Dat is zeker niet uniek, zo heb ik ook de GA-MA78G-DS3H besteld:
Ook een leuk bordje met 5x PCI-express. De twee x16 sloten kunnen in 8x/8x-configuratie draaien, ideaal als je 10 Gigabit Ethernet en een RAID-controller wilt draaien op je server, of een videokaart + controller voor je desktop.
ECS 740G bordje heb ik ook besteld, maar of die echt zuiniger is dan de 780G? Zie o.a. deze slide van AMD:

edit: ik zie dat hardware.info een aantal bordjes heeft getest waaronder de 780g, de 740g en de 8200. de Geforce 8200 wint vooral op stroomgebruik.
Maar geen van allen duiken onder de 60W, en veel info over de testmethode is er niet. Dus of het zo'n interessante test is? Ik wil nu eens zien wat er mogelijk is om zo dicht mogelijk bij nul watt idle te komen.
Mars Warrior schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:05:
Misschien eens belasting gaan heffen als incentive op zuip-borden zodat de mobo makers standaard voor een paar euro meer 99% rendement VRM's op hun mobo pleuren in een 2+2/3+1 combo om zowel zuinige als minder zuinige CPU's met een hoog rendement aan te kunnen sturen.
Moederbordmakers hebben juist erg onder vuur gelegen omdat hun Micro-ATX bordjes geen 125/140W TDP Phenom kan draaien, boeehoeee. Alsof je dat zou willen.
Maargoed nu zijn nieuwe bordjes dus vaak wel geschikt voor 125W TDP, wat mogelijk een hoger verbruik voor efficiente cpu's betekent. Dus het gaat wat dat betreft weer de verkeerde kant op. Het zou gewoon goed zijn als de fabrikant er een sticker TOT 65 WATT op de plek waar de cpu komt, en op de doos en hun website. Dat is toch veel beter?
Tja, het zal nog wel even duren voordat desktop onderdelen idle het volgende verbruik geven: mobo 5W, cpu idle 1W, 3.5"hdd idle 1W, RAM 2GB 1W, DVD speler 1W = totaal 9W idle met een 90% voeding wordt dat dan 10W idle

Ik zie een realistisch scenario ongeveer zo:
- Moederbord: 8W idle, incl. chipset en onboard DC-DC converter
- CPU: 2W idle
- Geheugen: 1W idle
- SSD: 0,5W idle (soms ook 0,15W ofzo)
- Optical: 0,5W idle (nu nog 2-3W voor een DVD-brander; dat moet lager kunnen als dat ding geen fl*kker doet)
Totaal: 14W idle, excl. 230VAC -> 12VDC conversie
Als het moederbord de taak van DC-DC converter op zich neemt en gewoon een +12V DC plug heeft, kan met gebruik van zuinige componenten een goedkoop, commerciëel haalbaar en zuinig systeem gebouwd worden: Mini-ITX met zuinige idle chipset, solid capacitors, improved ferrite coils, et alias maar wel een modern socket en normaal DDR2 geheugen. Alles zit onboard dus enige wat je nodig hebt is geheugen, cpu, hdd en optical. Voor gamers is er PCI-express beschikbaar, en met HybridPower of AMD's toekomstige equivalent zou dat qua idle maar een paar watt meer betekenen.
Zo kun je dus een goedkoop, snel, flexibel platform bouwen wat commerciëel gezien niet alleen boomknuffelarij is maar ook een kwestie van gezond verstand. We zien steeds verdere integratie, het zou mooi zijn als small form factor moederborden nu ook een efficiente +12V DC-DC converter op hun bordjes zetten. Dat zou pas echt uitmaken qua verbruik bij doorsnee systemen; geen Sweex 500W voedingen meer enzo.

De computer industrie loopt zoals gewoonlijk weer ergens achteraan met dit soort dingen of zou Enlightenment nu druk doende zijn om het omgekeerde te bewijzen

Haha ja een tijdje geen reactie van mij hier, heb nog even genoten van de paar mooie dagen.
Maar de meeste producten zijn nu besteld, morgen de laatste bestelronde en daarna nog één week voordat de eerste bordjes binnenkomen. Zelf ben ik érg benieuwd, vooral dit superschattige AMD Geode bordje is zoooo
Dit zie ik wel als model voor een ultiem toekomstig platform. Een superklein bordje met (hopelijk tegen die tijd) hoge performance maar een ultiem laag idle verbruik (b.v. een 64-core cpu die bij idle slechts 1-core van stroom voorziet, met een 22nm procede moet dat wel lukken). Voor opslag steek je simpelweg een flash kaartje erin en op de achterkant zou een SO-DIMM slot moeten zitten maar geen foto hiervan helaas.
Zoals je ziet heeft dit bordje ook een +12V DC input, waardoor de hele voeding overbodig wordt en dus ook in een extreem kleine behuizing past. Ook mooi zou zijn als de behuizing als enorme heatsink fungeert en het ontwerp zelf volledig 'solid state' is ofwel geen bewegende onderdelen bevat. Uiteraard speelt hitte bij dit bordje geen rol: er is geen enkele heatsink te zien dus dit zal wel de winnaar worden van mijn energie test, maar niet qua performance.