N.a.v. het schrijven van Groenlinks in plaats van GroenLinks onstond in het spel/tikfoutjes topic daar discussie over. Aangezien dat geen discussieplaats is hier verder.
.
Na even zoeken teruggevonden in nieuws: Rechter haalt streep door heffing op mp3-spelers
En ik kon het ook wel lezen, maar doordat de afkorting daarvoor niet eerder was gebruikt en alleen kleine letters was het bevreemdend.
Zet dan een alinea eerder: "Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)". Dan kun je die afkorting later gebruiken. Zo is het mij vroeger bij Nederlands geleerd.
Door het alleen gebruiken van kleine letters was het in eerste instantie niet eens duidelijk dat het een afkorting betrof! Als je bekend bent met die term misschien, maar niet iedereen is dat. (Ik lees niet dagelijks wet- en beleidsteksten
)
Als ik zomaar zvwovp in gebruik weet je misschien ook niet waar ik het over heb.
Kijk "ns" kent iedereen, net als kpn. Daar speelt dat niet.
Overigens is T.net niet consequent, want in andere berichten kwam ik net ook meerdere keren AMD, ATI en nog meer tegen.
En als je afkortingen met beleid gebruikt onstaat m.i. helemaal geen breezah-tekst. In kranten heb ik daar ook nooit last van.
TheZeroorez schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 19:15:
Er is bewust gekozen om veel dingen die je zo schrijft, net als MSN, ATi, NVidia, PS3, etc. zonder hoofdletters te schrijven, omdat het anders nogal breezah wordt. En opzich is dat niet gek, als je korte artikels hebt met daarin 8x het woord 'RIAA'.
bartware schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:20:
In geval van afkortingen (met veel hoofdletters, zoals het voorbeeld RIAA) kan ik me hier een beetje in vinden. Maar in dit soort gevallen nemen jullie wel heel veel vrijheid.
Het staat gewoon raar. Overal wordt GroenLinks geschreven (zoals de naam ook luidt). Het is een samentrekking van twee losse woorden dat tot uiting komt in de tweede hoofdletter.
Laatst zag ik ook een artikel waar een (echt geen bekende) naam na 1 alinea al als afkorting werd gebruikt, zonder dat die afkorting eerder bij de naam was genoemd. En dan met kleine letters. Het was net of daar een typefout was gemaakt. Stond er in een zin ineens amvb ofzo.
Daar kunnen de redacteuren best iets meer aandacht aan schenken.
nee ik heb geen banden met GL, zelfs nooit op gestemd
Ja! Ik had het voorbeeld gegokt, maar kennelijk goed onthoudenBeugelfles schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 10:38:
Ik weet niet of je de afkorting amvb als daadwerkelijk voorbeeld aanhaalde of gewoon zomaar een afkorting noemde, maar amvb is volgens mij een veelgebruikte afkorting in wet- en beleidsteksten. Daarom hebben we het al snel over een amvb i.p.v. een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB).
Na even zoeken teruggevonden in nieuws: Rechter haalt streep door heffing op mp3-spelers
En ik kon het ook wel lezen, maar doordat de afkorting daarvoor niet eerder was gebruikt en alleen kleine letters was het bevreemdend.
Zet dan een alinea eerder: "Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)". Dan kun je die afkorting later gebruiken. Zo is het mij vroeger bij Nederlands geleerd.
Door het alleen gebruiken van kleine letters was het in eerste instantie niet eens duidelijk dat het een afkorting betrof! Als je bekend bent met die term misschien, maar niet iedereen is dat. (Ik lees niet dagelijks wet- en beleidsteksten
Als ik zomaar zvwovp in gebruik weet je misschien ook niet waar ik het over heb.
Kijk "ns" kent iedereen, net als kpn. Daar speelt dat niet.
Overigens is T.net niet consequent, want in andere berichten kwam ik net ook meerdere keren AMD, ATI en nog meer tegen.
En als je afkortingen met beleid gebruikt onstaat m.i. helemaal geen breezah-tekst. In kranten heb ik daar ook nooit last van.
Heb ik me begrepen?
Cycle Vision 2020: 17-20 juli Sportpark Sloten & Wheelerplanet Spaarnwoude