We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Grin schreef op zondag 17 mei 2009 @ 02:03:
Die schroevendraaiers heb ik ook. Maar ik vind het geen stijl van Appel dat ze dergelijke kleine flut schroeven gebruiken bij een user-serviceable onderdeel. Even een maatje groter is een stuk makkelijker voor ons gebruikers. Dan mogen ze die #00 gebruiken voor de geheime Appel zaken waar wij mortals niks te zoeken hebben.
Bij de unibody MBP is zowel het geheugen als de HDD user-serviceable. Staat zelfs in de manual hoe dit moet. Dus Apple kom opvgroenewold schreef op maandag 18 mei 2009 @ 08:44:
[...]
Zit wat in, maar volgens mij is het geheugen niet specifiek bedoelt voor de user, harddisk en accu wel en daar zit dan zon ubersimpel klepje voor.

Even ter info: ik heb een 17" MBP unibody en ook bij mij zijn ondanks de juiste maat schroevedraaier al een aantal van de kleine schroefjes aan de onderkant rot nadat ik een aantal keer bij mijn ssd moest. Ik ben naar MacHouse gegaan om te vragen wat die schroefjes kosten, en kreeg te horen dat je een zakje met 5 schroefjes kunt bestellen voor iets van € 21,- ex btw. En mijn MBP heeft er 7 nodig!Grin schreef op zondag 17 mei 2009 @ 02:03:
Maar ik vind het geen stijl van Appel dat ze dergelijke kleine flut schroeven gebruiken bij een user-serviceable onderdeel.
Een medestander!Lounge Deluxe schreef op maandag 18 mei 2009 @ 11:05:
[...]
Even ter info: ik heb een 17" MBP unibody en ook bij mij zijn ondanks de juiste maat schroevedraaier al een aantal van de kleine schroefjes aan de onderkant rot nadat ik een aantal keer bij mijn ssd moest. Ik ben naar MacHouse gegaan om te vragen wat die schroefjes kosten, en kreeg te horen dat je een zakje met 5 schroefjes kunt bestellen voor iets van € 21,- ex btw. En mijn MBP heeft er 7 nodig!
Je zou even kunnen kijken op ifixit, daar verkopen ze ook schroeven.
-off topic-
Daar noem je het grote verschil tussen Apple service en PC service. Zoals ik deze tot zover heb ervagen.
Bij een PC vraag je om de schroefjes/service X (en krijg je deze mee, gratis of tegen minimale kosten).
Bij Apple vraag je wat het kost, en volgt de vaak gepeperde rekening
Voordat mensen hier (te?) serieus op reageren, dit zeg ik om aan te geven hoe bizar de prijzen van Apple zijn voor, in dit geval, 5 schroefjes.

Zal inderdaad eens kijken op iFixit, thanks.
Het geheugen zit er nu even in, een paar dagen voor mn post had ik het ingebouwd. Ik gebruik beide videokaarten en heb totaal geen problemen.quelake schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:52:
Hoe lang heb je dat geheugen er al in zitten als ik vragen mag?
Heeft de laatste OSX update misschien nog iets veranderd, bv voor de gebruikers die Kingston erin hebben geplugged? Zien jullie nog hetzelfde gedrag?
Happy camper tot dusver
Alleen had ik ook wat problemen met rotte schroefjes, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om die uit te boren met wat krassen aan de binnenkant van de behuizing. Had geen zin om de MBP terug te sturen en nog langer te wachten.
Ik had al een vermoeden dat ik niet de enige zou zijn die zich -bijna- geen raad wist met die dingen.
Niet om nu een hetze te starten tegen die schroeven, maar toch...een gezamelijke therapie/praatgroepje moeten we toch bijelkaar kunnen krijgen. Ik zorg voor de smeltkroes, wie doet er mee?

Weet je nog welk serienummer en chipset je had?BeZaX schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 16:26:
Ik heb er geen last van... Gewoon de juiste schroevendraaier(setje) kopen.Inmiddels mijn werkgeheugen ook de deur uit gedaan na Engeland (Kingston). Dit heb ik in een bubbelenvelop aangetekend verstuurd voor 7 euro. Prima te doen. Nu is het wachten op een nieuw setje.
Wij sturen namelijk volgende week met z'n drieën 3 kits ook naar engeland. gaat om de B00lf, chipset kan ik niet meer zien omdat ik het al ingepakt heb.
Nu nog ff wachten op RMA nummer en hoop dat het dan goed komt!
[ Voor 6% gewijzigd door sergev op 23-05-2009 12:36 ]
Ik had de volgende gegevens:diedbase schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 11:51:
[...]
Weet je nog welk serienummer en chipset je had?
Wij sturen namelijk volgende week met z'n drieën 3 kits ook naar engeland. gaat om de B00lf, chipset kan ik niet meer zien omdat ik het al ingepakt heb.
Nu nog ff wachten op RMA nummer en hoop dat het dan goed komt!
9905428 - 001.B00LF (Chips: Elpida)
Gisteren een nieuw setje gekregen:
9905428 - 010.A00LF (chips: Qumonde ofzo iets? Vergeten om het op te schrijven.)
Ik ben benieuwd of hier geen problemen mee zijn.
Met m'n nieuwe setje, ook Qimonda, geen problemen tot nu toe.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?p=36731182
Recente batches A00LF niet neeBeZaX schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:02:
Het schijnt dat 9905428 - 010.A00LF de serie is die geen problemen heeft als ik het zo lees op diverse forums:
http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?p=36731182
Zijn er mensen die 4GB hebben laten inbouwen bij hun reseller en problemen hebben gehad bij het functioneren van hun laptop (late 2008 serie MBP 15" 2.4 Core 2 Duo)? Welk geheugen (merk/type) werd daar bij gebruikt?
heb vorige week donderdag mijn geheugen opgestuurd.
geheugen wat ik gebruikt hebt is Adata ddr2 800 so-dimm 6400
werkt als een trein(geen NS trein offcourse) maar werkt heel goed.
You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before
Afgelopen weekend heb ik de 2x 1GB laten vervangen door 2x 2GB bij A-Mac. Een tijdje geleden had ik het zelf al geprobeerd met 2x 2GB Apple-branded geheugen van CSX, waarmee helaas problemen optraden bij het ontwaken uit sleepmodus. Daarom had ik toen de originele sodimms maar weer teruggeplaatst.Wilf schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 23:23:
Zijn er mensen die 4GB hebben laten inbouwen bij hun reseller en problemen hebben gehad bij het functioneren van hun laptop (late 2008 serie MBP 15" 2.4 Core 2 Duo)? Welk geheugen (merk/type) werd daar bij gebruikt?
Het nieuwe geheugen (manufacturer 0x802C, Micron) werkt probleemloos. Kostte wel 140 euro, maar ik betaal liever wat meer voor de zekerheid dat het goed werkt. Die 2x 2GB CSX en de originele 2x 1GB liggen nu ongebruikt in de la, dat is dan wel weer jammer.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Gegevens nieuwe set: A.00LF, Qimonda
Zaterdag opgestuurd maandag (een week later), nieuwe set binnen gekregen!
BEEEEP...... BEEEEEP..... BEEEEEP.......
Oftewel geheugen naar de kl@te!!!
iemand dit eerder gelezen/gehoord??? en kan dit zomaar gebeuren tijdens dat je mac aanstaat?
Hij was juist super stabiel geen vastlopers meer na de nieuwe set van Kingston!!
[ Voor 5% gewijzigd door Smarty77 op 12-06-2009 16:25 ]
De 4GB module heb ik besteld via Other World Computing in de US voor omgerekend E133,- (incl verzendkosten). Ik vond de prijs ok, en omdat OWC zich richt op mac's doet durfde ik het wel aan.
Mochten er nog problemen met de 4GB module optreden, dan post ik het wel.
Maar doet ie het nu helemaal niet meer of kwam dit 1x voor?Smarty77 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:16:
F#ck... na een paar dagen er mee gewerkt te hebben en mijn macbook pro iedere keer in slaapstand te zetten wou vanochtend iTunes niet meer opstarten... Dus ik sluit mijn mac af en toen.....
iemand dit eerder gelezen/gehoord??? en kan dit zomaar gebeuren tijdens dat je mac aanstaat?
Hij was juist super stabiel geen vastlopers meer na de nieuwe set van Kingston!!
Het probleem is dat de videokaart van de MB en MBP (de 'slechte' van de 2) het RAM gebruikt voor videogeheugen. Blijkbaar kunnen veel modules daar niet mee omgaan, zelfs die van apple zelf niet. Echter lijkt (of leek) het erop dat de nieuwe batch van kingston het wel goed doet. Maar nogmaals, struin de internationale fora maar eens, het treed op met alle merken, en bij de een wel, de ander weer niet. Dat maakt het zo'n lastig probleem.vgroenewold schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:24:
Ik snap totaal niet waarom het zo'n gedoe is om de Macbook stabiel te krijgen met gewoon ddr3-1066 geheugen. Wat is er zo anders dan? Kingston geheugen vertrouw ik in ieder geval niet meer, ik denk dat ik extra ga bestellen via Apple...maar ja, prijzig en zonde van het geheugen wat ik nog heb liggen.
Eerder gehad met de B00LF modules. Doe een PRAM reset en je kan er weer mee werken (tot de volgende keerSmarty77 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:16:
F#ck... na een paar dagen er mee gewerkt te hebben en mijn macbook pro iedere keer in slaapstand te zetten wou vanochtend iTunes niet meer opstarten... Dus ik sluit mijn mac af en toen.....
Hij doet het helemaal niet meer... Ik zal de tip om de reset eens te doen.. dat was iets met alt+streepje + aan knop ingedrukt houden toch...diedbase schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 19:03:
[...]
Maar doet ie het nu helemaal niet meer of kwam dit 1x voor?
Dat heeft er wellicht ook wel mee te maken dat praktisch al het werkgeheugen uit dezelfde fabriek komtdiedbase schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 19:31:het treed op met alle merken, en bij de een wel, de ander weer niet. Dat maakt het zo'n lastig probleem.

Maar ontopic: ik begin steeds onzekerder te worden bij het idee van een update... Het is wel mijn werk-computer die ik absoluut niet kan missen.
[ Voor 11% gewijzigd door Wilf op 12-06-2009 21:50 ]
Ik heb geprobeerd om een pram reset te doen... Maar dit wou niet lukken... De beebs komen te vlug!
Oude geheugen geplaatst, opgestart, alles werkt, nieuwe geheugen geplaatst, weer 3 beebs...
Inmiddels een boze mail richting Kingston weer gestuurd...
Ben nu 10 euro armer met alsnog geen resultaat! Ik ben niet van plan om weer het geheugen op te sturen voor 10 euro met de kans om weer geheugen te krijgen wat niet werkt!
Resetting PRAM and NVRAMSmarty77 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 21:40:
[...]
Hij doet het helemaal niet meer... Ik zal de tip om de reset eens te doen.. dat was iets met alt+streepje + aan knop ingedrukt houden toch...
Shut down the computer.
Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
Turn on the computer.
Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.
Your computer's PRAM and the NVRAM are reset to the default values. The clock settings may be reset to a default date on some models.
Hier dan ook maar even:
Eergisteren mijn 4GB geheugen upgrade binnen gekregen en geïnstalleerd in mijn 15.4" late 2008. Het was een beetje scary aangezien ik veel horror verhalen heb gehoord over system freezes etc. Tot nu toe is alles vlekkeloos verlopen

Ik heb deze gekocht. €7 Euro verzendkosten via UPS. Ik had hem op donderdagmiddag besteld en op vrijdag had ik hem al in huis (verzonden vanuit GB)
Smarty77 schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:09:
[...]
Ook apple heeft problemen met de mem upgrade.. Het voordeel wel is dat het dan geen kastje muur verhaal wordt! Geen idee of er ook een probleem is met de mac mini trouwens!!
Ik volg het Apple gedeelte van GoT al een heel tijdje en wil binnenkort mijn eerste mac gaan kopen...Eindelijk!sk1nny666 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:18:
ik heb er 4GB door apple in laaten zetten (MBP ub)
en ik heb geen last van de boven genoemde probleemen
Lees hier heel veel horrorverhalen over het upgraden van het geheugen...
Maar zijn er ook mensen die problemen krijgen als ze een upgrade (van 2 naar 4 gb) LATEN doen door Apple bij aanschaf in een/de Apple Store ?
edit: typo
Ik heb alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Ik dacht eerst €50 te kunnen besparen door Apple-branded geheugen elders te kopen, maar uiteindelijk heeft dat alleen maar ergernis opgeleverd, naast de weggegooide €90 voor dat andere geheugen.
Canaria schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:22:
Sinds ik 2x 2GB heb laten plaatsen bij A-Mac heb ik geen problemen meer.
Ik heb alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan. Ik dacht eerst €50 te kunnen besparen door Apple-branded geheugen elders te kopen, maar uiteindelijk heeft dat alleen maar ergernis opgeleverd, naast de weggegooide €90 voor dat andere geheugen.
Lijkt me inderdaad verstandig, en zeker als het een laptop is waar je dagelijks mee moet werken.Wilf schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:57:
Dan ga ik van de week ook ff naar A-mac! Thnx!
Als ik het zo globaal lees zijn er bijna geen mensen die geen 'bijwerkingen' hebben gekregen na het zelf vervangen van het geheugen. Dus ik geloof dat ik er verstandig aan doe om mijn nieuwe MBP 13" straks gelijk met 4 gb intern geheugen bij de online Apple Store te kopen
Wat ik ook niet snap is dat sommige mensen soms een week niks hebben en dan plots problemen. Zou aan gebruik van programma's kunnen liggen wellicht, die veel schuiven met geheugen. Anyway, dat heb ik ook getest, ik start Windows in een virtuele omgeving op en laat die lekker draaien terwijl ik dingen onder OSX doe, so far so good.
Alles werd gelijk herkend, iets hogere mem scores, en gisteren voor het eerst voor elkaar gekregen dat volledige 4gig in gebruik was incl swap van div MBs.
Ik houd mijn hart vast aangezien het ook na zoveel wk en kan optreden...
Rare zaak...
Ik teken nergens meer voor
Ja, ik herken je verhaal. Toen ik mijn 4GB net had geplaatst was ik ook helemaal blij: het geheugen werkte perfect, een uitgebreide check in single user modus leverde foutloze resultaten en het geheugen werd volledig gebruikt. Ik was vooral blij dat m'n VM veel soepeler draaide.Quakie schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 11:04:
Ik heb de gok gewaagd en sinds 2 dagen Kingston 2x2Gig in mijn MacBook late 2008 zitten.
Alles werd gelijk herkend, iets hogere mem scores, en gisteren voor het eerst voor elkaar gekregen dat volledige 4gig in gebruik was incl swap van div MBs.
Ik houd mijn hart vast aangezien het ook na zoveel wk en kan optreden...
Rare zaak...
De domper kwam pas even later, toen de MacBook iets langer dan een paar minuten in sleep had gestaan, zoals 's nachts. De ene keer ging hij uit zichzelf in hibernate, de andere keer kwam hij helemaal niet meer tot leven en moest ik hem uit- en aanzetten. Een oplossing zou zijn geweest om de MacBook gewoon elke keer uit te zetten in plaats van alleen dicht te klappen als ik hem iets langer niet zou gebruiken, dan had ik namelijk nergens last van.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar de geheugenproblemen zijn dus bij normaal gebruik niet altijd merkbaar.
Zo gebruik ik precies mijn MacBook. Netjes uit voor het slapen gaan. Dit doe ik omdat ik de battery hit nogal extreem vind (andere topic, geen oplossing, geen issue voor mij (meer)). Nu heb ik sindskort ook een SSD erin, waardoor die 2 sec extra wachten tijdens booten ook nog wel kan.
Ik heb vannacht hem even laten slapen, met extreem veel running apps.
Vanochtend, pakte ik hem en kon gewoon verder met mijn film... (in dat opzicht heeft dat slapen wel wat:P )
Ik vind het belangrijker dat ik hem kan vertrouwen, dus geen vage hangs ofzo.. ik zie die strandball nl regelmatig. gauw kijkend in de activity monitor zie ik dan een programma hangen die iets later gewoon weer door werkt. Dit heb trouwens al vanaf dag 1 met mijn mac...
Ik blijf testen..
Verwijderd
Ik hoor nog steeds wisseleden berichten over de geheugens van Kingston (4GB kit) in de macbook unibody. Ik kan geen uitsluitend antwoord vinden of het ondertussen al is opgelost, of dat het nog steeds aan de orde is.
Mijn vraag dus, is het verstandig om nu te upgraden met Kingston geheugen, of liever een ander merk (zo ja, welk merk)?
Inmiddels draaien wij met zn 3'en al ruim 2 weken zonder problemen op de nieuwe sets van Kingston. Alle problemen die ik hiervoor heb gehad zijn dus opgelost.Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 11:30:
Beste Alle,
Ik hoor nog steeds wisseleden berichten over de geheugens van Kingston (4GB kit) in de macbook unibody. Ik kan geen uitsluitend antwoord vinden of het ondertussen al is opgelost, of dat het nog steeds aan de orde is.
Mijn vraag dus, is het verstandig om nu te upgraden met Kingston geheugen, of liever een ander merk (zo ja, welk merk)?
Conclusie; Kingston geheugen is zeker aan te raden, zolang je de nieuwste revisier hebt A.00LF en niet B.00LF. ik zou dus even met je reseller of webwinkel contact opnemen en vragen welke serienummers zij hebben.
Daarnaast zit er 5 jaar (of levenslang?) garantie op, en de service van kingston is top, dus mocht er toch iets mis mee zijn wordt het altijd opgelost.
Ik heb de nieuwe set een paar dagen erin gehad toen ze het begaven... laten we dat op een incident houden!!!diedbase schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 13:19:
[...]
Inmiddels draaien wij met zn 3'en al ruim 2 weken zonder problemen op de nieuwe sets van Kingston. Alle problemen die ik hiervoor heb gehad zijn dus opgelost.
Conclusie; Kingston geheugen is zeker aan te raden, zolang je de nieuwste revisier hebt A.00LF en niet B.00LF. ik zou dus even met je reseller of webwinkel contact opnemen en vragen welke serienummers zij hebben.
Daarnaast zit er 5 jaar (of levenslang?) garantie op, en de service van kingston is top, dus mocht er toch iets mis mee zijn wordt het altijd opgelost.
Verder oppassen met zomaar een revisie in de winkel kopen... Mijn Kingston contactpersoon vertelde mij dat het beter was om de garantie claim (swap) niet via de dealer te laten lopen omdat de dealer niet kon bepalen of ik de juiste set kreeg... Dus het lijkt erop dat de A revisie met verschillende chips zijn uitgevoerd. Conclusie je moet dus niet alleen het juiste REV nummer hebben namelijk A.00LF maar ook de chips moeten van het merk "Qimonda" zijn.
En nou maar hopen dat dit alle variaties zijn... Misschien hebben de chips onderwater ook wel weer revisie's! Heerlijk he zo'n gevoelige chipset
Zoals aangegeven in het andere topic. Je kunt kijken naar volgende partnummer van Aplle MB786G/A. Deze is te bestellen voor nog geen 75 euro incl verzendkosten (dit zijn 2 modules van 2gb)Sn0wblind schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:01:
ik zat te kijken naar OCZ geheugen of Geil geheugen maar moet het speciaal 1066mhz ddr3 zijn of mag 1333mhz ook? Normaal gaf sneller geheugen op een lagere fsb nooit problemen maar met dit apparaat weet ik dat dus niet....maar vanwege parallels wil ik toch wel 2gb erbij hebben
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
maar er is geen non apple geheugen wat werkt?Superdaantje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:10:
[...]
Zoals aangegeven in het andere topic. Je kunt kijken naar volgende partnummer van Aplle MB786G/A. Deze is te bestellen voor nog geen 75 euro incl verzendkosten (dit zijn 2 modules van 2gb)
Vent, dat kost €180 hoor. Waar haal jij €75 vandaan?Superdaantje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:10:
[...]
Zoals aangegeven in het andere topic. Je kunt kijken naar volgende partnummer van Aplle MB786G/A. Deze is te bestellen voor nog geen 75 euro incl verzendkosten (dit zijn 2 modules van 2gb)

Tuurlijk wel. Alleen niet op die snelheden. Je zal gewoon voor PC8500 moeten gaan.Sn0wblind schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:22:
[...]
maar er is geen non apple geheugen wat werkt?
Ik heb zelf dit setje gekocht van Crucial. Tot op heden geen enkel probleem. En het koste maar €61 incl. verzendkosten
Ik heb gehoord dat ik hier een T6 en een Philips #00 schroevendraaier nodig heb, kan iemand bevestigen dat dit alles is? En zijn deze makkelijk te krijgen bij bijv. Praxis / Gamma / Formido ?
Verder heb ik ook een WD5000BEVT besteld, dat is al met al wel een leuke upgrade lijkt me zo
Wellicht kun je iemand aanspreken op een iets meer beleefdere manier in plaats van "Vent" . Volgende keer eens Googlen op het type nummer dat is aangegeven in de eerdere post. Voor dat je zo'n reactie plaatst.Moe_Szyslak schreef op maandag 29 juni 2009 @ 07:11:
[...]
Vent, dat kost €180 hoor. Waar haal jij €75 vandaan?Kijk zelf maar.
Edit: door mij bestelde geheugen.
KTA-MB1066K2/4G 4GB Kit € 69,00 (ex verzendkosten)
Omschrijving van Kingston 4GB Kit for Apple, oem partnr.: MB786G/A (Kit of 2x2GB)
Edit2: inmiddels het geheugen binnen en in de MBP geplaatst zonder problemen. Nu alleen nog oude geheugen op MP zetten
[ Voor 47% gewijzigd door Daan_ op 30-06-2009 13:16 ]
Verwijderd
Hopelijk gaan deze reepjes goed werken zoals hier te lezen valt.
MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4
Verwijderd
Dus als iemand nog 2x 1gb ddr3 geheugen zoekt
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 10:06 ]
Toen ik afgelopen maand een Mac mini met 1GB kocht bij dezelfde dealer, hebben ze dat daar voor me verwisseld met de 2GB uit de MacBook.
Na een weekje heb ik de gok gewaagd en die 2GB weer vervangen door de 4GB van CSX die ik nog had liggen, en dat geeft geen problemen in de mini. Daar ben ik wel blij mee, zo heb ik het dus toch niet voor niets gekocht.
[ Voor 42% gewijzigd door Moe_Szyslak op 04-07-2009 11:46 ]
Heb de uitleg van wat ik precies ervaar al op de mac forums gezet:
En:Last February I switched from windows to a brand new late 2008 aluminium macbook with a 2.4Ghz processor, 2GB memory and a 250GB hard disk. A week ago I upgraded my Macbook's memory from 2GB to 4GB with two 2GB ddr3 PC3 8500 modules from OCZ and I also replaced my hard disk with a 500GB model. Since then I'm experiencing what looks (to me) as freezes. This happens after I've put the macbook to sleep by closing the lid. When reopening the lid a couple of different scenario's can happen:
1: The system responds normally, the display illuminates immediately and I can resume using the macbook almost instantly, this is the way it was before the upgrade. No progress bars, dimmed screens, etc. I would just be able to almost instantly continue using the macbook.
2a: I'm hearing the cd-rom drive initialize, the harddisk spins up and the keyboard lighting turns on, also the sleep-light turns from blinking to off. Everything seems to be happening as should be except that the screen doesn't illuminate. The only way to get the macbook to respond is to press the on/off button for four seconds until it shuts down and then power it up again. After having powered the system up the display will turn gray, then show the desktop with a grayish hue over it and a progress bar. When the bar is full the desktop will show as it normally would look.
2b: The same as 2a except that the macbook would complete a full boot-cycle before showing the desktop, afterwards a window will tell me that Mac OS-X quit unexpectedly and ask me wether I want to send a report to Apple. In the report a kernel panic is mentioned.
2c: The same as 2a except that a hard reset using the on/off button is not necessary but the grey screen and loading bar will show some time after opening the lid.
Of course I'm suspecting the memory modules. I tried the following:
When using the Apple provided memory the problems disappear. (I also replaced my hard disk so this rules the hard disk out)
Using just one of the new memory modules results in the same type of behavior, except when the progress bar shows the process is completed quicker because of the lower amount of memory installed. The memory bank I install the single module to doesn't make a difference.
The memory is still my prime suspect of course, I've tested the memory using Rembler and this did not show any errors, also I used the mac hardware testing utility by pressing 'D' on boot and this program didn't show any errors either.
Below is the top part of the report that I'm about to send to apple after the last freeze:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Interval Since Last Panic Report: 54952 sec
Panics Since Last Report: 1
Anonymous UUID: 13A9EE9A-F6AC-4220-9392-837FE8484037
Mon Jun 29 21:48:22 2009
panic(cpu 1 caller 0x001AB0FE): Kernel trap at 0x003927b1, type 6=invalid opcode, registers:
CR0: 0x8001003b, CR2: 0x2a277000, CR3: 0x01888000, CR4: 0x00000660
EAX: 0x00000000, EBX: 0x00000000, ECX: 0x04b87794, EDX: 0x00000000
CR2: 0x2a277000, EBP: 0x2a38ff68, ESI: 0x00002000, EDI: 0x00000000
EFL: 0x00010246, EIP: 0x003927b1, CS: 0x00000008, DS: 0x2a380010
Error code: 0x00000000
Backtrace (CPU 1), Frame : Return Address (4 potential args on stack)
0x2a38fc98 : 0x12b4c6 (0x45ec20 0x2a38fccc 0x13355c 0x0)
0x2a38fce8 : 0x1ab0fe (0x468ecc 0x3927b1 0x6 0x4685f0)
0x2a38fdc8 : 0x1a1703 (0x2a38fde0 0x246 0x2a38ff68 0x3927b1)
0x2a38fdd8 : 0x3927b1 (0xe 0x5bd0048 0x2a380010 0x1d0010)
0x2a38ff68 : 0x392937 (0x0 0x2 0x436a8d4 0x136efd)
0x2a38ff88 : 0x38531d (0x0 0x2a38ffd4 0x1368b3 0x3851cc)
0x2a38ffc8 : 0x1a14ec (0x0 0x0 0x1a40b5 0x436a8b8)
Backtrace terminated-invalid frame pointer 0
BSD process name corresponding to current thread: SystemUIServer
Mac OS version:
9J61
Kernel version:
Darwin Kernel Version 9.7.0: Tue Mar 31 22:52:17 PDT 2009; root:xnu-1228.12.14~1/RELEASE_I386
System model name: MacBook5,1 (Mac-F42D89C8)
System uptime in nanoseconds: 391444500673
unloaded kexts:
com.apple.driver.InternalModemSupport 2.4.0 - last unloaded 96039826097
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I'm at my wits end as to what might be the problem, do you have any recommendations for further troubleshooting? Or is my memory definitely bad and should I return it to the shop?
En:n the meantime I've been reading this topic: http://discussions.apple....threadID=1757875&tstart=0
It looks like a lot of people posting in that topic experience the same type of difficulties I am... And it looks like the Nvidia chipset is just very picky when it comes to RAM.
Currently trying setting the maxmem to 3456MB in com.apple.boot.plist tip from that topic. This is not a permanent solution of course but it will at least give insight as to wether the problems lie with the RAM or something else.
I'll keep reporting here and would still very much like to hear other thoughts on mij difficulties with the RAM.
Inmiddels heb ik contact met OCZ Europe, heb echter al een paar dagen niets meer gehoord dus ik moet maar weer eens aan de bel trekken denk ikWell, the trick with setting the maxmem to about 3.5GB didn't work for me. I've tried putting a new and an old module in, resulting in 3GB of total memory but this proved to get freezes as well...
The strange thing is that rembler nor the apple hardware test can't find any issues. I think I will be consulting the local macbook shop about this problem before returning the memory to the webshop I bought it at.
Judging to the lack of reply's no one has an idea with regard to what the problem might be?
Gemberthee: water met een smaakje.
Link: http://store.apple.com/nl/memorymodel/ME_15_2_4_MBP_PREV
dat is voor de vorige macbook pro dus je hebt idd de ddr3 modules nodigrig0r schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:45:
Zit te zoeken naar uitbreiding voor mijn 15" Macbook Pro 2.4GHz unibody. Eerst op de Apple site gekeken, maar daar staat bij de 4GB kit dat dit om: "Apple Memory Module 4GB 667MHz DDR2 (PC2-5300) - 2x2GB SO-DIMMs" gaat, terwijl er in mijn MBP toch echt 2GB 1067Mhz DDR3 memory zit. Is dit een foutje van Apple of loop ik de noob uit te hangen ?
Je loopt de n00b uit te hangenrig0r schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:45:
Zit te zoeken naar uitbreiding voor mijn 15" Macbook Pro 2.4GHz unibody. Eerst op de Apple site gekeken, maar daar staat bij de 4GB kit dat dit om: "Apple Memory Module 4GB 667MHz DDR2 (PC2-5300) - 2x2GB SO-DIMMs" gaat, terwijl er in mijn MBP toch echt 2GB 1067Mhz DDR3 memory zit. Is dit een foutje van Apple of loop ik de noob uit te hangen ?
Je zit bij de oudere macbook pro lijn te kijken, dit is nog het type van voor de unibody.
je moet een van deze hebben: http://store.apple.com/nl/memoryfamily/ME_MBP
Vreemd dat de 2,4ghz er niet bij staat, maar verder zijn ze allemaal hetzelfde wat geheugen betreft.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Verwijderd
Heeft iemand hier advies over?
Tot nu toe werkt het goed, zometeen ff in sleep modus zetten. Overigens begreep ik bij A Mac dat de gebruikte modules van Apple niet van Kingston is. Ik heb helaas mijn oude geheugenmodule niet er bij gekregen (had ik om gevraagd vorig jaar), ben ik vergeten vandaag te vragen...
Absoluut! Lees mijn eerdere reacties in dit topic maar: Canaria in [Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2ronwiel schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:12:
Ik lees dat de nieuwe Macbook pro 13" nogal kieskeurig is met geheugen. Raden jullie het aan om dit af fabriek te doen voor €80?
M'n eerste setje KTA-MB1066K2/4G was brak, 2e set met exact zelfde serienummer/revisie werkt al maanden zonder problemen.SymenGT schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:03:
Ik heb ervaring met een 4GB setje van Kingston de KTA-MB1066K2/4G. Het bleek een slechte batch te zijn. en ik heb het setje verkocht. Hoe zit het nu met de nieuwe batch gebruikt iemand deze en is er tevreden mee. Ik wil voor Snow Leopard graag beginnen met een upgrade van ram en harde schijf. Dus kan iemand mij vertellen welk setje nu goed werkt met een Macbook pro unibody 2008.
EDIT: Ik heb hem al gevonden. Het is www.interngeheugen.com. Maar ik kan uit 3 merken kiezen. Kingston is toch een goede?
[ Voor 20% gewijzigd door FerdiV op 30-08-2009 13:04 ]
Verwijderd
Wellicht ook handig om de goed draaiende modellen even in de TS te vermelden.
Mee eens, ook ik wil dit graag weten.fabulaus schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 10:47:
Okay, ik heb een MB Pro 13" en wil graag upgraden naar 4Gb.. Ik kan in het doolhof van verschillende mem varianten en de gene die wel en niet goed draaien niet meer vinden welke ik nu het best kan gebruiken. Iemand die hier even een sluitend antwoord op kan geven plus linkje naar de pricewatch?
Wellicht ook handig om de goed draaiende modellen even in de TS te vermelden.
Ik weet dat je aan kingston normaal geen werk hebt, maar zag hier ook Ballistics voorbij komen?
I am the great Cornholio!
Die verkopen tenminste geheugen wat zeker weten werkt in je Mac
Is dit een overkill voor een oudere macbook die niet héél veel zware apps draait (boxee, iphoto en M$ Word zijn denk ik de zwaarste.. ;-) )?
Hoorde dat Snow Leopard de 4GB namelijk wel degelijk kan omzetten in een snelheidswinst, heeft iemand hier ervaring mee?
I am the great Cornholio!
Verwijderd
En dan komt er waarschijnlijk gewoon KTA in.
Een MacBook uit 2006 kan niet meer dan 2GB aan. (Of 3GB, als je net al een Core 2 Duo hebt.)CommanderKeen schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:58:
Ik zit zelf aan dit setje (KTA-MB667K2/4G) te denken voor een upgrade van mijn MacBook 13'' late 2006.
Is dit een overkill voor een oudere macbook die niet héél veel zware apps draait (boxee, iphoto en M$ Word zijn denk ik de zwaarste.. ;-) )?
Hoorde dat Snow Leopard de 4GB namelijk wel degelijk kan omzetten in een snelheidswinst, heeft iemand hier ervaring mee?
Dat moet ook gewoon werken. En ik heb OCZ in de MacBook van een vriendinnetje gepropt. Geen probleem. Overigens alleen doordat Corsair niet op voorraad was. Meestal koop ik Corsair of Kinston, allebei whatever het goedkoopst is. Dat KTA gebeuren is oplichterijVerwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 02:44:
Ik heb vorige week m'n setjes OCZ geheugen binnen gekregen, helaas ben ik er van uit gegaan dat dit gewoon zou moeten werken. Maar heb problemen met in en uit de sluimer stand. Zit nog binnen m'n 8 dagen dus ga morgen even langs postkantoor om ze retour te doen. Hopen dat Azerty niet moeilijk gaat doen.
En dan komt er waarschijnlijk gewoon KTA in.
[ Voor 41% gewijzigd door CyBeR op 30-09-2009 02:55 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Hmmz, misschien dat het dan aan het type ligt. Sinds dat ik dit geheugen heb geeft hij namelijk die problemen. Kom er net achter dat als ik hem zonder adapter heb draaien, dat hij dan na enkele minuten rare strepen door het scherm geeft en volledig vast slaat.
En m'n bluetooth doet het opeens niet meer.
Hoezo is KTA oplichterij?
Dat is een kenmerk van rot geheugen, dat heeft op zich weinig met incompatibiliteit te maken.Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 03:01:
@CyBeR:
Hmmz, misschien dat het dan aan het type ligt. Sinds dat ik dit geheugen heb geeft hij namelijk die problemen. Kom er net achter dat als ik hem zonder adapter heb draaien, dat hij dan na enkele minuten rare strepen door het scherm geeft en volledig vast slaat.
Grotere kans dat je perongeluk een draadje hebt losgemaakt ofzo, iig heeft 't er idd weinig mee te maken.En m'n bluetooth doet het opeens niet meer.Het verkeerde geheugen zou geen schade aan de rest van je Macbook aan kunnen brengen toch? Mja, anders oude geheugen er in en inleveren bij apple store
Nou ja dat is hetzelfde geheugen, qua chipjes, als de versie zonder 'Apple' aanduiding, maar dan twee keer zo duur. Macs gebruiken gewoon standaard DDR/DDR2/DDR3 geheugen. Denk maar niet dat Apple zelf moeilijk doet, die halen gewoon de goedkoopste stokjes bij Hynix of whatever vandaan.Hoezo is KTA oplichterij?
Verwijderd
Hmmz oke. Ga ze sowieso terug sturen, zal er wel bij zeggen dat ze waarschijnlijk rot zijn en ze ze dus niet aan andere moeten verkopen.CyBeR schreef op woensdag 30 september 2009 @ 03:08:
[...]
Dat is een kenmerk van rot geheugen, dat heeft op zich weinig met incompatibiliteit te maken.
Zal wel toeval zijn dan. Weinig kans dat ik een draadje losgemaakt heb bij het vervangen van het geheugen.[...]
Grotere kans dat je perongeluk een draadje hebt losgemaakt ofzo, iig heeft 't er idd weinig mee te maken.
Nja het is goedkoper dan het geheugen dat ik er nu in heb. Dacht laat ik OCZ nemen, goed merk maar wel wat duurder... Maar helaas werkt het dus niet lekker. Er zaten trouwens kaartjes van Samsung in standaard.[...]
Nou ja dat is hetzelfde geheugen, qua chipjes, als de versie zonder 'Apple' aanduiding, maar dan twee keer zo duur. Macs gebruiken gewoon standaard DDR/DDR2/DDR3 geheugen. Denk maar niet dat Apple zelf moeilijk doet, die halen gewoon de goedkoopste stokjes bij Hynix of whatever vandaan.
Zit te twijfelen of ik gewoon het geld terug laat storten en er een nieuw setje in laat zetten bij de Apple store, dan maar paar tientjes duurder. Ben dat gekloot beetje zat, dat was juist een van de redenen om over te stappen op Apple.
truste

Nu draait er 4g in (had 1g) en nergens last van.
Dit zit erin:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| BANK 0/DIMM0: Grootte: 2 GB Type: DDR2 SDRAM Snelheid: 667 MHz Status: OK Fabrikant: 0x7F98000000000000 Onderdeelnummer: 0x202020202020202020202020202020202020 Serienummer: 0xBDCCBA72 BANK 1/DIMM1: Grootte: 2 GB Type: DDR2 SDRAM Snelheid: 667 MHz Status: OK Fabrikant: 0x7F98000000000000 Onderdeelnummer: 0x202020202020202020202020202020202020 Serienummer: 0xBECC2872 |
Wat wel opmerkelijk is, is dat geekbench ongeveer (marge van 10 pnt.) dezelfde score geeft. (3271)
Opzich doet dat me niet zoveel, want ik merk het wel in de prestaties, maar je zou toch verwachten dat scores bij geekbench wat hoger uit zouden vallen.
De problemen doen zich ook voornamelijk voor bij de unibody's; de "oudere" witte macbookjes waren altijd al wat minder kritisch.dialmformark schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:36:
Ik heb zelf ook mijn geheugen vervangen 3 weken geleden, en geen enkele problemen mee gehad. Heb ook totaal niet naar een specifiek merk/batch gezocht, gewoon impulsief Norrod (in Groningen) binnen gelopen, verteld dat ik een witte macbook c2d heb, en vervolgens 75euro betaald voor 2x 2g.
Nu draait er 4g in (had 1g) en nergens last van.
Dat lijkt me ook onzin. Alle genoemde MacBooks gebruiken gewoon standaard intel of nvidia chipsets. Als macbooks kieskeurig zijn, zijn andere laptops die van dezelfde chipsets gebruiken dat ook. Aangezien ik daar niets over hoor lijkt 't me niet dat daar waarheid achter schuilt.quelake schreef op woensdag 30 september 2009 @ 11:02:
[...]
De problemen doen zich ook voornamelijk voor bij de unibody's; de "oudere" witte macbookjes waren altijd al wat minder kritisch.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat Apple-gebruikers wat mondiger zijn op het moment dat er iets mis gaat. En elke zoveel tijd is een geheugenreepje gewoon rot. Helaas wordt dan blijkbaar de conclusie getrokken dat 't aan de Mac ligt en niet aan 't geheugen.
Again: Apple zelf propt er gewoon in wat ze het goedkoopst kunnen krijgen. Vroeger was dat meestal Hynix (wat ook de chips OEM't voor veel andere bedrijven), tegenwoordig schijnbaar Samsung, etc. Ik koop altijd Corsair ValueRAM of het goedkoopste Kingston geheugen. Dat gaat altijd goed. Heb ook wel 's een rot reepje gehad natuurlijk, laten vervangen door een identiek reepje en 't probleem was weg.
Raar misschien, maar toch echt waar. Struin internet maar eens af, en dan vnl apple communities (onemorething, macrumors, appleinsider, dit topic, etc). Dan zul je zien dat er toch echt specifiek voor de unibodies meer problemen zijn te melden. Ik ben zelf ook al erg lang op zoek naar de beste mogelijk voor upgraden, maar door de vele verhalen over de unibodies ben ik tot op heden nog niet overtuigd dat ik gewoon maar third-party geheugen erin knal.CyBeR schreef op woensdag 30 september 2009 @ 13:33:
[...]
Dat lijkt me ook onzin. Alle genoemde MacBooks gebruiken gewoon standaard intel of nvidia chipsets. Als macbooks kieskeurig zijn, zijn andere laptops die van dezelfde chipsets gebruiken dat ook. Aangezien ik daar niets over hoor lijkt 't me niet dat daar waarheid achter schuilt.
Wat natuurlijk wel zo is, is dat Apple-gebruikers wat mondiger zijn op het moment dat er iets mis gaat. En elke zoveel tijd is een geheugenreepje gewoon rot. Helaas wordt dan blijkbaar de conclusie getrokken dat 't aan de Mac ligt en niet aan 't geheugen.
Again: Apple zelf propt er gewoon in wat ze het goedkoopst kunnen krijgen. Vroeger was dat meestal Hynix (wat ook de chips OEM't voor veel andere bedrijven), tegenwoordig schijnbaar Samsung, etc. Ik koop altijd Corsair ValueRAM of het goedkoopste Kingston geheugen. Dat gaat altijd goed. Heb ook wel 's een rot reepje gehad natuurlijk, laten vervangen door een identiek reepje en 't probleem was weg.
Check ook bijv hier, of hier, of hier....etc. Het lijkt dus niet helemaal uit de lucht gegrepen. De waarheid zal ergens in het midden liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door quelake op 30-09-2009 16:12 . Reden: linkjes toegevoegd! ]