#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Na een tijdje struinen op het net de oplossing gevonden en ik ben weer blij.
Eén klein nadeel; de brightness en contrast (en anderen) sliders werken wel andersom na de truuk, echter alleen op de aangepaste foto's.
Wat moet je doen om te inverten:
Maak een nieuwe preset, met willekeurige instellingen. Open de preset file in een editor, mik deze leeg en plak de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| s = { title = "Inverted Colors", type = "Develop", value = { settings = { ToneCurveName = "Invert", ToneCurve = { 0, 255, 255, 0 }, }, uuid = "invert", }, } |
Opslaan en de preset is klaar. Je hebt een mooie inverted curve, wel maf, maar het werkt verder prima.
[ Voor 1% gewijzigd door djkooij op 06-02-2009 00:02 . Reden: code edit ]
Verbazingwekkend wat voor kwaliteit er nog uitkomt! Meer dan goed genoeg voor de platen die ik nu digitaliseer.
Eerst een 100 tal nagetieven van mezelf doen om te oefenen, dan een paar honderd van mijn vader, dan nog een paar honder dia's. Duurt even, maar remote live view is echt fijn op dit soort momenten ;-)
Ik heb zelf ook wel eens een naar RAW gescande negatieven bewerkt binnen LR (niet met zo'n preset die overigens wel handig is maar gewoon met de hand de curve aangepast) maar ik kreeg betere resultaten met scannersoftware.
Filmpje gewoon in dezelfde map gooien als de fotos (waarschijnlijk op datum-naming in explorer) ?
Aparte map aanhouden voor filmpjes?
ben heel benieuwd, want niets (bridge, photoshop elements) vind ik zo fijn werken als t fotomanagement van lightroom)...
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
en wat voor inbreng heeft jouw reactie?Magic schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:27:
Lightroom is absoluut niet gemaakt voor het managen van filmpjes. Een film-workflow zal dan ook andere software nodig hebben dan lightroom. Deze vraag is dan ook niet echt op zijn plaats in dit topic.
Ik vraag tips, hoe men een workflow handhaafd icm lightroom, lijkt me toepasselijk genoeg.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
het is mij duidelijk dat video-files niet worden ondersteund... ik vraag enkel hoe mensen dit LR omgaan met hun videofiles...Ethirty schreef op zondag 08 februari 2009 @ 14:37:
Nou aangezien LR niet met filmpjes overweg kan en daarom niet in de workflow met LR gaat passen? Ik heb laatst ook oude fotomappen geimporteerd met daarin enkele filmpjes en die werden gewoon overgeslagen.
http://avid.nl/nl/products/media-asset-management.aspVinzzz243 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 14:39:
[...]
het is mij duidelijk dat video-files niet worden ondersteund... ik vraag enkel hoe mensen dit LR omgaan met hun videofiles...
|>
Voorheen zag ik deze 'rode gloed' alleen als ik over het beginpunt (dat bolletje) heen ging met de cursor, maar nu is het permanent. Ik kan dus alleen met een omweg het resultaat van de bewerking zien, erg onhandig.
Weet iemand waar ik dit kan aanpassen? Heb alle menu's al doorzocht maar kan niks vinden
Met de letter O op je keyboard kan je het masker aan- en uitzetten, gok dat dat wel eens kan helpensOid schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:43:
Als ik zo'n local adjustment brush gebruik, markeert Lightroom meteen het gebied (in rood) waar ik met de brush heb getekend.
Voorheen zag ik deze 'rode gloed' alleen als ik over het beginpunt (dat bolletje) heen ging met de cursor, maar nu is het permanent. Ik kan dus alleen met een omweg het resultaat van de bewerking zien, erg onhandig.
Weet iemand waar ik dit kan aanpassen? Heb alle menu's al doorzocht maar kan niks vinden
Kheldar schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:47:
[...]
Met de letter O op je keyboard kan je het masker aan- en uitzetten, gok dat dat wel eens kan helpen
Ik wist dat m'n mede-GoT'ters me niet zouden teleurstellen
Ik gebruik LR voor mijn foto's en daarnaast, gewoon op dezelfde computer, MS Word voor brieven. Maar dat is nog geen reden om hier Word te gaan bespreken, toch?Vinzzz243 schreef op zondag 08 februari 2009 @ 14:39:
[...]
het is mij duidelijk dat video-files niet worden ondersteund... ik vraag enkel hoe mensen dit LR omgaan met hun videofiles...
Nu heb ik een .png in Illustrator gemaakt, met een transparante achtergrond e.d. Ik wil dat de grootte wordt aangepast aan het formaat waarop ik exporteer.
Hij moet dus relatief even groot zijn op fullsize export van een foto als op een 20% export. Dit hoop ik te krijgen met de functie 'resize watermark' en dan '% (aspect ratio preserved)' te seleceren.
Als ik dit doe, zegt hij echter dat LR de grootte niet kan aanpassen, en dat ik een ander bestandsformaat moet gebruiken.
Nu heb ik op de FAQ gekeken van de Mogrify plug-in, en hij gebruikt ook gewoon een .png bestand.
Heeft iemand hier een briljante oplossing voor?
Ik zou het antwoord niet weten maar vraag het eens op LightroomForums.net. De bedenker van het script komt hier nog wel eens voorbij.sOid schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:40:
Ik ben met LR2 Mogrify aan het experimenteren, en ik wil een graphic watermark aan m'n LR exports toevoegen.
Nu heb ik een .png in Illustrator gemaakt, met een transparante achtergrond e.d. Ik wil dat de grootte wordt aangepast aan het formaat waarop ik exporteer.
Hij moet dus relatief even groot zijn op fullsize export van een foto als op een 20% export. Dit hoop ik te krijgen met de functie 'resize watermark' en dan '% (aspect ratio preserved)' te seleceren.
Als ik dit doe, zegt hij echter dat LR de grootte niet kan aanpassen, en dat ik een ander bestandsformaat moet gebruiken.
Nu heb ik op de FAQ gekeken van de Mogrify plug-in, en hij gebruikt ook gewoon een .png bestand.
Heeft iemand hier een briljante oplossing voor?
Zo gek is de vraag in dit topic natuurlijk niet aangezien Lightroom deel uit maakt van de workflow na je camera, die ook video's kan maken. En, om de vergelijking naar jouw voorbeeld door te trekken, geen MS Word documenten.JME schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:59:
[...]
Ik gebruik LR voor mijn foto's en daarnaast, gewoon op dezelfde computer, MS Word voor brieven. Maar dat is nog geen reden om hier Word te gaan bespreken, toch?
Desondanks (@ Vinzzz243) lijkt het me beter om hiervoor een nieuw topic in FGW te openen. Je bent vast niet de enige die met dit vraagstuk zit
Heb ik gedaan en vandaag antwoord van de maker gebleven: PSD bestand ipv PNG gebruiken en dan werkt het primakdbruin schreef op maandag 16 februari 2009 @ 09:06:
[...]
Ik zou het antwoord niet weten maar vraag het eens op LightroomForums.net. De bedenker van het script komt hier nog wel eens voorbij.
Als ik ze in lightroom importeer, dan krijg ik geen sepia te zien maar de gewone foto. Enig idee hoe dat kan? Ik zoek me te pleuris
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Schoot je in raw? Zo ja, dan is het enige wat sepia is, is de embedded JPG van je raw bestand. Je raw zelf heeft die informatie niet.Deathchant schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:38:
Ik heb gister een foto in sepia geschoten met de 40D. Gewoon met de monochrome filter op sepia gezet.
Als ik ze in lightroom importeer, dan krijg ik geen sepia te zien maar de gewone foto. Enig idee hoe dat kan? Ik zoek me te pleuris
Die kleurfilters van je camera hebben alleen effect op JPG foto's.
Edit: Wat Wolfie zegt dus
[ Voor 21% gewijzigd door nadroJ op 28-02-2009 11:49 ]
Sowieso schrijf je zo!
Of sepia nou not-done is, is natuurlijk aan ieder om te beslissen
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat soort dingen moet je sowieso altijd in de nabewerking doen. Dan heb je veel meer invloed op het eindresultaat.Deathchant schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:56:
ah goh ik wist dat niet eens. pffff. Nou ja in ieder geval bedankt voor de info.
Of sepia nou not-done is, is natuurlijk aan ieder om te beslissenIk vind het hier en daar (mits het past) ook wel eens mooi om te zien
AlphaLensInfo (Alleen Windows versie beschikbaar, broncode beschikbaar)
Het programma leest de lensid uit en aan de hand van het lenses.txt bestand of de ingebouwde lijst worden de .xmp bestanden aangepast.
Er zijn meerdere lenzen met het zelfde lensid, dit is op te lossen door de niet gewenste lens uit je lenses.txt te schrappen.
Zo krijg ik na mijn eerste run van AlphaLensInfo foto's die met de Arax MC 35mm F2.8 Tilt+shift lens zijn gemaakt maar die in werkelijkheid met de Minolta AF 35mm F2 zijn gemaakt.
Het enige nadeel dat ik nu kan vinden is dat het programma niet recursive werkt. Je moet iedere directory apart verwerken ipv alleen de hoofdmap.
Met de laatste versie is dit opgelost.
Voor feedback aan de maker (Vivec) kun je het beste in dit topic op Dyxum.com kijken.
[ Voor 17% gewijzigd door Grubeater op 04-03-2009 01:57 ]
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |
Verwijderd
Het gaat over een 24 iMacCore 2 Duo 2.4GHz - 2GB - 320GB
Ook wel melden dat mijn HD maar een kleine 30GB niet meer vrij heeft. (Ik ben aan het opkuisen) Kan dit invloed hebben?
Sowieso schrijf je zo!
LR 2.3 voor Windows
LR 2.3 voor MAC
http://www.adobe.com/spec...p/Lightroom_23_ReadMe.pdf
New in Lightroom 2.3
The goal of this release is to address bugs that were introduced in previous releases of Lightroom 2 and provide
additional camera raw support. A comprehensive list of issues fixed in this release is included below:
Lightroom 2 Bugs - Fixed
• In the Windows 64-bit version of Lightroom an sFTP upload process could cause Lightroom to crash.
• Slideshows could return to the first image randomly during playback.
• A memory leak could cause Lightroom to crash while attempting to process files with local adjustments.
• Canon EOS 5D Mk II sRAW files could process with artifacts in Lightroom 2.2.
• Lightroom 2.2 could cause disc burning to fail for Windows customers.
• Attempting to undo(CTRL-Z) a single step in Lightroom 2.2 on Windows could cause a series of
previous actions to be undone.
[ Voor 67% gewijzigd door Orion84 op 03-03-2009 11:41 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
|>
nee das zeker zo,maar wel vreemd.simon schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:01:
Maar missen doen we 't niet, Nederlands is enorm vervelend om in tutorials rekening mee te houden.
Als je er eenmaal aan gewend bent is een tutorial ook niet zo moeilijk meer, je moet alleen even doorbijten tot je de (behoorlijk kromme) Nederlandse vertaling onder de knie hebt.
Ik werk als sysadmin bij een grafisch bedrijf waar alles in het Nederlands isJ3roen schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:35:
Maar waarom dan überhaupt in het Nederlands? Als je zelf al zegt dat je moet doorbijten voordat je het onder de knie hebt?
In de final ook, je moet wel de juiste downloaden!jejeh schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:58:
lr 2.3 rc was de nederlandse taal beschikbaar,in de final niet !!
Verwijderd
Of misschien is er hier iemand die heel erg basic kan uitleggen hoe het programma in elkaar steekt?
dan hebben ze die goed verstopt, ik kan hem niet vinden.ztrezz schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:52:
[...]
In de final ook, je moet wel de juiste downloaden!
[ Voor 67% gewijzigd door Magic op 03-03-2009 20:14 ]
lightroomkillertips.comVerwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:59:
Is er documentatie beschikbaar (pdfjes of sites) over lightroom? Ik heb het programma al langere tijd op mijn pc staan maar tot op heden niet echt gebruikt. Ik snap er werkelijk niets van hoe ik met dit programma moet omgaan. Dus hopelijk zijn er n00b sites en simpele how-to´s beschikbaar om te starten met het werken in lightroom.
Of misschien is er hier iemand die heel erg basic kan uitleggen hoe het programma in elkaar steekt?
Verwijderd
Wat een mogelijkheden met dat programma zeg.
Het begint me al een beetje duidelijk te worden.
kom maar op.ztrezz schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:52:
[...]
In de final ook, je moet wel de juiste downloaden!
Verwijderd
Moet ik nu elke foto handmatig flaggen, taggen, keyworden enzovoorts?
Want hoe kan ik het beste een dusdanige structuur er in aanbrengen? In de n00b how-to´s van de Adobe site werkt diegene met het flaggen en daarnaast ook met keywords. Zo te zien is dat een zeer snelle methode om de foto´s geordend terug te vinden. Maar als ik eerst 10.000 foto´s door moet worstelen zie ik er geen heil in.
Ik heb nu 1 catalog waar alles in staat. Daarnaast heb ik een aantal smart collections gemaakt.
Hoe moet ik nu te werk gaan? En als ik nu iets verkeerds of ongebruikelijks of onhandig heb gedaan meld dit even en dan pas ik het aan.
Advies is welkom want ik doe het liever in 1x goed.
- de foto's ordenen naar datum (ik gebruik <jaar> \ <datum>_<shoot naam>)
- per shoot dan algemene keywords toevoegen
- per foto specifieke keywords toevoegen
Zie voor tips ook mijn vraag Ethirty in "Adobe Lightroom 2" en verdere reactie, ik heb er veel aan gehad. En je kan natuurlijk ook gewoon flaggen en taggen in batches met gebruik van de sneltoetsen of het spuitbusje gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 08:06:
Ik heb nu 10.000 foto´s geimporteerd in Lightroom.
Moet ik nu elke foto handmatig flaggen, taggen, keyworden enzovoorts?
Want hoe kan ik het beste een dusdanige structuur er in aanbrengen? In de n00b how-to´s van de Adobe site werkt diegene met het flaggen en daarnaast ook met keywords. Zo te zien is dat een zeer snelle methode om de foto´s geordend terug te vinden. Maar als ik eerst 10.000 foto´s door moet worstelen zie ik er geen heil in.
Ik heb nu 1 catalog waar alles in staat. Daarnaast heb ik een aantal smart collections gemaakt.
Hoe moet ik nu te werk gaan? En als ik nu iets verkeerds of ongebruikelijks of onhandig heb gedaan meld dit even en dan pas ik het aan.
Advies is welkom want ik doe het liever in 1x goed.
#team_UTC+1
Verwijderd
Foto´s origineel
Lightroom catalog
Lightroom Import
Lightroom Export
En heb alles op datum geimporteerd. Werkt inderdaad een stuk beter.
Hij is inderdaad moeilijk te vinden, maar toen ik ging zoeken op de reden van het niet releasen stuitte ik toch op deze link:
http://www.adobe.com/cfus...uct=photoshop%5Flightroom
even inloggen en dan kan je je taal selecteren
http://www.adobe.com/supp...duct=113&platform=WindowsZoefff schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 17:45:
Linkjes anders dan van adobe.com zijn inderdaad niet de bedoeling
pak de multi.
ik ben weer terug gegaan naar 2.2,de bovenstaande is dus naar mijn mening geen update,maar een standalone versie die IK in ieder geval niet over 2.2 engels heen kon instaleren,het ging wel ,maar ik was alles kwijt,en begon weer helemaal opnieuw,weg waren de presets/filters enz enz.
als ik gewoon update dan gaat alles gewoon zijn gangetje.
[ Voor 5% gewijzigd door jejeh op 04-03-2009 23:27 ]
Verwijderd
Heb ik het nu wel goed gedaan aangezien ik in de directorymap van de backup niet de originele map terug vind waar de originele foto´s in staan. Ik vind alleen het bestand catalog1.lrcat.
Als ik de gebackupte catalog1 open worden wel alle foto´s ingeladen maar ik heb geen idee of deze ze van mijn interne HD afhaald of van mijn externe HD.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 14:55 ]
Maar als hij enkel de catalog1.lrcat gekopieerd heeft, heb je enkel een backup van je catalog gemaakt.
Volgens mij kan je enkel tijdens het importeren zeggen dat hij ook een backup van je foto's moet maken?
Verwijderd
Zoals hierboven staat aangegeven kan je je foto's ook bij import backuppen als je dat makkelijk vind.
Verwijderd
Ik zal de import map apart kopieren naar mijn externe HD.
Foto´s backuppen tijdens het importeren is niet erg handig voor mij aangezien ik niet standaard een externe HD aansluit.
Heb je ideeën van back-up programma's? Die dat dus automatisch doen? Ik heb zelf alleen NTI Shadow, maar die werkt niet fijn, schakelt zichzelf uit etc. Ook andere heb ik nog niet gezien die alleen de bijgewerkte foto's naar de backup-schijf zetten.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:30:
Hij maakt idd alleen een backup van je catalogus. Je ziet de foto's wel omdat in deze catalogus de locatie van je foto's staat, maar als je om 1 of andere reden je foto's kwijt raakt zal je ze niet meer kunnen openen. Maw hier heb je dus geen backup van gemaakt met de LR optie. In jouw geval zou ik gewoon je import directory ook nog eens los backuppen... of nog beter het periodiek met een backup proggie doen.
Zoals hierboven staat aangegeven kan je je foto's ook bij import backuppen als je dat makkelijk vind.
Maar er zijn echt tientallen programma's die dit voor je doen.
Collega van me zweert bij Memeo Autobackup.
[ Voor 40% gewijzigd door Fire69 op 11-03-2009 18:25 ]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
#team_UTC+1
soms heb ik collecties van foto's die ik op een zelf gekozen volgorde wil zetten. Dat lukt me soms wel, maar soms juist niet.
Als het niet lukt staat de optie User Order in View --> Sort uit en kan ik foto's ook niet verslepen (om ze zo op m'n eigen volgorde te krijgen).
Beetje raar dat het soms wel lukt. Helaas heb ik geen idee waarom soms wel en meestal niet.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Heeft iets te maken met dat er geen filters (rating, flag, keyword....) actief mogen zijn dacht ik. Het werkt ook enkel als je maar 1 collection geslecteerd hebt. (dacht ik)YellowCube schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:39:
hoe zet je Sort --> User Order aan?
soms heb ik collecties van foto's die ik op een zelf gekozen volgorde wil zetten. Dat lukt me soms wel, maar soms juist niet.
Als het niet lukt staat de optie User Order in View --> Sort uit en kan ik foto's ook niet verslepen (om ze zo op m'n eigen volgorde te krijgen).
Beetje raar dat het soms wel lukt. Helaas heb ik geen idee waarom soms wel en meestal niet.
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Je kunt foto's alleen op eigen volgorde zetten als ze in een collectie staan.
Daarbinnen kun je dan schuiven.
Overigens werkt het niet bij Smart Collections.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Hier staat tekst
Zit met hetzelfde plannetje in m'n hoofd, vooral omdat je met een netbook ook nog een beetje kunt mailen vanaf je hotelkamer. Best handig!
Ach, ik werk hier op een Pentium M 1.4GHz notebook met 768MB geheugen en dat is nog best te doen. Ok, je moet wat meer geduld hebben en zo, maar het werkt. Het zal er ook een beetje vanaf hangen hoeveel je op je netbook wilt doen. Ik gebruik mijn laptop regelmatig op vakantie of tijdens een of ander evenement voor een eerste schifting etc. en dat is wel te doen. Als ik echt uitgebreid wil gaan bewerken en zo dan kruip ik wel achter een PC met wat meer CPU power en geheugen.J3roen schreef op maandag 23 maart 2009 @ 19:52:
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat het lekker draait. Lightroom vreet geheugen en met 1GB vrees ik dat je OS vreselijk gaat swappen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Bridge is net zo'n geheugen vreter als Lightroom. Kun je beter nog de standaard applicatie van je camera gebruiken.JME schreef op maandag 23 maart 2009 @ 22:55:
Als het puur om de imagetank-functionaliteit gaat en het maken van een ruwe eerste schifting, dan zou je misschien ook Adobe Bridge erop kunnen zetten. Of vreet dat net zoveel geheugen als LR?
Aan de andere kant wint de netbook het natuurlijk wel van de imagetank. (hoewel de imagetank dan weer net even draagbaarder en handiger op locatie is)
[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 24-03-2009 09:02 ]

Ik heb LR wel eens gedraaid op m'n ouders laptop, een Celeron 1.5 GHz en 512MB geheugen met 6MP raw-files, maar dat gaat zeker niet soepeltjes, schermruimte heb ik toen gecompenseerd door alle menu's in te klappen. Ik neem aan dat een netbook hier toch wel beter zal presteren, al moet hij wel 12MP raw's van m'n D300 bewerken?
[ Voor 44% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 24-03-2009 12:55 ]
Hier staat tekst
Verwijderd
Sorry voor de NOOB vraag, maar wil eerst zeker weten voordat ik mijn foto's verpruts.
Als je naar de Develop module gaat, in het linker paneel, staat iets van 'history' ofzo. Daar staat ergens iets van 'import settings'. Als je daar op klikt laadt LR die foto precies zoals je 'm hebt gemaakt.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:25:
Heb het pdf bestandje "Getting started" van LightRoom2 gelezen. Maar wil toch even zeker weten. Wanneer ik RAW foto's in Lightroom bewerk, word dit niet direct toegepast op de orginele foto. Maar nou wil ik de aanpassingen die ik heb gedaan doorvoeren, is het nou zo dat er automatisch een kopie van de originele foto gemaakt word waarop de aanpassingen uitgevoerd worden. En is deze gelijk terug te vinden in de library?
Sorry voor de NOOB vraag, maar wil eerst zeker weten voordat ik mijn foto's verpruts.
In lightroom word altijd raw + evt bewerking getoont, dus er is ook geen reden om ze "door te voeren". Eventueel kan je snapshots maken als je meerdere bewerkingen wil, of werken met virtual copies.
[ Voor 0% gewijzigd door Ethirty op 25-03-2009 10:48 . Reden: typo ]
#team_UTC+1
Lightroom slaat de aanpassingen op in de catalogus. Zodra je de foto opent voert ie dus opnieuw die aanpassingen uit. Nu zit er wel een caching mechanisme in (dmv renderen van previews) omdat het anders erg traag zou worden. Dus de RAW wordt niet bewerkt, maar van de bewerkte resultaten worden wel jpg previews opgeslagen (in de catalogus ook).Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 10:25:
Heb het pdf bestandje "Getting started" van LightRoom2 gelezen. Maar wil toch even zeker weten. Wanneer ik RAW foto's in Lightroom bewerk, word dit niet direct toegepast op de orginele foto. Maar nou wil ik de aanpassingen die ik heb gedaan doorvoeren, is het nou zo dat er automatisch een kopie van de originele foto gemaakt word waarop de aanpassingen uitgevoerd worden. En is deze gelijk terug te vinden in de library?
Het ligt er ook maar net aan wat voor foto's en zaken je er precies mee gaat doen. Zo zat ik een week geleden een foto in Lightroom te bewerken, open ik Photoshop voor wat extra zaken zoals het opblazen van de resolutie en ik zat door mijn 3GB heen. Heb er nu 8 in zitten.Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 12:50:
Ik hoef er niet mee te sjouwen, ik ga een maand met een camper cruisenEen netbook upgraden naar 2GB is financieel nog wel te doen, al komt dat weer bovenop de hogere aanschafprijs. Luxeproblemen hier
Ik heb LR wel eens gedraaid op m'n ouders laptop, een Celeron 1.5 GHz en 512MB geheugen met 6MP raw-files, maar dat gaat zeker niet soepeltjes, schermruimte heb ik toen gecompenseerd door alle menu's in te klappen. Ik neem aan dat een netbook hier toch wel beter zal presteren, al moet hij wel 12MP raw's van m'n D300 bewerken?
Ik heb em draaien op de MSI Wind u100 Alias Medion akoya mini. Vind het heerlijk werken om even foto's in mn library te krijgen. Ik gebruik een externe HD om alles op te slaan, incl de library zelf. Foto's kun je al goed beoordelen op scherpte en kleine kleur aanpassingen zijn prima te doen.Sjaak_Afhaak schreef op maandag 23 maart 2009 @ 19:27:
Heeft er iemand hier LR draaien op een netbook? Ik ben benieuwd naar de prestaties icm Raw files. Ik sta namelijk voor de keuze om óf een netbook (Atom, 10inch, 1GB en 160GB hd) óf een imagetank te nemen, uiteraard zit daar wel prijsverschil in. Als ik een netbookje aanschaf, moet LR daar nog wel enigszins op draaien. Of krijg ik dan tevens last van de te lage resolutie?
Kwa beeldruimte heb je niet veel over. Het import scherm zul je moeten schipperen, omdat die groter is dan 600 pixels in de hoogte. Maar het lukt net om de juiste knoppen aan te raken als je de windows taskbar laat verdwijnen (auto hide).
Verder moet je alle panels van LR auto hide drukken, anders houd je een postzegel van een foto over.
Voor grote bewerkingen verplaats ik mn HD naar de grote computer met 24inch scherm. Daar gaan de serieuze bewerkingen bezig.
Kwa snelheid is het prima te doen. Als je em alle previews laat renderen van te voren is er niks aan de hand. Bovendien is je scherm toch al niet groot, dus full-size previews gebruik je bijna niet, dus ook niet veel rekenkracht nodig.
Slideshows draaien hier prima. ook als ik em op mn 32 inch tv aansluit.
Het gaat waarschijnlijk toch een netbook worden voor mij. Een vriendin heeft aangegeven dat ze ergens in de zomervakantie (als ik alweer terug ben vanuit de 'opslag-behoevende' vakantie) een netbook wil gaan aanschaffen. We gaan het waarschijnlijk op een dealtje gooien dat ik een netbook koop, en na de vakantie aan haar ga door verkoop, terwijl het beestje maximaal 5-6 weken oud is. Toekomstige grote reizen mag ik het beestje dan ook meenemen (tenzij het echt niet anders uitkomt).
Mocht ik zo verknocht raken aan de netbook, kan ik 'm nog altijd houden, dan zal zij alleen een nieuwe voor 2-3 tientjes meer moeten kopen.
/edit:
om snel raw's te reviewen gebruik ik altijd Irfanview + plugin, is een stuk lichter en sneller als LR. Het is wel de bedoeling dat ik iets van simpele bewerkingen ga doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 26-03-2009 22:56 ]
Hier staat tekst
Dat lukt prima. En gewoon geduld hebben, maar ik zie ten opzichte van mijn grote computer niet echt extreme snelheids verschillen. T werkt gewoon.Sjaak_Afhaak schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 22:54:
klinkt goed Get!em
/edit:
om snel raw's te reviewen gebruik ik altijd Irfanview + plugin, is een stuk lichter en sneller als LR. Het is wel de bedoeling dat ik iets van simpele bewerkingen ga doen.
Local edits (spot bewerking) is gewoon zwaar en zou ik niet al te vaak doen.
Als iemand me nog zou kunnen vertellen hoe ik het import from device scherm minder dan 600pixels kan maken dan zou ik helemaal blij zijn.
Je kunt nu het venster net bovenuit de rand van het scherm uit schuiven en dan zie je onderaan net de contouren van de knoppen. Je moet dan wel even weten welke import is
Ik heb binnenkort een enorme bulk foto's waar noise ninja eigenlijk overheen moet. Ik wil echter ook in raw schieten omdat het een hel wordt wat witbalans betreft (kunstlicht gemengd met daglicht).
Zoals ik het nu zie: Eerst raw importeren in lightroom, witbalans compenseren, export doen zonder noise reductie en sharpening. Hele batch door noise ninja halen. Dan de hele bulk weer importeren. Daarna overige edits doen.
Je kunt NN wel als external application toevoegen, maar dan kan je alleen per foto corrigeren, niet een hele batch afaik.
Dat lijkt me alleen goed werken als je alles op dezelfde ISO hebt geschoten, want NN werkt met presets aan de hand van ISO-informatie (toch?).kdbruin schreef op maandag 30 maart 2009 @ 09:05:
Kijk eens op de website van NoiseNijna of ze wat info hebben. Of maak een droplet in Photoshop en roep deze aan als export action.
Ow oke. Dan zou ik indd een droplet maken. Maar volgens mij is er nu ook een NN voor Lightroom? Of hij kwam er aan, zal eens even zoeken.Magic schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:52:
Je kunt in NoiseNinja prima batchen, dan zoekt hij in de metadata naar de iso settings (en andere gegevens) en zoekt daarbij de goede ruisprofielen. Dat is het probleem dan ook niet. Het probleem is hoe dat in lightroom te verwerken.
edit: nvm, was in de war met Aperture.
Anyway, hier heb je denk ik wel wat aan http://picturecode.cachef...andLightroomH264Small.mov (een .mov) en hier misschien ook wel: http://photography-on-the...e/index.php/t-392164.html
[ Voor 21% gewijzigd door sOid op 30-03-2009 15:21 ]
Het kromme is namelijk dat je Noise reduction zo vroeg mogelijk in je workflow moet toepassen, vooral als je een batch met noise profiles draait. Als je eerst gaat sleutelen in Lightroom dan kloppen je profiles niet meer.
Er zullen toch vast wel mensen zijn die tegen dit zelfde probleem hebben gelopen?
- Raw foto's importeren in Lr
- witbalans goed zetten (dit werkt het beste vanuit de raw's)
- Export via NN droplet naar tiff in dezelfde folder als waar de raw's staan
- Folder in Lr synchroniseren zodat je ook de tiffs hebt.
- Kloten om alleen de tiffs te zien en niet de raw's
- met de tiffs verder editen.
Het is maar een ideetje
|>
't Is nu geen enorm gemis ofzo, maar soms vind ik 't wel eens leuk om te zien hoe de AF het er vanaf brengt
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Bijdehandbreinonline schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:30:
Adobe al een suggestie gemaild dan?
Ik heb wat zitten zoeken, en blijkbaar moeten ze dan bij Canon (en andere fabrikanten, veronderstel ik) gaan betalen voor de mogelijkheid om dit uit te kunnen lezen uit de RAW-files.
Enige software die 't buiten DPP van Canon kan is bij mijn weten Breezebrowser Pro, maar die kan het dan wel weer voor vele RAW formaten van verschillende fabrikanten.
:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Settings controleren. Die zijn er niet.

Maar mooi niet dat LR dat even meld. Hij vraagt om een wachtwoord, controleert de instellingen en gaat vrolijk aan het uploaden (tot het daadwerkelijk uploaden dan).
Vreemd
Ik heb voor de zaak een behoorlijk aantal foto's geschoten en nabewerkt op de zaak. Nu wil ik deze foto's ook overzetten thuis op de computer. Ik vraag me alleen af wat de juiste methode hiervoor is. Ik heb de foto's (CR2 raw) bijgeregeld, gecropt etc etc. Deze parameters wil ik graag meenemen, evenals de selecties, de aparte kleurlabels die er aan hangen e.d.
Is dit eenvoudig te doen, of moet ik aparte XMP sidecars maken en hierdoor mogelijk ook de kleurlabels verliezen?
Tot nu toe heb ik het niet voor elkaar gekregen om met XMP files ook de flagstatus e.d. mee te krijgen.
Catalog exporten is in dit soort gevallen idd veruit het makkelijkst. Dat is ook de enige manier om bijvoorbeeld virtual copies mee te nemen. Bij het gebruik van XMP's krijg je die, voor zover ik weet, gewoon niet mee (terwijl er in de XMP-standaard sinds enige tijd wel een optie is om meerdere bewerkingen op te slaan).YellowCube schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:48:
volgens mij ben je dan het beste af met de "Export as Catalog" optie.
Tot nu toe heb ik het niet voor elkaar gekregen om met XMP files ook de flagstatus e.d. mee te krijgen.
In je Lr folder lijstje de folder waar het omgaat exporteren als catalog. Tijdens de export de negatieven en de previews niet meenemen. Deze catalog samen met de foto's naar je PC thuis verplaatsen. Daar de foto's alvast op de juiste plek zetten, en je catalog ergens waar je hem makkelijk kan bereiken.Fairy schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:44:
Ik heb misschien een domme vraag, maar ik weet zo niet een goede procedure.
Ik heb voor de zaak een behoorlijk aantal foto's geschoten en nabewerkt op de zaak. Nu wil ik deze foto's ook overzetten thuis op de computer. Ik vraag me alleen af wat de juiste methode hiervoor is. Ik heb de foto's (CR2 raw) bijgeregeld, gecropt etc etc. Deze parameters wil ik graag meenemen, evenals de selecties, de aparte kleurlabels die er aan hangen e.d.
Is dit eenvoudig te doen, of moet ik aparte XMP sidecars maken en hierdoor mogelijk ook de kleurlabels verliezen?
Import from Catalog kiezen, de juiste catalog selecteren, en de boel importeren. Dan nog even de folder location updated. En klaar is Fairy.
Deze manier gebruik ik wanneer ik foto's van laptop naar desktop wil verplaatsen, die ik op de laptop al bewerkt heb.
Verwijderd
Neem één foto bewerk hem, dus voeg wat contrast etc. toe. Vervolgens rechter muisknop op die foto (in de onderste balk) --> Develop settings --> Copy settings. In het verschijnende menu kiezen welke opties je wilt kopiëren, kijk hierbij goed. Want met alles aangevinkt neemt hij ook whitebalance, crops etc. mee!Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 18:05:
Sinds vandaag heb ik ook maar eens de trial gedownload van Lightroom. Bevalt me erg goed, goede interface en het werkt best makkelijk. Nu heb ik een serie foto's die ik in 1x wil exporteren met bepaalde instellingen (het zijn JPG bestanden, geen RAW). Zo wil ik van elke foto in die serie de contrast/levendigheid wijzigen, en nog een aantal aanpassingen. Nu heb ik een voorinstelling gemaakt, naam gegeven. Dit ging allemaal goed. Maar als ik nu naar Bestand -> Exporteer of Bestand -> Exporteer met voorinstellingen ga, dan staat mijn - net aangemaakte voorinstelling - niet in de keuzelijst. Per foto kan ik wel de voorinstelling kiezen aan de linkerkant, maar ik wil het voor al mijn foto's in 1x doen. Heeft iemand een tip/suggestie?
Dan alle foto's selecteren, rechter muisknop op een foto --> develop settings --> Paste settings. Als het goed is zijn dan die effecten op alle geselecteerde foto's toegepast. Daarna zijn ze dus via een normale weg te exporteren
De export templates zijn puur voor de export instellingen, dus het filename formaat, eventuele resize, jpeg kwaliteit etc. etc.
[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 27-04-2009 18:48 ]