Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 14:46:
[...]
Sirieus? Ik vind het te gek voor woorden dat programma's, libraries of de boot procedure's niet goed zijn gedocumenteerd. Hoe kan je ooit een systeem beheren zonder fatsoenlijke systeem documentatie?
Internet fora's afzoeken is misschien sneller maar wat er staat klopt lang niet altijd. Stel je hebt een daemon die bepaalde files moet hebben met de juiste rechten... zulk soort dingen wil je echt niet van een internet forum of wiki afhalen... zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken..
Ik snap het punt niet? Alles is juist beter gedocumenteerd dan in Windows... Probeer in windows eens
zonder gebruik te maken van internet wat een willekeurige dll in de system32 directory doet. Dat lukt je niet. Boot procedure? Die is practisch onvindbaar voor Windows als je geen MCSE-opleiding hebt gehad. En wanneer heb jij voor het laatst de handleiding van Windows gelezen die bij een OEM-install wordt meegeleverd? Dat is een boekje waarin de licentie staat uitgelegt en niks meer.
De help-functie van Windows helpt je in 90% van de gevallen ook niet, omdat of het item niet bestaat of omdat de geboden oplossing niet de oplossing is voor je probleem.
Wat betreft de betrouwbaarheid van een forum of wiki. In een forum moet ik je gelijk geven, maar een wiki, en zeker die specifiek voor een distro bedoeld is (zoals gentoo-wiki.com) is een betrouwbare bron waar fouten nauwelijks de kans krijgen. Verder zijn er altijd nog de sites van de makers van de software, wat natuurlijk de eerste bron moet zijn. Als ik iets wil weten over Apache, dan ga ik naar de site van Apache, als ik wil weten hoe ik een bepaalde functie van Apache in Gentoo wil activeren, ga ik opzoek bij Gentoo.
Wat betreft rechten, als je daarmee aan de slag gaat, ben je sowieso geen standaard gebruiker meer, want je hebt blijkbaar root of su rechten op de machine. Het rechtensysteem van *nix zit bovendien dermate complex in elkaar dat je eerder iets stuk maakt in de zin dat het niet meer werkt (door bijv. ingebouwde beveiligingen in de software) dan dat je de hele pc open zet voor de rest van de wereld. Apache weigert bijvoorbeeld te starten als de rechten verkeerd staan.
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik in mijn begin dagen van linux ook de rechten al eens flink heb verkloot door chown en/of chmod met de -cR optie uit te voeren en niet helemaal goed op te letten op welke directory hij het ging doen (met als gevolg een compleet systeem dan als eigenaar/groep deepbass909:users had). Dat is natuurlijk gewoon dom, maar door fouten leert men en de enige schade was dat ik m'n systeem opnieuw moest installeren (helaas was dat Gentoo op een Dual Pentium Pro... dus dat ging traaaaaaaaaaaaag).
Natuurlijk moet je altijd, bij welk OS ook, af blijven vragen of je beveiliging in orde is. Er is niet voor niks voor linux bijvoorbeeld de chrootkit-tool geschreven. Je weet gewoon dat er exploits zijn, en af en toe zie je die ook voorbij komen op fora.
Daarnaast is er geen enkel programma bestand voor de malware die gebruiker heet. Beveiliging dicht timmeren heeft geen zin, want dan krijg je een star en onwerkbaar systeem, te vrij laten is ook uit den boze, want dan creëer je een walhalla voor malware.
In mijn ogen, als je een denkbeeldige lijn trekt met links totaal geen beveiliging, en rechts compleet gesloten, zat Windows 95 helemaal links, en de opeenvolgende windows-versies steeds verder naar het midden, maar hebben ze het midden nog niet bereikt (ook Vista niet, die wel een muur lijkt op te werpen, maar nog niet bestand is tegen Pietje Klikgraag), Linux en OS/X hangen rond het midden en de BSD-smaken zitten meer rechts, met OpenBSD het meest rechts, maar nog steeds tegen het midden. Verder naar rechts komen imo meer de OS-en voor de grote serverparken, die verregaande gebruikersrechten kennen en waar de gebruiker zelf fysiek niet meer op de machine werkt, maar via Citrix/vmWare/terminal-achtige omgevingen. Die zijn totaal anders van opzet en hebben een duidelijke rolverdeling tussen beheerder en gebruiker, waarbij beide onmogelijk de rol van een ander aan kan nemen.
In die context is de waarschuwing die een gebruiker krijgt bij de eerste keer sudo-en erg leuk:
We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these three things:
#1) Respect the privacy of others.
#2) Think before you type.
#3) With great power comes great responsibility.
Een gebruiker meer rechten geven dan normaal creëert een extra risico en het is aan de gebruiker om verstandig met die extra rechten om te gaan.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier