
Dat zeg ik overheids ingrijpende werkt nooit gaat nu ook niet werken. (Je weet wat zelf regulering is? Aan je antwoord te zien niet )
Verder vind ik het allemaal niet zo spannend. IPv6 is hier en het is een blijvertje. Dat hamsterprobleem met IPv4 lost zichzelf wel op als degenen die er veel geld voor willen geven "op" zijn. :P
Ow daar zijn we over eens. Mijn punt dat dat als we willen dat het sneller gaat. We moeten stopen om ons op de techniek te richten. Maar op op economische aspecten te richten en zorgen wij technische in controle blijven en geen speelbal gaan worden van de accountants en investeringens fondsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

xbeam schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:26:
[...]

Nogmaals Vodafone is een BV die hoeven helemaal niets openbaar te maken voor potentiële aandeelhouders want die zijn er niet zoals bij een NV. Of negeert dit bewust of je hebt echt werkelijk geen idee waar je het over hebt.
Nee, jij bent degene die er niks van snapt. Beurswaarde ontstaat doordat kopers van aandelen een bepaalde waarde toekennen aan de aandelen. Die toekenning van waarde doen ze onder meer op basis van de bezittingen van het bedrijf. Voorraden IPv4 zouden daar bij kunnen behoren. Maar dan moeten de kopers van aandelen daarvan wel op de hoogte zijn. Niemand gaat toch een waarde toekennen aan iets waarvan hij/zij niet eens weet of het wel bestaat. Dat staat geheel los van een eventuele wettelijke publicatie plicht. Iets waarvan het bedrijf niet bekend maakt dat het er is genereert geen beurswaarde. Waarom is dat nou zo moeilijk te begrijpen?
Ik zeg dat zie dat het overstappen stopt op het punt dat bedrijven helemaal over kunnen.
En dat stop financiële gedreven is ja.
Hier begrijp ik niets van.
Dat zeg je wel:
“Vodafone zet alle mobiele klanten achter CGNAT. Ze hoeven niet bij te kopen”
Alleen in het specifieke geval van het mobiele netwerk van Vodafone. De wereld van het Internet is veel groter dan dat.
Maar einde discussie wij gaan er toch biet uit komen omdat jii niet open staat om te begrijpen wat ik zeg.
Ja lanceert de theorie dat er een soort complot is waarbij de "gevestigde orde" willens en wetens de uitrol van IPv6 tegen houdt door het oppotten van geheime voorraden IPv4. Maar je kunt die theorie niet op een consistente manier onderbouwen en je bent ook de enige die die theorie verkondigt. Googelen levert niks op.
Precies en dat kunnen key spelers heel lang uitstellen kunnen ze heel lang uitstellen. Omdat de schaarste controleren.
Ze controleren hooguit een deel van het aanbod. Op de vraag hebben ze geen invloed. Als de vraag daalt, barst de zeepbel.
Jij mist de economische feiten, althans deze pas niet in je straatje en daarom steek je kop in zand.
Een economisch feit is dat de prijs van een IPv4 adres tot begin dit jaar bijna exponentieel is gestegen met een verdubbelingstijd van ongeveer een jaar. Maar vanaf begin dit jaar is de prijs al het hele jaar min of meer stabiel rond €55 per adres. Dus misschien is het einde van het spel wel nabij en staat de bel op barsten. We gaan het zien.

Pagina: 1 ... 120 ... 130 Laatste

Let op:
Let op: Blijf netjes reageren, en laat dit topic niet verzanden in een "wellus / nietus" discussie.. Opmerkingen als "het werkt hier ook" zijn ook niet gewenst.