grasmanek94 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:12:
Hey allen, ik heb een nieuw (niet eerder hoorbaar geweest) en zorgwekkend geluid in mijn Seat Leon 1.5 eTSI DSG7 FR Launch Edition.
Dit begon ongeveer twee weken terug, en ik weet niet of het toeval (of gerelateerd) is maar toen heb ik de nieuwe bandenwissel gedaan en ook nieuwe velgen erop laten zetten (exact dezelfde velgen als de oude, alleen minder bekrast/nieuwer/mooier, zelfde maat, steek, J en alles, gewoon zelfde OEM code als de oude velgen). Banden zijn ook gewoon dezelfde maat als de vorige.
Ik heb deze auto sinds 0km en 3.5jr en er komt een soort "screetching" geluid ergens voor uit de auto, dit was nooit eerder waarneembaar voor mij. Km stand nu is ongeveer 110,000 km.
Het is erg willekeurig, maar de regelmaat die ik zie is dat:
- tijdens rijden (dus niet [vanuit] stilstand)
- versnellen
- matige tot hoge "belasting" bij accelereren
- versnellingsbak blijft dan in een ietjes te hoge versnelling (want in drive) en motor laag in de toeren (is normaal, en verwacht, want niet vol gas, is al sinds het begin zo), tussen 1500 en 2500 rpm, niet meer dan 3000 denk ik.
Ik weet niet of dit probleem niet voor komt bij Sport maar tot nu toe heb ik het na 1uurtje testen niet in Sport mee gemaakt, en ook niet als ik wat harder gas geef zodat de versnellingsbak lager schakelt of de motor hoger in de toeren komt.
Zelf een visuele inspectie gedaan van de wielbouten, wielen, remmen, multiriem, en alles wat verder onder de motorkap te zien is bekeken, alles lijkt droog, normaal, geen vuil ergens vast.
Multiriem ziet er goed gespannen en nieuw uit, geen "cracks"/breuken e.d., geen vloeistof lekkage waar te nemen, en alle vloeistoffen zijn gewoon tot de benodigde niveau's afgevuld.
Met OBD11 een scan gedaan en er zijn geen nieuwe faults / errors / intermittent / static codes bij gekomen tov maand geleden - alles ziet er oke uit.
Auto rijdt verder gewoon zoals altijd, vlot, heeft alle vermogen, reageert zoals het hoort, olietemperatuur in orde, koelvloeistoftemperatuur in orde en DSG temperatuur ook gewoon binnen normen zoals ik altijd verwacht. Er zijn geen andere aparte geluiden, heb de auto stationair laten draaien en ook iemand gas laten geven terwijl de auto stil staat, ik kan dan niks raars vernemen, alles klinkt gewoon zoals ik het gewend ben.
De turbo blow-off / fluit is ook gewoon precies zoals deze altijd was als ik veel gas geeft en veel accelereer.
Geluid lijkt ergens van voren te komen maar het is onmogelijk om voor mij de exacte plaats te bepalen.
Airco/verwarming/ventilatie doen het allemaal gewoon, stuurverwarming/stoelverwarming ook, batterij voltage is gewoon zoals verwacht altijd 12.8V (want dat doet de DC-DC converter die vanuit de 48V lithium accu de 12v accu laad, deze zal de batterij niet hoger dan dit voltage laden).
Ik vermoed een probleem dat zeker opgelost moet worden, maar liever sneller dan later. En ook liever sneller dan te laat waardoor er ergens meer schade ontstaat als dit een erg probleem blijkt te zijn.
Verder denk ik niet dat het temperatuur gerelateerd is, want dit gebeurde gewoon op een dag van 20*C in October en ook gisteren bij 6*C.
Heeft iemand een idee? Ik heb een YouTube filmpje waarbij het mij 2x gelukt is om het geluid op te nemen:
YouTube: Car problem
Ik heb natuurlijk al een afspraak gemaakt met de service, maar dat gaat nog wel even 2 weken duren voor ik terecht kan.