Delerium schreef op maandag 19 januari 2009 @ 11:05:
En waarom die focus dat een +2 absoluut een +2 moet zijn? Relativeren is ook goed mogelijk en de ene draad leent zich soms voor een makkelijker +2 dan een andere. Sowieso denken sommigen dat een +2 alleen voor rocketscientists moeten zijn maar dit is wel een systeem van en voor users. Iedereen stelt het prijs als er voor stervelijke mensen haalbare waarderingen zijn en iedere draad zou wel eens een meerwaarde reactie kunnen bevatten. Wat mij betreft worden reacties genormeerd, zodat er altijd wel +2 tussen zitten. Als op 718 reacties 0 +2's zitten is er IMO echt iets mis en modden teveel mensen te conservatief; een systeem dat zichzelf in stand houdt.
Dat er in een draadje weinig of geen +2's zitten wil niet zeggen dat ze er ook zijn. Daaraan ligt een redenatie aan ten grondslag dat reacties en hun niveau voorspelbaar zijn en algemeen generaliseerbaar zijn. Dat vind ik onjuist. Ook zie ik niet in waarom dit samenhangt met de haalbaarheid van de +2. Niet elke +2 hoeft inderdaad perfect te zijn en hier en daar kun je makkelijker een +2 geven dan op andere plaatsen. Dat is een gegeven. Echter, dat gegeven wil niet zeggen dat het automatisch overal op toepasbaar is. Je kunt er niet per definitie vanuit gaan dat deze "regel" niet nageleefd is als een draadje een bepaalde +2 threshold niet haalt.
Of moderaties een stuk beter zijn? Er wordt iig meer gereageerd en er wordt zeker meer gemodereerd. En toch mag die verdeling ook meer richting beloning van de +2's. Zeker deze draad lijkt er meer op dat er meer fatsoenlijke discussie dan ooit plaatsgevonden heeft ipv de standaard -1 trolldraden die vroegah meer de norm waren. En toch slagen users er in screenshots te maken zonder +2's.
Er is meer fatsoenlijke discussie, dat uit zich in minder -1's en meer +1's. Er kunnen ook meer +2's vallen, in zo'n geval. Dit hoeft echter niet per definitie zo te zijn. Je moet gewoon per reactie bekijken of ie een +2 verdiend. En niet op basis van het feit dat de discussie nu eenmaal redelijk loopt, dat er minder flames zijn, of andere randzaken die niets met de intrinsieke waarde van een reactie van doen hebben.
Onder de motorkap vinden zich wel degelijk nieuwe en inzichtvolle discussies af die niet lijken op een herhaling van schoten van pak 'm beet 2 jaar terug.
Klopt, maar niet per definitie. Er komen nog vaak genoeg flamedraadjes met honderden replies voor. Dus je kunt een draadje ook niet generaliseren advh X reacties moet minimaal Y +2's zijn.
Ook hier, een reactie staat op zichzelf en is pas een dubbelpost als er vlak voor hetzelfde staat. Is vorig jaar hetzelfde opgemerkt dan nog is de meerwaarde lokaal onveranderd dezelfde als dat deze op zichzelf staat. Een goed modder heeft geen geheugen.
Ik zeg ook niet dat het dubbelposts zijn, want anders gingen ze naar -1. Wel is het zo dat hier en daar dezelfde mening voorbijkomt, en dat voegt dan niets meer toe aan de discussie. Wil niet zeggen dat dit soort reacties niet op +1 kunnen. Vaak als een mening goed onderbouwd is, staat deze op zichzelf en is de inhoud bijna per definitie uniek. Als ik een bepaalde mening heb, en deze onderbouw, is het onwaarschijnlijk dat iemand met inhoudelijk dezelfde mening dat precies op dezelfde manier doet.
In ieder geval, wat ik probeer te zeggen, is dat dit soort onderwerpen veel mensen beweegt om hun mening te geven, en vaak niet altijd even goed onderbouwt. Gevolg is dat je veel 0-reacties krijgt omdat de zoveelste meent zijn mening te moeten spuien zonder echt een inhoudelijke toevoeging proberen te geven aan het artikel. Dat zie je in het aangehaalde draadje geregeld terugkomen en zorgt voor een hoop extra reacties.
Da's jouw mening. Ik denk en vermoed ook dat vanuit usability een normering wel degelijk meer general waardering krijgt ipv enkele oudgediende ProMod's. Ook hier de vraag waar vernieuwing meer noodzakelijk is
Ik zou dan wel eens een onderbouwing willen zien waarom je dit soort statistiek ruksichtlos kunt toepassen op een willekeurig artikel. Dat is niet gekoppeld aan mening, maar aan externe validiteit. En die is simpelweg niet echt hoog.
Je kunt ook niet zeggen dat er na X 0-reacties weer een +1 reactie zou moeten volgen, volgens de statistiek. In het ene draadje kan een hoogwaardige discussie zich ontwikkelen waardoor de +1's zich opstapelen, en in het andere draadje kan een flamewar ontstaan waardoor de -1's zich opstapelen. Een wereld van verschil tussen twee draadjes. Je kunt uit de verscheidenheid aan artikels een aantal statistische gegevens plukken, maar dat mag je niet zo 1-op1 terugkoppelen naar een willekeurig artikel.
Je gaat andersom toch ook niet zeggen dat er statistisch gezien teveel +2's in een artikel zitten en er dus gemismod is in dat artikel? We gaan toch niet een soort meetlat naast de artikels leggen en elk artikel een bepaalde verdeling qua scores opleggen en hier naartoe werken? Dat bespeur ik een beetje uit de argumentatie hier. Ik vind dit leuke gegevens, maar dit toepassen op een willekeurig artikel is gewoon onzinnig.
Exact, en omdat er in deze draad voldoende staat dat wel hoogwaardig is zou je +2's verwachten. En de enkele users die er wel wat van willen maken verdienen die waardering dan ook zodat ze morgen ook diezelfde poging proberen. Dan is een goedbedoelde omhoog een stuk efficienter voor de site dan wat dan ook. Zeker ProMods hebben de luxe makkelijker een +2 te geven omdat a) het veel effect heeft en b) ze onafhankelijk van de modbot opereren.
Nou, ik wil best +2's geven voor goede reacties. Ik ga echter geen randzaken zoals de geestesgesteldheid van de user meenemen in mijn beoordeling van een artikel. Het is goed om users te belonen voor een goede reply en de bijbehorende positieve score te hanteren. Maar ik ga echt geen users die er wat van proberen te maken, maar in mijn ogen niet voldoende positief scoren qua inhoud om er een +2 van te maken, *alsnog* een +2 te geven. Dat valt in mijn ogen gewoon onder mismodden. Het mag wmb gewoon inhoudelijk blijven.
Ik ga geen user die uit alle macht probeert een goede discussie neer te zetten, maar faalt om afdoende argumenten aan te geven een +2 te geven. Een moderatie is wat mij betreft geen bemoedigend "schouderklopje". Alleen als zo'n persoon dat ook daadwerkelijk verdiend. En nogmaals, dan hoeft zo'n +2 écht niet perfect te zijn. Ik doe ook mijn best om +2's te ontdekken en deze toe te kennen, omdat deze score best wat vaker gebruikt zou mogen worden.
Echter een +2 hanteren op basis van statistische gegevens met een slechte externe validiteit, en dus bruikbaarheid, op een individueel artikel, of als middel om users een steuntje in de rug te geven, gaat mij te ver. Ik kijk naar de inhoud van een reactie, de bijbehorende context en extraheer daaruit een waarde welke mij de score doet toekennen. En daar horen randzaken zoals statistische gegevens en schouderklopjes niet bij.
Als ik dan lees dat er in een artikel te weinig +2's zitten, dan wil ik voorbeelden zien. De eerder aangehaalde user is daar een voorbeeld van, maar met statistische gegevens kan ik niks, en op basis daarvan ga ik niet modereren of mijn insteek bij het modereren aanpassen.