Verhalend beschrijven is niet mijn sterkste punt (net zoals recht overigens), maar ik waag een poging. Mocht mijn telefoon gestolen worden in de situatie van TS dan zou ik:
Eerst kijken in het hoofdstuk 4. Dekkingsomschrijving. Daar vind ik onder de (Plus)verzekering de tekst:
4.2.3 Vergoed wordt de schade als gevolg van 1. diefstal vergezeld van aanwijsbare sporen van braak en 2.beroving gepaard gaande met geweld of onder bedreiging van geweld.
Om aan te geven wat ik hierin lees conform de situatie van TS, heb ik dat gedeelte vetgedrukt. Ik concludeer hieruit dat TS recht heeft op ‘vergoeding van de schade’.
Volledigheidshalve kijk ik ook bij mogelijk relevante paragrafen bij 6. Uitsluitingen:
Niet gedekt is schade die het gevolg is van:
6.1 Verlies, vermissing en zakkenrollen.
6.13 Diefstal van de mobiele telefoon uit een voertuig in het geval dat de mobiele telefoon zich bevond op een van buitenaf zichtbare plaats in het voertuig.
6.14 Diefstal van de mobiele telefoon als zich op het moment van diefstal in het toestel niet de simkaart bevindt met het bij verzekeraar geregistreerde mobiele nummer.
Alledrie de bovengenoemde uitsluitingen lijken mij niet van toepassing. Evenals de overige in dit hoofdstuk vermelde leden. Mijn conclusie blijft dat de TS recht heeft op ‘vergoeding van de schade’. Hierop ga ik naar het hoofdstuk 7. Schaderegeling:
7.1 Schadevergoeding vindt uitsluitend plaats in natura, behoudens in geval van misbruik als omschreven in de artikelen 4.2.6.
7.3 In geval van diefstal, zoals is beschreven in artikel 4.2.3. ontvangt de verzekerde een vervangende telefoon, zoals is beschreven in artikel 8.2.
7.4 Zodra tot levering van een vervangende mobiele telefoon wordt overgegaan zal het eigendom van de oorspronkelijke mobiele telefoon aan verzekeraars worden overgedragen.
Aan de hand van bovengenoemde citaten concludeer ik dat TS recht heeft op ‘vergoeding van de schade in natura, d.w.z: vervangende telefoon conform artikel 8.2. Dit is volgens mij geen leentelefoon omdat dit begrip toegepast wordt in een situatie van schade/defect (zie 7.2) en in 7.4 duidelijk wordt gesteld dat de oorspronkelijke telefoon eigendom wordt van de verzekeraar.
De procedurele voorwaarden die ProAssist hieraan stelt zijn:
7.6 In geval van diefstal dient verzekerde ProAssist het originele exemplaar te doen toekomen van het procesverbaal, waarna ProAssist de schade dezelfde of uiterlijk de eerstvolgende werkdag zal afhandelen. Verzekeraar heeft het recht om in geval van diefstal met braakschade aanvullend bewijsmateriaal te vorderen in de vorm van een originele reparatienota of een onafhankelijk expertiserapport.
7.7 Verzekerde is verplicht :
7.7.1 In geval van diefstal, vermissing of beschadiging van de mobiele telefoon ProAssist direct via het servicenummer XXX in kennis te stellen.
In geval van diefstal hiervan zo spoedig mogelijk aangifte te doen bij de politie, in ieder geval binnen 48 uur na ontdekking. Na ontvangst van het procesverbaal dient verzekerde ProAssist omgaand een exemplaar van dit proces-verhaal te doen ontkomen.
Ik kan natuurlijk niet concluderen dat TS aan de bovengenoemde voorwaarden heeft voldaan, maar dat lijkt mij wel. (Opnieuw een veilige assumption.

)
Mijn volgende stap is dan te kijken bij 8. Vervangende telefoonservice, in concreto 8.2 in geval van diefstal:
8.2.1 Indien verzekerde zich ten tijde van de schademelding in de Benelux bevindt, zal binnen 4 uur nadat ProAssist de schade uitkering ten gunste van verzekerde heeft toegekend, een vervangende telefoon bij de verzekerde worden afgeleverd op elke locatie in de Benelux.
8.4 Uitsluitsel omtrent de toekenning van de diefstal schade zal binnen 24 uur na ontvangst van het procesverbaal door ProAssist Nederland Verzekeringen BV worden gedaan. Indien het merk en type toestal van verzekerde tijdelijk niet leverbaar of niet voorradig is zal verzekerde een leentelefoon ontvangen welke geleverd zal worden zoals beschreven is in art. 8.1.1. t/m 8.1.3. Zodra het toestal weer voorradig is zal ProAssist contact met de klant opnemen, een afsrpaak maken en het toestel bij de verzekerde op locatie afleveren waarbij de verzekerde gelijktijdig de leentelefoon dient in te leveren.
De hoofdstukken 1, 2, 3, 5, 9, 10 en 11 skip ik omdat die in mijn ogen niet al teveel afdoen/toevoegen van/aan het bovenstaande verhaal. Misschien maak ik hier een denkfout.
Aan de hand hiervan kom ik tot de conclusie dat de TS recht heeft op een vervangende telefoon.