CJ schreef op woensdag 10 december 2008 @ 15:00:
In de GPU wereld worden "die" en "core" zo'n beetje als synoniemen van elkaar gebruikt. Sites gebruiken het als ze hetzelfde bedoelen (nl de GPU) en zelfs NV en AMD gebruiken de termen door elkaar heen.
De vorige metingen van de GT200 kwamen uit op 24x24 (576mm2). De nieuwe meting (van inderdaad het zwarte gedeelte dat overblijft wanneer de heatspreader verwijderd wordt) door deze site komt uit op 25x25 wat dus 625mm2 is.
Aangezien in het artikel deze afmetingen bij het kopje "core" genoemd worden en er een plaatje onderstaat van de GPU (het zwarte vierkante vlak) kan je er van uit gaan dat de core-size/die-size dus 625mm2 is.
Overigens kwam Beyond3D uit op 24.5x24.5 wat dus 600mm2 is. Core/die... waar het mij om ging gaat om de GPU en die is dus groter dan verwacht aldus de nieuwe meting.
Ik neem aan dat als wij het in het algemeen hebben over de grootte van de "die" of "core" dat wij, zoals Cassius het noemt, het hebben over het "effectieve oppervlak". We willen immers vergelijken hoeveel chips er uit een wafer gemaakt kunnen worden. Hoe groot daarna de package wordt is minder van belang omdat de kosten daarvan op het totaal vrijwel nihil zijn.
Navraag bij mijn Georgische collega leverde overigens het resultaat op dat met de "core" de zwarte package bedoeld wordt. Zo wordt er namelijk verteld dat men er bij het losmaken van het "kapje" op moet letten om deze niet te draaien omdat anders de "core" op zijn onderplaat mee kan draaien.
Edit: Heeft de package echt maar zo'n dunne rand aan de zijkanten dat als de package 25x25mm is dat de "die" daarin ook vrijwel dezelfde afmeting heeft, bv een .1mm dunne zijkant? Is er iemand die daar een zinnig antwoord op kan geven?
Edit2: Op
deze site kan je zien dat de "dies" al op de wafer al ingepakt kunnen worden (wafer level chip size package, WLCSP), in dat geval zou het dus goed kunnen zijn dat de package size precies gelijk is aan de "die" size. Als dit zo is met de GT200 dan heeft CJ gelijk dat de "die" size groter is dan verwacht. Vraag is nu of de GT200 daadwerkelijk zo wordt ingepakt.
Edit3:
Hier is een bijzonder interessant artikel over de GT200, zeer technisch maar geeft goed inzicht in deze chip. Op
pagina 11 staat dat de die-size 583.2mm2 is en dat deze confirmed is. Of dat laatste waar is weet ik niet maar het is een interessant gegeven, zéker bij een artikel dat zo diep ingaat op een GPU.
[
Voor 27% gewijzigd door
denheer op 10-12-2008 16:31
]