Ieee moet IEEE zijn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:39
in nieuws: Nieuwe specificatie voor 3,2Gbps-firewire krijgt groen licht

klein cosmetisch foutje, ik weet het, maar het is nu eenmaal zo geschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tweakers gebruikt opzettelijk geen drukletters meer.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:37

RayNbow

Kirika <3

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankoole
  • Laatst online: 09-09 19:39
ze gebruiken het niet meer als het eigen-namen zijn, maar IEEE spreek je nog steeds uit als afkorting, dus iedere letter apart, en volgens wat ik heb gelezen van de redactie, hoort ie dan juist weer wel als IEEE geschreven te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

arjankoole schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:26:
ze gebruiken het niet meer als het eigen-namen zijn, maar IEEE spreek je nog steeds uit als afkorting, dus iedere letter apart, en volgens wat ik heb gelezen van de redactie, hoort ie dan juist weer wel als IEEE geschreven te worden :)
Juist. Bovendien vind ik het in het algemeen gewoon sullig staan om afkortingen in kleine letters te schrijven. Maar ja, het zal weer zo'n nieuwe hippe taaltrend zijn die over 10 jaar weer in een boekje wordt afgeschaft.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

t.net hoofdletterbeleid: ieder woord van 4 letters of langer wat door de fabrikant met een of meer hoofdletters wordt geschreven krijgt 1 hoofdletter.
uitgezonderingen nagelaten: iTunes/iPhone en anderen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Exirion schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:37:
[...]

Juist. Bovendien vind ik het in het algemeen gewoon sullig staan om afkortingen in kleine letters te schrijven. Maar ja, het zal weer zo'n nieuwe hippe taaltrend zijn die over 10 jaar weer in een boekje wordt afgeschaft.
Nee, het is iets dat de redactie zelf heeft verzonnen en waar ik al langer tegen ageer. Het ziet er niet uit, niemand neemt het over en de helft van de tijd heb je twee seconden langer nodig om te bedenken waar het over gaat. Maar goed, mijn mening is bekend bij de redactie, ik zal ze verder niet pesten. :+

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik wil me wel even aansluiten bij -NMe-. Ook ik klaag niet ofzo, maar ik vind het (ook) geen porem. Ik vind het storender dan de bovenkastletters die schreeuwerig zouden zijn. Zolang er geen complete zinnen in bovenkast worden geschreven en alleen de nodige afkortingen is er IMHO niets aan de hand.

Ieee en Riaa vind ik daar een goed voorbeeld van; het ziet er gewoon stom uit en telkens als ik langs dat soort 'woorden' lees moeten mijn hersenen op de rem om nogmaals te lezen wat daar nou weer staat om vervolgens de zin te hervatten i.t.t. het 'instant begrip' in mijn grijze massa als er IEEE en RIAA staat.

Wellicht mezelf tegensprekend vind ik cpu en ddr minder erg in onderkast (i.p.v. CPU en DDR) dan voorgaande afkortingen.

[ Voor 94% gewijzigd door RobIII op 02-08-2008 00:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Welk self-proclaimed taalwonder heeft dit dan in godsnaam verzonnen? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Exirion schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:46:
Welk self-proclaimed taalwonder heeft dit dan in godsnaam verzonnen? :?
Ik neem aan (en mag toch hopen) dat dat in goed overleg is besproken in het redactieforum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

-NMe- schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:40:
[...]
Nee, het is iets dat de redactie zelf heeft verzonnen en waar ik al langer tegen ageer. Het ziet er niet uit, niemand neemt het over en de helft van de tijd heb je twee seconden langer nodig om te bedenken waar het over gaat. Maar goed, mijn mening is bekend bij de redactie, ik zal ze verder niet pesten. :+
offtopic:
je bent niet voor niets een admin/devver :+

verder zijn er al moeilijk veel posts in het GR gedeelte gepost mbt het t.net hoofdletterbeleid.
Het is inderdaad dan eigennamen die compleet met hoofdlettersgeschreven worden schreeuwerig overkomen, maar dan heb je in dat geval alleen NVIDIA te pakken die ik zo snel even kan bedenken.

Verder is het ook zo dat in meukposts ik me ontzettend stoor aan het ge-misbruik van het t.net hoofdletterbeleid. Dit omdat het programma FileZilla nou eenmaal zo heet. WinSCP idem dito en zo kan ik nog wel even door blijven gaan, maar zolang de kwaliteit van de artikelen er niet onder leidt vind ik het wel best.

Ook zou bij 'bekend veronderstelde' afgekorte eigennamen met kleine letters af en toe wel eens een [abbr] of [acronym] tag geplaatst mogen worden. Niet iedereen is een biljoen jaar tweaker en kan net beginnen met het nieuw te volgen op tweakers en om nou elke moeilijke afkorting door google te trekken is ook zo omslachtig, en als hij dan ook nog eens met kleine letters geschreven is valt hij niet eens op! Zo zijn cpu, ddr, gpu igp allemaal met kleine letters op de FP terwijl deze in woordenboeken, wikipedia internet etc allemaal met hoofdletters geschreven worden.

zo, mijn statement ook weer duidelijk gemaakt, ik kan slapen :z

@ Exirion: de Tweakers Redactie, onder andere Wilbert de Vries, en René Wichers (op GoT Rataplan) en kornuiten :+
Don't blaim them, it's just their job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik geloof dat de hoofdletterregeling nog van vóór Wilbert's tijd is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Aaarrrggghhhh.... kan me nog herinneren dat op Webwereld steevast Ipod gebruikt werd i.p.v. iPod. Ik kan me hier echt behoorlijk aan storen. Namen als iPod, nForce zijn merknamen, gebruik ze gewoon zoals de fabrikant het bedoeld heeft. En ook afkortingen zoals IEEE horen wat mij betreft gewoon met hoofdletters geschreven te worden, dat doet de IEEE zelf ook. Al jaren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Hoe dan ook, laat ze nou maar gewoon weer de standaard schrijfwijze gebruiken. Ten eerste is dit gruwelijk irritant, is Tweakers de enige die het zo doet, en hebben ze een voorbeeldfunctie voor massa's pubers die toch al zo beroerd Nederlands schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Tomtom of TomTom?
MySQL, PostgreSQL, InnoDB
[alg] Visie op hoofdletters bij afkortingen
meerdere topics van mensen die beklag doen over het hoofdletterbeleid (eigenlijk is kleineletterbeleid toepasselijker)

en hier het topic hoe en waarom: Afkortingen niet meer in hoofdletters?
Hahn schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 17:13:
Achter de schermen is (sinds gisteren eigenlijk) besloten om inderdaad zoveel mogelijk afkortingen in lowercase te schrijven, tenzij het om namen zoals AMD gaat.
En dat was dus op 11 november 2006!! (-NMe- help even of dit voor of na Wilbert was? ;))

Ik ben het in dit geval met crisp eens:
crisp schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 16:12:
AMD spreek je uit als afkorting, net als IBM. In die zin kan je het niet niet echt als eigennaam beschouwen. Je zegt echter niet er-ie-aa-aa of es-pee-ee-cee
Al heeft P_de_B in "[alg] Visie op hoofdletters bij afkortingen" hier een goed punt.

Misschien een lowercap zoals eerder ooit al eens is geopperd (kon de post zo snel niet vinden)
Dan heeft toch iedere afkorting/eigennaam z'n hoofdletters, maar zijn ze op dezelfde grootte als die van de kleine letters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Exirion schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 01:00:
Hoe dan ook, laat ze nou maar gewoon weer de standaard schrijfwijze gebruiken. Ten eerste is dit gruwelijk irritant, is Tweakers de enige die het zo doet, en hebben ze een voorbeeldfunctie voor massa's pubers die toch al zo beroerd Nederlands schrijven.
Helemaal mee eens. Als de redactie woorden al niet op de juiste manier schrijft, waarom het dan wel van de Breezah Geenstijl generatie? ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 01:26:
En dat was dus op 11 november 2006!! (-NMe- help even of dit voor of na Wilbert was? ;))
Dat kun je ook zelf concluderen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

gambieter schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 01:37:
[...]

Helemaal mee eens. Als de redactie woorden al niet op de juiste manier schrijft, waarom het dan wel van de Breezah Geenstijl generatie? ;)
Omdat het een ongelofelijk grijze zone is. Persoonlijk vind ik dat IEEE in hoofdletters moet. Ipod of Geforce vind ik dan weer dat het met kleine letters geschreven moet worden, anders lijkt het effectief wel op BrEeZaH taal :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Boeboe schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 02:02:
Persoonlijk vind ik dat IEEE in hoofdletters moet. Ipod of Geforce vind ik dan weer dat het met kleine letters geschreven moet worden, anders lijkt het effectief wel op BrEeZaH taal :)
Da's onzin. Gewoon schrijven zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Een voorbeeld dat iemand al noemde is nVidia, of idd iPod. Je gaat toch ook niet het ronde logo van een fabrikant vierkant maken omdat jij vindt dat een logo vierkant hoort te zijn? Dat geldt net zo goed bij de schrijfwijze voor merknamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, als mensen na 2 jaar er nog altijd over klagen dan fix je het toch gewoon?

Echt zwaar belachelijk dit.

En ik spreek RIAA wel altijd uit als R Ie Aa Aa (en volgens mij doen ze dat in de VS ook allemaal) dus zou je het gewoon als RIAA.

Dat bepaalde afkortingen als DDR en CPU klein geschreven worden ala, maar ik schrijf ze toch liever gewoon met hoofdletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er zou anders misschien ook wel eens een 'steekproef' op aan aantal (tech)posts in het forum en op de frontpage kunnen worden gehouden om te zien wat onze gebruikers zelf eigenlijk doen (en dus schijnbaar prefereren). Criterium moet dan wel zijn dat de rest van de post ook netjes hoofd/kleine letters en interpuctie e.d. gebruikt en dus niet van die eppo's die toch alles al in onderkast schrijven.

Wat je met die gegevens doet is dan nog een tweede (en of je er überhaupt iets mee wil doen, maar ik denk dat het ook te maken heeft met 'voeling' voor je publiek).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je zou nog wel kunnen spreken over de RIAA met een IEEE. (of een slagje groter)

[ Voor 13% gewijzigd door TheZeroorez op 02-08-2008 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04
Exirion schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 02:06:
Da's onzin. Gewoon schrijven zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Een voorbeeld dat iemand al noemde is nVidia, of idd iPod.
Behalve dat nVidia al jaren geleden veranderd is naar NVIDIA (kijk maar eens op de site of hun press-releases). En de consoles van Sony zijn PLAYSTATION®3 en PLAYSTATION®2.

Ik ben het trouwens wel mee eens dat sommige afkortingen als IEEE makkelijker te lezen als in de originele vorm. Maar gezien de trend om bedrijfs- en productnamen zo schreeuwerig mogelijk te maken, lijkt me het klakkeloos overnemen 'zoals de fabrikant het bedoeld' ook niet altijd even prettig lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
sewer schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 07:36:
[...]

Behalve dat nVidia al jaren geleden veranderd is naar NVIDIA (kijk maar eens op de site of hun press-releases). En de consoles van Sony zijn PLAYSTATION®3 en PLAYSTATION®2.

Ik ben het trouwens wel mee eens dat sommige afkortingen als IEEE makkelijker te lezen als in de originele vorm. Maar gezien de trend om bedrijfs- en productnamen zo schreeuwerig mogelijk te maken, lijkt me het klakkeloos overnemen 'zoals de fabrikant het bedoeld' ook niet altijd even prettig lezen.
Gelukkig wordt er meestal dus gesproken over de PS3, PS2, PSP etc.
Namen van merken, kijk maar naar Sony, wat mij betreft allemaal gewoon als normaal woord behandelen. Dus geen nVidia, maar gewoon Nvidia. Net zo als als Samsung, Western Digital, Philips enz...
Ben echt geen taalpurist, maar ik vind afkortingen als Ieee er niet uit zien, het wekt overigens nog verwarring ook. Is het nou een l (kleine L) of een I (hoofdletter i).
Dus wat mij betreft, gewoon IEEE.
Anders moet je in mijn ogen ook de regel afschaffen dat iedereen in zijn goeiste nederlands dient te schrijven hier...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Nog een keertje de regel die gehanteerd wordt: Merknamen die 1 hoodletter op een andere plaats hebben als het begin nemen we over: iPhone (dit is het zgn. donorprincipe) bevalve als dit aan het begin van een zin staat (maar dat moet eigenlijk voorkomen worden). Langere namen waarvan de fabrikant wenst dat ze op vreemde plaatsen hoofdletters moeten hebben (of allemaal: NVIDIA) krijgen een beginhoofdletter

Afkortingen tot drie letters schrijven we voluit (IBM, KPN), bij meer dan drie letters krijgt alleen het eerste karakter een hoofdletter. Overduidelijk bekende afkortingen (tv, laser) krijgen geen hoofdletters.

^^ Even om de gehanteerde regel duidelijk te maken, de discussie ga ik hier verder niet aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door P_de_B op 02-08-2008 08:08 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 01:26:
Misschien een lowercap zoals eerder ooit al eens is geopperd (kon de post zo snel niet vinden)
Dan heeft toch iedere afkorting/eigennaam z'n hoofdletters, maar zijn ze op dezelfde grootte als die van de kleine letters.
TheZeroorez schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 06:23:
Je zou nog wel kunnen spreken over de RIAA met een IEEE. (of een slagje groter)
Is dit voor een devver mogelijk (dus zonder [small]-tags), want dit is volgens mij de beste oplossing, toch alle hoofdletters, maar minder schreeuwerig aanwezig dan full caps op een normale lettergrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
P_de_B schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 08:06:
Nog een keertje de regel die gehanteerd wordt: Merknamen die 1 hoodletter op een andere plaats hebben als het begin nemen we over: iPhone (dit is het zgn. donorprincipe) bevalve als dit aan het begin van een zin staat (maar dat moet eigenlijk voorkomen worden). Langere namen waarvan de fabrikant wenst dat ze op vreemde plaatsen hoofdletters moeten hebben (of allemaal: NVIDIA) krijgen een beginhoofdletter
Dit is een zeer merkwaardige regel: "we schrijven het zoals de fabrikant bedoeld heeft, tenzij het een naam met veel hoofdletters is".
Afkortingen tot drie letters schrijven we voluit (IBM, KPN), bij meer dan drie letters krijgt alleen het eerste karakter een hoofdletter.
Euh, wacht even... IBM en KPN (maar ook IEEE, RIAA, BSA, ...) waren van oorsprong dan misschien wel afkortingen, maar het zijn toch echt merknamen geworden met een bijbehorende schrijfwijze en moeten dus gewoon geschreven worden zoals door de naamgever bedoeld is.
Overduidelijk bekende afkortingen (tv, laser) krijgen geen hoofdletters.
Dat is ook volgens de regels, omdat het ondertussen ingeburgerde woorden zijn. Overigens is het Groene Boekje hier ook niet geheel consistent in: "ADSL" is blijkbaar nog geen ingeburgerd begrip, "pin" en "tv" weer wel.
^^ Even om de gehanteerde regel duidelijk te maken, de discussie ga ik hier verder niet aan :)
Is er een redacteur die de discussie wel aan wil gaan dan?

Ik wil tenslotte de officiële regels aanhalen:

Namen van instellingen, merken, titels:
regel 16.P
(...)
(2) Voor een krant, een tijdschrift, een handelszaak of een organisatie gebruiken we de schrijfwijze die de auteur of oprichter heeft gekozen.
(...)
(2) namen
De Standaard
de Volkskrant
Onze Taal
Café De Posthoorn
dEUS
En dus ook eBay, iPod, NVIDIA etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Let wel even op waar je link heen gaat:
Woordenlijst.org slash Leidraad
Het is een leidraad en geen verplichte regel.

En als we het nu over woorden hebben met alleen maar hoofdletters, wat dan van TomTom
De fabrikant schrijft het met twee keer een hoofdletter T, maar krijgt hier op tweakers maar 1 omdat het volgens het t.net hoofdletterbeleid zo moet.

Hier zou ik dan (zoals al vaker geopperd) dan liever óf twee hoofdletters zien, of de tweede hoofdletter t een small cap, wordende: TomTom
Dit is niet eens erg lelijk, toch twee hoofdletters maar dan klein, niet echt storend, en toch volgens de schrijfwijze van de fabrikant.

Om even een paar afkortingen/merknamen dan als voorbeeld te geven:
HyperX van Kingston
DataTraveler van Kingston
en eXtreme van de Thermalright Ultra-120 eXtreme, daar moet de X volgens de site met een hoofdletter.
LaCie het merk
In een langere zin staat NVIDIA op small met allemaal hoofdletters niet eens verkeerd en strookt het toch met de fabrikantnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Dat vind ik eigenlijk wel een mooie oplossing, het leest prettig, komt niet schreeuwerig over en IEEE e.d. behouden hun herkenbaarheid. En je zou het zelfs automatisch kunnen filteren, zodat de nieuwsposters het niet handmatig hoeven te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Stamgastje schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 10:49:
Is er een redacteur die de discussie wel aan wil gaan dan?
Ik ben het helemaal eens met de TS, dus dat wordt een discussie van niks :+. Als het goed is worden de Tweakers.net spellingsregels binnenkort wat getweakt, en zullen er ook weer wat meer hoofdletters terugkomen in onze teksten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hielko schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:35:
Ik ben het helemaal eens met de TS, dus dat wordt een discussie van niks :+. Als het goed is worden de Tweakers.net spellingsregels binnenkort wat getweakt, en zullen er ook weer wat meer hoofdletters terugkomen in onze teksten :).
:*)
Maar moeten daar talloze topics voor geopend worden (en gesloten, omdat redacteuren de discussie niet aan willen gaan)?

Als er net als met de nieuwe layout een topic was gekomen waarin het uitgebreid besproken kon worden en goed onderbouwd uitgelegd werden waarom die hoofdletters er niet meer stonden, had het niet bijna 2 jaar geduurd! Ik vind het excuus dat het 'schreeuwerig overkomt' maar een half excuus, dan kan je zoals de meermaals hierboven genoemde [small] om de teveel zijnde hoofdletters zetten en heb je 'small caps'. (sorry voor de '½ flame' maar het is wel waar).

Overigens hoop ik dat de titels van meukposts met terugwerkende kracht dan weer van hoofdletters voorzien kunnen worden, omdat Winscp gewoonweg niet staat en klopt. WinSCP zou in mijn opinie nog kunnen, maar volgens de maken van het progsel is het gewoon WinSCP. In de tekst met small caps en in de titel gewoon zoals de maker het programma genoemd heeft is een compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 12:43:
Overigens hoop ik dat de titels van meukposts met terugwerkende kracht dan weer van hoofdletters voorzien kunnen worden, omdat Winscp gewoonweg niet staat en klopt. WinSCP zou in mijn opinie nog kunnen, maar volgens de maken van het progsel is het gewoon WinSCP. In de tekst met small caps en in de titel gewoon zoals de maker het programma genoemd heeft is een compromis.
Smallcaps midden in een woord zien IMO ook niet uit, en met terugwerkende kracht bijna twee jaar aan meukposts (om nog maar niet te spreken over nieuws, (p)reviews, .plans, enz.) gaan aanpassen zou nogal wat tijd gaan kosten die zichzelf niet terugbetaalt. ;)

* NMe is in elk geval blij dat de regels weer onder de loep gaan. Dat je je niet altijd wil conformeren aan spellingsregels (Fran-krijk :+) snap ik nog wel, maar dat je daar spontaan eigen grammatica voor gaat verzinnen gaat mij wat ver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 11:17:

Hier zou ik dan (zoals al vaker geopperd) dan liever óf twee hoofdletters zien, of de tweede hoofdletter t een small cap, wordende: TomTom
Dit is niet eens erg lelijk, toch twee hoofdletters maar dan klein, niet echt storend, en toch volgens de schrijfwijze van de fabrikant.
Bij mij begint dat dan gelijk te kriebelen... dat is weer zo'n tussenoplossing die het onnodig ingewikkeld gaat maken.
Doe dan óf TomTom, óf Tomtom.
Om het KISS te houden. (en passant: trek die drie-letter grens maar op naar vier. Gezeur over RIAA, ADSL, IEEE, DDR2/3 enzo heb je dan ook ineens opgelost)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nee, dat helpt als je over XHTML praat. :P Niet-ingeburgerde afkortingen moeten volgens het groene boekje met hoofdletters geschreven worden. En wat ingeburgerd is is niet arbitrair; dat verzint het taalgenootschap zelf wel. :+

[ Voor 68% gewijzigd door NMe op 02-08-2008 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik doel ook meer op de door T.net (hey, hoofdletter!) gebruikte huisregel:
Afkortingen tot drie letters schrijven we voluit (IBM, KPN), bij meer dan drie letters krijgt alleen het eerste karakter een hoofdletter. Overduidelijk bekende afkortingen (tv, laser) krijgen geen hoofdletters.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Stamgastje schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 10:49:
[...]

Dit is een zeer merkwaardige regel: "we schrijven het zoals de fabrikant bedoeld heeft, tenzij het een naam met veel hoofdletters is".
Ieee in plaats van IEEE vind ik ook niet erg fraai (hoewel smallcaps best eens te overwegen zou zijn *), maar volledig meegaan met de grillen van een fabrikant vind ik het andere uiterste. 1 extrahoofdletter heb ik persoonlijk geen moeite mee, maar ASUSTeK vind ik een brug te ver. Heel fijn dat een fabrikant bepaalde iedeen heeft, maar daarin hoeven we dus wmb niet altijd mee te gaan.

*) alleen voor zaken als IEEE dan, uiteraard niet voor TomTom

[ Voor 5% gewijzigd door P_de_B op 02-08-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

alt-92 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:00:
trek die drie-letter grens maar op naar vier. Gezeur over RIAA, ADSL, IEEE, DDR2/3 enzo heb je dan ook ineens opgelost
Dat zijn alleen maar de afkortingen, wat van NVIDIA, dit is een merknaam? en ATi of ATI of Ati (is dan wel 3 letters, maar hoe zou hij moeten)?

en T.net is:
1. 4 letters (maar 5 tekens)
2. er staat een punt in
3. het is een eigennaam en valt niet onder de categorie afkortingen (Tweakers afgekort tot T telt niet ivm de punt er na)
4. is correct geschreven
5. volgens de FAQ op de FP mag sinds kort T.nl ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

alt-92 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:12:
Ik doel ook meer op de door T.net (hey, hoofdletter!) gebruikte huisregel:
[...]
I know, en ik zeg dus dat dat een non-oplossing is. :+ Je verplaatst het probleem ermee. Hielko geeft aan dat de regels op de schop gaan, en ik geef preventief aan dat het opschuiven van 3 naar 4 letters niet (genoeg) helpt. :+
I know, en ik zeg dus dat dat een non-oplossing is. :+ Je verplaatst het probleem ermee. Hielko geeft aan dat de regels op de schop gaan, en ik geef preventief aan dat het opschuiven van 3 naar 4 letters niet (genoeg) helpt. :+
Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:17:
[...]

Dat zijn alleen maar de afkortingen, wat van NVIDIA, dit is een merknaam? en ATi of ATI of Ati (is dan wel 3 letters, maar hoe zou hij moeten)?
Wat ik zou willen zien: neem gewoon de spelwijze van de fabrikant weer over. Dat heeft altijd goed gewerkt en was duidelijk genoeg. Lekker boeiend als een fabrikant zijn product BrEeZaH-GrAkA noemt, het ding heet nou eenmaal gewoon zo.

[ Voor 67% gewijzigd door NMe op 02-08-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

-NMe- schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:18:
Wat ik zou willen zien: neem gewoon de spelwijze van de fabrikant weer over. Dat heeft altijd goed gewerkt en was duidelijk genoeg. Lekker boeiend als een fabrikant zijn product BrEeZaH-GrAkA noemt, het ding heet nou eenmaal gewoon zo.
Als het 24x in een tekst genoemd wordt gaat het bijna pijn doen aan je ogen (ook omdat het gewoon een k*tnaam is ;)) maar met small caps 24x in een tekst op de titel na ga ik niet erg vinden.

BrEeZaH-GrAkA is in dit geval dan een dom voorbeeld van smal caps omdat de E en de e naast elkaar staan. Maar welke fabrikant geeft z'n artikel nou een Geenstijl GeenStijl-naam? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:25:
[...]

Als het 24x in een tekst genoemd wordt gaat het bijna pijn doen aan je ogen (ook omdat het gewoon een k*tnaam is ;)) maar met small caps 24x in een tekst op de titel na ga ik niet erg vinden.
Onderdeel van het schrijven van goeie stukjes is dat je niet 24x dezelfde eigennaam gebruikt in een artikel maar af en toe terugverwijst met contructies als "deze grafische kaart". :P
BrEeZaH-GrAkA is in dit geval dan een dom voorbeeld van smal caps omdat de E en de e naast elkaar staan. Maar welke fabrikant geeft z'n artikel nou een Geenstijl GeenStijl-naam? :+
TomTom ziet ook niet uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

-NMe- schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 13:31:
Onderdeel van het schrijven van goeie stukjes is dat je niet 24x dezelfde eigennaam gebruikt in een artikel maar af en toe terugverwijst met contructies als "deze grafische kaart". :P
Eens, maar het zal niet zo zijn dat je het bij 1x noemen in een compleet artikel kan laten, laat staan een review van die kaart.
TomTom ziet ook niet uit. :+
Die is minder storend dan BrEeZaH-GrAkA al zou TomTom correcter zijn (al hebben ze beide twee hoofdletters al is de ene gekopieerd op 60%)

Om handmatig BrEeZaH-GrAkA te small cappen ben je met codes plakken wel even bezig:
code:
1
Br[small]E[/]e[small]Z[/]a[small]H[/]-[small]G[/]r[small]A[/]k[small]A[/]

[ Voor 11% gewijzigd door Wiethoofd op 02-08-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Tweakers.net luistert meer dan andere sites naar de community en zal dit ook blijven doen. De schrijfwijze van bepaalde woorden zal echter altijd een struikelblok blijven. Op sommige punten hakken wij gewoon de knoop door. Aangenomen mag worden dat we daar goed over nagedacht hebben en redenen voor hebben, wetende dat sommige bezoekers er niet blij mee zullen zijn. Ook in het geval van het hoofdletterbeleid, dat na mijn aanstelling in samenspraak met de eindredactie is uitgewerkt en aangescherpt, hebben wij zo'n knoop doorgehakt. Hoewel we ons best doen onze keuzes te 'verdedigen' is het jammer te moeten constateren dat een relatief kleine groep mensen het onderwerp actueel houdt. Hoewel dit uiteraard prima is, doet dat niets af aan het feit dat we hier gewoon een keuze gemaakt hebben die we niet vanwege wat kritieken blindelings terzijde zullen schuiven.

Ik zeg dit niet omdat we de kritiek niet willen horen, maar omdat we hier gewoon een keuze hebben gemaakt op basis van wat bijvoorbeeld voor een eindredacteur nog behapbaar is. We produceren nog afgezien van alle reviews meer dan twintig nieuwsberichten per dag. Het is voor een eindredacteur dan ondoenlijk om alle afwijkingen te onthouden, waarvoor we dus voor een heldere - volgens sommigen starre - regel hebben gekozen.

Tweakers.net zou Tweakers.net echter niet zijn als we ons de kritiek niet zouden aantrekken. De vernieuwde schrijfwijze is op 1 januari van kracht geworden. We zullen de komende maanden de belangrijkste kritieken analyseren en daar waar mogelijk en in onze ogen nog wenselijk bepaalde wijzigingen doorvoeren. Gezien de tijd en energie die het heeft gekost om de huidige versie van onze zogenoemde Schrijfwijzer te bedenken, aanpassen en opstellen, zullen en kunnen we hierbij echter niet over één nacht ijs gaan (vandaar dus ook dat ik het nu al heb over 'de komende maanden').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Wilbert de Vries schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:06:
Ik zeg dit niet omdat we de kritiek niet willen horen, maar omdat we hier gewoon een keuze hebben gemaakt op basis van wat bijvoorbeeld voor een eindredacteur nog behapbaar is. We produceren nog afgezien van alle reviews meer dan twintig nieuwsberichten per dag. Het is voor een eindredacteur dan ondoenlijk om alle afwijkingen te onthouden, waarvoor we dus voor een heldere - volgens sommigen starre - regel hebben gekozen.
Daar wil ik even een kanttekening bij maken: de nieuwsberichten komen meestal van andere sites, als de redacteur het hoofdlettergebruik van het originale bericht aanhoudt, dan zou het geen problemen moeten opleveren.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tweakers.net luistert meer dan andere sites naar de community en zal dit ook blijven doen. De schrijfwijze van bepaalde woorden zal echter altijd een struikelblok blijven. Op sommige punten hakken wij gewoon de knoop door. Aangenomen mag worden dat we daar goed over nagedacht hebben en redenen voor hebben, wetende dat sommige bezoekers er niet blij mee zullen zijn. Ook in het geval van het hoofdletterbeleid, dat na mijn aanstelling in samenspraak met de eindredactie is uitgewerkt en aangescherpt, hebben wij zo'n knoop doorgehakt. Hoewel we ons best doen onze keuzes te 'verdedigen' is het jammer te moeten constateren dat een relatief kleine groep mensen het onderwerp actueel houdt. Hoewel dit uiteraard prima is, doet dat niets af aan het feit dat we hier gewoon een keuze gemaakt hebben die we niet vanwege wat kritieken blindelings terzijde zullen schuiven.
Eens; feit is nou eenmaal dat 'een kok nou eenmaal niet kan koken voor alle monden' en alleen degenen die het er niet mee eens zijn zul je horen. Degenen die het allemaal prima vinden zullen niet gauw een topic openen. En het is dan ook maar een kleine groep welke zich hier (telkens?) tegen verzet maar dat zijn dan misschien ook wel de mensen die er iets om geven en de rest boeit het misschien niet eens.

Dat gezegd hebbende denk ik wel dat het niet onverstandig is om hier wat onderzoek naar te doen. Here's an idea: gebruik de poll op de FP hiervoor om eens te peilen onder een breed (/breder) publiek wat de meningen zijn. Heeft dat ding ook nog eens nut behalve leuke weetjes produceren ;)
Daar wil ik in ieder geval op zeggen dat jullie keuzes prima 'gerespecteerd' worden en dat ik (ook als crew zijnde) terdege besef dat T.net altijd z'n best doet om te luisteren naar de gebruikers maar dat het misschien ook wel eens tijd word om keuzes te her-overwegen en niet tot in den treure te blijven hanteren onder het mom "we hebben het nou eenmaal zo gekozen en houden het dus ook zo". Voortschrijdend inzicht :P
Tweakers.net zou Tweakers.net echter niet zijn als we ons de kritiek niet zouden aantrekken. De vernieuwde schrijfwijze is op 1 januari van kracht geworden.
Ooooh, ik dacht al veel langer...
We zullen de komende maanden de belangrijkste kritieken analyseren en daar waar mogelijk en in onze ogen nog wenselijk bepaalde wijzigingen doorvoeren. Gezien de tijd en energie die het heeft gekost om de huidige versie van onze zogenoemde Schrijfwijzer te bedenken, aanpassen en opstellen, zullen en kunnen we hierbij echter niet over één nacht ijs gaan (vandaar dus ook dat ik het nu al heb over 'de komende maanden').
Again; het is misschien een ka-el-ote-werk om die SchrijfWijzer pun intended :+ aan te passen, maar 'm blijven verdedigen 'omdat het nou eenmaal zo is' is IMHO ook jezelf voor de gek houden.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Hoewel we ons best doen onze keuzes te 'verdedigen' is het jammer te moeten constateren dat een relatief kleine groep mensen het onderwerp actueel houdt.
Ik reageer eigenlijk nooit op de topics over hoofdlettergebruik, omdat ik vrij weinig toe te voegen heb. Alles wat ik wil zeggen is al een keer gezegd. Ik denk dan ook niet dat je je moet verkijken op het aantal mensen dat in zo'n topic als dit reageert, aangezien dat lang niet alle mensen zijn die het er mee eens zijn. Ik post normaal geen 'me 2', maar ook ik vind Ieee een verschrikkelijke schrijfwijze.

In ieder geval succes met het evalueren van jullie Schrijfwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vind het dan ook geen porum maar verder boeit het me dan ook weer niet. Toch, als er naar meningen gevraagd wordt; bij deze. Ik vind 't niets. IEEE of PCMCIA is geen ieee pcmcia maar goed.

Dit:
Dit betekend dus dat omdat het lastig is om alle naamgevingen goed te onthouden qua hoofdletters/kleine letters er eenduidig een taalnorm op Tnet is afgesproken zodat het iig consistent is. In andere woorden zeg je dus dat je taalregels hebt aangepast om het schrijfwerk/nadenkwerk van je redactie te vergemakkelijken. Nodeloos te zeggen dat je dan ook de d/t uitgangen had kunnen verwerpen want dat vergemakkelijkt de zaak ook voor de redactie, maar die taalregels blijven wel overeind staan.
En dan nog, de mensen van de redactie acht ik iig voldoende verstandig om een goed niveau te halen ondanks het hindernissenveld van spelling en hoofdletters (en de spellingscontrole eventueel ook).

* Delerium meende dat het schreeuwerige karakter van hoofdletters de reden waren voor het verwijderen.
De keuze schreeuwerigheid vs leesbaarheid was eens stuk logischere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoewel we ons best doen onze keuzes te 'verdedigen' is het jammer te moeten constateren dat een relatief kleine groep mensen het onderwerp actueel houdt. Hoewel dit uiteraard prima is, doet dat niets af aan het feit dat we hier gewoon een keuze gemaakt hebben die we niet vanwege wat kritieken blindelings terzijde zullen schuiven.
Hoe weet je dat de groep die zich eraan stoort (relatief) klein is?
Als je de spelwijze van de fabrikant gewoon overneemt is er geen enkel probleem. De eindredacteur hoeft dan geen afwijking te onthouden, want, *tromroffel*: er is geen afwijking. ;) Als je zélf niet al te exotische regels verzint is een gedegen kennis van de Nederlandse taal en diens grammatica genoeg om een goed leesbaar verhaal neer te zetten; nu zit je te klagen over "afwijkingen" die de redactie zelf in het leven heeft geroepen.

Overigens heb je het erover dat je de regels moet verdedigen, maar dat zie ik je hier alleen doen met lege woorden. Ooit is, zoals Ecteinascidin al zegt, de regel ingevoerd om teksten minder schreeuwerig te maken, waar ik me ook wel in kon vinden. Echter doet dit gewoon immens veel af aan de leesbaarheid van een tekst omdat je niet verwacht dat iets als Ieee een afkorting is wanneer je begint met het lezen van een zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

-NMe- schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:11:
Overigens heb je het erover dat je de regels moet verdedigen, maar dat zie ik je hier alleen doen met lege woorden. Ooit is, zoals Ecteinascidin al zegt, de regel ingevoerd om teksten minder schreeuwerig te maken, waar ik me ook wel in kon vinden. Echter doet dit gewoon immens veel af aan de leesbaarheid van een tekst omdat je niet verwacht dat iets als Ieee een afkorting is wanneer je begint met het lezen van een zin.
Hier een voorbeeld van zo'n tekst.
De titel niet volgens de 'Spellingswijzer' en in het artikel wel (aangegeven met bold)
meuk: UltraVNC 1.0.4 RC17
De ontwikkelaars achter Ultravnc hebben de zeventiende release candidate van versie 1.0.4 vrij gegeven. Dit programma stelt je in staat om een verbinding naar een andere computer binnen te maken. De computer kan dan worden bestuurd alsof je er zelf achter zit. Ultravnc is een aftakking van Realvnc en voegt extra functionaliteit toe, waaronder chat en filetransfer.
Verder hooft het woord binnen in de tweede regel er niet thuis, maar dat terzijde.

Het is wel zo dat de tekst er 'rustiger' uitziet, maar ik al lezer wordt er niet rustiger van omdat ik constant de extra slag moet maken om VNC naar hoofdletters terug te denken omdat het programma gewoon zo heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
-NMe- schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:11:
Hoe weet je dat de groep die zich eraan stoort (relatief) klein is?
Ik vermoed zelf dat een overgroot deel van de mensen die zich hier aan stoort dit forum nooit gevonden hebben, ik zie zelf ook toevallig dit topic.

Maargoed, kennelijk is ooit een keer een besluit genomen tegen de gangbare taalregels in te gaan, vermoed dat dit een beetje vechten tegen de bierkaai is :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Ecteinascidin schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:59:
Ik vind het dan ook geen porum maar verder boeit het me dan ook weer niet. Toch, als er naar meningen gevraagd wordt; bij deze. Ik vind 't niets. IEEE of PCMCIA is geen ieee pcmcia maar goed.

Dit:
[...]

Dit betekend dus dat omdat het lastig is om alle naamgevingen goed te onthouden qua hoofdletters/kleine letters er eenduidig een taalnorm op Tnet is afgesproken zodat het iig consistent is. In andere woorden zeg je dus dat je taalregels hebt aangepast om het schrijfwerk/nadenkwerk van je redactie te vergemakkelijken. Nodeloos te zeggen dat je dan ook de d/t uitgangen had kunnen verwerpen want dat vergemakkelijkt de zaak ook voor de redactie, maar die taalregels blijven wel overeind staan.
En dan nog, de mensen van de redactie acht ik iig voldoende verstandig om een goed niveau te halen ondanks het hindernissenveld van spelling en hoofdletters (en de spellingscontrole eventueel ook).

* Wilbert de Vries meende dat het schreeuwerige karakter van hoofdletters de reden waren voor het verwijderen.
De keuze schreeuwerigheid vs leesbaarheid was eens stuk logischere.
Mijn argument geldt uiteraard naast de bekende stokpaardjes als de leesbaarheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
RobIII schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 10:25:

Again; het is misschien een ka-el-ote-werk om die SchrijfWijzer pun intended :+ aan te passen, maar 'm blijven verdedigen 'omdat het nou eenmaal zo is' is IMHO ook jezelf voor de gek houden.
Volgens mij zeg ik juist dat we deze gaan evalueren en waar mogelijk updaten/aanpassen/vul iets in. Dat lijkt mij heel wat anders dan verdedigen omdat het nu eenmaal zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wilbert de Vries schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 14:21:
[...]

Mijn argument geldt uiteraard naast de bekende stokpaardjes als de leesbaarheid...
Ik geef juist aan dat het gebruiken van de "normale" afkortingen de leesbaarheid bevordert, waar de creatieve omgang van de redactie ermee dat niet doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23

Qwerty-273

Meukposter

trouwens ook nog een gerelateerd topic -> Kleine letters in bedrijfs/organisatie namen en afkortingen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Eigennamen langer dan 4 letters......
...te weten de ondersteuning voor de GeForce 9800 GT-videokaarten:
Of het redactielid is niet consequent of sommige eigennamen van meer dan 4 letters waar twee of minder dan twee hoofdletters in zitten gewoon zo te laten. Bij woorden/afkortingen met meer hoofdletters moet er dan nog een andere oplossing komen.

Eigennamen meer dan 4 letters met twee of minder hoofdletters laten zoals de fabrikant het doet.
Hoe zit het anders met achternamen zoals McDonalds....twee hoofdletters, eigennaam zou dus met een kleine d moeten.
Bovenstaande regel (over twee hoofdletters) geeft iig. TomTom z'n hoofdletter terug, GeForce blijft zo, DataTraveler kan blijven. LaCie klopt weer, maar een naam zoals NiBiTor valt weer buiten de boot (3 hoofdletters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik denk dat herkenbaarheid 't belanrijkste moet zijn.
Bijv. bij Ieee denk ik 1 seconde "huh???" en dan "oooh, ze bedoelen IEEE", mijn conclusie is dan dat IEEE de beste/lezervriendelijkste schrijfwijze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

io-paneel
nog zo'n voorbeeld waar de hoofdletters eigenlijk verplicht zijn.
vanmiddag had ik op tweakers een artikel gelezen waar er 3 letters voor het streepje stonden met hoofdletter, dus als het gedeelte voor het streepje niet langer is dan 3 letters kunnen daar naar mijn mening wel hoofdletters, dit staat niet heel schreeuwerig.

{edit}
bericht gevonden
De DSC-T700 en de DSC-T77
Zelfs 4 hoofdletters naast elkaar en vaak in dezelfde tekst zo geschreven.

[ Voor 23% gewijzigd door Wiethoofd op 07-08-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wiethoofd schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:37:
nog zo'n voorbeeld waar de hoofdletters eigenlijk verplicht zijn.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Hoezo :X? ik vind dat ze daar horen en io-paneel of IO-paneel, welke is duidelijker? (Io-paneel zou ook nog kunnen ;+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Sowieso moet er opgepast worden met de i, omdat die als hoofdletter ineens verwarrend wordt als de rest niet in uppercase staat. "Io-paneel" lijkt me nou niet echt duidelijk inderdaad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Wat betreft de ingewikkeldheid voor redacteuren is natuurlijk nog wel wat te verzinnen. Als je automagisch iPod overal correct vervangt (Dus rekening houden met besluiten over begin van de zin e.d.) ben je van de grootste problemen al af. Een redacteur hoeft alleen een goedkeuring te geven na het checken. Dat is softwarematig simpel te doen. Dan hoef een redacteur er ook niet over na te denken wat zelfs tijd scheelt, alleen een eenmalige investering in een programmeur + invoeren van voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

djluc schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:42:
alleen een eenmalige investering in een programmeur + invoeren van voorbeelden.
Ik denk niet dat crisp de tijd en zin heeft om al die voorbeelden in te gaan voeren omdat nieuwe termen ook ingevoerd moeten worden zodra die er zijn en de lijst nogal lang is.

En als je de redacteuren het nakijkwerk uit handen neemt worden ze laks of waren dat nou de devvers :+) Ook mis je een deel controle over verkeerde hoofdletters die er wel horen, of juist niet (iPhone aan het begin van een zin moet Iphone worden, IPhone zou ik ook niet mee akkoord gaan omdat dat gewoonweg niet klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
-NMe- schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:32:
"Io-paneel" lijkt me nou niet echt duidelijk inderdaad. :P
Tuurlijk wel! Da's het tegenovergestelde van een "high-panel" B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Omdat je zelf de Shift-toets maar één keer aanraakt in die post. Pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet, noemt men dat.
(Io-paneel zou ook nog kunnen
Dat is nog veel erger! Dan kan die I ook een kleine L zijn (IlIl, zie?). Dat leest nog rotter.

Ik zou ook graag de 'normale' schrijfwijze van afkortingen e.d. weer terug zien in de berichten!

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 08-08-2008 01:25 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Room42 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 01:22:
[...]
Omdat je zelf de Shift-toets maar één keer aanraakt in die post. Pot verwijt de ketel dat 'ie zwart ziet, noemt men dat.
Ik moest heel dringend weg (reclame bijna afgelopen), dus don't blame me for that ;) al is het wel terecht

Verder zou je ook de Caps Lock toets kunnen gebruiken bij afkortingen etc., ware het niet dat ik die ge-register-mod heb naar een Shift :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wiethoofd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:47:
En als je de redacteuren het nakijkwerk uit handen neemt worden ze laks of waren dat nou de devvers :+) Ook mis je een deel controle over verkeerde hoofdletters die er wel horen, of juist niet (iPhone aan het begin van een zin moet Iphone worden, IPhone zou ik ook niet mee akkoord gaan omdat dat gewoonweg niet klopt)
En Iphone wel? :) Los daarvan kan het woord iPhone maar zelden "lekker" vooraan in een zin gebruikt worden, lijkt me. Daar zal meestal een lidwoord voor staan, namelijk. :)
Osiris schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 01:16:
[...]

Tuurlijk wel! Da's het tegenovergestelde van een "high-panel" B)
Dan moet je wel de spelwijze overnemen en het "hi-panel" noemen. :+
Room42 schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 01:22:
Ik zou ook graag de 'normale' schrijfwijze van afkortingen e.d. weer terug zien in de berichten!
Ik vraag me af of er daadwerkelijk mensen zijn buiten de redactie die het daar niet mee eens zijn. Ik moet de eerste nog tegenkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Wiethoofd schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 00:19:
Hoezo :X? ik vind dat ze daar horen en io-paneel of IO-paneel, welke is duidelijker? (Io-paneel zou ook nog kunnen ;+)
Mijn reactie sloeg op de quote die jij plaatste. Ik ben het dus eens met je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
@Iedereen, ik denk niet dat het heel veel zin heeft voorbeelden te blijven zoeken. Het punt is duidelijk :) Er wordt aan gewerkt, maar het kan gezien de drukte nog wel even duren voordat er wijzigingen in de spellinggids doorgevoerd worden.

Pagina: 1