Ik heb er een proefrit van een uur in gemaakt. Er stond 130km op de teller.
Alleen ben ik zo'n zeurpiet die per se diesel wil, dus ik heb in de 1.6 diesel gereden.
Het reed lekker. Het is een complete auto. Niet zo compleet als bijvoorbeeld de Ford Focus, maar de standaard dingen die je mag verwachten zitten er op. Denk aan cruise control, ingebouwde touchscreen navigatie, airco, etc.
De wegligging is goed en het stuur reageert erg lekker.
Ik ben niet extreem veeleisend. Dit zijn mijn eisen:
• Minstens zo snel als m'n huidige auto (SEAT Toledo 1.9 TDI uit 2004)
• 5-deurs
• Max. €30k
• Diesel
De 5e versnelling vond ik echt tegenvallen. Natuurlijk begrijp ik dat een 5e versnelling niet is om te accelereren, maar na de 140 is hij niet vooruit te branden. Een stuk minder dan m'n huidige auto in ieder geval. In z'n 4 gaat het beter, maar om door te trekken naar 160 in z'n 4, voelt ook wat onnatuurlijk.
De meeste dealers (in het algemeen) hebben geen diesels meer als demo's. Het is allemaal benzine dat de klok slaat. Heel irritant. Andere auto's die ik overweeg: Astra 1.7, Focus 1.6 (14%), Kia Cee'd, maar ik heb alleen in de Focus kunnen rijden, omdat de rest geen demo's had..
Al met al is het een prima auto. Al sinds ik m'n rijbewijs heb (nu 11 jaar) wil ik een Audi A3. Dat is echt een droomauto. Alleen kom ik steeds meer tot de conclusie dat de prijs daar uit balans is.
Als ik er qua salaris uit kom met m'n (nieuwe) werkgever, dan wordt het de SEAT Leon 2.0 voor mij. Die heeft 70Nm en wat pk meer dan de 1.6 en blijft nog net binnen budget. Hiermee denk ik dat de sportieve prestaties ten opzichte van de Audi minstens geëvenaard kunnen worden, maar wel voor +- €7000 minder.