Kleine letters in bedrijfs/organisatie namen en afkortingen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartware
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2023

bartware

@jabber.org

Topicstarter
N.a.v. het schrijven van Groenlinks in plaats van GroenLinks onstond in het spel/tikfoutjes topic daar discussie over. Aangezien dat geen discussieplaats is hier verder.
TheZeroorez schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:15:
Er is bewust gekozen om veel dingen die je zo schrijft, net als MSN, ATi, NVidia, PS3, etc. zonder hoofdletters te schrijven, omdat het anders nogal breezah wordt. En opzich is dat niet gek, als je korte artikels hebt met daarin 8x het woord 'RIAA'.
bartware schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:20:
In geval van afkortingen (met veel hoofdletters, zoals het voorbeeld RIAA) kan ik me hier een beetje in vinden. Maar in dit soort gevallen nemen jullie wel heel veel vrijheid.
Het staat gewoon raar. Overal wordt GroenLinks geschreven (zoals de naam ook luidt). Het is een samentrekking van twee losse woorden dat tot uiting komt in de tweede hoofdletter.

Laatst zag ik ook een artikel waar een (echt geen bekende) naam na 1 alinea al als afkorting werd gebruikt, zonder dat die afkorting eerder bij de naam was genoemd. En dan met kleine letters. Het was net of daar een typefout was gemaakt. Stond er in een zin ineens amvb ofzo.

Daar kunnen de redacteuren best iets meer aandacht aan schenken.

nee ik heb geen banden met GL, zelfs nooit op gestemd
Beugelfles schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:38:
Ik weet niet of je de afkorting amvb als daadwerkelijk voorbeeld aanhaalde of gewoon zomaar een afkorting noemde, maar amvb is volgens mij een veelgebruikte afkorting in wet- en beleidsteksten. Daarom hebben we het al snel over een amvb i.p.v. een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
Ja! Ik had het voorbeeld gegokt, maar kennelijk goed onthouden :) .
Na even zoeken teruggevonden in nieuws: Rechter haalt streep door heffing op mp3-spelers

En ik kon het ook wel lezen, maar doordat de afkorting daarvoor niet eerder was gebruikt en alleen kleine letters was het bevreemdend.
Zet dan een alinea eerder: "Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)". Dan kun je die afkorting later gebruiken. Zo is het mij vroeger bij Nederlands geleerd.
Door het alleen gebruiken van kleine letters was het in eerste instantie niet eens duidelijk dat het een afkorting betrof! Als je bekend bent met die term misschien, maar niet iedereen is dat. (Ik lees niet dagelijks wet- en beleidsteksten :Y) )
Als ik zomaar zvwovp in gebruik weet je misschien ook niet waar ik het over heb.
Kijk "ns" kent iedereen, net als kpn. Daar speelt dat niet.

Overigens is T.net niet consequent, want in andere berichten kwam ik net ook meerdere keren AMD, ATI en nog meer tegen.

En als je afkortingen met beleid gebruikt onstaat m.i. helemaal geen breezah-tekst. In kranten heb ik daar ook nooit last van.

Heb ik me begrepen?
Cycle Vision 2020: 17-20 juli Sportpark Sloten & Wheelerplanet Spaarnwoude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind/denk dat je bedrijfsnamen, afkortingen etc. moet schrijven zoals de statutair gedeponeerd zijn, vermeld staan in wetboeken etc. En als je van een bedrijf als "Nederlandse Spoorwegen" een afkorting wil maken, dan wordt het NS en niet ns.

Laten we vooral geen voorbeeld gaan zijn om allerlei afkortingen anders op te schrijven; anders komen werkelijkheid en internet nog verder van elkaar te liggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 14:30

Beugelfles

I love rusty spoons

/me Beugelfles is het 100% eens met bartware :>
Maar om maar even met het voorbeeld AMvB te komen. Als ik een tekst schrijf dan let ik ook wel op hoe zoiets precies geschreven dient te worden, maar in hoeverre is het hinderlijk dat Tweakers amvb i.p.v. AMvB gebruikt? Natuurlijk moet er de eerste keer dat Algemene Maatregel van Bestuur wordt vermeld, tussen haakjes de afkorting achter het begrip staan.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beugelfles schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:55:
/me Beugelfles is het 100% eens met bartware :>
Maar om maar even met het voorbeeld AMvB te komen. Als ik een tekst schrijf dan let ik ook wel op hoe zoiets precies geschreven dient te worden, maar in hoeverre is het hinderlijk dat Tweakers amvb i.p.v. AMvB gebruikt? Natuurlijk moet er de eerste keer dat Algemene Maatregel van Bestuur wordt vermeld, tussen haakjes de afkorting achter het begrip staan.
Als ik hoofdletters zie dan ga ik er persoonlijk van uit dat het om iets gaat dat is 'vastgelegd', een bedrijf of een groep mensen..

OA of oa is bij mij iets anders; bij OA ga ik van iets 'belangrijks' uit terwijl oa gewoon onder andere is (zonder punten ertussen)... Het leest voor mij ook gewoon makkelijker, ati komt 'minder belangrijk' en minder zakelijk over als ATi. Het is een bedrijfsnaam en die verdient hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:53

Qwerty-273

Meukposter

The AMD Spider platform combines the introduction of AMD Phenom™ quad-core processors, ATI Radeon™ HD 3800 Series graphics processors with Microsoft DirectX® 10.1 support, AMD 7-Series chipsets with CrossFireX™ and AMD OverDrive™ software. The AMD Spider platform is a major milestone on the path to Accelerated Computing, AMD’s vision for platform-level acceleration through co-processing.
Intel Corporation has released a software initiator package to drive the development of Fibre Channel over Ethernet (FCoE) solutions for the Linux* operating system. FCoE is a proposed specification that will allow Fibre Channel SAN traffic to run over Ethernet. By consolidating LAN and SAN traffic onto a single fabric, FCoE will simplify network infrastructure in the datacenter.
DS3D GX technology revives DirectSound 3D Hardware and EAX effects. It wraps Vista DirectSound3D's API and translates games' DirectSound3D Hardware and EAX commands to Xonar's audio engine, reproducing the original effects that would otherwise be lost in other audio devices. DS3D GX library is fully compatible with DirectSound3D standards in all versions of Microsoft DirectX and hence supports many existing popular DS3D games. Furthermore, it coexists with Dolby® and DTS® post sound processing. Gamers can now enjoy DS3D or EAX gaming effects over "Dolby Headphone”, “Dolby Digital Live" or "DTS Connect" for immersive and realistic digital 5.1 cinematic surround sounds.
Sony Computer Entertainment America (SCEA) today announced that the next system software updates for PLAYSTATION®3 (PS3™) and PSP®(PlayStation®Portable) systems are now available. PS3 system will be upgraded to v. 2.10, which further enhances the system’s home theater capabilities by enabling playback of DivX®-formatted videos and upgrading to Blu-ray Disc™ (BD) Profile 1.1. This profile makes PS3 one of the first Blu-ray players capable of advanced features for movies, such as picture-in-picture viewing and interactive audio commentary. PSP will be upgraded to v. 3.80, expanding the system’s music functionality with the addition of Internet Radio via AOL’s SHOUTcast Radio and icecast.org’s icecast
Het minimaliseren van hoofdletters en trademark/copyright-tekens maakt de tekst een stuk rustiger om te lezen. En als je dan eenmaal er voor kiest om de tekst rustiger te maken (dus de schreeuwerige marketing taal alleen al te verzwakken door spaarzaam hoofdletters te gebruiken) moet je dat natuurlijk wel vastleggen op een of andere manier (zeker wanneer je berichten publiceerd die door verschillende personen worden geschreven). Om dan een lijst bij te gaan houden welke je wel en niet klein schrijft is ondoenlijk - ook op het gevoel beoordelen of het klein of groot zou moeten zijn gaat niet werken (de ene zal iets wel met hoofdletters neer zetten, de andere niet). Dus blijft eigenlijk als enige optie over om het wel of niet te doen, en de redactie heeft er voorgekozen om het wel te doen.

Trouwens zijn er daarover behoorlijk wat topics terug te vinden, uit de tijd dat de redactie deze schijfwijze heeft ingevoerd op T.net.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartware

bartware

@jabber.org

Topicstarter
@Qwerty-273:
Eens, maar daarom zeg ik ook: doe het met beleid.
Op tweakers.net is iedereen bekend met blu-ray, mp3, psp, ps3, xbox, p2p etc. Dan kan dat ook makkelijk. (En trademark- en copyright-tekentjes en volledige produktnamen uit persberichten hoeven inderdaad niet overgenomen worden.)

Ingeval van een eigennaam als GroenLinks vind ik dat die hoofdletter L wel moet.
En het geval AMvB: introduceer die afkorting dan eerst. En in een artikel waar verder geen trademarks en dergelijke voorkomen, kan zo'n afkorting best met deze hoofdletters zonder dat het gelijk storend wordt.
Om dan een lijst bij te gaan houden welke je wel en niet klein schrijft is ondoenlijk - ook op het gevoel beoordelen of het klein of groot zou moeten zijn gaat niet werken (de ene zal iets wel met hoofdletters neer zetten, de andere niet). Dus blijft eigenlijk als enige optie over om het wel of niet te doen, en de redactie heeft er voorgekozen om het wel te doen.
Wel hoofdletters? Niet bedoel je waarschijnlijk ;)

Het lijkt mij wel dat het op gevoel kan. De redactie bestaat toch uit weldenkende mensen? Die kunnen zelf beoordelen of een artikel lastig leesbaar wordt. Veelgebruikte dingen worden dan vanzelf klein geschreven, en eigennamen en ongebruikelijke afkortingen zoals het hoort.

Voor alles maar kleine letters gebruiken wordt het niet duidelijker.

Nogmaals: de redactie is er ook niet consequent in: ik heb net in verschillende artikelen de volgende gevonden: AMD, ATI (met grote I), NXP, ov-chipkaart en OV-chipkaart (in 1 artikel door elkaar), FCC, iPhone (waarom dan niet Iphone? ;) ), CES, OM, LG.
En deze berichten waren prima en duidelijk te lezen hoor.

Heb ik me begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

bartware schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 12:39:

Het lijkt mij wel dat het op gevoel kan. De redactie bestaat toch uit weldenkende mensen? Die kunnen zelf beoordelen of een artikel lastig leesbaar wordt. Veelgebruikte dingen worden dan vanzelf klein geschreven, en eigennamen en ongebruikelijke afkortingen zoals het hoort.
Lijkt mij niet. Dan zou de redactie voor mij bepalen of het wel of niet goed te lezen is. Dan kun je beter een consequent beleid hebben en dat ook toepassen i.p.v. op gevoel, zoals jij voorstelt.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:33
Ik ben het eigenlijk wel een beetje met bartware eens. Het schrijven van bijv. Groenlinks terwijl de rest van de wereld GroenLinks schrijft verdient geen schoonheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 14:13:
Ik ben het eigenlijk wel een beetje met bartware eens. Het schrijven van bijv. Groenlinks terwijl de rest van de wereld GroenLinks schrijft verdient geen schoonheidsprijs.
Twee hoofdletters in een woord zijn inderdaad niet zo erg (als het woord langer dan vier letters is ;) ), GroenLinks, iPod, Blu-Ray en meer kunnen dus ook prima. De voorbeelden van Qwerty echter, zijn wel anders ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Aangezien alle artikelen die worden geschreven ook moeten worden nagekeken en het hierbij handig is om een set vaste regels te hanteren, heeft de redactie begin dit jaar een eigen Schrijfwijzer in het leven geroepen.

Een van de centrale afspraken hierbij is dat productnamen en bedrijfsnamen met maximaal één hoofdletter worden geschreven en dat afkortingen van bedrijfsnamen van vier of meer letters aan het begin een hoofdletter krijgen (dus Riaa en KPN bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 13:37
TheZeroorez schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 15:13:
[...]

Twee hoofdletters in een woord zijn inderdaad niet zo erg (als het woord langer dan vier letters is ;) ), GroenLinks, iPod, Blu-Ray en meer kunnen dus ook prima. De voorbeelden van Qwerty echter, zijn wel anders ja :P
'Blu-ray' wordt dan ook met één hoofdletter geschreven, al zie je in nieuwsberichten bijna consequent 'blu-ray'. De reacties daarop hanteren nog creatievere spellingswijzes, maar dat terzijde.
Een van de centrale afspraken hierbij is dat productnamen en bedrijfsnamen met maximaal één hoofdletter worden geschreven en dat afkortingen van bedrijfsnamen van vier of meer letters aan het begin een hoofdletter krijgen (dus Riaa en KPN bijvoorbeeld).
Maar waarom? Het is natuurlijk handig om een vast beleid te hanteren, maar onzin om zelf een beleid te maken. Zo'n beleid is er namelijk al: de Nederlandse taal. Daarvan afwijken zal misschien verwarring scheppen, maar in geen enkel geval de tekst leesbaarder maken.

Qwerty geeft terecht enkele voorbeelden van teksten die door hoofdlettergebruik onrustig worden. Door hoofdletters incorrect weg te laten blijft de tekst echter rampzalig. Door alle ®- en ©-tekens weg te laten en verwijzingen of synoniemen te gebruiken - hetgeen overigens heel gebruikelijk is - kun je er echter een tekst van fabriceren die niet onrustig oogt èn niet botst met de spellingsregels. Een voorbeeldje:
Sony Computer Entertainment America (SCEA) today announced that the next system software updates for PLAYSTATION®3 (PS3™) and PSP®(PlayStation®Portable) systems are now available. PS3 system will be upgraded to v. 2.10, which further enhances the system’s home theater capabilities by enabling playback of DivX®-formatted videos and upgrading to Blu-ray Disc™ (BD) Profile 1.1. This profile makes PS3 one of the first Blu-ray players capable of advanced features for movies, such as picture-in-picture viewing and interactive audio commentary. PSP will be upgraded to v. 3.80, expanding the system’s music functionality with the addition of Internet Radio via AOL’s SHOUTcast Radio and icecast.org’s icecast.
Sony today announced that the next system software updates for PS3 and PSP are now available. The PlayStation 3 system will be upgraded to v. 2.10, which further enhances the system's home theater capabilities by enabling playback of DivX-formatted videos and upgrading to BD profile 1.1. This profile makes the console one of the first Blu-ray players capable of advanced features for movies, such as picture-in-picture viewing and interactive audio commentary. Sony's handheld will be upgraded to v. 3.80, expanding the system’s music functionality with the addition of internet radio via SHOUTcast Radio and icecast.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:18
Jij laat toch ook hoofdletters weg in jouw voorbeeld, je gebruikt bijv. PlayStation terwijl het product PLAYSTATION heet (kijk maar eens hier). Net zoals 'nVidia', dat is ook al jaren NVIDIA, en dat is precies het probleem met veel amerikaanse bedrijven en merknamen, de laatste jaren hebben ze hun naam aangepast naar volledig hoofdletters.

Zelf vind ik de tweakers-stijl niet zo irritant, het is niet zo dat ik bij Groenlinks helemaal in de war raak en het drie keer moet lezen voordat ik het begrijp. En ik neem aan dat dit voor de klagers ook geldt, dus vraag me af in hoeverre het echt irritant is en in hoeverre er gewoon geklaagd wordt om te kunnen klagen ;)

Trouwens, jouw vertaling van SCEA naar Sony is nogal kort door de bocht. Het maakt nogal een verschil of de amerikaanse entertainment tak een bepaalde uitspraak doet of het moederbedrijf imho.

[ Voor 3% gewijzigd door sewer op 09-01-2008 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 13:37
sewer schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 19:52:
Jij laat toch ook hoofdletters weg in jouw voorbeeld, je gebruikt bijv. PlayStation terwijl het product PLAYSTATION heet (kijk maar eens hier). Net zoals 'nVidia', dat is ook al jaren NVIDIA, en dat is precies het probleem met veel amerikaanse bedrijven en merknamen, de laatste jaren hebben ze hun naam aangepast naar volledig hoofdletters.

[..]

Trouwens, jouw vertaling van SCEA naar Sony is nogal kort door de bocht. Het maakt nogal een verschil of de amerikaanse entertainment tak een bepaalde uitspraak doet of het moederbedrijf imho.
'PlayStation' schrijven met enkel hoofdletters is een staaltje marketing. Sony zelf gebruikt beide schrijfwijzen door elkaar. Omdat een nieuwsbericht geen advertorial is, of in ieder geval niet hoort te zijn, gebruik ik de neutralere schrijfwijze. Wat jouw laatste opmerking betreft, moet ik je gelijk geven; tussen Sony en SCEA kan een wezenlijk verschil zitten, al hangt dat natuurlijk ook van de context af. Als het nieuwsbericht wereldwijd van toepassing is en het artikel gaat overduidelijk over games, hetgeen uit de kop hoort te blijken, dan kun je m.i. beide gebruiken, hoewel SCEA (eventueel later in de tekst terugverwijzen d.m.v. 'Sony') ongetwijfeld accurater is.

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartware

bartware

@jabber.org

Topicstarter
Wilbert de Vries schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 16:12:
Aangezien alle artikelen die worden geschreven ook moeten worden nagekeken en het hierbij handig is om een set vaste regels te hanteren, heeft de redactie begin dit jaar een eigen Schrijfwijzer in het leven geroepen.

Aha. Daar wou ik nog naar vragen, of jullie en stijlgids o.i.d. hebben. Ja dus.
Heldere regels. En dan kijkend naar mijn voorbeelden wordt het toch redelijk consequent toegepast. :)
Pas bij 4-letter-bedrijfsnamen-afkortingen kleine letters.

Heb ik me begrepen?

Pagina: 1