DarthDavy schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 14:50:
[...]
Jij hebt overduidelijk nog niet de negatieve kanten meegemaakt van pre-orderen bij sites die uberhaupt totaal niet weten of het product wel of niet komt en als het dan komt, dat ze niet weten of ze ervan krijgen.
Waarschijnlijk niet. Zoals ik zei heb ik TBC CE naar alle tevredenheid gekregen bij mijn pre-order.
Stel volgende situaties:
- Site zet WotLK CE te koop als pre-order. Blizzard beslist geen WotLK CE te maken. Site moet met rode oortjes bij hun klanten alle WotLK CE pre-orders cancellen omdat het product uberhaupt niet bestaat.
Daar heb ik geen moeite mee. Ze zouden bijvoorbeeld een CE kunnen laten pre-orderen en dan als deze niet uitkomt een "normale" versie kunnen opsturen. Uiteraard zal dit van te voren kenbaar gemaakt moeten worden op de site, alvorens je de pre-order plaatst.
- Site zet WotLK CE te koop als pre-order. Blizzard beslist om een WotLK CE te maken, maar heel bepertk en bovengemelde site krijgt bvb maar 5 exemplaren. Aangezien de site uberhaupt niet wist hoeveel exemplaren ze gingen krijgen, moeten ze met rode oortjes bij hun klanten de WotLK CE pre-orders cancellen omdat ze er te weinig krijgen.
Tja, risico van pre-order. Zou ook eventueel kunnen gebeuren met de andere versie van het spel. Winkel krijgt te weinig exemplaren en kan niet aan iedereen leveren.
- Site zet WotLK CE te koop als pre-order. Blizzard beslist om een WotLK CE te maken, maar heel beperkt en zo beperkt dat bovengemelde site GEEN CE exemplaren krijgt. Zie scenario in het vorige puntje, maar dan nog een stukje erger voor de site die de CE te koop stelde.
Idem
- Site zet WotLK CE te koop als pre-order. Blizzard beslist om een WotLK CE te maken, maar enkel te verdelen in de USA en EU krijgt geen CE's. Zelfde scenario voor de site in kwestie als hierboven.
Idem
Alle vier deze scenario's heb ik al meerdere keren zien voorkomen bij verschillende sites in de loop van de jaren. Ik vind dat je als consument gewoon best wacht tot Blizzard met een officieel statement komt dat er een WotLK CE komt en releasedatum (ook belangrijk). Op dat ogenblik hou je de betere webshops in de gaten of je gaat informeren bij je lokale softwareboer en kijkt dan hoe je het er best en makkelijkst aan kan geraken.
Daarin verschillen onze mening denk ik. Als ik een CE kan pre-orderen met een goede kans van binnenkrijgen, dan doe ik dat. Het risico is nou eenmaal met een CE dat je buiten de boot valt, maar niet gegrepen is altijd mis.
Aangezien Blizzard nog geen releasedatum heeft voor WotLK plus dat er ook nog geen WotLK CE aangekondigd is, wacht ik rustig af met pre-orderen. Alle sites die nu al WotLK te koop aanbieden zijn zwaar aan het speculeren en kunnen bijgevolg dus zwaar op hun bek gaan (zie bovenstaande scenario's).
En uiteindelijk ben jij het wel als consument die zonder WotLK komt te zitten als puntje bij paaltje komt.
Heb mijn WotLK wel al als pre-order staan. Bij TBC had ik een CE en normale versie in pre-order staan bij 2 verschillende winkels. Beide kwamen binnen en dat was geluk voor een maat van me die geen pre-order had geplaatst.
Zo gaat de 1 's nachts voor de winkel liggen bij releases, ik houd het bij pre-orders.