Zo'n beetje ja. Debian mikt op een hoog just-works gehalte, en deel van de strategie om dat te bereiken is zo weinig mogelijk veranderingen teweeg brengen op een stable release. Debian 4.0 verandert dus na release maar heel weinig, er zal bijvoorbeeld geen nieuwe hippe Firefox in komen, en geen nieuwe samba met veranderde configuratie-opties.
Als die repositories voor het meerendeel ook 2 jaar oud zijn dan heb je dus bijv een oude spamassassin draaien die niet alle spam meer tegenhoudt. Lijkt mij best irritant...
Voor software die geupdate moet worden om de gewenste functionaliteit te houden worden updates aangeboden via
debian-volatile. Dat is een beetje te vergelijken met security updates (al staan security updates standaard aan, en volatile updates standaard uit).
Let op, ik ga gokken. Spamassassin, clamav, iptables... Redelijk belangrijk imho als je windows clients erachter hebt hangen.
Voor spamassassin en clamav zitten updates in debian-volatile. Van iptables kan ik me niet voorstellen waarom daar updates voor nodig zijn?
Dit kan je waarschijnlijk wel allemaal via backports downloaden etc, maar dan introduceer je weer niet goed genoeg geteste software ( anders zat het wel in stable ) in een productie server...
Dat het niet in Stable zit hoeft niet te komen omdat het niet goed genoeg getest is. De regel is gewoon dat er geen nieuwe versies van software in een eenmaal uitgebrachte stable release komen (wat uitzonderingen als volatile en bepaalde security updates daargelaten).
De kwaliteit van backports is voorzover ik weet over het algemeen dan ook best goed, al zou ik toch aanraden ze alleen te gebruiken als daar een goede reden voor is.
Hmmm snel doorgekeken, maar imho verbieden regel 1 in combinatie met regel 8 zo ongeveer alle commerciele software. Als je het eenmaal verkocht hebt mag die 1e klant het gratis aanbieden voor zover ik het begrijp.
Jep. En dat is ook de reden dat open source software (of Free software, same thing) eigenlijk altijd gratis verkrijgbaar is. Er staat nergens dat het gratis moet zijn, maar er staat wel dat mensen het naar believen mogen verspreiden. Gratis verkrijgbaar wordt het op die manier meestal vanzelf wel, als het dat al niet was.
Regel 9 is weer in strijd met de GPL en enkele andere licenties.
Nee, met regel 9 wordt alleen "samen verspreiden" bedoeld. Uit regel 9:
For example, the license must not insist that all other programs distributed on the same medium must be open-source software.
En de GPL stelt geen eisen aan software die toevallig op dezelfde CD staat. Het stelt wel eisen aan software die erop gebaseerd is (
derived work). De grens "gebaseerd op" wordt doorgaans getrokken bij "aan elkaar linken" (in de programma<->library zin van het woord).
Regel 9 gaat niet over derived works, maar over
mere aggregation.
Regel 6 verbied heel wat software die als eis stellen dat je het niet voor militaire doeleinden mag gebruiken.
Jep. Of gebruik voor DNA-onderzoek. Of commercieel gebruik.

Regel 7 is volgens mij in strijd met de copyrightwet.
Ik zie niet hoe. Waar regel 7 op neer komt is dat niet alleen de software vrijelijk te verspreiden moet zijn, maar dat alle rechten die je kreeg ook mee kunnen/mogen gaan als je verspreidt.
Hmmm, of ik lees het verkeerd of volgens is er maar erg weinig software die aan deze licentie voldoet...
Ik denk dat je het verkeerd leest, want alle packages in bijvoorbeeld Debian main - zo'n 22.000 voor de komende stable release - voldoen er aan (de OSD is niet geheel toevallig gebaseerd op de
Debian Free Software Guidelines).
Ubuntu hanteert voorzover ik weet diezelfde regels voor alle software in haar main sectie, al zijn ze wat losser met bepaalde dingen als firmware en fonts.
Dat zijn de zogenaamde uitzonderingen die regel bevestigen

Punt blijft imho dat je voor linux hardware meer onderzoek moet doen. Omdat je gewoon een grotere kans hebt dat het niet werkt.
Ok, daar kan ik het mee eens zijn
(behalve dat het naar mijn idee in Windows toch iets vaker gebeurt dan "uitzondering" suggereert)
Mits ID Canonical ook de sources laat meeleveren of vrijgeeft, anders is het wel in strijd afaik...
Nope, ervanuitgaand dat Doom III niet tegen libraries is gelinkt die dat eisen (bv GPL-licensed libraries) hoeft dat niet.
Gomez12 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:21:
Maar voor mij is dit juist 1 van de redenen om beroepsmatig en prive bij het programmeren ver van GPL-software weg te blijven. Het infecteert al mijn werk ( prive heb ik ook nog redelijk wat projectjes lopen waar ik helemaal geen behoefte heb aan het verplicht zijn om de source ter beschikking te stellen, dat beslis ik liever zelf ).
Ik weet niet exact wat je met "prive" bedoelt, maar als je de software überhaupt niet wil verspreiden: daar ben je ook niet toe verplicht. Alleen
als je verspreidt, dan moet je je software onder de GPL (en inclusief source) verspreiden, ervanuitgaand dat je software gebaseerd is op of gelinkt is tegen andere GPL software. Dit staat zelfs in de
GPL FAQ.
Maar als je de source van je programma niet wenst vrij te geven, dan is het inderdaad het veiligst (en misschien ook het meest ethisch) om het niet te baseren op of linken tegen software onder de GPL. Ook niet baseren op LGPL software trouwens

Verwijderd schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:38:
Wordt nog leuk als je software moet gaan uitgeven voor "GNU". Want is dat dan GNU Linux, GNU Solaris, GNU Mac OS X, of GNU BSD? De kernel is veel belangrijker dan een setje tools. De kernel definieert het operating system. De rest heb je niet nodig om een programma er op te laten draaien.
Ik ben het er niet mee eens dat de kernel het OS definieert. Programma's (uitzonderingen daargelaten) gebruiken niet rechtstreeks de kernel, maar doen dit via libc (GNU libc welteverstaan).
Wat nou als ze Debian de FreeBSD kernel lieten gebruiken? Zou het volgens jou dan Debian Linux moeten heten met de Linux kernel, en Debian FreeBSD met de FreeBSD kernel? Ondanks het feit dat buiten de kernel en een handvol kernel-specifieke packages die twee 100% hetzelfde zijn? Food for thought
(en Ja, Debian met de FreeBSD kernel bestaat:
Debian GNU/kFreeBSD)
Gomez12 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:41:
En dan heb je alsnog te maken met het feit dat afaik iedereen een distro draait en niemand GNU/Linux.
GNU/Linux is bij lange na nog niet klaar voor de desktop, daar kan ik vrij kort over zijn. Het mist gewoon essentiele dingen als een X-windows, een browser etc.
Debian, Ubuntu, Red Hat, SuSE en Gentoo zijn allemaal GNU/Linux hoor
(En als ik toch aan het mierenneuken ben, X-windows bestaat niet, volgensmij bedoel je een X server

)
Gomez12 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:56:
Ja. Compleet, ik verafschuw het dat ik een stuk code wel vrijelijk in een prive app mag gebruiken, maar na 3 jaar succesvol gebruik van deze prive app en alle aanpassingen ik deze app niet mag verkopen zonder source omdat ik ooit eens in het begin de fout heb gemaakt om een GPL library te gebruiken.
Je mag je software wel verspreiden, zolang het maar niet gebaseerd is op of gelinkt tegen GPL software.
Als je dus software maakt die linkt tegen libGPLbla en deze software aan niemand verspreidt, dan hoef je de source ook niet te wijzigen en is er niks aan de hand.
Als je drie jaar later je software wil verspreiden onder een andere licentie dan de GPL, dan kan dat ook, maar dan moet je wel eerst je software onafhankelijk maken van libGPLbla. Bijvoorbeeld door je software te linken tegen eenzelfde library onder een andere licentie, of door de gebruikte functionaliteit van de library zelf te schrijven in je software (en dan niet copy/pasten vanuit GPL software natuurlijk

).
Jij hebt copyright op software die jij geschreven hebt. Als jij die software zo kan verspreiden dat hij onafhankelijk is van GPL software (dus niet gebaseerd op of gelinkt tegen), dan is er niets dat jou verplicht je software onder de GPL te verspreiden. Ook niet als je software vroeger wel ooit tegen GPL software gelinkt was.
Maar nogmaals, als je niet wil spelen volgens de spelregels van de GPL, dan is het inderdaad verstandig om jouw software niet te baseren op (of linken tegen) software die onder die spelregels aangeboden wordt

Gomez12 schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 23:34:
Heb ik net in een versie 2 mijn app zo herschreven dat ik niet meer de originele GPL library gebruik, zie ik in een andere app een nuttige verbetering op mijn eigen v1 library die ik dan opeens niet meer mag gebruiken omdat de andere app een afgeleid werk is van mijn v1 waardoor deze ook GPL is geworden.
Jep, dat klopt. Dat is zo'n beetje het doel van de GPL: software die onder de GPL is uitgebracht onder de GPL houden, inclusief verbeteringen. Het garandeert dat de software vrij blijft.
Et voila, mijn v2 moet nu opeens vanwege de GPL verplichting die ooit in een library heeft gezeten die ik niet meer gebruik ook GPL worden.
Nee. Je v2 hoeft
alleen onder de GPL als je gebruik wil maken van die GPL-licensed verbetering op je v1 software! Dat is simpelweg hetzelfde verhaal als met de library: als je GPL software in je eigen software verwerkt moet jouw software ook onder de GPL vallen.
Overigens hoeft die verbetering op je v1 software niet onder de GPL gelicensed te zijn, maar alleen onder een GPL-compatible license. Als iemand dus een verbetering op jouw v1 uitbrengt onder bijvoorbeeld de BSD license, dan ben je wel vrij die verbetering op te nemen in je closed-source v2. (merk op dat
alleen de verbetering zelf dan onder BSD valt, het geheel van v1 + verbetering valt wel onder de GPL)
Dat denk ik niet. Zolang mensen en (vooral) bedrijven wensen hebben die ze zelf niet kunnen vervullen zullen ze bereid zijn iemand anders te betalen om die wensen te vervullen. Denk aan beheer en support, maar ook bugs fixen of functionaliteit toevoegen.
Neem IBM. IBM verkoopt hardware, en hun klanten vragen om Linux support voor die hardware. Dus wat doet IBM? IBM trekt een la full-time developers open om dat te realiseren. IBM is verantwoordelijk voor een redelijk deel van de schaalbaarheid van de Linux kernel naar grote systemen.
IBM verkoopt ook services. Ze hebben het idee dat ze een aantal van die services goedkoper of beter kunnen aanbieden gebaseerd op open source software. Dus wat doen ze? Ze smijten er weer geld en developers tegenaan.
Wat bronnen:
2002:
IBM: Linux investment nearly recouped:
Big Blue said more than a year ago that it would invest $1 billion in Linux--spending money on tasks such as bringing the Unix clone to its full line of servers, bringing its broad software portfolio to Linux, training its services and consulting personnel, and placing advertisements such as full-page ads in major daily newspapers.
"We've recouped most of it in the first year in sales of software and systems," Bill Zeitler, head of the server group, said
Augustus 2008:
IBM presentatie op Linuxworld (pdf) (pagina 11):
IBM has over 600 full-time developers working on Linux and open source.
Een bedrijfje als Redhat lijkt misschien 100% van OS te kunnen leven, maar hoeveel schrijven hun nou echt zelf, en hoeveel profiteren ze van andere OS oplossingen? Kernel, wordt gratis voor ze gemaakt hoeven ze alleen maar iets aan te passen aan hun wensen.
Red Hat schrijft natuurlijk maar heel weinig van dat alles zelf, maar ze dragen wel degelijk bij. Alan Cox, waarschijnlijk de bekendste Linux kernel developer na Linus Torvalds, is in full-time dienst van Red Hat. En zo zijn er meer. Ze dragen ook bij aan Gnome bijvoorbeeld.
En de nieuwe radeonhd drivers voor recente Radeons op basis van de door AMD/ATi vrijgegeven specificaties worden ontwikkeld door een samenwerking tussen AMD/ATi en SuSE, om maar eens wat anders te noemen.
Gomez12 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 00:17:
Als iemand zegt dat ik een library wel vrijelijk mag gebruiken zolang het niet voor commerciele doeleindes is dan weet ik dat ik ervan af moet blijven.
Zegt iemand dat ik een library vrijelijk mag gebruiken ook voor commerciele doeleindes dan geloofde ik dat, totdat ik tegen de GPL aanliep die opeens eiste dat ik de source vrijgaf en alle rechten afdroeg aan mijn klanten. Dat noem ik niet te gebruiken voor commerciele doeleindes, maar zij wel...
Maar "gebruiken voor commerciele doeleindes" is niet hetzelfde als "verspreiden als closed-source software". Red Hat bijvoorbeeld gebruikt ook GPL software voor een commercieel doeleinde. Je zou zelfs kunnen zeggen dat een bedrijf dat GPL software gebruikt om zijn website op te hosten GPL software met een commercieel doeleinde gebruikt.
Hence de LGPL, daarmee hoef ik alleen die library terug te geven.
Jep. Overigens zijn naar mijn idee het grootste gedeelte van de libraries gelicensed onder LGPL, of iets als BSD/MIT. Maar het is iets waar je inderdaad goed op moet letten als je een library gaat gebruiken.
Moet je je eens voorstellen dat windows vroeger niet de BSD TCP/IP stack gebruikt had maar een GPL stack, [...]. Maar imho was dan de homecomputer niet zo ver gevorderd als dat het nu is.
En waarom niet dan? Ik denk dat daar niet veel van klopt namelijk.
Toch wel, NVidia's drivers linken tegen zogenaamde "internal symbols" van de Linux kernel, een stuk software onder de GPL. Er zijn dan ook genoeg Linux kernel developers die de opvatting hebben dat dit een copyright-overtreding is.
Gomez12 schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:05:
Elk programma onder linux maakt gebruik van de kernel. Als er iets naar disk of naar het geheugen geschreven moet worden loopt dit via de kernel.
Volgens jouw logica kan er nooit en te nimmer closed source voor linux geschreven worden
En dat zou een bijzonder steekhoudend argument zijn. Alleen bevat de licentie van de Linux kernel hier een expliciete uitzondering voor. Als je de Linux kernel sources download en in de COPYING file kijkt, dan zie je de GPLv2, voorafgegaan door onder andere het volgende:
NOTE! This copyright does *not* cover user programs that use kernel services by normal system calls - this is merely considered normal use of the kernel, and does *not* fall under the heading of "derived work".
Merk op dat Linus het hier expliciet over "user programs" heeft, en niet drivers.
Echt waar, en dan las ik laatst nog hier op tweakers een vraag waarom er zo weinig spellen voor linux gemaakt worden, behalve de kleine doelgroep begin ik opeens nog een aantal argumenten te zien als ze het niet binary mogen verspreiden
En die mogen gewoon closed-source zijn (zolang ze maar niet linken tegen GPL libraries, etc, etc). Dat werkt al zo voor alle closed-source spellen, zoals bijvoorbeeld Heroes of Might and Magic III of Quake III die ik hier heb. (al is Quake III tegenwoordig onder de GPL vrijgegeven)
(man, wat een lap weer...)
(lol, en na een paar kleine wijzigingen vindt React dat ik mijn post 100% aangepast heb

)
[
Voor 100% gewijzigd door
deadinspace op 12-08-2008 02:30
]