Vraagje over de autofocus opties op de D90. Als ik mijn D90 zet in de stand Af-C en ik wil een onderwerp scherp houden als het beweegt, moet ik dan het onderwerp in het door mij geselecteerde focus point houden? En zo ja, wordt dit anders als ik de AF Area mode op Dynamic area zet?
Dynamic wil zeggen dat de camera probeert om te volgen wat je geselecteerd hebt. Zolang je de AF actief houdt blijft de camera scherp stellen. Als alles goed gaat gaat dat dus gewoon door terwijl iets beweegt en jij niet.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Maar voor meer controle bij bewegende onderwerpen kun je dus wellicht beter single area gebruiken en dan je bewegend onderwerp volgen door het in het geselecteerde focus point te houden?
Ja, en dan wordt pannen ook meteen een optie wat meestal wel mooi staat bij bewegende objecten.
Verwijderd
Werkt dit goed? Anders lijkt me dat ook wel wat. Momenteel heb ik een D90 besteld terwijl ik eigenlijk een 50D wou. Toch voor de D90 gekozen omdat ik al 16gb aan SD heb en bovenop de duurdere 50D niet nog eens een 100-200euro aan CF wou uitgeven. Als dergelijke adapter goed zou werken, opteer ik misschien toch liever voor de 50D.
Verwijderd
aan je geheugenkaartjes de keuze tussen D90 of 50D laten afhangen....
dat zou ik dus niet doen.je zegt zelf al liever een 50D zet je kaartje op mp of ebay dan.
dat zou ik dus niet doen.je zegt zelf al liever een 50D zet je kaartje op mp of ebay dan.
Verwijderd
Daarnaast zijn er natuurlijk nog redenen waarom ik de moeilijke keuze heb gemaakt voor de D90. Als ik voor Canon en Nikon een set met lenzen samenstelde, kwam de set met de 50D me al 250 euro duurder uit (wat veel is voor een student die binnenkort op eigen benen komt te staan en nu nog al haar spaargeld in een camera steekt). Daarboven de extra kost van nieuwe geheugenkaartjes en dan zit je al aan 350 euro verschil. En eigenlijk ligt de D90 me beter in de hand, al blijft er een niet te verklaren voorkeur voor de 50D.Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:22:
aan je geheugenkaartjes de keuze tussen D90 of 50D laten afhangen....
Misschien omdat mensen om je heen een Canon hebben, of omdat je denkt/weet dat de 50D een iets betere body is dan de D90, volgens vele reviews? Maak je niet druk, waarschijnlijk kun je met beide camera's helemaal hetzelfde uitrichten.
Het geld wat je nu uitspaart, kan tenminste gebruikt worden van wat goede lenzen of je spaarpot. Wat je ook kiest, 't is belangrijker dan een camerabody.
Verschillen zijn voor de meeste toepassingen dusdanig marginaal dat wat je ook kiest je de eerste 20000 foto's echt zelf de beperkende factor zal zijn.
Verwijderd
Inderdaad, daar volg ik jullie beide wel in. Vandaar ook ineens de knoop doorgehakt en ik wacht nu vol spanning op de bestelde D90 met 18-105 en 70-300 lenzen. Helaas de keuze te lang uitgesteld, waardoor ik nu al meer dan een week wacht tot de camera weer in voorraad is. Het zal spannend worden want donderdagavond trek ik naar Londen, waarschijnlijk zonder nieuwe camera helaas. Ondertussen ben ik alvast aan het lezen gegaan.
Dat lezen lijkt me handig. Denk dat je de 70-300 best thuis kan laten trouwens.
Is dat met een antieke 28-105? Die lijkt wat donkerder dan andere lenzen.Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:39:
Ik bedoel dat veel nikons bij heel zonnig weer de gekke neiging hebben om wel 's onder te belichten en dan ook meteen een stop.
Verwijderd
Waarom raad je dit aan als ik vragen mag?Wijnands schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 19:47:
Dat lezen lijkt me handig. Denk dat je de 70-300 best thuis kan laten trouwens.
Nee, heb dat met meerdere lenzen meegemaakt en met de d50 en de d300 en een D90 trouwens..bouwfraude schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 20:00:
[...]
Is dat met een antieke 28-105? Die lijkt wat donkerder dan andere lenzen.
Mijn 28-105 antiek noemen?!
Nou, als jij ongeveer doet wat ik doe als ik een stad bezoek, je loopt musea en andere sights af, je gaat 's wat eten en drinken. Waar zou je dan meer dan 105mm voor nodig hebben? Voordeel is dat je niet loopt te slepen.
[ Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 29-05-2010 20:15 ]
Ik ben het volledig met Wijnands eens, de D90 is samen met de kitlens (18-105) echt meer dan genoeg voor een stad. Het hebben van een UWA was leuk geweest, maar die €450 was naast de camera en de 70-300 misschien wel iets te veel gevraagd.
(Ik heb zelf de D90 + 18-105+ Nikkor 70-300 en een Tokina 12-24.)
(Ik heb zelf de D90 + 18-105+ Nikkor 70-300 en een Tokina 12-24.)
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
Ik ben laatst naar de Ardennen geweest met mijn D90 + 18-105 + 50/1.8 en Tokina 11-16/2.8. Dat was zat, ik geloof dat ik de 105mm lang niet heb aangeraakt. In grotten was de Tokina echt meesterlijk, net als de 50/1.8 in kerken. Als jij met een enorme telelens gaat lopen rondsjouwen, kan dat je plezier nogal vergallen. Je hebt hem vrijwel niet nodig en hij weegt zo'n beetje 800 gram.
Mag ik je trouwens wel een Kata DH-423 of DH-425 aanraden? De laatste heb ik speciaal aangeschaft voor die korte vakantie en mijn D90 + 18-105 + 50/1.8 pasten er precies in. Prima tasje, ook voor slecht weer.
Mag ik je trouwens wel een Kata DH-423 of DH-425 aanraden? De laatste heb ik speciaal aangeschaft voor die korte vakantie en mijn D90 + 18-105 + 50/1.8 pasten er precies in. Prima tasje, ook voor slecht weer.
[ Voor 44% gewijzigd door Krylinck op 29-05-2010 21:55 ]
Verwijderd
Dank je voor jullie adviezen, zeker iets om even bij stil te staan. Ik heb een keertje de gebruikte brandpuntsafstanden bekeken van mijn vorige trips naar Londen waarbij ik mijn bridgecamera fz18 met 18x zoom gebruikte. 10 à 20% van de foto's vallen buiten het bereik van de 18-105. Ik neem af en toe graag close-ups/detailfoto's. Ik fotografeer bijvoorbeeld liever details van een gebouw dan het gebouw in zijn geheel. In de hoop dat ik tegen mijn vertrek de camera heb, denk ik toch maar om de 70-300 ook mee te nemen, dan kan ik hem nog ter plekke achterlaten als blijkt dat ik de lens amper gebruik.
Wat bereik betreft heb ik wel bewust gekozen (al is er nog twijfel) voor de 18-105 boven een 2.8 18-50 van Tamron of Sigma. Dit omdat een beperking tot 50mm me teveel lenswissels zal opleveren (ongeveer 50% van mijn (vakantie)foto's werd geschoten tussen 50-160mm (+/- equivalent van de 105mm). Ik vraag me af hoe erg ik de lichtsterkte zal missen, maar ik neem aan dat het wel zal meevallen aangezien ik niet vaak foto's neem binnenshuis. Naar de toekomst toe wil ik dergelijke 2.8 lens wel bijkopen als ik een keertje geld teveel heb.
@Krylinck: Ik ga eens kijken achter die tas. Ik heb momenteel een LowePro Apex 120 die ik bij men bridge gekocht had, maar deze zal te klein zijn vrees ik. Of misschien past de D90 met 18-105 op de body wel en moet ik enkel de tweede lens elders kwijt (handtas?).
Een UWA heb ik nog nooit gebruikt, en hoewel het me een leuk hebbeding lijkt, heb ik nooit echt de indruk gehad dat ik echt iets miste met mijn fz18 die aanvangt bij 28mm. Onbekend is onbemind?
Wat bereik betreft heb ik wel bewust gekozen (al is er nog twijfel) voor de 18-105 boven een 2.8 18-50 van Tamron of Sigma. Dit omdat een beperking tot 50mm me teveel lenswissels zal opleveren (ongeveer 50% van mijn (vakantie)foto's werd geschoten tussen 50-160mm (+/- equivalent van de 105mm). Ik vraag me af hoe erg ik de lichtsterkte zal missen, maar ik neem aan dat het wel zal meevallen aangezien ik niet vaak foto's neem binnenshuis. Naar de toekomst toe wil ik dergelijke 2.8 lens wel bijkopen als ik een keertje geld teveel heb.
@Krylinck: Ik ga eens kijken achter die tas. Ik heb momenteel een LowePro Apex 120 die ik bij men bridge gekocht had, maar deze zal te klein zijn vrees ik. Of misschien past de D90 met 18-105 op de body wel en moet ik enkel de tweede lens elders kwijt (handtas?).
Een UWA heb ik nog nooit gebruikt, en hoewel het me een leuk hebbeding lijkt, heb ik nooit echt de indruk gehad dat ik echt iets miste met mijn fz18 die aanvangt bij 28mm. Onbekend is onbemind?
Als je nog lichtsterkte tekort komt: de 50mm f/1.8 kost rond de 115 euro. Als je die meeneemt, heb je inclusief de 18-105 een heel groot deel van je situaties gedekt. Hij past heel makkelijk onderin de DH-425, de D90 met 18-105 eraan kan zelfs met de zonnekap naar voren over dat lensje heen in de tas. Ik raad je dat wel aan met de lenskap overigens.
De 50/1.8 past ook in je zak, maar bij het wisselen zou ik niet weten waar je dan je kitlens moet laten. Dit hele verhaal geldt ook voor de 35mm f/1.8 overigens, een lens die slechts een fractie duurder is met zo'n 160 euro. Anyway, een review van de 50/1.8 is [b]hier[/b] te vinden.
Een UWA hoef je niet per se te hebben. De mijne gaat er ook binnenkort weer uit, hij was speciaal voor de grotten aangeschaft. In andere situaties vind ik het perspectief niet zo mooi. Je moet weten wat je met zo'n lens wilt doen en dan is 'ie perfect.
De 70-300 zou ik echt niet meenemen, je hebt zat telelengte met 105mm. Zeker voor op vakantie. Je hebt eerder een UWA nodig in Londen dan een telezoom. Zie hiertussen bijvoorbeeld wat samples met een D700 en een 14-24 en 24-70 in Londen.
Een UWA hoef je niet per se te hebben. De mijne gaat er ook binnenkort weer uit, hij was speciaal voor de grotten aangeschaft. In andere situaties vind ik het perspectief niet zo mooi. Je moet weten wat je met zo'n lens wilt doen en dan is 'ie perfect.
De 70-300 zou ik echt niet meenemen, je hebt zat telelengte met 105mm. Zeker voor op vakantie. Je hebt eerder een UWA nodig in Londen dan een telezoom. Zie hiertussen bijvoorbeeld wat samples met een D700 en een 14-24 en 24-70 in Londen.
Ik zou de 35mm nemen. Ik heb nu de 50 1.8 en dat is op een crop camera als de D90 toch minder vaak bruikbaar dan een 35mm.Krylinck schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 23:52:
Als je nog lichtsterkte tekort komt: de 50mm f/1.8 kost rond de 115 euro.
Dit hele verhaal geldt ook voor de 35mm f/1.8 overigens, een lens die slechts een fractie duurder is met zo'n 160 euro.
Dat vertel ik ook heel mooi in mijn review.
Die staat er niet voor niets bij.
Overigens een zeer uitgebreide en nuttige review.
Verwijderd
Het gewicht van de 70-300 had ik nog niet in rekening genomen. Kan wel een behoorlijke last worden om die steeds mee te nemen als je het telebereik amper nodig hebt. Nu begin ik te twijfelen of ik de 70-300 wel meteen zou aanschaffen of eerst zou kijken wat ik tekort kom met de 18-105. Maar de luxe van het grote zoombereik op de fz18 doet me toch neigen om de telelens te kopen.
De 35 of 50 1.8 is misschien wel een optie, raak er alleen niet goed uit welke brandpuntafstand me het meest plezier zal opleveren. Wanneer ik de camera met 18-105 heb, kan ik wat experimenteren welke me het best ligt. En Krylinck, dank je voor de link naar de review. Deze lenzen lijken me leuk om met scherptediepte te spelen.
De 35 of 50 1.8 is misschien wel een optie, raak er alleen niet goed uit welke brandpuntafstand me het meest plezier zal opleveren. Wanneer ik de camera met 18-105 heb, kan ik wat experimenteren welke me het best ligt. En Krylinck, dank je voor de link naar de review. Deze lenzen lijken me leuk om met scherptediepte te spelen.
De zoom op je f18 weegt geen 800 gram extra.
Het lijkt weinig, maar je moet er dus een grotere tas voor hebben en dus een groter ding met meer gewicht meesjouwen. Ik kan de handigheid van een zeer compacte schoudertas niet genoeg benadrukken, want op vakantie is 'ie zoveel handiger dan een grote sling of rugzak (zie mijn Kata 3N1-22).
Ik zou als ik jou was echt nog even een lichtsterke prime aanschaffen voor de vakantie, daar zul je meer plezier aan beleven dan een telelens. De D90 + 18-105 + 50/1.8 of 35/1.8 in een DH-425 is gewoon super. Welke vergelijkbare tas je ook neemt, die is ook prima. Even naar de winkel gaan en het gewicht uitproberen is waarschijnlijk het handigst wat je nu kunt doen.
Mocht je trouwens zo'n prime willen, denk ik toch dat de 35/1.8 het meest geschikt is. Op f/1.8 is 'ie bijvoorbeeld al goed bruikbaar, de 50/1.8 pas vanaf f/2.8.
Ik zou als ik jou was echt nog even een lichtsterke prime aanschaffen voor de vakantie, daar zul je meer plezier aan beleven dan een telelens. De D90 + 18-105 + 50/1.8 of 35/1.8 in een DH-425 is gewoon super. Welke vergelijkbare tas je ook neemt, die is ook prima. Even naar de winkel gaan en het gewicht uitproberen is waarschijnlijk het handigst wat je nu kunt doen.
Mocht je trouwens zo'n prime willen, denk ik toch dat de 35/1.8 het meest geschikt is. Op f/1.8 is 'ie bijvoorbeeld al goed bruikbaar, de 50/1.8 pas vanaf f/2.8.
Daarbij is 50 soms net iets te nauw, zeker voor binnen. Perfect voor portretten/highlights/crowd shots, minder voor algemenere foto's.
Houd er bij het kopen van een tas wel rekening mee dat je camera + 18-105 + zonnekap er in past. De diepte van veel 'kleine' tassen zijn berekend op een 18-55 lens plus zonnekap. Voor de iets langere 18-105 zijn ze niet diep genoeg, dan moet je eerste de zonnekap omdraaien en dat gaat snel vervelen.
(Ik weet niet of dit ook het geval is bij de tas die Krylinck aanhaalt.)
(Ik weet niet of dit ook het geval is bij de tas die Krylinck aanhaalt.)
Ik denk dat de lenskeuze toch echt af moet hangen van wat je op vakantie fotografeert.. zelf hou ik niet echt van het landschap of van hele gebouwen op de foto nemen. Ik hou bijvoorbeeld meer van portretjes schieten met een tele lens á la 70-200. Ook landschap doe ik met die lens en heb nu een 17mm als groothoek, simpelweg omdat ik groothoek niet echt gebruik (heb een tijdje een 10-20mm gehad maar vond het té).
Echt wel[b][message=34091092,noline]Deze lenzen lijken me leuk om met scherptediepte te spelen.
p.s. D90 weer populair ofzo?
[ Voor 11% gewijzigd door Prozac[NL] op 30-05-2010 23:29 ]
Sinds de Wehkamp aanbieding wel weer heb ik het idee 
(op 30 april werd de D90 een aantal uur voor €495,- aangeboden met de 18-55mm VR kitlens)
(op 30 april werd de D90 een aantal uur voor €495,- aangeboden met de 18-55mm VR kitlens)
Niet alleen door de Wehkamp actie. Was zaterdag nog even bij Kamera Express en daar ging de D90 als warme broodjes. Was mijn eerste keer in die winkel btw. My god... wat een drukte en massale toestand. En dan was het nog rustig volgens de verkoper.

there's no tweak without the tweaker
Bekend verschijnsel rond deze tijd, vakantiegeld en belastinggeld wat terug komt, voor een hoop mensen het moment om uit te geven, voor de middenstandvirtualJac schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:27:
......
My god... wat een drukte en massale toestand. En dan was het nog rustig volgens de verkoper.
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verwijderd
Ik hoop de D90 met 18-105 nog voor een redelijke prijs te pakken te kunnen krijgen voor ik donderdagavond naar Londen trek. De 70-300 denk ik misschien nog even uit te stellen aangezien deze sinds een week sterk in prijs is gestegen (tenzij in de set die ik in bestelling heb staan, maar het lijkt niet dat deze tijdig in voorraad zal zijn). Ik ben enkel wel een beetje huiverig dat ik dan misschien merk dat ik het extra bereik toch mis...
Ik heb nog een Lowepro Apex 120AW liggen. Als ik het goed heb zou de D90 met 18-105 hier in moeten passen en kan deze dus mee op reis.
Laatste vraagje: wat is jullie ervaring met de accu van de D90? Gaat deze inderdaad ongeveer 850 foto's mee zoals geclaimd wordt door Nikon? Ik wil niet voor het einde van de dag met een lege accu zitten. Kan ik best nog een reserve aankopen? (Maar de Nikons zijn zo duur).
Ik heb nog een Lowepro Apex 120AW liggen. Als ik het goed heb zou de D90 met 18-105 hier in moeten passen en kan deze dus mee op reis.
Laatste vraagje: wat is jullie ervaring met de accu van de D90? Gaat deze inderdaad ongeveer 850 foto's mee zoals geclaimd wordt door Nikon? Ik wil niet voor het einde van de dag met een lege accu zitten. Kan ik best nog een reserve aankopen? (Maar de Nikons zijn zo duur).
Ik nam hem de eerste week mee naar Tsjechië. Heb er toen 5 dagen mee gedaan. +1000 foto's en heel de tijd met de instellingen spelen. Wel grootendeels zonder flitser.
Verwijderd
Dat alles op één acculading? Oké, dan moet ik me geen zorgen maken. Elke avond kan de accu toch opnieuw in de lader. Dank je voor de info!virtualJac schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 15:49:
Ik nam hem de eerste week mee naar Tsjechië. Heb er toen 5 dagen mee gedaan. +1000 foto's en heel de tijd met de instellingen spelen. Wel grootendeels zonder flitser.
Een 120AW is wat krap maar dat moet lukken. Let er wel op dat je op drukke stukken de riem over je hoofd doet ipv alleen over je ene schouder.
Huidige generatie cameras moet je of idioot schietgraag zijn of heel veel met liveview en flits werken wil je een dag niet redden met een volle accu. Denk je wel om een verloopje naar engelse stopcontacten?
Wat ik in Londen een heel leuk en fotogeniek uitstapje vond is de borough market. (http://www.boroughmarket.org.uk/ voor logistieke info)
Huidige generatie cameras moet je of idioot schietgraag zijn of heel veel met liveview en flits werken wil je een dag niet redden met een volle accu. Denk je wel om een verloopje naar engelse stopcontacten?
Wat ik in Londen een heel leuk en fotogeniek uitstapje vond is de borough market. (http://www.boroughmarket.org.uk/ voor logistieke info)
Mijn ervaring met de accu is dat ik sowieso wel zo'n 600 foto's kan maken, waarbij het scherm heel veel wordt gebruikt. Gebruik ik het scherm stukken minder en schiet ik bv alleen in RAW (ipv Raw+fine), dan heb ik ook wel 1000+ foto's gered. Verder gebruik ik ook een 3rd party accu, omdat ik de Nikon accu ook aan de dure kant vond. Vandaar dat ik de accu uit onderstaande link heb aangeschaft en ik kan onderschrijven dat deze niet onder doet voor een originele Nikon. Soms heb ik zelfs het idee dat hij langer meegaat dan m'n originele Nikon accu, maar dat is lastig te zeggen. Overigens werkt de batterij uitstekend icm de originele Nikon grip. Had in het verleden wel eens gelezen dat er problemen konden zijn als de camera schakelt van de ene accu naar de andere.
Ik heb er veel woorden voor nodig om deze accu met klem aan te raden: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=200434637049
Verder valt het mij na zo'n 9000 foto's op dat de D90 erg snel overbelicht. Daarbij gebruik ik met name de matrix metering en de spot metering. Ik schiet vrijwel altijd op de A(perture) priority stand. Ook als ik EV aanpas naar neutraal, dan nog krijg ik vaak overbelichte platen. Ik heb ook veel geschoten met een D300 en ik kan mij niet herinneren dat ik mij stoorde aan overbelichte platen... Vandaar dat ik het idee heb dat ik meer moeite moet doen om goed belichte platen (het liefst to the right) te krijgen dan met de D300...
Anyone?
Ik heb er veel woorden voor nodig om deze accu met klem aan te raden: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=200434637049
Verder valt het mij na zo'n 9000 foto's op dat de D90 erg snel overbelicht. Daarbij gebruik ik met name de matrix metering en de spot metering. Ik schiet vrijwel altijd op de A(perture) priority stand. Ook als ik EV aanpas naar neutraal, dan nog krijg ik vaak overbelichte platen. Ik heb ook veel geschoten met een D300 en ik kan mij niet herinneren dat ik mij stoorde aan overbelichte platen... Vandaar dat ik het idee heb dat ik meer moeite moet doen om goed belichte platen (het liefst to the right) te krijgen dan met de D300...
Anyone?
Doe's een paar voorbeeldjes met full exif?
Je link hierboven is voor een Phottix accu. Da's inderdaad een 3rd party leverancier met een goede reputatie en is her en der ook wel in gewone winkels te krijgen
Je link hierboven is voor een Phottix accu. Da's inderdaad een 3rd party leverancier met een goede reputatie en is her en der ook wel in gewone winkels te krijgen
[ Voor 66% gewijzigd door Wijnands op 01-06-2010 17:32 ]
Verwijderd
Wijnands, erg gezellige sfeer op je foto's van Borough Market! Daar wil ik ook wel eens een kijkje gaan nemen. Ik trek nu voor de 4de keer naar Londen maar er blijft zoveel om te verkennen.
Mijn oude camertas is slechts een tijdelijke oplossing. Ik wil een passport sling aanschaffen, maar deze is momenteel nergens verkrijgbaar. Even geduld dus nog.
Engelse stopcontacten zijn geen probleem. Ik logeer bij een vriend die al twee jaar in Londen woont en die heeft verloopstekkers genoeg voor zijn Belgische apparatuur.
Wilmundo, dank je voor de tip over de phottix accu. Voorlopig zal ik het wel redden, maar in de toekomst schaf ik me wel een tweede accu aan voor tijdens reisjes waar je langere tijd zonder stroom kan zitten.
Morgen ga ik de D90 halen! Spannend!
Ik was vandaag al gaan informeren bij een andere winkel (ik ben het beu om te wachten op mijn bestelling) en daar raadde men me een uv filter van 36euro aan ter bescherming. Maar als ik me goed ingelezen heb, verslechtert hierdoor de kwaliteit en zijn enkel duurdere filters een optie? Maar ik kan dus ook gewoon zonder?
Mijn oude camertas is slechts een tijdelijke oplossing. Ik wil een passport sling aanschaffen, maar deze is momenteel nergens verkrijgbaar. Even geduld dus nog.
Engelse stopcontacten zijn geen probleem. Ik logeer bij een vriend die al twee jaar in Londen woont en die heeft verloopstekkers genoeg voor zijn Belgische apparatuur.
Wilmundo, dank je voor de tip over de phottix accu. Voorlopig zal ik het wel redden, maar in de toekomst schaf ik me wel een tweede accu aan voor tijdens reisjes waar je langere tijd zonder stroom kan zitten.
Morgen ga ik de D90 halen! Spannend!
Ik was vandaag al gaan informeren bij een andere winkel (ik ben het beu om te wachten op mijn bestelling) en daar raadde men me een uv filter van 36euro aan ter bescherming. Maar als ik me goed ingelezen heb, verslechtert hierdoor de kwaliteit en zijn enkel duurdere filters een optie? Maar ik kan dus ook gewoon zonder?
Yoena, recent is er in het starterstopic nog uitgebreid gesproken over de voors en tegens, de zin en onzin van een beschermingsfilter. Samengevat, koop kwaliteit, als je een filter nodig vind. In een "echte" winkel vind ik het twijfelachtig of je een 67mm kwaliteitsfilter vind voor dat geld.
Lees 't op je gemak en wees gewoon voorzichtig met je nieuwe spul.
Lees 't op je gemak en wees gewoon voorzichtig met je nieuwe spul.
Verwijderd
Die discussie over filters heb ik inderdaad wat meegevolgd. Mij lijkt het niet zo belangrijk momenteel, ik ben steeds voorzichtig met duur materiaal. Al kan een filter in de toekomst wel handig zijn indien ik me opnieuw zou gaan bezighouden met het fotograferen van surf. Met mijn bridgetoestel wou ik toen ook een filter kopen als bescherming tegen zand en zeezout. Het juiste formaat was toen niet beschikbaar en heb het dan maar zo gelaten. Tijdens surfvakanties vele foto's gehad maar afgezien van zoutaanslag op de lens (makkelijk weg te poetsen) nooit problemen mee gehad. Al zou ik dit keer wel een filter overwegen moest ik opnieuw dergelijke reis maken. Ik zag dat jij zelf ook een filter gebruikt in dergelijke omstandigheden (aan zee). Welke kwaliteitsvolle filter raad je me dan aan? De filter die me in de winkel werd aangeraden was een Kenko MC UV digital. Niet echt een goede waarschijnlijk...
Nee... Als je er dan één koopt, neem dan een Hoya of B+W of iets in die richting. Die Kenko's verkopen ze je alleen maar om nog een tikkie meer aan je te verdienen. Veel mensen zeggen trouwens dat de B+W's beter schoon te maken zijn dan de filters van Hoya, maar in hoeverre dat klopt kan ik je niet vertellen.
Ik heb sinds kort een D90 en ben er druk mee bezig (leercurve
). Nu heb ik de volgende vraag:
Op mijn 8 jaar oude HP850 was ik gewend dat een verticaal genomen foto ook als verticaal bestand opgeslagen werd. dwz ipv een 2k x 1,5k jpg kreeg je dan vanzelf een 1,5k x 2k pixels bestand. Het toestel detecteerde zijn positie en paste die toe op de opname.
De auto-rotate instelling van de D90 lijkt niet te werken, er gebeurd helemaal niets verschillends met of zonder deze instelling of ik een shot horizontaal of verticaal neem. Ik voel me een beetje teruggeworpen in de steentijd als ik de D90 steeds moet draaien om het shot goed te zien, of als ik de bestanden steeds moet roteren in een viewer op de pc.
Ik zie in de exif header (standaard win-xp explorer) ook geen verschil tussen horizontale en verticale shots.
Mis ik hier iets...?
Op mijn 8 jaar oude HP850 was ik gewend dat een verticaal genomen foto ook als verticaal bestand opgeslagen werd. dwz ipv een 2k x 1,5k jpg kreeg je dan vanzelf een 1,5k x 2k pixels bestand. Het toestel detecteerde zijn positie en paste die toe op de opname.
De auto-rotate instelling van de D90 lijkt niet te werken, er gebeurd helemaal niets verschillends met of zonder deze instelling of ik een shot horizontaal of verticaal neem. Ik voel me een beetje teruggeworpen in de steentijd als ik de D90 steeds moet draaien om het shot goed te zien, of als ik de bestanden steeds moet roteren in een viewer op de pc.
Ik zie in de exif header (standaard win-xp explorer) ook geen verschil tussen horizontale en verticale shots.
Mis ik hier iets...?
Heb je de auto rotate wel aan staan? Meeste nikon staat íe namelijkuit als de cam uit de doos komt.
Volgens mij zijn er 2 aparte settings, auto rotate voor review op de camera, en auto rotate algemeen. De mijne doet het iig wel (90% van de tijd).
Yes, beide settings nu gevonden. Eentje onder playback menu - rotate tall en de ander onder Setup menu - auto image rotation.
Maar hoe ik het ook instel, na exporteren naar de pc moet ik vertikaal gemaakte shots nog altijd roteren
Maar hoe ik het ook instel, na exporteren naar de pc moet ik vertikaal gemaakte shots nog altijd roteren
Vermoed dat dat met je windows te maken heeft. Doe 's een voorbeeld anders?
Bij mij werkt dat feilloos, alleen die ingebouwde viewers van Windows hebben daar nogal eens moeite mee.... bekijk het eens met een fatsoenlijk pakket dus 
Iets als IrFanView is prima bijvoorbeeld.
Iets als IrFanView is prima bijvoorbeeld.
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Eens benieuwd. Ik neem aan dat jullie ongeveer hetzelfde hebben. Dagje met de camera weg is laten we even mooi rond getal nemen: 200foto's. Waarvan ongeveer 50 bruikbaar voor het archief. Waar er uiteindelijk misschien 25 van afgedrukt worden.
Van foto's die ik afdruk verander ik meestal niet de afmetingen, grootte. Alhoewel dit wel kan voor kleine afdrukken.
Voor foto's die ik bijvoorbeeld of op Flickr of Hyves zet kan de grootte aardig terug geschroefd worden.
Als jullie op jpeg hoge kwaliteit schieten, naar welke afmetingen/grootte resizen jullie je foto's voor algemeen gebruik (bijvoorbeeld Flickr of andere sites)? Op welke manier? In PS of allemaal tegelijk met een truc?
Bewaren jullie de raw of bronbestanden nog? Of alleen van de hotshots?
Ja ik heb ook de tutorial in de sticky gelezen, maar vind deze methode niet geweldig (gedateerd ook)
Van foto's die ik afdruk verander ik meestal niet de afmetingen, grootte. Alhoewel dit wel kan voor kleine afdrukken.
Voor foto's die ik bijvoorbeeld of op Flickr of Hyves zet kan de grootte aardig terug geschroefd worden.
Als jullie op jpeg hoge kwaliteit schieten, naar welke afmetingen/grootte resizen jullie je foto's voor algemeen gebruik (bijvoorbeeld Flickr of andere sites)? Op welke manier? In PS of allemaal tegelijk met een truc?
Bewaren jullie de raw of bronbestanden nog? Of alleen van de hotshots?
Ja ik heb ook de tutorial in de sticky gelezen, maar vind deze methode niet geweldig (gedateerd ook)
ik gebruik nooit jpeg..
Ik schiet altijd alleen raw, en als ik hem dan exporteer voor mail of flickr oid, dan exporteer ik hem naar png-8 srgb.
Png geeft me een véél lekkerdere output dan jpeg doet, png heeft naar mijn insziens veeel minder compressie wat ze erover heen doen.
+ punt; je foto blijft meer zoals jij hem bedoelt had.
- punt, bestanden zijn groter dan bij jpg 80 srgb
Ik schiet altijd alleen raw, en als ik hem dan exporteer voor mail of flickr oid, dan exporteer ik hem naar png-8 srgb.
Png geeft me een véél lekkerdere output dan jpeg doet, png heeft naar mijn insziens veeel minder compressie wat ze erover heen doen.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ik schiet alles in raw, op het toestel maak ik al een eerste selectie, vervolgens thuis op scherm een 2e selectie,
van de 200 foto's valt over het algemeen 80 tot 90% af.
voor het plaatsen op sites converteer ik de foto's via view nx of capture nx, de originele rawbestanden bewaar ik wel
van de 200 foto's valt over het algemeen 80 tot 90% af.
voor het plaatsen op sites converteer ik de foto's via view nx of capture nx, de originele rawbestanden bewaar ik wel
Overdag in volle zon schiet ik standaard op -0,7 exposure compensation. Ik krijg dan prima resultaten. Heb ik ooit ergens gelezen in een review van de D90 en getest, werkt voor mijwilmundo schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:28:
Anyone?
Ik ben toch malle pietje niet!
gisteren keurig van Nikon via de omruil service de NL handleiding binnen gehad, dus zal me eens hierin gaan verdiepen
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Ik gebruik meestal -0,3, maar ik moet erbij vermelden dat ik RAW schiet, en de laatste tijd met een polarizer.
Afgelopen donderdag ook eindelijk een D90 met 18-105mm besteld bij Mediamarkt. De fotomania actie maakte deze set wel erg aantrekkelijk 
Jammer genoeg hadden ze desbetreffende kit niet in het dichtstbijzijnde filiaal; moet dus na online bestellen nog 1 à 2 weken wachten
Nu na mijn eindexamens heb ik zeeën van tijd, dus mn vingers jeuken al om met deze nieuwe hobby van start te gaan!
Een dankwoord aan alle tweakers die de moeite hebben genomen om hun ervaringen met de D90 te delen en mij zo over de streep hebben getrokken lijkt me niet misplaatst
Jammer genoeg hadden ze desbetreffende kit niet in het dichtstbijzijnde filiaal; moet dus na online bestellen nog 1 à 2 weken wachten
Nu na mijn eindexamens heb ik zeeën van tijd, dus mn vingers jeuken al om met deze nieuwe hobby van start te gaan!
Een dankwoord aan alle tweakers die de moeite hebben genomen om hun ervaringen met de D90 te delen en mij zo over de streep hebben getrokken lijkt me niet misplaatst
Mooi de tijd om de grondbeginselen van fotografie 's te gaan lezen.
Nog suggesties voor een goede site? Of moet ik echt op zoek gaan naar een degelijk boek?Wijnands schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:33:
Hoeveel was deze set nu?Marn1X schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:16:
Afgelopen donderdag ook eindelijk een D90 met 18-105mm besteld bij Mediamarkt. De fotomania actie maakte deze set wel erg aantrekkelijk
Moet je zelf uitmaken hoe jij het prettigst leert. Ik vind Wim Wiskerke een goede basisuitleg geven: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htmsiddler schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 00:45:
[...]
Nog suggesties voor een goede site? Of moet ik echt op zoek gaan naar een degelijk boek?
€699,- + €4,95 verzendkosten. Ik zie het trouwens nu pas, maar het lijkt erop dat MM de Fatbox uitvoering verkoopt (dan zit er dus ook een tas, 4GB snel geheugenkaartje en een HDMI-kabel bij). Zou leuk zijn
Zie ik vanzelf wel.
Dat heb ik al gedaan in de tijd dat ik aan het wachten was op een goede aanbiedingWijnands schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 21:33:
Iets uitgebreider is: http://www.digitalefotografietips.nl/ of de Engelstalige variant: http://digital-photography-school.com/Wijnands schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:08:
.........
Ik vind Wim Wiskerke een goede basisuitleg geven: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Op die eerste zoek ik me altijd scheel
Ik gebruik de laatste 1,5 jaar trouw mijn Nikon D40, nu ben ik aan het kijken voor een vervanger hiervan. De D90 is al weer een tijdje uit, enig idee wanneer de opvolger hiervan uitgebracht gaat worden?
Na heel wat jaren met de D70 (met S-firmware) ben ik langzaam wel toe aan een nieuwe camera. De D70 kitlens is inmiddels overleden en ik heb daarvoor een mooie Tamron 2.8f 17-55 voor in de plaats. Verder heb ik nog een 50mm 1.8f (full frame lens, 80mm equivalent dus), en een cheap ass 70-300 (ook een full frame lens). Deze laatste gebruik ik echt zelden.
Logische consequentie is dat ik weer voor een mooie Nikon ga, zeker gezien de ervaringen met de D70, waar ik nog steeds niet echt ontevreden over ben. En als je dan voor Nikon gaat, is er eigenlijk maar een optie: de D90...
En dat vind ik eigenlijk ook meteen een gemis.. Want de D5000 is geen optie, aangezien die geen AF motor heeft, de D300s is niet zoveel beter dan de D90 (en er komt een D400 aan), zeker niet als je naar het prijsverschil kijkt. Full Frame is dik boven budget, en zou betekenen dat ik op zoek moet naar nieuwe lenzen.
Eigenlijk is het raar dat Nikon zo'n groot gat laat vallen tussen de D90 en D300...
Anyway, De belangrijkste reden om op de D90 over te stappen is eigenlijk wel de hoge ISO gevoeligheid en de veel betere AF mogelijkheden.
Wat ik me nog wel afvraag is wat voor een soort geheugenkaartje ik erbij moet kopen. Omdat ik waarschijnlijk ook nog wel eens wat wil gaan filmen wil ik graag een 8 GB kaartje kopen (ook omdat ik eigenlijk altijd in RAW schiet). Ik vraag me echter af wat de meerwaarde is van zo'n duur Super Hyper Extreme Mega Terra XX
kaartje, ten opzichte van een "normaal" snel kaartje?
Logische consequentie is dat ik weer voor een mooie Nikon ga, zeker gezien de ervaringen met de D70, waar ik nog steeds niet echt ontevreden over ben. En als je dan voor Nikon gaat, is er eigenlijk maar een optie: de D90...
En dat vind ik eigenlijk ook meteen een gemis.. Want de D5000 is geen optie, aangezien die geen AF motor heeft, de D300s is niet zoveel beter dan de D90 (en er komt een D400 aan), zeker niet als je naar het prijsverschil kijkt. Full Frame is dik boven budget, en zou betekenen dat ik op zoek moet naar nieuwe lenzen.
Eigenlijk is het raar dat Nikon zo'n groot gat laat vallen tussen de D90 en D300...
Anyway, De belangrijkste reden om op de D90 over te stappen is eigenlijk wel de hoge ISO gevoeligheid en de veel betere AF mogelijkheden.
Wat ik me nog wel afvraag is wat voor een soort geheugenkaartje ik erbij moet kopen. Omdat ik waarschijnlijk ook nog wel eens wat wil gaan filmen wil ik graag een 8 GB kaartje kopen (ook omdat ik eigenlijk altijd in RAW schiet). Ik vraag me echter af wat de meerwaarde is van zo'n duur Super Hyper Extreme Mega Terra XX
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij, heb ook nog steeds de D70 en wil eigenlijk wel weer eens wat anders al is het alleen maar om alle technische verbeteringen die er inmiddels zijn (zoals iso, CA verbetering etc.). Met de wehkamp actie zat ik ook erg te twijfelen om er één te nemen echter is de D90 inmiddels ook al weer twee jaar oud en ik verwacht een opvolger binnen een half jaar.voodooless schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:36:
Na heel wat jaren met de D70 (met S-firmware) ben ik langzaam wel toe aan een nieuwe camera.
[.......]
En als je dan voor Nikon gaat, is er eigenlijk maar een optie: de D90...
Dus ik weet niet hoe snel je er één wil maar het zou dus kunnen lonen om even te wachten, is het niet om de opvolger te kunnen kopen dan wel om dumpprijzen
shameless plug, mijn voorspellingen voor Nikon in 2010.thafusion schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:49:
Ik gebruik de laatste 1,5 jaar trouw mijn Nikon D40, nu ben ik aan het kijken voor een vervanger hiervan. De D90 is al weer een tijdje uit, enig idee wanneer de opvolger hiervan uitgebracht gaat worden?
Samengevat, ja ik verwacht de opvolger binnen nu en 3 maanden.
Dumpprijzen verwacht ik overigens niet, de wehkamp actie is wat mij betreft zo ongeveer het dieptepunt wat we zullen zien voor de D90. Behalve die lading D40's die erg laat nog ergens uit een pakhuis kwamen rollen zien we de laatste tijd weinig gedump meer met overjarige nikon body's.
[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 07-06-2010 16:57 ]
Dat is natuurlijk weer net na de zomerAcXeller schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:40:
echter is de D90 inmiddels ook al weer twee jaar oud en ik verwacht een opvolger binnen een half jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 07-06-2010 17:50 ]
Zit je hier jezelf nou niet tegen te spreken? En dan ben ik het eerder met je tweede stelling dan je eerste eens: er zit een gat tussen de D90 en de D300s. Dat wordt m.i. vooral veroorzaakt doordat de D90 een erg oud model is, die zal inderdaad dit jaar nog wel een opvolger krijgen. Die opvolger ligt dan iets hoger in de markt, dat geeft wat ruimte aan de onderkant, waar de D5000 erg kort erop zit en hij komt iets dichter bij de D300s, waar volgens mij niet heel veel aan te verbeteren valt.voodooless schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:36:
Naar welke afmetingen/bestandsgrootte exporteer je je flickr foto's dan ongeveer?BobF. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 08:36:
ik gebruik nooit jpeg..
Waarom? Wat mis je nou echt op de D90?voodooless schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:48:
[...]
Dat is natuurlijk weer net na de zomerEn deze rumor is wel heel erg vaag wat mij betreft. Plus dat de prijs van een nieuwe D90 opvolger body natuurlijk weer redelijk hoog zal zijn t.o.v de prijzen van de D90... Als ik nu wat meer zou weten zou het dat wat makkelijker maken.
Wat ik nog echt zou missen, is betere video mogelijkheden. Ik vind het toch wel erg mooi dat je er ook degelijke video's mee kan makenWijnands schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:16:
Waarom? Wat mis je nou echt op de D90?
Verder zou ik niet echt wat missen, behalve dan dat ik met een camera zit met twee jaar oude technologie
't is een beetje als een nieuwe Golf 5 kopen terwijl de Golf 6 al bijna uit is. Je mist niet echt wat, maar hebt toch het gevoel dat je achterloopt
Dat is iets waar ik van de opvolger een hoop verwacht.voodooless schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:38:
[...]
Wat ik nog echt zou missen, is betere video mogelijkheden. Ik vind het toch wel erg mooi dat je er ook degelijke video's mee kan makenEn ook al is het geen videocamera, toch is het erg interessant om soms een filmpje te kunnen maken.
Dat kan ik me niet goed voorstellen maar als jij dat wel sterk hebt dan moet je wachten.Verder zou ik niet echt wat missen, behalve dan dat ik met een camera zit met twee jaar oude technologie
't is een beetje als een nieuwe Golf 5 kopen terwijl de Golf 6 al bijna uit is. Je mist niet echt wat, maar hebt toch het gevoel dat je achterloopt
Tja, ik weet niet. Ik ga donderdag eens lekker naar de winkel, met mijn D70 onder de arm, een beetje testen en vergelijken. Wie weet maken ze een mooie set prijs met de 70-300 VRWijnands schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:43:
Dat kan ik me niet goed voorstellen maar als jij dat wel sterk hebt dan moet je wachten.
En tja, voor video moet je eigenlijk een videocam kopen. Echter: voor dit geld bestaat er geen videocam die beter is dan een DSLR, zeker met wat lensjes erbij. Natuurlijk zijn er nadelen t.o.v een echte cam, maar daar kun je mee leren omgaan.
[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 14-06-2010 18:40 ]
Nadeel 1: geluid. En een externe mic kan je op dat ding niet aansluiten. Iets om imho rekening met te houden.voodooless schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:36:
[...]
Tja, ik weet niet. Ik ga donderdag eens lekker naar de winkel, met mijn D70 onder de arm, een beetje testen en vergelijken. Wie weet maken ze een mooie set prijs met de 70-300 VR
En tja, voor video moet je eigenlijk een videocam kopen. Echter: voor dit geld bestaat er geen videocam die beter is dan een DSLR, zeker met wat lensjes erbij. Natuurlijk zijn er nadelen t.o.v een echte cam, maar daar kun je mee leren omgaan.
En over het verschil tussen 200 en 300 deel ik jou mening (edit: ander topic zie ik net
Het hangt dus voor je doel af, wil je een telelens om een bepaald (samengedrukt) perspectief te bekomen dan is het verschil niet zo heel groot, wil je vooral vogeltjes fotograferen is het een andere zaak (net wat Wijnands doet geloof ik).
[ Voor 1% gewijzigd door Teun_2 op 14-06-2010 20:02 . Reden: tussen haakjes ]
Ik heb nog maar zelden een serieuze home video gezien waarbij geluid een belangrijke rol speelt. Op feesten en partijen na zie ik weinig meerwaarde. Zeker voor de dingen waar ik het voor zou gebruiken, met name landschapskiepjes, en misschien wat meer exterimentele filmische dingen, heb ik geen audio nodig. Moet ik het hebben, neem ik het wel los opTeun_2 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:00:
Nadeel 1: geluid. En een externe mic kan je op dat ding niet aansluiten. Iets om imho rekening met te houden.
Dat kan natuurlijk ook. Zolang je dat soort dingen goed realiseert zul je niet snel teleurgesteld worden.
Ik heb vandaag toch maar de knoop doorgehakt en de D90 gekocht. Gewoon de body, zonder extra lenzen. De lenzen die ik graag had willen bekijken hadden ze niet. Ik heb er een 8GB kaartje bij gekocht en ook direct screen een projector zodat ik dat vervelende klepje thuis kan laten. Op de D70 heb ik dat altijd wel gebruikt, en het is nu bijna melkglas. Dat wilde ik me nu niet meer aandoen.
Straks, als de accu een beetje vol is, ga ik even naar buiten om wat foto's te maken en te filmen
Straks, als de accu een beetje vol is, ga ik even naar buiten om wat foto's te maken en te filmen
Als je tijd en zin hebt, ben ik wel benieuwd naar de filmkwaliteitvoodooless schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:04:
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Filmen met een DSLR is toch wel heel cool hoor...met een leuke lichtsterke lens kun je echt hele mooie beelden maken (vooral spelen met scherptediepte)!
Die is niet verkeerdCrusader schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 21:08:
Als je tijd en zin hebt, ben ik wel benieuwd naar de filmkwaliteit
Ik had alleen het idee dat de compressie niet zo geweldig is. Daar had ik wel iets meer van verwacht. Maar misschien is dat wel een instelling?
Picje:

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 17-06-2010 22:48 ]
Een mooi begin 
Ik heb nu nog zo'n antieke Canon EOS 300D en stap over naar de opvolger van de D90, whenever that may be.
Voor m'n Canon heb ik destijds uren gezocht naar goede betaalbare objectieven. Omdat ik overstap naar de Nikon, zal ik die zoektocht opnieuw moeten doen.
Heeft iemand misschien aanknopingspunten waar ik kan starten met een aantal objectieven? Liefst Nikon zelf (Nikkor is dat?), Sigma of Tamron. Ik zoek een all-round zoomlens ergens van 18 tot max. 100 tot 150 mm en wil er maximaal ca. € 500 aan uitgeven. Een paar suggesties zijn prima, dan kan ik daar verder op zoeken naar reviews etc.
(vind het zonde hier speciaal een nieuw topic voor te maken terwijl de kenners hier al zitten)
Ik heb nu nog zo'n antieke Canon EOS 300D en stap over naar de opvolger van de D90, whenever that may be.
Voor m'n Canon heb ik destijds uren gezocht naar goede betaalbare objectieven. Omdat ik overstap naar de Nikon, zal ik die zoektocht opnieuw moeten doen.
Heeft iemand misschien aanknopingspunten waar ik kan starten met een aantal objectieven? Liefst Nikon zelf (Nikkor is dat?), Sigma of Tamron. Ik zoek een all-round zoomlens ergens van 18 tot max. 100 tot 150 mm en wil er maximaal ca. € 500 aan uitgeven. Een paar suggesties zijn prima, dan kan ik daar verder op zoeken naar reviews etc.
(vind het zonde hier speciaal een nieuw topic voor te maken terwijl de kenners hier al zitten)
18-105? Dat is de lens waar je naar op zoek bent, heb ik het idee. Prima ding, heel goedkoop en optisch super.
Dank je, maar is dat er één van Nikon, Sigma of Tamron?Krylinck schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:58:
18-105? Dat is de lens waar je naar op zoek bent, heb ik het idee. Prima ding, heel goedkoop en optisch super.
Dat is er 1 van Nikon , ik heb deze zelf ook , zeer fijne lens met een goed bereikCrusader schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 07:27:
[...]
Dank je, maar is dat er één van Nikon, Sigma of Tamron?
Je kan kijken naar de opvolger van de D90 in combi met een kitlens, zijn vak leuke combi's voor een redelijke prijs.
de 18-105mm is inderdaad een nikkor lens, deze kost rondt de 175-200, is inderdaad een hele leuke lens voor dat geld.
de 18-105mm is inderdaad een nikkor lens, deze kost rondt de 175-200, is inderdaad een hele leuke lens voor dat geld.
Nikon 18-105: Fijn lensje, prettig bereik, optisch ok, prijs/kwaliteit=top
Nikon 16-85: Fijne lens, bereik niet slecht, optisch net iets beter, prijs/kwaliteit=heel aardig
Nikon 16-85: Fijne lens, bereik niet slecht, optisch net iets beter, prijs/kwaliteit=heel aardig
Ik heb de 16-85 sinds enkele weken en ben daar heel tevreden mee. De 2mm groothoek maken een behoorlijk verschil, met de cropfactor geeft dit 24mm ipv 27mm (16 - 18mm x 1,5).Wijnands schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 10:03:
Nikon 18-105: Fijn lensje, prettig bereik, optisch ok, prijs/kwaliteit=top
De stap daarboven (lichtsterker, 2.8) wordt meteen dubbel zo duur en dubbel zo zwaar.
Kan iemand mij vertellen waarom de USB aansluiting niet gewoon zorgt voor een normaal mass storage device, i.p.v een of andere vrage interface waar je niks mee kan
Dit vind ik toch wel een serieus nadeel van de D90.
Makkelijke oplossing:voodooless schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:19:
Kan iemand mij vertellen waarom de USB aansluiting niet gewoon zorgt voor een normaal mass storage device, i.p.v een of andere vrage interface waar je niks mee kanDit vind ik toch wel een serieus nadeel van de D90.
1. Open Deze Computer
2. Klik met je rechtermuisknop op Nikon D90 (staat meestal onderaan)
3. Klik op Verkennen
Dan openen de foto's in eenzelfde manier als via de Mass Storage Device mode.
No way dat dat het zelfde is.. Je kunt namelijk maar heel beperkt dingen openen, je kan niet schrijven, en ook niet wissen.Jeroenz18 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:55:
Dan openen de foto's in eenzelfde manier als via de Mass Storage Device mode.
En je gaat er ook nog eens vanuit dat ik Windows gebruik... Op het Mac werkt het gewoon helemaal niet zonder drivers.
Kaartlezer! Je spaart je batterij, je camera is meteen schietklaar en het werkt zonder gedoe,
Natuurlijk is dat een oplossing. Maar ik weet nu al dat als je hem echt nodig hebt, je hem vergeten bentWijnands schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:34:
Kaartlezer! Je spaart je batterij, je camera is meteen schietklaar en het werkt zonder gedoe,
Wat net zo hard geldt voor je USB kabel?voodooless schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 13:36:
[...]
Natuurlijk is dat een oplossing. Maar ik weet nu al dat als je hem echt nodig hebt, je hem vergeten bent
Zeker met zo'n Sandisk MobileMate reader ter grootte van een USB stick is het een kleine moeite om hem altijd in je fototas te hebben zitten
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik bewaar 'm in m'n laptop tas, weet ik ook altijd waar 'ie is.
Oplossingen genoeg inderdaad. Neemt trouwens niet weg dat ik ook niet echt snap waarom ze alleen PTP in de D90 hebben gestopt. Bij de D40 kan je gewoon zelf kiezen in het menu. Wel zo makkelijk voor die incidentele keer dat je ergens foto's op een PC wilt laden en alleen een USB kabel bij de hand hebt (die dingen zijn namelijk veel meer gemeengoed dan cardreaders).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Nu snap ik het niet meerOrion84 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 15:24:
Wel zo makkelijk voor die incidentele keer dat je ergens foto's op een PC wilt laden en alleen een USB kabel bij de hand hebt (die dingen zijn namelijk veel meer gemeengoed dan cardreaders).
Als je je cardreader of USB kabel vergeten bent is de kans groter dat je snel een kabel kan fixen dan een cardreader. Dus wat dat betreft was het handig geweest als er wel een mass storage mode in had gezeten.
Maar nu die er niet in zit is een cardreader een prima oplossing, aangezien de kans dat je die vergeet net zo groot is als de kans dat je die USB kabel vergeet.
Maar nu die er niet in zit is een cardreader een prima oplossing, aangezien de kans dat je die vergeet net zo groot is als de kans dat je die USB kabel vergeet.
Dat is dus precies wat ik diverse posts probeer aan te gevenOrion84 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 15:59:
Als je je cardreader of USB kabel vergeten bent is de kans groter dat je snel een kabel kan fixen dan een cardreader. Dus wat dat betreft was het handig geweest als er wel een mass storage mode in had gezeten.
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat er gewoon een prutsoplossing gekozen is m.b.t USB connectiviteit.
Verder hoor je mij nog niet klagen hoor
Iemand ervaring met het Nikon repaircentrum? Mijn D90 gaf vanaf deze week plots alle indicators in mijn viewfinder allemaal tegelijk weer (alle mogelijke indicaties zijn continu aan).
Heb hem vanmorgen bij Konijnenberg binnengebracht en die vertelde me dat ze hem naar Nikon gingen sturen. Zou 4 weken duren... Weet iemand of dat echt zo lang is gewoonlijk?
Heb hem vanmorgen bij Konijnenberg binnengebracht en die vertelde me dat ze hem naar Nikon gingen sturen. Zou 4 weken duren... Weet iemand of dat echt zo lang is gewoonlijk?
Weet iemand eigenlijk wat meer over een mogelijke opvolger voor de D90?
Ben al heel wat reviews doorlopen van dslr's en gevoelsmatig kom ik steeds uit bij de D90.
Ik ben nu alleen helemaal verdwaalt in wat voor lenzen ik nodig heb.
Ik wil een alles in 1 lens en een telelens.. (ga namelijk over enkele maanden op safari in Afrika)
Mijn gedachten gingen naar een 18-200 VR lens en een telelens tot 300 of 400mm. (gedachtengang dat ik niet te vaak lenzen hoef te wisselen) Wat zijn jullie meningen m.b.t. lensen?
Ben al heel wat reviews doorlopen van dslr's en gevoelsmatig kom ik steeds uit bij de D90.
Ik ben nu alleen helemaal verdwaalt in wat voor lenzen ik nodig heb.
Ik wil een alles in 1 lens en een telelens.. (ga namelijk over enkele maanden op safari in Afrika)
Mijn gedachten gingen naar een 18-200 VR lens en een telelens tot 300 of 400mm. (gedachtengang dat ik niet te vaak lenzen hoef te wisselen) Wat zijn jullie meningen m.b.t. lensen?
De mensen van nikon. De rest vermoed alleen het e.e.a. Ik heb mijn vermoedens op een rijtje gezet.williz schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 15:33:
Weet iemand eigenlijk wat meer over een mogelijke opvolger voor de D90?
Dan snap ik niet waarom je vraagt naar een opvolger.Ben al heel wat reviews doorlopen van dslr's en gevoelsmatig kom ik steeds uit bij de D90.
Mijn mening is dat de voors en tegens van de 18-200 al uitgebreid aan de orde zijn geweest in zowel het startrs topic als het nikon objectieven topic. Safari zou ik zelf heel graag met een 200-400 doen.Ik ben nu alleen helemaal verdwaalt in wat voor lenzen ik nodig heb.